“חרבות ברזל” המערכה בדרום ישראל תמונת מצב נכון ל-9 באוקטובר 2023 – 13:00

תקיפת מחסן אמצעי לחימה ופיר כניסה למנהרה (אתר דובר צה

תקיפת מחסן אמצעי לחימה ופיר כניסה למנהרה (אתר דובר צה"ל, 10 באוקטובר 2023)

תשתית צבאית נכס צבאי של חמאס הממוקמת במסגד באזור ג'אבליא (אתר דובר צה

תשתית צבאית נכס צבאי של חמאס הממוקמת במסגד באזור ג'אבליא (אתר דובר צה"ל, 10 באוקטובר 2023)

פגיעת רקטה בבית בשדרות (חשבון הטוויטר של QUDSN, 9 באוקטובר 2023).

פגיעת רקטה בבית בשדרות (חשבון הטוויטר של QUDSN, 9 באוקטובר 2023).

בית בעוטף עזה שנפגעו מרקטות ששוגרו מעזה (חשבון הטוויטר של שהאב, 9 באוקטובר 2023)

בית בעוטף עזה שנפגעו מרקטות ששוגרו מעזה (חשבון הטוויטר של שהאב, 9 באוקטובר 2023)

תצלומים מסרטון המציג כלי טיס מתאבד

תצלומים מסרטון המציג כלי טיס מתאבד "אלזוארי", שסייע לדבריהם בירי המקדים למעבר של מחבלי "גדודי אלקסאם" לשטח ישראל (ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם, 8 באוקטובר 2023)

תצלומים מסרטון שבו חושפת הזרוע הצבאית של חמאס מערכת הגנ

תצלומים מסרטון שבו חושפת הזרוע הצבאית של חמאס מערכת הגנ"א מתוצרת מקומית מדגם "מתבר 1", שהוכנסה לדבריהם לראשונה לשימוש במבצע "סופת אלאקצא" (ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם, 9 באוקטובר 2023)

נאום אלנח'אלה (חשבון הטוויטר של ערוץ אלמיאדין, 8 באוקטובר 2023)

נאום אלנח'אלה (חשבון הטוויטר של ערוץ אלמיאדין, 8 באוקטובר 2023)

עיקרים
  • במהלך היממה האחרונה נמשכה פעילות מאסיבית של כוחות ביטחון ישראלים באזור רצועת עזה ביבשה באוויר ובים . במהלך הפעילות הותקפו מהאוויר כמה מאות יעדים ברצועת עזה. בשטח נמשכות סריקות והיתקלויות עם מחבלים שעדיין נותרו בשטח ישראל. במקביל נמשך שיגור הרקטות לעבר ישראל, כולל למרכז הארץ. מדיווח ראשוני עלה כי בשעות הצהרים שוגרו כמה רקטות משטח לבנון לעבר צפון המדינה.
  • משרד הבריאות בישראל דיווח על 2,586 פצועים המאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ. עד כה דווח על למעלה מ-800 הרוגים. כ-150 ישראלים מוחזקים ברצועת עזה בידי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין.
  • משרד הבריאות בעזה דיווח על 493 הרוגים פלסטינים ועל 2,751 פצועים.
  • חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ממשיכים להתפאר בהישגים ומנסים לגייס למערכה גם את הפלסטינים ביהודה ושומרון.
  • ביהודה ושומרון היו מספר פיגועים ועימותים עם כוחות ביטחון ישראליים. מאז תחילת המערכה נהרגו 16 פלסטינים. ברשות הפלסטינית פועלים בזירה הערבית והבינלאומית להרגעת המצב ופועלים לסייע לרצועה.
  • יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה, אמר כי המערכה אינה רק של הפלסטינים אלא של כל “האומה” וחזבאללה אינו נטרלי ונמצא במוכנות גבוהה. נג’יב מיקאתי ראש ממשלת המעבר של לבנון קרא לשקט בדרום לבנון.
  • נשיא איראן שוחח עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, ועם מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין והביע תמיכה בפעילות נגד ישראל. בתוך כך, הכחישו גורמים איראנים דיווחים לפיהם הם עומדים מאחורי הפעילות ברצועת עזה.
  • דיון מועצת הביטחון של האו”ם בנושא הסתיים ללא הצהרה פומבית.
זירת הלחימה
פעילות צה”ל
  • פעילות קרקעית: כוחות צה”ל ממשיכים בפעילות ביבשה באוויר ובים. בשטחי עוטף עזה המשיכו לוחמי צה”ל בשיתוף כוחות הביטחון לטהר את המרחב ממחבלים. הלוחמים עוברים מדלת לדלת, עורכים חיפושים בשטח ומבצעים סריקות מקיפות. במהלך הפעילות נתקלו הכוחות מספר פעמים במחבלים שעדיין נמצאים בשטח ישראל. במקביל, עסקו הכוחות בפינוי תושבי היישובים הסמוכים לגדר הגבול (דובר צה”ל, 9 באוקטובר 2023).
  • דובר צהל דיווח, כי צה”ל השיג שליטה מלאה על כל הישובים בעוטף עזה וכי ישנם עדיין שישה מוקדי לחימה פעילים . כשבעים מחבלים חדרו לקיבוץ בארי ולאחר חילופי ירי מרביתם נהרגו. כמה מחבלים נותרו והם מתבצרים בבתים בקיבוץ. בכפר עזה זוהו שבעה מחבלים ואחרי חילופי ירי הם נמלטו לשדות הקיבוץ. מוקדים נוספים היו בנירים, עלומים, שער הנגב, ניר עוז וחולית. גם בעיר שדרות התנהלו חילופי אש עם מחבלים. נבדקת האפשרות שמחבלים חדרו לישראל באמצעות מנהרות (דובר צה”ל, 9 באוקטובר 2023).
  • פעילות אווירית: בעשרים השעות האחרונות, ביצע צה”ל ארבעה גלי תקיפה מאסיביים מהאוויר נגד רצועת עזה, במהלכם הותקפו למעלה מ-800 מטרות. בכל גל תקיפה השתתפו בין 60-50 מטוסי קרב. במקביל בוצע ירי ארטילרי לעבר הרצועה. אחד מיעדי התקיפה היה אזור בית חאנון שבצפון רצועת עזה על גבול ישראל.
    • בין היעדים שהותקפו ביממה האחרונה (דובר צה”ל, 9 באוקטובר 2023):
    • מפקדות מבצעיות של חמאס ושל הג’האד האסלאמי בפלסטין.
    • מבנים רבי-קומות, ביניהם מבנה בו מוקמה מפקדה צבאית של חמאס, בניין שהיה בשימוש מבצעי של בכיר בכוח הימי של חמאס ועוד.
    • מנהרות טרור במרחב בית חאנון (צפון הרצועה), צוין שתוואי אחת מהן עבר מתחת לבניין רב קומות ובסמוך למסגד.
    • תשתיות מבצעיות של הזרוע הצבאית של חמאס, אחת מהן מוקמה במסגד.
    • סניף הבנק הלאומי הפלסטיני בשכונת רימאל בעזה.
    • בתי פעילים בכירים בחמאס. במסגרת זאת בוצעה תקיפה נגד ביתו של פרח חמאד, הנמצא בסמוך למסגד ולשלושה בתי ספר, בבית מוקמה תשתית צבאית.
    • תשתית של הג’האד האסלאמי בפלסטין שמוקמה במבנה מגורים בו מתגוררים פעילי הארגון.
    • מבנים בהם שוהות חוליות טרור.
    • מפקדות מבצעיות של חמאס ביניהן מפקדה של בכיר בכוח הימי .
    •  כמו כן סוכלו באמצעות ירי מהאוויר חדירות של חוליות נוספות לשטח ישראל.
תקיפת מחסן אמצעי לחימה ופיר כניסה למנהרה
(אתר דובר צה"ל, 10 באוקטובר 2023)
    תקיפת מחסן אמצעי לחימה ופיר כניסה למנהרה
(אתר דובר צה"ל, 10 באוקטובר 2023)
תקיפת מחסן אמצעי לחימה ופיר כניסה למנהרה
(אתר דובר צה”ל, 9 באוקטובר 2023)
תקיפת מנהרות בבית חאנון.     תשתית צבאית נכס צבאי של חמאס הממוקמת במסגד באזור ג'אבליא (אתר דובר צה"ל, 10 באוקטובר 2023)
מימין: תקיפת מנהרות בבית חאנון. משמאל: תשתית צבאית נכס צבאי של חמאס הממוקמת במסגד באזור ג’אבליא (אתר דובר צה”ל, 9 באוקטובר 2023)
תקיפת חיל האוויר במערב העיר עזה .     תקיפה במחנה הפליטים אלשאטי (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 9 באוקטובר 2023)
מימין: תקיפת חיל האוויר במערב העיר עזה. משמאל: תקיפה במחנה הפליטים אלשאטי (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 9 באוקטובר 2023)
תקיפת חיל האוויר בבית חאנון .       תקיפת סניף הבנק הלאומי האסלאמי של חמאס בשכונת רמאל בעזה (חשבון הטוויטר של שהאב, 8 באוקטובר 2023)
מימין: תקיפת חיל האוויר בבית חאנון . משמאל: תקיפת סניף הבנק הלאומי האסלאמי של חמאס בשכונת רמאל בעזה (חשבון הטוויטר של שהאב, 8 באוקטובר 2023)
  • פעילות ימית: חיל הים פעל לסיכול ניסיונות חדירה לישראל בדרך הים והרג עשרות מחבלים. במקביל, תקפו ספינות טילים משגרים רקטיים שכוונו לעבר ישראל ועמדות תצפית של הכוח הימי של חמאס. כוחות של שייטת 13 (הקומנדו הימי) לקחו בשבי פעיל בכיר בכוח הימי של חמאס שנתפס על החוף (דובר צה”ל, 9 באוקטובר 2023).
  • מאז תחילת המלחמה, הותקפו כ-1,200 מטרות ברחבי רצועת עזה. כלי הטיס של חיל האוויר הטילו כ-2,000 חימושים ולמעלה מ-1,000 טון פצצות. עד כה, הותקפו 21 בניינים רבי קומות אשר לגביהם היה מידע מודיעיני על קשר לפעילות טרור(דובר צה”ל, 9 באוקטובר 2023).
  • בתגובה לתקיפות צה”ל אמר עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, כי תקיפות נגד בנייני מגורים המאוכלסים בידי נשים וילדים, נגד מסגדים ובתי ספר ברצועה הן “פשעי מלחמה וטרור תחת כיסוי ותמיכה אמריקנים”. הוא דרש מהקהילה הבינלאומית ומכל תנועות החופש ברחבי העולם “לגנות את הפשעים הציוניים השפלים הללו )ערוץ הטלגרם של חמאס, 9 באוקטובר 2023).
  • משרד הבריאות בעזה דיווח (נכון ל- 10:30 בבוקר) על 493 הרוגים פלסטינים ועל 2,751 פצועים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 9 באוקטובר 2023).
  • אונר”א עדכנה כי 74 אלף תושבים ברצועה נקלטו ב-64 בתי ספר שלה שנפתחו במיוחד לשמש כבתי מחסה עבור תושבים שאיבדו את בתיהם ועבור אלה שהעדיפו לעזוב את בתיהם בשל המערכה בעזה. לדבריה, צוותים שלה מספקים לשוהים מים, מזון וציוד נדרש (ופא, 9 באוקטובר 2023). עוד מסרה הסוכנת כי הם אינם יכולים לספק את כל צרכי מבקשי המחסה ברצועת עזה וכי ביכולתם לספק את צרכיהם למשך שבועיים בלבד”(אלערביה, 8 באוקטובר 2023).
הר 6
קליטת תושבים בבתי ספר של אונר”א (ופא, 9 באוקטובר 2023)
  • לאחר שישראל סגרה את המעברים והפסיקה את הזרמת החשמל לרצועה, מסרו מקורות פלסטינים כי מלאי הדלק, שנועד להפעלת תחנת הכוח ברצועת עזה, צפוי להסתיים ביום רביעי 11 באוקטובר 2023 (ערוץ הטלגרם חסן אצליח, 9 באוקטובר 2023).
שיגור רקטות
  • במקביל, נמשך שיגור הרקטות לעבר ישראל. רוב השיגורים במהלך היממה האחרונה היו לעבר יישובי עוטף עזה. בשעות הערב שוגר מטח לעבר מרכז ישראל. חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין קיבלו אחריות לשיגור הרקטות. ב-9 באוקטובר 2023 נמשך הירי בדרום. בשעות הצהרים הוא הורחב ובוצעו שיגורים לעבר אזור ירושלים, גוש דן והשרון. הזרוע הצבאית של חמאס קיבלה אחריות על ביצוע הירי וציינה כי הוא בוצע בתגובה לתקיפת מבנים ברצועת עזה. מספר בני אדם נפצעו ובמספר ערים נפגעו מבנים ונגרם נזק לרכוש.
  • על פי נתוני דובר צה”ל, עד כה שוגרו 3,700 רקטות לעבר ישראל. 2,400 נפלו בשטחים פתוחים. יותר ממאתיים רקטות יורטו על ידי מערכת “כיפת ברזל”. כמו כן זוהו 66 פגיעות ישירות (דובר צה”ל, 9 באוקטובר 2023).
פגיעת רקטה בבית בשדרות (חשבון הטוויטר של QUDSN, 9 באוקטובר 2023).        בית בעוטף עזה שנפגעו מרקטות ששוגרו מעזה (חשבון הטוויטר של שהאב, 9 באוקטובר 2023)
מימין: פגיעת רקטה בבית בשדרות (חשבון הטוויטר של QUDSN, 9 באוקטובר 2023). משמאל: בית בעוטף עזה שנפגע מרקטות ששוגרו מעזה (חשבון הטוויטר של שהאב, 9 באוקטובר 2023)
שריפה במגרש בו 200 מכוניות בעוטף בעזה בעקבות נפילת רקטה 
(חשבון הטוויטר של שהאב, 8 באוקטובר 2023)
שריפה במגרש בו 200 מכוניות בעוטף בעזה בעקבות נפילת רקטה
(חשבון הטוויטר של שהאב, 8 באוקטובר 2023)
  • ב-9 באוקטובר 2023 בשעות הצהרים שוגרו כמה רקטות משטח לבנון לעבר צפון המדינה. הנושא בבדיקה.
נפגעים ישראלים
  • משרד הבריאות דיווח נכון ל-9 באוקטובר 2023 על 2,586 פצועים המאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ. עד כה דווח על למעלה מ-800 הרוגים. כ-150 ישראלים מוחזקים ברצועת עזה בידי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין (ערוץ הטלגרם של חמאס ושל הג’האד האסלאמי בפלסטין, 8 באוקטובר 2023). בין החטופים גם בעלי אזרחויות זרות.
  • מוסא אבו מרזוק, בכיר חמאס, מסר כי בידי חמאס מוחזקים יותר ממאה ישראלים, וביניהם קצינים בכירים. לדבריהם, נוכח המשך התוקפנות, עוד מוקדם לדבר על משא ומתן להפסקת אש (אלע’ד, 8 באוקטובר 2023). זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין, כי בידי הארגון יותר משלושים שבויים (אתר הג’האד האסלאמי, 8 באוקטובר 2023).
  • אחראי תיק האסירים בחמאס, זהאר ג’בארין, הצהיר כי החטופים שבידיהם יביאו לקיצה את סוגיית האסירים “וינקו את את בתי הכלא הציוניים” (רשת אלאקצא, 9 באוקטובר 2023).
  • סוכנות הידיעות הסינית דיווחה מפי “מקור בחמאס” כי מתקיים תיווך בהובלת קטר ובתמיכת ארה”ב, לעריכת עסקת חילופי שבויים עם ישראל. על פי “המקור” הם מנסים להגיע להסכם שיכלול שחרור נשים ישראליות בתמורה לשחרור אסירות פלסטיניות. עוד ציין “המקור” כי בכיר בחמאס הודיע לקטר שהתנועה לא מתנגדת לביצוע העסקה בתנאי שהיא תבטיח שחרור של כל 36 האסירות הפלסטיניות הנמצאות בבתי הכלא הישראליים (סוכנות הידיעות הסינית, 9 באוקטובר 2023). לפי שעה אין אימות למידע.
רצועת עזה
חמאס
  • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, ממשיך להתפאר בשם הזרוע הצבאית בהישגים והצלחות נוספים ובהמשך שיגור הרקטות, כולל למרכז ישראל . בחמאס אף מציגים סרטונים של אמצעי לחימה בהם נעשה שימוש במערכה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 8 באוקטובר 2023; אתר ערוץ אלג’זירה, 8 באוקטובר 2023). כמו כן ציין אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, כי הם הצליחו לנטרל חלק מיכולות ישראל באמצעות סייבר, דבר שהקל על חדירת הפעילים לשטח ישראל. עוד הוסיף כי חמאס מאמינה כי “מקבל ההחלטות הישראלי הבין את המסר של הפעולה בחוות שבעא” (הפגזת אזור הר דב אתמול על ידי חזבאללה) (אלמיאדין, 8 באוקטובר 2023).
 תצלומים מסרטון המציג כלי טיס מתאבד "אלזוארי", שסייע לדבריהם בירי המקדים למעבר של מחבלי "גדודי אלקסאם" לשטח ישראל (ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם, 8 באוקטובר 2023)    תצלומים מסרטון המציג כלי טיס מתאבד "אלזוארי", שסייע לדבריהם בירי המקדים למעבר של מחבלי "גדודי אלקסאם" לשטח ישראל (ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם, 8 באוקטובר 2023)
תצלומים מסרטון המציג כלי טיס מתאבד “אלזוארי”, שסייע לדבריהם בירי המקדים למעבר של מחבלי “גדודי אלקסאם” לשטח ישראל (ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם, 8 באוקטובר 2023)
תצלומים מסרטון שבו חושפת הזרוע הצבאית של חמאס מערכת הגנ"א מתוצרת מקומית מדגם "מתבר 1", שהוכנסה לדבריהם לראשונה לשימוש במבצע "סופת אלאקצא" (ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם, 9 באוקטובר 2023)    תצלומים מסרטון שבו חושפת הזרוע הצבאית של חמאס מערכת הגנ"א מתוצרת מקומית מדגם "מתבר 1", שהוכנסה לדבריהם לראשונה לשימוש במבצע "סופת אלאקצא" (ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם, 9 באוקטובר 2023)
תצלומים מסרטון שבו חושפת הזרוע הצבאית של חמאס מערכת הגנ”א מתוצרת מקומית מדגם “מתבר 1”, שהוכנסה לדבריהם לראשונה לשימוש במבצע “סופת אלאקצא” (ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם, 9 באוקטובר 2023)
הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • אבו חמזה דובר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, פרסם נאום בו ציין כי הם עומדים במערכה להגנה על המקומות הקדושים וכדי לבטל את העוול שנעשה לאסירים בבתי הכלא. הוא הדגיש שהדבר לא צריך להיות מוגבל לרצועת עזה בלבד וכי על ישראל לחוש את הסכנה “בפלסטין ומחוצה לה”. בפנותו לאסירים ציין כי שחרורם קרוב מתמיד. הוא גם הוסיף וקרא “לאחינו בגדה המערבית” להמשיך להתעמת עם ישראל (ערוץ הטלגרם של אבו חמזה,8 באוקטובר 2023)
  • לראשונה מאז תחילת הלחימה, נאם זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין. אלנח’אלה, ציין שהמבצע חשף את חולשתה של ישראל וגרם לה להיסטריה ושיתוק, וחשף את העובדה שניתן לשבור אותה. אלנח’אלה הוסיף כי ישראל שוגה באשליות. לאחר התבוסה וההשפלה שספגה, שעל ידי הרס בתים, ותקיפת מבנים ואזרחים, בגיבוי אמריקני, היא יכולה לשבור את כוח הרצון של הפלסטינים ושל לוחמיהם. אולם, זה רק יחזק את הפלסטינים, ויגביר את נחישותם להמשיך להילחם.
  • הוא הדגיש שהקרבות שהתחוללו ביישובי עוטף עזה, והפשיטות על מחנות צה”ל ושביית חיילים הם עדות לכך שצבאה של ישראל חלש יותר ממה שרבים בעולם מאמינים. אלנח’אלה הוסיף כי עשרות שבויים, חיילים ואזרחים, מוחזקים כעת ברצועת עזה (אתר הג’האד האסלאמי, 8 באוקטובר 2023).
נאום אלנח'אלה (חשבון הטוויטר של ערוץ אלמיאדין, 8 באוקטובר 2023)
נאום אלנח’אלה (חשבון הטוויטר של ערוץ אלמיאדין, 8 באוקטובר 2023)
  • בראיון שהעניק מחמד אלהנדי, סגן מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין כי הג’האד האסלאמי לוקח חלק פעיל במבצע “סופת אלאקצא”. לדבריו, מדובר במהלומה אסטרטגית שיהיו לה השלכות על כל האזור, וכי כל כללי המשחק שהיו בעבר השתנו. הוא הוסיף, כי בניגוד לעבר שישראל הייתה היוזמת וזו שקבעה את עיתוי המערכה הפעם “ההתנגדות” היא זו שקובעת את עיתוי ומקום המערכה. לדברי אלהנדי למבצע יש גם השפעה מדינית כאשר החלום של ישראל לחדור למדינות ערב באמצעות הנורמליזציה הולך ומתפוגג (אתר הג’האד האסלאמי, 8 באוקטובר 2023; ערוץ ה- YouTube של ערוץ אלג’זירה, 8 באוקטובר 2023).
ראיון מחמד אלהנדי (ערוץ ה-YOUTUBE של אלג'זירה, 8 באוקטובר 2023)
ראיון מחמד אלהנדי (ערוץ ה-YOUTUBE של אלג’זירה, 8 באוקטובר 2023)
  • הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי פירסמה סרטון המתעד, לדבריה, תקיפת מטרות מדויקות במוצבים בעוטף עזה באמצעות כלי טיס מתאבדים מדגם “ציאד” (ערוץ הטלגרם של פלוגות ירושלים, 9 באוקטובר 2023). יצויין כי הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי חשפה את הכלי במהלך המצעד הצבאי שערכה ברצועה ב-4 באוקטובר 2023 לציון יום השנה ה-36 להקמת הארגון.
 כלי הטיס  המתאבד "ציאד" (מימין: ערוץ הטלגרם של פלוגות ירושלים, 9 באוקטובר 2023( )משמאל: חשבון הטוויטר של שמס ניוז, 4 באוקטובר 2023)    כלי הטיס  המתאבד "ציאד" (מימין: ערוץ הטלגרם של פלוגות ירושלים, 9 באוקטובר 2023( )משמאל: חשבון הטוויטר של שמס ניוז, 4 באוקטובר 2023)
כלי הטיס המתאבד “ציאד” (מימין: ערוץ הטלגרם של פלוגות ירושלים, 9 באוקטובר 2023. משמאל: חשבון הטוויטר של שמס ניוז, 4 באוקטובר 2023)
יהודה, שומרון והרשות פלסטינית
  • עד כה לא צלחו מאמצי חמאס לרתום את הפעילים בשטח לביצוע פעילות נרחבת נגד ישראל, אולם במהלך היממה האחרונה בוצעו מספר פיגועים, ובמספר מוקדים היו עימותים אלימים בין פלסטינים לבין כוחות ביטחון ישראליים. הסהר האדום הפלסטיני מסר כי צוותיו טיפלו ב-41 פצועים (אלערבי אלג’דיד, 8 באוקטובר 2023). כמו כן היו מספר ניסיונות לבצע פיגועים. 16 פלסטינים נהרגו ביהודה ושומרון מאז תחילת “חרבות ברזל”.
  • להלן אירועים מרכזיים:
    • ב-8 באוקטובר 2023 בשעות הערב דווח על חילופי ירי סמוך למחסום קלנדיא (ערוץ הטלגרם של שהאב, 8 באוקטובר 2023). משרד הבריאות ברשות דיווח על ארבעה הרוגים.
תצלומים מסרטון המתעד ירי לעבר מחסום קלנדיא (חשבון הטוויטר של @Yousef3fsh, 9 באוקטובר 2023)     תצלומים מסרטון המתעד ירי לעבר מחסום קלנדיא (חשבון הטוויטר של @Yousef3fsh, 9 באוקטובר 2023)
תצלומים מסרטון המתעד ירי לעבר מחסום קלנדיא (חשבון הטוויטר של @Yousef3fsh, 9 באוקטובר 2023)
    • דיווח נוסף היה על שלושה הרוגים בעימותים ביריחו, חברון וביתא (ערוץ הטלגרם של משרד הבריאות ברשות, 8 ו-9 באוקטובר 2023).
    • בליל 9-8 באוקטובר2023 דווח על חילופי אש בין חמושים לכוחות בטחון בטובאס, טול כרם, ובמחנה עקבת ג’בר ביריחו.
    • ב-9 באוקטובר 2013 לפנות בוקרבוצע ירי לעבר לעבר כוח צבאי סמוך לעיירה ג’בע. “גדוד טולכרם” וגדודי חללי אלאקצא דיווחו על ירי ועימותים סמוך למחסום ניצני עוז כחלק ממערכת “סופת אלאקצא”.
    • עימותים אלימים פרצו גם בבית אמר, צפונית לחברון, במהלכם הושלכו בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב צבאיים.
    • הושלך מטען לעבר בית אל מצפון לראמאללה, ופתחו באש לעבר מחסום עטארה בצפון המחוז. דווח גם כי מחבלים פתחו באש לעבר מחסום שבי שומרון (QUDSN, 9 באוקטובר 2023).
    • ב-9 באוקטובר 2023, לפנות בוקר, הגיע פלסטיני שנהג בטרקטור ופרץ עמדה צבאית סמוך ליישוב היהודי בחברון. הוא אף ניסה לדרוס חיילים שהיו בעמדה. כוחות ביטחון שהיו במקום ירו לעברו והוא נהרג (תקשורת ישראלית, 9 באוקטובר 2023). בתקשורת הפלסטינית דווח, כי ההרוג הוא ראג’ח חסאם ראג’ח טה אבו סנינה, בן 18 מחברון (אמד, 9 באוקטובר 2023).
 זירת פיגוע הדריסה בחברון (אלקדס, 9 באוקטובר 2023).     הדורס הפלסטיני (אמד, 9 באוקטובר 2023)
מימין: זירת פיגוע הדריסה בחברון (אלקדס, 9 באוקטובר 2023). משמאל: הדורס הפלסטיני (אמד, 9 באוקטובר 2023)
הרשות הפלסטינית
  • אבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית, שוחח בטלפון עם אמיר קטר, תמים בן חמד, נשיא מצרים, עבד אלפתאח אלסיסי, ומלך ירדן, עבדאללה השני, בשיחות נפרדות. הוא הדגיש בשיחותיו את הצורך בהעברת סיוע לפלסטינים ברצועת עזה ואת הצורך בפעילות של כל הצדדים כדי לעצור את “התוקפנות הישראלית”. ראשי המדינות הדגישו כי הם עושים את כל המאמצים מול כל הגורמים הבינלאומיים והאזוריים כדי לעצור את ההסלמה ולהבטיח את הגעת הסיוע לרצועה (ופא,8 באוקטובר 2023).
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, פרסם הצהרה בה מסר כי מהשלב הראשון של הלחימה בעזה הם החלו במהלך בינלאומי וערבי להפסקת “התוקפנות” ברצועה והבהירו לעולם כי הפתרונות הביטחוניים של ישראל לא הועילו במאומה וכי הפתרון היחיד הוא סיום “הכיבוש”. לדבריו, הוא גם דרש מנציג הרשות בקהיר לבחון האפשרויות להעברת סיוע לעזה דרך מעבר רפיח (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 9 באוקטובר 2023). בדברים שנשא בפתח ישיבת הממשלה השבועית ציין, כי “ישראל היא מדינה תוקפנית ומדינת כיבוש” וכי זכותם של הפלסטינים להגן על עצמם (ופא, 9 באוקטובר 2023).
הזירה הצפונית
חזבאללה
  • על-פי מקורות בלבנון, התקיפה שביצע חזבאללה נגד ישראל אתמול היא מסר לישראל לפיו אם ישראל תבצע פעולה קרקעית ברצועת עזה הגבולות הצפוניים של ישראל לא יישארו שקטים וזאת “במסגרת משוואת אחדות הזירות” (אלנשרה, 9 באוקטובר, 2023).
  • האשם צפי אלדין, יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה, אמר בנאום שנשא בעצרת הזדהות עם העם הפלסטיני בצ’אחיה בבירות, כי מערכה זו היא מערכה של כל האומה ולכן כולם צריכים להצטרף אליה בהגנה על ירושלים והמקומות הקדושים. הוא ציין שעל נתניהו להבין שהמלחמה הזו אינה רק של תושבי עזה ו”הגדה המערבית” אלא האחריות נופלת על כתפיה של כל האומה. עוד ציין כי במערכה הזאת חזבאללה אינו ניטרלי וכי כי הוא נמצא בכוננות ומוכנות עליונות לכל צורך(רדיו נור, 8 באוקטובר 2023).
לבנון
  • נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר בלבנון, התייחס לראשונה לאירועים ברצועת עזה ובדרום לבנון. הוא פרסם הודעה לפיה הוא עוקב אחר ההתפתחויות ועורך שיחות בנושא עם גורמים בינלאומיים, ערביים ואזוריים. במהלך השיחות הוא הדגיש כי בראש סדר העדיפויות של ממשלת לבנון ניצב הרצון לשמור על הביטחון ועל היציבות בדרום לבנון, לדבוק ביישום החלטה 1701 ולהפסיק את “ההפרות הישראליות המתמשכות נגד הריבונות הלבנונית באוויר, בים וביבשה” ולדרוש מהם לסגת מ”השטחים הלבנוניים הכבושים. באשר לסוגיה הפלסטינית ציין, כי מה שמתרחש בשטחים הפלסטיניים הוא תוצאה בלתי נמנעת של גישת ישראל נגד העם הפלסטיני. הוא קרא לקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על ישראל (חשבון הטוויטר של לשכת ראש הממשלה, 9 באוקטובר 2023).
  • עבדאללה בו חביב שר החוץ הלבנוני, הצהיר, בריאיון שנערך לפני שחזבאללה קיבל אחריות על תקיפת המוצבים בגבול (8 באוקטובר, 2023), כי הם קיבלו הבטחה מחזבאללה שהם לא יתערבו במלחמה אלא אם ישראל תתגרה בלבנון. הוא ציין שההסלמה מסוכנת והוא ייחס אותה ל”פגיעה המתמשכת של ישראל בעם הפלסטיני”. עוד ציין שאסור לישראל להרחיב את המלחמה בעזה ובעוטף וכי עמדתה של לבנון תואמת את העמדות הערביות ( אלשרק אלאוסט, 9 באוקטובר 2023).
  • פולה יעקוביאן, חברת הפרלמנט , קראה לחזבאללה להימנע מכניסה למערכה מול ישראל בציינה כי למרות שהם גאים בפעולה הפלסטינית, הם נכוו מספיק וכי המצב בלבנון היום לא יכול לעמוד בכניסה למאבק חדש (אלג’דיד, 8 באוקטובר 2023).
איראן
  • יועצו הבכיר של מנהיג איראן לעניינים בינלאומיים אמר כי חסידי הנורמליזציה עם ישראל הרוצים לנתק את הקשר עם העמים המוסלמים (כדי לפתור את בעיותיהם הפנימיות) צריכים ללמוד לקח מהאירועים האחרונים (תסנים, 9 באוקטובר 2023).
  • אבראהים רא’יסי נשיא איראן, שוחח בטלפון (בנפרד) עם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ועם זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין. בשיחתו עם הניה מסר רא’יסי את הערכתו לפעולות “לוחמי חמאס וכל הלוחמים בזירות הקרב”. הוא גם ציין שאיראן תומכת בהתנגדות ובעם הפלסטיני וכי הם שימחו את האומה האסלאמית ביוזמה הזאת. הניה אמר שלמרות יכולותיה של ישראל, “ההתנגדות” שללה ממנה את היציבות והצליחה להשתלט על מוצביה ולהביא להרג של מאות. הוא הדגיש שקרב “מבול אלאקצא” עדיין בתחילתו וכי הוא יסתיים בניצחון מכריע ( ערוץ הטלגרם של חמאס, 8 באוקטובר 2023 ). בשיחתו עם אלנח’אלה בירך רא’סי את העם הפלסטיני על ניצחונות “ההתנגדות” והדגיש את תמיכתה של איראן בעם הפלסטיני ובפעולתו. אלנח’אלה ציין את חשיבות מערכת “מבול אלאקצא” ודן עימו אודות ההתפתחויות האחרונות בשטח (ערוץ הטלגרם הרשמי של הג’האד האסלמי בפלסטין, 8 באוקטובר 2023).
  • חסין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, מסר כי ” הפלסטינים הגיבורים” רדפו ועצרו חיילים ישראלים ללא כל חשש, וכי ישראל כבר לא יכולה להפיץ שקרים על כוחה. עוד ציין שזהו סוף הכיבוש והתוקפנות, וכי האמריקנים כבר לא מסוגלים להציל אותם (תסנים, 9 באוקטובר 2023).
האם סייעה איראן לחמאס ?
  • בכתבה שפורסמה ב-Wall Street Journal נמסר מפי בכירים בחמאס ובחזבאללה, כי איראן סייעה לתכנן את מתקפת חמאס והיא זו שנתנה אור ירוק לתחילתה, במהלך פגישה שהתקיימה בבירות ב-2 באוקטובר 2023. הבכירים הוסיפו כי קצינים ממשמרות המהפכה פעלו יחד עם פעילי חמאס מאז חודש אוגוסט 2023 כדי לתכנן את המתקפה המשולבת ביבשה, באוויר ובים. עוד נמסר שהמתקפה נדונה במהלך מספר פגישות בבירות, בהן השתתפו קציני משמרות המהפכה ונציגי ארבעת הארגונים הנתמכים על ידי איראן, ובהם חמאס וחזבאללה. שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן, השתתף לפחות בשתיים מהפגישות. לדבריו, המתקפה כוונה בזמן שישראל נראתה טרודה במחלוקות הפוליטיות, והיא גם נועדה לשבש שיחות, בתיווך ארה”ב לנרמול יחסי סעודיה-ישראל, שאיראן רואה בהם כאיום. לדברי בכירים בחמאס ובחזבאללה ובכיר איראני, התוכנית הרחבה יותר של איראן היא ליצור איום רב-חזיתי שנלחם בישראל מכל הצדדים : חזבאללה והחזית העממית בצפון, והג’האד האסלאמי וחמאס בעזה וביהודה ושומרון.
  • עם זאת, כאשר נשאל מחמוד מרדאוי, בכיר חמאס,[1] בראיון אודות הפגישות הוא טען כי מדובר בהחלטה פלסטינית. דובר משלחת איראן באו”ם אמר בתגובה, כי ארצו תומכת בפעולות חמאס בעזה, אך טען כי היא לא הכווינה אותן וכי ההחלטות שהתקבלו על ידי “ההתנגדות הפלסטינית” הן עצמאיות ותואמות את האינטרסים של הפלסטינים (אתר India Today, 9 באוקטובר 2023).
  • בהקשר זה, דווח ב-CNN מפי בכירים אמריקנים כי ממשל ביידן עדיין לא מצא “אקדח מעשן” הקושר את איראן ישירות לתכנון וביצוע המתקפה נגד ישראל. מזכיר המדינה, אנתוני בלינקן, אמר בנושא כי במקרה הספציפי הזה, הם עדיין לא מצאו ראיות לכך שאיראן הכווינה או עמדה מאחורי האירועים. בהתבטאות נוספת ציין שהם בוחנים בזהירות רבה את הנושא (אתר CNN, 8 באוקטובר 2023).
  • ע’אזי חמד, בכיר חמאס, אמר בראיון ל-BBC, בתשובה לשאלה על היקף הסיוע והתמיכה שקיבלה חמאס מאיראן לביצוע המתקפה כי הוא גאה שישנן מדינות רבות המסייעות להם. הוא ציין שאיראן עוזרת להם כמו גם מדינות נוספות בכסף, אמצעי לחימה או תמיכה מדינית. צוין שלמרות שתשובתו הייתה מעט מעורפלת, הוא לא הכחיש את הסיוע שמעניקה להם איראן (BBC בערבית, 8 באוקטובר 2023).
  • נציגות איראן באו”ם הכחישה את מעורבותה של טהראן באירועים אך יחד עם זאת ציינה שפעולותיהם של הפלסטיניים לגיטימיות לחלוטין, שכן היא באה בתגובה לשבעה עשורים של “כיבוש ופשעים של המשטר הציוני” Iran Nuances) 9 באוקטובר 2023). נאצר כנעאני, דובר משרד החוץ האיראני, איים כי כל פעולה “מטופשת” נגד טהראן תיענה בתגובה הרסנית. בנוגע לטענות על מעורבותה של איראן במבצע ציין שהפלסטינים מסוגלים להגן על עצמם, אך הוסיף כי סיוע חזבאללה או איראן אינו נופל בחשיבותו מהסיוע האמריקני לישראל (אלמיאדין, 9 באוקטובר 2023).
העולם הערבי
מצרים
  • נשיא מצרים, עבד אלפתאח אלסיסי, שוחח עם מלך ירדן, עבדאללה השני, בנוגע להתפתחויות האחרונות וההסלמה בין הפלסטינים לישראל. השניים הדגישו את הצורך לשתף פעולה להפסקת ההסלמה והאלימות כדי למנוע שפיכות דמים והידרדרות נוספת של המצב (אליום אלסאבע, 8 באורטובר 2023).
איחוד האמירויות
  • משרד החוץ של איחוד האמירויות פרסם הודעה לפיה תקיפות חמאס נגד היישובים והערים בעוטף עזה, כולל שיגור אלפי הרקטות, הם בבחינת הסלמה חמורה וכי המשרד מזועזע מהדיווחים אודות אזרחים ישראלים שנחטפו מבתיהם. המשרד קרא לשני הצדדים להפחית את ההסלמה ולהימנע מהרחבת האלימות (אתר משרד החוץ של איחוד האמירויות, 8 באוקטובר 2023).
עיראק
  • אכרם אלכעבי, מזכ”ל מיליציית אלנג’באא’ העיראקית, הצהיר כי כל מאמץ של “הציונים” ותומכי ישראל האמריקאים והמערביים להרחיב את חזית העימות ייתקל בתגובה נחרצת של ההתנגדות מזירות שונות. עוד מסר כי הם גאים בעם הפלסטיני וקבוצות “ההתנגדות” שהוכיחו לעולם שמשוואת ההרתעה השתנתה. הוא הדגיש כי הם אינם לבד וכי “ציר ההתנגדות” הוא ציר מאוחד(אתר הרשמי של מיליציית אלנג’באא’. 9 באוקטובר 2023).
מדינות המערב
כינוס מועצת הביטחון של האו”ם
  • ב-8 באוקטובר 2023 בשעה 22:00 התכנסה מועצת הביטחון של האו”ם לישיבת חירום סגורה לדיון באירועים ברצועת עזה. במהלך הישיבה דחפה ארצות-הברית לפרסום גינוי לחמאס, אך לא השיגה הסכמה בנושא. בסיום הישיבה לא פורסמה הודעה מכיוון שהמשתתפים לא הצליחו להגיע לנוסח הצהרה משותף (ערוץ אלג’זירה, 9 באוקטובר 2023).
  • ריאצ’ מנצור, הנציג הפלסטיני באו”ם, מסר בישיבת מועצת הביטחון כי המצב הגיע לנקודה מסוכנת ונפיצה, כפי שהם הזהירו במשך תקופה ארוכה. הוא קרא למועצת הביטחון לעצור מיידית את האלימות ולהביא להפסקת אש למען ביטחון האזרחים. לדבריו ישראל “הכוח הכובש” אחראית באופן מלא למצב ( חשבון הטוויטר של הנציגות הפלסטינית באו”ם, 8 באוקטובר 2023).
ארה”ב
  • הבית הלבן הודיע כי הנשיא ביידן הורה לשלוח סיוע נוסף לישראל. שר ההגנה האמריקני הודיע באופן רשמי על העברתם לאזור של ספינות הצי האמריקני, כולל נושאת מטוסים. כמו כן יישלחו מטוסי קרב לאזור (אתר הרשמי של משרד ההגנה, 8 באוקטובר 2023). נושאת המטוסים פורד קיבלה הוראה להפליג למזרח הים התיכון, כדי לסייע לישראל. אל נושאת המטוסים נלוות ספינת הטילים נורמנדי וארבע משחתות. לדברי שר ההגנה האמריקני, לויד אוסטין, ארה”ב גם תחזק את נוכחות מטוסיה באזור (רויטרס, 8 באוקטובר 2023). במקביל דיווחה רשת NBC גורמים אמריקנים רשמיים כי ארה”ב בוחנת אפשרות פינוי אזרחים אמריקנים מהאזור אולם הודגש כי הדבר עדיין לא הוחלט (רויטרס, NBC, 8 באוקטובר 2023).
  • דובר חמאס, חאזם קאסם, אמר בתגובה כי הודעת ארה”ב על שליחת נושאת מטוסים לאזור היא בבחינת השתתפות מעשית בתוקפנות נגד הפלסטינים. לדבריו, פעולות אלו אינן מרתיעות אותם והם ימשיכו להגן על העם הפלסטיני ועל המקומות הקדושים (ערוץ הטלגרם של חאזם קאסם, 9 באוקטובר 2023).
  • מחמד אלבח’יתי, חבר הלשכה המדינית של החות’ים, התייחס גם הוא להתערבות ארה”ב בסכסוך ומסר כי על ציר ההתנגדות להציג בפני ארה”ב שתי אפשרויות: או שתפסיק את התוקפנות נגד עזה או שתיכנס לקרב (חשבון הטוויטר של אלבח’יתי, 8 באוקטובר 2023).
רוסיה
  • מריה זכרובה, דוברת משרד החוץ הרוסי, קראה לישראל ולפלסטינים להפסיק את הפעולות העוינות ולהגיע להפסקת אש מיידית (themoscowtimes.com, 7 באוקטובר 2023). סרגיי לברוב, שר החוץ הרוסי, ציין שרוסיה תפעל לצד הליגה הערבית כדי “להפסיק את שפיכות הדמים” (Barron’s , 9 באוקטובר 2023). בתוך כך, דווח כי מזכ”ל הליגה הערבית, אחמד אבו אלעיט’, הגיע לרוסיה ונפגש עם לברוב (רויטרס, 8 באוקטובר 2023).
ג’האד עולמי
שלוחת אלקאעדה בתת היבשת ההודית
  • שלוחת אלקאעדה בתת היבשת ההודית פרסמה הודעת תמיכה בפגיעה ביהודים. ההודעה נפתחת בסיסמה “ח’יבר, ח’יבר, יהודים, צבא מחמד ישוב”, המציינת את קרב ח’יבר, שהתקיים בראשית האסלאם (שנת 628 לספירה), בין המוסלמים לבין יהודי העיר ח’יבר, שבפריפריה של העיר אלמדינה, בו נטבחו רבים מיהודי העיר. ההודעה מהללת את מתקפת חמאס נגד “היהודים הכופרים” ומדגישה כי היא “מחממת את ליבם של המוסלמים”. ההודעה גם מעלה על נס את חשיבות ירושלים לאסלאם (טלגרם, 8 באוקטובר 2023).
הודעת שלוחת אלקאעדה בתת היבשת ההודית (טלגרם, 8 באוקטובר 2023)
הודעת שלוחת אלקאעדה בתת היבשת ההודית (טלגרם, 8 באוקטובר 2023)

 

[1] שוחרר במסגרת "עסקת שליט" וגורש לרצועה. ↑