חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (9-4 באוקטובר 2018)

פלסטינים תוקפים באבנים ובבקבוקי תבערה את כוחות הביטחון הישראלים במהלך פעילותם בכפר שויכה בו התגורר המחבל (חשבון הטוויטר PALINFO, 7 באוקטובר 2018)

פלסטינים תוקפים באבנים ובבקבוקי תבערה את כוחות הביטחון הישראלים במהלך פעילותם בכפר שויכה בו התגורר המחבל (חשבון הטוויטר PALINFO, 7 באוקטובר 2018)

כוחות הביטחון הישראלים מנהלים מצוד אחר המחבל (דובר צה

כוחות הביטחון הישראלים מנהלים מצוד אחר המחבל (דובר צה"ל, 8 באוקטובר 2018).

חלוקת מיני מתיקה ברצועת עזה בעקבות הפיגוע (חשבון הטוויטר QUDSN, 7 באוקטובר 2018)

חלוקת מיני מתיקה ברצועת עזה בעקבות הפיגוע (חשבון הטוויטר QUDSN, 7 באוקטובר 2018)

תיעוד פלסטיני של פריצת השער בגדר הביטחון והצתת עמדה נטושה של צה

תיעוד פלסטיני של פריצת השער בגדר הביטחון והצתת עמדה נטושה של צה"ל באזור זיקים (דף הפייסבוק "פלסטין לייב", 8 באוקטובר 2018)

בכירים שהשתתפו בפעילות המשט: פתחי חמאד ואסמאעיל רצ'ואן פעילי חמאס וג'מיל מזהר מהחזית העממית (דף הפייסבוק של אסמאעיל רצ'ואן, 8 באוקטובר 2018)

בכירים שהשתתפו בפעילות המשט: פתחי חמאד ואסמאעיל רצ'ואן פעילי חמאס וג'מיל מזהר מהחזית העממית (דף הפייסבוק של אסמאעיל רצ'ואן, 8 באוקטובר 2018)

חאמד אלמצרי (חשבון הטוויטר של הזרוע הצבאית של חמאס, 6 באוקטובר 2018)

חאמד אלמצרי (חשבון הטוויטר של הזרוע הצבאית של חמאס, 6 באוקטובר 2018)

"דגם חדש של רקטות" שהוצג במהלך המצעד (ערוץ אלוטניה ביוטיוב, 4 באוקטובר 2018)

זיאד אלנח'אלה, המזכ

זיאד אלנח'אלה, המזכ"ל הנבחר, נושא נאום ראשון, לאחר היבחרו, למשתתפי מחנה השיבה במזרח עזה (פאלטודי, 5 באוקטובר 2018)

אבו חמזה, דובר הזרוע הצבאית נושא דברים במהלך המפגן בעזה (ערוץ אלמיאדין ביוטיוב, 5 באוקטובר 2018).

אבו חמזה, דובר הזרוע הצבאית נושא דברים במהלך המפגן בעזה (ערוץ אלמיאדין ביוטיוב, 5 באוקטובר 2018).

  • ב-7 באוקטובר 2018 נרצחו שני ישראלים בפיגוע ירי שבוצע באזור התעשייה ברקן. את הרצח ביצע פלסטיני, בן 23 תושב שויכה (אזור טול כרם), אחד מאלפי פלסטינים שעובדים במקום. המחבל נמלט מהמקום כוחות הביטחון הישראליים ממשיכים בחיפושים אחר המחבל אשר טרם נתפס. ארגוני הטרור, ובראשם חמאס שיבחו את הפיגוע ואת מבצעו.
  • ברצועת עזה נמשכו אירועי “צעדות השיבה” בימי שישי ואירועי המחאה שביניהם. ב-8 באוקטובר 2018 התקיים משט ובצדו הפגנה רבת משתתפים סמוך לגבול ישראל באזור זיקים (צפון הרצועה). במקביל נמשך טרור ההצתות הכולל גם שיגור בלונים אליהם מחוברים חומרי נפץ.
  • בראיון נרחב שהעניק יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה, לכתבת העיתון האיטלקי לה רפובליקה, בשליחות ידיעות אחרונות, דיבר על המצב ברצועת עזה ועל הסדרה אפשרית עם ישראל. הוא הדגיש, כי המצב ברצועה עומד “על סף פיצוץ” וכי בתמורה לרגיעה עם ישראל דורשת חמאס הקלה ב”מצור”. אלסנואר הביע תמיכה בהמשך הפעלת “אמצעים עממיים” (בלוני ועפיפוני תבערה, מחאות) במרחב הגדר, כדי להגיע להסדר עם ישראל.
  • הזרוע הצבאית של ג’האד האסלאמי בפלסטין קיימה מצעד צבאי רב משתתפים בעזה במהלכו הוצגו אמצעי הלחימה המצויים ברשות הארגון כולל לטענת הארגון רקטות מסוג חדש שמאפייניהן לא פורטו. דוברי הארגון הדגישו את מחויבותם ל”ג’האד ולהתנגדות”.
פיגוע הרג באזור התעשייה ברקן
  • ב-7 באוקטובר 2018 נרצחו שני ישראלים בפיגוע ירי שבוצע באזור התעשייה ברקן. בשעות הבוקר הגיע פלסטיני, שעבד בחודשים האחרונים במפעל אלון באזור התעשייה ברקן (אזור תעשיה בו עובדים ישראלים וכ-3,000 פלסטינים), כשהוא חמוש בתת מקלע מאולתר מסוג קרלו. הוא נכנס לשטח המפעל וביקש אזיקונים מהמחסנאי. הוא עלה לקומת המשרדים כדי לתקן תקלות חשמל כשהנשק מוסתר בתיק גב שהיה ברשותו. המחבל אילץ פועל נוסף באיומים לאזוק את המזכירה שישבה שם ולאחר מכן ירה בה למוות. לאחר מכן המשיך למתחם משרדים נוסף באותה קומה וירה למוות באדם נוסף. בדרכו החוצה נתקל בעובדת נוספת ירה לעברה ופצע אותה. מיד לאחר מכן הוא נמלט מהאזור.
זירת הפיגוע במפעל.   המחבל נמלט מזירת הפיגוע כפי שתועד במצלמת האבטחה של המפעל (יוטיוב, 7 באוקטובר 2018)
מימין: זירת הפיגוע במפעל. משמאל: המחבל נמלט מזירת הפיגוע כפי שתועד במצלמת האבטחה של המפעל (יוטיוב, 7 באוקטובר 2018)
  • כוחות הביטחון הישראליים פתחו במרדף אחר המחבל הנמלט שעל פי ההערכות הוא עדיין חמוש. לאחר הערכות מצב הוחלט על תגבור האזור בכוחות נוספים. במסגרת החיפושים נערכו מספר מעצרים, כולל של בני משפחתו של המחבל (דובר צה”ל, 8 באוקטובר 2018). נכון לכתיבת שורות אלה טרם נתפס המחבל.
כוחות הביטחון הישראלים מנהלים מצוד אחר המחבל (דובר צה"ל, 8 באוקטובר 2018).   טינים תוקפים באבנים ובבקבוקי תבערה את כוחות הביטחון הישראלים במהלך פעילותם בכפר שויכה בו התגורר המחבל (חשבון הטוויטר PALINFO, 7 באוקטובר 2018)
מימין: כוחות הביטחון הישראלים מנהלים מצוד אחר המחבל (דובר צה”ל, 8 באוקטובר 2018). משמאל: פלסטינים תוקפים באבנים ובבקבוקי תבערה את כוחות הביטחון הישראלים במהלך פעילותם בכפר שויכה בו התגורר המחבל (חשבון הטוויטר PALINFO, 7 באוקטובר 2018)
  • מבצע הפיגוע הוא אשרף וליד סלימאן נעאלוה, בן 23, מהכפר שויכה (אזור טול כרם), אשר היה בעל אישור עבודה בישראל והועסק בארבעת החודשים האחרונים כחשמלאי במפעל בו ביצע את הפיגוע. בשבועיים האחרונים הוא לא הגיע לעבודה בשל מה שהגדיר “בעיות משפחתיות”. על פי ההערכות הוא פעל לבדו. בתקשורת הפלסטינית מוצג אשרף וליד סלימאן נעאלוה גם בשם אשרף אבו שיח’ה, דף הפייסבוק שלו, אשר הוסר לאחר הפיגוע, נוהל בשם זה. טרם יציאתו לפיגוע כתב המחבל בדף הפייסבוק שלו : “הוי אלוהים, בשר לי את מה שאני מייחל לו ממך. הרי אתה טוב המבשרים” (חשבון הטוויטר של מחמד סעיד נשואן, 7 באוקטובר 2018).
המחבל אשרף נעאלוה (דף הפייסבוק "צות טולכרם", 7 באוקטובר 2018).     הפוסט שפרסם המחבל בדף הפייסבוק שלו (חשבון הטוויטר של מחמד סעיד נשואן, 7 באוקטובר 2018)
מימין: המחבל אשרף נעאלוה (דף הפייסבוק “צות טולכרם”, 7 באוקטובר 2018). משמאל: הפוסט שפרסם המחבל בדף הפייסבוק שלו (חשבון הטוויטר של מחמד סעיד נשואן, 7 באוקטובר 2018)
  • סוכנות הידיעות ופא (הכפופה למשרד יו”ר הרשות אבו מאזן) דיווחה בקצרה, כי צה”ל הציב מחסומים בכניסות לכפרים במערב מחוז סלפית לאחר ש”מתנחלים נהרגו בתקרית ירי באזור התעשייה ברקן” (ופא, 7 באוקטובר 2018). זכריא זבידי, פעיל פתח מג’נין, פרסם פוסט בדף הפייסבוק שלו המביע תמיכה במחבל ובאנשי כפרו : “(הכפר) שויכה (הינו) מזלג בגרונו של הכובש והר געש שיתפוצץ נגד ישותכם העושקת. שיהיה לכם בוקר של התנגדות בטעם אחר” (דף הפייסבוק של זכריא זבידי, 8 באוקטובר 2018).

פעיל פתח זכריא זבידי מביע תמיכה בפיגוע ובתושבי הכפר שויכה ממנו יצא המחבל (דף הפייסבוק של זכריא זבידי, 8 באוקטובר 2018)
פעיל פתח זכריא זבידי מביע תמיכה בפיגוע ובתושבי הכפר שויכה ממנו יצא המחבל (דף הפייסבוק של זכריא זבידי, 8 באוקטובר 2018)

  • ברשתות החברתיות של ארגוני הטרור, בראשם חמאס, בירכו על הפיגוע ושיבחו את מבצעו. ברחבי רצועת עזה חולקו מיני מתיקה לעוברים ושבים. בהודעה רשמית שפרסמה חמאס נאמר כי הפיגוע הוא “תגובה טבעית לפשעיה של ישראל” נגד הפלסטינים (אתר חמאס, 7 באוקטובר 2018). מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי הפיגוע מעיד על נוכחות “ההתנגדות”, על חולשתו של התאום הביטחוני ועל הדבקות בירושלים (חשבון הטוויטר של מוסא אבו מרזוק, 7 באוקטובר 2018). פתחי חמאד, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי “נציג מהגדה המערבית” נקם בשמם של “השהידים של פלסטין” וקרא להרחבת פעולות מסוג זה (אלאקצא, 8 באוקטובר 2018). דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי הפיגוע הגיע בתזמון חשוב וכי הוא מקווה שיהיו עוד פיגועים מסוג זה בגדה ובירושלים (פלסטין אליום, 7 באוקטובר 2018) .
"אש הגדה תמשיך להיות הר געש שלא כבה. #ההתנגדות_נמשכת #פעולת_ברקן" (דף הפייסבוק NABLES24, 7 באוקטובר 2018).   "שכולם ישתקו, והרובה יאמר את מילתו. #ההתנגדות_נמשכת #פעולת_ברקן" (חשבון הטוויטר "צות ע'זה", 7 באוקטובר 2018)
כרזות שהופצו ברשתות החברתיות הפלסטיניות לאחר הפיגוע. מימין:”אש הגדה תמשיך להיות הר געש שלא כבה. #ההתנגדות_נמשכת #פעולת_ברקן” (דף הפייסבוק NABLES24, 7 באוקטובר 2018). משמאל: “שכולם ישתקו, והרובה יאמר את מילתו. #ההתנגדות_נמשכת #פעולת_ברקן” (חשבון הטוויטר “צות ע’זה”, 7 באוקטובר 2018)
אירועים בשטח
  • ברחבי יהודה ושומרון נמשכו ואף גברו אירועי יידוי האבנים לעבר כלי רכב ישראליים. כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע. במסגרת זאת נעצרו חשודים בפעילות טרור, נתפסו כספים שנועדו למימון פעילות טרור ואמצעי לחימה, תקניים ומאולתרים. להלן מספר אירועים בולטים:
    • ב-7 באוקטובר 2018– כוחות הביטחון הישראליים עצרו במחנה הפליטים ג’לזון (אזור ראמאללה) מספר חשודים בירי והשלכת מטענים לעבר הישוב בית אל ועמדות צה”ל הסמוכות לישוב (דף הפייסבוק צבע אדום, 7 באוקטובר 2018).
    • ב-7 באוקטובר 2018 – כוחות הביטחון הישראליים עצרו בבית אומר (בין חברון לגוש עציון) 13 מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור. במהלך הסריקות, שביצעו הכוחות נתפס כלי נשק מאולתר מסוג “קרלו” (דף הפייסבוק צבע אדום, 7 באוקטובר 2018).
    • ב-7 באוקטובר 2018 – כוחות הביטחון הישראליים פעלו בכפר יעבד (צפון מערב השומרון) ועצרו ארבעה חשודים. במהלך הפעילות הותקפו הכוחות על ידי מאות מתושבי המקום שיידו לעברם אבנים. במהלך הפעילות נבדקו כלי רכב ונערכו חיפושים בבתים במסגרת זאת נמצאו אמצעי לחימה וציוד צבאי (דף הפייסבוק צבע אדום, 7 באוקטובר 2018).
    • 4 באוקטובר 2018 – ילד כבן שמונה הגיע למחסום על כביש 433 (כביש ירושלים מודיעין) עם הגיעו למחסום זרק סכין אותה החזיק בידו לעבר החייל שעמד שם. החייל לא נפגע והילד, תושב בית עור אלתחתא, נמלט מהמקום (דף הפייסבוק צבע אדום, 4 באוקטובר 2018).
    • 4 באוקטובר 2018 – במהלך פעילות כוחות הביטחון הישראליים בקלקיליה השליך פלסטיני לעברם בקבוקי תבערה. הלוחמים ירו לעברו והוא נפצע. בחיפוש על גופו נמצאו מטען ובקבוקי תבערה נוספים (דף הפייסבוק צבע אדום, 4 באוקטובר 2018).
פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון[1]

פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון

“צעדת השיבה” [2]
  • כבכל יום שישי מאז 30 במרץ 2018, התקיימו ביום שישי 5 באוקטובר 2018 אירועי “צעדת השיבה” בגבול רצועת עזה. באירועים השתתפו כעשרים אלף מפגינים שיידו אבנים והבעירו צמיגים. כמו כן, השליכו המפגינים רימונים ומטענים לעבר כוחות הביטחון הישראליים. כמה מפגינים ניסו לחצות את הגדר לשטח ישראל.
  • לאור עלייה בכמות המשתתפים ועלייה ברף האלימות במהלך “צעדות השיבה” בהן נעשה שימוש גם ברימונים ומטענים, והפיכת ההפגנות האלימות לאורך הגבול לאירועים יומיומיים, הוחלט בצה”ל על תגבור הכוחות לאורך הגבול עם רצועת עזה. שר הביטחון הודיע על צמצום מרחב הדיג ברצועת עזה בתגובה לאירועים האלימים ועל נקיטה בצעדים נוספים במידה ואלה ימשכו.
  • ריאצ’ מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו”ם, מסר שלוש אגרות זהות לנשיא מועצת הביטחון של האו”ם למזכ”ל האו”ם ולנשיאת העצרת הכללית העוסקות ב”בפגיעות” הישראליות נגד העם הפלסטיני ב”צעדות השיבה”. מנצור ציין כי “אכזריותה של ישראל” נגד הפלסטינים מהווה “מעשה טרור ופגיעה בחוק הבינלאומי”. הוא הדגיש, כי יש צורך להגיב על המצב החמור ברצועה במיוחד בתחום הבריאות (ופא, 4 באוקטובר 2018).
משטים והפגנות
  • בימים שלאחר יום שישי נמשכו ההפגנות סמוך לגדר הביטחון, כולל הפגנות ליליות, ונמשכו ניסיונות לחצות את הגדר לשטח ישראל. ב-8 באוקטובר 2018 התקיים משט מחאה (ה-11 במספר). במשט השתתפו לדברי הפלסטינים 32 ספינות וסירות קטנות שיצאו מנמל עזה לעבר חוף זיקים, הגבול הימי עם ישראל. במהלך המשט הבעירו הפלסטינים צמיגים על גבי רפסודות. במקביל למשט הגיעו כ-5,000 מפגינים פלסטינים לאזור רצועת החוף. הפלסטינים הבעירו צמיגים, השליכו רימונים, מטענים מאולתרים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות צה”ל סמוך לגדר הביטחון בקרבת קיבוץ זיקים. לטענת המפגינים חלקם הצליחו לחצות את הגדר ולהגיע לעמדה של צה”ל ולהציתה (דף הפייסבוק של “הרשות העליונה של צעדת השיבה”, 8 באוקטובר 2018) .
 המשט יוצא לדרכו.    נשים מטפסות על הגדר ומנסות לחבל בה במהלך הפגנה אלימה בחוף (דף הפייסבוק של "הרשות העליונה של צעדת השיבה", 8 באוקטובר 2018)
מימין: המשט יוצא לדרכו. משמאל: נשים מטפסות על הגדר ומנסות לחבל בה במהלך הפגנה אלימה בחוף (דף הפייסבוק של “הרשות העליונה של צעדת השיבה”, 8 באוקטובר 2018)

לצפייה בסרטון המתעד את העימותים בצפון הרצועה

לחצו כאן

  • בעקבות האירועים אמר פתחי חמאד, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הפלסטינים “שחררו היום מטרים ספורים מאדמת פלסטין” והדגיש, כי יום זה צריך להירשם בהיסטוריה של העם הפלסטיני. לדבריו, נוכחים במקום מפקדים משורות ארגוני “ההתנגדות” שהגיעו מרפיח, בית חאנון ומהגדה המערבית. הוא ציין כי זיקים צריכה להיות הנקודה שבה ימשיכו להתאסף (אלאקצא, 8 באוקטובר 2018).
  • על פי משרד הבריאות ברצועת עזה נפצעו באירועים 29 פלסטינים. דובר משרד הבריאות ברצועה מסר, כי הם החלו להפעיל “סירת אמבולנס” לסיוע לצוותים הרפואיים בפעילות המשטים (PALINFO, 8 באוקטובר 2018; קדסנט, 8 באוקטובר 2018; מען, 8 באוקטובר 2018).
טרור ההצתות
  •  במקביל להסלמה בעימותים בגבול הרצועה חלה עלייה במספר עפיפונים ובלוני תבערה המשוגרים לעבר ישראל. במהלך השבוע שוגרו מספר בלוני תבערה אשר גרמו לשריפות ביישובי מערב הנגב. ב-7 באוקטובר 2018 כיבו צוותי כיבוי חמש שריפות שפרצו כתוצאה מבלוני תבערה. אחת השריפות הייתה סמוך לחממות באחד מיישובי המועצה האזורית אשכול. אל כמה מהבלונים חובר מטען נפץ (דוברות המועצה האזורית אשכול, 7 באוקטובר 2018). בתגובה לשיגור בלוני המטען תקף כלי טיס של חיל האוויר חולייה ששיגרה בלוני תבערה לעבר שטח ישראל בדרום רצועת עזה . כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על תקיפה שבוצעה לעבר קבוצה של פלסטינים מזרחית לרפיח וכי בתקיפה לא היו נפגעים (חשבון הטוויטר פאל די אף, 7 באוקטובר 2018).

מטען שהוצמד לבלון תבערה שנחת בשטח ישראל (דוברות המועצה האזורית אשכול, 7 באוקטובר 2018)
מטען שהוצמד לבלון תבערה שנחת בשטח ישראל (דוברות המועצה האזורית אשכול, 7 באוקטובר 2018)

ירי רקטות ופצצות מרגמה
  • לא אותרו שיגורים של רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה האחרונים וביניהם[3]


המספרים בחודשים מאי יוני יולי 2018 משקפים מספר מינימאלי של רקטות ופצצות מרגמה. בשלב זה אין ביכולתנו להפריד בין ירי רקטות לירי פצצות מרגמה.

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי בחתך שנתי

ירי בחתך שנתי

אספקת חשמל לרצועת עזה
  • עצאם אלדעליס, יו”ר המחלקת המדינית של חמאס, מסר כי קטר שילמה על הדלק עבור הרצועה וכי ישראל מסכימה עתה להזרים דלק לתחנת הכוח. לדברי עצאם אלדעליס, הרשות הפלסטינית איימה על חברות ההובלה של הדלק ועל פקידי חברת החשמל שלא יקבלו את הדלק ושלא יפעילו את התחנה ליותר מארבע שעות ביממה (חשבון הטוויטר של עצאם אלדעליס, 6 באוקטובר 2018).
הכנסת דלק במימון קטרי ובפיקוח האו"ם לתחנת הכוח בעזה (דף הפייסבוק GAZA NOW, 9 באוקטובר 2018)   הכנסת דלק במימון קטרי ובפיקוח האו"ם לתחנת הכוח בעזה (דף הפייסבוק GAZA NOW, 9 באוקטובר 2018)
הכנסת דלק במימון קטרי ובפיקוח האו”ם לתחנת הכוח בעזה (דף הפייסבוק GAZA NOW, 9 באוקטובר 2018)
  • ט’אפר מלחם, יו”ר רשות האנרגיה ואוצרות הטבע ברשות הפלסטינית, מסר כי רשות האנרגיה מבצעת תכניות לשיקום תחנות הכוח המספקות חשמל לרצועה. לדבריו ב-10 באוקטובר 2018 תחל תכנית לפיתוח אנרגיה סולרית בעלות של 2.5 מיליון דולר, שתביא לצמצום גירעון באספקת החשמל (דניא אלוטן, 5 באוקטובר 2018).
שיחות ההסדרה
  • משלחת בכירי חמאס בראשות ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית, שבה ב-4 באוקטובר 2018 ממצרים לרצועת עזה לאחר שהודיעה על סיום סבב הפגישות שערכה עם גורמי המודיעין הכללי המצרי (חשבון הטוויטר שהאב, 3 באוקטובר 2018). “מקורות” ציינו כי במהלך הפגישות בקהיר הציגו המצרים למשלחת חמאס הצעה להרגעה חלקית ולהקלה זמנית ב”מצור” (אלערבי אלג’דיד, 2 באוקטובר 2018). רשויות מצרים גם הסכימו לשחרר ארבעה פלסטינים תושבי רצועת עזה שהיו עצורים בידיהם (שהאב, 4 באוקטובר 2018). הפלסטינים דיווחו באופן בלתי רשמי, כי משלחת נוספת בראשות יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, צפויה לצאת בקרוב למצרים. “מקורות מהימנים” מסרו כי מצרים ממתינה עתה לתגובות פתח וחמאס להצעותיה (אלקדס אלערבי, 8 באוקטובר 2018).
ראיון יחיא אלסנואר לתקשורת מערבית
  • בראיון נרחב שהעניק יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה, לכתבת העיתון האיטלקי לה רפובליקה, בשליחות ידיעות אחרונות, דיבר על המצב ברצועת עזה ועל הסדרה אפשרית עם ישראל. הוא הדגיש, כי המצב ברצועה עומד “על סף פיצוץ” וכי בתמורה לרגיעה עם ישראל דורשת חמאס הקלת “המצור”. הוא הביע תמיכה בהמשך הפעלת “אמצעים עממיים” (בלוני ועפיפוני תבערה מחאות).
    • להלן מספר נושאים אליהם התייחס אלסנואר (ידיעות אחרונות, 5 באוקטובר 2018):
    • עימות עם ישראל: לדבריו “ההתנגדות החמושה” היא זכותם של הפלסטינים על פי החוק הבינלאומי. הוא הדגיש, כי לאף אחד מהצדדים אין אינטרס במלחמה, על אחת כמה וכמה הפלסטינים שאמורים להילחם נגד “ישות גרעינית” [ישראל] באמצעות מקלעים”. יחד עם זאת הבהיר, כי אם חמאס תותקף היא תגן על עצמה. עוד ציין כי למרות שהם מודעים לכך שחלק מהרקטות של חמאס מיורטות על ידי מערכת “כיפת ברזל” ברשות חמאס אמצעי לחימה מגוונים רבים נוספים.
    • הסדר עם ישראל: לדבריו אם משמעות הפסקת האש היא שהם לא יותקפו אך ימשיכו לחיות בלי מים בלי חשמל תחת “מצור” אין לזה טעם מכיוון שהמצור הוא סוג של מלחמה. עוד ציין, כי כרגע אין הסכם עם ישראל מכיוון שלדבריו למרות שמרבית הארגונים הסכימו על העקרונות והדרישות, ישראל הכשילה כל ניסיון לכך. אלסנואר ציין עם זאת, כי גם אם תושג הפסקת אש תמשיך חמאס לשמור על נשק “ההתנגדות”.
    • בניית מנהרות ברצועת עזה: אלסנואר הבהיר כי הטענה שחמאס בונה מנהרות במקום לסייע לתושבי רצועת עזה היא חלק מהתעמולה הישראלית בציינו, כי חמאס לעולם לא השתמשה בכספי ציבור או בכספים בינלאומיים לצרכיה. לדבריו המנהרות אינן הגורם לאסון ההומניטארי ברצועת עזה אלא מי שמטיל עליה “מצור”. יתרה מזאת, המנהרות שימשו בעבר להכנסת מוצרים בסיסיים ותרופות לרצועת עזה.
    • “טרור ההצתות”: העפיפונים הם לא נשק אלא “מסר”. זהו אך ורק סמרטוט ספוג בדלק אשר מקסימום מצית חורש אשר מספיק מטף כדי לכבות אותו.
  • לנוכח ביקורת שנמתחה על הריאיון שהעניק סנואר לכלי תקשורת ישראלי, פרסמה הלשכה המדינית של חמאס ברצועה פרסמה הודעה בה הבהירה כי העיתונאית ביקשה באופן רשמי לערוך ראיון עם אלסנואר עבור העיתון האיטלקי לה רפובליקה ועבור הגרדיאן הבריטי וכי על פי החקירות שערכה העיתונאית אינה ישראלית. עוד צוין, כי לא נערך ראיון ישיר עם העיתונאית אלא היא שלחה שאלות וניתנו תשובות. לטענת הלשכה העיתונאית מכרה, ככל הנראה, את הריאיון לידיעות אחרונות אשר סילף חלק מתוכנו כדי שיראה כאילו הוא נמסר לעיתון ישראלי. הלשכה הודיעה, כי תנקוט בכל האמצעים המשפטיים נגד העיתונאית ותתבע אותה (אתר חמאס, 4 באוקטובר 2018).
פעיל הזרוע הצבאית של חמאס נהרג בקריסת מנהרה
  • הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה על מותו של חאמד עבד אלח’אלק אחמד אלמצרי, בן 31, מבית חאנון. בהודעה נכתב, כי אלמצרי מת מפצעים שנפצע עקב קריסת מנהרה לפני מספר ימים (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 6 באוקטובר 2018). דובר משרד הבריאות ברצועה מסר, כי אלמצרי מת בבית החולים האינדונזי לאחר שנפצע ב”תאונה” ב-1 באוקטובר 2018 (דף הפייסבוק של ד”ר אשרף אלקדרה, 6 באוקטובר 2018).

חאמד אלמצרי (חשבון הטוויטר של הזרוע הצבאית של חמאס, 6 באוקטובר 2018)
חאמד אלמצרי (חשבון הטוויטר של הזרוע הצבאית של חמאס, 6 באוקטובר 2018)

מצעד צבאי של הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • על רקע ההכרזה על בחירתו של זיאד אלנח’אלה כמזכ”ל החדש ולרגל יום השנה ה-31 להקמת הארגון קיימו פעילי הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין מצעד צבאי בעיר עזה. במהלך המפגן נשבע זיאד אלנח’אלה המזכ”ל הנבחר אמונים מול המוני פעילי הזרוע הצבאית. במהלך המצעד הוצגו אמצעי לחימה רבים שברשות הארגון כולל, לטענת הארגון, דגם חדש של רקטות שמאפייניהן לא פורטו (אתר פלוגות ירושלים, ערוץ אלמיאדין ביוטיוב, 5 באוקטובר 2018).

לצפייה בסרטון המתעד את המפגן הצבאי בעזה

לחצו כאן

  • ח’אלד אלבטש, בכיר הג’האד האסלאמי ברצועה, מסר במהלך ראיון קצר שקיים במהלך המפגן , כי הוא מהווה מסר לישראל שהזרוע הצבאית של הארגון מוכנה לעימות עם ישראל וכי הם ממשיכים באסטרטגיה שלהם, של ג’האד ו”התנגדות” (ערוץ אלמיאדין ביוטיוב, 5 באוקטובר 2018). בנאום שנשא בטקס אבו חמזה, דובר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין , אמר כי הזרוע הצבאית נשבעה אמונים למזכ”ל החדש והדגיש כי הם ימשיכו להיות נוכחים בכל שדות הקרב להגן על העם הפלסטיני. עוד ציין בדבריו, כי נשק הזרוע הצבאית הוא מקור הגאווה שלה ולא ינוהל לגביו כל משא ומתן (אלמיאדין, 4 באוקטובר 2018).
  • זיאד אלנח’אלה המזכ”ל הנבחר, נשא נאום ארוך ששודר ישירות ל”מחנה השיבה” ברצועת עזה. בדבריו בירך את המעורבים ב”צעדות השיבה” ואמר כי ישראל מסתבכת עם צעדות השיבה וכי ההרג החוזר ונשנה במסגרתן חייב להפסק. אלנח’אלה הבהיר כי ה”התנגדות” יכולת להפוך את אזור רצועת עזה ואת ההתנחלויות הסובבות אותה למקום שבו לא ניתן יהיה לחיות בו. הוא גם הדגיש כי הזרוע הצבאית של הארגון והזרוע הצבאית של חמאס לא ימשיכו לשתוק והן תפעלנה בזמן שימצא מתאים עבורן (פלסטין אליום, 5 באוקטובר 2018).
צעדי ארה”ב נגד הרשות הפלסטינית
  • בתקשורת הפלסטינית דווח כי נשיא ארה”ב דונלד טראמפ חתם על “החוק למאבק בטרור” המעניק לבתי המשפט האמריקאים סמכות לחלט כספים המועברים כסיוע כלכלי לגופים כגון מנגנוני הביטחון הפלסטינים. גורמים במנגנונים הביעו חשש, כי חוק זה יחשוף את המנגנונים לתביעות על תמיכה בטרור ויפגע בסיוע הכלכלי המועבר אליהם. ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ והמהגרים ברשות הפלסטינית, גינה את החלטת ארה”ב ואמר כי הדבר מוכיח שארה”ב בזה למשפט הבינלאומי ולסדר העולמי המתבסס על החוק (ופא, 4 באוקטובר 2018).
  • בעקבות תביעה שהגישה הרשות הפלסטינית נגד ארה”ב על העברת שגרירות ארה”ב לירושלים בבית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ), הודיעה ארה”ב על פרישתה מפרוטוקול אמנת וינה המאפשר פנייה לבית הדין. לדברי ג’ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי, החליט הנשיא טראמפ כי ארצות הברית תיסוג מהפרוטוקול הלא מחייב באמנת וינה ליישוב סכסוכים. עוד ציין, כי במקביל בוחנת ארה”ב מחדש את כל ההסכמים הבינלאומיים העלולים לחשוף אותה להחלטה שיפוטית מחייבת של בית הדין הבינלאומי לצדק (אתר הבית הלבן, 3 באוקטובר 2018). בצעד זה ביטלה בעצם ארה”ב את סמכות בית הדין לדון בעניינים העומדים בינה לבין הרשות הפלסטינית.
המשך מחאות בנושא פינוי ח’אן אלאחמר
  • נמשכות ההכנות לקראת פינוי ח’אן אלאחמר. במסגרת זאת התקיימה ב-5 באוקטובר 2018 תהלוכה לעבר כביש ירושלים יריחו בהשתתפות כמאתיים מפגינים בראשם מעתצם תים יועץ אבו מאזן לענייני ירושלים. הכוחות הלאומיים האסלאמיים הכריזו על השבוע הקרוב כשבוע ההכרעה בח’אן אלאחמר וקראו להגברת הנוכחות במקום.
אונר”א
  • לאחר שני ימי שביתה מלאה במשרדי ומוסדות אונר”א במחאה על הקיצוצים והפיטורים שערכה הנהלת הסוכנות ברצועה, הודיע איגוד עובדי אונר”א הודיע ב-4 באוקטובר 2018 כי ישהה את מחאתו לעשרה ימים כדי לאפשר התקדמות במגעים שיחלו ב-6 באוקטובר 2018 עם הנהלת הסוכנות (חשבון הטוויטר שבכה קדס, 4 באוקטובר 2018).
  • 112 חברי בית הנחרים מטעם המפלגה הדמוקרטית בארה”ב שלחו מכתב למייק פומפאו, מזכיר המדינה של ארה”ב, בו קראו לממשל ארה”ב ולנשיא דונלד טראמפ לחזור בו מהחלטתו לבטל את הסיוע שארה”ב מעניקה לאונר”א. שולחי המכתב דרשו להקים תכנית חדשה אשר תספק סיוע ליהודה שומרון, מזרח ירושלים ורצועת עזה ( Foreign Affairs , 3 באוקטובר 2018). משרד החוץ והמהגרים ברשות הפלסטינית מסר כי הוא בוחן את המכתב ואמר כי זוהי יוזמה חיובית וצעד לתיקון. הוא הביע תקווה כי רבים נוספים יצטרפו לבקשה (דניא אלוטן, 3 באוקטובר 2018).
  • נביל שעת’, יועץ אבו מאזן לענייני חוץ ועניינים בינלאומיים ,אמר כי המכתב מצביע על התנגדותם של אמריקאים רבים למדיניות הנשיא טראמפ וכי על הפלסטינים לנצל זאת (הטלוויזיה הפלסטינית, 4 באוקטובר 2018).

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2]
להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ- 7 באוקטובר 2018: "סיכום האירועים בגבול רצועת עזה"
[3]
הסטטיסטיקה אינה כוללת נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.