לאחר 12 ימים בהם שלט דאעש על העיר פלמה החזיר צבא מוזמביק את השליטה על העיר לידיו

תמונה שפרסמה סוכנות אעמאק בה נראים פעילי דאעש לאחר ההשתלטות על העיר (טלגרם, 29 במרץ 2021).

תמונה שפרסמה סוכנות אעמאק בה נראים פעילי דאעש לאחר ההשתלטות על העיר (טלגרם, 29 במרץ 2021).

עיקרי המסמך
  • ב-24 במרץ ביצעו פעילי מחוז מרכז אפריקה של דאעש (בפועל מדובר בפעילי ארגון מקומי המכונה אנצאר אלסנה, ואשר נשבע אמונים לדאעש)[1], התקפה רחבת היקף על עיר החוף פלמה (Palma), בה מתגוררים כ-75 אלף תושבים. והשתלטו עליה. העיר ממוקמת במחוז קאבו דלגאדו בצפון-מזרח המדינה, מוקד פעילות הארגון, והיא סמוכה למתקן הפקת הגז הגדול ביבשת שבהפעלתו מעורבות חברות זרות.
  • על פי דיווחי דאעש, הפעילים יצאו להתקפה מהעיר מוסימבואה דה פראיה (Mocimboa de Praia), עיר נמל עליה השתלטו פעילי הארגון ב-12 באוגוסט 2020. בהתקפה, שלטענת דאעש נמשכה שלושה ימים, נהרגו למעלה מחמישים חיילים ואזרחים נוצרים, ביניהם גם אזרחי מדינות מערביות. כמו כן דווח על מאות נעדרים. פעילי דאעש השתלטו על מבני ממשל וצבא, מפעלים ממשלתיים ובנקים. לידי פעילי דאעש גם נפל שלל רב (שבועון אלנבא’, טלגרם, 1 באפריל 2021).
  • ב-5 באפריל 2021 (12 יום לאחר השתלטות דאעש), הצליח צבא מוזמביק להשתלט חזרה על העיר ולהרוג פעילי דאעש רבים. כתבת ערוץ סקאיי ניוז תיעדה את ההרס הניכר שנותר בעיר לאחר הלחימה (סקאי ניוז, BBC, 5 באפריל 2021)
  • ההתקפה שביצעו פעילי דאעש נגד העיר פלמה, העיר השנייה עליה השתלטו פעילי הארגון במדינה אחרי מוסימבואה דה פראיה (Mocimboa de Praia), בוצעה זמן קצר לאחר שמחלקת המדינה של ארה”ב הודיעה על הטלת סנקציות על שלוחת הארגון במוזמביק ומנהיגה אבו יאסר חסן (Abu Yasir Hassan) (אתר האינטרנט של מחלקת המדינה של ארה”ב, 10 במרץ 2021) ולאחר תקופה בה דיווחו גורמי ביטחון במדינה על ירידה בפעילות הטרור של הארגון.
  • ההתקפה על פלמה משקפת דרך פעולה מועדפת של הארגונים המזוהים עם דאעש באפריקה ובאזורי פעילות נוספים של הארגון. במרכזה הטלת מורא על האוכלוסיה שאינה תומכת בו תוך ניצול שטחים שבשליטת הארגון לצורך ריכןוז מאמץ מוגבל בזמן נגד ריכוזי אוכלוסייה סמוכים והסבת אבדות כבדות. זאת עד שצבא הממשלה מרכז כוח המחייב את פעילי הארגון לסגת. דרך פעולה בולטת נוספת היא ביצוע תקיפות נקודתיות נגד כוחות הממשלה במדינות השונות. דאע”ש מנצל לצורך זה את הפערים המודיעיניים של הצבאות המקומיים, המונעים מהם להיערך מבעוד מועד לסיכול פעולותיו. ההשתלטות על פלמה מסמנת תעוזה גוברת של הארגון ומביאה לידי ביטוי את הסיכונים הכרוכים בהשתלטותו על חלקים מהמחוז קיים חשש כי הצלחת הארגון בכיבוש פלמה, גם אם זמנית, עלולה להוביל לניסיונות השתלטות על ערים נוספות במחוז, המצוי במיקום אסטרטגי על גבול טנזניה, נהנה מגישה לים ועשיר במחצבים, ולשמש מופת גם לארגונים נוספים הפועלים תחת המסגרת של דאעש.
כיבוש העיר פלמה
העיר פלמה (Palma) (Google Maps).
העיר פלמה (Palma) (Google Maps).
  • מחוז מרכז אפריקה של דאעש (בפועל מדובר בפעילי ארגון מקומי המכונה אנצאר אלסנה, ואשר נשבע אמונים לדאעש) דיווח כי ב-24 במרץ 2021 ביצע התקפה רחבת היקף נגד העיר פלמה (Palma), עיר חוף בצפון מחוז קאבו דלגאדו. פלמה מונה כ-75,000 תושבים, ובקרבתה נמצא מאגר גז טבעי הגדול ביותר באפריקה, שבו פועלות חברות זרות (שבועון אלנבא’, טלגרם, 1 באפריל 2021; www.theafricareport.com, 24 במרץ 2021; ניו יורק טיימס, 27 במרץ 2021; ABC NEWS, 30 במרץ 2021; www.ndtv.com, 30 במרץ 2021).
  • על-פי גרסת דאעש, יצאו פעילי הארגון להתקפה מעיר הנמל מוסימבואה דה פראיה (Mocimboa de Praia), הממוקמת כשבעים ק”מ דרומית לפלמה, עליה השתלט הארגון כבר ב-12 באוגוסט 2020. בהתקפה שנמשכה שלושה ימים, הרגו פעילי דאעש למעלה מחמישים חיילים ואזרחים נוצרים, ביניהם גם אזרחי מדינות מערביות-נוצריות זרות (“צלבניות” בפי דאעש). עשרות נוספים נפצעו. פעילי דאעש השתלטו על מבני ממשל ומחנות צבא, מפעלים ממשלתיים ובנקים. לידי פעילי דאעש גם נפלו שלל כלים שונים וציוד מגוון של משטרת מוזמביק ושל צבא מוזמביק (טלגרם, 29 במרץ 2021; שבועון אלנבא’, טלגרם, 1 באפריל 2021).
  • מקורות מקומיים דיווחו שההתקפה בוצעה על-ידי מאות פעילי דאעש, שנעו בשלושה צירים. תחילה השתלטו פעילי דאעש על תחנת משטרה הסמוכה לחוף הים. משם הם התקדמו לאזור פארק העסקים של העיר ושדדו שני סניפי בנק. בנוסף, התנהלה לחימה באזור מלון אמרולה (Amarula Hotel) שבצפון העיר, שבו מתאכסנים אזרחים זרים, עשרים מהם פונו במסוק. לאחר ההשתלטות נותרו כמאתיים בני אדם, בעיר מכותרים, ביניהם עשרות עובדים זרים. תושבים רבים ואזרחים זרים הצליחו לנוס על נפשם ולצאת מהעיר ברגל, בנסיעה בכבישים ודרך הים, כך שחוץ מהנצורים, העיר התרוקנה מתושבים.
  • קווי התקשורת בעיר נותקו ופעילי דאעש כיתרו ארבעה בתי-מלון בעיר, שבהם מתאכסנים עובדים זרים. ב-26 במרץ 2021, ביום השלישי להשתלטות דאעש על העיר, ניסו מספר אזרחים לברוח מאחד המלונות (מלון אמרולה). בניסיון הבריחה הרגו פעילי דאעש כמה מהבורחים ופצעו כמה עשרות (www.theafricareport.com, 24 במרץ 2021; ניו יורק טיימס, 27 במרץ 2021; ABC NEWS, 30 במרץ 2021; www.ndtv.com , 30 במרץ 2021).
פעיל דאעש בעיר פלמה     מסוק מפנה אזרחים מערביים (שבועון אלנבא’, טלגרם, 1 באפריל 2021)
מימין: פעיל דאעש בעיר פלמה משמאל: מסוק מפנה אזרחים מערביים (שבועון אלנבא’, טלגרם, 1 באפריל 2021)
מלון אמרולה (מסומן באדום) ופרויקט הגז הטבעי (מסומן בכחול), הממוקם כעשרה ק"מ דרומית-מזרחיתלעיר (Google Maps)
מלון אמרולה (מסומן באדום) ופרויקט הגז הטבעי (מסומן בכחול), הממוקם כעשרה ק”מ דרומית-מזרחיתלעיר (Google Maps)
  • שבועון אלנבא’ של דאעש פרסם אינפוגרף, שכותרתו “חיילי הח’ליפות שולטים על העיר האסטרטגית, פלמה”, המסכם את האירועים. על-פי האינפוגרף, תקפו פעילי דאעש באמצעי לחימה מגוונים את מחנות צבא מוזמביק ומבני הממשל בעיר. בתקיפות נהרגו 55 חיילים, תושבים נוצרים ואזרחים זרים וכמה עשרות נפצעו. פעילי דאעש השתלטו על מבני ממשל ומפעלים ממשלתיים וכן על אמצעי לחימה רבים של הצבא ושל המשטרה. האינפוגרף מסתיים בציטוט מדברי אבו חמזה אלקרשי, דובר דאעש, בו הוא משבח את פעילי הארגון במרכז ובמערב אפריקה על עוז ליבם וקורא להם להמשיך בפעולות הג’האד שלהם נגד “הצלבנים” (קרי: המערב) ונגד המשטרים המקומיים המסייעים להם (שבועון אלנבא’, טלגרם, 1 באפריל 2021).
האינפוגרף המסכם את פעילות דאעש בפלמה (שבועון אלנבא’, טלגרם, 1 באפריל 2021).
האינפוגרף המסכם את פעילות דאעש בפלמה (שבועון אלנבא’, טלגרם, 1 באפריל 2021).
  • סוכנות אעמאק של דאעש פרסמה תמונות וסרטון המתעדים את כיבוש העיר נראים פעילי הארגון מסתובבים ברחבי העיר רבים מהם חשופי פנים, מה שיכול להעיד על ביטחון רב שאנשי הארגון חשים (טלגרם, 29 במרץ 2021).
 תמונות מסרטון דאעש בו מתועדים פעילי דאעש בעיר פלמה (טלגרם, 29 במרץ 2021).     תמונות מסרטון דאעש בו מתועדים פעילי דאעש בעיר פלמה (טלגרם, 29 במרץ 2021).
תמונות מסרטון דאעש בו מתועדים פעילי דאעש בעיר פלמה (טלגרם, 29 במרץ 2021).
צבא מוזמביק מחזיר לידיו את השליטה על העיר
  • ב-5 באפריל 2021, לאחר 12 ימים, דיווח צבא מוזמביק כי הצליח להחזיר לידיו את השליטה המלאה על העיר. על פי דיווחי הצבא נהרגו בלחימה מול כוחות הצבא פעילי דאעש רבים. דובר הצבא הדגיש כי העיר ושדה הגז המצוי באזור מאובטחים. בעיר ניכר הרס רב, התקשורת מנותקת. למרות שדווח על חזרת תושבים רחובות העיר עדיין ריקים. מושל המחוז שביקר בעיר הבטיח להעניק סיוע לתושבים ולבנות מחדש את ההריסות (סקאי ניוז, BBC, 5 באפריל 2021).

[1] להרחבה אודות פעילות דאעש במוזמביק ראו פרסום מרכז המידע מ-25 במרץ 2021 :"ניתוח פעילות שלוחות דאעש בקונגו ובמוזמביק בעקבות הטלת סנקציות עליהן על ידי ארצות-הברית"