חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (8-2 ביוני 2021)

עימותים אלימים בין פלסטינים לבין כוחות ביטחון ישראליים בג'בל צביח, הסמוך לכפר ביתא, דרומית לשכם (ופא, 4 ביוני 2021)

עימותים אלימים בין פלסטינים לבין כוחות ביטחון ישראליים בג'בל צביח, הסמוך לכפר ביתא, דרומית לשכם (ופא, 4 ביוני 2021)

עימותים אלימים בין פלסטינים לבין כוחות ביטחון ישראליים בג'בל צביח, הסמוך לכפר ביתא, דרומית לשכם (ופא, 4 ביוני 2021)

עימותים אלימים בין פלסטינים לבין כוחות ביטחון ישראליים בג'בל צביח, הסמוך לכפר ביתא, דרומית לשכם (ופא, 4 ביוני 2021)

פעילות לוחמי משמר הגבול באבו דיס (דוברות המשטרה, 8 ביוני 2021)

פעילות לוחמי משמר הגבול באבו דיס (דוברות המשטרה, 8 ביוני 2021)

פעילות לוחמי משמר הגבול באבו דיס (דוברות המשטרה, 8 ביוני 2021)

פעילות לוחמי משמר הגבול באבו דיס (דוברות המשטרה, 8 ביוני 2021)

פגישת יחיא אלסנואר עם אנשי אקדמיה (אתר QUDSN, 5 ביוני 2021)

פגישת יחיא אלסנואר עם אנשי אקדמיה (אתר QUDSN, 5 ביוני 2021)

קמפיין החרמת סחורות ישראליות בשכם (דף הפייסבוק של QUDSN, 5 ביוני 2021)

קמפיין החרמת סחורות ישראליות בשכם (דף הפייסבוק של QUDSN, 5 ביוני 2021)

קמפיין החרמת סחורות ישראליות בשכם (דף הפייסבוק של QUDSN, 5 ביוני 2021)

קמפיין החרמת סחורות ישראליות בשכם (דף הפייסבוק של QUDSN, 5 ביוני 2021)

פתיחתו מחדש של מעבר ג'למה (גלבוע).

פתיחתו מחדש של מעבר ג'למה (גלבוע).

תנועת מסחר ערה של ערביי ישראל בשוקי ג'נין (ערוץ אלע'ד, 6 ביוני 2021)

תנועת מסחר ערה של ערביי ישראל בשוקי ג'נין (ערוץ אלע'ד, 6 ביוני 2021)

  • הכוונה לקיים את מצעד הדגלים, שבוטל בשל ירי הרקטות לעבר ירושלים (שהחל את מבצע “שומר החומות”), ביום חמישי 10 ביוני 2021 עוררה גל של תגובות זועמות בקרב הפלסטינים שכללו איומים בחידוש ירי הרקטות מרצועת עזה. הודעת משטרת ישראל לפיה היא לא מאשרת את צעדת הדגלים, ואשר בעקבותיה החליטו מארגני הצעדה לבטלה, זכתה להד תקשורתי נרחב בכלי התקשורת הפלסטינים. בחמאס ייחסו את הודעת הביטול לאיומים שהושמעו נגד ישראל מצד חמאס ושאר הארגונים. החלטת הקבינט הביטחוני לדחות את מועד המצעד ליום שלישי ה-15 ביוני טרם זכתה להתייחסות חמאס.
  • יהודה ושומרון: השבוע בוצע ירי לעבר כלי רכב ישראלי, סמוך לאלון מורה. לא היו נפגעים. באזור ניכרה מתיחות ואירועים רבים של הפרות סדר, יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר אזרחים וכלי רכב ישראליים הנעים בכבישים. כוחות הביטחון הישראליים עצרו את שיח’ ג’מאל אלטויל, בכיר חמאס ביהודה ושומרון, החשוד בהסתה לאלימות, השתתפות בהפרות סדר ועוד. חמאס פרסמה הודעה בה צוין, שמעצרו לא יצליח להשתיק את “קול ההתנגדות”.
  • שיקום רצועת עזה: החלו פעולות פינוי ההריסות עם הגעתם של כלי הנדסה וצוותי עבודה של צבא מצרים כדי לבצע את העבודות. גורמים ברצועה מבהירים, כי מנגנון השיקום שפעל לאחר מבצע “צוק איתן” אינו מקובל עליהם וכי יש למצוא מנגנון חדש. במהלך מפגש עם אנשי אקדמיה הודה יחיא אלסנואר כי המפקדות הצבאיות של הארגון נמצאות בתוך אוכלוסייה אזרחית, וכי הארגון מודע לכך שזו בעיה. הוא גם ציין כי במהלך המבצע נהרגו תשעים פעילי ארגונים. במקביל פועלת הזרוע הצבאית של חמאס לגיוס פעילים לשורותיה ותרומות באמצעות ביטקוין.
  • מצרים הזמינה את ראשי הארגונים הפלסטינים להגיע לקהיר ליומיים של שיחות, בחסות הנשיא אלסיסי ויו”ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, בעיקר בנושאים פנים- פלסטינים.
  • ברשות הפלסטינית: מחמד אשתיה, ראש הממשלה, סיים סבב ביקורים במדינות המפרץ בביקור בקטר. לילא ע’נאם, מושלת מחוז ראמאללה, העבירה סיוע כספי בסך 30,000 דינר ירדני מטעמו של אבו מאזן למשפחת המחבל מהנד אלחלבי, שנועד לרכישת בית חדש למשפחה לאחר שביתם נהרס .
  • ארגוני חרם פלסטינים קיימו השבוע את קמפיין שבוע הכלכלה הלאומי (12-6 ביוני 2021) ביהודה, שומרון ורצועת עזה. במסגרת הקמפיין נשמעות קריאות להחרים תוצרת ישראל ולתמוך בתוצרת הפלסטינית. שר הכלכלה הפלסטיני דיווח, על עלייה ניכרת בהיקף התוצר המקומי בשוק הפלסטיני.
פיגוע ירי
  • ב-2 ביוני 2021 בוצע ירי לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לאלון מורה (מזרחית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב. כוחות צבא הגיעו למקום במטרה לאתר את היורים (הצלה ללא גבולות יו”ש , 2 ביוני 2021).
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • חמאס הכריזה על יום שישי (4 ביוני 2021) כעל “יום זעם” וקראה לציבור הפלסטיני לצאת ולהשתתף בצעדות המוניות בכל נקודות החיכוך עם כוחות הביטחון הישראליים, לחסום דרכים ולהסלים את הפעילות נגד המתנחלים (אלאקצא, 2 ביוני 2021). בשטח ניכרה מתיחות ביום שישי אם כי היענות הציבור לקריאה הייתה מוגבלת יחסית. התקשורת הפלסטינית דיווחה על כעשרים פצועים בעימותים עם כוחות הביטחון הישראליים.
  • ב-8 ביוני 2021 התפתחו הפרות סדר קשות במהלך פעילות ביטחונית של לוחמי משמר הגבול באבו דיס (מזרחית לירושלים). ההפרות כללו השלכת סלעים, חפצים כבדים וצמיגים בוערים, ירי זיקוקים והשלכת מטעני צינור לעבר הכוחות . לוחמי משמר הגבול הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. לא היו נפגעים אך ונגרם נזק לכלי רכב (דוברות המשטרה, 8 ביוני 2021).
  • ב-7 ביוני 2021 במסגרת פעילות כוחות הביטחון הישראליים, נעצרו לחקירה ארבעה פלסטינים תושבי חברון בחשד לסחר באמצעי לחימה, החזקת כלי נשק והפעלת מחרטה לייצור אמצעי לחימה (דוברות המשטרה , 7 ביוני 2021).

אמצעי הלחימה שנתפסו  (דוברות המשטרה, 7 ביוני 2021)
אמצעי הלחימה שנתפסו (דוברות המשטרה, 7 ביוני 2021)

  • במקביל, נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר אזרחים וכלי רכב ישראליים הנעים בכבישים, אשר נראה שהתרבו מאד על רקע המתיחות בתקופה האחרונה. להלן אירועים בולטים:
    • 7 ביוני 2021: אבנים יודו לעבר שני בני אדם שעסקו בפעילות ספורט סמוך לאוניברסיטה העברית בירושלים, החשודים נעצרו על ידי כוחות המשטרה. לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש , 7 ביוני 2021).
    • 7 ביוני 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס בין אדם לחיזמא (צפונית מזרחית לירושלים) לא היו נפגעים. נזק נגרם לשמשת האוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש , 7 ביוני 2021).
    • 6 ביוני 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בחוארה (דרומית לשכם). אישה נפצעה ופונתה לבית החולים אישה נוספת לקתה בחרדה. נזק נגרם לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 ביוני 2021).
    • 6 ביוני 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לצומת אברהם חסנו (דרומית מערבית לחברון). לא היו נפגעים. נזק נגרם לאוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 ביוני 2021).
    • 5 ביוני 2021 : אבנים יודו לעבר כלי רכב מכלי רכב חולף בין תפוח לאביתר (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נזק נגרם לשמשת כלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 ביוני 2021).
    • 4 ביוני 2021: אבנים יודו מכלי רכב חולף אל עבר כלי רכב ישראלי בין יצהר לכיכר חטמ”ר שומרון (מערבית לשכם). לא היו נפגעים נזק נגרם לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש , 4 ביוני 2021).
    • 3 ביוני 2021: אבנים יודו מכלי רכב חולף לעבר רכב ישראלי דרומית לחברון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש , 3 ביוני 2021).
    • 2 ביוני 2021: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב מזרחי למחסום מכבים (מערבית לראמאללה). לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש , 2 ביוני 2021).
    • 2 ביוני 2021: אבנים יודו לעבר כל רכב מערבית לבית חגי בהר חברון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת כלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש , 2 ביוני 2021).
    • 2 ביוני 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש גוש עציון- חברון סמוך לאלערוב. לא היו נפגעים נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש , 2 ביוני 2021)
פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[1]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

מעצר בכיר חמאס באלבירה
  •  כוח צה”ל עצר את שיח’ ג’מאל אלטויל, בכיר חמאס, ב-2 ביוני 2021 בביתו באלבירה. אלטויל הוא אחד הבכירים הבולטים של חמאס ביהודה ושומרון ובילה כמעט 17 שנים בכלא הישראלי. הוא חשוד עתה בהסתה לאלימות, השתתפות בהפרות סדר ועוד (דובר צה”ל, 2 ביוני 2021). מעצרו זכה לתהודה רבה בכלי התקשורת הפלסטינים. חמאס פרסמה הודעה בה צוין, שמעצרו לא יצליח להשתיק את “קול ההתנגדות” וכי אופציית האחדות והעימות עם ישראל, להן הטיף אלטויל, הן הדרך היחידה להתמודד עם “הכיבוש והמתנחלים” (דף הפייסבוק של QUDSN, 2 ביוני 2021).

שיח' ג'מאל אלטויל
 (דף הפייסבוק של QUDSN, 2 ביוני 2021)
שיח’ ג’מאל אלטויל (דף הפייסבוק של QUDSN, 2 ביוני 2021)

פלסטיני נפטר לאחר שנפצע בעימותים עם צה”ל
  • ב-2 ביוני 2021, נפטר מפצעיו פאדי ושחה, בן 34 מביר זית, אשר נפצע במהלך עימותים עם כוחות צה”ל בצומת איו”ש (הכניסה הצפונית לאלבירה). גופתו נעטפה בדגל פתח, הולבשה במדים , ורובה M-16 הונח על גופתו (מען, 3 ביוני 2021). דווח, כי ושחה היה כלוא בישראל במשך שמונה שנים. בסרטון שפורסם ברשתות החברתיות נראה פאדי ושחה מתעמת עם הכוחות ביטחון הישראליים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 7 ביוני  2021).
הלווית פאדי ושחה בביר זית (מען, 3 ביוני 2021).    סרטון שפורסם ברשתות  החברתיות בו מתועד פאדי ושחה מתעמת בעבר עם כוחות ביטחון ישראליים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 7 ביוני 2021)
מימין : הלווית פאדי ושחה בביר זית (מען, 3 ביוני 2021). משמאל : סרטון שפורסם ברשתות החברתיות בו מתועד פאדי ושחה מתעמת בעבר עם כוחות ביטחון ישראליים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 7 ביוני 2021)
ירי רקטות לעבר ישראל
  • מאז ההכרזה על הפסקת האש, ב-22 במאי 2021, לא אותרו שיגורי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

סיוע לרצועה
  • דייגי הרצועה התלוננו על מצבם וכי ישראל פוגעת בפרנסתם. לדברי זכריא בכר, ראש איגוד הדייגים ברצועה, לאור ההגבלות שהטילה ישראל על פעילות הדיג מול חופי עזה, הופסק היצוא לערי הגדה מה שהביא לירידה חדה במחיר הדגים. הוא ציין שישראל פוגעת בדייגים בשלושה מישורים: הגבלת מרחב הדיג, נקיטת פעולות מעקב ורדיפה אחר הדייגים, ומניעת הכנסת ציוד כמו מנועים וחלקי חילוף לסירות (דניא אלוטן, 3 ביוני 2021).
  • סטפאן דוג’אריק, דובר מזכ”ל האו”ם, אמר בתדרוך תקשורתי כי תור ונסלד, שליח האו”ם לתהליך השלום במזרח התיכון, ביקר ברצועה וקיים מגעים בנוגע לשיקום הרצועה. לדבריו, האו”ם מודאג מהעובדה שמעבר ארז נותר סגור בעיקר להעברה של פצועים לבתי חולים ביהודה ושומרון. הוא דיווח על הגעתן של 150 משאיות מטעם האו”ם ובהן מזון ומוצרי סיוע נוספים (אתר האו”ם, 2 ביוני 2021).
כספי הסיוע הקטרי
  • המתווך קטרי הודיע לחמאס, כי ישראל אוסרת עליהם להכניס את המענק הקטרי לרצועת עזה, במהלך השבוע הקרוב, דרך מעבר ארז. בעקבות זאת נמסר כי חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועה, העבירו מסר ואיימו כי תוך זמן קצר הם יפעילו “מנגנוני לחץ” באזור הגבול, תחל הסלמה ויתכן אף שהם יבחרו בצעדים שיובילו למאבק נרחב. הם הודיעו שהם מצפים שהכספים יכנסו עד סוף השבוע הבא ואם הדבר לא יקרה חמאס תקבל החלטה משמעותית לעצור את הפסקת האש (אלאח’באר, 4 ביוני 2021).
שיקום רצועת עזה
  • בהמשך לביקורו ברצועה של עבאס כאמל, ראש המודיעין המצרי, הגיע צוות המונה שישה מהנדסים מצרים, דרך מעבר רפיח, כדי לבחון ולבדוק את האתרים שנהרסו במהלך המבצע כהכנה לקראת הכנסת ציוד כבד. לאחר בדיקת המהנדסים נכנסה לרצועה שיירת ציוד כבד של יחידות ההנדסה של צבא מצרים ובה כ-35 כלים, דרך מעבר רפיח. הכלים יפעלו, במסגרת השלב הראשון של התוכנית המצרית לשיקום הרצועה, לפינוי ההריסות והריסה מבוקרת של מבנים הנמצאים בסכנת התמוטטות. על פי הרשויות ברצועת עזה כ-1,200 יחידות דיור נהרסו לחלוטין, 1,000 יחידות דיור נוספות נהרסו באופן חלקי ומוגדרות בלתי ראויות לחלוטין וכ-10,000 תושבים נותרו ללא בית (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 4 ביוני 2021).
צמה 3כלי רכב כבדים וצוותים מיוחדים ששלחה מצרים לסיוע.     צוותים מצריים מסייעים בפינוי הריסות בניין אלשורוק בעזה (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 4 ביוני 2021)
מימין : כלי רכב כבדים וצוותים מיוחדים ששלחה מצרים לסיוע. משמאל : צוותים מצריים מסייעים בפינוי הריסות בניין אלשורוק בעזה (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 4 ביוני 2021)
  • סוון קוהן ון בורגסדורף, נציג האיחוד האירופאי ברשות הפלסטינית, ביקר ברצועה וקיים מסיבת עיתונאים סמוך להריסות בניין אלג’לאא’ בו שכנו משרדי ערוצי התקשורת הזרים, אשר הותקף על ידי צה”ל. לדבריו, האיחוד האירופאי יתמוך במאמצי השיקום בציינו שהשיקום צריך להביא לסיום המצור על הרצועה . הוא ציין שיש לנקוט במספר צעדים כאשר החשוב בהם הוא להקים הנהגה מאוחדת לכל הפלסטינים. האיחוד עורך עתה הערכה של הנזקים ופועל לאספקת השירותים הדרושים לנפגעים באמצעות תמיכה ראשונית בגובה של 34 מיליון יורו. גם רובר מארדיני, מנהל הצלב האדום הבינלאומי, ביקר ברצועה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 3 ביוני 2021).
נציג האיחוד האירופי ברשות (שני מימין) עורך מסיבת עיתונאים סמוך לבניין שנהרס במהלך המבצע (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 1 ביוני 2021).     ביקור מנהל הצלב האדום הבינלאומי (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 3 ביוני 2021)
מימין: נציג האיחוד האירופי ברשות (שני מימין) עורך מסיבת עיתונאים סמוך לבניין שנהרס במהלך המבצע (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 1 ביוני 2021). משמאל: ביקור מנהל הצלב האדום הבינלאומי (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 3 ביוני 2021)
  • בראיון שהעניק מחמד אשתיה, ראש הממשלה ברשות, אמר שהמכניזם לשיקום הרצועה בו נעשה שימוש לאחר מבצע “צוק איתן” (2014) הוכיח עצמו כחסר תועלת ועל כן לא יעשה בו שימוש. לדבריו, הממשלה תרכיב צוות מטעמה, בנוסף לצוות מקצועי, שיהיה נוכח ברצועה ואשר ינהל את פעולות השיקום (אלג’זירה, 7 ביוני 2021). יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, איים שאם לא יהיה שיפור משמעותי במצב ההומניטארי ברצועה והשיפור יורגש על ידי כל תושבי הרצועה, יתפרץ העימות מחדש ופניו של המזרח התיכון ישתנו (אלג’זירה, 6 ביוני 2021). ח’אלד אלבטש, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי בכל הקשור לשיקום הם מתנגדים למנגנוני השיקום שהיו בעבר והם קוראים להקים מועצה לאומית לשיקום. כדי לבנות מחדש את מה שנהרס (אלג’זירה, 7 ביוני 2021).
  • אתר אלחק (ארגון פלסטיני שמושבו בראמאללה), פרסם מאמר המתמקד בהריסות מתקנים ומוסדות בריאות בידי ישראל במהלך מבצע “שומר החומות”. על פי המאמר הרס צה”ל כביש המוביל לבית חולים ציבורי בעזה. כמו כן, תקף את מבנה משרד הבריאות בעזה, מתקני בדיקת קורונה ומרכזי חיסונים ורפואה דחופה. מכיוון שתקיפת מתקנים רפואיים בתי חולים בעת מלחמה מהווה הפרה של החוק הבינלאומי הוא דורש מבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) לחקור את ההתקפות הללו (אתר אלחק, 2 ביוני 2021).
אונר”א
  • בעקבות קמפיין חריף שניהלו חמאס ושאר הארגונים נגד הנהלת אונר”א ברצועה, עזבו מתיאס שמאלי, מנהל אונר”א, וסגנו את הרצועה. השניים עזבו לאחר שחמאס הכריזה על כל אחד מהם כאישיות בלתי רצויה ובחמאס דורשים את החלפתם. הזעם נגד שמאלי פרץ לאחר שבראיון עם ערד ניר (ערוץ 12) לאחר מבצע “שומר החומות” ציין שהתקיפות שביצע צה”ל ברצועה נערכו בתחכום רב ולא כוונו נגד אזרחים. מאז ההתבטאות ביקשו בחמאס משמאלי להתנצל על דבריו ונערכו הפגנות סוערות מול מטה אונר”א ברצועה.
  • טרם עזיבתו נועד יחיא אלסנואר, עם לני סטנשה, סגנית הנציב הכללי של אונר”א, השניים שוחחו על ההשלכות השליליות של הצהרות שמסר שמאלי. הם גם דנו בחשיבות המשך שיתוף הפעולה עם אונר”א במיוחד לאחר תום המבצע (פלסטין אליום, 2 ביוני 2021).
  • הנציב הכללי של אונר”א פרסם הצהרה רשמית בה ציין, כי באונר”א מודאגים מאד מהתקיפות המכוונת כלפי הנהגה הבכירה של אונר”א ברצועה ובמיוחד ההפגנה שהתקיימה מול משרדי הסוכנות, תקיפת מנהל אונר”א וההכרזה עליו כעל אישיות בלתי רצויה (אתר אונר”א, 3 ביוני 2021).
  • ארגון אלצ’מיר הגיש תלונה למועצת זכויות האדם של האו”ם נגד מנכ”ל אונר”א בעזה על רקע הצהרותיו לתקשורת הישראלית. הארגון קרא למועצה לגנות את שמאלי ולהביא להדחתו מכיוון שדבריו מוליכים שולל ומסוכנים ומעניקים לגיטימציה להפרות שביצעו הכוחות הישראליים (אתר אלצ’מיר, 1 ביוני 2021).
התבטאויות בכירי חמאס
  • בחמאס ממשיכים לקבע את נראטיב הניצחון בעיקר בשורה של התבטאויות של בכירי התנועה. בכתבה מיוחדת ששודרה באלג’זירה נתנו פעילי הזרוע הצבאית של חמאס גישה לכתבים למנהרות חמאס ברצועה . במנהרות נראים מסדרונות ארוכים, מחסני אמצעי לחימה רבים ובהם בעיקר רקטות, חדר שליטה בקרה בו ציוד תקשורת ומפות ועוד. לטענת הזרוע הצבאית רשת המנהרות נפגעה באופן מוגבל בלבד וחלק ממה שנפגע כבר תוקן (אלג’זירה, 6 ביוני 2021).
 ביקור כתב ערוץ אלג'זירה במנהרות חמאס ברצועה (דף הפייסבוק של QUDSN, 5 ביוני 2021).   חדר פיקוד ושליטה במנהרה (דף הפייסבוק של QUDSN, 5 ביוני 2021)
מימין: ביקור כתב ערוץ אלג’זירה במנהרות חמאס ברצועה (דף הפייסבוק של QUDSN, 5 ביוני 2021). משמאל: חדר פיקוד ושליטה במנהרה (דף הפייסבוק של QUDSN, 5 ביוני 2021)
  • במפגש שערך יחיא אלסנואר עם אנשי אקדמיה התפאר, כי בזכות הנוכחים ובזכות חבריהם בעלי ההשכלה הגבוהה במקצועות שונים אשר פעלו בשורות “ההתנגדות” או העשירו את ההתנגדות בידע שלהם הרקטות כיום הן בעלות דיוק ויכולות שטרם נחשפו. להלן נושאים נוספים אליהם התייחס (אלג’זירה, 5 ביוני 2021):
    • ציין כי המבצע בעזה היה רק “תמרון צבאי” שנועד לבחון את יכולותיהם מבחינה מבצעית. במערכה הושגו שורה של הצלחות אסטרטגיות, אשר הוכיחו לישראל שיש מי שמגן על מסגד אלאקצא ומוכן לשלם על כך כל מחיר. הניצחון הושג בזכות התושבים, ערביי ישראל והעם בירושלים, וביהודה ושומרון אשר התקוממו באנתיפאדה גדולה שהדהימה את ישראל והפעילה עליה לחץ גדול הרבה יותר מ”טילי ההתנגדות”. לדבריו, הם השיגו את מטרותיהם בזכות אחדות העם.
    • המערכה הצבאית מהווה רק חלק מהמערכה. הממד הצבאי הוא ממד של הכנה ובנייה והמערכה היום היא מערכה של תודעה, של הסברה ושל השפעה על דעת הקהל העולמית. לדבריו, הם צריכים לקדם שיח שמצד אחד יבליט את תמונת “פשעי ישראל” ומצד שני יבליט את כוחה של “ההתנגדות”.
    • למרות המצור על הרצועה הצליחה חמאס להכאיב ולזעזע את תל אביב. לחמאס יכולת לשגר 130 רקטות לעבר תל אביב במטח אחד. כי במערכה האחרונה הוחלט לשגר את כל הרקטות הישנות. ישראל מצדה הצליחה להרוס 3% בלבד מתשתית חמאס ברצועה והרגה תשעים לוחמים בלבד מכל הארגונים.
    • נושא המפקדות הצבאיות הממוקמות בתוך האוכלוסייה האזרחית היווה בעיה גדולה בעבר אולם חמאס ושאר הארגונים החלו בתהליך שמטרתו להעביר באופן הדרגתי מספר גדול של מפקדות מתוך האוכלוסייה האזרחית וכי הם כבר הצליחו להעביר חלק גדול מהן בעיקר מהמגדלים ומדירות מגורים.
    • ציין, כי איראן וחזבאללה וגורמים נוספים שלא ניתן לנקוב בשמם מכיוון שהם חוששים תומכים בהתנגדות ומסייעים לה באמצעים רבים.
    • מרואן עיסא, סגן מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, העניק ראיון נדיר לתוכנית תחקירים של רשת אלג’זירה שעסקה בנושא השבויים והנעדרים. עיסא התראיין כשפניו מוצללות. במהלך דבריו סקר עיסא את ההיסטוריה של המשא ומתן העקיף מול ישראל מאז חטיפת גלעד שליט וציין שיש להם קלפי מיקוח חזקים כדי להביא לעסקת חילופי אסירים מכובדת. לדברי עיסא, זהו כרגע התיק החשוב ביותר הנמצא באחריות הזרוע הצבאית. עיסא גם חשף שבמהלך המערכה האחרונה הם ניסו לחטוף חיילים נוספים כדי לשפר את יכולת המיקוח שלהם (אלג’זירה, 6 ביוני 2021).
ספיחי מבצע “שומר החומות”
  • ערוץ אלאקצא שידר מעברון שבו נטען שבמהלך מבצע “שומר החומות” שוגרו לישראל 4,360 רקטות מרצועת עזה לעבר ערי ישראל וכי 22% בלבד יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל ולא 90% כפי שישראל טוענת (ערוץ אלאקצא, 7 ביוני 2021). (בפועל הפער אינו גדול משום שישראל טוענת שכיפת ברזל יירטה 90 אחוזים מהרקטות שהיו אמורות לפגוע באזורים מאוכלסים).
  • איאד אלבזם, דובר משרד הפנים ברצועת עזה, הודיע על שני הרוגים ומספר פצועים מקרב פעילי זרוע הצבאית של חמאס כתוצאה מפיצוץ באחר ממוצבי “ההתנגדות” במרכז הרצועה. לדבריו, הפיצוץ התרחש בעת פירוק חפץ חשוד שננטש על ידי ישראל (חשבון הטוויטר אלרסאלה, 2 ביוני 2021).
שוטרי משטרת חמאס ברצועה מפנים פצצות ונפלים (חשבון הטוויטר של חסן אצליח,3 ביוני 2021)    שוטרי משטרת חמאס ברצועה מפנים פצצות ונפלים (חשבון הטוויטר של חסן אצליח,3 ביוני 2021)
שוטרי משטרת חמאס ברצועה מפנים פצצות ונפלים (חשבון הטוויטר של חסן אצליח,3 ביוני 2021)
  • חטיבת צפון הרצועה של הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה שלטים שנתלו ברחבי הרצועה הקוראים לצעירים להתגייס לשורות הזרוע הצבאית. פעילים בזרוע הצבאית גם נשאו דברים במהלך דרשת יום שישי במסגדים בנושא הגיוס. על פי מודעות הגיוס, המיונים בדרום הרצועה אמורים להתקיים ב-7 ביוני 2021 ואזרחים בני 25-17 מוזמנים. כדי להתקבל על הצעירים לעבור בהצלחה קורס הכשרה צבאי. נמסר שלצורך רישום המועמדים יגיעו פעילי הזרוע הצבאית למספר מסגדים ברחבי הרצועה ביום שישי.
חטיבת צפון הרצועה כרזה הקוראת להתגייס.     פעילי הזרוע הצבאית של חמאס קוראים באחד המסגדים לגיוס פעילים (אתר STWP NEWS בערבית, 5 ביוני 2021)
קמפיין גיוס פעילים. מימין: חטיבת צפון הרצועה כרזה הקוראת להתגייס. משמאל : פעילי הזרוע הצבאית של חמאס קוראים באחד המסגדים לגיוס פעילים (אתר STWP NEWS בערבית, 5 ביוני 2021)
  • הזרוע הצבאית של חמאס פנתה לתומכיה בבקשת תרומות באמצעות ביטקוין. באתר פורסם לינק שבאמצעותו אפשר לתרום. יצוין כי אין זו הפעם הראשונה בה הזרוע הצבאית פונה בבקשת תרומות באמצעות המטבע הדיגיטלי .
קמפיין תרומות של הזרוע הצבאית של חמאס באמצעות ביטקוין (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 8 ביוני 2021)    קמפיין תרומות של הזרוע הצבאית של חמאס באמצעות ביטקוין (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 8 ביוני 2021)
קמפיין תרומות של הזרוע הצבאית של חמאס באמצעות ביטקוין (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 8 ביוני 2021)
תגובות פלסטיניות למצעד הדגלים
  • השבוע הודיעו בישראל, כי מצעד הדגלים שבוטל בשל ירי הרקטות לעבר ירושלים (שהחל את מבצע “שומר החומות”) יתקיים ביום חמישי 10 ביוני 2021. ההודעה על קיום המצעד עוררה גל של תגובות זועמות בקרב הפלסטינים שכללו איומים בחידוש הירי לעבר ישראל ואף הרחבתו. הודעת משטרת ישראל לפיה היא לא מאשרת את צעדת הדגלים, זכתה להד תקשורתי נרחב בכלי התקשורת הפלסטינים. בחמאס ייחסו את הודעת הביטול לאיומים שהושמעו נגד ישראל מצד חמאס ושאר הארגונים. בחמאס ציינו, כי זוהי עדות נוספת לתבוסת ישראל וביסוס לעובדה שירושלים היא בבחינת “קו אדום” ושישראל כפופה ל”התנגדות”. ברשתות החבריות פורסמה קריאה לחגוג את הניצחון.
  • להלן מפר התבטאויות חריפות שהושמעו על ידי גורמים פלסטינים טרם ביטול מצעד הדגלים:
    • הוועד המרכזי של פתח קרא לציבור הפלסטיני להתגייסות כללית לעמוד יחד כדי להגן על ירושלים ועל המקומות הקדושים לאסלאם ולנצרות ולהיאבק בצעדה של “הקיצוניים הפאשיסטיים”. עוד נאמר בהודעה שירושלים היא “קו אדום” וכי ממשלת ישראל נושאת באחריות המלאה למצב הנפיץ במזרח ירושלים ובשטחים הפלסטינים. הוועד גם קרא לקהילה הבינלאומית להתערב במהירות כדי לבלום את הפעולות המזרח ירושלים העלולות להבעיר את האזור כולו (ופא, 6 ביוני 2021).
    • שיח’ עכרמה צברי, דרשן מסגד אלאקצא, אמר כי ההתעקשות לקיים את מצעד הדגלים היא פרובוקציה שתוביל להסלמה באזור, אשר ישראל תישא באחריות המלאה לה. צברי קרא לערביי ישראל לעלות בהמוניהם להר הבית ולשהות בו (אלקדס אלערבי, 6 ביוני 2021).
    • אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, הזהיר את ישראל אשר לדבריו תישא באחריות המלאה לכל פרובוקציה או מעשה שטות. עוד ציין כי ל”התנגדות” יש זכות להגיב ל”פשעיה” של ישראל וכי הם מוכנים תמיד ובכל מקום להגן על ירושלים (אלרסאלה, 6 ביוני 2021).
    • מחמד חמאדה, דובר חמאס בירושלים, אמר בהודעה לעיתונות כי הם מזהירים את ישראל מפני “ההחלטה הטיפשית” לקיים את מצעד הדגלים בירושלים ובשער שכם. הוא קרא לתושבי מזרח ירושלים וערביי ישראל לצאת בהמוניהם למסגד אלאקצא ביום חמישי ולהישאר בסביבתו כדי להגן עליו (סוא, 5 באפריל 2021).
    • ח’ליל אלחיה, סגנו של יחיא אלסנואר, הזהיר את ישראל, המתווכים ואת כל העולם מפני התקרבות של תהלוכת הדגלים לירושלים ולאלאקצא בציינו כי הוא מקווה שהמסר ברור ושיום חמישי לא יהיה כמו יום שני 10 במאי 2021 (ירי הרקטות של חמאס לירושלים).
    • אחמד מדלל, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין ברצועה, איים גם הוא על ישראל מפני ההרפתקה של בחינת תגובת הארגונים הפלסטינים. לדבריו, זה יהיה טיפשי מצד ההנהגה הישראלית לבחון את הארגונים מכיוון שהמערכה עדיין פתוחה ונראה כי הישראלים עדיין לא הבינו את הלקח. עוד ציין, כי המערכה האחרונה גרמה לשינוי אסטרטגי בסכסוך עם ישראל. כל התקפה חדשה על מסגד אלאקצא לא תזכה להגנה רק על ידי הפלסטינים לבדם. דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, כינה את הצעדה “מעשה תוקפנות” וקרא לפלסטינים להגיע למסגד אלאקצא ולהיאבק בכל ניסיון מצד ישראל לפרוץ אליו (פלסטין אליום, 5 ביוני 2021).

מימין: לפני הביטול. ירושלים היא "קו אדום" (דף הפייסבוק של אסמאעיל אלבזם, 5 ביוני 2021). משמאל: לאחר ביטול ריקוד הדגלים: "הכיבוש חוזר בו מהאישור (לקיים) את מצעד דגלי ישראל בירושלים" (דף הפייסבוק של עלאא' אללקטה, 7 ביוני 2021)
מימין: לפני הביטול. ירושלים היא “קו אדום” (דף הפייסבוק של אסמאעיל אלבזם, 5 ביוני 2021). משמאל: לאחר ביטול ריקוד הדגלים: “הכיבוש חוזר בו מהאישור (לקיים) את מצעד דגלי ישראל בירושלים” (דף הפייסבוק של עלאא’ אללקטה, 7 ביוני 2021)

קריאה שפורסמה ברשתות החברתיות להגיע ולהתעמת עם הצועדים בירושלים
(דף הפייסבוק של QUDSN, 6 ביוני 2021)
קריאה שפורסמה ברשתות החברתיות להגיע ולהתעמת עם הצועדים בירושלים (דף הפייסבוק של QUDSN, 6 ביוני 2021)

חידוש שיחות הפיוס במצרים
  • מצרים הזמינה את ראשי הארגונים הפלסטינים להגיע לקהיר ליומיים של שיחות, בחסות הנשיא אלסיסי ויו”ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, בעיקר בנושאים פנים-פלסטינים. דוברים מטעם חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ציינו שהשיחות תעסוקנה גם בהפסקת האש וריסון “התוקפנות הישראלית” נגד רצועת עזה ומזרח ירושלים ונושא שיקום הרצועה. גורמים ברשות הפלסטינית ציינו כי עדיין לא ידוע אם אבו מאזן יגיע בעצמו לשיחות (סוא, 6 ביוני 2021). מאהר מזהר, חבר הלשכה המדינית של החזית העממית לשחרור פלסטין, אמר כי נציגי הארגונים יתחילו להגיע לקהיר ביום חמישי (10 ביוני 2021) וכי הדיונים יחלו בשבת (12 ביוני 2021) וימשכו כיומיים (סוא, 6 ביוני 2021).
ביקור מחמד אשתיה בקטר
  • מחמד אשתיה, ראש הממשלה ברשות, הגיע לביקור רשמי בקטר בתום סבב ביקורים במדינות המפרץ. התלוו אליו ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ, ואבראהים מלחם, דובר הממשלה. אשתיה נועד עם אמיר קטר שיח’ תמים. על פי הדיווחים עסקו השיחות בנושא שיקום רצועת עזה בסיוע בינלאומי וקטרי, בקשרי המסחר של הרשות עם קטר ומתן היתרי עבודה לפלסטינים בקטר (ופא, 7 ביוני 2021).
אשתיה עם הגעתו לקטר (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 6 ביוני 2021).     אשתיה בפגישה עם שליט קטר (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 7ביוני 2021)
מימין: אשתיה עם הגעתו לקטר (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 6 ביוני 2021). משמאל: אשתיה בפגישה עם שליט קטר (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 7 ביוני 2021)
אבו מאזן העביר סיוע כספי למשפחת מחבל פלסטיני
  • לילא ע’נאם, מושלת מחוז ראמאללה, מסרה ב-6 ביוני 2021 סיוע כספי בסך 30,000 דינר ירדני מטעמו של אבו מאזן למשפחת המחבל מהנד אלחלבי. המענק הכספי נועד לסייע למשפחת אלחלבי בהשלמת בניית ביתם החדש זאת לאחר שלפני מספר חודשים הרסו כוחות צה”ל את ביתם הקודם. בעת הענקת הכספים הודתה מושלת מחוז ראמאללה  לאבו מאזן על דאגתו למשפחות השהידים והאסירים הפלסטינים. גם אביו של מהנד אלחלבי הודה לאבו מאזן על הסיוע (דף הפייסבוק של מושלת מחוז ראמאללה, 6 ביוני 2021). מהנד אלחלבי רצח באוקטובר 2015 בדקירות סכין שני ישראלים בעיר העתיקה ירושלים.
לילא ע'נאם בפגישה עם משפחת מהנד אלחלבי 
(דף הפייסבוק של מושלת מחוז ראמאללה, 6 ביוני 2021)
לילא ע’נאם בפגישה עם משפחת מהנד אלחלבי (דף הפייסבוק של מושלת מחוז ראמאללה, 6 ביוני 2021)
שבוע הכלכלה הלאומי
  • ארגוני חרם פלסטינים מקיימים את קמפיין שבוע הכלכלה הלאומי (12-6 ביוני 2021) ביהודה, שומרון ורצועת עזה. במסגרת הקמפיין נשמעות קריאות להחרים תוצרת ישראל ולתמוך בתוצרת הפלסטינית. בשכם התקיימה ב-5 ביוני 2021 הפגנה שקראה להחרים מוצרים ישראליים. לדברי מאג’דה אלמצרי חברת מזכירות ארגון החרם הפלסטיני BNC , עוברים פעילי החרם בין החנויות ומפעילים לחץ על הבעלים להחרים מוצרים ישראליים. בעזה החליט משרד החקלאות על הפסקת יבוא פירות מישראל בתגובה על מניעת שיווק ירקות מרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום (אלקדס, 5 ביוני 2021).
  • שר הכלכלה הפלסטיני, ח’אלד אלעסילי, דיווח, כי היקף התוצר המקומי עלה באופן ניכר בשוק הפלסטיני. לדבריו, בתעשיית המזון: מדובר בעלייה של 75%, בתעשיית הפלסטיק: עלייה של 90%, ובתעשיית התרופות: עלייה של 45%. אלעסילי ציין, כי התוצר הפלסטיני הינו באיכות טובה הודות לפיתוח קווי ייצר וצוותי פיקוח פלסטיניים שמפקחים עליו. עוד, מסר, כי הסיוע לתוצר המקומי נמצא בראש סדרי העדיפויות של הממשלה הפלסטינית במסגרת מהלכיה להינתקות כלכלית מדורגת מהכלכלה הישראלית (אלקדס, 8 ביוני 2021).
שיפור בכלכלת העיר ג’נין בעקבות פתיחת מעבר ג’למה
  • בכתבת תחקיר של ערוץ אלע’ד דווח על שיפור ניכר בכלכלת העיר ג’נין מאז שישראל פתחה מחדש את מעבר ג’למה (מעבר גלבוע), שהיה סגור במהלך השנה האחרונה בשל מגפת הקורונה. סוחרים פלסטיניים הביעו שביעות רצון רבה מפתיחת המעבר המאפשר לערביי ישראל, כוח הקנייה המרכזי במחוז, להיכנס ישירות לג’נין ולערוך את קניותיהם. גם ערבים מישראל, שהתראיינו לכתבה, הביעו את שביעות רצונם, היות והכניסה למחוז ג’נין מהירה וחוסכת להם שימוש בדרכים עוקפות כדי להיכנס לצפון השומרון (ערוץ אלע’ד, 6 ביוני 2021).
 פתיחתו מחדש של מעבר ג'למה (גלבוע).     תנועת מסחר ערה של ערביי ישראל בשוקי ג'נין (ערוץ אלע'ד, 6 ביוני 2021)
מימין : פתיחתו מחדש של מעבר ג’למה (גלבוע). משמאל: תנועת מסחר ערה של ערביי ישראל בשוקי ג’נין (ערוץ אלע’ד, 6 ביוני 2021)

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.