חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (9-3 במרץ 2021)

ההלוויה בח'אן יונס לשלושת הדייגים (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 7 במרץ 2021)

ההלוויה בח'אן יונס לשלושת הדייגים (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 7 במרץ 2021)

הפרות סדר ועימותים אלימים בהפגנה השבועית בכפר קדום (מזרחית לקלקיליה) (ופא, 6 במרץ 2021)

הפרות סדר ועימותים אלימים בהפגנה השבועית בכפר קדום (מזרחית לקלקיליה) (ופא, 6 במרץ 2021)

הפרות סדר ועימותים אלימים בהפגנה השבועית בכפר קדום (מזרחית לקלקיליה) (ופא, 6 במרץ 2021)

הפרות סדר ועימותים אלימים בהפגנה השבועית בכפר קדום (מזרחית לקלקיליה) (ופא, 6 במרץ 2021)

חלוקת המענק הקטרי בסניפי בנק הדואר ברצועה (חשבון הטוויטר של הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 7 במרץ 2021)

חלוקת המענק הקטרי בסניפי בנק הדואר ברצועה (חשבון הטוויטר של הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 7 במרץ 2021)

חלוקת המענק הקטרי בסניפי בנק הדואר ברצועה (חשבון הטוויטר של הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 7 במרץ 2021)

חלוקת המענק הקטרי בסניפי בנק הדואר ברצועה (חשבון הטוויטר של הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 7 במרץ 2021)

מפגינים פלסטיניים סוגרים את אחד ממרכזי החלוקה של אונר

מפגינים פלסטיניים סוגרים את אחד ממרכזי החלוקה של אונר"א (ערוץ PALTODAY, 6 במרץ 2021).

מסיבת עיתונאים של חברי הוועדה המשותפת לפליטים (ערוץ KOFIA TV, 6 במרץ 2021).

מסיבת עיתונאים של חברי הוועדה המשותפת לפליטים (ערוץ KOFIA TV, 6 במרץ 2021).

  • קורונה: ברצועת עזה נרשמה עלייה מתונה במספר הנדבקים. ברצועה חוששים מכניסת מוטציות של הנגיף ומציינים כי אין בידיהם אמצעים לבדוק זאת. ביהודה ושומרון נמשכת העלייה בקצב התפשטות המגפה. למרות העלייה ומצוקת בתי החולים לא הוכרז ברשות על סגר מלא. עם זאת, במחוזות בהם רמת התחלואה גבוהה (ראמאללה, שכם ומחוז ירושלים) הכריזו מושלי המחוזות על סגר מלא לשבוע ימים. ברשות הודפים טענות על תיעדוף לא נכון במתן החיסונים. ישראל החלה במבצע חיסון הפועלים הפלסטינים העובדים בישראל.
  • פיגועים: השבוע אירעו שני פיגועי דקירה האחד כוון נגד אזרחים המתגוררים בחוות אפרים והשני נגד כוחות צה”ל שפעלו באזור טובאס. במקביל נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה לעבר כלי רכב ואזרחים.
  • רצועת עזה: ב-7 במרץ 2021 שיגרה הזרוע הצבאית של חמאס מספר רקטות ממרכז הרצועה לעבר הים. אחת הרקטות פגעה ככל הנראה בסירת דיג בחופי ח’אן יונס. שלושה דייגים בני משפחה אחת נהרגו מהפיצוץ. ברצועה חוקרים את נסיבות האירוע. בסיבוב בחירות ראשון ללשכה המדינית של חמאס ברצועה הביס נזאר עודאללה את יחיא אלסנואר.
  • בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג: הפלסטינים הגיבו בהתלהבות רבה על הודעת התובעת הכללית של בית הדין כי החליטה לפתוח בחקירה נגד ישראל. בראיית הפלסטינים מדובר במהלך היסטורי והישג משמעותי במאבק הפלסטיני בישראל. ברשות גם ציינו כי הם מתחייבים לסייע לכל הליך שיידרש מתוקף תפקידה של הרשות כחברה באמנת רומא. ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ והמהגרים ברשות, ציין כי בקרוב תצא משלחת להאג כדי לדון בצעדים מעשיים של ההחלטה.
  • הסתה: כלי התקשורת ברשות הפלסטינית ממשיכים להסית נגד ישראל ולהאדיר מחבלים. השבוע פורסם סרטון והועלה פוסט בערוץ הטלוויזיה הפלסטינית המאדירים את דלאל אלמע’רבי שביצעה את הפיגוע בכביש החוף (1978) בו נהרגו 35 ישראלים, ואת ת’אא’ר חמאד המחבל שביצע את הפיגוע בוואדי אלחראמיה ב-3 במרץ 2002 בו נהרגו שלושה אזרחים ושבעה חיילים.
רצועת עזה

ברצועת עזה ניכרה השבוע עליית מה בהיקף התחלואה. במהלך השבוע נוספו 925 חולים חדשים (לעומת 795 בשבוע שעבר). במהלך היממה האחרונה נוספו 135 חולים ונערכו 1,734 בדיקות. אחוז הבדיקות החיוביות עמד על 7.7%. מספר החולים הפעילים ברצועה עומד עתה על 1,901 (לעומת 1,780 בשבוע שעבר). 61 חולים מאושפזים בטיפול נמרץ, מהם 39 במצב קשה. מספר הנפטרים מהנגיף עומד עתה על 560 (לעומת 553 בשבוע שעבר) (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 9 במרץ 2021).

גילוי מוטציות של הנגיף ברצועת עזה
  • מג’די צ’היר, אחראי שירותי הרפואה המונעת ברצועה, מסר כי מצב התחלואה ברצועה מדאיג, וכי הם חשופים לגל חדש של התפרצות הנגיף ובעיקר המוטציות החדשות שלו. צ’היר דיווח על כניסת שני חולי קורונה שהגיעו מהגדה ועברו לרצועה דרך מעבר ארז. השניים הוכנסו מיד לבידוד בבית החולים. לדברי צ’היר, אין למשרד הבריאות בעזה יכולת לבדוק אם החולים נושאים את אחת המוטציות של הנגיף השכיחות ביהודה ושומרון, והם מנסים לבדוק זאת בסיוע ארגון הבריאות העולמי. יצוין כי עד כה לא נמצאו ברצועה חולים הנושאים את אחת המוטציות וכי גורמי בריאות ברצועה אמרו שברגע שתתגלה המוטציה הם יחמירו את המגבלות.
  • צ’היר ציין, כי הם ממשיכים במתן החיסונים לתושבים. לדבריו נמסרו להם עד כה 22 אלף מנות חיסון. כמות אשר לדבריו לא תספיק לחיסון כלל החולים הכרוניים והמבוגרים ברצועה, אשר מספרם עומד, על-פי הנתונים שבידו, על 150 אלף איש (קדס נט, 9 במרץ 2021).
אזהרות לציבור
  • משרד הבריאות ברצועת עזה פרסם קריאה לכלל התושבים להמשיך ולשמור על הנהלים וההנחיות לאור התחלואה הגבוהה בעולם. לדברי המשרד, אי-שמירה על הנהלים והקלת ראש עלולים להחזיר את המגבלות על כלל תושבי הרצועה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 8 במרץ 2021).
יהודה ושומרון

השבוע נמשכה העלייה המשמעותית בתחלואה. במהלך השבוע נוספו ביהודה ושומרון 12,013 חולים. במהלך היממה האחרונה נוספו 1,693 חולים, נעשו 6,171 בדיקות, 27.4% מהן חיוביות. מספר החולים הפעילים עומד על 18,168 (לעומת 14,703 בשבוע שעבר). 155 חולים מאושפזים בטיפול נמרץ, 39 מהם מונשמים. בשבוע האחרון נפטרו מאה בני אדם ומניין הנפטרים עומד על 1,610. במזרח ירושלים עומד מספר החולים הפעילים על 2,450 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 9 במרץ 2021). כמאל אלשח’רה, דובר משרד הבריאות ציין כי ישנה החמרה גדולה בתחלואה וכי יש התפשטות נרחבת של זנים חדשים, עלייה במספר המאושפזים ובמספר המונשמים (רדיו קול פלסטין, 4 במרץ 2021).

העלייה בתחלואה
  • אבו מאזן יו”ר הרשות הפלסטינית, חתם על צו נשיאותי המאריך את מצב החירום בחודש נוסף (ופא, 4 במרץ 2021). למרות העלייה המשמעותית בתחלואה ומצוקת בתי החולים, לא הוכרז ברשות על סגר מלא. עם זאת במחוזות בהם רמת התחלואה גבוהה (ראמאללה, שכם ומחוז ירושלים) הכריזו מושלי המחוזות על סגר מלא לשבוע ימים.
  • ד”ר כמאל אלשח’רה, דובר משרד הבריאות , הגדיר את מצב התחלואה כחמור בציינו שהסגרים, עליהם הוכרז במספר מחוזות, הם בשל התפשטות הנגיף, בעיקר בעקבות כניסת מוטציות חדשות. אלשח’רה ציין, שמספר הנדבקים במוטציות החדשות הגיע ל-800 חולים, שמרביתם נדבקו במוטציה הבריטית אשר הגיעה לדבריו לשטחי הרשות מישראל (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 7 במרץ 2021).
מחוז חברון
  • מחוז חברון הוא אחד המחוזות בהם רמת התחלואה היא גבוהה. ד”ר בהאא’ אלנתשה, רופא במחלקת הקורונה בבית חולים בחברון, ציין כי מצב התחלואה במחוז “מפחיד ומדאיג מאוד”. הוא ציין שהתחלואה בחברון יצאה מכלל שליטה וקצב ההדבקה מטורף (ערוץ ופא ביוטיוב, 6 במרץ 2021). מנגד, ד”ר עפיף עטואנה, מחזיק תיק הקורונה במחוז חברון, ציין כי המצב במחוז עדיין תחת שליטה. וכי בעיית המחסור בחמצן עמה התמודדו נפתרה. לדבריו אחוזי התפוסה בבתי החולים במחוז גבוהים והם עומדים על כ-95% במחלקות הרגילות ובין 85 -80% במחלקות הקורונה (מען, 9 במרץ 2021).

קצב התחלואה המשתולל בשטחי הרשות (אלקדס, 9 במרץ 2021)
קצב התחלואה המשתולל בשטחי הרשות (אלקדס, 9 במרץ 2021)

אכיפת הסגר
  • “עקיד” (אל”מ) לואי ארזיקאת, דובר המשטרה הפלסטינית, דיווח, כי במהלך סוף השבוע האחרון רשמה המשטרה הפלסטינית 1,786 דו”חות לאזרחים ובעלי עסקים בגין הפרת הנחיות הקורונה. ארזיקאת פירט, כי 1,543 דו”חות נרשמו לאזרחים שלא עטו מסכות, קנס של מאה ₪ לכל אזרח, קנס של 500 ₪ בממוצע הוטל על 168 בעלי עסקים, קנס של 250 ₪ בממוצע על 37 נהגי היסעים ציבוריים, וקנס של 500 ₪ בממוצע הוטל על 34 בעלי אולמות אירועים (ופא, 7 במרץ 2021).
 סגר מלא במחוז ראמאללה (ופא, 7 במרץ 2021)    פריסת מחסומים בכניסות למחוז ראמאללה (ופא, 6 במרץ 2021)
מימין: סגר מלא במחוז ראמאללה (ופא, 7 במרץ 2021). משמאל: פריסת מחסומים בכניסות למחוז ראמאללה (ופא, 6 במרץ 2021)
העלייה בתחלואה ביהודה ושומרון (על פי דיווחי הרשות הפלסטינית)

העלייה בתחלואה ביהודה ושומרון (על פי דיווחי הרשות הפלסטינית)

מספר הנפטרים מסיבוכי הנגיף ביהודה ושומרון (על פי דיווחי הרשות הפלסטינית)

מספר הנפטרים מסיבוכי הנגיף ביהודה ושומרון (על פי דיווחי הרשות הפלסטינית)

רכש חיסונים
  • נמשכים המאמצים ברשות הפלסטינית לרכוש חיסונים נוספים. פריז מהדאוי, נציג הרשות הפלסטינית בסין, הודיע כי 50,000 מנות חיסון מתוצרת סין יועברו לרשות בשתי פעימות. עוד 25,000 מנות נתרמו על ידי איגוד קבלני הבנייה. הצפי הוא שהפעימה הראשונה של 50,000 מנות חיסון תגיע לרשות ב-12 במרץ 2021 (רדיו אג’יאל, 6 במרץ 2021).
  • בכלי התקשורת הפלסטינים נדון ברחבה נושא תעדוף החיסונים שקבע משרד הבריאות ברשות. במסגרת זאת עלו טענות לפיהן נעשתה חלוקה לא הוגנת של מנות החיסון שהגיעו לרשות וכי בכירי הרשות ובני משפחותיהם חוסנו ראשונים, כולל בני משפחתו של אבו מאזן השוהים בירדן (אלאח’באר, 4 במרץ 2021).
  • על רקע הטענות הללו, ערכה מי אלכילה, שרת הבריאות ברשות, פגישה מקוונת עם נציגי ארגוני חברה אזרחיים ונציגים מהסקטור האזרחי במהלכה סקרה בפניהם את מדיניות חלוקת החיסונים של משרדה. אלכילה פנתה לנציגי הארגונים בבקשה לשתף פעולה עם משרד הבריאות וללחוץ על החברות האמורות לספק לרשות את החיסונים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 7 במרץ 2021).
קריקטורה ביומון אלערבי אלג'דיד המתארת את השחיתות בחלוקת החיסונים
 (אלערבי אלג'דיד, לונדון, 4 במרץ 2021)
קריקטורה ביומון אלערבי אלג’דיד המתארת את השחיתות בחלוקת החיסונים (אלערבי אלג’דיד, לונדון, 4 במרץ 2021)
ישראל מחסנת את הפועלים העובדים בישראל
  • ב-8 במרץ 2021 החלה ישראל במבצע חיסון הפועלים הפלסטינים המחזיקים ברישיון תעסוקה בתוקף. המבצע בהובלת משרד הבריאות בישראל, תאום הפעולות בשטחים בשיתוף פיקוד מרכז ומנהלת המעברים. מבצע החיסון התנהל בשמונה מעברים במקביל. ביומו הראשון של המבצע חוסנו במנה הראשונה כ-6,000 פלסטינים בחיסונים מסוג מודרנה (אתר משרד הבריאות).
מבצע חיסון הפועלים הפלסטינים המחזיקים ברישיון תעסוקה בתוקף (דף הפייסבוק של מתאם פעולות הממשלה בשטחים באנגלית, 8 במרץ 2021)     מבצע חיסון הפועלים הפלסטינים המחזיקים ברישיון תעסוקה בתוקף (דוברות מד"א, 8 במרץ 2021)
מבצע חיסון הפועלים הפלסטינים המחזיקים ברישיון תעסוקה בתוקף (מימין: דף הפייסבוק של מתאם פעולות הממשלה בשטחים באנגלית, 8 במרץ 2021; משמאל: דוברות מד”א, 8 במרץ 2021)
סיוע לרשות
  • הבנק העולמי אישר מענק בגובה של 25 מיליון דולרים לתמיכה בהתמודדות העיריות בשטחים הפלסטינים עם התפשטות נגיף קורונה (ופא, 6 במרץ 2021).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו שיגורי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

שלושה דייגים נהרגו מפגיעת רקטה ששיגרה חמאס
  • ב-7 במרץ 2021 שיגרה הזרוע הצבאית של חמאס מספר רקטות ממרכז הרצועה לעבר הים במסגרת ניסויים אותם מבצעת חמאס לעיתים תכופות. אחת הרקטות פגעה ככל הנראה בסירת דיג בחופי ח’אן יונס. שלושה דייגים בני משפחה אחת נהרגו מהפיצוץ.
  • מיד לאחר האירוע דיווחה סוכנות שהאב כי חיל הים הישראלי פגע בסמוך לדייגים (שהאב, 7 במרץ 2021). דובר צה”ל מיהר להודיע כי לצה”ל אין כל קשר לאירוע. משפחות הדייגים דיווחו כי הם נפגעו מפצצת מרגמה שפגעה בסירתם (אחרסאלה.נט, 7 במרץ 2021).
  • הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעת תנחומים לבני משפחות ההרוגים. בהודעה צוין כי הנהגת “ההתנגדות” יחד עם מנגנוני הביטחון הקימו צוות מיוחד במטרה לברר את נסיבות האירוע וכי הם יחשפו את האמת בהקדם האפשרי (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 7 במרץ 2021). מאוחר יותר הודיע איאד אלבזם, דובר משרד הפנים ברצועה, כי משרד הפנים פתח בחקירת סיבת הפיצוץ (חשבון הטוויטר שהאב, 7 במרץ 2021).
פיגוע דקירה בחוות אפרים
  • ב- 8 במרץ 2021 התקבל דיווח מתושבי חוות אפרים על פלסטינית כבת שלושים, שחדרה למקום, נכנסה לביתו של בעל החווה וניסתה לדקור את אשתו ששהתה בבית. הפלסטינית נעצרה על ידי אנשי החווה. לא היו נפגעים (דובר צה”ל, 8 במרץ 2021). יצוין כי לפני כחודש, ב-5 בפברואר 2021, חדר לחוות אפרים פלסטיני שנהג בכלי רכב וניסה לפרוץ את דלת בית בעל החווה. שומר ובעל החווה ירו בו והוא נהרג.
  • ב-8 במרץ 2021 במהלך פעילות כוחות הביטחון הישראלים למעצר מבוקש בטובאס (צפונית מזרחית לשכם) ניסה פלסטיני לדקור את אחד הלוחמים. הלוחם הדף את המחבל ומפקד שהיה במקום ירה לעברו. הלוחם נפצע באורח קל. המחבל נפצע באורח קשה ופונה לבית החולים (דובר צה”ל, 8 במרץ 2021).
הסכין ששימשה את הפלסטיני בטובאס (דובר צה’’ל , 8 במרץ 2021)
הסכין ששימשה את הפלסטיני בטובאס (דובר צה’’ל , 8 במרץ 2021)
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • ברחבי יהודה ושומרון נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר אזרחים וכלי רכב ישראליים הנעים בכבישים. ב-8 במרץ 2021, במסגרת פעילות כוחות הביטחון הישראליים למניעת יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה, ירה כוח צה”ל לעבר שני פלסטינים שהשליכו בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב סמוך לצומת אלח’צ’ר שבגוש עציון. על פי דיווחים פלסטינים השניים נפצעו באורח קשה.
  • להלן אירועים בולטים נוספים:
    • 7 במרץ 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לבית ענון צפונית לקריית ארבע. לא היו נפגעים. נזק נגרם לאוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 במרץ 2021).
    • 7 במרץ 2021: אבנים יודו בין סנג’יל לצומת מעלה לבונה (דרומית מזרחית לאריאל). לא היו נפגעים. נזק נגרם לשמשת כלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 במרץ 2021).
    • 6 במרץ 2021: בקבוקי תבערה ואבנים הושלכו לעבר עמדת צה”ל באזור חורסה (מערבית לחברון). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש , 6 במרץ 2021).
    • 6 במרץ 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב משטרתי בין חיזמא לענתות (דרומית מזרחית למעלה אדומים) . לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש , 6 במרץ 2021).
    • 6 במרץ 2021: ארבעה חשודים יידו אבנים לעבר רועה צאן מזרחית לכיכר רימונים (מזרחית לבית אל). רועה הצאן נפצע באורח קל ופונה לבית החולים. החשודים נמלטו באמצעות כלי הרכב של הרועה הפצוע (הצלה ללא גבולות יו”ש , 6 במרץ 2021).
    • 6 במרץ 2021: אבנים יודו לעבר אזרח צפונית לאיבי הנחל (מערבית למעלה אדומים). האזרח נפצע באורח קל בידו (הצלה ללא גבולות יו”ש , 6 במרץ 2021).
    • 5 במרץ 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור מבתרי יברוד (צפונית לראמאללה). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש , 5 במרץ 2021).
    • 5 במרץ 2021 : שבעה בקבוקי תבערה הושלכו לעבר הישוב בית אל (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 במרץ 2021).
    • 4 במרץ 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב דרומית לצומת רחלים (מזרחית לאריאל). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 במרץ 2021).
    • 4 במרץ 2021: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב בכביש גוש עציון- ירושלים סמוך לאלח’צ’ר. לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 במרץ 2021).
    • 4 במרץ 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לחיזמא (צפונית למעלה אדומים). לא היו נפגעים נזק נגרם לאוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 במרץ 2021).
    • 4 במרץ 2021: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר אוטובוס בכביש 60 סמוך לסנג’יל (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים נגרם נזק לאוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 במרץ 2021).
    • 3 במרץ 2021 : אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון-חברון סמוך למחנה הפליטים אלערוב. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת האוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 במרץ 2021).
    • 3 במרץ 2021: מטען הושלך לעבר הישוב בית אל. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 במרץ 2021).
    • 3 במרץ 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין שילה לתורמוס עיא (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 במרץ 2021).
    • 3 במרץ 2021: אבנים יודו סמוך לתקוע (מזרחית לאפרת). לא היו נפגעים נגרם נזק לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 במרץ 2021).
    • 3 במרץ 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש 60 סמוך לגבעת אסף (מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 במרץ 2021).
    • 2 במרץ 2021: אבנים יודו בכביש 443 סמוך לחרבת אלמצבח (מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת כלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 במרץ 2021).
פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[1]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

המצב הכלכלי ברצועה
הגעת הסיוע הקטרי
  • סגן יו”ר הועדה הקטרית לשיקום הרצועה הגיע לרצועת עזה. ב-7 במרץ 2021 החלה חלוקת הכסף הקטרי לנזקקים בסניפי הדואר ברצועה. החלוקה היא למאה אלף משפחות נזקקות, בסכום ממוצע של מאה דולרים לכל משפחה (פלסטין אליום, 7 במרץ 2021).
נמשכים צעדי המחאה נגד אונר”א
  • השבוע נמשכו המחאות נגד אונר”א על רקע הטענה כי הסוכנות צמצמה את חבילות המזון. במסגרת פעולות המחאה סגרו מפגינים את מרכזי החלוקה של אונר”א ושיבשו את פעילותם הסדירה (ערוץ PALTODAY, 6 במרץ 2021). במסיבת עיתונאים שקיימו חברי הוועדה המשותפת לפליטים הם קראו לאונר”א לבטל את המדיניות החדשה ואיימו בהמשך פעולות המחאה (ערוץ KOFIA TV, 6 במרץ 2021).
מחוות של הרשות כלפי הרצועה
  • משרד האוצר ברשות הפלסטינית הודיע כי הרשות תשלם את משכורת חודש פברואר במלואה ל-24,000 פקידיה ברצועת עזה ותבטל את הוצאתם המוקדמת לגמלאות של 6,800 פקידים. זאת, לראשונה מאז גל הקיצוצים ברצועה בשנת 2017 (ופא, 3 במרץ 2021). יצוין שלמהלך תהיה השפעה מידית על המצב ההומניטארי ברצועה מכיווןשהרשות הפלסטינית היא המעסיקה העיקרית ברצועה. כתבת תחקיר של היומון הפלסטיני אלחיאת אלג’דידה מדווחת על תנועת מסחר ערה בימים האחרונים, אשר לא נצפתה מזה כמה חודשים, זאת, לטענת התחקיר, בעקבות הוראת אבו מאזן על תשלום משכורות הפקידים (אלחיאת אלג’דידה, 6 במרץ 2021).
עובדי רשות ברצועה מושכים את משכורותיהם דרך הכספומטים של בנק פלסטין בעזה (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 4 במרץ 2021)   תנועת מסחר ערה בשוקי הרצועה (אלחיאת אלג'דידה, 6 במרץ 2021)
מימין : עובדי רשות ברצועה מושכים את משכורותיהם דרך הכספומטים של בנק פלסטין בעזה (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 4 במרץ 2021) משמאל : תנועת מסחר ערה בשוקי הרצועה (אלחיאת אלג’דידה, 6 במרץ 2021)
בחירות פנימיות בחמאס
  • הבחירות ברצועה למועצת השורא של חמאס הסתיימו ב-3 במרץ 2021. נמסר כי בבחירות נבחרו נציגי מחוזות. נמסר, כי התוצאות לא מעידות על שינוי משמעותי בהנהגת התנועה או בלשכה המדינית (אלקדס, 4 במרץ 2021). בסיבוב בחירות ראשון לראשות הלשכה המדינית של חמאס ברצועה שנערכו ב-9 במרץ 2021 נבחר נזאר עודאללה אשר הביס את יחיא אלסנואר ששימש בתפקיד בארבע השנים האחרונות.

הבחירות לרשות הפלסטינית

סכסוכים בפתח סביב גיבוש המפלגות
  • נאצר אלקדוה, חבר הועד המרכזי של פתח, הודיע כי הוסכם על הקמת פורום לאומי דמוקרטי פלסטיני אשר יסכים על הקמת רשימה שתתמודד בבחירות למועצה המחוקקת. בכוונת הפורום להזמין את מרואן אלברע’ות’י, חבר הוועד המרכזי של פתח, הכלוא בישראל, ואת פעילי הזרם הרפורמיסטי בראשות מחמד דחלאן להיות חלק ממנו (אלערבי אלג’דיד, 3 במרץ 2021).
  • אלקדוה הצהיר רשמית על התחייבותו כי אם מרואן אלברע’ות’י יתמודד לתפקיד יו”ר הרשות הפלסטינית הוא יתמוך בו (שהאב, 4 במרץ 2021). בתגובה נמסר מפי “מקורות בפתח” כי בכירים בוועד המרכזי של פתח הודיעו לנאצר אלקדוה כי אם יתמודד ברשימה נפרדת מרשימת פתח הוא יסולק מהתנועה (אלאח’באר, 8 במרץ 2021).
  • בכיר פתח המקורב למחמד דחלאן, בכיר פתח המודח, מסר שדחלאן יתמוך במועמדותו של מרואן אלברע’ות’י לתפקיד יו”ר הרשות הפלסטינית (חשבון הטוויטר שבכה קדס אלאח’באריה , 2 במרץ 2021). חאתם עבד אלקאדר, חבר המועצה המהפכנית של פתח, אמר כי הוועד המרכזי טרם השיב לתנאיו של מרואן אלברע’ות’י בנוגע לרשימה מאוחדת עם פתח ולקריטריונים שביקש שיתקיימו משום שהוועד המרכזי טרם הכריע בסוגיה (אלאח’באר, 8 במרץ 2021).
שילוב חמאס בממשלה
  • מקורות מצריים מסרו כי ג’בריל אלרגו’ב, חבר הוועד המרכזי של פתח, וצאלח אלערורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, ערכו ב-3 במרץ 2021 שיחות חשאיות בקהיר בתיווך מצרי. השניים דנו בנושא התמודדות משותפת ברשימה מאוחדת במועצה הלאומית הפלסטינית ואפשרות שילוב חמאס במועצה (פלסטין אליום, 5 במרץ 2021).
  • בהקשר זה, אמר חסאם בדראן, דובר חמאס מחוץ לרצועה, כי בכוונת חמאס להשלים את סבב השיחות הפנימי שלה במהלך החודש הקרוב והדגיש כי הם הסכימו על כך שאחרי הבחירות למועצה המחוקקת צריכה לקום ממשלת אחדות לאומית שתכלול את הרצועה והגדה (דניא אלוטן, 3 במרץ 2021). מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ציין שחמאס לא הגישה הצעה לרשימה משותפת עם פתח. הוא הוסיף שהם מקדמים תפיסה במסגרתה עתידה חמאס להביע תמיכה בממשלת הסכמה לאומית גם אם תפסיד בבחירות וכי ממשלת ההסכמה תחזיק בכל הרשויות בגדה, ברצועה ובמזרח ירושלים (וטן, 2 במרץ 2021).
  • “מקורות בחמאס” מסרו כי חמאס בוחנת מספר אפשרויות בנוגע למצב בגדה בבחירות הקרובות בעקבות הרדיפה של ישראל אחר פעיליה ובכיריה. המקורות מנו שתיים מבין האפשרויות: או שפעילים בחמאס ייקחו חלק ברשימות נפרדות מהתנועה או שהם יתמודדו ברשימה משותפת עם פתח (אלאח’באר, 8 במרץ 2021).
עמדת הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • נאפד’ עזאם, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי עדיין מתנהלות שיחות בארגון כדי להחליט על עמדתו בנוגע להצבעה בבחירות הקרובות (דניא אלוטן, 5 במרץ 2021). בראיון שהעניק מחמד אלהנדי, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, הבהיר כי הארגון דוגל “הן בהתנגדות והן באחדות” אולם בשלב זה של תהליך השחרור הלאומי, חייב העם הפלסטיני להגיב לכל “פשעי ישראל” באמצעות “התנגדות” ולא באמצעות שותפות עמה. יחד עם זאת הבהיר כי נציגי הארגון יגיעו לפגישה הנוספת שתתקיים בקהיר וכי לא יביעו התנגדות לתוצאות הבחירות או יפעלו להכשלתן בציינו שהג’האד האסלאמי בפלסטין אינו מחרים את הבחירות אלא החליט שלא לקחת בהן חלק בשל הסכמי אוסלו (פלסטין אליום, 6 במרץ 2021).
התובעת הכללית בבית הדין הפלילי בהאג החליטה על פתיחת חקירה
  • הפלסטינים הגיבו בהתלהבות רבה על הודעתה של התובעת הכללית של בית הדין הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, כי החליטה לפתוח בחקירה של בית הדין נגד ישראל בחשד לביצוע פשעי מלחמה ב”תיק פלסטין”. בראיית הפלסטינים מדובר במהלך היסטורי והישג משמעותי במאבק הפלסטיני בישראל, שהתאפשר הודות למדיניותו של ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. גורמים בכירים ברשות קראו לבית הדין לזרז את ההליכים כדי להגיע במהרה לתוצאות. ברשות גם ציינו כי הם מתחייבים לסייע לכל הליך שיידרש מתוקף תפקידה של הרשות כחברה באמנת רומא.
 החלטת התובעת הכללית הישג וניצחון פלסטיני (אלקדס, 4 במרץ 2021)
החלטת התובעת הכללית הישג וניצחון פלסטיני (אלקדס, 4 במרץ 2021)
  • בפתח ישיבת הממשלה בירך מחמד אשתיה, ראש הממשלה ברשות, את החלטת התובעת הכללית של ה-ICC וציין כי הם ישתפו פעולה עם בית הדין וימסרו לו את כל הדו”חות כדי לזרז את החקירות ולהעמיד לדין מבצעי הפשעים (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 9 במרץ 2021).
  • ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ והמהגרים ברשות הפלסטינית, העניק ראיון רחב היקף לטלוויזיה הפלסטינית בו התייחס לנושא. לדברי אלמאלכי, משרד התובעת הכללית, פאטו בנסודה, יידע אותו בהחלטה כמה שעות לפני פרסום ההודעה הרשמית על ההחלטה, אולם הוא התבקש לשמור על דיסקרטיות. אלמאלכי ציין כי מלבדו היו בסוד העניינים אבו מאזן ונציג הרשות הפלסטינית בהולנד. הוא גם ציין כי הם נמצאים בקשר רציף ישיר ועקיף עם משרד התובעת הכללית בהאג, קשר שלא נפסק מאז 2014.
  • להלן מספר נושאים נוספים אליהם התייחס אלמאלכי בראיון (הטלוויזיה הפלסטינית, 6 במרץ 2021):
    • ציין כי הם נמצאים עתה בשלב של הערכת מצב, הכנת תכנית עבודה משולבת והכנת אסטרטגיה כוללת של אופן העבודה מול בית הדין. אלמאלכי ציין כי במקרה וישראל וארה”ב ירצו לפנות למועצת הביטחון של האו”ם במטרה לנקוט בצעד של השעיית החקירה לתקופה של 12 חודשים הם יוכלו להפיל את התכנית באמצעות מדינות ידידות במועצת הביטחון המחזיקות בזכות וטו (נקב בשמותיהן של רוסיה וסין).
    • ברשות מתקיימות הכנות לביקור של משלחת פלסטינית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג במהלכו יערכו פגישות עם התובעת הכללית. מטרת הפגישות לדבריו, לדון בצעדים הבאים, מועדי נקיטת המהלכים המעשיים בשטח, הצעדים הדרושים מהצד הפלסטיני. אלמאלכי ציין כי הם ממתינים לקביעת מועד מתאים לביקור.
    • לגבי ישראל ציין שהם ציפו שהתגובות בישראל תהיינה מבוהלות ויביעו חשש ודאגה. התגובות הללו גם השתקפו בתגובות המדינות האוהדות את ישראל כמו ארה”ב, קנדה, הונגריה, צ’כיה גרמניה אוסטריה ואוסטרליה שהתבקשו על ידה להביע התנגדות לצעד זה. כמו כן, ציין כי הם מודעים לקמפיין שמנהלת ישראל נגד בית הדין בהאג. וציין כי הם מנסים לסכל את הניסיונות של ישראל לפוליטיזציה של בית הדין. הוא גם ציין כי הוא מצדד בהשקת קמפיין תקשורתי פלסטיני נגד הקמפיין של ישראל.
    • לגבי תגובת ארה”ב להחלטת התובעת ציין כי הם לא הופתעה מהתגובה אולם יחד עם זאת הם ציפו ליותר מהממשל האמריקאי החדש של ביידן, לאור “הטעויות” שבוצעו על ידי ממשל טראמפ והפגיעה בבית הדין הפלילי ובשופטיו.
    • חזר ואמר כי הם מוכנים להגיש סיוע לכל תושב, כפי שהורה על כך אבו מאזן, בהגשת תלונה נגד ישראל.
מאמצים לפתרון סוגיית תשלום המשכורות לאסירים הפלסטיניים
  • קדרי אבו בכר, יו”ר הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, מסר כי נעשים מאמצים כדי לשלם בהקדם האפשרי את משכורות האסירים הפלסטיניים. לדבריו, הרשות שילמה בשלהי 2020 מראש את משכורות הרבעון הראשון לשנת 2021 ונכון לרגע זה לא נמצא פתרון לסוגית המשך התשלום. אשר לקליטת האסירים המשוחררים במוסדות הרשות ובשורות מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, ציין אבו בכר, כי ועדה משותפת המונה שישים חברים מלשכת עובדי הרשות וממנגנון הביטחון הלאומי עובדת על הנושא (דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, 6 במרץ 2021)[2]. בראיון ל -TIMES OF ISRAEL” אישר אבו בכ כי במהלך 2020 שילמה הרשות כ-600 מליון שקל כמשכורות למחבלים האסורים בישראל.
הסתה נגד צה”ל והמתנחלים
  • אלחיאת אלג’דידה הביטאון הרשמי של הרשות הפלסטינית, ממשיך לפרסם קריקטורות, המציגות את צה”ל והמתנחלים באופן שלילי ואף להסית נגדם. ב-8 במרץ 2021 פורסמה קריקטורה של מחמד סבאענה המציגה את פגיעת צה”ל והמתנחלים בפלסטינים (אלחיאת אלג’דידה, 8 במרץ 2021).
קריקטורה המסיתה נגד צה"ל והמתנחלים (אלחיאת אלג'דידה, 8 במרץ 2021)
קריקטורה המסיתה נגד צה”ל והמתנחלים (אלחיאת אלג’דידה, 8 במרץ 2021)
ייהוד ירושלים וביקורי הר הבית
  • התקשורת הפלסטינית ממשיכה לדווח מדי יום על כניסת ישראלים לביקורים במתחם הר הבית. באלחיאת אלג’דידה, ביטאונה הרשמי של הרשות הפלסטינית, מתוארים ביקורי הישראלים כ”פלישת המתנחלים לרחבת מסגד אלאקצא תחת אבטחת משטרת ישראל”. בנוסף, דיווח היומון כי ישראל ממשיכה בפרויקטים לייהוד ירושלים באמצעות הנחת תוואי הרכבת הקלה וחיבורה עם שכונות מזרח ירושלים (אלחיאת אלג’דידה, 8 במרץ 2021).
סרטון פלסטיני המתעד ביקור ישראלים במתחם הר הבית (חשבון הטוויטר של PALINFO, 8 במרץ 2021).     ביקור ישראלים ב-7 במרץ 2021 במתחם הר הבית (אלחיאת אלג'דידה, 8 במרץ 2021)
מימין: סרטון פלסטיני המתעד ביקור ישראלים במתחם הר הבית (חשבון הטוויטר של PALINFO, 8 במרץ 2021). משמאל: ביקור ישראלים ב-7 במרץ 2021 במתחם הר הבית (אלחיאת אלג’דידה, 8 במרץ 2021)
האדרת שהידים
  • ב-5 במרץ 2021 פורסם בדף הפייסבוק של הטלוויזיה הפלסטינית הרשמית סרטון המפאר את ת’אא’ר חמאד, המחבל שביצע את הפיגוע בוואדי אלחראמיה ב-3 במרץ 2002 בו נרצחו שלושה אזרחים ושבעה חיילים[3] . בסרטון הושמעו ציטטות ואמירות המפארות את המחבל ואת פועלו כמו למשל “תאא’ר ביצע פעולה הרואית ראשונה מסוגה לאחר שרכש את הנשק מכספו האישי. הוא אמר שהוא אינו רוצח ועל כן פגע “רק בחיילים ומתנחלים”.
  • לרגל יום האישה העולמי, פרסמה הטלוויזיה הפלסטינית פוסט בדף הפייסבוק שלה עם תמונתה של דלאל אלמע’רבי, מחבלת מתנועת פתח, שנטלה חלק בפיגוע הדמים בכביש החוף (35 אזרחים הרוגים) והפכה לגיבורה לאומית ולסמל למאבק המזויין הפלסטיני. בפוסט צוין שישראל עדיין מחזיקה בגופתה מזה 43 שנים (דף הפייסבוק של הטלוויזיה הפלסטינית, 8 במרץ 2021)
תמונה מהסרטון המאדיר את המחבל ת'אא'ר חמאד.      המחבלת דלאל אלמע'רבי (דך הפייסבוק של הטלוויזיה הפלסטינית, 6 ,8 במרץ 2021)
מימין: תמונה מהסרטון המאדיר את המחבל ת’אא’ר חמאד. משמאל: המחבלת דלאל אלמע’רבי (דך הפייסבוק של הטלוויזיה הפלסטינית, 6 ,8 במרץ 2021)

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2]
להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-24 בינואר 2021: "הרשות הפלסטינית ממשיכה לבחון "דרכים עוקפות" להעברת תשלומים לאסירים ולמשפחות השהידים לאחר שהקמת בנק העצמאות ירדה מהפרק"
[3]
ב-3 במרץ 2002 ביצע צלף פלסטיני ירי לעבר מחסום בוואדי אלחראמיה (דרומית מערבית לסלואד). בפיגוע נהרגו עשרה ישראלים שבעה מהם חיילים ושלושה אזרחים. המחבל נעצר ב-3 באוקטובר 2004 ונגזרו עליו 11 מאסרי עולם.