טרור וכספים: המשך גיוס תרומות ע”י אתר המזוהה עם דאעש, תוך שימוש במטבע הווירטואלי ביטקוין

כללי

דאעש ממשיך לגיוס כספים לצורך מימון פעילותו באמצעות קמפיין תרומות המתפרסם באתר האינטרנט המזוהים עמו . ב-6 במרץ 2019 פורסמה באתר אח’באר אלמסלמין, המזוהה עם דאעש (הפעם “אתר מראה”, ככל הנראה בשל סגירת האתר המקורי), פנייה לגולשים לתרום כספים למה שהוגדר כ”פעילות האתר”. גם הפעם התבקשו התורמים לתרום באמצעות המטבע הוירטואלי ביטקויין ובדפי האתר פורסמה כתובת ארנק וירטואלי, שאליו יש להעביר את הכספים. האתר מפנה את התורמים הפוטנציאלים אל חברת קנייה ומכירה של מטבעות וירטואלים בשם Local Bitcoins הנמצאת בהלנסקי, שבפינלנד.

  • ככל הנראה בשל הסגירות התכופות של האתר אח’באר אלמסלמין, מוצגות לגולשים בשלב בראשון הוראות כיצד להגיע לקישורית המעודכנת ביותר של האתר. על פי ההנחיות יש לשלוח הודעה ריקה למייל המופיע באתר. לאחר שליחת המייל אמורה, על פי ההוראות, להופיע הודעה אוטומטית בה הקישורית המעודכנת לאתר (הקישורית למייל שהופיעה באתר היא: [email protected]).

עמוד ובו הפנייה לקישורת לאתר המעודכן 
(אח'באר אלמסלמין, 6 במרץ 2019. הידיעה המפורסמת כאן מתוארכת מה-23 בפברואר 2019).
עמוד ובו הפנייה לקישורת לאתר המעודכן
(אח’באר אלמסלמין, 6 במרץ 2019. הידיעה המפורסמת כאן מתוארכת מה-23 בפברואר 2019).

  • כאשר מגיעים לאתר ניתן למצוא כמעט בכל דף שלו פנייה לגולשים לתרום עבור “פעילות האתר”. לחיצה על ההודעה “כדי לתרום לאתר [האינטרנט] בביטקוין, לחץ כאן”, מובילה לכתובת ארנק וירטואלי באמצעותו ניתן להעביר את הכספים. הפעם מפנה האתר את התורמים הפוטנציאליים לאתר של חברת קנייה ומכירה של מטבעות וירטואלים, בשם Local Bitcoins הממוקמת בהלסינקי שבפינלנד.

"באפשרותך לקנות את הביטקוין באתר Local Bitcoins והדרך נמצאת בוידיאו הבא"

ההפניה באתר לתרומות באמצעות ביטקוין

זהו ביטוי נוסף לקמפיין גיוס תרומות ממושך, שמנהל אתר אח’באר אלמסלמין של דאעש באמצעות מטבעות וירטואליים[1]. למרות שבאתר מצוין, שהכספים נועדו ל”פעילות האתר” סביר כי הם מיועדים גם למימון פעילויות נוספות של דאעש ובכלל זה פעולות הקשורות לפיגועי טרור.

  • האנונימיות שמספק המסחר בביטקויין, הזמינות שלו והיכולת לבצע העברות כספים ברחבי העולם בקלות מבלי להיחשף, מאפשרת לדאעש (כמו גם לארגוני טרור נוספים) להמשיך ולעשות שימוש נרחב במטבע זה ללא פיקוח בנקאי ממוסד על התורמים ועל המקבלים. בכך יכול הארגון לעקוף את הסנקציות שהוטלו עליו עם הוצאתו אל מחוץ לחוק במדינות רבות ועל תקנות בינלאומיות בנוגע לאיסור הלבנת ההון.
נספח
חברת Local Bitcoins

חברת Local Bitcoins

אתר החברה

  • חברת Local Bitcoins היא חברת קניה ומכירה של מטבעות וירטואליים שנוסדה כסטרטאפ ביוני 2012. משרדי החברה ממוקמים בהלסינקי פינלנד. החברה מנוהלת על ידי שני אחים:Jeremias Kangas ואחיו הצעיר Nikolaus Kangas , המשמש כ-CEO. למעט שני האחים, החברה מעסיקה 15 עובדים. על פי אתר החברה ייחודה הוא בזה שהפעילות בה מתקיימת מול אנשים ולא מול אתרי מסחר וירטואליים. החברה תומכת בכל אמצעי תשלום שהוא(LocalBicoin.com) .

חשבון הטוויטר של מנהל החברה
חשבון הטוויטר של מנהל החברה

לדברי מנהלי החברה (נכון לספטמבר 2017) לחברה כ-350,000 לקוחות פעילים מרחבי העולם והם סוחרים בסכום של 72$ מליון בשבוע. רבים מהלקוחות אינם מוכרים למנהלים, שכן אין הכרח ללקוחות לתת פרטים מזהים. חלקם מזדהים בשמות כינוי או שמות משתמשים בלבד [2] (רויטרס, 29 בספטמבר 2017). החברה מעידה על עצמה, באתר האינטרנט שלה, שהיא חברה שבה יכולים בני אדם ממדינות שונות להחליף את הכסף המקומי שלהם בביטקוין. הכספים נמצאים בארנקים וירטואליים באתר החברה ואפשר לשלם באמצעותם ישירות עבור קניית ביטקוין. על פי אתר החברה תהליכי הקנייה והמכירה אורכים מספר דקות (LocalBicoin.com) .

  • בשנת 2014 פנו רשויות האוצר הפדראליות של גרמניה לחברה בקשר למתן אישורים והיא הפסיקה לעבוד בגרמניה. כמה תושבי ארה”ב הואשמו בהפרה של חוקי הלבנת ההון של המדינה לאחר שהשתמשו בשירותי החברה. החברה הפסיקה לעבוד במדינת ניו יורק בשנת 2015. בספטמבר 2016 נחסמה הגישה לאתר החברה ברוסיה . בינואר 2019 האקרים גנבו ביטקוין בשווי של 28,200$ ממשתמשים בשירותי החברה (ויקיפדיה).

[1] ראו פרסום מרכז המידע מ-12 בפברואר 2019 :" גיוס תרומות ע"י אתר המזוהה עם דאעש, תוך שימוש במטבע הווירטואלי ביטקוין" ופרסום נוסף מ-6 בדצמבר 2017: "מסע לגיוס תרומות במטבע הווירטואלי ביטקוין באתר המזוהה עם דאעש".
[2]
בהקשר לזה אמרה Kathryn Haun, תובעת פדרלית לשעבר בארה"ב שמדיניות החברה שלא לדרוש מהלקוח להזדהות יכולה לגרום לבעיות אכיפת החוק שכן קשה לעקוב אחר הזהות של אותם אנשים (רויטרס, 29 בספטמבר 2017).