מבט לאיראן

14-7 באוגוסט 2024 מאת: ד”ר רז צימט
גן מפקד משמרות המהפכה (yjc.ir, 9 באוגוסט 2024)

גן מפקד משמרות המהפכה (yjc.ir, 9 באוגוסט 2024)

דובר משמרות המהפכה (תסנים, 11 באוגוסט 2024)

דובר משמרות המהפכה (תסנים, 11 באוגוסט 2024)

מ”מ שר החוץ האיראני בטקס לזכרו של הניה (איסנ”א, 13 באוגוסט 2024)

מ”מ שר החוץ האיראני בטקס לזכרו של הניה (איסנ”א, 13 באוגוסט 2024)

לי-רצ'א אעראפי (מימין) ומזכ”ל חזבאללה (אירנ”א, 10 באוגוסט 2024)

לי-רצ'א אעראפי (מימין) ומזכ”ל חזבאללה (אירנ”א, 10 באוגוסט 2024)

אלחאג' ג'ואד (למעלה), אלחאג' כמיל (למטה מימין) ואלחאג' מוסוי אלמוסוי (למטה משמאל) (עין אלפראת, 12 באוגוסט 2024)

אלחאג' ג'ואד (למעלה), אלחאג' כמיל (למטה מימין) ואלחאג' מוסוי אלמוסוי (למטה משמאל) (עין אלפראת, 12 באוגוסט 2024)

תמונות יחיא אלסנואר בהפגנה בצנעאא (אלמסירה, 8 באוגוסט 2024)

תמונות יחיא אלסנואר בהפגנה בצנעאא (אלמסירה, 8 באוגוסט 2024)

עיקרים
  • בכירים איראניים המשיכו גם השבוע לאיים בתגובה חריפה על הריגת אסמאעיל הניה בטהראן. הבכירים הדגישו את זכותה של איראן לתקוף את ישראל חרף מסרים מדיניים לטהראן להימנע מתקיפה ישירה על ישראל. בתוך כך, נראה כי ההנהגה האיראנית ממשיכה להתלבט בנוגע לאופן התגובה הרצוי, במיוחד לנוכח חשש מהידרדרות לעימות צבאי ישיר ובלתי רצוי עם ישראל, וייתכן שאף עם ארה”ב.
  • בכירים איראניים שלחו איגרות ברכה ליחיא אלסנואר בעקבות מינויו כראש הלשכה המדינית של חמאס וקראו לו להמשיך בדרך ”ההתנגדות” נגד ישראל.
  • ערוץ חדשות סורי דיווח על מינויים חדשים בפיקוד משמרות המהפכה במזרח סוריה.
  • בכיר במיליציה פרו-איראנית בעיראק אמר כי הם מוכנים לשלוח לוחמים לרצועת עזה.
  • מיליציות פרו-איראניות תקפו שני בסיסים אמריקאים בסוריה בשבוע האחרון. משרד ההגנה האמריקאי אישר ששמונה חיילים אמריקאים נפצעו.
  • החות’ים קיבלו אחריות על תקיפות נגד אוניית מטען ונגד שתי משחתות אמריקאיות במפרץ עדן. אין אימות לטענות. מנהיג החות’ים המשיך לאיים בתגובה על התקיפה הישראלית בנמל אלחדידה וציין כי תגובת “ציר ההתנגדות” נגד ישראל משתהה בשל סיבות טקטיות.
  • צבא ארה”ב הרס “כמות משמעותית” של היכולות החות’יות מאז תחילת הפעילות נגד החות’ים בנובמבר 2023.
תגובת איראן להתנקשות באסמאעיל הניה
  • דווח על מחלוקת בין נשיא איראן, מסעוד פ’זשכיאן, לבכירים במשמרות המהפכה סביב אופי התגובה האיראנית להריגת ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה.[1] לפי הדיווח, פ’זשכיאן מתעקש שלא לפתוח במלחמה כוללת עם ישראל מחשש להשלכותיה עבור איראן וסבור שהתגובה צריכה להיות מכוונת נגד בסיסים ישראליים במדינות שכנות לאיראן. לעומת זאת, בכירים במשמרות המהפכה סבורים שיש לתקוף באופן ישיר את תל אביב וערים נוספות בישראל, תוך התמקדות בבסיסים צבאיים כדי להימנע מפגיעה באזרחים. לפי הדיווח, ההחלטה הסופית בעניין זה תלויה במנהיג העליון, עלי ח’אמנהאי (The Telegrapgh, 9 באוגוסט 2024).
  • “שלושה בכירים איראניים” מסרו כי הדרך היחידה שעשויה לעכב את התגובה הישירה של איראן על סיכול הניה היא הגעה להפסקת אש ברצועת עזה עוד השבוע.[2] אחד “המקורות”, שתואר כ”גורם ביטחוני בכיר באיראן”, אמר כי איראן ובעלי בריתה יפתחו במתקפה ישירה אם השיחות על הפסקת אש ברצועת עזה ייכשלו או אם הם ירגישו שישראל יוצרת סחבת במשא ומתן. שניים מ”המקורות” אף מסרו כי איראן שוקלת לשלוח נציג שיהיה מעורב בדיוני המשא ומתן מאחורי הקלעים, וזאת כדי לשמור על קו תקשורת דיפלומטי עם ארה”ב במהלך הדיונים (רויטרס, 13 באוגוסט 2024). נציגות איראן באו”ם הכחישה את הדיווח בנוגע לכוונת איראן לשלוח נציג למשא ומתן על הפסקת האש (איסנ”א, 13 באוגוסט 2024).
  • סגן מפקד משמרות המהפכה, עלי פדוי, אמר כי הנחיותיו של מנהיג איראן בעניין הענישה החמורה של ישראל והנקמה על דמו של הניה הן ברורות ומפורשות והן ייושמו בדרך האפשרית הטובה ביותר. הוא הוסיף כי זוהי חובתה הנוכחית של איראן. פדוי הוסיף כי משמעות בחירתו של אלסנואר כראש הלשכה המדינית של חמאס היא שקו “ההתנגדות”, שהחל על ידי חמאס, יימשך עד הסוף (אלמיאדין, 9 באוגוסט 2024).
גן מפקד משמרות המהפכה (yjc.ir, 9 באוגוסט 2024)
סגן מפקד משמרות המהפכה (yjc.ir, 9 באוגוסט 2024)
  • דובר משמרות המהפכה, עלי-מחמד נאא’ני, אמר כי ההתנקשות בחייו של הניה היתה הפרה בוטה של אמנת האו”ם, וכי ”המשטר הציוני” יקבל את התגובה ל”מעשה הטיפשי” הזה במועד המתאים. הוא ציין כי ישראל רצתה לכפר על תבוסתה בשדה הקרב ברצועת עזה באמצעות הסיכול, אך קיומה נתון בסכנה גדולה אף יותר מבעבר לאחר הסיכול. הוא הוסיף כי הפחד מתגובתה של איראן התפשט ”בכל השטחים הכבושים” (תסנים, 11 באוגוסט 2024).
ובר משמרות המהפכה (תסנים, 11 באוגוסט 2024)
דובר משמרות המהפכה (תסנים, 11 באוגוסט 2024)
  • מפקד בכיר בכוחות המזוינים האיראניים, עלי שאדמאני, אמר כי ישראל ביצעה בסיכול הניה פשע חמור יותר מבעבר וכי איראן תנקום בה קשות. הוא ציין כי איראן בוחנת את ממדי התגובה וזו תתבצע בוודאות (אירנ”א, 11 באוגוסט 2024).
  • נציג איראן באו”ם, אמיר סעיד אירואני, אמר בשיחה עם עיתונאים כי הפסקת המלחמה ברצועת עזה נמצאת בראש סדר העדיפויות של איראן, וכי כל הסכם שחמאס תסכים לו יוכר גם על ידי איראן. הוא ציין כי אין קשר בין הפסקת האש לזכותה של איראן להגן על עצמה. עם זאת, הוא הביע תקווה כי תגובת איראן להריגת הניה תהיה בזמן ובאופן שלא יפגע בהפסקת האש האפשרית (פארס, 9 באוגוסט 2024).
  • דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני, גינה את קריאתם המשותפת של מנהיגי ארה”ב, צרפת, בריטניה, גרמניה ואיטליה לאיראן לדחות את איומיה לתקוף את ישראל. לדברי כנעאני, הקריאה נעדרת כל התנגדות ל”פשעים הבינלאומיים” שמבצע “המשטר הציוני”, חסרת היגיון פוליטי וסותרת לגמרי את עקרונות החוק הבינלאומי. הוא הוסיף כי מדובר בדרישות המעניקות תמיכה ציבורית ומעשית ל”מקור הפשעים והטרור הבינלאומי באזור”, וכן עידוד למבצעי ”רצח העם ופשעי המלחמה נגד האנושות”. כנעאני הדגיש כי איראן נחושה להגן על ריבונותה ועל ביטחונה הלאומי וליצור הרתעה נגד ישראל וכי על מדינות המערב להתייצב נגד ישראל והמשך המלחמה ברצועת עזה (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ האיראני, 13 באוגוסט 2024).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • בכירי הכוחות המזוינים של איראן שלחו אגרות ברכה ליחיא אלסנואר לרגל בחירוו כראש הלשכה המדינית של חמאס[3]:
    • מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי, כתב כי ההודעה על בחירתו היתה ”אור מחייה” לאחר מותו של אסמאעיל הניה וזרעה דאגה עמוקה בקרב ”האויב הפושע הציוני” ותומכיו. הוא קרא לאלסנואר להמשיך את דרכם של החללים ו”הלוחמי ולממש את ההבטחה לשחרורה המלא של “פלסטין” ובירתה ירושלים. סלאמי הדגיש כי הוא ומשמרות המהפכה לא יהססו לסייע לאלסנואר וליתר “לוחמי ההתנגדות” והביע תקווה לחיסולו של ”המשטר הציוני” בהקדם האפשרי.
    • רמטכ”ל צבא איראן, עבד אלרחים מוסוי, כתב כי בחירתו כראש הלשכה המדינית של חמאס מעידה על נחישותה של ”חזית ההתנגדות” להמשיך את דרכו של הניה ואת המאבק ב”משטר הציוני” עד לחיסולו ולשחרור ירושלים, וכן על תבוסתה של ישראל בהתנקשויות בחיי מנהיגי ”ציר ההתנגדות”. הוא הביע תקווה להצלחת אלסנואר, ”חזית ההתנגדות” ותושבי רצועת עזה (תסנים, 7 באוגוסט 2024).
    • מפקד כוח קדס, אסמאעיל קאא’ני, כתב כי חמאס הוכיחה בבחירתה כי היא מוסרת את דגלה הגאה של התנועה לבעל ההשפעה הרבה ביותר בשדה הקרב וללוחם למען אללה. הוא הדגיש כי חובתה של איראן לנקום את מותו של הניה וכי השפעת העונש שיקבל ”המשטר הציוני” בתגובה על חיסול הניה תהיה גדולה מבעבר ותוביל להיעלמותו בהקדם האפשרי (תסנים, 9 באוגוסט 2024).
  • דובר משרד החוץ האיראני כנעאני גינה בחריפות את התקיפה הישראלית בבית הספר בעיר עזה, שבו פעלה מפקדה של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין.[4] הוא האשים כי התקיפה מהווה דוגמא ברורה לביצוע פשע של רצח עם, פשע מלחמה ופשע נגד האנושות, ומוכיחה שישראל אינה מקפידה על החוק הבינלאומי ועל עקרונות מוסריים והומניים. כנעאני הוסיף כי הדרך היחידה להיאבק נגד ישראל היא באמצעות פעולה נחרצת מצד המדינות המוסלמיות ושוחרות החירות בעולם כתמיכה בעם הפלסטיני. הוא קרא לפעולה מיידית ויעילה מצד מועצת הביטחון של האו”ם נגד ישראל (איסנ”א, 10 באוגוסט 2024).
  • מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי לשעבר, עלי שמח’אני, הגיב אף הוא לתקיפה הישראלית בעזה. שמח’אני האשים כי מטרתה היחידה של ישראל בתקיפה ובהריגת הניה בטהראן היא לעורר מלחמה ולהכשיל את השיחות להפסקת אש. הוא הוסיף כי הפעולות המשפטיות, הדיפלומטיות והתקשורתיות הכשירו את התנאים הדרושים להענשתה בחומרה של ישראל, שלטענתו מבינה רק כוח (חשבון X של עלי שמח’אני, 10 באוגוסט 2024).
  • ממלא מקום שר החוץ האיראני, עלי באקרי כני, שוחח עם בכיר חמאס, ח’ליל אלחיה, ודן עימו בהתפתחויות האחרונות, בהן הריגת הניה בטהראן והתקיפה הישראלית בבית הספר אלתאבעין בעזה. באקרי בירך את אלחיה על בחירת אלסנואר לראש הלשכה המדינית של חמאס והדגיש את הצורך בפעולה מצד הקהילה הבינלאומית והמדינות המוסלמיות נגד ”פשעיה” של ישראל (אתר משרד החוץ האיראני, 11 באוגוסט 2024).
  •  ממלא מקום שר החוץ האיראני באקרי אמר בטקס זיכרון לאסמאעיל הניה במשרד החוץ האיראני כי דמו של הניה יחזק את ”ההתנגדות האסלאמית”, וכי זכותה של איראן להגיב על הסיכול שהפר את ביטחונה הלאומי וריבונותה. הוא טען כי ”המשטר הציוני” הוא גידול סרטני ושלוחה של מדיניות המערב ותוכניותיו. לדבריו, ישראל לא מימשה אף אחד מיעדיה הצבאיים במלחמה ברצועת עזה (איסנ”א, 13 באוגוסט 2024).
מ”מ שר החוץ האיראני בטקס לזכרו של הניה (איסנ”א, 13 באוגוסט 2024)
מ”מ שר החוץ האיראני בטקס לזכרו של הניה (איסנ”א, 13 באוגוסט 2024)
  • יו”ר המג’לס, מחמד באקר קאליבאף, אמר כי “הציונים” מבינים רק את שפת הכוח ועליהם להמתין לנקמה קשה מצד איראן על סיכול הניה. הוא ציין כי איראן רואה כחובתה הדתית והלאומית לנקום את דמו של הניה. כמו כן, קאליבאף קרא למדינות המוסלמיות לתמוך באופן מעשי ב”התנגדות” הפלסטינית כדי לעצור את ”מכונת רצח העם של המשטר הציוני” (ח’בר אונליין, 11 באוגוסט 2024).
המעורבות האיראנית בלבנון ובסוריה
  • חבר מועצת שומרי החוקה, עלי-רצ’א אעראפי, שלח איגרת למזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, בה כתב כי ההתנקשויות שישראל מבצעת בבכירי ”ההתנגדות” באזור מעידות על חוסר האונים של “האויב” ועל תבוסתו בזירה הפוליטית, הצבאית והביטחונית, ומצביעות על ההתקדמות המשמעותית והמבטיחה לעבר חיסול ”המשטר הציוני”. איש הדת הבכיר הדגיש את התייצבות המכללות הדתיות ואנשי הדת הבכירים באיראן לצד ”חזית ההתנגדות” באזור (אירנ”א, 10 באוגוסט 2024).
לי-רצ'א אעראפי (מימין) ומזכ”ל חזבאללה (אירנ”א, 10 באוגוסט 2024)
עלי-רצ’א אעראפי (מימין) ומזכ”ל חזבאללה (אירנ”א, 10 באוגוסט 2024)
  • דווח כי משמרות המהפכה השיקו פרויקט חפירות נרחב להקמת מחסנים חדשים בשדה התעופה הצבאי בְּלֵי בריף דמשק, לאחר שהשדה הפך למרכז להברחת אמצעי לחימה. לפי הדיווח, עבודות החפירה בשלושה אתרים במקום מנוהלות בידי מפקד בכוח קדס, המכונה חאג’ נוראללה, ומומחים איראנים שהגיעו לאחרונה מאיראן לשדה התעופה וערכו בו בדיקות היתכנות. עוד נמסר כי העבודות בשדה נועדו לאפשר העברת אמצעי לחימה של חזבאללה וכוח קדס מאזורים בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק למחסנים החדשים בשדה התעופה בְּלֵי, המוגנים יותר מפני תקיפות אוויריות (Political Keys, 7 באוגוסט 2024).
  •  דווח על מינויים חדשים בפיקוד משמרות המהפכה במזרח סוריה. לפי הדיווח, אלחאג’ ג’ואד מונה למפקד המיליציות הפרו-איראניות במזרח סוריה במקומו של אלחאג’ כמיל. אלחאג’ מוסוי אלמוסוי מונה לשמש כסגנו. אלחאג’ ג’ואד שימש כאחראי על המיליציות הפרו-איראניות במחוז חלב והועבר במחצית שנת 2023 למחוז דיר א-זור כדי לפקח על חטיבת פאטמיון האפגאנית במזרח סוריה. עוד נמסר בדיווח כי אלחאג’ כמיל טרם עזב את מחוז דיר אלזור, וכי משמרות המהפכה צפויים להטיל עליו משימות רגישות יותר, בהן פיקוח ישיר על העברות אמצעי לחימה יבשתיות מאיראן ללבנון דרך עיראק וסוריה או תכנון ופיקוח על הקמת תאים באזור מזרח הפרת (עין אלפראת, 12 באוגוסט 2024).
אלחאג' ג'ואד (למעלה), אלחאג' כמיל (למטה מימין) ואלחאג' מוסוי אלמוסוי (למטה משמאל) (עין אלפראת, 12 באוגוסט 2024)
אלחאג’ ג’ואד (למעלה), אלחאג’ כמיל (למטה מימין) ואלחאג’ מוסוי אלמוסוי (למטה משמאל)
(עין אלפראת, 12 באוגוסט 2024)
פעילות המיליציות השיעיות
עיראק
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק לא קיבלה השבוע אחריות על תקיפות נגד יעדים בישראל, בדומה לשבועיים הקרובים.
תנועת האצילים מוכנה לשלוח לוחמים לרצועת עזה
  • ראש המועצה המדינית של תנועת האצילים (אלנג’באא’), עלי אלאסדי, מסר כי התנועה תשתתף “בפעולות נקמת הדם על השהידים של פלסטין”, וכי היא מוכנה גם לשלוח לוחמים לרצועת עזה כדי להילחם נגד “הכובשים”. הוא הוסיף כי “ההתנגדות” הבינה כי “האויב” מבין רק כוח ולכן פועלת מולו באותו האופן (ערוץ אלסומריה, 13 באוגוסט 2024).
ברכות על מינוי יחיא אלסנואר
  • מזכ”ל עצאא’ב אהל אלחק, קיס אלח’זעלי, ומזכ”ל אנצאר אללה אלאופיאא’, חידר אלע’ראוי, בירכו את חמאס ואת העם הפלסטיני על בחירתו של יחיא אלסנואר ליו”ר הלשכה המדינית החדש של חמאס. השניים מסרו כי הבחירה באלסנואר היא בחירה נבונה שתעזור לעם הפלסטיני להמשיך במאבקו כנגד “הכיבוש הציוני הפושע” (חשבון X של חידר אלע’ראוי וחשבון X של קיס אלח’זעלי, 7 באוגוסט 2024).
  • תנועת האצילים בירכה את חמאס ואת “ציר ההתנגדות” על מינויו של יחיא. התנועה מסרה כי היא ממשיכה לתמוך, לסייע ולשתף פעולה עם “ההתנגדות” ברצועת עזה (חשבון X של אלנג’באא’, 7 באוגוסט 2024). חבר המיליציה, מהדי אלכעבי, ציין כי הבחירה באלסנואר הינה הוכחה לחזון “ההתנגדות” ובחירה חשובה במשוואה הבינלאומית והאזורית (ערוץ הטלגרם אלעמיד, 7 באוגוסט 2024).
גינויים בעקבות תקיפת מפקדת טרור בבית ספר בעזה
  • מזכ”ל מיליציית עצאא’ב אהל אלחק, קיס אלח’זעלי, גינה את התקיפה הישראלית בבית הספר אלתאבעין בעיר עזה ב-10 באוגוסט 2024. אלח’זעלי מסר כי מדובר ב”פשע אכזרי” שמוכיח כי ישראל אינה מעוניינת בהפסקת אש ורק רוצה להמשיך את “תוקפנותה” נגד העם הפלסטיני “ולטבוח בכמה שיותר אזרחים תמימים” (חשבון X של קיס אלח’זעלי, 10 באוגוסט 2024).
  • גדודי חזבאללה גינו את התקיפה הישראלית. בהודעת הגדודים נאמר כי “הפשעים של האויב הציוני-אמריקאי נגד החפים מפשע ברצועת עזה ובפלסטין ממשיכים פעם אחר פעם והפנים האכזריות של ארה”ב מתגלים לעולם בצורתן האמיתית”. עוד נמסר כי התמיכה המתמשכת של ארה”ב ב”ישות הציונית” ואספקת כלי ההרג האכזריים כדי להרוג חפים מפשע בפלסטין הופכים את מטרת האויב לחיסול העם הפלסטיני או הגירה שלו מארצו” (ערוץ הטלגרם כאף, 10 באוגוסט 2024).
תקיפות נגד בסיסים אמריקאיים
  • ב-13 באוגוסט 2024, בשעות הלילה, דווח כי הבסיס האמריקאי בשדה הנפט קוניקו שבאזור דיר אלזור במזרח סוריה הותקף באמצעות רקטות. “מקור בשטח” מסר כי התקיפה בוצעה באמצעות שיגור מטח רקטות מאזור הגבול בין עיראק וסוריה (אלמיאדין, 13 באוגוסט 2024). “גורם ביטחוני” מסר כי מיליציה הנתמכת על ידי איראן שיגרה שישה פגזים לעבר הבסיס וכי הם נפלו בשטח הבסיס וכוחות הקואליציה השיבה באש ארטילרית. עם זאת, שני “בכירים אמריקאים” מסרו כי לא הייתה פגיעה בבסיס ולא היו נפגעים (רויטרס, 14 באוגוסט 2024).
  • בלילה בין ה-10-9 באוגוסט 2024, דווח על תקיפה באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים (כטב”מים) נגד הבסיס האמריקאי ח’ראב אלג’יר באזור אלחסכה שבצפון-מזרח סוריה (מרכז המעקב הסורי, 10 באוגוסט 2024). ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות על התקיפה (ערוץ הטלגרם אלעמיד, 10 באוגוסט 2024). “גורם אמריקאי רשמי” מסר כי מספר אמריקאים ואנשי הקואליציה הבינלאומית נפצעו באורח קל בתקיפת כטב”ם (רויטרס, 11 באוגוסט 2024). דובר משרד ההגנה האמריקאי אישר כי שמונה אנשי צבא אמריקאים פונו לטיפול באתר אחר בשל שאיפת עשן ופגיעה מוחית בשל טראומה. הוא ציין כי שלושה מהפצועים כבר שבו  לשירות והיתר נמצאים תחת השגחה, אולם אין סכנה לחייהם (אתר משרד ההגנה, 13 באוגוסט 2024).
תקיפת הבסיס האמריקאי ח'ראב אלג'יר (חשבון X של קראר עאמר, 10 באוגוסט 2024)
תקיפת הבסיס האמריקאי ח’ראב אלג’יר (חשבון X של קראר עאמר, 10 באוגוסט 2024)
  • ועדת התיאום של ההתנגדות העיראקית איימה כי אם הכוחות האמריקאיים יפעלו נגד המיליציות או ינצלו את המרחב האווירי של עיראק כדי לתקוף את איראן, התגובה תהיה ללא מגבלות. בהודעה שפרסמה הוועדה, היא האשימה את “כוחות היהירות” בתמיכה ובמימון הביטחון של “היישות הציונית” על חשבון ביטחון האזור והדגישה כי אינה כפופה למגבלות כלשהן (ערוץ הטלגרם של ועדת התיאום של ההתנגדות העיראקית, 12 באוגוסט 2024).
  • “מקור” בגיוס העממי מסר כי אזור ג’רף אלצח’ר, מדרום לבגדאד, אשר הותקף על-ידי כוחות אמריקאיים ב-30 ביולי 2024, נמצא תחת שליטת המיליציות, וכי ישנם אנשים שאינם עיראקים אשר נמצאים בו בתור “יועצים”, בהם איראנים, חות’ים ולבנונים. “מקור” נוסף מסר כי “ציר ההתנגדות” הפך את ג’רף אלצח’ר למרכז של אימונים, הדרכות, פיקוד ושליטה, וייתכן שגם לייצור אמצעי לחימה והרכבת כטב”מים איראנים. בנוסף, הוא ציין כי האזור הוא מקום לאימון והכשרת לוחמי ומפקדי מיליציות בתימן, בחריין, סוריה ולבנון (אלערבי אלג’דיד, 12 באוגוסט 2024). יוזכר כי בתקיפה נהרגו מפקד ושלושה פעילים של גדודי חזבאללה וקצין תיאום חות’י שהיו בהכנות לקראת שיגור כטב”מים.
תקיפה נגד המיליציות הפרו-איראניות בסוריה
  • ב-11 באוגוסט 2024, דווח כי כטב”ם בלתי מזוהה, ככל הנראה אמריקאי, תקף כלי רכב צבאי שנסע בין הכפרים אלכשמה לאלדויר במרחב אזור דיר אלזור בקרבת גבול סוריה-עיראק. לפי הדיווח, חמישה סורים שחברים במיליציות הפרו-איראניות נהרגו בתקיפה, ולאחר מכן דווח כי שלושה חברי מיליציות נוספות מתו מפצעיהם (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 12-11 באוגוסט 2024). “מקור” סורי מסר כי כטב”ם אמריקאי ביצע את התקיפה (news-iq.com1, 12 באוגוסט 2024).
תימן
פעילות צבאית של החות’ים
  • ב- 7 באוגוסט 2024, קיבל דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, יחיא סריע, אחריות על שלוש תקיפות: כי תקיפה נגד האונייה Contship Ono במפרץ עדן באמצעות מספר טילים בליסטיים וכטב”מים; תקיפה במפרץ עדן נגד המשחתת האמריקאית Cole USS באמצעות מספר כטב”מים ונגד המשחתת האמריקאית Laboon USS באמצעות מספר טילים בליסטיים. לטענת סריע, מטרות התקיפות הושגו והפגיעה בספינות היתה מדויקת (חשבון X של יחיא סריע, 7 באוגוסט 2024). מקור צבאי אמריקאי מסר כי אין לארה”ב דיווחים התומכים בטענות החות’ים בנוגע לפגיעה בספינות אמריקאיות (סקאי ניוז בערבית, 8 באוגוסט 2024).
  • ב- 9 באוגוסט 2024, דיווחה סוכנות פעולות הסחר הימי של בריטניה (UKMTO) כי מכלית הנפט Delta Blue הותקפה שלוש פעמים במרווחים של שעות בעת ששייטה במצר באב אלמנדב. בתקיפה הראשונה, התפוצץ טיל בסמוך למכלית; בתקיפה השנייה, צוות המכלית נטרל כלי שיט בלתי מאויש (כשב”ם) שנע לעברה; בתקיפה השלישית, התפוצץ טיל נוסף בסמוך למכלית. בנוסף לכך, יום לפני כן שוגר טיל RPG מסירה ופגע סמוך למכלית. לפי הדיווח, למכלית לא נגרם נזק והיא המשיכה ליעדה (חשבון X של UKMTO, 9-8 באוגוסט 2024).
  • ב-13 באוגוסט 2024, דיווחה סוכנות פעולות הסחר הימי של בריטניה על תקיפה נגד האונייה Delta Atlantica באמצעות כשב”ם שנוטרל על ידי הצוות לפני שפגע באונייה. לפי הסוכנות, קדמו לתקיפה זו שני פיצוצים שהתרחשו בסמוך לאונייה אך לא גרמו לה נזק (חשבון X של UKMTO, 13 באוגוסט 2024).
  • ב-14 באוגוסט 2024, דיווחו “מקורות ניווט תימניים” כי הכוחות הימיים החות’יים תקפו אוניית מטען שניסתה לעבור בצפון הים האדום. לפי “המקורות”, במקום התנהלו עימותים צבאיים “נרחבים” בין הכוחות האמריקאיים שניסו לסייע לאונייה להמשיך בדרכה לבין הכוחות החות’יים שתקפו שוב את האונייה (אלאח’באר, 14 באוגוסט 2024)
  • פיקוד המרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) דיווח כי במהלך השבוע האחרון הכוחות השמידו שני כטב”מים, כשב”ם ושני כלי שיט של החות’ים בים האדום. בנוסף, בתקיפות בשטחים בשליטת החות’ים בתימן, הושמדו שני כטב”מים, כשב”ם, משגר טילים, חמישה טילי שיוט נגד כלי שיט ושתי תחנות שליטה קרקעיות (חשבון X של פיקוד המרכז של ארה”ב, 14-7 באוגוסט 2024).
  • פיקוד המרכז של צבא ארה”ב עדכן כי מאז תחילת הפעילות נגד החות’ים בנובמבר 2023, בוצעו שבעה סבבים של תקיפות אמריקאיות נגד יעדים של החות’ים בתימן, כולם באישור הנשיא ביידן ובהשתתפות הבריטים, וכי התקיפות הרסו “כמות משמעותית” של היכולות החות’יות, כולל עשרות מחסנים של אמצעי לחימה, מרכזי פיקוד ושליטה, מערכות הגנה אווירית ומסוקים. עוד נמסר כי בתשעת חודשי הפריסה של נושאת המטוסים אייזנהאואר בים האדום, הכוחות האמריקאיים ירו יותר מ-135 טילי טומהוק נגד יעדים חות’יים בתימן ובנוסף נורו 155 טילים מסוגים שונים נגד כטב”מים. כמו כן, מטוסי הקרב מדגם F-18 שהיו מוצבים על האייזנהאואר שיגור שישים טילי אוויר-אוויר ו-420 טילי אוויר-קרקע (Politico, 7 באוגוסט 2024).
התבטאויות בכירים חות’ים
  • ב- 8 באוגוסט 2024, נשא מנהיג התנועה החות’ית בתימן, עבד אלמלכ אלחות’י, את נאומו השבועי, בו אמר כי התגובה לתקיפה הישראלית בנמל אלחדידה היא בלתי נמנעת. הוא הדגיש כי ההחלטה להגיב נגד ישראל היא החלטה של כל “ציר ההתנגדות” וכי ההשתהות בהוצאתה לפועל נובעת מסיבות טקטיות בלבד. אלחות’י הוסיף כי אין דבר שיכול למנוע את התקיפה, כולל איומים או לחץ בינלאומי. לטענתו, הכוחות החות’ים מפתחים יכולות צבאיות וטכנולוגיות שיתגברו על מכשולים שיעמדו מול התקיפות החות’יות העתידיות במהלך השלב הנוכחי, שהרחיב משמעותית את טווח הפעולה של הכוחות החות’ים לאחר הצלחתם למנוע את השיט “המסייע לישראל” בים האדום והערבי ובמפרץ עדן (אלמסירה, 8 באוגוסט 2024).
  •  ב-8 באוגוסט 2024, נערכה צעדת התמיכה השבועית של החות’ים בעם הפלסטיני. מארגני הצעדה מסרו כי הם מברכים את חמאס ואת העם הפלסטיני על בחירת יחיא אלסנואר לראש הלשכה המדינית במקומו של אסמאעיל הניה. הם הוסיפו כי העם התימני והכוחות המזוינים החות’ים רוצים להמשיך בג’האד ובלחימה באויבים. כמו כן הם טענו כי היעלמות ישראל היא “הבטחה אלוהית חתומה בספר אללה” וכי גם התמיכה של ארה”ב ומדינות נוספות במערב ובעולם הערבי לא תציל אותה (אלמסירה, 8 באוגוסט 2024).
תמונות יחיא אלסנואר בהפגנה בצנעאא (אלמסירה, 8 באוגוסט 2024)
תמונות יחיא אלסנואר בהפגנה בצנעאא (אלמסירה, 8 באוגוסט 2024)
  • ב-10 באוגוסט 2024, פרסם דובר החות’ים, מחמד עבד אלסלאם, הודעת גינוי על “הטבח” בבית הספר “אלתאבעין” בעיר עזה. הוא גינה גם את המשך התמיכה של ארה”ב בישראל, שלטענתו מאפשרת את המשך “הפשעים ההמוניים” נגד תושבי רצועת עזה, והדגיש כי הערבים והמוסלמים נושאים באחריות כלפי רצועת עזה ואל להם להזניח את חובתם הדתית והמוסרית ובכך לעודד את המשך פשעיו של “האויב הציוני” (חשבון X של מחמד עבד אלסלאם, 10 באוגוסט 2024).
  • במהלך השבוע האחרון, פרסם חבר המועצה המדינית של החות’ים, חזאם אלאסד, מספר הודעות בעברית שהתייחסו לאיומי “ציר ההתנגדות” להגיב נגד ישראל. לשון חלק מההודעות, כפי שהופיעו במקור: “עליהם לדאוג, לצפות ולהחזיק את נשימתם”; “מתי הם יצאו מהמנהרות? הקולוניאליזם המערבי הביא אותם לאזורנו עם חלומות של ביטחון ושגשוג, והיום הם חיים בפחד במקלטים. והגרוע מכל עוד לפניהם”; “האם הכובש הישראלי עדיין מאמין שאמריקה והמערב יגנו עליו לנצח?” (חשבון X של חזאם אלאסד, 7-14 באוגוסט 2024).

[1] להרחבה, ראו מחקר של מרכז המידע מתאריך 2 באוגוסט 2024: "סיכול פואד שכר והריגת אסמאעיל הניה – תגובות ומשמעויות".
[2] יוזכר כי ב-15 באוגוסט 2024 מתוכננת להיערך בקטר פגישה של המדינות המתווכות וישראל בנוגע למו"מ להפסקת אש ועסקת חטופים.
[3] להרחבה, ראו מחקר של מרכז המידע מתאריך 8 באוגוסט 2024: "תגובות ותובנות בעקבות בחירת יחיא אלסנואר לראש הלשכה המדינית של חמאס".
[4] חיל האוויר הישראלי תקף מפקדה צבאית של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין שפעלה במסגד במתחם בית הספר משמש גם כמחסה לתושבי העיר עזה. לפי צה”ל, אומתה זהותם של לפחות 31 פעילי טרור שנהרגו בתקיפה, בניגוד לטענות חמאס כי נהרגו יותר ממאה אזרחים.