חסן נצראללה מזכ”ל חזבאללה הודיע, כי יגיב נגד ישראל על תקיפת הרחפנים בביירות שאותה הוא מייחס לישראל ועל הריגת שני פעילי חזבאללה בהתקפה בסוריה

קהל צופה בנאום נצראללה המוקרן על גבי מסך (אלמנאר, 25 באוגוסט 2019).
כללי
  • ב-25 באוגוסט 2019 נשא חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, נאום לוחמני בו טען כי ישראל עומדת מאחורי שתי תקיפות בלבנון ובסוריה: אירוע הרחפנים בפרבר הדרומי השיעי של ביירות (שישראל לא קיבלה עליו אחריות); ותקיפת בסיס מדרום מערב לדמשק, (שישראל קיבלה אחריות עליה), אשר שיבשה תכנית של כוח קדס האיראני לשגר רחפנים חמושים נגד מטרות בצפון ישראל. נצראללה תיאר (בהגזמה רבה) את הסיכון הנשקף ללבנון כתוצאה מהתקדים של הפעלת רחפן נפץ (“רחפן מתאבד”), שלטענתו נקבע בפרבר הדרומי של ביירות[1]. תקדים זה, לטענתו, עלול להוביל לעיראקיזציה של לבנון (קרי, לתקיפות ישראליות נגד חזבאללה בשטחה של לבנון). נצראללה שב והדגיש, כי “אנחנו מההתנגדות האסלאמית [קרי, חזבאללה] לא נאפשר [לישראל לעלות על] מסלול כזה, יהיה המחיר אשר יהיה”.

על רקע זה הודיע נצראללה: “מעתה והלאה אנחנו נתעמת עם הרחפנים הישראלים בשמי לבנון. כאשר הרחפנים הישראלים יכנסו לשמי לבנון, אנחנו נפיל אותם”. זהו איום קונקרטי ומוגדר, השונה בתכלית השינוי מהאיום האסטרטגי כלפי ישראל, שאותו נוהג נצראללה להשמיע בנאומיו (אשר נועד לצרכי הרתעה ע”י הדגשת היכולות הצבאיות של חזבאללה ובמרכזן הטילים המדויקים שברשות הארגון).

  • מכאן עבר נצראללה להתקפת המתקן בעקרבא, שמדרום מערב לדמשק. המתקן שימש בסיס עבור כוח קדס האיראני, שהפעיל מיליציות שיעיות שעסקו בקידום תוכנית לשיגור רחפנים חמושים לתקיפה בשטח ישראל. בנאומו הדגיש נצראללה כי התקיפה בסוריה כוונה נגד מתקן של חזבאללה ולא של כוח קדס האיראני. בתקיפה נהרגו לדבריו שני פעילי חזבאללה (העיתון הלבנוני אלאח’באר המזוהה עם חזבאללה פרסם באופן חריג מידע מפורט עליהם, יומיים לאחר מותם). לכך נלווה גם איום מפורש של חזבאללה לביצוע נקמה על מותם של השניים תוך אזכור פיגוע נקמה שביצע חזבאללה בינואר 2005 (ירי נ”ט ופצצות מרגמה לעבר כוח צה”ל בגזרת הר דב, שגרם למותם של שני חיילי צה”ל). הפעם, איים נצראללה, תגיב חזבאללה בלבנון ולא בחוות שבעא (הר דב).
  • ההדגשה של נצראללה כי תקיפת חיל האוויר הישראלי כוונה נגד מתקן חזבאללה ולא נגד כוח קדס הינה, להערכתנו, חלק מאסטרטגיה הסברתית איראנית, שנועדה למנוע הפללתה של איראן כמי שמעורבת בניסיון לשגור רחפנים חמושים לעבר ישראל משטח סוריה. אסטרטגיה הסברתית זאת תואמת גם התבטאויות בכירים איראנים שהכחישו כי ישראל פגעה ביעד איראני באזור דמשק והביעו תמיכה בתגובת חזבאללה (או כל מדינה אחרת באזור) על ה”תוקפנות הישראלית”[2].

על רקע האירועים האחרונים בסוריה ובלבנון, כפי שתוארו ע”י נצראללה באופן שיקרי ומניפולטיבי, שיגר חסן נצראללה איומים לתושבי צפון ישראל ולצה”ל (לקול תרועות הקהל): “אני אומר לצבא הישראלי, שעל הגבול, [החל] מהלילה: תסתתרו ותהיו במתח… חכו לנו. יום, יומיים, שלושה, ארבעה – פשוט חכו לנו…”

 

להערכתנו, המדובר באיומים קונקרטיים להגיב על התקיפות המיוחסות לישראל, שחסן נצראללה מתכוון לממשם בטווח הזמן המיידי. אופייה של תגובה אינו ידוע לנו אולם פרשן לבנוני המזוהה עם חזבאללה קבע שהתגובה תתבסס על “עיקרון ההדדיות” (קרי, עין תחת עין), שבזמנו יושם בקניטרה (ינואר 2015), קרי –הריגת חיילים ישראלים בתגובה להריגת פעילי חזבאללה (פרוט ראו נספח ג’).

מבנה העבודה
  • עבודה זאת כוללת שני חלקים:
    • חלק א’: עיקרי דבריו של נצראללה בחלק של הנאום שעסק בישראל.
    • חלק ב’ – נספחים:
      • נספח א’: פרטים ביוגרפים על שני פעילי חזבאללה שנהרגו בסוריה.
      • נספח ב’: הודעה של חזבאללה בעקבות הפלת הרחפן שנפל.
      • נספח ג’: מאמר פרשנות של עורך העיתון הלבנוני אלאח’באר (המזוהה עם חזבאללה) לנאומו של חסן נצראללה.
עיקרי דבריו של נצראללה בחלק של הנאום, שעסק בישראל
כללי
  • ב-25 באוגוסט 2019 נשא חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, נאום לוחמני לרגל יום השנה לשחרור צפון הבקאע מידי הארגונים הג’האדיסטים (“השחרור השני”)[3]. חלקו הראשון של הנאום הוקדש לעניינים פנים- לבנוניים ולמערכה שניהל חזבאללה נגד הארגונים הג’האדיסטים בצפון הבקאע וברכסים שלאורך גבול לבנון- סוריה (רכסי אלקמון). החלק השני הוקדש לאירועי הרחפנים בפרבר השיעי של ביירות ולתקיפת צה”ל באזור דמשק. בחלק זה של הנאום איים נצראללה להגיב נגד ישראל על האירועים בסוריה ובלבנון. להלן עיקר דבריו של נצראללה בנושאים הנוגעים לישראל (על פי אלמנאר, 25 באוגוסט 2019).
אירוע הרחפנים בביירות

עיקרי האירוע (תמונת מצב ראשונית)

ב-25 באוגוסט 2019 לפנות בוקר הודיעה מפקדת צבא לבנון, כי שני רחפנים ישראלים חדרו בשעת 0230 לפרבר הדרומי של ביירות (לאזור השכונות מעוצ’- חי מאצ’י). הרחפן הראשון נפל לקרקע והשני התפוצץ באוויר תוך שהוא גורם נזק לרכוש. המשטרה הצבאית של צבא לבנון פתחה בחקירת האירוע (אתר Lebanon24, 25 באוגוסט 2019). לא היו נפגעים בנפש. אף גורם לא קיבל אחריות על אירוע הרחפנים.

זירת האירוע בפרבר הדרומי של ביירות (אתר הכוחות הלבנוניים, 25 באוגוסט 2019).     זירת האירוע בפרבר הדרומי של ביירות (אתר הכוחות הלבנוניים, 25 באוגוסט 2019).
זירת האירוע בפרבר הדרומי של ביירות (אתר הכוחות הלבנוניים, 25 באוגוסט 2019).
שרידי שני הכטב"מים (אתר Lebanon24, 25 באוגוסט 2019).      שרידי שני הכטב"מים (אתר Lebanon24, 25 באוגוסט 2019).
שרידי שני הרחפנים (אתר Lebanon24, 25 באוגוסט 2019).
  • מקורות בחזבאללה טענו, כי המדובר בתקיפה של שני רחפנים נגד מבנה יחידת קשרי ההסברה של חזבאללה בפרבר הדרומי של ביירות (לפי גרסא אחרת הותקף “משרד פוליטי בפרבר בדרומי של ביירות”). חזבאללה מסר, כי הוא לא הפיל אף אחד מהרחפנים, אולם הרחפן הראשון, שנפל מבלי לגרום נזק, נמצא ברשותו. נמסר כי חזבאללה מנתח כעת את הרקע להטסתו ואת המשימות אותן הוא ניסה לבצע (ראיון עם מחמד עפיף, אחראי יחידת קשרי ההסברה ,לערוץ אלעאלם האיראני, 25 באוגוסט 2019; ראיון של בכיר בחזבאללה לסוכנות רויטרס, 25 באוגוסט 2019).
התייחסות חסן נצראללה לאירוע
  • בנאומו התייחס נצראללה בהרחבה לאירוע רחפנים בביירות שתואר על ידו כ”חמור ביותר”. להלן עיקרי דבריו:
    • הרחםן הראשון שנכנס לשכונת אלמעוצ’ שבפרבר הדרומי של ביירות היה רחפן סיור, שלא היה מצויד בחומר נפץ. הוא טס נמוך בין הבניינים במטרה לשגר תמונה מדויקת של היעד. חזבאללה לא הפיל את המטוס אולם צעירים בשכונה שראו רחפן, באורך של שני מטרים, טס בין הבניינים, השליכו עליו אבנים, והוא נפל. לדברי נצראללה יתכן והוא נפל כתוצאה מתקלה טכנית ויתכן כתוצאה מהשלכת האבנים (נצראללה טען, כי אחת האבנים פגעה בו והדבר נראה בבירור בגוף המטוס).
    • לאחר כשתי דקות הגיע למקום רחפן נוסף, “רחפן מתאבד” אשר תקף “יעד מסוים” (שמהותו לא נמסרה ע”י נצראללה). “הרחפןמ המתאבד” התפוצץ. לכמה בניינים באזור נגרם נזק אך לא היו הרוגים או פצועים. נצראללה הוסיף כי שני הרחפנים הללו אינם נמכרים בשוק האזרחי בישראל.
    • התקיפה הזאת הייתה מעשה התוקפנות הראשון מאז ה-14 באוגוסט 2006 [הפסקת האש לקראת סיום מלחמת לבנון השנייה]. זה היה לדברי נצראללה “מעשה תוקפנות ברור וגלוי”. הוא הוסיף כי “כל התקשורת הישראלית מדברת על שני רחפנים מתאבדים או על רחפן מתאבד שתקפו את הפרבר הדרומי של ביירות. במשתמע, אמצעי התקשורת הישראלים, והאווירה שנוצרה, מודים למעשה שישראל ביצעה את התקיפה האווירית הזאת [הערה: אף גורם ישראלי מוסמך לא התייחס לאירוע הרחפנים בבירות].
    • נצראללה חזר והדגיש, כי זוהי “ההפרה הברורה, הגדולה והראשונה” מאז מלחמת יולי 2006 [מלחמת לבנון השנייה]. לדבריו אם הפרה זאת תעבור בשתיקה הדבר יסלול את הדרך (נצראללה דופק על השולחן) למסלול מאוד מסוכן בלבנון. פירושו של דבר שכל יומיים- שלושה יגיע “רחפן מתאבד” ללבנון ויתקוף, איזה שהוא מבנה, מקום, חווה, מסגד או מתחם.
    • כדי להמחיש את הסיכון הנשקף לדבריו ללבנון, התייחס נצראללה למתרחש בעיראק. לדבריו מזה כמה שבועות מגיעים רחפנים למתקנים של הגיוס העממי (מסגרת הגג של המליציות השיעיות, רובן פרו-איראניות) ומחוללים פיצוצים (נצראללה ציין, כי לו ברור לו האם הם יורים טילים או מתפוצצים בעצמם) הוא הוסיף, כי היו כבר חמישה פיצוצים שהישראלים מתפארים, כי הם נושאים באחריות להם. נצראללה הוסיף, כי העיראקים צריכים לטפל בתופעה זאת, אולם זהו עניינם אבל “אנחנו [קרי, חזבאללה] לא נאפשר מסלול כזה… אנחנו נעשה הכול כדי למנוע היווצרות מסלול כזה” (הקהל מריע).
    • לדברי נצראללה הדרכים הדיפלומטיים שלבנון עשויה לנקוט, ובהן פנייה למועצת הביטחון או פנייה לאמריקאים ולאירופאים, הינן חיוביות אבל הן לא תעצורנה את המסלול המסוכן הזה שיהרוס את לבנון פעם נוספת (מרים את קולו): “אנחנו מההתנגדות האסלאמית [קרי, חזבאללה] לא נאפשר מסלול כזה, יהיה המחיר אשר יהיה (הקהל מריע, נצראללה מרים את קולו). תם העידן שבו מגיעים מטוסים ישראלים, תוקפים מקום כלשהו בלבנון וכל שטחי הישות העושקת בפלסטין בטוחים (הקהל מריע)”.
תגובת חזבאללה על אירוע הרחפנים

חסן נצראללה מאיים על ישראל 
(חשבון הטוויטר של חדשות ערוץ אלמנאר באנגלית, 25 באוגוסט 2019).
חסן נצראללה מאיים על ישראל
(חשבון הטוויטר של חדשות ערוץ אלמנאר באנגלית, 25 באוגוסט 2019).

  • מכאן עובר נצראללה לתגובה הצפויה של חזבאללה. הוא פונה לתושבי צפון ישראל ולכל תושבי “פלסטין הכבושה”: “אל תחיו, אל תנוחו, אל תחושו ביטחון, ואל תחשבו אפילו לרגע, שחזבאללה יאפשר מסלול כזה ותוקפנות כזאת”. בהמשך הודיע נצראללה כי מעתה חזבאללה תתעמת עם הרחפנים בשמי לבנון ותפיל אותם. ברקע לדבריו ציין נצראללה, כי מאז שנת 2000 ואחר כך מאז שנת 2006 “התרגלנו לחיות עם הרחפנים בשמי לבנון”. חזבאללה יכול היה להפיל את הרחפנים ולא עשה זאת כדי שאף אחד בלבנון לא יאשים את חזבאללה כי הוא רוצה לגרור אותה לעימות ולפגוע בתיירות ובכלכלה שלה. אולם מעתה, גישתו של חזבאללה תשתנה: “הרחפנים הישראלים הנכנסים ללבנון בעיננו הם כבר לא רחפנים [שנועדו] להפרת ריבונות [לבנון] או רחפנים [שנועדו] לאיסוף מודיעין. אלו הם [בעיני חזבאללה] רחפנים [תוקפים] לפיצוץ, התאבדות והרג”.

מכאן מגיע נצראללה ל”שורה התחתונה” של אירוע הרחפנים: “מעתה והלאה אנחנו נתעמת עם הרחפנים הישראליים בשמי לבנון! כאשר הרחפנים הישראליים ייכנסו לשמי לבנון, אנחנו נפיל אותם! שהישראלים ייקחו לתשומת לבם מעכשיו [הקהל מריע]. אנחנו לא נמתין לאף אחד בעולם. לא נסכים שהערים והכפרים שלנו יהיו הפקר – לא בריבונות, לא בביטחון ולא בהרג! זה נגמר. ואם מישהו בלבנון רוצה שלא תהיה בעיה, שידבר עם האמריקנים ושהאמריקנים ידברו עם הישראלים, שיסתלקו! שיסתלקו! [הקהל מריע]”.

פעילים במדים, נושאי דגלי חזבאללה ולבנון, מצדיעים לנצראללה לקראת תחילת הנאום.     הקהל באירוע מניף דגלי חזבאללה (אלנהאר, 25 באוגוסט 2019)
מימין: פעילים במדים, נושאי דגלי חזבאללה ולבנון, מצדיעים לנצראללה לקראת תחילת הנאום. משמאל: הקהל באירוע מניף דגלי חזבאללה (אלנהאר, 25 באוגוסט 2019)
שיבוש תקיפת מטרות ישראליות באמצעות רחפנים משטח סוריה (תמונת מצב ראשונית)

עיקרי האירוע

ב-24 באוגוסט 2019 תקף צה”ל מספר יעדים בעיירה עקרבא (47 ק”מ מדרום מערב לדמשק). התקיפה כוונה נגד פעילי כוח קדס האיראני ומליציות שיעיות שעסקו בקידום פיגוע נגד מטרות ישראליות משטח סוריה. בתקיפת חיל האוויר נהרגו שני פעילי מליציות שיעיות שהופעלו ע”י כוח קדס למימוש שיגור הרחפנים (דובר צה”ל, 26 באוגוסט 2019).

שני ההרוגים באחת מטיסותיהם לאיראן בחברת Mahan Air לצרכי הכשרה 
(אתר צה"ל, 26 באוגוסט 2019).
שני ההרוגים באחת מטיסותיהם לאיראן בחברת Mahan Air לצרכי הכשרה
(אתר צה”ל, 26 באוגוסט 2019).
  • הפעילים הללו תיכננו לשגר מספר רחפנים חמושים נגד מטרות ישראליות (דובר צה”ל, 25 באוגוסט 2019). דובר צה”ל ציין כי “בימים האחרונים עקב צה”ל אחר כוחות קדס האיראנים וראה כי הכוחות רצו לבצע שיגור רחפנים חמושים נגד מטרות ישראליות בצפון ישראל… אותה חוליה ניסתה ביום חמישי האחרון [22 באוגוסט 2019] לשגר את הרחפנים החמושים אל עבר ישראל, אולם כוחות צה”ל שיבשו את פעילותם ומנעו את הפגיעה”. מתווה הפיגוע, על פי דובר צה”ל, כלל שיגור מספר רחפנים חמושים נגד מטרות ישראליות (אתר צה”ל, 24 באוגוסט 2019).

תקיפה חיל האוויר נגד מתחם כוח קדס בעקרבא: האתר לפני התקיפה (מימין) ולאחריה (משמאל) 
(באדיבות,ImageSat International  ISI).
תקיפה חיל האוויר נגד מתחם כוח קדס בעקרבא: האתר לפני התקיפה (מימין) ולאחריה (משמאל)
(באדיבות,ImageSat International ISI).

התייחסות נצראללה לתקיפת צה”ל בסוריה
  • בפתח דבריו אמר נצראללה, כי אתמול (24 באוגוסט 2019) הותקף בית בעיירה עקרבא בפרברי דמשק. נתניהו התפאר בכך והוא וצה”ל הצהירו כי היעד היה מרכז של כוח אלקדס. אולם נצראללה טען כי נתניהו משקר וכי חיל האוויר הישראלי לא תקף מרכז של כוח אלקדס האיראני אלא מתקן של חזבאללה. “במקום הזה שהופצץ היו רק בחורים לבנונים מחזבאללה”. נצראללה הוסיף, כי שני פעילי חזבאללה נהרגו בתקיפה: השהיד חסן יוסף זביב והשהיד יאסר אחמד צ’אהר.
  • נצראללה הדגיש כי חזבאללה אינו מתלוצץ כאשר נהרגים פעיליו בסוריה. הוא הזכיר כי לאחר שפעילי חזבאללה (“האחים שלנו, היקרים לנו”) נהרגו באלקניטרה [ינואר 2015], “ראיתם אחר כך שלא התלוצצנו”[4]. הפעילים שנהרגו בסוריה “הם מהכפרים שלנו, מהמשפחות שלנו אלה בחורים שלנו”. לחזבאללה יש כלפיהם מחויבות ברורה: “אם ישראל תהרוג אח כלשהו בסוריה (מרים קולו) אנחנו נגיב על ההרג הזה בלבנון~ ולא בחוות שבעא, נגיב בלבנון, ולא בחוות שבעא”.

על רקע זה שיגר נצראללה איום לישראל: “אני אומר לצבא הישראלי שעל הגבול, [החל] מהלילה: תסתתרו ותהיו במתח. תסתתרו ותהיו במתח, וחכו לנו [הקהל מריע] חכו לנו. יום, יומיים, שלושה, ארבעה – פשוט חכו לנו [הקהל מריע]. אני אומר לישראלים, לא רק על הגבול – מפני שכאן, שני הנושאים התערבבו. כאן יש לנו שני נושאים, שהם למעשה נושא אחד [קרי, הכב”מים בפרבר הדרומי של ביירות, ההפצצה בסוריה]. בסופו של דבר, גם אם אני אתעלם ממה שקרה בדמשק, הנושא הראשון [האירוע בפרבר הדרומי של ביירות] מספיק כדי לנהוג בצורה שונה. לכן – לא! מה שקרה אתמול בלילה, לא יעבור! אצלנו זה לא יעבור!”.

  • בסיום דבריו ציין נצראללה: “אחים ואחיות, ביום השנה היקר הזה, אנחנו הלבנונים – צבא, עם, התנגדות, מנגנוני ביטחון, מדינה, כוחות פוליטיים, אנשים, עדות, אזורים, משפחות, שבטים – אנחנו במו ידינו יצרנו את הביטחון שלנו בבקאע, בדרום ובלבנון. יצרנו את הביטחון שלנו במו ידינו, בדם החיילים שלנו ואנשי ההתנגדות שלנו. נשאנו בנטל, כדי שלבנון תהיה נווה מדבר של ביטחון ושלום בכל האזור הזה, שאמריקה ובעלות בריתה באזור הורסים אותו. אנחנו לא אפשרנו להחזיר את מחוגי השעון לאחור. לא אפשרנו שלבנון תהיה הפקר, לא להפצצה, לא להרג, לא לפיצוץ ולא לפגיעה בכבוד. מבחינתנו, זהו קו אדום. כולנו צריכים לשאת באחריות. אנחנו מקווים שתהיה עמדה לאומית מאוחדת, חזקה ואמיצה. אנחנו… נגן על ארצנו בכל הגבולות: בגבול הדרומי, המזרחי, הצפוני ובים. עתה ניכנס גם כדי להגן על השמיים שלנו, ככל יכולתנו ובצורה נבונה ואחראית, בהתאם לאינטרס [שלנו]. זהו השלב החדש שכפה האויב”.

[1]  בהודעה שפרסמה לשכת קשרי ההסברה של חזבאללה (לאחר נאום נצראללה) נאמר כי לאחר בדיקת הרחפן שנפל הסתבר כי גם הוא היה רחפן נפץ כך שהפרבר הדרומי של בירות הותקף לטענת חזבאללה ע"י שני "כרחפנים מתאבדים" (ראו נספח).
[2]
מזכיר המועצה לקביעת האינטרסים של המשטר ומפקד משמרות המהפכה לשעבר, מחסן רזאא'י, הצהיר בעקבות התקיפות המיוחסות לישראל בעיראק ובסוריה, כי הפעולות המשותפות של ישראל וארה"ב בסוריה ובעיראק מנוגדות לחוק הבינלאומי וייענו בהקדם על-ידי "מגיני סוריה ועיראק". הוא הכחיש את הדיווחים אודות פגיעה ביעדים איראנים באזור דמשק וטען, כי לישראל ולארה"ב אין יכולת לתקוף מרכזים איראנים (אילנ"א, 25 באוגוסט 2019). דובר ממשלת איראן, עלי רביעי, התייחס, אף הוא, לתקיפות ישראל בסוריה ובעיראק. לדבריו ישראל צריכה לשאת בהשלכות פעולותיה התוקפניות. הוא ציין, כי איראן מוכנה לסייע לעיראק להתמודד עם התוקפנות הישראלית אם תתבקש לכך על-ידי ממשלת עיראק וכי היא תומכת בכל תגובה של חזבאללה או אחת ממדינות האזור לתוקפנות הישראלית (פארס, 26 באוגוסט 2019). 
[3]
שחרור העיירה ערסאל שבצפון בקעת הלבנון מידי ג'בהת אלנצרה והקרבות שניהל חזבאללה ברכסי אלקלמון שבגבול סוריה- עיראק נגד הארגונים הג'האדיסטים (2017), מכונים ע"י חזבאללה "השחרור השני". "השחרור הראשון" הינו כינוי לשחרור אזור הביטחון מידי ישראל.
[4]
ב-18 בינואר 2015 הותקפה שיירה של פעילי חזבאללה בצפון רמת הגולן. על פי הדיווחים בתקשורת נהרגו, כתוצאה מהתקיפה, שישה פעילי חזבאללה וקצין בכיר במשמרות המהפכה האיראניים בסוריה ובלבנון. התקיפה יוחסה לישראל. הימצאותם באזור הייתה במסגרת מאמצי איראן וחזבאללה להקים "חזית נוספת" מול ישראל ברמת הגולן. ב-28 בינואר 2015 ביצע חזבאללה כנקמה, פיגוע משולב של ירי נ"ט ופצצות מרגמה נגד כוח צה"ל בגזרת הר דב. שני חיילי צה"ל נהרגו. חזבאללה קיבל אחריות ואותת, כי בראייתו זוהי תגובה הולמת לתקיפה נגד פעיליו (שיוחסה לישראל) וכי הוא אינו מעוניין בהמשך ההסלמה. חסן נצראללה, מזכ"ל חזבאללה, שיגר בנאומו מסר נוסף, שנועד להרתיע את ישראל, לפיו פעילות חזבאללה בלבנון ובסוריה הינה מיקשה אחת.