ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל במסגרת “כללי משחק” חדשים שחמאס מנסה להתוות, שנועדו להגן על מבצעי טרור ההצתות

כרזה משותפת שפרסמו הזרוע הצבאית של חמאס ושל הג'האד האסלאמי בפלסטין בעברית המדגישה את

כרזה משותפת שפרסמו הזרוע הצבאית של חמאס ושל הג'האד האסלאמי בפלסטין בעברית המדגישה את "המשוואה החדשה" מטעמם (חשבון הטוויטר של אדהם אבו סלמיה, 20 ביוני 2018)

נפילה סמוך לבית תינוקות בישוב במועצה האזורית אשכול (ביטחון אשכול, 20 ביוני 2018)

נפילה סמוך לבית תינוקות בישוב במועצה האזורית אשכול (ביטחון אשכול, 20 ביוני 2018)

נזק לרכוש בישוב במועצה האזורית אשכול ((ביטחון אשכול, 20 ביוני 2018)

נזק לרכוש בישוב במועצה האזורית אשכול ((ביטחון אשכול, 20 ביוני 2018)

נפילת רקטה בכביש (דוברות המשטרה, 20 ביוני 2018)

נפילת רקטה בכביש (דוברות המשטרה, 20 ביוני 2018)

כרזה משותפת שפרסמו הזרוע הצבאית של חמאס ושל הג'האד האסלאמי בפלסטין המדגישה את המשוואה החדשה מטעמם

כרזה משותפת שפרסמו הזרוע הצבאית של חמאס ושל הג'האד האסלאמי בפלסטין המדגישה את המשוואה החדשה מטעמם "הפצצה בהפצצה ודם בדם", פלוגות ירושלים וגדודי (עז אלדין) אלקסאם (חשבון הטלגרם של פלוגות ירושלים, 20 ביוני 2018). כרזה דומה פורסמה גם בעברית (ראו עמוד השער).

כללי
  • בליל 20-19 ביוני 2018 התחולל סבב הסלמה נוסף ברצועת עזה. האירועים החלו בשיגור עפיפונים ובלוני תבערה, שגרמו לשורה של הצתות ביישובי עוטף עזה. בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר מספר יעדים צבאיים של חמאס. חמאס, הגיבה בשיגור כ-45 רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. סבב הסלמה זה דומה מאד לסבב הקודם שאירע לפני כשבועיים כאשר פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין שיגרו רקטות ופצצות מרגמה כמענה לתקיפות חיל האוויר (29-30 במאי 2018). יוזכר כי גם בליל 18-17 ביוני 2018, במקביל לתקיפה שביצעו מטוסי קרב של חיל האוויר נגד יעדים צבאיים של חמאס שוגרו שלוש רקטות לעבר המועצה האזורית חוף אשקלון.
  • “צעדות השיבה” שארגנה חמאס מאז 30 במרץ 2018, המלוות באלימות, קיבלו לאחרונה תפנית לאחר שההשתתפות בצעדות דעכה בעוד ש”טרור ההצתות” באמצעות עפיפונים ובלוני תבערה עלה לקדמת הבמה.[1] דרך הפעולה של שיגור העפיפונים והבלונים, שהחלה בקנה מידה קטן בשבוע השלישי של צעדות המחאה, צברה תאוצה בשבועות האחרונים, בהובלת חמאס. עפיפוני ובלוני התבערה כילו עשרות אלפי דונמים של שטחים חקלאיים וחורש טבעי והם משבשים באופן חמור את שיגרת חייהם של תושבי יישובי עוטף עזה.

בעקבות החמרת “טרור ההצתות” העלה צה”ל את רף התגובות והחל לתקוף מטרות חמאס וארגוני טרור אחרים, ולא רק לבצע ירי אזהרה לעבר משגרי העפיפונים והבלונים. בעקבות זאת מנסה חמאס העומדת מאחורי”טרור ההצתות”, לקבוע “כללי משחק”, שימנעו תגובות ישראליות חריפות ויגנו על משגרי העפיפונים והבלונים. “משוואת התגובה” החדשה שמנסה חמאס לקבוע מכונה על ידה “הפגזה [תענה] בהפגזה, ודם בדם”. משמעות הדבר היא, שתקיפת יעדי חמאס ברצועה בתגובה לשיגור העפיפונים והבלונים תענה בירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. כתוצאה מכך נוצר מצב נפיץ, היוצר פוטנציאל הסלמה נוספת ברצועת עזה, העלולה להוביל לעימות נרחב, גם אם שני הצדדים אינם מעוניינים בכך.

 

כרזה משותפת שפרסמו הזרוע הצבאית של חמאס ושל הג'האד האסלאמי בפלסטין בעברית  המדגישה את "המשוואה החדשה" מטעמם (חשבון הטוויטר של אדהם אבו סלמיה, 20 ביוני 2018)
כרזה משותפת שפרסמו הזרוע הצבאית של חמאס ושל הג’האד האסלאמי בפלסטין בעברית
המדגישה את “המשוואה החדשה” מטעמם (חשבון הטוויטר של אדהם אבו סלמיה, 20 ביוני 2018)

ירי הרקטות
  • האירועים החלו לאחר שב-19 ביוני 2018 בחצות, תקף כלי טיס של חיל האוויר יעדים של חמאס בדרום רצועת עזה בסמוך למקום בו שיגרה חוליה בלוני תבערה לשטח ישראל. בעקבות התקיפה החל ירי רקטות ופצצות מרגמה משטח רצועת עזה לעבר ישראל. הירי נמשך במקביל לגלי תקיפה נוספים של צה”ל במשך שעות הלילה החל מסביבות השעה 1:15 ועד לסביבות שש בבוקר. על פי דובר צה”ל במהלך הלילה זוהו כ-45 שיגורים מרצועת עזה לשטח ישראל. שבעה שיגורים יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. לפחות שלושה שיגורים נפלו בשטח רצועת עזה (דף הטוויטר של דובר צה”ל, 20 ביוני 2018). במועצה האזורית אשכול אותרו חמש נפילות בתוך ישובים. אחת הרקטות נפלה באחד מהישובים בשביל גישה לבית תינוקות (דוברות המועצה האזורית אשכול, 20 ביוני 2018 ). תושבים רבים בעוטף עזה ובנגב המערבי בילו את הלילה במקלטים וחדרים מוגנים. לא היו נפגעים. נגרם נזק לרכוש.

נפילה סמוך לבית תינוקות בישוב במועצה האזורית אשכול (ביטחון אשכול, 20 ביוני 2018)
נפילה סמוך לבית תינוקות בישוב במועצה האזורית אשכול (ביטחון אשכול, 20 ביוני 2018)

כרזה שפרסמה חמאס בעקבות ירי 45 רקטות לעבר ישראל בכרזה נכתב:"45 רקטות נורו מרצועת עזה לעבר השטחים הכבושים עד היום בבוקר" (חשבון הטוויטר PALINFO, 20 ביוני 2018)
כרזה שפרסמה חמאס בעקבות ירי 45 רקטות לעבר ישראל בכרזה נכתב:”45 רקטות נורו מרצועת עזה לעבר השטחים הכבושים עד היום בבוקר” (חשבון הטוויטר PALINFO, 20 ביוני 2018)

תקיפות צה”ל
  • בתגובה לירי הרקטות ופצצות המרגמה תקפו כלי טיס של חיל האוויר כ-25 יעדים בשטח רצועת עזה רובם של חמאס. תקיפות צה”ל נערכו בשלושה גלים (דף הטוויטר של דובר צה”ל, 20 ביוני 2018):
    • בגל התקיפה הראשון הותקפו שלושה “יעדי טרור” במתחם צבאי של חמאס.
    • בגל התקיפה השני שמונה יעדים בשלושה מתחמים צבאיים של חמאס.
    • בגל התקיפה השלישי הותקפו 11 יעדים בארבעה מתחמים צבאיים של חמאס, ביניהם מתחם אימונים תת-קרקעי.

(דובר צה"ל, 20 ביוני 2018)
(דובר צה”ל, 20 ביוני 2018)

  • התקשורת הפלסטינית דיווחה, כי היעדים שהותקפו הם של חמאס. בין היעדים הוזכרו:
    • “מוצב אלחששין” של הזרוע הצבאית של חמאס מערבית לרפיח. נמסר, כי בתקיפה נפצעו שני אנשי משטרה צבאית ( חשבון הטוויטר פאל די אף, 20 ביוני 2018).
    • “מוצב אחמד אלג’עברי” הממוקם מזרחית למחנה הפליטים ג’באליא (חשבון הטוויטר שבכה קדס, 20 ביוני 2018).
    • שטחים חקלאיים באזור מחנה הפליטים נציארת (חשבון הטוויטר פאל אינפו, 20 ביוני 2018).
    • מוצב השייך למשטרה הימית של “ההתנגדות” בדרום הרצועה (חשבון הטוויטר שבכה קדס, 20 ביוני 2018).
    • מוצב השייך ל”התנגדות” בצפון ברצועה (פאל אינפו, 20 ביוני 2018).
    • “מוצב אלכתיבה 13 “ הממוקם סמוך למחנה הפליטים אלמע’אזי (שבכת קדס, 20 ביוני 2018).
    • “מוצב אלקדס” במערב ח’אן יונס, השייך לזרוע הצבאית של חמאס (דף הפייסבוק של מתנ’א אלנג’אר, 20 ביוני 2018).
תגובות חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין
  • ההנהגה הבכירה של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין עדיין לא התבטאה באופן פומבי בנושא מדיניות הירי של הארגונים (עדכני ל-20 ביוני אחר הצהריים). עם זאת דוברי חמאס והג’האד האסלאמי הדגישו בדבריהם את “זכות התגובה” למה שהם מכנים “התוקפנות הישראלית”. בכלי התקשורת ברצועה ובדברי הדוברים הועבר מסר המדבר על “משוואה חדשה” מול ישראל לפיה “הפגזה תמורת הפגזה”. הזרוע הצבאית של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין אף פרסמו כרזות משותפות (הנושאות לוגו של שתיהן) בעברית וערבית המדגישות את המסר. עם זאת לא ניכר בהתבטאויותיהם, כי ברצונם להביא להסלמה במצב והרושם העולה הוא שבראייתם האירוע הנוכחי הסתיים.
  • כך למשל:
  • פוזי ברהום, דובר חמאס, שיבח את הירי שביצעה “ההתנגדות האמיצה” מהרצועה לאחר שהותקף מוצב שלה ברצועה. לדבריו המסר העיקרי הוא “הפגזה תמורת הפגזה. ברהום גם הדגיש את העובדה ש”ההתנגדות” היא זו שתקבע את כללי העימות והיא לא תאפשר ל”אויב” לפגוע בעם הפלסטיני או לכפות משוואות חדשות (חשבון הטוויטר של פוזי ברהום, 20 ביוני 2018).
  • דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי עזה אינה “שטח מטווחים” של מטוסי הקרב הישראליים וכי תמה התקופה שבה “הכיבוש” פעל בחלל ריק. לדבריו זכותה של “ההתנגדות” להגיב באותה מטבע בזמן שיתאים לה ובהתאם לנסיבות בשטח (חשבון הטוויטר PALINFO, 20 ביוני 2018).

כרזה משותפת שפרסמו הזרוע הצבאית של חמאס ושל הג'האד האסלאמי בפלסטין המדגישה את המשוואה החדשה מטעמם "הפצצה בהפצצה ודם בדם", פלוגות ירושלים וגדודי (עז אלדין) אלקסאם (חשבון הטלגרם של פלוגות ירושלים, 20 ביוני 2018). כרזה דומה פורסמה גם בעברית (ראו עמוד השער).
כרזה משותפת שפרסמו הזרוע הצבאית של חמאס ושל הג’האד האסלאמי בפלסטין המדגישה את המשוואה החדשה מטעמם “הפצצה בהפצצה ודם בדם”, פלוגות ירושלים וגדודי (עז אלדין) אלקסאם (חשבון הטלגרם של פלוגות ירושלים, 20 ביוני 2018). כרזה דומה פורסמה גם בעברית (ראו עמוד השער).

[1] על תופעת "טרור ההצתות" ראה פרסום מרכז המידע מ- 18 ביוני 2018: "'טרור ההצתות': שיטת פעולה חדשה שגיבשה חמאס במסגרת 'צעדות השיבה', שנועדה לפגוע ביישובי עוטף עזה ובשגרת החיים שלהם".