מאפייני המחאה הציבורית והביקורת נגד ממשל חמאס ברצועה בחודשים האחרונים

הפגנת מחאה במרכז רפיח נגד יוקר המחייה בשווקים (ערוץ היוטיוב של ופא, 28 בפברואר 2024)

הפגנת מחאה במרכז רפיח נגד יוקר המחייה בשווקים (ערוץ היוטיוב של ופא, 28 בפברואר 2024)

תושבים מלינים על יוקר המחייה ברפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 28 בפברואר 2024)

תושבים מלינים על יוקר המחייה ברפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 28 בפברואר 2024)

תושב מחנה הפליטים ג'באליא מכלה זעמו בבכירי חמאס (ערוץ YUBA TV, 22 בפברואר 2024)

תושב מחנה הפליטים ג'באליא מכלה זעמו בבכירי חמאס (ערוץ YUBA TV, 22 בפברואר 2024)

תיעוד ההפגנה בח'אן יונס (מימין: חשבון X של QUDSN, משמאל: חשבון X של אתר ספוטניק בערבית, 25 בינואר 2024)

תיעוד ההפגנה בח'אן יונס (מימין: חשבון X של QUDSN, משמאל: חשבון X של אתר ספוטניק בערבית, 25 בינואר 2024)

הקמת ועדות השמירה העממית ברפיח במטרה למנוע הפקעת מחירים ולהילחם ביוקר המחייה (חשבון X של QUDSN, 28 בפברואר 2024)

הקמת ועדות השמירה העממית ברפיח במטרה למנוע הפקעת מחירים ולהילחם ביוקר המחייה (חשבון X של QUDSN, 28 בפברואר 2024)

עיקרים
  • בשלושת החודשים האחרונים לאור המשך הלחימה, ניכרת עליית מה בהיקף ביטוי המחאה והביקורת הציבורית הנשמעים ברצועת עזה נגד ממשל חמאס ובכיריו לעומת ביטויי המחאה בחודשים הראשונים.[1] העמקת פעילות כוחות צה”ל בח’אן יונס, בעיר עזה ובמרכז הרצועה, המשך תקיפות צה”ל וחיל האוויר ברחבי הרצועה, העלייה בהיקף הנפגעים והנזקים הכבדים שנגרמו לתשתיות ומבנים, המחסור במזון, מצוקת התושבים, ובעיקר המפונים, וכן השיח אודות מבצע צבאי ברפיח, הביאו תושבים לצאת לרחובות ולהפגין נגד חמאס.
  • בהפגנות המחאה, הנערכות ברובן לאור יום, מביעים התושבים בעיקר את זעמם על מצבם ועל בכירי חמאס במיוחד אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ויחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה. ההפגנות מדגישות את התסכול הגובר והייאוש בקרב תושבי הרצועה הנמצאים תחת ממשל חמאס. הם זועמים על כך שעליהם לשלם את מחיר המלחמה בעוד שבכירי חמאס חיים במלונות פאר מחוץ לרצועה, ואלה אשר נמצאים ברצועה מתחבאים במנהרות. מרבית המפגינים קוראים להפלת ממשל חמאס ומדגישים את רצונם לחיות חיים מכובדים ולפרנס בכבוד משפחותיהם.
  • מניתוח מאפייני ההפגנות אפשר לומר שלפי שעה אלה ההפגנות ספוראדיות מקומיות, המאורגנות, ככל הנראה, באופן ספונטני ללא יד מכוונת. תדירות ההפגנות אינה גבוהה במיוחד (הפגנות ספורות בחודש) ומשתתפים בהן כמה מאות בני אדם. נראה גם שחמאס לא מנסה לעצור את המפגינים יתכן משום שהיא אינה רואה לפי שעה בהפגנות סיכון למעמדה. זאת ועוד, בחמאס טוענים שמרבית ההפגנות ברצועה אינן מייצגות את תחושת האוכלוסייה והן מפוברקות או שהן מוכוונות על ידי ישראל.
  • יחד עם זאת, על רקע התלונות, ניכרים ניסיונות חמאס לנסות לתקן את המצב. כך למשל בתגובה לתלונות על יוקר מוצרי המון בשווקים, הקים משרד הפנים של חמאס ועדות שמירה כדי לפקח על המחירים ולמנוע הפקעת מחירים מצד סוחרים. פעילי הוועדות, הפועלות בעיקר ברפיח, שם מרוכזת רוב האוכלוסייה, מסתובבים רעולי פנים ברחובות רפיח חמושים באלות וברובים ומפקחים על הנעשה בשווקים.
  • גם ברשתות החברתיות נשמעים דברי ביקורת. אולם, השיח ברשתות החברתיות לפי שעה הוא מועט יחסית ומנוהל בידי קומץ של אנשים להם מספר מוגבל של עוקבים. מניתוח מאפייני השיח עולה, כי הוא עוסק בעיקר בשני נושאים; ביקורת נוקבת על התנהלות בכירי חמאס בתוך הרצועה ומחוצה לה ותיאור המצב הגרוע בו נמצאת האוכלוסייה ברצועה.
  • לפי שעה, היקף גילויי המחאה אינו גדול והם אינם מסכנים את ממשל חמאס. אולם, ככל שיחלוף הזמן ויגבר הלחץ הצבאי של ישראל ברצועת עזה ובעקבותיו יעמיק המשבר ההומניטארי והמחסור במזון ובקורת גג לתושבים, ימשכו ואף יגברו גילויי המחאה הללו. יתכן גם שחודש רמצ’אן המתקרב (יתחיל ב-11 במרץ) יעמיק עוד יותר את תחושת המחסור והתסכול בקרב הציבור ובמקביל את היקף המחאות.
פירוט המידע
הפגנות מחאה
  • לפי שעה ניתן לאפיין את ההפגנות כהתארגנויות מקומיות ספונטניות. רובן מתקיימות לאור יום, מספר המשתתפים בהפגנות הוא מועט יחסית ואינו עולה כל כמה מאות בני אדם, הן מתקיימות בתדירות נמוכה יחסית של הפגנות בודדות בחודש והן שוככות מאליהן ללא התערבות מנגנוני הביטחון של חמאס.
  • אתר אלשרק אלאוסט פוסט דיווח כי לאחרונה התקיימו הפגנות מחאה רבות משתתפים נגד חמאס באזורים שונים ברצועת עזה ביניהם דיר אלבלח, רפיח ואזורים נוספים. האתר הגדיר הפגנות אלה כ”רגע נדיר” של מחאה גלויה נגד חמאס וציין, כי ההפגנות מדגישות את התסכול הגובר והייאוש בקרב תושבי הרצועה תחת ממשל חמאס. רבים מהמפגינים ציינו שהנהגת חמאס מנותקת לחלוטין ממצוקת האנשים הפשוטים בעזה ולכן הם מחפשים שינוי ומישהו שייקח אחריות ודורשים לסיים מייד את המלחמה. באחד השלטים נכתב: “אנחנו דורשים חיים מכובדים” (אתר אלשרק אלאוסט פוסט, 22 בפברואר 2024).
  • להלן דוגמאות להפגנות:
  • ב-28 בפברואר 2024 התקיימה הפגנה, לאור יום, במרכז העיר רפיח נגד יוקר המחייה בשווקים. על פי התיעוד השתתפו בה כמה מאות כמה מאות תושבים. בראיונות שקיימו תושבים שהשתתפו בהפגנה הם שאלו איפה הממשלה? מדוע אין אחראי ?! (ערוץ היוטיוב של ופא, 28 בפברואר 2024).
הפגנת מחאה במרכז רפיח נגד יוקר המחייה בשווקים (ערוץ היוטיוב של ופא, 28 בפברואר 2024)     הפגנת מחאה במרכז רפיח נגד יוקר המחייה בשווקים (ערוץ היוטיוב של ופא, 28 בפברואר 2024)
הפגנת מחאה במרכז רפיח נגד יוקר המחייה בשווקים (ערוץ היוטיוב של ופא, 28 בפברואר 2024)
תושבים מלינים על יוקר המחייה ברפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 28 בפברואר 2024)    תושבים מלינים על יוקר המחייה ברפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 28 בפברואר 2024)
תושבים מלינים על יוקר המחייה ברפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 28 בפברואר 2024)
  • ב- 23 בפברואר 2024 התקיימה של תושבי רפיח נגד חמאס. המפגינים קראו ליחיא אלסנואר “בוגד”, קראו להפלת חמאס, והדגישו כי “העם הוא הקורבן” (חשבון X של העיתונאי צפאא’ צבחיה, 24 בפברואר 2024).
  • יום קודם לכן,ב-22 בפברואר 2024 התקיימה הפגנה בצפון הרצועה שכוונה נגד ממשל חמאס ובכירי התנועה. המפגינים צעקו סיסמאות כמו “למטה במנהרה אין רעב…. העם נמצא כאן למעלה “. “יא סנואר יא חמור אנחנו רוצים ללכת הביתה (ערוץ הטלגרם יפו שער פלסטין, 22 בפברואר 2024).
הפגנת מחאה בצפון הרצועה נגד חמאס ובכיריה (ערוץ הטלגרם יפו שער פלסטין, 22 בפברואר 2024)
הפגנת מחאה בצפון הרצועה נגד חמאס ובכיריה (ערוץ הטלגרם יפו שער פלסטין, 22 בפברואר 2024)
  • באותו יום בשעות הערב, התקיימה הפגנה במחנה הפליטים ג’באליא שכוונה גם היא נגד ממשל חמאס. אחד המפגינים שרואיין, כילה זעמו בהנהגת חמאס בציינו כי הילדים שלהם נהרגים וכי “הם הקורבן”. לטענתו, הם רעבים, רוצים שלום ולא מלחמה. בשל המצב הם נאלצים לישון בבתי ספר וברחובות. הוא טען, כי “מי שהורג את הפלסטינים זה לא צה”ל אלא זה אתה יא אלסנואר”. תושב אחר פנה לחמאס ואמר כי הם רוצים לחיות בשלום. הם רוצים רק שק קמח ואם הם לא יכולים לספק להם זאת אז שילכו מכאן (ערוץ YUBA TV, 22 בפברואר 2024).
תושב מחנה הפליטים ג'באליא מכלה זעמו בבכירי חמאס (ערוץ YUBA TV, 22 בפברואר 2024)
תושב מחנה הפליטים ג’באליא מכלה זעמו בבכירי חמאס (ערוץ YUBA TV, 22 בפברואר 2024)
  • ב-27 בינואר 2024, בעת פינוי אוכלוסייה ממרכז ח’אן יונס למערב העיר דרך מסדרון הומניטארי, צעקו התושבים בקול רם “העם רוצה להפיל את חמאס” (דף הפייסבוק של מתאם פעולות הממשלה בשטחים בשפה הערבית, 27 בינואר 2024).
תושבים בח'אן יונס קוראים להפלת ממשל חמאס
 (דף הפייסבוק של מתאם פעולות הממשלה בשטחים בשפה הערבית, 27 בינואר 2024)
תושבים בח’אן יונס קוראים להפלת ממשל חמאס
(דף הפייסבוק של מתאם פעולות הממשלה בשטחים בשפה הערבית, 27 בינואר 2024)
  • ב-25 בינואר 2024 הפגינו תושבים בח’אן יונס וקראו להנהגה הישראלית ולהנהגת חמאס להפסיק את הלחימה ולעצור את ההרס. חלק מהמפגינים הניפו דגל לבן. תיעוד מההפגנה הופץ על ידי עיתונאים עצמאיים ברצועת עזה וכן על ידי סוכנות הידיעות הרוסית ספוטניק, אולם היא לא סוקרה בכלי התקשורת המזוהים עם חמאס או ארגונים נוספים ברצועה. הייתה זו הפגנה שנייה ברצועה אשר קראה לעצור את המלחמה (חשבון X של QUDSN, 25 בינואר 2024).
תיעוד ההפגנה בח'אן יונס                                                                                                                                                               (מימין: חשבון X של QUDSN, משמאל: חשבון X של אתר ספוטניק בערבית, 25 בינואר 2024)     תיעוד ההפגנה בח'אן יונס                                                                                                                                                               (מימין: חשבון X של QUDSN, משמאל: חשבון X של אתר ספוטניק בערבית, 25 בינואר 2024)
תיעוד ההפגנה בח’אן יונס (מימין: חשבון X של QUDSN, משמאל: חשבון X של אתר ספוטניק בערבית, 25 בינואר 2024)
  • ב-25 בדצמבר 2023, התקיימה, לאור יום, הפגנת מחאה ברפיח נגד חמאס. המפגינים הבעירו אש ושרפו תחנת משטרה בעיר. פרשן פלסטיני ציין, כי המצב הקשה של התושבים והתנהלות חמאס, אשר מבצעת ירי לעבר תושבים המבקשים לקבל סיוע הביא אותם לנקוט בצעדי מחאה כאלה נגד חמאס (חשבון X של ערוץ סקיי ניוז בערבית, 25 בדצמבר 2023).
ביקורת ברשתות החברתיות
  • הביקורת המושמעת כלפי חמאס ברשתות החברתיות היא לפי שעה מועטה יחסית והיא מנוהלת בידי קומץ של אנשים להם מספר מוגבל של עוקבים. מניתוח מאפייני השיח עולה כי הוא עוסק בעיקר בשני נושאים; ביקורת נוקבת על התנהלות בכירי חמאס בתוך הרצועה ומחוצה לה ותיאור המצב הגרוע בו נמצאת האוכלוסייה ברצועה. בשיח נשמעות לעיתים אמירות כגון: “כמו שלא נשכח לעולם מה שישראל עשתה לנו, לא נשכח גם מה שחמאס עשתה לנו“, “שדיירי המלונות לא יתנו הוראות לדיירי האוהלים והשוחות”, “הישראלים משמיעים סיסמה מתחילת המלחמה החזירו את החטופים, וגם אני גם רוצה להניף סיסמה החזירו אותנו, החזירו את כל מה שלקחתם מאיתנו” ועוד.
ביקורת על ראשי חמאס
  • מאלכ חדאד מעזה נוהג לפרסם את הביקורת שלו באמצעות כרזות, קריקטורות ותמונות בהן הוא מותח ביקורת חריפה על התנהלות חמאס כלפי התושבים. כך, למשל, ב-4 בינואר 2024 הוא פרסם קריקטורה לפיה חמאס מדכאת בכוח את ביקורת הציבור נגדה כאשר הוא זועק לעזרה (חשבון X של מאלכ אלחדאד מעזה, 4 בינואר 2024), קודם לכן פרסם כרזה המותחת ביקורת על חיי הפאר והתענוגות של בכירי חמאס בקטר ותמונה נוספת המשווה בין הבנים של אסמאעיל הניה לבין בני פלסטין קטועי הגפיים (חשבון X של מאלכ אלחדאד מעזה, 3 ו-6 בדצמבר 2023).
קריקטורה פלסטינית לפיה חמאס מדכאת בכוח את הביקורת של הציבור הפלסטיני נגדה                                          (חשבון X של מאלכ אלחדאד מעזה, 4 בינואר 2024)
קריקטורה פלסטינית לפיה חמאס מדכאת בכוח את הביקורת של הציבור הפלסטיני נגדה (חשבון X של מאלכ אלחדאד מעזה, 4 בינואר 2024)

 

ביקורת על חיי הפאר של בכירי חמאס בקטר.        תמונה המשווה בין הבנים של אסמאעיל הניה לבין בני פלסטין קטועי הגפיים (חשבון X של מאלכ אלחדאד מעזה, 3 ו-6 בדצמבר 2023)
מימין : ביקורת על חיי הפאר של בכירי חמאס בקטר. משמאל : תמונה המשווה בין הבנים של אסמאעיל הניה לבין בני פלסטין קטועי הגפיים (חשבון X של מאלכ אלחדאד מעזה, 3 ו-6 בדצמבר 2023)
  • כרים ג’ודה שלמד באוניברסיטת אלאזהר בעזה, ועל פי דף הפייסבוק שלו, הוא ככל הנראה מג’באליא (5,800 עוקבים) כתב: כל פעם שאני שומע אמירה מבחוץ עולה בראשי שאלה קטנה. מאיפה מנהיגי חמאס שואבים את החוצפה שלהם כשהם פונים אלינו? מי הם האנשים האלה, ומה המוצא שלהם? איך הם מסתכלים עלינו מהבתים שלהם באיסטנבול, קטר ולבנון כשאנחנו נמצאים תחת ההריסות, וסובלים מרעב, שואה, רצח עם, טיהור אתני וקולקטיבי וכל השאר?! והם ממשיכים לדבר אלינו במילים שהן כולן אשליות!! תראה, אין לי בעיה שאתה פוליטיקאי חסר בושה שמשחק בעניין הפלסטיני, סוחר בו, ומרוויח ממנו כסף. זה נורמלי לך בתור מישהו שיש לו אמביציה והרבה כסף, אבל אתה פוליטיקאי חסר בושה שמשחק בעניין (הפלסטיני) ובדמם של ילדים, נשים ונוער, וברעב ובקור שלהם בו זמנית!! כלומר, גסות רוח מהולה בהתעלמות מכל פגעי האסון שפקד את רצועת עזה!! לא בהיסטוריה המודרנית ולא בעתיקה, ואפילו לא בעידן הפרקמבריון,[2] לא היה שפל שכזה!! (דף הפייסבוק של Kareem Jouda, 23 בפברואר 2024).
  • בפוסט נוסף הוא כתב: יהי רצון שאללה לא יעניק לכם [חמאס] בריאות, הרסתם את המדינה וברחתם לקטר (דף הפייסבוק של Kareem Jouda, 13 בפברואר 2024).
  • עוד, כתב ג’ודה: למי שעדיין פונה בדברים לחמאס או מקווה למשהו הגיוני או רציונלי ממנה, חמאס הפקירה את האזרחים ברצועת עזה מאז הימים הראשונים של רצח העם, כפי שאמרו בצורה מפורשת כל מנהיגיה. מוסא אבו מרזוק אמר שההגנה על האזרחים היא אחריות של אונר”א, ולא של חמאס, והמנהרות מיועדות רק להגנה על פעילי התנועה. צאלח אלעארורי אמר שמי שביצעו מעשי טבח באזרחים הישראלים בעוטף עזה הם אזרחים עזתיים, והפעילים הצבאיים של חמאס מכובדים וטהורים, צמים בימים שני וחמישי, ולבם רחום. מחמד נזאל אמר שהשבויים מהמבצע ברפיח היו בידי האזרחים, ולא בידי חמאס, כלומר, המשפחה העזתית הזו גדלה ,ויש שני זקנים ישראלים, והיא יכולה לשאת את האפשרות למות עבורם. ח’אלד משעל אמר כששאלו אותו על האזרחים בעזה ‘הם לא ימותו, אללה שומר עליהם’. זאת אומרת, כל האמירות אומרות לך כמה האנשים האלה אומרים לישראל ‘כל עוד את הורגת אזרחים, זה לא מזעזע אותנו ולא אכפת לנו. האם ראיתם שפל גדול מזה? (דף הפייסבוק של Kareem Jouda, 13 בפברואר 2024).
  • נעמה חסן מרפיח (12,403 עוקבים) ציינה “שדיירי המלונות לא יתנו הוראות לדיירי האוהלים והשוחות” (דף הפייסבוק של נעמה חסן, 6 בפברואר 2024).
  • מחמוד מחסן כתב: הייתם צריכים לבנות תיבת נח לפני המבול (מבול אלאקצא). המבול שלכם הטביע את כולנו” (דף הפייסבוק של מחמוד מחסן, 26 בפברואר 2024). מחמד נזאל, ממשרדו בדוחה, אומר על הסרטונים של האנשים הרעבים בצפון עזה שדורשים להפסיק את המלחמה סרטונים מפוברקים. הפברוק/זיוף הגדול ביותר שנחשפנו אליו בהיסטוריה שלנו הוא לאפשר לקומץ האנשים האלה לשלוט בגורלנו ולהוביל אותנו למוות בשלשלאות…! (דף הפייסבוק של מחמוד מחסן, 26 בפברואר 2024).
  • השופט השרעי ד”ר זיאד אבו אלחאג’, ככל הנראה ממרכז הרצועה ועבד במשרד ההקדשים (10,760 עוקבים) כתב: חי אללה, תגידו למר אסאמה חמדאן [היושב בבירות ומתראיין מידי יום] לשתוק, כי נמאס לנו מדבריו ואנו שונאים את קולו… תביאו פתרון לעם, גם אם הדבר כרוך בהשתחוות לרוח ולסערות. תשמרו על מה שנשאר מאתנו (דף הפייסבוק של השופט השרעי זיאד אבו אלחאג’, 23 בפברואר 2024).
  • אמג’ד אבו כוש (Amjad AbuKoush) הגיב לאמירה כי העם הפלסטיני עומד איתן: הו העם העומד איתן!! איך עומד איתן?! איך החלטתם?! זה תיאור יפה אבל איך החלטתם על זה? נתתם לנו אפשרויות וסירבנו? אמרו לנו לבוא למקום בטוח ואמרנו לא, אנחנו לא רוצים, נעמוד איתן?! סיפקתם לנו מקלט מטילי הכיבוש ואמרנו לא, אנחנו רוצים להתעמת אתו בחזות חשופים?! אמרו לנו לקחת חתיכת לחם ואמרנו לא, אנחנו עומדים איתן ולא רוצים את זה?! אני מאד סקרן…איך החלטתם שאנחנו עומדים איתן, ממזרים? רק בואו נבין!!” (דף הפייסבוק של אמג’ד אבו כוש, 21 בפברואר 2024).
  • מצטפא עצפור (7,747 עוקבים): ישראל (“הכיבוש”) חשפה רשת מנהרות מדרום רצועת עזה לצפונה, המשתרעת על פני 500 קילומטרים..! כלומר, לא הגנתם עלינו במנהרות, שבהן מסתתרים המנהיגים ומשפחותיהם! אפילו לא שלחתם קמח לצפון דרך המנהרות שלכם המשתרעות מהדרום..! אתם כושלים בהכל.. ואתם רוצים שהאזרח ישתוק ויסבול זאת?! ואם הוא מדבר, הוא הופך לבוגד ומרגל?! חי אללה, איש אינו בוגד מלבד זה שנטש את עמו אל הלא נודע. חי אללה, איש אינו מרגל מלבד זה שיושב ומביט בבני עמו ממלונות קטר (חשבון X של מצטפא עצפור, 27 בפברואר 2024).
  • ביקורות רבות הושמעו ברשתות החברתיות לכך שבכירי חמאס דאגו לחלץ את בני משפחותיהם מהרצועה. להלן מספר דוגמאות:
  • מחמוד מחסן (1,281 עוקבים) פרסם צילום של רשימת פלסטינים שהותרה יציאתם מהרצועה, ובהם ילדיו של סאמח אלסראג’. חבר הלשכה המדינית של חמאס, הוא כתב: זו האמת הטהורה שחלה על חמאס כבר 17 שנה: שקרים, קשקושים והתרברבות. בעוד הניה וחברי הלשכה המדינית שלו מחוץ לרצועת עזה מתפארים ושרים על העמידה האיתנה של העם בעזה, החבר המפורסם ביותר בלשכה המדינית של התנועה, סאמח אלסראג’ (אבו פכרי), מתאם עבור ילדיו לעזוב את עזה, וכך גם עוד הרבה מנהיגים אלוהיים. כמו שלא נשכח מה שישראל עשתה לנו עם העולם, לא נשכח גם מה שחמאס עשתה לנו (דף הפייסבוק של מחמוד מחסן, 28 בפברואר 2024).
רשימה של פלסטינים שיוצאים מהרצועה, ובהם שמותיהם של ילדיו של בכיר חמאס, סאמח אלסראג' (דף הפייסבוק של מחמוד מחסן, 28 בפברואר 2024)
רשימה של פלסטינים שיוצאים מהרצועה, ובהם שמותיהם של ילדיו של בכיר חמאס, סאמח אלסראג’ (דף הפייסבוק של מחמוד מחסן, 28 בפברואר 2024)
  • מצטפא עצפור (7,747 עוקבים) פרסם עותק של רשימה של פלסטינים שהותרה יציאתם מהרצועה, ובהם, לטענתו, בני משפחתו של בן אחותו של יחיא אלסנואר. הוא כתב: בן אחותו של אלסנואר מחמאס, ג’מיל מטאוע, ומשפחתו נמלטו מעזה. לג’מיל מטאוע יש בן בשם מצעב שהצטרף לדאעש ונהרג בסיני מידי הצבא המצרי. אני קורא לשלטונות מצרים לא לאפשר לאף אחד מראשי חמאס וילדיהם לעזוב את עזה ולמנוע מהם לנסוע. הם חייבים להחזיק מעמד יחד עם האנשים (חשבון X של מצטפא עצפור, 28 בפברואר 2024).
שמות בני משפחתו של בן אחותו של אלסנואר ברשימת היוצאים מעזה
 (חשבון X של מצטפא עצפור, 28 בפברואר 2024)
שמות בני משפחתו של בן אחותו של אלסנואר ברשימת היוצאים מעזה
(חשבון X של מצטפא עצפור, 28 בפברואר 2024)
  • בציוץ נוסף באותו הנושא הוא כתב: דובר משטרת חמאס בעזה, “עמיד” אימן עמר אלבטניג’י, הוא השם שנמחק ברשימה ומעליו מופיעים שמותיהם של בנו ובתו. הם נמלטו מהמלחמה בעזה דרך מעבר רפיח. אלו שמותיהם ברשימת התיאום. השבח למי שגרם לכם לברוח כמו כלב אחר כלב מעזה לאחר שעיניתם והרגתם את עמכם וגרמתם להם להגירה לאורך כל שלטונכם… תארו לעצמכם את בכירי חמאס וילדיהם בורחים ממלחמה שהתחיל מנהיגם. הם ברחו ועזבו את עמם להיאבק בלא נודע! שאללה יבוא חשבון אתכם, פושעים מטונפים (חשבון X של מצטפא עצפור, 28 בפברואר 2024).
דובר משטרת חמאס, אימן אלבטניג'י, על רקע השורה של שמו שנמחקה ברשימת היוצאים מרצועת עזה (חשבון X של מצטפא עצפור, 28 בפברואר 2024)
דובר משטרת חמאס, אימן אלבטניג’י, על רקע השורה של שמו שנמחקה ברשימת היוצאים מרצועת עזה
(חשבון X של מצטפא עצפור, 28 בפברואר 2024)
  • כמו כן הושמעו תקיפות ישירות נגד יחיא אלסינואר:
    • בעקבות הסרטון שפרסם דובר צה”ל שבו נראה יחיא אלסנואר בתוך מנהרה, כתב מצטפא עצפור: העכברוש הזה, יחיא אלסנואר, שרץ במהירות להסתתר מתחת לאדמה… בנה מנהרות להסתתר בהן עם ילדיו, אשתו, והסובבים אותם, והשאיר את הגברים, הנשים, והילדים של עמו להיאבק במוות מעל פני האדמה, בזמן שהוא נהנה עם משפחתו מתחת לאדמה. האם לא אמרת פעם, אלסנואר, שאתה הולך לביתך ברגל, בלי שומרים, ואיתגרת את הכיבוש להרוג אותך?! איפה אתה היום? הכיבוש בביתך. צא להתעמת איתם במקום למות מתחת לאדמה כמו עכברוש. לעזאזל אתך, מנהיג פחדן, שמקריב את מולדתו ואת עמו למען עצמו!! (חשבון X של מצטפא עצפור, 13 בפברואר 2024).
    • בציוץ אחר פרסם עצפור תמונה של אדם בעל ראש חמור שמנווט סירה עם אנשים מפוחדים במים סוערים. הוא כתב: אני אוכיח לכם את נכונות המשמעות של התמונה הזו.. באופן עקרוני, התמונה הזו מתכוונת לחמור, יחיא אלסנואר, שביצע את מבצע “מבול אלאקצא”. אתמול שיחרר הכיבוש הישראלי שני חטופים מאלה המוחזקים בידי חמאס. גילם של שני החטופים הם 70 ו-60. (פונה לאלסנואר) אתה יכול לדמיין שלמען שני אנשים על סף מוות שילמנו מאה הרוגים בפחות משעה?! לאחר שהמנהרות שלך נחשפו כמעט לחלוטין, לא נותר לך מקום אלא לשים את החטופים ליד בתי האזרחים! מי יכול לשכנע אותי שהאיש הזה הוא בן אדם נורמלי? אללה הבדיל את האדם מכל הברואים בשכל, אז, אלסנואר, מה לעזאזל? אולי תשתמש בשכלך פעם אחת?! (חשבון X של מצטפא עצפור, 12 בפברואר 2024).
התמונה בציוץ (חשבון X של מצטפא עצפור, 12 בפברואר 2024)
התמונה בציוץ (חשבון X של מצטפא עצפור, 12 בפברואר 2024)
המצב הרצועה
  • כרים ג’ודה כתב: ברצינות, האם כאשר אבו עבידה, [דובר הזרוע הצבאית של חמאס], איים על צבא הכיבוש ואמר הכנו לכם סוגים שונים של מוות?’ בטוח שהאיום היה נגד הכיבוש?! כי אני רואה שאף אחד לא ראה את כל סוגי המוות חוץ מאתנו (דף הפייסבוק של Kareem Jouda, 23 בפברואר 2024).
  • בפוסט אחר הוא כתב: עם רצח העם הזה, כל אחד מאיתנו אחרי ה-7 באוקטובר הפך לאדם אחר. האנשים סביבו הפכו לאנשים אחרים. הוא איבד את כל מה שהיה לו קודם. הסיפור שהחל לספר שונה. נושאי ההתעניינות השתנו. החברים הופרדו מאיתנו על ידי המלחמה והעקירה, והתחלנו לראות אנשים חדשים ולבנות מערכות יחסים חדשות. החיים התהפכו באופן שאפילו הטבע עצמו לא יכול לקבל את זה!! אחרי שנהרס הכל, על מה נשאר להגן!! הישראלים משמיעים סיסמה מתחילת המלחמה החזירו את החטופים, וגם אני גם רוצה להניף סיסמה החזירו אותנו, החזירו את כל מה שלקחתם מאיתנו (דף הפייסבוק של Kareem Jouda, 17 בפברואר 2024).
  • נעמה חסן מרפיח (12,403 עוקבים) כתבה בעקבות חילוץ החטופים ברפיח: אסאמה חמדאן אמר כי השבויים ששוחררו ע”י ישראל הוחזקו אצל אזרחים ברפיח. האם מה שהוא אמר הוא הצדקה למה שקרה ברפיח כדי שהתנועה תשמור על תדמית הגיבור הבלתי מנוצח, או שזה גינוי לאזרחים והצדקה של ההפצצות האכזריות על הבתים והרג של מאה אזרחים שישנים באוהל שלהם? (דף הפייסבוק של נעמה חסן, 13 בפברואר 2024). עוד היא כתבה: אנחנו מבינים שאנחנו מחיר, אבל תמורת מה? (דף הפייסבוק של נעמה חסן, 9 בפברואר 2024).
  • ד”ר ריאצ’ עואד, גמלאי של משרד הבריאות הפלסטיני מאז 2016 (1,973 עוקבים), כתב השפעת “המבול” (מבול אלאקצא) על החברה? מוות; פצועים ללא טיפול; נכויות; נפגעי נפש; יתומים; אלמנות; שכול; אובדן; שיעורי הגירושים יעלו; עקירה; בתים שנהרסו; תשתיות הרוסות; קריסת מגזר הבריאות; התפשטות מחלות וחזרת מחלות שנכחדו בעבר; הרס החינוך; הרס אדמות חקלאיות; צמצום שטח רצועת עזה; עוני ועוני קיצוני; אבטלה; רעב; השפלה; קיבוץ נדבות; התפשטות השנאה בחברה ועם הקהילות הפלסטיניות והערביות; סוחרי מלחמה; התמוטטות הערכים והידרדרות המוסר והקשרים החברתיים; כאוס; גנבים וכנופיות פשע מאורגנות; עקירה והגירה; סכנת סיום תפקידה של אונר”א; אובדן היסטוריה; עייפות ואומללות של ההורים ואובדן עתיד הילדים. בקיצור, עזה נגמרה. במישור המדיני יש נסיגה בעניין הפלסטיני שעולה על ה’נכבה’ הראשונה (דף הפייסבוק של ריאצ’ עואד, 17 בפברואר 2024).
  • עמר שאהין (Omar Shaheen) (3,930 עוקבים) כתב: המצב עבר כל גבול. אנחנו מדברים ערבית. אנחנו רוצים להפסיק את המלחמה. לא אכפת לנו מכל התנאים או העסקאות שלכם. בכל רגע שהמלחמה נמשכת, אנחנו מאבדים את התקווה להינצל מאה פעמים (דף הפייסבוק של עמר שאהין, 6 בפברואר 2024). בפוסט נוסף הוא כתב: אנחנו הם בני הערובה החטופים. אני מקווה שתוכלו גם לעשות עבורנו עסקה ולשחרר אותנו (דף הפייסבוק של עמר שאהין, 4 בפברואר 2024).
ביקורת נוספת
  • פוסט שפורסם בתגובה להצהרתו של מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, שהאשים את הרשות הפלסטינית “בהתנערות מהמלחמה ברצועת עזה”. כתב גולש למחמד נזאל: “יא ממזר… מה אמרתם לפני המלחמה יש לנו גרעין וכוחנו שווה לכוחו של האיחוד הסובייטי, אפילו סנואר הפסיכופת אמר בעצמו שהם יגנו על העם הפלסטיני”. “אז איך הנשיאות הפלסטינית התנערה מהמלחמה ברצועת עזה? היא סירבה להשתתף בה עם הטנקים והמטוסים שיש לה?? (בציניות)”. “לא רק שהרסתם את רצועת עזה…הרסתם גם את יהודה ושומרון שכבר ארבע שנים הולכת ומתדרדרת בגלל הכספים שאתם שולחים ל”שכירי החרב” כדי שיעזרו לכם. “שוט חבורת משתפי פעולה!” (ערוץ הטלגרם של חופשיי עזה, 26 בפברואר 2024).
תגובות חמאס
  • מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, בראיון לערוץ אלערביה, הראתה לו המראיינת סרטון שתיעד הפגנה בצפון הרצועה בו מתלונן תושב הרצועה על רעב וטוען שחמאס ירתה לעבר המפגינים. נזאל שנשאל לתגובתו לסרטון ולקולות דומים שהחלו להישמע לאחרונה ברצועה נגד חמאס אמר כי הסרטונים יכולים להיות מפוברקים, ואם הם אמיתיים, הרי שיש גורמים המנסים להפוך את המאבק ממאבק ישראלי-פלסטיני למאבק פנים-פלסטיני. לדבריו, מי שתוקף את הפלסטינים ומנהל נגדם מלחמת השמד היא ישראל ולא תנועת חמאס. בתשובה לשאלה לגבי אחריות חמאס כשולטת ברצועה. אמר שאכן זו אחריותה, אבל יש מצור על הרצועה, ואחד המניעים למתקפת ה-7 באוקטובר היה להסיר את המצור. הוא ציין כי הם מבינים את הקולות הזועמים והעייפים ברצועת עזה, אבל מי שמונע הגעת סיוע אינה חמאס, אלא ישראל שנוקטת מדיניות הרעבה, וכי ההפגנות צריכות להיות מופנות נגד נתניהו וממשלת ישראל, ולא נגד חמאס שמנהל משא ומתן קשה למען הפסקת ההרעבה ולמען הפסקת המלחמה (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלערביה, 25 בפברואר 2024).
  • על רקע התלונות לגבי מחירי המוצרים בשווקים הקימה חמאס ועדות שמירה עממית ברפיח, אשר נועדו לסייע למשרד הפנים הפלסטיני ולכוחות המשטרה למנוע האמרת מחירים בשווקים ולנקוט ביד קשה נגד סוחרים שיפקיעו מחירים (ערוץ הטלגרם של חסן אצליח, 28 בפברואר 2024).
 הקמת ועדות השמירה העממית ברפיח במטרה למנוע הפקעת מחירים ולהילחם ביוקר המחייה
 (חשבון X  של QUDSN, 28 בפברואר 2024)
      הקמת ועדות השמירה העממית ברפיח במטרה למנוע הפקעת מחירים ולהילחם ביוקר המחייה
 (חשבון X  של QUDSN, 28 בפברואר 2024)
הקמת ועדות השמירה העממית ברפיח במטרה למנוע הפקעת מחירים ולהילחם ביוקר המחייה
(חשבון X של QUDSN, 28 בפברואר 2024)
  • ב-2 במרץ 2024 דווח, כי ועדות החירום ומנגנוני הביטחון יחלו לפעול החל מ-3 במרץ 2024 במחנה הפליטים אלנציראת כדי למגר את תופעת הפקעת המחירים ולנקוט בצעדי ענישה נגד סוחרים בשווקים (ערוץ הטלגרם אלנציראת עכשיו, 3 במרץ 2024).

[1] להרחבה ראו פרסומי מרכז המידע: "סדקים בין אזרחי הרצועה להנהגת חמאס והתרחבות הביקורת הציבורית נגד חמאס" (12 בדצמבר 2023), "המחיר אותו משלמים תושבי הרצועה – ניצני ביקורת על התנהלות חמאס" (18 בנובמבר 2023).
[2] עידן על המציין את הפרק הקדום ביותר בלוח הזמנים הגאולוגי של כדור הארץ.