חמאס הפיצה טענה שקרית כאילו תינוקת שמתה ממחלת לב נהרגה במהלך “צעדות השיבה”, וזאת כדי להכפיש את צה”ל ומדינת ישראל

תמונה שזכתה לתהודה תקשורתית: לילא המתה בחיק אימה מרים (אלג'זירה נט, 20 במאי 2018)

תמונה שזכתה לתהודה תקשורתית: לילא המתה בחיק אימה מרים (אלג'זירה נט, 20 במאי 2018)

הלווייתה של לילא אלע'נדור (פלסטין און ליין, 16 במאי 2018)

הלווייתה של לילא אלע'נדור (פלסטין און ליין, 16 במאי 2018)

כללי
  • משרד הבריאות הפלסטיני, שבשליטת חמאס, דיווח ב-14 במאי 2018 על מותה של לילא אנור אלע’נדור, תינוקת בת שמונה חודשים, שנטען כי הייתה יחד עם בני משפחתה באזור ההפגנות סמוך לגדר הביטחון בגבול רצועת עזה ישראל. לדברי משרד הבריאות היא נפטרה מחנק במהלך צעדת השיבה כתוצאה מגז מדמיע שפיזרו כוחות צה”ל.
  • סיפור מותה לווה בקמפיין תקשורתי פלסטיני שנועד להכפיש את צה”ל ומדינת ישראל. אולם כיומיים לאחר מותה התפרסמה ביו-יורק טיימס כתבה שהסתמכה על עדות רופא (שבחר להישאר בעילום שם) לפיה היא מתה כתוצאה ממום מולד בליבה ולא כפי שנטען. במקביל היא הוצאה מרשימת ההרוגים של משרד הבריאות בטענה, כי נסיבות מותה נחקרות.

בן דודה של התינוקת, פעיל טרור שנעצר על ידי כוחות צה”ל בעת שניסה לחדור לישראל, סיפר בחקירתו, כי יחיא סנואר, מנהיג חמאס ברצועה, שילם למשפחתה סכום כסף גדול כדי שיספרו כי נפטרה כתוצאה משאיפת גז מדמיע ויסתירו את העובדה שהיא מתה ממחלה. פרשה זאת מהווה דוגמה נוספת למניפולציות התקשורתיות המלוות את תיאורי “צעדות השיבה” הנעשות ע”י חמאס וכלי תקשורת רבים ברצועה הנשלטים או מושפעים על ידה.

כרזה לזכרה של לילא אלע'נדור שהתפרסמה בדף הפייסבוק של חמאס. בכרזה תמונת התינוקת והכיתוב:"השהידה הילדה לילא אנור אלע'נדור, [בת] 8 חודשים, אשר מתה כשהידה לאחר ששאפה גז מזרחית לעזה # (צעדת) השיבה של המיליון" (דף הפייסבוק PALINFO, 15 במאי 2018).    תמונה שזכתה לתהודה תקשורתית: לילא המתה בחיק אימה מרים (אלג'זירה נט, 20 במאי 2018)
הקמפיין השקרי בעקבות מותה של הילדה. מימין: כרזה לזכרה של לילא אלע’נדור שהתפרסמה בדף הפייסבוק של חמאס. בכרזה תמונת התינוקת והכיתוב:”השהידה הילדה לילא אנור אלע’נדור, [בת] 8 חודשים, אשר מתה כשהידה לאחר ששאפה גז מזרחית לעזה # (צעדת) השיבה של המיליון” (דף הפייסבוק PALINFO, 15 במאי 2018). משמאל: תמונה שזכתה לתהודה תקשורתית: לילא המתה בחיק אימה מרים (אלג’זירה נט, 20 במאי 2018)
מותה של התינוקת: הגרסה השקרית ש”בושלה” ע”י חמאס
  • ב-14 במאי 2018 ביום שיא צעדות השיבה בו נהרגו למעלה משישים פלסטינים דווח גם על מותה של לילא אנור אלע’נדור, תינוקת בת שמונה חודשים, שהייתה לכאורה יחד עם בני משפחתה באזור ההפגנות סמוך לגדר הביטחון בגבול רצועת עזה ישראל. לטענת ההודעה נפטרה אלע’נדור כתוצאה מחנק לאחר ששאפה גז מדמיע שפיזרו כוחות צה”ל נגד המפגינים (דף הפייסבוק של דובר משרד הבריאות ברצועה, 15 במאי 2018). על פי הדיווחים שהתה משפחתה ב”מחנה השיבה” במזרח העיר עזה כאשר נורו לעבר המחנה רימוני גז מדמיע (פלסטין און ליין, 16 במאי 2018).
  • הוריה של לילא אלע’נדור האשימו את צה”ל במותה של הפעוטה. סבתה סיפרה כי המשפחה יצאה להשתתף ב”צעדת השיבה”, וכשהגיעה ל”מחנה השיבה”, בחרה מקום בטוח הרחק מאש צלפי צה”ל ומהגזים הרעילים. לדבריה לפתע נורו עליהם רימוני גז באופן אינטנסיבי וברצף, דבר שגרם לחנק מיידי של לילא התינוקת . היא גם ציינה, כי לא הצליחה לקבוע מה היה מקור רימוני הגז מטוסים קטנים שצה”ל משתמש בהם או חיילי צה”ל שהיו מאחורי תלוליות החול (פלסטין און ליין, 16 במאי 2018).
תגובות למותה של התינוקת
  • סיפור מותה של תינוקת בת שמונה חודשים בלבד עורר גל של תגובות ביקורתיות בתקשורת, שמתחו ביקורת חריפה על כוחות צה”ל ועל האמצעים בהם משתמשת ישראל נגד המפגינים. דמותה של לילא אלע’נדור הפכה לסמל וכלי תקשורת פלסטיניים וערביים נרתמו להכפשת ישראל תוך תיאור צה”ל כרוצח ילדים.
קריקטורה שפורסמה באלחיאת אלג'דידה, ביטאונה הרשמי של הרשות הפלסטינית, המאשימה את צה"ל בהריגת התינוקת לילא אלע'נדור (אלחיאת אלג'דידה, 21 ביוני 2018).   הלווייתה של לילא אלע'נדור (פלסטין און ליין, 16 במאי 2018)
קריקטורה שפורסמה באלחיאת אלג’דידה, ביטאונה הרשמי של הרשות הפלסטינית, המאשימה את צה”ל בהריגת התינוקת לילא אלע’נדור (אלחיאת אלג’דידה, 21 ביוני 2018). משמאל: הלווייתה של לילא אלע’נדור (פלסטין און ליין, 16 במאי 2018)
תהיות לגבי נסיבות מותה של התינוקת בכתבה ב”ניו יורק טיימס”
  • אולם עד מהרה החל סיפור מותה של לילא לעורר תהיות. כיומיים לאחר מותה התפרסמה כתבה בניו יורק טיימס שהטילה ספק בנסיבות מותה של לילא אלע’נדור, כפי שדווחו מרצועת עזה. על פי הכתבה סיפרה משפחת התינוקת, המתגוררת במחנה הפליטים אלשאטי, כי הפעוטה סבלה ממום מולד בליבה שהוגדר כ”צינור עורקי פתוח” (Patent Ductus Arteriosus). רופא, שבחר להישאר בעילום שם, אמר לסוכנות AP כי הוא מאמין שמחלת לב, ולא הגז המדמיע, היא שגרמה למותה (New York Times, 16 במאי 2018).
  • לאחר פרסום הכתבה הודיע דובר משרד הבריאות הפלסטיני ברצועת עזה, שבשליטת חמאס, כי הסיר את שמה של לילא אלע’נדור מרשימת הרוגי הצעדות וכי נסיבות מותה נבדקות. ככל הידוע לנו עד היום לא הוחזר שמה לרשימת הרוגי “צעדות השיבה”.
חשיפת נסיבות מותה האמתיות של התינוקת ע”י בן דודה, שנתפס ע”י צה”ל
  • ב-21 ביוני 2018 הגישה פרקליטות מחוז דרום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגד מחמוד עומר, תושב רצועת עזה בן 20, חבר בהתארגנות טרור ברצועה בשם מג’אהדין (התארגנות המקורבת לג’האד האסלאמי בפלסטין, שפרשה בשנת 2006 מפתח). מחמוד עמר נתפס על ידי חיילי צה”ל בעת שניסה לחתוך את גדר הביטחון יחד עם פעילים נוספים ולהיכנס לשטח ישראל. מחמוד עמר הינובן דודה של התינוקת לילא אלע’נדור.

על פי כתב האישום מסר מחמוד עמר, כי כאשר השתתף בעימותים עם כוחות צה”ל התקשרה אליו אמו אמרה כי לילא אלע’נדור, בתה של מרים אחותה, נפטרה. כשהגיע מחמוד עומר לביתו נודע לו כי לילא נפטרה עקב מחלת דם שסבלה ממנה ככל הנראה אותה מחלה שגרמה למותו של אחיה, שנפטר בשנת 2017 בגיל דומה. מאוחר יותר נודע למחמוד עומר, כי דודתו מרים ובעלה אנואר סיפרו לתקשורת כי לילא נפטרה עקב שאיפת גז מדמיע שפיזרו חיילי צה”ל במהלך ההפגנות באזור הגבול. מחמוד עמר ציין שיחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס, שילם למשפחה סכום של 8,000 ₪ כדי שיטענו שלילא נפטרה משאיפת גז מדמיע במהלך האירועים סמוך לגדר ויסתירו את העובדה כי נפטרה ממחלה.