חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, מדגיש בפני כתב עת איראני המזוהה עם המנהיג ח’אמנהאי, את הישגי הפעילות האזרחית של חזבאללה ואת חשיבות המוסדות האזרחיים של חזבאללה

חסן נצראללה במהלך הריאיון לכתב העת אלמסיר. ברקע נראות תמונותיהם של שני האישים האיראניים המהווים את מקור הסמכות של נצראללה וחזבאללה: מנהיג איראן עלי ח'אמנהאי והאמאם ח'מיני (מחולל המהפכה האסלאמית) (אתר ח ח'אמנהאי בערבית, 22 בספטמבר 2019).

חסן נצראללה במהלך הריאיון לכתב העת אלמסיר. ברקע נראות תמונותיהם של שני האישים האיראניים המהווים את מקור הסמכות של נצראללה וחזבאללה: מנהיג איראן עלי ח'אמנהאי והאמאם ח'מיני (מחולל המהפכה האסלאמית) (אתר ח ח'אמנהאי בערבית, 22 בספטמבר 2019).

כללי
  • במהלך ספטמבר 2019 פרסם האתר בערבית של עלי ח’אמנהאי, מנהיג איראן, ריאיון שערך כתב העת אלמסיר[1] עם חסן נצראללה , מזכ”ל חזבאללה. בין הנושאים אליהם התייחס נצראללה בריאיון הממושך (כחמש שעות) היה נושא הפעילות האזרחית והמוסדות האזרחיים של חזבאללה. נצראללה שב והדגיש, כי חזבאללה אינו רק כוח צבאי אלא גם תנועה עממית, הפועלת במגוון תחומים אזרחיים, שיש לה נוכחות משמעותית בלבנון.

הפעילות האזרחית, שבה השתבח נצראללה, הינה חלק מתפיסת עולם של בניית “מדינה בתוך מדינה” בקרב החברה השיעית בלבנון[2] בסיוע איראני מאסיבי (“חברת ההתנגדות”, בטרמינולוגיה של חזבאללה). זאת כדי לבסס תמיכה ארוכת–טווח של האוכלוסייה השיעית בלבנון בחזבאללה ובאידיאולוגיה של המהפכה האסלאמית, המחזקת את חזבאללה (ואת איראן) במערכה נגד ישראל ומעצימה את כוחו בזירה הפנים-לבנונית.

הפעילות האזרחית של חזבאללה כפי שהוצגה ע”י נצראללה

הפעילות הדתית

  • במהלך הריאיון פירט נצראללה את תחומי הפעילות האזרחית של חזבאללה. הפעילות הדתית האינטנסיבית, שמנהל חזבאללה בקרב האוכלוסייה השיעית זכתה להבלטה מיוחדת, בראש ובראשונה משום שהריאיון כוון ל”אוזניים איראניות”, ומשום שהאסלאם השיעי הינו המכנה המשותף הבסיסי והרחב ביותר בין האוכלוסייה השיעית בלבנון (שבקרבה הוקמה “חברת ההתנגדות”) לבין איראן.
  • להלן עיקרי דבריו של נצראללה בתחום הפעילות הדתית:
    • חזבאללה מקיים פעילות דתית אינטנסיבית באמצעות חכמי דת, מטיפים וסטודנטים ללימודי דת. לדבריו, בכל האזורים [בהם מתגוררת אוכלוסייה שיעית] מתקיימת הטפה דתית. מספר הסטודנטים הלומדים לימודי דת בלבנון עלה מאוד יחסית לעבר. בנוסף לכך לומדים סטודנטים רבים בערים הקדושות קם (שבאיראן) ונג’ף (שבעיראק).
    • לדברי נצראללה בעבר בהרבה עיירות וכפרים לא היו מסגדים ואפילו לא בערים. כיום אין כפר שאין בו מסגד, ובערים הוקמו מסגדים בשכונות השונות. כך למשל, בצ’אחיה (הפרבר הדרומי השיעי של ביירות) היו בעבר לא יותר משלושה או ארבעה מסגדים. כיום, ציין נצראללה, קיימים מסגדים ברוב שכונות הצ’אחיה. כמו כן, באזורים [השיעים] השונים הוקמו מכללות ללימודי דת ומכוני תרבות לנשים בהם מתקיימות פעילויות תרבותיות ופעילויות לרכש השכלה ולימודי דת.
    • במסגרת הפעילות הדתית מצויינים אירועים דתיים שונים (למשל: יום העשורא’, צום רמצ’אן). כמו כן מתקיימים ערבי קריאת קוראן. היקף פעילות זאת גדל מידי שנה ויחד עימו גדלה ההתעניינות באירועים ובטקסים דתיים שונים.
  • ככל הידוע לנו הפעילות הדתית שמנהל חזבאללה הינה בעלת אופי דה-צנטרליסטי. לא ידוע לנו על גוף-על בארגון האחראי באופן בלעדי על ניהול והכוונת הפעילות הדתית. נראה לנו, כי היא מנוהלת ע”י גופים שונים בזרוע האזרחית של חזבאללה (כדוגמת יחידת התרבות, ארגוני הנשים, צופי האמאם אלמהדי).

פעילות בתחומים אזרחיים נוספים

  • עיקרי דבריו של נצראללה בתחום הפעילות האזרחית של חזבאללה:
    • השכלה וחינוך[3]: לחזבאללה נוכחות פעילה ומשמעותית בקרב הסטודנטים והמרצים ויש לו יש את תאי הסטודנטים החזקים ביותר באוניברסיטאות. כמו כן פעיל חזבאללה בקרב מורי בתי הספר היסודיים, התיכוניים וחטיבות הביניים. תאי חזבאללה במוסדות החינוך מבצעים פעילות תרבותית, הסברתית ופוליטית. במבחנים הממלכתיים הרשמיים, צעירי וצעירות חזבאללה זוכים תמיד בציונים הגבוהים ביותר.
    • פעילות בקרב הנשים: לחזבאללה יש מסגרת גדולה בשם “ארגוני הנשים”[4]. מסגרת זאת מקיימת פעילות תרבותית וחברתית מגוונת מול סקטור הנשים. בכל כפר קיימת מסגרת של “ארגוני נשים” וחבריה שואפים ליצור קשר עם כלל הנשים. הנשים המשתייכות למסגרת זאת מארגנות קורסי תרבות, מציינות אירועים דתיים ופוליטיים, מגישות סיוע סוציאלי ומנהלות את חיי הנשים באותה עיירה או כפר.
    • פעילות בקרב בני הנוער: ברשות חזבאללה רשת בתי ספר על שם האמאם אלמהדי[5] הפועלת באזורים שונים בבקעת לבנון, בבירות ובדרום לבנון [בהם מתגוררת האוכלוסייה השיעית]. בבתי הספר הללו לומדים ילדים ונערים מגיל גן ועד בית הספר התיכון. לפני מספר שנים החל חזבאללה להקים את אוניברסיטת אלמעארף, שיש בה מגוון פקולטות[6].
    • תקשורת: בנוגע לתחום פעילות זה בחר נצראללה לקצר בדבריו, להערכתנו בשל עניינו שלא להפנות את אור הזרקורים ל”אימפריה התקשורתית של חזבאללה” ואולם גם משום שתחום זה מוכר מאוד[7]. לדבריו, ברשות חזבאללה רדיו אלנור, שהינה אחת מתחנות הרדיו החזקות ביותר בלבנון. כמו כן יש לחזבאללה את ערוץ אלמנאר ויש לארגון גם נוכחות בכמה ערוצי טלוויזיה [הערה: ערוץ אלמיאדין, למשל, התומך בחזבאללה, שנצראללה נמנע מלהזכיר את שמו].
    • פעילות חברתית ומתן שירותים: לחזבאללה מוסדות הפועלים בלבנון, “חלקם כפופים למוסדות איראניים”, אולם מנהלים אותם פעילים ופעילות של חזבאללה [הערה: להערכתנו האיראנים מממנים את מירב הפעילות של התשתית האזרחית של חזבאללה אולם הארגון נמנע עד כה מלהודות בכך בפומבי]. נצראללה מנה בהקשר לכך את מוסד השהיד[8], ועדת הסיוע של האמאם ח’מיני (אלאמדאד[9]), ומוסדות נוספים. מוסדות אלו מעניקים שירותים למשפחות השהידים, לפצועים ולמשפחות נזקקות[10]. חזבאללה, לדברי נצראללה, מטפל בכמות גדולה ביותר של משפחות נזקקות ושל יתומים. נצראללה הזכיר בהמשך גם את ג’האד הבינוי[11] הפועל בעיקר בתחום החקלאות ומעניק סיוע רב ביותר בתחום זה.
    • שירותים רפואיים[12]: לחזבאללה בתי חולים, מרכזים רפואיים ומרפאות. כמו כן יש לארגון מסגרת גדולה מאוד של הגנה אזרחית, אשר מסייעת לחולים ופצועים במצבי חירום.
    • מתן הלוואות בתנאים נוחים: חזבאללה הקים מוסד גדול בשם מוסד האמאם אלכאט’ם להלוואות בתנאים נוחים [הערה: הכוונה לאגודת אלקרצ’ אלחסן[13], מילולית הלוואה בעין יפה, העוסק בפעילות סמי-בנקאית רחבת היקף, שעיקרה מתן הלוואות ללא ריבית]. לדברי נצראללה, למוסד זה סניפים ברוב האזורים [השיעים] והוא מעניק עשרות אלפי הלוואות, כלומר – הלוואות תמורת ערבות.
    • הפעילות המוניציפלית של חזבאללה[14]: לדברי נצראללה חזבאללה השתתף בבחירות המוניציפליות ואנשיו מיוצגים כמעט בכל העיירות. כמו כן פעילים רבים של חזבאללה הם ראשי עיריות. מצב זה שונה לחלוטין מהמצב ששרר לפני עשר, עשרים או שלושים שנים.
  • הפעילות הפוליטית של חזבאללה: לדברי נצראללה, חזבאללה השתתף בבחירות לפרלמנט ואנשיו מיוצגים בפרלמנט הנבחר. עם זאת מספר צירי חזבאללה בפרלמנט “אינו תואם את הגודל האמיתי שלנו” [קרי, של האוכלוסייה השיעית]. הסיבה לכך, לטענת נצראללה, היא שחזבאללה שוקד על הקמת קואליציות והוא נותן כמה צירים לבעלי הברית שלו, כדי שגם להם תהיה “נוכחות טובה ומשמעותית” בפרלמנט[15]. לדבריו יש לחזבאללה כמה משרדים בממשלה ובהם משרד הבריאות. שר הבריאות, לדברי נצראללה “הוא אחד השרים הפעילים ביותר בממשלה הנוכחית” (הערה: שר הבריאות הנוכחי, ד”ר ג’מיל ג’בק, מזוהה עם חזבאללה) [הערה: מסיבות פנים-לבנוניות מנסה נצראללה להצניע את השפעתו הרבה של חזבאללה על הפוליטיקה הלבנונית ועל קבלת ההחלטות בלבנון].

נצראללה סיכם את סקירת המוסדות האזרחיים של הארגון, באומרו, כי לחזבאללה יש נוכחות תקשורתית משמעותית, נוכחות פוליטית ונוכחות חברתית ותרבותית. עם זאת, הוסיף נצראללה, התחום הזוכה ליותר תשומת לב בכלי התקשורת הוא הפעילות הצבאית, הסיבה לכך, לדברי נצראללה, היא בשל ניצחונותיו של חזבאללה (על ישראל) משנת 1982 ועד היום. כשלכך מתווספת שורת הצלחותיו בלחימה נגד הארגונים הג’האדיסטים (“הקבוצות התכפיריות”), שניסו להשתלט על האזור. נצראללה סיים דבריו באומרו: “אין ספק שהנוכחות הצבאית של חזבאללה (בלבנון) היא גדולה מאוד וחשובה מאוד, אולם גם שאר התחומי הפעילות (האזרחיים) נוכחים, חזקים ופעילים, גם אם לעיתים הם לא זוכים לתשומת הלב הראויה”.

[1] כתב העת השייך ללשכה לשמירה והפצה של מורשת מנהיג המהפכה האסלאמית.
[2]
מסיבות פנים-לבנוניות נמנע נצראללה כהרגלו מלציין, כי פעילות זאת מתבצעת באופן כמעט בלעדי בקרב האוכלוסייה השיעית והעדיף לערפל נקודה זו.
[3]
ראו פרסומי מרכז המידע מ-26 ביוני 2019: "חזבאללה מקיים רשתות של בתי ספר פרטיים המטמיעים בקרב בני העדה השיעית בלבנון את האידיאולוגיה של המהפכה האסלאמית באיראן ואת הנאמנות לחזבאללה ולדרך הטרור" ופרסום מ-2 ביולי 2019: "גיוס החינוך" של חזבאללה.
[4] או פרסום מרכז המידע מ-11 באוגוסט 2019: "יחידת "ארגוני הנשים" של חזבאללה".
[5]
ראו פרסום מרכז המידע מ-20 ביוני 2019: "אגודת צופי האמאם אלמהדי": תנועת הנוער של חזבאללה המכשירה דורות של בני נוער חדורי תודעה שיעית רדיקלית מבית מדרשה של איראן, המצטרפים לחזבאללה ולוחמים בשורותיו נגד ישראל".
[6]
אוניברסיטת אלמעארף הינה אוניברסיטה פרטית, שהוקמה בשנת 2011, על בסיס אגודה בשם "האגודה האסלאמית ללמידה ולהוראה". האוניברסיטה נחנכה באוקטובר 2015 בטקס שנערך בחסות מזכ"ל חזבאללה, חסן נצראללה (אשר יוצג ע"י ראש המועצה המבצעת). בטקס נוכח גם שגריר איראן בלבנון. באוניברסיטה לומדים כ-500 סטודנטים בפקולטות השונות: מנהל עסקים, תקשורת ואמנות, דת ומדעי הרוח (כולל חוג תרגום ושפות), הנדסה, מדעים וחינוך (עדכני לשנת הלימודים 2018-2017). הנהלת האוניברסיטה נמצאת בצ'אחיה (הפרבר הדרומי של ביירות). נשיא האוניברסיטה הינו פרופסור עלי עלאא' אלדין (אתר אוניברסיטת אלמעארף; ויקיפדיה הערבית; אתר משרד החינוך הלבנוני, 6 בפברואר 2019).
[7]
ראו פרסום מרכז המידע מ-1 בספטמבר 2019: "האימפריה התקשורתית של חזבאללה".
[8]
ראו פרסום מרכז המידע מ-14 במרץ 2019: "מוסד השהיד של חזבאללה: מטרתו, אופן התנהלותו ודרכי מימונו".
[9]
אגודת אלמדאד הינה אגודת צדקה שהוקמה ע"י חזבאללה בשנת 1987, בסיוע מוסד הצדקה האיראני "ועדת אלאמדאד של האמאם אלח'מיני". האגודה מפעילה מספר תכניות סיוע לנזקקים וליתומים: חלוקת מזון, סבסוד טיפולים רפואיים, הפעלת מוסדות חינוך וסיוע בשכר לימוד, שיפוץ בתים ומתן מקלט ליתומים, חלוקת בגדים, הכוונה פיננסית ומתן הלוואה בתנאים נוחים (אתר אגודת אלמדאד).
[10]
ראו פרסום של מרכז המידע מה-16 באפריל 2019: "מוסד הפצועים של חזבאללה: מטרתו, אופן התנהלותו ודרכי מימונו".
[11]
ראו פרסום מרכז המידע מ-12 ביוני 2019: "אגודת ג'האד הבינוי בלבנון: מוסד חברתי של חזבאללה העוסק בבנייה ושיקום, ובפרויקטים חברתיים מגוונים בקרב בני העדה השיעית, ומהווה מרכיב חשוב בתשתית האזרחית של חזבאללה".
[12]
ראו פרסום מרכז המידע מ-24 ביולי 2019: "ארגון הבריאות האסלאמי": מוסד של חזבאללה המעניק שירותי בריאות לפעילים ולאוכלוסייה השיעית בכלל, כאמצעי לרכישת השפעה ולהקמת "מדינה בתוך מדינה".
[13]
ראו פרסום מרכז המידע מ-23 במאי 2019: "המוסדות החברתיים- כלכליים של חזבאללה: אגודת אלקרצ' אלחסן, מוסד סמי- בנקאי העוסק במתן הלוואות ללא ריבית, בעיקר לבני העדה השיעית" .
[14]
ראו פרסום מרכז המידע מ-23 בספטמבר 2019: ""חברת ההתנגדות": הפעילות המוניציפלית של חזבאללה".
[15]
הסיבה האמיתית לכך היא, להערכתנו, מפתח החלוקה העדתי שנקבע באמנה הלאומית (1943) ובהסכם טאא'ף (1989). חלוקה זאת מחייבת את חזבאללה לכרות בריתות עם בני עדות אחרות כדי להגדיל את כוחו בפרלמנט.