חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (7-1 ביולי 2020)

צוותי עיריית חברון במבצע חיטוי מקומות ציבוריים בעיר (דף הפייסבוק של עיריית חברון, 5 ביולי 2020)

צוותי עיריית חברון במבצע חיטוי מקומות ציבוריים בעיר (דף הפייסבוק של עיריית חברון, 5 ביולי 2020)

צוותי עיריית חברון במבצע חיטוי מקומות ציבוריים בעיר (דף הפייסבוק של עיריית חברון, 5 ביולי 2020)

צוותי עיריית חברון במבצע חיטוי מקומות ציבוריים בעיר (דף הפייסבוק של עיריית חברון, 5 ביולי 2020)

דגלי פלסטין מונפים באירועי

דגלי פלסטין מונפים באירועי "יום הזעם" בעזה (דף הפייסבוק של סניף פתח במזרח העיר עזה, 1 ביולי 2020).

יחיא אלסנואר, שהשתתף בפעילות משלב ידיים עם בכיר פתח, אחמד חלס, כסמל לאחדות (חשבון הטוויטר של שהאב, 1 ביולי 2020)

יחיא אלסנואר, שהשתתף בפעילות משלב ידיים עם בכיר פתח, אחמד חלס, כסמל לאחדות (חשבון הטוויטר של שהאב, 1 ביולי 2020)

נציג חמאס בלבנון בפגישה עם חסן חבאללה, מחזיק תיק פלסטין בחזבאללה (אתר חמאס, 6 ביולי 2020)

נציג חמאס בלבנון בפגישה עם חסן חבאללה, מחזיק תיק פלסטין בחזבאללה (אתר חמאס, 6 ביולי 2020)

מסיבת העיתונאים המשותפת בין ג'בריל רג'וב לצאלח אלעארורי (דף הפייסבוק של ג'בריל רג'וב, 2 ביולי 2020)

מסיבת העיתונאים המשותפת בין ג'בריל רג'וב לצאלח אלעארורי (דף הפייסבוק של ג'בריל רג'וב, 2 ביולי 2020)

ג'בריל אלרג'וב בין האחים אמג'ד (בחולצה האדומה) ווצפי קבהא (דף הפייסבוק של ג'בריל אלרג'וב, 6 ביולי 2020)

ג'בריל אלרג'וב בין האחים אמג'ד (בחולצה האדומה) ווצפי קבהא (דף הפייסבוק של ג'בריל אלרג'וב, 6 ביולי 2020)

  • ברצועת עזה נמשכה ה”התחממות” בשטח: השבוע שוגרו לעבר ישראל שלוש רקטות. בתגובה תקפו כלי טיס ישראלים תשתית תת-קרקעית של חמאס. להערכתנו בוצע הירי ע”י פעילים “סוררים”, בעוד שחמאס אינה מעוניינת בשלב זה בהתלקחות צבאית. פעילי הזרועות הצבאיות שיגרו השבוע כעשרים רקטות ניסוי לעבר הים. השיגור הוגדר כמסר לישראל לפיו פועלת חמאס לפיתוח יכולותיה הצבאיות. ביהודה ושומרון לא בוצעו פיגועים משמעותיים אך נמשכה ה”שגרה” של יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
  • השבוע נמשכו פעולות המחאה נגד תכניות ישראל, ששיאן היה ב”יום הזעם” ברצועה ובהפגנות (דלילות) ביהודה ושומרון. דומה כי הימנעות ישראל מהכרזה על החלת החוק בשטחים פלסטינים, והפניית מירב הקשר של הרשות למאבק בבלימת הזינוק החד של התחלואה בנגיף הקורונה, הוציאו בשלב זה את מימד הדחיפות מהפעלתנות נגד ישראל (למרות ההתרעות הפומביות, כי “סכנת הסיפוח עודנה קיימת”).
  • ג’בריל רג’וב, מזכ”ל פתח, וצאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, קיימו השבוע באופן חריג מסיבת עיתונאים משותפת (באמצעות שיחת ועידה). במסיבת העיתונאים הציגו שניהם מצג של התנגדות משותפת ל”עסקת המאה” ולתוכניות הסיפוח של ישראל. אולם מעבר לרטוריקה דומה כי שני הצדדים רחוקים מלגבש אסטרטגיה משותפת נגד ישראל. הפער בין הרטוריקה למציאות בשטח הומחש השבוע בפעילות מנגנוני הביטחון הפלסטינים נגד שיירת פעיל חמאס, ששוחרר מהכלא הישראלי.
  • ובינתיים מופנים עיקר הקשב והמאמצים של הרשות הפלסטינית להתמודדות עם העלייה החדה במספר חולי הקורונה ביהודה ושומרון (שמספרם הגיע ל-4,121, עדכני ל-7 ביולי 2020). כישלון הרשות בהתמודדות עם הגל השני של חולי הקורונה בולט במיוחד על רקע הצלחת חמאס לבלום את התפשטות הנגיף ברצועת עזה (11 חולים פעילים בלבד).
יהודה ושומרון[1]

נמשכת העלייה החדה במספר החולים הפעילים ביהודה ושומרון במסגרת הגל השני של התפרצות נגיף קורונה. מספר החולים הפעילים עומד עתה על 4,121 (עדכני ל-7 ביולי 2020 בשעות הצהריים). 3,462 חולים פעילים הם ממחוז חברון, המהווים כ-84% מסה”כ החולים הפעילים ביהודה ושומרון. 23 חולים מאושפזים בטיפול נמרץ מהם שישה מונשמים (עדכני ל-7 ביולי 2020). מספר הנפטרים הגיע ל-22 לאחר שנפטר חולה נוסף במחוז חברון . סה”כ חולים ביהודה ושומרון מאז התפרצות הנגיף עומד עתה על 4,570 . מי אכילה שרת הבריאות ברשות הפלסטינית ציינה כי ברשות המערכת הבריאות 350 מכונות הנשמה, אשר רובן נמצאות כבר בשימוש.

  • לנוכח המשך העלייה החדה במספר הנדבקים החליטה הרשות הפלסטינית על החרפת צעדי המנע, ובכלל זה הטלת סגר כללי למשך חמישה ימים. אבו מאזן פרסם צו המורה על הארכת מצב החירום לשלושים ימים נוספים. מושלי המחוזות החליטו על צעדי מנע משלהם בכל מחוז והפעילו אכיפה על הציבור שלא תמיד ציית להוראות, ובכמה מקרים אף התעמת עם כוחות הביטחון (בעיקר במחוז ג’נין). מושל מחוז חברון, המהווה מוקד התחלואה, פרסם צו המורה על הארכה של הסגר במחוז חברון וניתוקו משאר המחוזות (דף הפייסבוק של מושל מחוז חברון, 6 ביולי 2020).
צוותי עיריית חברון במבצע חיטוי מקומות ציבוריים בעיר
 (דף הפייסבוק של עיריית חברון, 5 ביולי 2020)
     צוותי עיריית חברון במבצע חיטוי מקומות ציבוריים בעיר
 (דף הפייסבוק של עיריית חברון, 5 ביולי 2020)
צוותי עיריית חברון במבצע חיטוי מקומות ציבוריים בעיר
(דף הפייסבוק של עיריית חברון, 5 ביולי 2020)
  • מחמד אשתיה ראש הממשלה ברשות הפלסטינית מנה בישיבת הממשלה מספר סיבות, שגרמו לגל השני של התפרצות נגיף קורונה. לדברי אשתיה 82% מהחולים הפעילים נדבקו משום שבאו במגע עם קרוביהם במהלך חתונות. 18% מהנדבקים הם פועלים שעוברים לסירוגין בין שטחי המחוזות לבין ישראל. אשתיה הפציר באזרחים להפסיק ולקיים חתונות ופנה לראשי השבטים והחמולות בבקשה לדאוג שההחלטה זאת תיושם. הוא הוסיף כי מנגנוני הביטחון יגבירו את האכיפה על חתונות ועל חגיגות אחרות (הטלוויזיה הפלסטינית, 6 ביולי 2020).
  • לאי קיום ההוראות נוספו, לדברי אשתיה, סיבות שמקורן בישראל: העדר רציפות טריטוריאלית בין המחוזות שמקשה על פעילות הרשות; העדר יכולתם של מנגנוני הביטחון לפעול בשטחי C , במעברים ובמקומות נוספים שישראל קשורה אליהם. הוא קרא לישראל לסגור את כל המעברים וציין כי הממשלה הפלסטינית תפנה לאו”ם כדי שיפקח על המעברים (הטלוויזיה הפלסטינית, 6 ביולי 2020). .
רצועת עזה
  • בניגוד מוחלט לזינוק החד במספר החולים ביהודה ושומרון, ולמרות פוטנציאל ההדבקה ברצועה, ממשיך ממשל חמאס למנוע בהצלחה התפשטות בלתי מבוקרת של הנגיף ברצועת עזה. כיום נמצאים ברצועה 11 חולים פעילים בלבד השוהים בבית החולים לבידוד במעבר רפיח (חשבון הטוויטר של משרד הבריאות בעזה, 2 ביולי 2020). כמו כן היה מקרה פטירה אחד. 287 בני אדם שוהים עדיין בחמישה מרכזי הסגר ברחבי הרצועה (שהאב, 3 ביולי 2020). ברצועת עזה מתכוננים עתה לכניסה נוספת של כאלפיים פלסטינים, שהיו “תקועים” ברחבי העולם.
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • ב-5 ביולי 2020 בשעות הערב שוגרו שלוש רקטות לעבר יישובי עוטף עזה בשני אירועים נפרדים:
    • בסביבות 1900 שוגרו שתי רקטות לעבר יישובי המועצה האזורית שדות הנגב. הרקטות נפלו בשטחים פתוחים לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
    • כשעה מאוחר יותר שוגרה רקטה נוספת לעבר שטח המועצה האזורית שער הנגב . הרקטה יורטה על ידי מערכת כיפת ברזל.
  • בתגובה לשיגור הרקטות תקפו כלי טיס של חיל האוויר יעדי טרור בצפון רצועת עזה. בין היעדים שהותקפו תשתית תת-קרקעית של חמאס (דובר צה”ל, 5 בילי 2020). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי מסוקים ישראליים תקפו שתי נקודות תצפית של כוח הריסון של חמאס הממוקמות מזרחית לשכונת זיתון בעזה. דווח על נזק שנגרם למספר בתים (חשבון הטוויטר שהאב, דניא אלוטן, 5 ביולי 2020). גורמים ברצועת עזה מסרו לעיתון אלאח’באר הלבנוני (המזוהה עם חזבאללה), כי להערכתם שיגור הרקטות מרצועת עזה צפוי להמשך גם בתקופה הקרובה נוכח מה שמכונה על ידם המשך “ההפרות” מצד ישראל (אלאח’באר, 7 ביולי 2020).

תוצאות התקיפה בעזה
 (חשבון הטוויטר של צפא, 6 ביולי 2020)
תוצאות התקיפה בעזה
(חשבון הטוויטר של צפא, 6 ביולי 2020)

שיגור רקטות ניסוי לים
  • בליל 30 ביוני – 1 ביולי 2020 שיגרו הזרועות הצבאית של הארגונים ברצועת עזה (באורח חריג) כעשרים רקטות ניסוי לעבר הים. כלי תקשורת פלסטינים דיווחו כי כמה מהרקטות ששוגרו היו לטווח של יותר ממאה ק”מ (אמד, אלקדס, 1 ביולי 2020). בכתבה שפרסם כתב אלרסאלה.נט המזוהה עם חמאס, נטען כי הרקטות הניסיוניות שהזרוע הצבאית של חמאס משגרת מפעם לפעם לעבר הים טומנות בחובן מסרים לישראל לפיהם הם פועלים לפיתוח יכולותיהם הצבאיות במיוחד על רקע תכניות הסיפוח של ישראל. זאת ועוד, הטווחים שאליהן מגיעות הרקטות מדגישים, כי במאבק העתידי הרקטות תגענה לעומק ישראל (כתבה של אחמד אבו קמר, אלרסאלה.נט, 5 ביולי 2020).
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראלים
  • ב-2 ביולי 2020 אנשי כוחות הביטחון במעבר קלנדיא הבחינו בנער פלסטיני שעורר את חשדם. הנער השליך סכין שהייתה ברשותו . הוא נעצר והובא לחקירה (דוברות משטרת ירושלים, 2 ביולי 2020).
  • ברחבי יהודה ושומרון נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה ברחבי יהודה ושומרון לעבר כלי רכב ישראלים וכוחות הביטחון הישראליים. להלן אירועים בולטים:
    • 6 ביולי 2020 – אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון- חברון בין בית אומר לצומת כרמי יוסף. לא היו נפגעים. נזק נגרם לשמשת האוטובוס (הצלה ללא גדובלות יו”ש, 6 ביולי 2020).
    • 6 ביולי 2020– בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לישוב שילה (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 ביולי 2020).
    • 6 ביולי 2020- אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי צפונית לכיכר מיתר בדרום הר חברון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת כלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 ביולי 2020).
    • 5 ביולי 2020- אבנים יודו לעבר עמדת צה”ל סמוך לעפרה (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. כוחות צה”ל עצרו שלושה פלסטינים, שיידו אבנים לעבר כלי רכב סמוך לעפרה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 ביולי 2020).
    • 5 ביולי 2020- בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב בין צומת גיתי אבישר לאריאל. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 ביולי 2020).
    • 5 ביולי 2020- אבנים יודו לעבר כלי רכב בין תפוח לאריאל. לא היו נפגעים. נזק נגרם לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 ביולי 2020).
    • 5 ביולי 2020- אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש גוש עציון- חברון בין בית אומר לצומת כרמי צור. לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 ביולי 2020).
    • 3 ביולי 2020- שני חיילי צה”ל נפצעו באורח קל מיידוי אבנים בעת עימותים עם פלסטינים בכפר קדום. החיילים פונו לטיפול בבית החולים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 ביולי 2020).
    • 2 ביולי 2020 – אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לבית ענון, צפונית לקריית ארבע. כמו כן יודו אבנים סמוך לישוב היהודי בחברון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 ביולי 2020).
    • 1 ביולי 2020- אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לתקוע הערבית (דרומית מזרחית לבית לחם). לא היו נפגעים. (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 ביולי 2020).
פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[2]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

חלוקת מזון מטעם אונר”א
  • אונר”א הודיעה כי תתחיל לחלק ב-4 ביולי 2020 סיוע במצרכי מזון לכ-140,000 משפחות נזקקות ברצועה (צפא, 2 ביולי 2020).
הפגנות ברצועה על רקע המצוקה הכלכלית
  • עשרות צעירים פלסטינים הפגינו מול בניין המועצה המחוקקת בעיר עזה, במחאה על המשך סגירת השווקים השבועיים. המפגינים קראו “אנחנו רוצים לאכול – אנחנו רוצים לחיות”. מחמוד אלזהאר, ממלא מקום יו”ר המועצה, ויחיא אלעבאדסה יו”ר ועדת הביקורת וזכויות האדם, נפגשו עם משלחת ממארגני ההפגנה. אלזהאר אמר להם, כי המועצה עומדת בקשר עם הרשויות הנוגעות בדבר כדי להביא לפתיחה מחודשת של השווקים העממיים כפוף לאמצעי הבטיחות, שכפה נגיף קורונה (בואבת אלהדף, 5 ביולי 2020; אתר המועצה המחוקקת ברצועה, 5 ביולי 2020).
ההפגנה מול בניין המועצה המחוקקת בעיר עזה (דף הפייסבוק של כתבת אתר אמד ברצועה  צאפינאז אללוח, 5 ביולי 2020).    אחד השלטים שהונפו בהפגנה: "הבטחות רבות במשך ארבעה חודשים, והן לא מומשו!!!" (דף הפייסבוק של מחמד אבו חג'ר, 5 ביולי 2020)
מימין: ההפגנה מול בניין המועצה המחוקקת בעיר עזה (דף הפייסבוק של כתבת אתר אמד ברצועה צאפינאז אללוח, 5 ביולי 2020). משמאל: אחד השלטים שהונפו בהפגנה: “הבטחות רבות במשך ארבעה חודשים, והן לא מומשו!!!” (דף הפייסבוק של מחמד אבו חג’ר, 5 ביולי 2020)
  • ב-5 ביולי 2020 תקפו מנגנוני הביטחון של חמאס מפגינים, במהלך הפגנה שקיימו ליד כיכר אלנג’מה בעיר רפיח בדרישה לחיות בכבוד. מספר מפגינים נעצרו (אמד, 5 ביולי 2020; דף הפייסבוק של ח’אלד אבו צאמד, 5 ביולי 2020).
חשיפת חוליה ברצועת עזה שפעלה בהכוונת ישראלית
  • משרד הפנים והביטחון הלאומי ברצועת עזה הודיע, כי מנגנוני הביטחון ברצועה חשפו חוליה שהוכוונה על ידי ישראל. חוליה זאת תכננה לבצע פעולות חבלה נגד פעילי הזרועות הצבאיות של הארגונים ברצועה. בהודעה נמסר, כי מנגנוני הביטחון גילו במהלך הימים האחרונים תנועות חשודות של מספר בני אדם. לאחר מספר ימי חקירה הם נעצרו. המשרד ציין שבמהלך המעצר הוחרם ציוד טכני שנעשה בו שימוש בביצוע פעולות בתוך הרצועה וכן כסף שישראל העבירה לחברי החוליה. לטענת משרד הפנים עלה בחקירתם, כי בכוונתם הייתה לבצע פעולות חבלה נגד פעילי “ההתנגדות” במהלך הימים הקרובים בפיקוח ישיר של ישראל (צפא, 3 ביולי 2020).
פעילות לסיכול תכניות הסיפוח של ישראל

פעולות מחאה

  • ברצועת עזה התקיימו מספר אירועי מחאה במסגרת הפעילות נגד החלת החוק הישראלי על שטחים ביהודה ושומרון ו”עסקת המאה”. בעיר עזה נערכה עצרת מחאה במסגרת “יום זעם עממי” עלו הכריזו הארגונים. בעצרת השתתפו כמה אלפי בני אדם ונכחו בה בכירי חמאס, ביניהם יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, ונציגי הארגונים השונים. המשתתפים הניפו את דגלי פלסטין וקראו קריאות בגנות ישראל ובעד אחדות פלסטינית .
 דגלי פלסטין מונפים באירועי "יום הזעם" בעזה (דף הפייסבוק של סניף פתח במזרח העיר עזה, 1 ביולי 2020).     יחיא אלסנואר, שהשתתף בפעילות משלב ידיים עם בכיר פתח, אחמד חלס, כסמל לאחדות
 (חשבון הטוויטר של שהאב, 1 ביולי 2020)
דגלי פלסטין מונפים באירועי “יום הזעם” בעזה (דף הפייסבוק של סניף פתח במזרח העיר עזה, 1 ביולי 2020). משמאל: יחיא אלסנואר, שהשתתף בפעילות משלב ידיים עם בכיר פתח, אחמד חלס, כסמל לאחדות (חשבון הטוויטר של שהאב, 1 ביולי 2020)
  • ב-3 ביולי 2020 ערכה חמאס צעדת מחאה באזור רפיח . בצעדה השתתפו כאלפיים בני אדם. ח’אלד בטש, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, קרא לעריכת מפגש עם אבו מאזן, בנוכחות ראשי הארגונים, במטרה להשיג אחדות לאומית פלסטינית. אמנים ציירו ציור קיר באורך שלושים מטרים כמחאה על תכנית הסיפוח (צפא, 1 ביולי 2020).
 שריפת תמונות  של בנימין נתניהו, הנשיא טראמפ ודגלי ישראל וארה"ב (חשבון הטוויטר של ערוץ אלמיאדין, 4 ביולי 2020).    ציור הקיר ברפיח (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 1 ביולי 2020)
מימין: שריפת תמונות של בנימין נתניהו, הנשיא טראמפ ודגלי ישראל וארה”ב (חשבון הטוויטר של ערוץ אלמיאדין, 4 ביולי 2020). משמאל: ציור הקיר ברפיח (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 1 ביולי 2020)

פעילות מדינית

  • בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין קיימו השבוע מגעים פומביים עם בכירים איראנים במסגרת המערכה נגד תכניות הסיפוח של ישראל:
    • עלי ח’אמנהאי, מנהיג איראן, שלח איגרת לאסמאעיל הניה בה הצהיר, כי איראן לעולם לא תתפשר בנושא המאמצים שהיא משקיעה בתמיכה בעם הפלסטיני. הוא הביע תקוה שבאמצעות שמירה על אחדות העם הפלסטיני הם יצליחו לסכל את “המזימות המתועבות” של ישראל (איסנא, 6 ביולי 2020). אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, בירך את מנהיג איראן על האיגרת ששלח. לדבריו לתמיכה האיראנית ב”התנגדות הפלסטינית” יש משמעות גדולה בכל הקשור למערכה נגד ישראל וביכולת ההרתעה מולה (אלמיאדין, 6 ביולי 2020).
    • אסמאעיל הניה, קיבל שיחת טלפון מחמד-באקר קאליבאף, יו”ר המג’לס האיראני. קאליבאף הדגיש את התנגדות איראן ל”עסקת המאה” ולתוכנית הסיפוח של ישראל. הניה השיב כי הפלסטינים מאוחדים בהתנגדותם לתוכנית הסיפוח והודה לאיראן על תמיכתה בפלסטינים (אתר חמאס, 1 ביולי 2020).
    • זיאד אלנח’לה, מנהיג הג’האד האסלאמי, קיבל גם הוא שיחת טלפון ממחמד באקר קאליבאף . אלנח’לה הודה לו על תמיכתה של איראן והדגיש את חשיבות תמיכת העולם המוסלמי והערבי בעם הפלסטיני ובכוחות “ההתנגדות” שלו (פלסטין אליום, 1 ביולי 2020).
    •  משלחת בראשות אחמד עבד אלהאדי, נציג חמאס בלבנון, נפגשה עם שגריר איראן בלבנון. השגריר האיראני ציין כי איראן עומדת לצד העם הפלסטיני ולצד “ההתנגדות” שלו (צפא, 2 ביולי 2020). משלחת חמאס בראשות נציג חמאס בלבנון נועדה עם חסן חבאללה אחראי “תיק פלסטין” בחזבאללה והעבירה אגרת מטעם אסמאעיל הניה למנהיג חזבאללה, חסן נצראללה, העוסקת בהחלטת הסיפוח של ישראל ועסקת המאה (אתר חמאס, 6 ביולי 2020).
המשך המערכה של הרשות הפלסטינית נגד כוונת הסיפוח של ישראל

כללי

  • הרשות הפלסטינית המשיכה בפעילותה הדיפלומטית נגד תכניות ישראל ביהודה ושומרון. מחמוד אלעאלול, סגן יו”ר הועדה המרכזית שלל פתח, אמר כי העובדה שראש ממשלת ישראל טרם הכריז רשמית על סיפוח אין משמעותה כי הוא לא יעשה זאת בהמשך. הוא הדגיש כי הימנעות ראש ממשלת ישראל מההכרזה אינה מהווה ניצחון עבור הפלסטינים מכיוון שסכנת הסיפוח עודנה קיימת. הוא הדגיש את חשיבות “ההתנגדות העממית” (קרי, הטרור העממי) וחיזוק האחדות הפנים-פלסטינית. הוא שיבח את העמדה הבינלאומית בנושא שלדבריו הפתיעה לטובה ומתח ביקורת על העולם הערבי בציינו, כי עמדות מדינות אירופה טובות ומתקדמות יותר מעמדות “האחיות” (קרי, מדינות ערב) (ופא, הטלוויזיה הפלסטינית, 1 ביולי 2020).

הפעילות הדיפלומטית בזירה הבינלאומית

  • במסגרת המשך הפעילות הדיפלומטית של נציגי הרשות התקיימו השבוע מספר מגעים עם גורמים בינלאומיים, בעיקר מערביים. צצא’ב עריקאת הצהיר, כי הוא פועל להביא לכינוס העצרת הכללית של האו”ם תחת הכותרת “קואליציה בינלאומית נגד הסיפוח”, שיאיים בהטלת סנקציות על ישראל אם תוציא לפועל את תכנית הסיפוח (סוא, 30 ביוני 2020)
  • להלן מקצת מהמגעים שהתקיימו:
    • אבו מאזן שוחח עם אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה. אבו מאזן שיבח את עמדת גרמניה בנוגע לסיפוח השטחים והדגיש, כי הפלסטינים מוכנים לנהל משא ומתן על בסיס הלגיטימציה הבינלאומית ותחת פיקוח הקוורטט הבינלאומי (ופא, 5 ביולי 2020).
    • צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף, שלח אגרת לשר החוץ של צרפת. שר החוץ הצרפתי השיב כי סיפוח השטחים יהווה הפרה בוטה של החוק הבינלאומי, איום על פתרון שתי מדינות וישליך על היחסים בין האיחוד האירופאי לבין ישראל (ופא, 5 ביולי 2020).
    • אחמד נופל, נציג הרשות הפלסטינית ברוסיה, נועד עם מיכאיל בוגדנוב סגן שר החוץ והשליח המיוחד של נשיא רוסיה למזרח התיכון ואפריקה. השניים דנו במצב במזרח התיכון והתמקדו בתקווה להשיג הסדרה בין ישראל לפלסטינים (אתר משרד החוץ של רוסיה, 2 ביולי 2020).
    • ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית, השתתף בכינוס פורום שת”פ ערבי-סיני בראשות שר החוץ הירדני ושר החוץ הסיני. בדברים שנשא אלמאלכי בכנס ציין שישראל מנצלת את המשבר העולמי שנוצר בעקבות מגפת הקורונה כדי להכריז על הסיפוח וקרא לקהילה הבינלאומית לנקוט מדיניות ענישה והחרמה כלפי ישראל (ופא, 6 ביולי 2020).
"לא לקורונה. לא לסיפוח" (אלחיאת אלג'דידה, 4 ביולי 2020).    תכנית הסיפוח כחומר בעירה העלול להצית את סיר הלחץ הפלסטיני להצית אותו (אלקדס, 2 ביולי 2020)
מימין: “לא לקורונה. לא לסיפוח” (אלחיאת אלג’דידה, 4 ביולי 2020). משמאל: תכנית הסיפוח כחומר בעירה העלול להצית את סיר הלחץ הפלסטיני להצית אותו (אלקדס, 2 ביולי 2020)

הכחשת הידיעות בתקשורת בדבר התפרקות הרשות הפלסטינית אם ישראל תספח שטחים

  • נביל שעת’, נציג אבו מאזן, הכחיש את הדיווחים לפיהם במקרה וישראל תספח שטחים הרשות הפלסטינים תתפרק. הוא גם הכחיש דיווחים לפיהם אמר אבו מאזן כי ישראל תצטרך “לנקות את הרחובות ביהודה ושומרון” ומנגנוני הביטחון צריכים להתפרק מנשקם ולמסור אותו לישראל. הוא הדגיש שהרשות לא תיכנע לשום לחץ וכי יש לפלסטינים זכות להתנגד לישראל בכל דרך שיבחרו כולל באמצעות התנגדות צבאית, אלא שלפי שעה אין בכוונת ההנהגה לפנות לדרך זאת, שכן מספיקה ההתנגדות העממית (RT, 30 ביוני 2020).

מסיבת עיתונאים בה הוצג מצג של אחדות בין פתח וחמאס

ב-2 ביולי 2020 ערכו ג’בריל רג’וב, מזכ”ל פתח וצאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, באופן חריג מסיבת עיתונאים (באמצעות שיחת ועידה). במסיבת העיתונאים הם מסרו, כי פתח וחמאס סיכמו לפעול במשותף במסגרת ההתנגדות לעסקת המאה ולתכנית הסיפוח של ישראל. רג’וב טען, כי שתי התנועות סיכמו על גיבוש אסטרטגיה אחידה וקרא לכל תומכי פתח לפתוח דף חדש עם חמאס כדי להתעמת עם תכניותיה של ישראל. מסיבת העיתונאים נועדה להעלות בפני הציבור הפלסטיני מצג של אחדות פנים-פלסטינית מול תכניות ישראל, ולענות בכך על דרישת הציבור הפלסטיני. בפועל אין למצג זה ביטויים מעשיים בשטח (ראו בהמשך) ונראה כי שני הצדדים רחוקים מפיוס אמתי מעבר למגיבוש אסטרטגיה משותפת נגד ישראל.

  • במסיבת העיתונאים ציין ג’בריל רגו’ב שלושה תחומים בהם על חמאס ופתח לפעול במשותף: תגובה עממית כפי שבאה לידי ביטוי בימים האחרונים ביריחו ברצועת עזה; פעילות אזורית במסגרתה יפעלו לרתימת מדינות ערב להתנגדות למהלך של ישראל; וגיוס הקהילה הבינלאומית למען הקמת מדינה פלסטינית. אלעארורי הבטיח שפתח וחמאס תקפאנה את כל חילוקי הדעות ביניהן בנושאים אחרים כדי להתמקד במאבק נגד החלת החוק הישראלי. אלעארורי הביע תמיכה בצעדים שנקטה הרשות עד כה נגד וציין כי “זירת הקרב” העיקרית הינה שטחי יהודה ושומרון (וטן, 2 ביולי 2020).
  • מחמד אשתיה, ראש הממשלה ברשות הפלסטינית, בירך על מסיבת העיתונאים המשותפת ואמר כי היא תוצאה של סדרת פגישות שנערכה בין פתח לחמאס בהתאם להנחיות אבו מאזן (ופא, 2 ביולי 2020). נביל שעת’, יועץ אבו מאזן, אמר כי אבו מאזן עקב אחר מאמצי האיחוד הפנים-פלסטינים וציין כי הוא בעצמו ערך מספר שיחות עם הנהגת חמאס לפני מסיבת העיתונאים המשותפת. הוא הבהיר כי אבו מאזן עודד לחלוטין את מאמצי האיחוד (דניא אלוטן, 4 ביולי 2020).
  • חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר שהצעד הגיע בעקבות ההבנה שבשלב הנוכחי קיימת סכנה עבור הפלסטינים ומתוך רצון להדגיש את אחדות העם הפלסטיני סביב ההתנגדות לסיפוח (דניא אלוטן, 1 ביולי 2020). חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי מסיבת העיתונאים המשותפת הייתה תחילתה של דרך חדשה. לדבריו מתקיים שיח רציף עם הנהגת פתח כדי להתחיל בגיבוש הפעילות בשטח (סוא, 5 ביולי 2020).
תשלום משכורות אסירים
  • קדרי אבו בכר, יו”ר הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, דיווח על עשרות שיחות התקבלו ממשפחות אסירים בהם התלוננו, כי חלק מהבנקים לא שילמו את משכורות בניהם העצורים. אבו בכר הדגיש, כי משרד האוצר הפלסטיני העביר את כל המשכורות לחשבונות הבנק שלהם בזמן, אולם חלק מהבנקים לא עמדו בהחלטה שהתקבלה להמשיך לשלם את שכרם של האסירים[3]. לדבריו, הרשות לענייני אסירים עומדת בקשר עם לשכת ראש הממשלה ורשות המטבע הפלסטינית כדי לפתור את הבעיה בהקדם. קדרי אבו בכר דרש מכל הבנקים לעמוד בהתחייבות לשלם את משכורות (דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, 5 ביולי 2020).
התנכלות מנגנוני הביטחון של הרשות לפעיל חמאס, ששוחרר מהכלא הישראלי
  • ב-2 ביולי שוחרר אמג’ד עזאת קבהא, פעיל חמאס, ואחיו של וצפי קבהא השר לענייני אסירים לשעבר ובכיר חמאס בג’נין[4]. הוא ריצה תקופת מאסר של 18 שנה בישראל (דף הפייסבוק של וצפי קבהא, 2 ביולי 2020). כאשר השיירה שקיבלה את פניו הגיעה לג’נין, עצרו מנגנוני הביטחון של הרשות מספר משתתפים בשיירה ובהם בכיר חמאס עבד אלג’באר ג’ראר; היכו מספר צעירים; והחרימו את דגלי חמאס. מאוחר יותר שוחררו כל העצורים (אלערבי אלג’דיד, 3 ביולי 2020). מנגנוני הביטחון גם פשטו על החצר הסמוכה לביתו שהוכנה לקבלת מברכים על שחרורו. הם הסירו דגלי חמאס וכרזות, עצרו מספר בני אדם והיכו קרובי משפחה (דף הפייסבוק של וצפי קבהא, 3 ביולי 2020; פלסטין און ליין, 5 ביולי 2020).
אמג'ד קבהא. עם שחרורו (דף הפייסבוק של וצפי קבהא, 2 ביולי 2020).     פעילי מנגנוני הביטחון של הרשות עוצרים את השיירה (חשבון הטוויטר QUDSN, 2 ביולי 2020)
מימין: אמג’ד קבהא. עם שחרורו (דף הפייסבוק של וצפי קבהא, 2 ביולי 2020). משמאל: פעילי מנגנוני הביטחון של הרשות עוצרים את השיירה (חשבון הטוויטר QUDSN, 2 ביולי 2020)
  • מנגד, משלחת בראשות ג’בריל אלרג’וב, מזכיר הוועד המרכזי של פתח ובהשתתפות מושל מחוז ג’נין, אכרם אלרג’וב, יו”ר הרשות לענייני אסירים ומשוחררים קדרי אבו בכר, ומשלחת מסניף פתח בג’נין, ערכו ביקור בביתו אמג’ד קבהא כדי לברכו על שחרורו (דף הפייסבוק של מושל מחוז ג’נין, 6 ביולי 2020).
ג'בריל אלרג'וב בין האחים אמג'ד (בחולצה האדומה) ווצפי קבהא (דף הפייסבוק של ג'בריל אלרג'וב, 6 ביולי 2020)    קדרי אבו בכר (בימין התצלום) ולידו אכרם אלרג'וב (דף הפייסבוק של מושל מחוז ג'נין, 6 ביולי 2020)
מימין: ג’בריל אלרג’וב בין האחים אמג’ד (בחולצה האדומה) ווצפי קבהא (דף הפייסבוק של ג’בריל אלרג’וב, 6 ביולי 2020); משמאל: קדרי אבו בכר (בימין התצלום) ולידו אכרם אלרג’וב (דף הפייסבוק של מושל מחוז ג’נין, 6 ביולי 2020)

פעילות מנגנוני הביטחון ממחישה היטב את הפער בין סיסמאות האחדות ושיתוף הפעולה בין פתח לחמאס, כפי שמצאו ביטויים במסיבת העיתונאים של ג’בריל רג’וב ואלעארורי, לבין המצב בשטח. מנגנוני הביטחון הפלסטינים ערים היטב לפוטנציאל הסיכון של חמאס והם ממשיכים בפעילות המנע שלהם, למרות הסיסמאות לאחדות (כשם שחמאס ברצועה אינה מאפשרת לפעילי פתח “להרים ראש”).

[1] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-6 ביולי 2020: "נמשכת העלייה החדה בהתפשטות נגיף הקורונה ביהודה ושומרון לעומת מספר החולים הנמוך, הנמצא בשליטה, ברצועת עזה".
[2]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[3]
לדברי אבו בכר מדובר בארבעה בנקים אשר לא שילמו משכורות של יותר מ-150 אסירים (ופא, 5 ביולי 2020).
[4]
על פי אתר הזרוע הצבאית של חמאס, ד"ר אמג'ד קבהא היה פעיל הזרוע. הוא נעצר ב-4 ביולי 2002 ונדון למאסר באשמת השתייכות לגדודי עז אלדין אלקסאם ובסיוע למחבלים מתאבדים.