חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (7-1 באוגוסט 2018)

שרידי כלי הרכב ששימש חולית משגרי בלוני תבערה, שתקף צה

שרידי כלי הרכב ששימש חולית משגרי בלוני תבערה, שתקף צה"ל ברצועה (חשבון הטוויטר QUDSN, 5 באוגוסט 2018)

שרידי כלי הרכב ששימש חולית משגרי בלוני תבערה, שתקף צה

שרידי כלי הרכב ששימש חולית משגרי בלוני תבערה, שתקף צה"ל ברצועה (חשבון הטוויטר QUDSN, 5 באוגוסט 2018)

הכנסת משאיות גז בישול ממצרים לרצועה (חשבון הטוויטר PALINFO, 6 באוגוסט 2018)

הכנסת משאיות גז בישול ממצרים לרצועה (חשבון הטוויטר PALINFO, 6 באוגוסט 2018)

חסאם בדראן (במרכז התמונה), בפגישה עם נציגי הארגונים הפלסטינים בעזה בנושא ההסדרה ברצועה (חשבון הטוויטר PALINFO, 5 באוגוסט 2018)

חסאם בדראן (במרכז התמונה), בפגישה עם נציגי הארגונים הפלסטינים בעזה בנושא ההסדרה ברצועה (חשבון הטוויטר PALINFO, 5 באוגוסט 2018)

אלחריה עם צאתה מאחת מתחנות הביניים בדרכה לעזה (דף הפייסבוק של

אלחריה עם צאתה מאחת מתחנות הביניים בדרכה לעזה (דף הפייסבוק של "קואליציית צי החירות", 3 באוגוסט 2018)

משט המחאה שיצא מנמל עזה (דף הפייסבוק שהאב, 5 באוגוסט 2018)

משט המחאה שיצא מנמל עזה (דף הפייסבוק שהאב, 5 באוגוסט 2018)

  • ב”צעדת השיבה”, שהתקיימה ביום שישי האחרון, השתתפו למעל מ-8,000 מפגינים פלסטינים. המפגינים התעמתו עם כוחות צה”ל, השליכו מטען ובקבוקי תבערה. קבוצת פלסטינים אף הצליחה לחדור לישראל להיכנס למוצב צה”ל ולשוב לרצועה . כמו כן נמשך טרור ההצתות.
  • ב-7 באוגוסט 2018 נורתה אש מעמדת חמאס בצפון הרצועה לעבר כוח צה”ל. בתגובה ירה טנק של צה”ל אש לעבר העמדה והרג שני פעילים צבאיים של חמאס. פוזי ברהום, דובר חמאס, הודיע כי חמאס מתייחסת בחומרה רבה לאירוע והטיל על ישראל את האחריות להשלכותיו.
  • במקביל, נמשכים ניסיונות ההסדרה בתיווכם של מצרים וניקולאי מלדנוב, השליח המיוחד של מזכ”ל האו”ם למזרח התיכון. מרכיבי ההסדרה המתגבשת כוללים הפסקת אש ארוכת טווח, הסרת “המצור”, ביצוע פרויקטים כלכליים ותשתיתיים וחילופי שבויים. אולם דומה כי מרכיבים אלה טרם בשלו לכדי הסכם מגובש וחמאס שבה ומאותתת שבדעתה להמשיך במדיניות האלימות המבוקרת.
  • גורם נוסף המוסיף ממד המסבך את ניסיונות ההסדרה הינו עמדת פתח והרשות הפלסטינית. דוברים מטעמו של פתח ואבו מאזן הזהירו את חמאס מפני חתימה על הסכם רגיעה בתמורה לסיוע הומניטארי והדגישו כי כל מה שיושג בהסכם חייב לעבור דרך הרשות. במצב עניינים שכזה נכרכים הנושאים הביטחוניים וההומניטאריים עם הפיוס הפנים-פלסטיני והדבר צפוי להקשות על הגעה להסדר שיהיה מקובל על כל הצדדים.
אירועים בשטח
  • כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע בפעילות ברחבי יהודה ושומרון, במסגרת זאת נעצרו חשודים בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה מאולתרים וכספים שיועדו למימון טרור .
פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון בשנה האחרונה[1]

יגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון בשנה האחרונה

ירי לעבר כוח צה”ל
  • ב-7 באוגוסט 2018 נורתה אש מעמדת חמאס סמוך לבית לאהיא (צפון רצועת עזה) לעבר כוח צה”ל. לא היו נפגעים בקרב החיילים. בתגובה ירה טנק של צה”ל מספר פגזים לעבר העמדה ממנה נורתה האש (דובר צה”ל, 7 באוגוסט 2018). הזרוע הצבאית של חמאס דיווחה על מותם של שני פעיליה מג’באליא (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 7 באוגוסט 2018).
  • בהודעה לעיתונות שפרסם פוזי ברהום, דובר חמאס, נאמר כי חמאס מתייחסת בחומרה רבה לפגיעה המכוונת במוצב הזרוע הצבאית בצפון הרצועה שהובילה למותם של שני פעילים והטילה על ישראל את האחריות להשלכות ההסלמה (אתר חמאס, 7 באוגוסט 2018).
“צעדת השיבה”
  • ביום שישי 3 באוגוסט 2018 התקיימה “צעדת השיבה” תחת הכותרת “נאמנות לשהידים של ירושלים – השהיד מחמד טארק יוסף” (המחבל שביצע את הפיגוע בישוב אדם ב-26 ביולי 2018 בו נהרג אזרח ישראלי). החל משעות הצהרים התאספו למעלה מ-8,000 מפגינים פלסטינים בחמשת המוקדים “המסורתיים” לאורך גדר הגבול עם ישראל.
  • במהלך האירועים הופגנה אלימות רבה מצד המפגינים, שהתעמתו עם כוחות צה”ל והשליכו סמוך לגדר מטען ובקבוקי תבערה. שיאם של האירועים האלימים היה כאשר קבוצת פלסטינים חצתה את גדר הביטחון. החוליה הצליחה להיכנס למוצב צה”ל ולשוב לרצועה. ב”צעדת השיבה” נכחו הפעם גם ראשי חמאס שמחוץ לרצועה בראשות צאלח אלערורי סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, שהגיעו לרצועת עזה ממצרים כדי לדון עם ראשי חמאס בנושא ההסדרה עם ישראל. בכירי חמאס שבו והצהירו, כי הצעדות תימשכנה עד להשגת כל מטרותיהן[2].
טרור ההצתות
  • נמשך טרור ההצתות בעוטף עזה אם כי מאותרת ירידת מה במספר בלוני התבערה המשוגרים לשטח ישראל. למרות זאת במהלך השבוע פעלו כוחות הכיבוי מידי יום לכבות שריפות שנגרמו מבלוני תבערה ששוגרו מרצועת עזה. ב-2 באוגוסט 2018 נמצא באזור ניר עוז בז קשור בשתי רגליו, שאליו היה מחובר חוט עם חפץ חשוד. זוהי הפעם השנייה בה מאותר שימוש בציפורים לצרכי טרור ההצתות.
  • ב-6 באוגוסט 2018 נמצא עפיפון אליו חובר ככל הנראה חומר תבערה סמוך לישוב יצהר (דרומית לשכם). העפיפון שוגר מאזור הכפר בורין הסמוך (דף הפייסבוק שהאב, 6 באוגוסט 2018).
  • במטרה לסכל את טרור ההצתות ביצע צה”ל תקיפות נגד חוליות , שהתכוונו לשגר בלוני תבערה לעבר ישראל:
    • ב-4 באוגוסט 2018 ביצעו כלי טיס של חיל האוויר שתי תקיפות לעבר חוליות בדרום ובצפון רצועת עזה. בשתי התקיפות לא דווח על נפגעים. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי כלי טיס לא מאויש תקף קבוצה של צעירים פלסטינים מזרחית לג’באליא ובמזרח העיר עזה (שהאב, פאל אינפו, 4 באוגוסט 2018).
    • ב-5 באוגוסט 2018 תקף כלי טיס כלי רכב ששימש חוליה לשיגור בלוני תבערה וחולייה ששיגרה בלוני תבערה בצפון רצועת עזה. בתקשורת הפלסטינית דווח כי כלי טיס בלתי מאויש תקף מוצב של “ההתנגדות” צפונית לבית לאהיא וכי ארבעה פלסטינים נפצעו (שהאב, 5 באוגוסט 2018). הזרוע הצבאית של תנועת המג’אהדין[3] אישרה כי הותקפה עמדה שלה, וכי בתקיפה נפצעו ארבעה פעילים (חשבון הטוויטר של הזרוע הצבאית של תנועת המג’אהדין, 5 באוגוסט 2018).
    • ב-6 באוגוסט 2018 ביצעו כלי טיס של חיל האוויר תקיפה נגד חוליית משגרי בלוני תבערה בצפון רצועת עזה. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי כלי טיס לא מאויש תקף קבוצה של פלסטינים מזרחית לבית הקברות בצפון רצועת עזה (פאל אינפו, 6 באוגוסט 2018).
בנו של מרואן עיסא נפצע מירי צה”ל במזרח אלבריג’
  • כלי התקשורת הפלסטיניים דיווחו כי שלושה צעירים נפצעו באורח בינוני מאש צה”ל מזרחית למחנה הפליטים אלבריג’, לאחר שפלסטינים משכו את גדר התיל ממזרח למחנה. עוד דווח, כי אחד הפצועים הוא מחמוד מרואן עיסא, בנו של מרואן עיסא, סגן המפקד הכללי של הזרוע הצבאית של חמאס (מען, 5 באוגוסט 2018; חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 באוגוסט 2018).

מחמוד מרואן עיסא לאחר פציעתו (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 5 באוגוסט 2018)
מחמוד מרואן עיסא לאחר פציעתו (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 5 באוגוסט 2018)

ירי רקטות ופצצות מרגמה
  • במהלך השבוע לא בוצע ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה האחרונים וביניהם[4]

ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה האחרונים וביניהם
המספרים בחודשים מאי יוני יולי 2018 משקפים מספר מינימאלי של רקטות ופצצות מרגמה. בשלב זה אין ביכולתנו להפריד בין ירי רקטות לירי פצצות מרגמה.

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי בחתך שנתי

ירי בחתך שנתי
* מספר משוער של רקטות ופצצות מרגמה, ששוגרו במהלך שלושת סבבי הסלמה.

ישראל בונה מכשול ימי בגבול רצועת עזה

  • משרד הביטחון חשף תמונות ראשונות של המכשול הימי הנבנה בחוף זיקים כמענה החדש לאיום הביטחוני מהים. אורך המכשול מאתים מטרים רוחב בסיסו חמישים מטרים ועליו גדר בגובה של שישה מטרים. על המבנה יותקנו אמצעים נוספים, שיתריעו מפני חדירות בדרך הים. הקמת המכשול הימי אמורה להסתיים עד סוף השנה. המכשול הימי תוכנן כך שיהיה עמיד לתנאי המליחות של הים וישמש את מערכת הביטחון למשך שנים רבות. ההחלטה לבנות את המכשול הימי הינה לקח ממבצע “צוק איתן” במהלכו חדרה חוליה של הזרוע הצבאית של חמאס בדרך הים לחוף זיקים. התקשורת הפלסטינית, ובכללה גם אתרים המזוהים עם חמאס, דיווחו אודות הקמת המכשול הימי (דף הפייסבוק שהאב, 5 באוגוסט 2018).
בניית המכשול הימי סמוך לחוף זיקים (דוברות משרד הביטחון, 5 באוגוסט 2018)    בניית המכשול הימי סמוך לחוף זיקים (דוברות משרד הביטחון, 5 באוגוסט 2018)
בניית המכשול הימי סמוך לחוף זיקים (דוברות משרד הביטחון, 5 באוגוסט 2018)
מעבר רפיח
  • מצרים החליטה לפתוח את מעבר רפיח בחל מ-4 באוגוסט ועד 7 באוגוסט 2018 כדי להקל על יציאתם של עולי הרגל מרצועת עזה לנמל התעופה בקהיר ומשם למכה (אח’באר אליום, 3 באוגוסט 2018). בהקשר זה מסר משרד הוקף כי 3,321 תושבים מתכננים לעזוב את הרצועה כדי למלא את מצוות החאג’ (פלסטין אליום, 3 באוגוסט 2018).

יציאת עולי הרגל מהרצועה למכה דרך מעבר רפיח (דף הפייסבוק שהאב, 5 באוגוסט 2018).
יציאת עולי הרגל מהרצועה למכה דרך מעבר רפיח (דף הפייסבוק שהאב, 5 באוגוסט 2018).

מצרים מעבירה גז לרצועת עזה
  • בעקבות המשך שיגור בלוני התבערה לעבר ישראל הודיע אביגדור ליברמן שר הביטחון ב-1 באוגוסט 2018 על הפסקת העברת דלק וגז לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום (ישראל היום, 1 באוגוסט 2018). דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר בתגובה כי ההחלטה להחריף את ה”מצור” ולמנוע כניסת דלק וגז בישול היא ניסיון לכפות עובדות חדשות בשטח ולפגוע במאמצי ההסדרה של מצרים (פלסטין אליום, 2 באוגוסט 2018).
  • בעקבות הפסקת העברת הדלק מישראל ובניסיון להביא לשיפור המצב ההומניטארי ברצועה, הודיעה מצרים על מספר הקלות שהיא מעניקה לרצועה. במסגרת זאת החלה מצרים, זו לראשונה, להעביר דרך מעבר רפיח גז בישול (דניא אלוטן, 3 באוגוסט 2018). עוד נמסר, כי מצרים התירה הכנסת משאיות עמוסות צאן ובקר, פירות וחומרי בנייה (רא’יא, 5 באוגוסט 2018). לדברי ח’ליל שקפה, מנהל הרשות הכללית לנפט במשרד האוצר בעזה, הותרה הכנסתם של 250 טון גז לתקופת ביניים עד סיום הצעדים הדרושים להכנסת גז מצרי לרצועה מדי יום. הוא ציין כי מחיר הגז המצרי יהיה דומה למחיר הגז הישראלי דהיינו, חמישה שקלים לקילו (סוכנות אנטוליה, 5 באוגוסט 2018; מען, 5 באוגוסט 2018).
אספקת חשמל ומים ברצועה
  • חברת החשמל הודיעה, כי אספקת החשמל עומדת על ארבע שעות אספקה ו-16 שעות הפסקה (דניא אלוטן, 4 באוגוסט 2018). משרד האיחוד האירופאי ברצועה מסר כי הודות לניצול אנרגית השמש בשדה חדש המספק 0.5 מגה ואט, והודות להשקעות חדשות, תעביר תחנת התפלת המים הדרום הרצועה מי שתיה לעוד 75,000 תושבים באזור ח’אן יונס ורפיח. עד שנת 2020 תעביר תחנת ההתפלה מי שתייה ל-250,000 תושבים (פלסטין אליום, 2 באוגוסט 2018).
ניסיונות להסדרה ברצועת עזה
  • במצרים נמשכים הדיונים והמגעים בתיווכם של מצרים וניקולאי מלדנוב, השליח המיוחד של מזכ”ל האו”ם למזרח התיכון, בנוגע לרגיעה עם ישראל ולסוגית הפיוס הפנים-פלסטיני. רוב הפרטים חסויים כדי שהמאמצים לא יטורפדו. מקורות שונים מדברים על הסכם הכולל כמה שלבים. השלבים הראשונים יכללו הקלה ב”מצור” תמורת הפסקת הצעדות ושיגור העפיפונים ובלוני התבערה. לאחר מכן יוסר “המצור” ויוצאו לפועל פרויקטים משמעותיים לשיפור הכלכלה ולפיתוח הרצועה. בהמשך יבוצעו שלבים נוספים במסגרתם תיוצב הפסקת האש למשך מספר שנים ולאחר מכן יחל משא ומתן בנוגע לאפשרות ביצע עסקת חילופי שבויים (אלשרק אלאוסט, 4 באוגוסט 2018).
  • משלחת בכירי הנהגת חמאס “בחוץ” בראשות צלאח אלערורי סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, הגיעה לרצועת עזה דרך מצרים לפגישה עם בכירי התנועה ברצועה. הפגישה נועדה לעדכן את הנהגת חמאס ברצועה על ניסיונות ההסדרה (אלערבי21, 2 באוגוסט 2018). במהלך ביקור חברי המשלחת נערכה ב-5 באוגוסט 2018 פגישה בין כל הארגונים ברצועה. במהלך הפגישה אמר חסאם בדראן כי ההחלטה על מלחמה או שלום הינה החלטה לאומית ועליה להתקבל רק בהסכמה כללית של הארגונים השונים (פאל אינפו, 5 באוגוסט 2018).
אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, נפגש עם סגנו צאלח אלעארורי, וחברי משלחת חמאס עם הגעתם לעזה (אתר חמאס באינטרנט, 2 באוגוסט 2018).   משלחת חמאס בראשות צאלח אלעארורי (שני משמאל), פוקדת את קברו של אחמד יאסין (חשבון הטוויטר PALINFO, 5 באוגוסט 2018)
מימין: אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, נפגש עם סגנו צאלח אלעארורי, וחברי משלחת חמאס עם הגעתם לעזה (אתר חמאס באינטרנט, 2 באוגוסט 2018). משמאל: משלחת חמאס בראשות צאלח אלעארורי (שני משמאל), פוקדת את קברו של אחמד יאסין (חשבון הטוויטר PALINFO, 5 באוגוסט 2018)
תגובת פתח
  • על רקע ניסיונות ההסדרה שעד כה לא הניבו תוצאות ממשיות, האשימה פתח את חמאס כי המהלכים נעשים על חשבון זניחת נושא הפיוס הפנים-פלסטיני ומהווים חלק מ”עסקת המאה” (ההסכם שמתווה ארה”ב). אסאמה אלקואסמי, דובר פתח, הזהיר את חמאס מפני חתימה על הסכם הרגיעה בתמורה לסיוע הומניטארי (צפא, 4 באוגוסט 2018). אחמד מג’דלאני, חבר הועד הפועל של אש”ף, הביע תקווה שההודנא לא תשרת את “עסקת המאה” והבהיר כי כל הסכם עם ישראל צריך להיות לאומי וכי לחמאס אין זכות לחתום עם ישראל על הסכם (אלקדס, 5 באוגוסט 2018). בתגובה השיב סאמי אבו זהרי, בכיר חמאס, כי ההחלטה לחתימה על הסכם רגיעה תתקבל לטובת האינטרס הלאומי וכי מי שפועל בתיאום ביטחוני עם ישראל אין לו זכות לדבר על ההקרבה של עזה.
  • במקביל נמשכים המאמצים המצריים לקידום תהליך הפיוס הפנים-פלסטיני. במסגרת זאת דווח כי מצרים הכניסה מספר שינויים ביוזמת הפיוס שלה. היוזמה המחודשת כוללת שלושה שלבים במקום ארבעה כהיענות לדרישה להשלמת משילות הרשות ברצועת עזה והעברת מערך גביית המיסים ותשלום המשכורות ברצועה לידי הרשות (אלחיאת, 6 באוגוסט 2018). בהקשר זה אמר נביל שעת’ יועצו של אבו מאזן לעניינים בינלאומיים , כי ניקולאי מלדנוב, השליח המיוחד, פועל במרץ כדי להחזיר את הרשות לרצועה. הוא הוסיף כי לכך נלווים הסכם רגיעה, הסכם לפתיחת המעברים עם מצרים, חילופי שבויים, הקמת נמל ושדה תעופה ופרויקטים כלכליים. שעת’ ציין כי עמדת כל הצדדים לפיה כל דבר עובר דרך הרשות הינה ברורה . עוד ציין, כי חמאס ממלאת תפקיד מרכזי בסוגיית הרגיעה וחילופי השבויים אך נושא המנהרות, הנשק, הכלכלה הנמל ושדה התעופה ימומשו רק על ידי הרשות (מען, 5 באוגוסט 2018).
תגובת ישראל
  • ב-5 באוגוסט 2018 דנו שרי הקבינט הביטחוני בישראל בתוכנית ההרגעה ברצועת עזה. במהלך הישיבה עדכן הרמטכ”ל, רב אלוף גדי אייזנקוט, את השרים בתמונת המצב ברצועת עזה. בישיבה לא התקבלו החלטות והשרים לא התבקשו לאשר את חלקה של ישראל בתהליך ההסדרה. בהודעה שפרסם הקבינט בתום הישיבה נאמר, כי “צה”ל ערוך ומוכל לכל תרחיש” (ynet, 5 באוגוסט 2018).
רובה צלפים ברשות חמאס
  • הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה סרטון המציג את רובה הצלפים מייצור עממי של הזרוע הצבאית הנקרא אלע’ול על שמו של עדנאם אלע’ול מהנדס ששירת בזרוע הצבאית שנהרג בהתנקשות ישראלית ב-2004. לדברי הסרטון קוטר הרובה 14.5 מ”מ והוא בעל טווח המגיע עד שני ק”מ לדברי הסרטון פגעו הכוחות במספר חיילי צה”ל באמצעות הרובה (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 3 באוגוסט 2018).
אימונים צבאיים במחנה קיץ של חמאס
  • ב-6 באוגוסט 2018 במסגרת פעילות הקיץ שמארגנת חמאס, נפתחו מחנות הקיץ “חלוצי השחרור” (במקור: טלאא’ע אלתחריר). המחנות מתקיימים בשתי משמרות ביום (בוקר וערב) במוצבי הזרוע הצבאית של חמאס. במהלכם עוברים המשתתפים, ילדים ונערים, אימונים צבאיים וסמי-צבאיים.
היום הראשון של מחנה "חלוצי השחרור" במוצב אלקאדסיה במחוז ח'אן יונס (דף הפייסבוק של הוועדה המרכזית של מחנות הקיץ של חמאס, 6 באוגוסט 2018).    היום הראשון של מחנה "חלוצי השחרור" במוצב אלקאדסיה במחוז ח'אן יונס (דף הפייסבוק של הוועדה המרכזית של מחנות הקיץ של חמאס, 6 באוגוסט 2018).
היום הראשון של מחנה “חלוצי השחרור” במוצב אלקאדסיה במחוז ח’אן יונס (דף הפייסבוק של הוועדה המרכזית של מחנות הקיץ של חמאס, 6 באוגוסט 2018). המדריך נראה כפעיל צבאי לבוש מדים.
היום הראשון של מחנה הערב "חלוצי השחרור" במוצב אלירמוכ במחוז ח'אן יונס (דף הפייסבוק של הוועדה המרכזית של מחנות הקיץ של חמאס, 6 באוגוסט 2018)   היום הראשון של מחנה הערב "חלוצי השחרור" במוצב אלירמוכ במחוז ח'אן יונס (דף הפייסבוק של הוועדה המרכזית של מחנות הקיץ של חמאס, 6 באוגוסט 2018)
היום הראשון של מחנה הערב “חלוצי השחרור” במוצב אלירמוכ במחוז ח’אן יונס (דף הפייסבוק של הוועדה המרכזית של מחנות הקיץ של חמאס, 6 באוגוסט 2018)
תרגול הסתערות וחטיפה במחנה הקיץ באזור שכונת אלאמל בח'אן יונס (דף הפייסבוק של ועדת מחנות הקיץ במחוז ח'אן יונס, 1 באוגוסט 2018).   תרגול הסתערות וחטיפה במחנה הקיץ באזור שכונת אלאמל בח'אן יונס (דף הפייסבוק של ועדת מחנות הקיץ במחוז ח'אן יונס, 1 באוגוסט 2018).
תרגול הסתערות וחטיפה במחנה הקיץ באזור שכונת אלאמל בח’אן יונס (דף הפייסבוק של ועדת מחנות הקיץ במחוז ח’אן יונס, 1 באוגוסט 2018).
חילופי גברי בהנהגה הפלסטינית שביצע אבו מאזן
  • אבו מאזן פועל לארגון מחדש של עמדות המפתח בהנהגה הפלסטינית במסגרת זאת הודיע אבו מאזן על שורה של שינויים בהנהגה ומספר מינויים חדשים (ופא, 1 באוגוסט 2018) . להלן עיקרי השינויים ככל הידוע לנו עד כה:
    • אבו מאזן ישמש כ יו”ר הועד הפועל של אש”ף ואחראי הקרן הלאומית הפלסטינית.
    • תיסיר ח’אלד, נציג החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין בוועד, הועבר מתפקידו כראש המחלקה לענייני מהגרים בוועד הפועל של אש”ף. המחלקת הוכפפה ישירות לאבו מאזן.
    • עיסא קראקע, ראש הרשות לאסירים ומשוחררים, הועבר מתפקידו. מחליפו הוא קדרי עמר אבו בכר בכיר במנגנוני הביטחון של הרשות לשעבר (ופא, 5 באוגוסט 2018).
    • נביל אבו רדינה, דובר לשכת אבו מאזן, מונה כסגן ראש הממשלה ושר ההסברה .
    • נביל שעת’, יועץ אבו מאזן לענייני חוץ, מונה לעמוד בראש מחלקת הגולים באש”ף.
    • כמו כן הודיע אבו מאזן על ביטול מחלקת השהידים האסירים והפצועים והעברת העיסוק בנושא לידיו של צאא’ב עריקאת מזכיר הועד הפועל.
  • במקביל דיווחה התקשורת הפלסטינית כי כינוס המועצה המרכזית של אש”ף הצפוי להתקיים במחצית חודש אוגוסט יעסוק בפירוק הרשות ומוסדותיה כחלק מהכנות להכרזה על מדינה פלסטינית.
  • על מהלכי אבו מאזן נמתחה ביקורת חריפה מכל קצות הקשת הפוליטית הפלסטינית. עיקר הביקורת היה נגד פיטוריו של עיסא קראקע. לדברי תיסיר נצראללה, חבר המועצה המהפכנית של פתח, פיטורי קראקע באו בעקבות ביקורת שהשמיע נגד הרשות ובשל מה שכינה “שאיפותיו הפוליטיות” (שבכת קדס, 5 באוגוסט 2018). ע”פ מקורות שונים, יש מגמה למזג את הרשות לענייני האסירים והאסירים המשוחררים ואת מועדון האסיר, שבראשו עומד קדורה פארס, למוסד אחד. לדברי המקורות, מופעלים לחצים על קראקע ופארס מאז סיום שביתת הרעב של האסירים במאי 2017, משום שנטען, כי תמך בשביתה שהונהגה על-ידי מרואן אלברע’ות’י (אלערבי אלג’דיד, 3 באוגוסט 2018).
 ‏‏קדרי עמר אבו בכר, שמונה לראש רשות האסירים המשוחררים במקום עיסא קראקע (דף הפייסבוק של הטלוויזיה הפלסטינית, 6 באוגוסט 2018)    טקס ברשות לענייני האסירים והאסירים המשוחררים בהשתתפותו של אבו בכר לאחר מינויו (אתר הרשות לענייני האסירים והאסירים המשוחררים, 5 באוגוסט 2018)
מימין: קדרי עמר אבו בכר, שמונה לראש רשות האסירים המשוחררים במקום עיסא קראקע (דף הפייסבוק של הטלוויזיה הפלסטינית, 6 באוגוסט 2018) משמאל: טקס ברשות לענייני האסירים והאסירים המשוחררים בהשתתפותו של אבו בכר לאחר מינויו (אתר הרשות לענייני האסירים והאסירים המשוחררים, 5 באוגוסט 2018)
המשבר הכספי באונר”א
  • נמשכות הפגנות ביהודה ושומרון וברצועת עזה מול מטות סוכנות אונר”א במחאה על הקיצוץ בסיוע שמעניקה הסוכנות. במסיבת עיתונאים שערך סקוט אנדרסון, מנהל אונר”א ביהודה ושומרון, הודיע כי למרות הקשיים עמם מתמודדת אונר”א הם הצליחו להקצות את המימון הדרוש לפתיחת שנת הלימודים הקרובה. מנגד, בראיון שהעניק מתיאס שמאלי, אחראי המבצעים של אונר”א בעזה, אודות המשבר הפיננסי של אונר”א ציין כי הגרעון התקציבי של אונר”א עומד כיום על סכום של 460 מיליון דולר וכי טרם התקבל לידי הארגון הכסף הנדרש לפתיחת שנת הלימודים הקרובה בבתי הספר של הארגון ברצועת עזה וביהודה ושומרון. עוד ציין שמאלי, כי הארגון עושה כמיטב יכולתו כדי להבטיח את חלוקת חבילות המזון לפליטים הפלסטינים (מען, 2 באוגוסט 2018).
 אחראי המבצעים של אונר"א בעזה, מתיאס שמאלי, בראיון (מען, 2 באוגוסט 2018).   הפגנת מחאה במחנה הפליטים בלאטה בשכם נגד סוכנות אונר"א בעקבות החלטתה לפטר מאות עובדים (ופא, 3 באוגוסט 2018)
מימין: אחראי המבצעים של אונר”א בעזה, מתיאס שמאלי, בראיון (מען, 2 באוגוסט 2018). משמאל: הפגנת מחאה במחנה הפליטים בלאטה בשכם נגד סוכנות אונר”א בעקבות החלטתה לפטר מאות עובדים (ופא, 3 באוגוסט 2018)
המשט לרצועת עזה
  • כוחות חיל הים השתלטו ב-3 באוגוסט 2018 ללא אירועים חריגים על הספינה אלחריה הספינה השנייה של “משט החירות” אשר יצאה מאיטליה וניסתה להגיע לחופי רצועת עזה. הספינה נלקחה לנמל אשדוד ו-12 האזרחים שהפליגו על סיפונה הועברו להמשך טיפול (דובר צה”ל, 4 באוגוסט 2018). המשט לא זכה לתהודה תקשורתית עולמית.

אלחריה עם צאתה מאחת מתחנות הביניים בדרכה לעזה (דף הפייסבוק של "קואליציית צי החירות", 3 באוגוסט 2018)
אלחריה עם צאתה מאחת מתחנות הביניים בדרכה לעזה (דף הפייסבוק של “קואליציית צי החירות”, 3 באוגוסט 2018)

  • הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה ולהסרת המצור כינסה מסיבת עיתונאים בה גינתה את פעולת ישראל נגד הספינה ונגד המשט שאמור היה להגיע לרצועה. לדברי פעיל שדיבר בשם הרשות הלאומית היו על גבי הספינה 12 פעילים ממדינות שונות בעולם כמו גם אנשי תקשורת מטעם ערוץ פרס טי וי (האיראני) . עוד הודיע הפעיל כי הפלסטינים ימשיכו לפעול ביבשה ובים עד שיוסר “המצור “(אלאקצא, 3 באוגוסט 2018) .
  • ב-5 באוגוסט 2018 הכריזה הרשות הלאומית על צאתו של משט מחאה מרצועת עזה תחת הכותרת “תהלוכת המחאה לשבירת המצור הימי”. באירוע המחאה השתתפו שני כלי שיט שעל גביהם הפליגו כעשרים פלסטינים ביניהם חולים, נכים, ילדים נערים ואנשי תקשורת. כלי השיט שטו לכיוון צפון ולאחר כשעה שבו על עקבותיהם. במסיבת העיתונאים קרא בסאם אלמנאצרה, דובר הרשות, הודעה לפיה הפעילות היא הפגנה ימית בדרכי שלום ומסר של ההתנגדות ל”טרור הציוני” נגד צי החירות ופעילותו נגד הפעילים הזרים. כמו כן היא באה להדגיש את זכותם של הפלסטינים לשוט במים שמול חופי רצועת עזה ואת זכותה של עזה לנתיב תחבורה ימי ופתיחת נמל בהתאם לחוק הבינלאומי ולזכויות האדם הבינלאומיות. עוד צוין בהודעה כי הפעילות תמשך בדרך היבשה והים עד להשגת כל המטרות (אלאקצא, 5 באוגוסט 2018).

משט המחאה שיצא מנמל עזה (דף הפייסבוק שהאב, 5 באוגוסט 2018)
משט המחאה שיצא מנמל עזה (דף הפייסבוק שהאב, 5 באוגוסט 2018)

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2]
פירוט ראו פרסום מרכז המידע מ-5 באוגוסט 2018: "'צעדת השיבה' 3 באוגוסט 2018".
[3]
תנועת המג'אהידין היא הזרוע המדינית של גדודי המג'אהידין שהחלו לפעול בשנת 2000 במהלך האנתיפאדה הראשונה במסגרת גדודי חללי אלאקצא, הזרוע הצבאית של פתח. באפריל 2006 שונה שמה של ההתארגנות ל"גדודי המג'אהדין"(ראיונות של דובר ההתארגנות משנת 2009 ו-2011 באתר תנועת נמג'אהדין הפלסטינית).
[4]
הסטטיסטיקה אינה כוללת נפילת רקטות בשטח רצועת עזה .