יממה של מתיחות בעקבות מות אסיר בבית הכלא בישראל

תיעוד ירי רקטות לעבר ישראל. ניתן לראות כי הירי מבוצע מתוך אזורי אוכלוסיה אזרחית (חשבון הטוויטר של שהאב, 2 במאי 2023)

תיעוד ירי רקטות לעבר ישראל. ניתן לראות כי הירי מבוצע מתוך אזורי אוכלוסיה אזרחית (חשבון הטוויטר של שהאב, 2 במאי 2023)

תוצאות פגיעת רקטה באזור אשקלון (חשבון הטוויטר של QUDSN, 3 במאי 2023)

תוצאות פגיעת רקטה באזור אשקלון (חשבון הטוויטר של QUDSN, 3 במאי 2023)

תוצאות פגיעת רקטה באזור אשקלון (חשבון הטוויטר של QUDSN, 3 במאי 2023)

תוצאות פגיעת רקטה באזור אשקלון (חשבון הטוויטר של QUDSN, 3 במאי 2023)

ההלוויה שנערכה לו (ערוץ הטלגרם של העיתוני אסאמה אלכחלות, 3 במאי 2023)

ההלוויה שנערכה לו (ערוץ הטלגרם של העיתוני אסאמה אלכחלות, 3 במאי 2023)

תיעוד תקיפת חיל האוויר בעזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 2 במאי 2023)

תיעוד תקיפת חיל האוויר בעזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 2 במאי 2023)

תוצאות תקיפת חיל האוויר בדיר אלבלח, אשר במרכז הרצועה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 3 במאי 2023)

תוצאות תקיפת חיל האוויר בדיר אלבלח, אשר במרכז הרצועה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 3 במאי 2023)

כרזה מטעם

כרזה מטעם "פלוגות ירושלים" עם הכיתוב: אין לכם מקום על אדמתנו, והשמיים שלנו הם טאבו עבורכם (ערוץ הטלגרם של פלוגות ירושלים, 3 במאי 2023)

תהלוכת הזעם בעראבה (חשבון הטוויטר QUDSN, 2 במאי 2023)

תהלוכת הזעם בעראבה (חשבון הטוויטר QUDSN, 2 במאי 2023)

תצלום מביתו של ח'צ'ר עדנאן.

תצלום מביתו של ח'צ'ר עדנאן.

עיקרים
  • שירות בתי הסוהר הודיע (ב-2 במאי 2023), כי ח’צ’ר עדנאן עציר מנהלי, נמצא לפנות בוקר ללא הכרה בתאו בבית המעצר ניצן, וכי בתום פעולות החייאה נקבע מותו בבית החולים אסף הרופא. ח’צ’ר עדנאן שבת רעב 86 יום במחאה על החזקתו בכלא, וסירב לבצע בדיקות רפואיות או לקבל טיפול רפואי. מותו הביא ליממה של מתיחות ביהודה, שומרון ורצועת עזה.
  • ח’צ’ר עדנאן היה פעיל בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין בצפון השומרון. הוא נעצר על ידי כוחות הביטחון של ישראל ב-5 בפברואר 2023, בחשד לחברות בארגון טרור, תמיכה בטרור והסתה. היה זה מעצרו ה-13. מאז מעצרו, כפי שעשה גם בפעמים קודמות בהן נעצר ונכלא, הוא שבת רעב. בית המשפט בישראל דחה את בקשת שירות בתי הסוהר להאכילו בכפיה (תקשורת ישראלית, 2 במאי 2023).
  • בזירה הפלסטינית גינו רבים את מותו. הם האשימו את ישראל במותו ואף איימו עליה כי תשלם על כך. קריאות גם הופנו לגורמים בינלאומיים להעניש את ישראל. פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי, הכריזו על מצב כוננות של כל היחידות הצבאיות, שנערכו להגיב על מותו. נסיעתה של משלחת הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי מרצועת עזה לחו”ל בוטלה. בשטחי הרשות הפלסטינית, מזרח ירושלים ורצועת עזה הוכרז על שביתה כללית והתקיימו צעדות והפגנות מחאה. ברשתות החברתיות נרשמו קריאות לנקמה ולעימותים עם כוחות צה”ל במוקדי החיכוך.
  • בעקבות מותו החל משעות הבוקר של 2 במאי 2023 ובמשך כיממה שוגרו מרצועת עזה לעבר יישובי עוטף עזה למעלה ממאה רקטות ופצצות מרגמה. צה”ל הגיב לירי בתקיפות נגד יעדים ברצועה שנענו בשיגור רקטות נוספות. ב-3 במאי 2023 לפנות בוקר הושגה הפסקת אש.
  • התגובות למותו של ח’צ’ר עדנאן הדגישו פעם נוספת את הזיקה בין האירועים ביהודה שומרון וירושלים לבין רצועת עזה. משוואה שנוסחה על ידי הארגונים הפלסטינים כבר בשנת 2021 במהלך מבצע “שומר החומות”. יחד עם זאת ההגעה המהירה יחסית להפסקת אש הוכיחה פעם נוספת שחמאס לא מעוניינת בהסלמה נרחבת ברצועת עזה שעלולה לאיים על ההקלות הכלכליות לה זוכים תושבי הרצועה בעיקר היציאה לעבודה בישראל.
  • חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין מצדם הציגו את האירועים כהצלחה לאחר שהם הוכיחו שוב את המשוואה לפיה הם מגיבים בשיגור רקטות מרצועת עזה. הם גם הדגישו כי ישראל לאחר שהגיבה צבאית נאלצה להפסיק את פעילותה, לאחר פרק זמן קצר יחסית. עוד הדגישו הארגונים את יכולות הנ”מ שלהם אשר התפתחו בתקופה האחרונה בציינם כי קרוב יום בו לא יוכלו מטוסי חיל האוויר של ישראל לטוס בשמי רצועת עזה.
תגובות ברצועת עזה
  • מיד לאחר שנודע על מותו של ח’צ’ר עדנאן, פרסמו הארגונים הפלסטינים ברצועה הודעה משותפת בה הדגישו כי ישראל אחראית באופן ישיר ל”רציחתו” וכי עליה לשאת במחיר. הארגונים הכריזו על יום אבל ושביתה כללית וקראו לפלסטינים ביהודה שומרון להסלים את העימותים עם ישראל (ערוץ הטלגרם של הארגונים הפלסטינים, 2 במאי 2023).
  • בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין האשימו בהתבטאויותיהם את ישראל במותו ואיימו בתגובה חריפה. אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, שוחח עם זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, ומסר תנחומים על מותו בציינו כי הם מנהלים קרב גלוי נגד ישראל ומתקוממים נגדה מסביב לשעון וכי הם ימשיכו בדרך הג’האד השהידים ו”ההתנגדות” (ערוץ הטלגרם של חמאס, 2 במאי 2023).
שיגור רקטות
  • החל משעות הבוקר המוקדמות ב- 2 במאי 2023 החלו שיגורי רקטות ופצצות מרגמה לעבר דרום ישראל. אלו נפסקו רק כשעתיים לאחר שהוכרזה הפסקת אש בסביבות השעה 03:30 ב- 3 במאי 2023. על פי דובר צה”ל, במהלך היממה זוהו 104 שיגורים משטח רצועת עזה לעבר ישראל: 11 רקטות נפלו בים, 14 בשטח הרצועה, 24 רקטות יורטו על ידי מערכת “כיפת ברזל”, 48 רקטות נפלו בשטחים פתוחים. שבע רקטות נוספות, טרם אותר מקום נפילתן (דובר צה”ל, 3 במאי 2023).
  • פרופסור חזי לוי, מנכ”ל בית החולים ברזילי באשקלון, עדכן כי לבית החולים הגיעו חמישה נפגעים כולם משדרות. נפגע אחד שנפגע מרסיסים במצב בינוני, ועוד ארבעה שנפגעו מרסיסים וחבלות שונות (תקשורת ישראלית, 2 במאי 2023).
תיעוד שיגור רקטות מהרצועה לעבר ישראל (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 2 במאי 2023)      תיעוד שיגור רקטות מהרצועה לעבר ישראל (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 2 במאי 2023)
תיעוד שיגור רקטות מהרצועה לעבר ישראל (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 2 במאי 2023)
  • להן פירוט שיגורי הרקטות(דובר צה”ל, 3-2 במאי 2023):
    • ב-2 במאי 2023 בסביבות שבע בבוקר שוגרו שלוש רקטות לעבר ישראל. הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים.
    • בסביבות ארבע אחר הצהרים, לאחר ירי ארטילרי שביצעה ישראל לעבר עמדות חמאס ברצועה, שוגר מטח של 22 רקטות. ארבע רקטות יורטו על ידי מערכת “כיפת ברזל”. 16 נפלו בשטחים פתוחים. רקטה אחת נפלה באתר בנייה בשדרות וגרמה לפציעתם של שלושה עובדים, אזרחי סין. שתי רקטות נוספות נפלו בעיר שדרות אחת בחצר בית והשנייה בכביש. כמה בני אדם נוספים נפצעו מרסיסים.
    • מאוחר יותר בסביבות שמונה בערב דווח על שיגור שש פצצות מרגמה, שחלקן נפלו בשטח הרצועה. בעקבות תקיפת חיל האוויר נמשכו שיגורי הרקטות במשך שעות הלילה עד השעה 03:30 אז הוכרז על הפסקת אש. בהמשך שוגרו רקטות לכיוון עוטף עזה. ירי הרקטות נמשך עד סביבות השנה חמש וחצי בבוקר.
תמונות מסרטון של פלוגות ירושלים המתעד שיגורי רקטות (אתר פלוגות ירושלים, 3 במאי 2023)    תמונות מסרטון של פלוגות ירושלים המתעד שיגורי רקטות (אתר פלוגות ירושלים, 3 במאי 2023)
תמונות מסרטון של פלוגות ירושלים המתעד שיגורי רקטות (אתר פלוגות ירושלים, 3 במאי 2023)
תיעוד ירי רקטות לעבר ישראל. ניתן לראות כי הירי מבוצע מתוך אזורי אוכלוסיה אזרחית (חשבון הטוויטר של שהאב, 2 במאי 2023)    תיעוד ירי רקטות לעבר ישראל. ניתן לראות כי הירי מבוצע מתוך אזורי אוכלוסיה אזרחית (חשבון הטוויטר של שהאב, 2 במאי 2023)
תיעוד ירי רקטות לעבר ישראל. ניתן לראות כי הירי מבוצע מתוך אזורי אוכלוסיה אזרחית (חשבון הטוויטר של שהאב, 2 במאי 2023)
 נפילת רקטה בשדרות (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 2 במאי 2023).     נזק מנפילת רקטה באתר בנייה בשדרות (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 2 במאי 2023)
מימין: נפילת רקטה בשדרות (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 2 במאי )2023. משמאל: נזק מנפילת רקטה באתר בנייה בשדרות (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 2 במאי 2023)
חלקי רקטה שנפלה באתר בנייה בשדרות (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 2 במאי 2023)    חלקי רקטה שנפלה באתר בנייה בשדרות (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 2 במאי 2023)
חלקי רקטה שנפלה באתר בנייה בשדרות (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 2 במאי 2023)
תוצאות פגיעת רקטה באזור אשקלון (חשבון הטוויטר של QUDSN, 3 במאי 2023)      תוצאות פגיעת רקטה באזור אשקלון (חשבון הטוויטר של QUDSN, 3 במאי 2023)
תוצאות פגיעת רקטה באזור אשקלון (חשבון הטוויטר של QUDSN, 3 במאי 2023)
  • משרד הבריאות בעזה מסר כי בתקיפות הישראליות ברצועת עזה נהרג אדם אחד ונפצעו חמישה. ההרוג הוא האשל מבארכ סלמאן מבארכ, בן 58, מצפון העיר עזה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 3 במאי 2023). האשל מבארכ נפצע באורח קשה מאבן שנפלה עליו בעקבות תקיפה שבוצעה בקרבת ביתו הסמוך למוצב אלספינה, בצפון-מערב העיר עזה (שהאב, 2 במאי 2023; חשבון הטוויטר של Katia Nasser, 3 במאי 2023).
 האשל מבארכ (דף הפייסבוק של דובר ממשלת הרשות אבראהים מלחם, 3 במאי 2023).     ההלוויה שנערכה לו (ערוץ הטלגרם של העיתוני אסאמה אלכחלות, 3 במאי 2023)
מימין: האשל מבארכ (דף הפייסבוק של דובר ממשלת הרשות אבראהים מלחם, 3 במאי 2023). משמאל: ההלוויה שנערכה לו (ערוץ הטלגרם של העיתוני אסאמה אלכחלות, 3 במאי 2023)
  • חמשת הפצועים הם בני משפחה שנפצעו בבית חאנון מרסיסים. על פי גרסת הפלסטינים, הם נפצעו מרסיסי טיל ישראלי, ככל הנראה מיירט של “כיפת ברזל” (ופא, 2 במאי 2023; קדסנט, 2 במאי 2023). שני גולשים ברשת, שאין פרטים לגביהם, טענו כי המדובר בשיגור פלסטיני כושל, שפגע בבית חאנון (חשבון הטוויטר של moaad alnjar, 2 במאי 2023; חשבון הטוויטר של @omaralhdad15, 2 במאי 2023).
הודעות קבלת אחריות
  • חמ”ל הארגונים המשותף ברצועה קיבל אחריות על שיגור הרקטות לעבר ישראל “כתגובה ראשונית” על מות ח’צ’ר עדנאן (ערוץ הטלגרם של חמ”ל הארגונים המשותף, 2 במאי 2023). גם הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין פרסמה הודעה בה קיבלה אחריות על ירי רקטות (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית, 3 במאי 2023). גדודי המג’אהדין קיבלו אחריות על ירי לעבר ניר עוז (ערוץ הטלגרם של הארגון, 3 במאי 2023).
תגובת ישראל
  • כתגובה ראשונית לשיגור הרקטות בשעות הבוקר בוצע ירי ארטילרי לעבר עמדות חמאס ברצועה (דובר צה”ל, 2 במאי 2023). מאוחר יותר תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר מספר מתחמים ומוצבים צבאיים של חמאס אותה רואה ישראל כאחראית על הנעשה ברצועה. בין האתרים שהותקפו (דובר צה”ל 3-2 במאי 2023):
    • מתחם ששימש מחנה אימונים של חמאס ומוצב צבאי בו מחסן אמצעי לחימה, אתר לייצור אמצעי לחימה ומתחם אימונים של הארגון.
 תקיפת עמדה צבאית ואתר לייצור אמצעי לחימה של חמאס    תקיפת מחנה צבאי ואתר לייצור אמצעי לחימה של חמאס (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 3 במאי 2023)
מימין: תקיפת עמדה צבאית ואתר לייצור אמצעי לחימה של חמאס. משמאל: תקיפת מחנה צבאי ואתר לייצור אמצעי לחימה של חמאס (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 3 במאי 2023)
    • שני אתרים לייצור אמצעי לחימה המשמשים את מטה הייצור של חמאס, מפעל בטון המשמש לבניית תשתיות, מוצב צבאי של המערך הימי של חמאס ומנהרה תת-קרקעית שמשמשת אותו בדרום הרצועה.
    • מתחם צבאי ששימש כמחנה אימונים לפעילי מערך הייצור של חמאס, מחסן אמצעי לחימה ושני מתחמים צבאיים של חמאס. בנוסף נתקף מחנה צבאי ומוצב צבאי של המערך הימי של חמאס. כמו כן, נתקפה מנהרה תת-קרקעית.
תיעוד תקיפת חיל האוויר בעזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 2 במאי 2023)    תיעוד תקיפת חיל האוויר בעזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 2 במאי 2023)
תיעוד תקיפת חיל האוויר בעזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 2 במאי 2023)
תוצאות תקיפת חיל האוויר בדיר אלבלח, אשר במרכז הרצועה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 3 במאי 2023)     תוצאות תקיפת חיל האוויר בדיר אלבלח, אשר במרכז הרצועה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 3 במאי 2023)
תוצאות תקיפת חיל האוויר בדיר אלבלח, אשר במרכז הרצועה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 3 במאי 2023)
  • חמאס פרסמה הודעה לפיה ההגנה האווירית של הזרוע הצבאית שלה הודפת את מטוסי הקרב שתוקפים את הרצועה באמצעות טילי קרקע אוויר (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית של חמאס, 2 במאי 2023). גם הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסמה הודעה לפיה אנשיה שיגרו טילי נ”מ לעבר מטוסי חיל האוויר שפעלו ברצועה (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית, 3 במאי 2023). בהקשר זה אמר דובר חמאס כי הזרוע הצבאית של התנועה בדרך לביסוס משוואה לפיה שמי רצועת עזה יהיו שטח אסור בטיסה לכלי טיס ישראליים (אתר חמאס, 2 במאי 2023)
תמונה סרטון המתעד ירי טילי נ"מ של זרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי לעבר מטוסי קרב ישראליים 
(אתר פלוגות ירושלים, 3 במאי 2023)
תמונה סרטון המתעד ירי טילי נ”מ של זרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי לעבר מטוסי קרב ישראליים
(אתר פלוגות ירושלים, 3 במאי 2023)
כרזה מטעם "פלוגות ירושלים" עם הכיתוב: אין לכם מקום על אדמתנו, והשמיים שלנו הם טאבו עבורכם 
(ערוץ הטלגרם של פלוגות ירושלים, 3 במאי 2023)
כרזה מטעם “פלוגות ירושלים” עם הכיתוב: אין לכם מקום על אדמתנו, והשמיים שלנו הם טאבו עבורכם
(ערוץ הטלגרם של פלוגות ירושלים, 3 במאי 2023)
פעילות להפסקת המתיחות
  • מיד עם תחילת המתיחות החל משעות הבוקר ציינו “גורמים יודעי דבר” כי המודיעין הכללי המצרי משקיע מאמצים כדי למנוע התפוצצות המצב, אולם על פי “גורם מצרי” מאמצי התיווך של מצרים לא הצליחו להכיל את כעסו של הג’האד האסלאמי בפלסטין שהתעקש להגיב. עוד נמסר כי גורמים מצריים מנסים להגיע להסדר לפיו גופתו תימסר לידי המשפחה בתמורה לעצירת ההסלמה (אלערבי אלג’דיד, 2 במאי 2023). מאוחר יותר נמסר שאסמאעיל הניה נמצא בקשר עם המתווכים במצרים ובקטר במטרה לעצור את התוקפנות נגד רצועת עזה. הוא הטיל על ישראל את האחריות לתוקפנות (ערוץ הטלגרם של חמאס, 3 במאי 2023). לדבריו, הם מסרו לכל המתווכים שעמדתם נחרצת בעניין “הרצח בכוונת תחילה” של ח’צ’ר עדנאן והדגישו שיש להשיב את גופתו למשפחה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 3 במאי 2023).
  • לקראת 03:30 החלו פרסומים אודות הפסקת אש שנכנסה לתוקפה אשר תחייב את הפלסטינים כל עוד ישראל תהיה מחויבת לה (אלג’זירה, 3 במאי 2023).
  • בכתבה שפורסמה באלאח’באר הלבנוני שעסקה בתגובות למותו של ח’צ’ר עדנאן צוין כי “מקורות יודעי דבר” מסרו לעיתון שהמתווכים ניהלו מגעים אינטנסיביים עם נציגי הג’האד האסלאמי וחמאס, במהלכם דרשו מהם לא להגיב על מותו מרצועת עזה, ולהימנע מעימות צבאי חדש עם ישראל בתקופה הנוכחית. אולם לדברי הכתבה, “ההתנגדות” מסרה בתגובה כי “פשע הריגתו של עדנאן לא יעבור ללא תגובה הולמת במטרה להרתיע את האויב ולמנוע ממנו לחזור על פשעיו נגד האסירים”. ואכן, חמאס והג’האד האסלאמי קיימו התייעצויות לגבי אופי התגובה, באותן התייעצויות לקחו חלק, לדברי העיתון, גם גורמים בציר ההתנגדות. בעקבות ההתייעצויות הוחלט שהתגובה הראשונית תהיה מיהודה ושומרון, שבה בוצעו מ-2 במאי בבוקר שני פיגועים שגרמו לפציעתם של שלושה חיילים, ובעקבותיה תהיינה גם תגובות מזירות שונות, כולל רצועת עזה (אלאח’באר, 3 במאי 2023).
תגובות בכירים ברצועה
  • בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין הביעו שביעות רצון מפעילותם בתגובה למותו של ח’צ’ר עדנאן. בהצהרותיהם הם הדגישו בעיקר את אחדות הזירות ואת התגובה המתואמת של כלל הארגונים כמו גם המשך קיבוע המשוואה לפיה כל פעילות חריגה ביהודה ושומרון נענית בתגובה מרצועת עזה.
  • עם ההכרזה על הפסקת האש ציין אסמאעיל הניה, כי הם מצדיעים לעם הפלסטיני ול”התנגדות” שמילאו תפקיד במערכה נגד ישראל (ערוץ הטלגרם של חמאס, 3 במאי 2023). חאזם קאסם, דובר חמאס, ציין אף הוא את ההערכה לחדר המבצעים המשותף של הארגונים אשר נאבק במערכה בתגובה ל”פשעי ישראל ולהתנקשות בח’צ’ר עדנאן”. הוא הדגיש שהחמ”ל המשותף הציג אחדות לאומית מעוררת כבוד נגד ישראל וכי חמאס פועלת בכל הנתיבים הצבאיים, המדיניים והתקשורתיים כדי לגרום לישראל לשלם את המחיר על מותו (ערוץ הטלגרם של חאזם קאסם, 3 במאי 2023).
  • עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, אמר כי התגובה המאוחדת של “ההתנגדות” מדגישה את הלכידות וכי המערכה המהירה ברצועת עזה כנקמה על מותו של ח’צ’ר עדנאן מביעה נכונות להגן על העם הפלסטיניי והמערכה הגלויה והמתמשכת לא נפסקת (אלאקצא, 3 במאי 2023).
  • אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, בירך את ההתנגדות והחמ”ל המשותף אשר הגיבו על “פשע חיסול” הבכיר הלאומי ח’צ’ר עדנאן ובלמו את המטוסים הציוניים והתוקפנות המתמשכת נגד רצועת עזה תוך הדגשת אחדות הזירות וחזיתות ההתנגדות (ערוץ Alqudstoday, 2 במאי 2023).
  • טארק סלמי, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי סבב עימות אחד הסתיים אך מסע “ההתנגדות” נמשך. הוא ציין שהלוחמיםם הוכיחו את נאמנותם בהגנה על עמם ופלוגות ירושלים הצטיינו בתגובתם לרצח ח’צ’ר עדנאן (ערוץ הטלגרם של הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי, 3 במאי 2023).
  • אשתו של ח’צ’ר עדנאן ציינה כי גיבורי השטח ברצועת עזה לא אכזבו בציינה שבניגוד לכך הרשות הפלסטינית ומנגנוני הביטחון שלה ממשיכים לתקוף את אלה שמגנים את מה שקרה לח’צ’ר היא קראה לכל בני העם הפלסטיני שלא לנקום את מותו באמצעות שיגור רקטות (חשבון הטוויטר של QUDSN, 3 במאי 2023).
תגובות ביהודה ושומרון
  • במספר אתרים ביהודה ושומרון התקיימו צעדות מחאה והזדהות ביניהן בעיירת הולדתו של עדנאן עראבה (דרומית לג’נין), מחנה הפליטים ג’נין, אזור המקטאעה בראמאללה במחנה הפליטים טול כרם, חברון ובית לחם (ופא, 2 במאי 2023).
 בניו של ח'צ'ר עדנאן נישאים על כתפי המשתתפים בתהלוכת הזעם בעראבה (ופא, 2 במאי 2023).     תהלוכת  הזעם בעראבה (חשבון הטוויטר QUDSN, 2 במאי 2023)
מימין: בניו של ח’צ’ר עדנאן נישאים על כתפי המשתתפים בתהלוכת הזעם בעראבה (ופא, 2 במאי 2023). משמאל: תהלוכת הזעם בעראבה (חשבון הטוויטר QUDSN, 2 במאי 2023)
  • מספר תהלוכות זעם התפתחו לעימותים עם כוחות בטחון ישראלים. דווח כי חמישה פלסטינים נפצעו מכדורי גומי ועשרות נפגעו משאיפת גז מדמיע בעימותים בכניסה הצפונית לאלבירה. עימותים נרשמו גם בכניסה לעיירה אלראם בצפון מחוז ירושלים; בעיירה בית אמר ובמחנה הפליטים אלערוב צפונית לחברון; בקלקיליה וכפר אללבד במחוז טולכרם. דווח על עשרות נפגעים משאיפת גז מדמיע בעימותים (ופא, 2 במאי 2023; אלערבי אלג’דיד, 2 במאי 2023).
  • במחנה הפליטים ג’נין נערכה תהלוכה בהשתתפות פעילים חמושים, שצעדה לעבר העיר ג’נין. התהלוכה דוכאה בכוח ע”י פעילי מנגנוני הבטחון של הרשות הפלסטינית. בתגובה, פתחו מספר חמושים באש לעבר מתחם בנייני מושל המחוז, שם ממוקמות המפקדות מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. כוחות הביטחון הפלסטינים הגיבו בירי (אלערבי אלג’דיד, 2 במאי 2023; צפא, 2 במאי 2023). גדוד ג’נין של פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי, פירסם בעקבות האירועים הודעה בה נמתחה ביקורת על מנגוני הביטחון הפועלים בשירות ישראל (ערוץ הטלגרם של “גדוד ג’נין”, 2 במאי 2023).
פיזור ההפגנה והעימותים בג'נין (חשבון הטוויטר של צפא, 2 במאי 2023)     פיזור ההפגנה והעימותים בג'נין (חשבון הטוויטר של צפא, 2 במאי 2023)
פיזור ההפגנה והעימותים בג’נין (חשבון הטוויטר של צפא, 2 במאי 2023)
התבטאויות בכירים
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, אמר כי ישראל, שירות בתי הסוהר שלה ושופטיה ביצעו רצח בכוונה תחילה נגד השיח’ עדנאן, בכך שסירבו לבקשה לשחררו, הזניחו אותו מבחינה רפואית והשאירו אותו בתאו למרות חומרת מצבו הבריאותי (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 2 במאי 2023). אשתיה קרא למוסדות בינלאומיים לזכויות אדם לגנות את “הפשע” ולא לאפשר למבצעיו לחמוק מעונש (דף הפייסבוק של אבראהים מלחם, דובר ממשלת הרשות, 2 במאי 2023).
  • חסין אלשיח’, מזכיר הוועד הפועל של אש”ף, הטיל על ישראל את האחריות המלאה למותו כתוצאה “מרשלנות ומעצר בכפייה” (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 2 במאי 2023).
תגובות נוספות
  • חזבאללה שלח הודעת תנחומים על מותו וקרא למוסדות הבינלאומיים ולמוסדות ההומניטאריים לחשוף את “פשעי ישראל בבתי הכלא”. עוד צוין בהודעה כי חזבאללה תומך בכל הצעדים שינקטו על ידי הארגונים הפלסטינים בתגובה (אלמנאר, 2 במאי 2023).
  • סעיד אבו עלי, עוזר מזכ”ל הליגה הערבית לענייני פלסטין והשטחים הכבושים, גינה את מותו וכינה אותו “פשע ההוצאה להורג”. לדבריו, מותו הוא תוצאה של רשלנות רפואית בישראל במסגרת העברות שלה על החוקים הבינלאומיים וההומניטאריים. הוא הזהיר מפני שתיקת הקהילה הבינלאומית שמעודדת את ישראל להמשיך בגישה זו (אליום אלסאבע, 2 במאי 2023).
  • סגן דובר מזכ”ל האו”ם אמר כי המזכ”ל עוקב בדאגה אחר המצב בעקבות מותו של ח’צ’ר עדנאן וכי הרשויות בישראל צריכות לוודא שנסיבות מותו ייחקרו לעומק. הוא קרא לישראל להפסיק את המעצרים המנהליים ולהעמיד לדין את כל העצירים או לשחררם (אתר האו”ם, 3 במאי 2023).
נספח
ח’צ’ר עדנאן
תצלום מביתו של ח'צ'ר עדנאן.       בנו של ח'צ'ר עדנאן בראש תהלוכת זעם בעראבה על מותו (חשבון הטוויטר @asranews, 2 במאי 2023)
מימין: תצלום מביתו של ח’צ’ר עדנאן. משמאל: בנו של ח’צ’ר עדנאן בראש תהלוכת זעם בעראבה על מותו (חשבון הטוויטר @asranews, 2 במאי 2023)
  • ח’צ’ר עדנאן מחמד מוסא נחשב כבכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין בצפון שומרון אולם לא ברור אם נשא בתפקיד רשמי. עדנאן נולד ב-24 במרץ 1978 (בן 45) בעיירה עראבה שבמחוז ג’נין. הוא סיים את לימודיו התיכוניים בעראבה ב-1996. לאחר מכן למד בפקולטה למדעים באוניברסיטת בירזית בראמאללה, ובשנת 2001 קיבל תואר ראשון במתמטיקה כלכלית. לאחר מכן הצטרף לתכנית לתואר שני (התמחות בכלכלה) באותה אוניברסיטה, אך לא השלים את לימודיו מכיוון שנעצר. הוא פתח מאפיה בעראבה כדי לפרנס את אשתו ותשעת ילדיו.
  • עדנאן היה תלמידם של המייסדים הראשונים של ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין בצפון יהודה ושומרון, ביניהם נעמאן טחאינה, איאד חרדאן, אנואר חמראן וספיאן עארצ’ה. הוא החל את חייו הפוליטיים במהלך לימודיו באוניברסיטה, ועמד בראש מסגרת הסטודנטים של הג’האד האסלאמי “הג’מאעה האסלאמית”. לאחר שאירגן מחאה נגד שיירת ראש ממשלת צרפת, ליונל ז’וספן, כשביקר באוניברסיטת בירזית בפברואר 2000, כיוון שהוא גינה את פיגועי חזבאללה. הוא נעצר ע”י הרשות הפלסטינית, באשמת הסתה ושהה שבועיים במעצר בכלא יריחו כשהוא שובת רעב.
  • עדנאן שימש במשך מספר שנים כדובר הג’האד האסלאמי ביהודה ושומרון והיה מבוקש על ידי ישראל והרשות הפלסטינית. הוא גם היה חבר בוועדת הכוחות הלאומיים והאסלאמיים במחוז ג’נין, וחבר בוועדת החרויות מטעם הג’האד האסלאמי ביהודה ושומרון.
  • ח’צ’ר עדנאן נעצר על ידי ישראל 13 פעמים. הפעם הראשונה היתה בעת לימודיו באוניברסיטה בשנת 1997 למשך שבוע, ולאחר מכן בין 11 במרץ 1999 – 8 ביולי 1999, שהה ארבעה חודשים במעצר מנהלי. בעקבות אנתפאדת אלאקצא הוא נעצר למשך שנה (מאי-נובמבר 2000). הוא נעצר שוב למשך שנה בדצמבר 2002 –דצמבר 2003), ולמשך שנה נוספת ב-3 במאי 2004. בעת מעצרו בכלא מגידו הוא הנהיג הפגנות אסירים בכלא מגידו ושבת רעב במשך 28 יום יחד עם האסירים בכלא. הוא הושם בבידוד בכלא אשמורת למשך שישה חודשים. הוא שוחרר ב-11 באפריל 2005. לאחר מכן נעצר מספר פעמים נוספות. מעצרו המפורסם ביותר היה ב-17 בדצמבר 2011, כאשר בעקבות מעצרו פתח בשביתת רעב שנמשכה 66 יום . הוא שוחרר ב-17 באפריל 2012. עדנאן גם שבת רעב מחוץ לכלא בפברואר 2013 למשך 12 יום מול מטה הצלב האדום בראמאללה לאות הזדהות עם האסירים שובתי הרעב. הוא נעצר שוב ב-8 ביולי 2014 באשמת תמיכה ב”התנגדות” ברצועה. עדנאן היה ידוע כמתנגד חריף לרשות הפלסטינית והוא גם נעצר מספר פעמים ע”י מנגנוני הביטחון שלה.
  • מעצרו האחרון היה ב-5 בפברואר 2023, כאשר כוחות הבטחון הישראליים פשטו על ביתו בעראבה, ומיד עם מעצרו הוא הכריז על שביתת רעב. הוא המשיך בה במשך 86 יום עד מותו ב-2 במאי 2023 (פאלטודיי, 2 במאי 2023; ערוץ הטלגרם Daffa_media [ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בגדה המערבית], 2 במאי 2023). שביתות הרעב התכופות שלו הפכו אותו לסמל וכדמות חיקוי עבור אסירים רבים ששבתו רעב בעקבותיו.

ח'צ'ר עדנאן (אתר פלוגות ירושלים, 2 במאי 2023)
ח’צ’ר עדנאן (אתר פלוגות ירושלים, 2 במאי 2023)