חיזוק המסר ההרתעתי מול ישראל ומגוון סוגיות נוספות, שעלו בראיון שהעניק חסן נצראללה לאחר כמה חודשים של “אלם תקשורתי”

מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה בראיון לערוץ אלמיאדין הלבנוני (ערוץ אלמיאדין, 26 בינואר 2019)
מזכ”ל חזבאללה חסן נצראללה בראיון לערוץ אלמיאדין הלבנוני
(ערוץ אלמיאדין, 26 בינואר 2019)

כללי
  • ב-26 בינואר 2019 העניק חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, ראיון מקיף לערוץ הטלוויזיה הלבנוני אלמיאדין (התומך בחזבאללה). הריאיון ניתן לאחר תקופה ממושכת בה נמנע חסן נצראללה מלהעניק ראיונות (הדבר בלט במיוחד במהלך מבצע “מגן צפוני”, שהסתיים לאחרונה). הריאיון היה בשידור חי, מן הסתם כדי להזים את השמועות אודות מצבו הבריאותי של נצראללה. את הריאיון ערך ע’סאן בן ג’דו המקושר היטב לחסן נצראללה ולהנהגת חזבאללה (בן ג’דו כבר ראיין בעבר את חסן נצראללה).
  • מעבר להפרכת השמועות אודות בעיותיו הבריאותיות של נצראללה נועד הריאיון, להערכתנו, לחזק את המסר ההרתעתי מול ישראל בזירה הלבנונית והסורית, יתכן מתוך הערכה כי מסר זה נשחק בעקבות ההישג הישראלי בחשיפת המנהרות במהלך מבצע “מגן צפוני”. זאת ע”י הדגשת היכולות הצבאיות של חזבאללה ובמרכזן יכולת הרקטות והטילים המדויקים (המסוגלים לדברי נצראללה, להגיע לכל מקום בישראל, ולפגוע בטווח של מטרים ממטרתם). יכולת נוספת, שהודגשה ע”י נצראללה, הינו תקיפת הגליל משטח לבנון, שלא באמצעות המנהרות (לטענתו 1,500 פעילי חזבאללה מסוגלים לחדור לגליל, ולשם כך הארגון אינו זקוק למנהרות). נצראללה שמר על עמימות בכל הנוגע לאחריות חזבאללה על חפירת המנהרות והמשיך את הקו התעמולתי של חזבאללה, המנסה למזער את חשיבותן של המנהרות.
  • נושא נוסף שאליו התייחס נצראללה בהרחבה הינו ההתפתחויות בזירה הסורית והמערכה שמנהלת ישראל בסוריה נגד העברת נשק וציוד לחזבאללה בלבנון. לדבריו, ישראל נכשלה במאמציה למנוע העברת היכולות [האיראניות] ללבנון [עבור חזבאללה]. נצראללה מוסיף, כי המשך מדיניותה בזירה הסורית טומנת סיכונים גדולים, בשל מכלול סיבות: המשטר הסורי המתחזק עלול להחליט “לפעול אחרת”; הרוסים לא יתנו לישראל יד חופשית בסוריה; וחזבאללה עלול להגיב, במיוחד אם יהרגו פעיליו בסוריה ובלבנון. המסר שמפנה נצראללה לנתניהו, בסיום דבריו על הזירה הסורית, הינו ש”עליו להיות זהיר בפעולותיו בסוריה ואסור לו לשגות בהערכה ולגרור את האזור למלחמה (חרב) או לעימות נרחב (מואג’הה כברה)”.
עיקרי הריאיון
  • להלן הנושאים המרכזיים שעלו בראיון:
    • מצבו הבריאותי של נצראללה: הריאיון נפתח בשאלה מדוע שתק נצראללה למעלה משלושה חודשים ומעניק את הריאיון רק עכשיו. נצראללה השיב, כי אין קשר בין שתיקתו לבין מצבו הבריאותי. לדבריו, אין לו בעיות בריאות בכלל וכל הדברים שנאמרו על כך הינם שקרים גמורים. הוא הוסיף שהיו גם שמועות שהוא מת ולפיכך החליט להופיע בשידור חי כדי להפריך אותן.
    • תגובת חזבאללה למבצע “מגן צפוני” שערך צה”ל (חשיפת המנהרות בגבול הצפון): נצראללה ציין, כי בעקבות מסיבת העיתונאים של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ושל הרמטכ”ל היוצא גדי אייזנקוט, הוא התייעץ עם אנשיו באשר לתגובה (התקשורתית) למבצע הישראלי. מסקנתם הייתה שעדיף לתת לישראלים לדבר “ככל העולה על רוחם” ולא להגיב. לפיכך חזבאללה החליט שלא להגיב עד לסיום המבצע. בהמשך נשאל נצראללה מהי תגובתו בעניין [קיום] המנהרות בגבול לבנון [עם ישראל]. הוא התחמק מתשובה ישירה וציין, כי הוא אינו מעוניין להגיב והוסיף כי הישראלים לא סיפקו כל הוכחה לטענותיהם. לטענתו חפירת חלק מהמנהרות החלה עוד לפני מלחמת לבנון השנייה, אך המודיעין הישראלי נכשל בחשיפתן. לשאלה האם כל המנהרות נחשפו סרב נצראללה להשיב וציין, כי הוא שומר את המידע לעצמו. בהמשך הוסיף נצראללה, כי בלבנון הייתה הסכמה להימנע מעימות בעניין המנהרות. נצראללה הוסיף, ניסיון ישראל להפיק מכך רווח בינלאומי ע”י העברת עניין המנהרות למועצת הביטחון של האו”ם נחל כישלון.
    • בניית הגדר לאורך הגבול הישראלי עם לבנון: המראיין שאל מה דעתו של נצראללה על עמדת לבנון בכל נוגע לבניית הגדר. נצראללה השיב, כי מדינת לבנון סבורה שהגדר נבנית בשטח השייך לה ולפיכך הוחלט בלבנון למנוע מישראל לבנות באזורים מסוימים. צבא לבנון, לדבריו, מוכן לפעול בהתאם. חזבאללה התעדכן בעניין זה אך הוא אינו רוצה לעשות דבר כדי שלא יואשם בכך שהוא מעוניין לגרור את לבנון למלחמה. לדבריו, סוגיית הגבול הינה אחריות המדינה. העניין כולו יתברר בין חזבאללה לבין הממשל הלבנוני, ולא באמצעי התקשורת. נצראללה הדגיש, כי לחזבאללה יש אמצעים רבים לפעולה וכי הארגון תמיד מוכן לפעול ולגבש אסטרטגיית הגנה.
  • הבהרת “משוואות התגובה” של נצראללה: לדברי נצראללה, חזבאללה יגיב על כל חיסול של פעילי חזבאללה בלבנון או בסוריה. הריגת איש חזבאללה תחשב ע”י הארגון כ”תוקפנות”. לדבריו, גם אם ישראל תחשיב פעולה כלשהי כ”נקודתית” חזבאללה יחליט כיצד להגיב עליה (קרי, לא כל פעולה “נקודתית” בראיית ישראל תחשב בהכרח ככזאת, בראיית חזבאללה). לדבריו, במקרה של טעות בשיקול הדעת של ישראל חזבאללה ערוך לפעולה; ואם הישראלים יתקפו במקום זה או אחר חזבאללה יידע כיצד להגיב. בהקשר זה אמר נצראללה, כי הוא מוציא מכלל אפשרות פעולה ישראלית בלבנון, אבל יתכן שפעולה כזאת תהיה בסוריה או ברצועת עזה, “וחזבאללה יגיב בהתאם לנסיבות”.
  • חיזוק המסר ההרתעתי כלפי ישראל באמצעות הדגשת יכולותיו ההתקפיות של חזבאללה בשני תחומים:
    • תקיפת הגליל ע”י חזבאללה: לדברי נצראללה, אם חזבאללה אומר שהוא יכנס לגליל, הוא יכנס. הצעדים שישראל נוקטת בגבול ישראל-לבנון (בניית “גדר הביטחון”) ממחישים שישראל מאמינה, שחזבאללה יכנס לגליל. לטענתו, מפקדי צה”ל מבינים, שחזבאללה אינו זקוק למנהרות כדי להיכנס לגליל. הוא הוסיף, כי “מבצע הגליל” של חזבאללה אינו מסתכם רק במנהרות, אך הוא אינו מעוניין לחשוף את השאר. לדבריו, לאחר הניסיון שצבר חזבאללה בסוריה “הכל יהיה לו יותר קל”. לטענתו 1,500 פעילי חזבאללה מסוגלים להיכנס (לישראל) דרך לבנון, ותהה האם חזבאללה זקוק לארבע מנהרות לשם כך (כך במקור). לטענתו עניין המנהרות “נופח” ומבצע “מגן צפוני” אינו מבטל אפילו 10% מהמבצע המתוכנן של חזבאללה בגליל.
    • ירי רקטות וטילים מדויקים לעבר ישראל: נצראללה סקר את התפתחות יכולת הרקטות והטילים של חזבאללה. לדבריו, בכל מלחמה שתפרוץ – כל ישראל תהיה זירת מלחמה. הוא ציין, כי הטילים המדויקים יכולים לפגוע בטווח של מספר מטרים מהמטרה אליה כוונו. לדבריו ישראל יכולה לתקוף כאוות נפשה בסוריה אולם לחזבאללה יש (כבר) כמות מספקת של טילים מדויקים למלחמה הבאה. נצראללה שב וציין, כי במלחמה הבאה יוכל חזבאללה לפגוע בכל מטרה שירצה.
  • הצבעה על הסיכונים הנשקפים לישראל כתוצאה מתקיפותיה בסוריה: נצראללה טוען, כי ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו נחל כישלון אסטרטגי חרוץ בהשגת כל מטרותיו בסוריה: הוא “הימר” על “גורמי טרור” (קרי, ארגוני המורדים הסורים) ועזר להם במטרה להפיל את המשטר הסורי ונכשל. ישראל נכשלה גם בניסיונותיה למנוע העברת היכולות [האיראניות] ללבנון [עבור חזבאללה]. גם במאמציו להביא להוצאת איראן מסוריה נכשל נתניהו. נצראללה הדגיש, כי סוריה מתעצמת ומעתה ואילך קיימת אפשרות שהיא תקבל החלטה “לפעול אחרת” בתגובה ל”מעשי התוקפנות” של ישראל. נצראללה ציין גם את השיפור שחל בהגנה האווירית הסורית והדגיש, כי הרוסים לא יתנו לישראל יד חופשית לפעולה בסוריה. נצראללה הבהיר, כי המסר המופנה לנתניהו הוא, ש”עליו להיות זהיר בפעולותיו בסוריה, ושאסור לו לשגות בהערכה ולגרור את האזור למלחמה”.