“חלוצי מבול אלאקצא”: תנועת נוער חדשה שהקימה חמאס בלבנון לביצוע טרור נגד ישראל

הנער שהצטרף לתנועת

הנער שהצטרף לתנועת "חלוצי מבול אלאקצא" (חשבון X מלחמת 2006 זכורה ולא תחזור על עצמה, 12 בדצמבר 2023)

קריקטורה שבה חמאס משול למצית המבעיר את הגפרורים המייצגים את חזבאללה (חשבון X מלחמת 2006 זכורה ולא תחזור על עצמה, 12 בדצמבר 2023)

קריקטורה שבה חמאס משול למצית המבעיר את הגפרורים המייצגים את חזבאללה (חשבון X מלחמת 2006 זכורה ולא תחזור על עצמה, 12 בדצמבר 2023)

קירקטורה שבה נראית לבנון כמי שסופגת את קליעי ירי הלחימה בין ישראל לחמאס (חשבון X מלחמת 2006 זכורה ולא תחזור על עצמה, 10 בדצמבר 2023)

קירקטורה שבה נראית לבנון כמי שסופגת את קליעי ירי הלחימה בין ישראל לחמאס (חשבון X מלחמת 2006 זכורה ולא תחזור על עצמה, 10 בדצמבר 2023)

עיקרים
  • תנועת חמאס הכריזה ב-4 בדצמבר 2023 על הקמת תנועת נוער חדשה בשם “חלוצי מבול אלאקצא” (“טלאא’ע טופאן אלאקצא”) במחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון. לדבריהם, התנועה הוקמה כדי לשמש “חיל חלוץ של ההתנגדות, שייקח חלק בשחרור ירושלים ומסגד אלאקצא”. בפועל, נועדה התנועה להוות מסגרת ארגונית לגיוס אידיאולוגי ולהכשרת צעירים פלסטינים במחנות הפליטים בלבנון כפעילי טרור שיפעלו במסגרת תנועת חמאס נגד ישראל מגבול לבנון, זאת על-פי המודל של תנועות נוער של ארגוני טרור אחרים.
  • בעקבות הבעת הסתייגות מצד גורמים רבים בלבנון, כולל גורמי ממשל, מהקמת התנועה, ניסתה חמאס להמעיט מחשיבותה ולהציגה כתנועה חברתית אידיאולוגית ולא כמערך צבאי, אך נראה, כי הציבור הלבנוני לא השתכנע והוא ממשיך לגלות הסתייגות מהקמתה. הסתייגותם נובעת בעיקר מחשש שפעילותה תהפוך במהרה לפעילות של מדינה בתוך מדינה, כפי שפעלה תנועת פתח בדרום לבנון מסוף שנות הששים עד שנת 1982 (מלחמת לבנון הראשונה), באזור שכונה “פתחלנד”, ולמיליציה מזוינת נוספת שתפעל לצד חזבאללה ו”ציר ההתנגדות” מלבנון.
  • לדברי מקורות לבנונים, חמאס הכריזה על הקמת תנועת הנוער ללא תאום עם רשויות לבנון, דבר שמהווה, בראייתם, פגיעה בריבונות ממשלת לבנון ומציג את המדינה באור בעייתי, בפרט על רקע העימות בין חזבאללה וישראל שהעצים משמעותית לאחר פרוץ המלחמה ברצועת עזה. סיבה נוספת לאי שביעות הרצון של ממשל לבנון היא תלותה של לבנון בסיוע מדינות המערב וממדינות ערב המתונות על רקע המשבר הפוליטי והכלכלי הקשה במדינה והרצון שלה להצטייר בעיני מדינות המערב כמדינה חופשית, פרו-מערבית וריבונית, שאינה מעוניינת בלחימה ובטרור שייצא משטחה.
  • הטיעון של חזבאללה לפיו הוא לא היה מודע להקמת התנועה אינו סביר, שכן, כל דבר המתרחש בדרום לבנון נמצא תחת שליטת הארגון. להערכתנו, חזבאללה מודע לקיום התנועה וייתכן אף שהיה לו חלק ביוזמה להקמתה. עבור חזבאללה מהווה הקמת התנועה מאגר פעילים צבאיים נוסף מקרב האוכלוסייה הסונית שניתן לגייסה ללחימה נגד ישראל, ואחיזה נוספת במחנות הפליטים הפלסטינים.
הרקע להקמת התנועה
  • ב-4 בדצמבר 2023 בעיצומה של המלחמה ברצועת עזה והמתיחות בצפון, הודיעה תנועת חמאס בלבנון על הקמת תנועת נוער בשם “חלוצי מבול אלאקצא”, הקרויה על-שם “מבצע מבול אלאקצא” (עמלית טופאן אלאקצא),[1] השם שבחר חמאס לכנות את מתקפת הטרור, שביצעו אנשיה ב-7 באוקטובר 2023, בה נרצחו כ-1,200 ישראלים ונחטפו כ-240 נוספים.
  • בהודעת ההקמה הרשמית שפורסמה, הכריזה “תנועת ההתנגדות האסלאמית, חמאס, בלבנון “על הקמת חלוצי מבול אלאקצא”. בפירוט הסיבות להקמת התנועה נעשה שימוש בנימוקים דתיים והסתמכות על “דברי אללה” בקוראן לעידוד ג’האד,[2] “…ומתוך מאמץ להשתתפות אנשינו וצעירנו בפרויקט ההתנגדות לכיבוש והפקת תועלת מהאנרגיות והיכולות המדעיים והטכניים שלהם“. בהמשך הופנתה קריאה לגברים ולצעירי העם הפלסטיני בלבנון “להצטרף לחיל החלוץ של ההתנגדות” להשתתף בשחרור ירושלים ומסגד אלאקצא כדי ליצור עתיד טוב יותר לעם הפלסטיני (חשבון X של החוקר אנור מאלכ, אלוטניה, 4 בדצמבר 2023). על-פי ההודעה ברור כי מטרת התנועה היא לפעול נגד ישראל, והעובדה שהתנועה נקראת על-שם טבח שבוצע באזרחי ישראל, מעיד על אופי התנועה המוקמת והערכים שהיא מתכוונת לחנך אליהם.
הודעת ההקמה כפי שהתפרסמה ברשתות החברתיות (חשבון X של החוקר אנור מאלכ, 4 בדצמבר 2023)
הודעת ההקמה כפי שהתפרסמה ברשתות החברתיות
(חשבון X של החוקר אנור מאלכ, 4 בדצמבר 2023)
  • שלושה ימים לאחר ההכרזה, החלה חמאס לחלק מנשרים הקוראים לבני הנוער הפלסטיניים במחנה הפליטים עין אלחלוה שליד צידון להתפקד לתנועה בשלושה מרכזים ייעודיים. בראש המנשר הופיע שם תנועת הנוער והלוגו שלה, ומתחת נכתב: “השתתף בפרויקט ההתנגדות – התפקדו לחלוצים” (חלוצי מבול אלאקצא). במנשר פורסמו פרטים על מרכזי הרישום ושעות הפעילות שלהם (חשבון X של mrym_aljr, 7 בדצמבר 2023).

המנשרים שבישרו על פתיחת מרכזי הרישום לתנועת "חלוצי מבול אלאקצא" 
(חשבון X של mrym_aljr, 7 בדצמבר 2023)
המנשרים שבישרו על פתיחת מרכזי הרישום לתנועת “חלוצי מבול אלאקצא”
(חשבון X של mrym_aljr, 7 בדצמבר 2023)

  • אפשר להבחין בדמיון הרב שבין הסמל שעוצב לתנועת הנוער לסמל שבחרה חמאס לציון “מערכת מבול אלאקצא”. סגנון העיצוב של שני הסמלים דומה מאד: רעול פנים עוטה כאפיה ואוחז ברובה כשעל ראשו סמל גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס. לצד רעול הפנים מופיע דגל ירוק המזוהה עם חמאס ולפניו הקוראן, כדי לבטא את תפיסתו האסלאמית. בסמל של תנועת הנוער כתוב: “חלוצי מבול אל אקצא”, ובסמל חמאס כתוב: “מערכת מבול אל אקצה”.
סמל תנועת הנוער "חלוצי מבול אלאקצא" (חשבון X של mrym_aljr, 7 בדצמבר 2023)     סמל "מערכת מבול אלאקצא" (ויקיפדיה)
מימין: סמל תנועת הנוער “חלוצי מבול אלאקצא” (חשבון X של mrym_aljr, 7 בדצמבר 2023). ומשמאל: סמל “מערכת מבול אלאקצא” (ויקיפדיה)
  • מקורות בחמאס טענו כי הרקע להקמת תנועת הנוער הוא התמיכה הרבה לה זכתה חמאס בעקבות “מבצע מבול אלאקצא” והרצון של רבים להצטרף לשורותיה, במיוחד בלבנון. הם הוסיפו כי לחמאס נוכחות ב-12 מחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון. הם גם הדגישו, כי פרויקט הקמת תנועת הנוער הוא לא רק צבאי, וכל מי שיחפוץ יוכל לתרום בדרכים נוספות כגון: הסברה, פוליטיקה, צדקה, הדרכה וחינוך. לדבריהם, מטרת הפרויקט היא לאפשר שילוב מספר רב ככל הניתן של פלסטינים במסגרתו (אלשרק אלאוסט, 4 בדצמבר 2023).
  • אולם, מעדויות שונות בנוגע ליעוד התנועה עולה כי מדובר במסגרת נוספת של ארגוני הטרור בלבנון הפועלת בקרב ילדים ובני נועד במגמה להפכם בהמשך ללוחמים בארגונים אלה. רעיון זה מיושם הלכה למעשה על-ידי תנועת הנוער של חזבאללה (צופי האמאם אלמהדי)[3] ותנועת הנוער של דאעש (גורי האריות של הח’ליפות). במסגרת דומה מקיימת חמאס ברצועת עזה באמצעות מחנות הקיץ שהיא מפעילה מידי שנה אשר המהווים מסגרת לאינדוקטרינציה ו להכשרת הדור הבא של לוחמי התנועה.[4]
  • למרות הצהרת חמאס לפיה פרויקט תנועת הנוער הוא לא רק צבאי, ניתן למצוא עדויות לאופייה הצבאי של התנועה. כך למשל העיתונאי הפלסטיני, עבד אלבארי עטואן, ציין כי לתנועה פוטנציאל להיות גדולה מאד, שכן לטענתו, רבים מתוך 250,000 הפליטים הפלסטינים החיים בלבנון יצטרפו אליה. הוא ציין שהתנועה תהיה חמושה ויהיו ברשותה טילים מדויקים, נשק ו”מוחות” והיא תפעל בתאום עם חזבאללה, שיאמן את כוחותיה. הוא הוסיף כי קרבתה של דרום לבנון לגליל תסייע לשחרור פלסטין, והגדיר את האירוע כ”תחילתו של שחר חדש של התנגדות מלבנון” (ערוץ היוטיוב של עבד אלבארי עטואן, 5 בדצמבר 2023).[5]
  • נער פלסטיני ממחנה הפליטים עין אלחלוה שהצטרף לתנועה ציין כי ״אנחנו בדרך לשחרר אץ אדמתנו מידי ישראל״ (“הציונים”). הנער דיבר באירוע שארגנה חמאס בצידון, ככל הנראה במחנה הפליטים עין אלחלוה, כשהוא רעול פנים ועוטה על מצחו סרט של יחידת אלנח’בה, היחידה המובחרת של גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס. לצדו עמדו נערים נוספים שעטו על ראשיהם סרטים וכובעים של אלנח’בה של עז אלדין אלקסאם ושל פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין וסרט ראש עליו כתובה השהאדה (העדות האסלאמית לפיה “אין אללה מבלעדי אללה ומחמד הוא שליחו”), שהינו סמל של תנועות הג’האד העולמי.
  • בחור פלסטיני נוסף שהיה באירוע ציין שההצטרפות לתנועה כוללת הכשרות, לימוד ערכים דתיים ואימונים. גבר פלסטיני שהיה במקום ציין, כי כל האפשרויות צריכות להיות מתועלות להתנגדות לכיבוש – להכנות, לצורך העמידה האיתנה ולהכנה לפעולות תקיפה (חשבון X מלחמת 2006 זכורה ולא תחזור על עצמה, 12 בדצמבר 2023).[6]
הנער שהצטרף לתנועת "חלוצי מבול אלאקצא" (חשבון X מלחמת 2006 זכורה 
ולא תחזור על עצמה, 12 בדצמבר 2023)
הנער שהצטרף לתנועת “חלוצי מבול אלאקצא” (חשבון X מלחמת 2006 זכורה
ולא תחזור על עצמה, 12 בדצמבר 2023)
ביקורת בלבנון על הקמת תנועת הנוער של חמאס
  • פוליטיקאים, אנשי ציבור ואזרחים רבים בלבנון, במיוחד בני העדה הסונית והנוצרית, מחו על הקמת התנועה וקראו לחמאס לחזור בה מההכרזה והזהירו כי לא יתירו חזרה לניסיון המר שחוותה לבנון בסוף שנות השישים ובמהלך שנות השבעים, כאשר תנועת פתח ניהלה את מאבקה נגד ישראל משטח שבו שלטה (פתחלנד) בתוך לבנון. לדברי הפוליטיקאים העם הלבנוני תומך אומנם בזכותם של הפלסטינים לנהל את מאבקם, אך הוא לא מוכן שמאבק זה ינוהל מתוך שטח לבנון, שכן העם הלבנוני אינו מוכן לשאת את תוצאות הלחימה על גבו ואינו מוכן לפגיעה בריבונותו.
  • ג’בראן באסיל, יו”ר הזרם הלאומי החופשי, ציין כי הוא מתנגד בתוקף להכרזת חמאס. שכן, לדבריו, כל פעולה חמושה בשטחים הלבנוניים מהווה פגיעה בריבונות הלאומית של לבנון. לטענתו, ללבנון יש זכות להתחזק באמצעות “התנגדות לאומית” לישראל לצורך הגנה עצמית, אך אם תוקם “חמאסלנד” בשטחיה במטרה לתקוף את ישראל, המדינה הלבנונית תיחלש (אלנשרה, 5 בדצמבר 2023).
  • יו”ר הפלנגות, סאמי ג’מיל, ציין כי מקומם של חלוצי אלאקצא הוא בפלסטין ולא בלבנון וכי הם לא יחזרו לימים עברו (חשבון X של סאמי ג’מיל, 4 בדצמבר 2023).
נוסח ההודעה של סאמי ג'מיל (חשבון X של סאמי ג'מיל, 4 בדצמבר 2023)
נוסח ההודעה של סאמי ג’מיל (חשבון X של סאמי ג’מיל, 4 בדצמבר 2023)
  • כמיל שמעון, חבר הפרלמנט הלבנוני וראש מפלגת הלאומיים החופשיים, ציין כי מדובר בהפרה של הריבונות הלבנונית… וכי חמאס לא קיבלו לכך רשות מאף אחד . הוא ציין שכדאי שהם יביטו לאחור אל ההיסטוריה כדי שלא יחזרו על הטעות, שאם לא כן הם נכנסים להרפתקה (MTV, 6 בדצמבר 2023).
  • הביקורת לא היתה רק נחלתם של פוליטיקאים נוצרים ונשמעה גם מצד פוליטיקאים סונים במדינה. כך למשל, אשרף ריפי, חבר הפרלמנט הלבנוני ושר המשפטים לשעבר, יצא נגד ההכרזה על התנועה בסדרת פוסטים בחשבון ה- X שלו והדגיש כי הקמת ‘חלוצי מבול אלאקצא’ בלבנון, שעליו הכריזה חמאס, היא טעות חמורה שהם דורשים לחזור ממנה, מאחר שהיא מחזירה זיכרון שאסור שיחזור. היא מזיקה לסוגיה הפלסטינית ופועלת לטובת ציר ההתנגדות שסוחר בעניין זה; בציוץ נוסף ציין שהמאבק לשחרור פלסטין מקומו “באדמה הכבושה.”.. המטרה שבה תומכים כל הלבנונים היא תמיכה בעם הפלסטיני במאבקו להקמת המדינה הפלסטינית העצמאית (חשבון X של אשרף ריפי, 5 בדצמבר 2023).
  • ח’ליל אלחלו, חוקר לבנוני למדע המדינה ואסטרטגיה, ציין כי הצעדים תמיד מתחילים בצורה זו, וכשהנסיבות משתנות, ובכל רגע נתון, ייתכן מעבר לפעילות צבאית. לכן, צעד זה הוא מסוכן מאד, שחושף את לבנון לטווח פגיעה מצד ישראל יותר מאשר הסיכון שהיא נחשפת אליו היום (חשבון X מלחמת 2006 זכורה ולא תחזור על עצמה, 12 בדצמבר 2023).
  • קבוצה לבנונית ברשת X הפועלת תחת השם “מלחמת 2006 זכורה ולא תחזור על עצמה”, מתחה ביקורת על הקמת תנועת הנוער של חמאס ופרסמה מספר קריקטורות המבקרות את חמאס על המהלך. באחת הקריקטורות משול חמאס למצית המבעיר את הגפרורים המייצגים את חזבאללה בעוד לבנון משולה לזרדים (חשבון X מלחמת 2006 זכורה ולא תחזור על עצמה, 12 בדצמבר 2023).
קריקטורה שבה חמאס משול למצית המבעיר את הגפרורים המייצגים את חזבאללה 
(חשבון X מלחמת 2006 זכורה ולא תחזור על עצמה, 12 בדצמבר 2023)
קריקטורה שבה חמאס משול למצית המבעיר את הגפרורים המייצגים את חזבאללה
(חשבון X מלחמת 2006 זכורה ולא תחזור על עצמה, 12 בדצמבר 2023)
  • כמו-כן, פורסמה קריקטורה שבה נראים פעיל חמאס וחייל צה”ל מנהלים חילופי-ירי כשבאמצע לבנון (המיוצגת על-ידי הארז) הסופגת את הקליעים ומדממת (חשבון X מלחמת 2006 זכורה ולא תחזור על עצמה, 12 בדצמבר 2023).
קירקטורה שבה נראית לבנון כמי שסופגת את קליעי ירי הלחימה בין ישראל לחמאס 
(חשבון X מלחמת 2006 זכורה ולא תחזור על עצמה, 10 בדצמבר 2023)
קירקטורה שבה נראית לבנון כמי שסופגת את קליעי ירי הלחימה בין ישראל לחמאס
(חשבון X מלחמת 2006 זכורה ולא תחזור על עצמה, 10 בדצמבר 2023)
חמאס אל מול הביקורת בלבנון
  • על רקע הביקורת שנמתחה על הקמת התנועה, נאלצו בחמאס להבהיר את הדברים ואף להתנצל. אחמד עבד אלהאדי, נציג חמאס בלבנון, מסר כי ההודעה על הקמת התנועה הובנה שלא כהלכה, וכי לא הייתה כוונה להקים ארגון צבאי, אלא להקים פרויקט כללי של “ההתנגדות”. הוא הכחיש שהמטרה היא להשתלט על המחנות הפלסטיניים בלבנון וציין כי לחמאס אין כוונה להקים “חמאסלנד”, ואין צורך לחשוש מכך. עבד אלהאדי הבהיר כי חלוצי מבול אלאקצא אינה תנועה צבאית שמטרתה לקלוט לוחמים ולהכשירם כדי להצטרף לשורות “ההתנגדות המזוינת”, אלא זו מסגרת גיוס עממית שנועדה לקלוט את הצעירים הפלסטינים. הוא גם ציין שהרעיון להקמתה נולד בעקבות “מבצע מבול אלאקצא”, לאחר שבעקבות המבצע, התנועה שמה לב שהצעירים הפלסטינים נוהרים אליה, ועל סמך זה הם ראו לנכון לקלוט אותם ולבנות את אישיותם מבחינה לאומית, דתית, מוסרית ופיזית. לדבריו, מטרות חלוצי מבול אלאקצא הן למשוך צעירים ולפעול לשלבם בתוכניות לשירות הקהילה ובפעילויות צדקה. עבד אלהאדי הוסיף כי הוא ציפה שהצד הלבנוני יבין את הצעד הזה והדגיש כי חמאס מכבדת את הריבונות והחוק בלבנון, ולא יתכן שהיא תעשה משהו שיפגע בביטחונה של לבנון וכי ההיסטוריה של חמאס מעידה על כך. הוא הדגיש כי אין צורך לדאוג מקיומה של מסגרת זו, מאחר שהיא לא תפגע בלבנון ולא תהיה לה השפעה שלילית על הפלסטינים (אתר אלנשרה, 5 בדצמבר 2023; אלג’זירה.נט, 4 בדצמבר 2023).
  • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, אמר כי מדיניות חמאס ברורה, וכי אנשי התנועה אינם מתערבים בענייני הפנים של לבנון וכי יש להם קשרים עם כל מרכיבי הפוליטיקה והחברה בלבנון. עוד הוסיף כי מדובר בתוכנית גיוס תרבותית ורעיונית שנועדה למשוך את הצעירים הפלסטינים כדי שלא ילכו אחר רעיונות שייתכן שאינם עולים בקנה אחד עם האינטרסים של הבעיה הפלסטינית וההתנגדות לישראל (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה מבאשר, 5 בדצמבר 2023).
  • ראפת מרה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, טען כי מדובר במסגרת של גיוס עממי, ולא מערך צבאי או גוף בעל אופי מלחמתי שנועדה לנצל את האנרגיות של בני הנוער הפלסטינים בשירות הסוגיה הפלסטינית (סוכנות הידיעות הצרפתית, 5 בדצמבר 2023).
  • בעקבות ההבהרה של תנועת חמאס, התייחס לנושא גם נג’יב מיקאתי ראש ממשלת המעבר של לבנון, שאמר כי ההודעה על הקמת התנועה לחלוטין לא מתקבלת על הדעת וכי הם לא יסכימו לכך. עוד הוסיף, כי הגורמים הנוגעים בדבר שבו והבהירו כי מטרת התנועה איננה פעילות צבאית (אלנשרה, 5 בדצמבר 2023).
  • יצוין שפרסום הודעות ההבהרה של חמאס, לא מנע את המשך הביקורת הציבורית. עיתונאים ופרשנים לבנונים רבים העלו השערות שונות באשר למטרות הניצבות מאחורי מהלך זה של חמאס וחזבאללה, וטענו כי אחת המטרות היא להסיט את דעת הקהל מסוגיית הנשק של חזבאללה ומהדרישה ליישם את החלטה 1701 האוסרת על נוכחותו בדרום המדינה. עוד נטען כי יש בהקמת התנועה ניסיון לחזק את אחיזת חמאס במחנות הפליטים בלבנון וזאת לקראת הפיכתם למקום מושבה של הנהגת חמאס לאחר המלחמה. בנוסף נטען כי מטרה נוספת העומדת מאחורי הקמת התנועה היא לגייס תמיכה סונית לחזבאללה ולמשוך לוחמי “התנגדות” רבים לדרום לבנון, כדי שילחמו משם נגד ישראל (ממר”י, 13 בדצמבר 2023).
תיאום בין חמאס לחזבאללה?
  • אתר האינטרנט הלבנוני אלנשרה מסר כי חמאס לא תיאמה את פרסום הקמת התנועה עם חזבאללה וכי התקיימו “מגעים נמרצים” בין בכירים בחזבאללה ובחמאס לאחר הפרסום (אתר אלנשרה, 5 בדצמבר 2023).
  • עם זאת, נראה שחזבאללה בהחלט מעורב בתהליך אך הוא מעוניין להצניע זאת, כדי שיוכל לטעון בהמשך שהוא אינו קשור לפעילות ההתארגנות החדשה שתפעל נגד ישראל מדרום לבנון, ובכך להדוף את הביקורת הפנים-לבנונית והבינלאומית על פעולותיו.
  • סמיר ג’עג’ע, יו”ר מפלגת הכוחות הלבנוניים, וגורמים נוספים בלבנון טענו כי למעשה חזבאללה הוא זה שעומד מאחורי ההכרזה על הקמת התנועה, שכן, לדבריו, ברור לכל שאף ארגון לא יכול לפעול בדרום לבנון ללא אישור חזבאללה. עיאת’ יזבכ, חבר הפרלמנט הלבנוני ציין אף הוא כי הוא אינו מאמין שחזבאללה, שהינו שלוחה של המשטר האיראני, אינו יודע על כך שהוקם גוף כזה מדרום לליטאני. הוא ציין כי הסיבה היחידה להקמתו היא ניסיון של חזבאללה לאחוז בקלפים חדשים כדי להונות את הקהילה הבינלאומית. כמו-כן, יש כאן ניסיון להביך את ממשלת לבנון (ממר”י, 13 בדצמבר 2023; חשבון X מלחמת 2006 זכורה ולא תחזור על עצמה, 12 בדצמבר 2023).
  • בהקשר זה, דווח באתר הלבנוני אלמדן כי חזבאללה פועל לאחרונה כדי למשוך אליו חלק גדול מהאוכלוסייה הסונית האוהדת את חמאס וכי חזבאללה רוצה להשקיע באוכלוסייה זו לטובת הארגון, כדי לזכות בתמיכה סונית לפעילותו. על-פי הדיווח, על רקע הקמת “חלוצי מבול אלאקצא”, פועל חזבאללה להקמת קבוצות חדשות בשם “נוער אחדות הזירות” (שבאב וחדת אלסאחאת), כדי לקדם בדרום לבנון פעילות נגד ישראל. צוין, כי קיימת אפשרות שחלק מהפעילים הלוחמים של חמאס יעזבו את רצועת עזה וכי במצב כזה, ייתכן ש”חלוצי מבול אלאקצא” יאפשרו את כניסתם ללבנון ובהמשך תהווה התנועה בסיס יציאה לפעילות צבאית נגד ישראל ואזור דרום לבנון יהפוך, ל”ציר ההתנגדות-לנד” (אלמדן, 5 בדצמבר 2023).
  • גורמים נוספים בלבנון, ביניהם העיתונאי עלי חמאדה, טענו כי המטרה בהקמת תנועת הנוער היא לחזק את השפעת חמאס במחנות הפליטים והיא נועדה להפוך את לבנון למעוז החלופי של התנועה לאחר שתסולק מרצועת עזה (אלנהאר, 7 בדצמבר 2023).

[1] שם נוסף למבצע בפי חמאס הוא "מערכת מבול אלאקצא" (מערכת טופאן אלאקצא), מערכת הטייה של המילה מערכה.
[2] סורת אלאנפאל, פסוק 60 בקוראן: "הכינו לקראתם את כל הכוח וסוסים רתומים לקרב שביכולתכם להשיג, כדי שבאמצעותם תטילו מורא באויבי אללה ובאויבכם".. מדובר בפסוק שתנועת האחים המוסלמים, תנועת האם של חמאס, וגורמים אסלאמיסטים נוספים מרבים להשתמש בו כמוטו לעידוד הג'האד.
[3] ראו מחקר של מרכז המידע מ-20 ביוני 2019: "אגודת צופי האמאם אלמהדי: תנועת הנוער של חזבאללה המכשירה דורות של בני נוער חדורי תודעה שיעית רדיקלית מבית מדרשה של איראן, המצטרפים לחזבאללה ולוחמים בשורותיו נגד ישראל".
[4] ראו לדוגמה מחקר של מרכז המידע מ-13 באוגוסט 2023: "מחנות הקיץ שארגנה חמאס ברצועת עזה".
[5] https://www.youtube.com/watch?v=LAzXAhmv8NA&t=19s
[6] https://twitter.com/TenzkrWmaTen3ad/status/1734602987350212688