מבט לאיראן

17-10 ביולי 2024 מאת: ד"ר רז צימט
פ'זשכיאן והניה (מהר, 14 ביולי 2024)

פ'זשכיאן והניה (מהר, 14 ביולי 2024)

מפקד משמרות המהפכה (תסנים, 10 ביולי 2024)

מפקד משמרות המהפכה (תסנים, 10 ביולי 2024)

פ'זשכיאן ואלמשאט (אלעאלם, 15 ביולי 2024)

פ'זשכיאן ואלמשאט (אלעאלם, 15 ביולי 2024)

שיגור אחד הכטב

שיגור אחד הכטב"מים בתקיפה המשותפת (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 16 ביולי 2024)

שיגור אחד הכטב

שיגור אחד הכטב"מים בתקיפה לעבר אילת ונמל חיפה (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 15 ביולי 2024)

שיגור טיל השיוט בתקיפה (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 15 ביולי 2024)

שיגור טיל השיוט בתקיפה (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 15 ביולי 2024)

התיעוד לכאורה של תקיפת מכלית הנפט Chois Lion באמצעות כשב

התיעוד לכאורה של תקיפת מכלית הנפט Chois Lion באמצעות כשב"ם (חשבון X של זרוע התקשורת הצבאית של החות'ים, 16 ביולי 2024)

עיקרים
  • נשיא איראן הנבחר, מסעוד פ’זשכיאן, הדגיש בשיחה עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, כי ממשלתו תציב את הסוגייה הפלסטינית בראש סדר העדיפויות שלו ותפעל להפסקת המלחמה ברצועת עזה.
  • מפקד כוח קדס, אסמאעיל קאא’ני, קיים ביקור במספר מדינות באזור ונועד עם מפקדים ובכירים ב”חזית ההתנגדות” כדי להדגיש את תמיכתה הנמשכת של איראן בציר הפרו-איראני; מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי, הצהיר כי איראן תתמוך ב”חזית ההתנגדות” ותילחם אם הנסיבות יחייבו זאת.
  • ממלא מקום שר החוץ האיראני, עלי באקרי, הגיע לביקור בניו יורק כדי להשתתף בדיון מועצת הביטחון בנוגע להתפתחויות ברצועת עזה. הוא הזהיר כי אם ישראל תנסה להרחיב את המלחמה לזירות נוספות, היא תגרום לעצמה נזק נוסף ותביא תועלת ל”התנגדות”.
  • החות’ים בתימן וההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלו אחריות משותפת על שיגור כלי טיס בלתי מאוישים לעבר אונייה בים התיכון. בנוסף, ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות על שלוש תקיפות משלה נגד מטרות בישראל. אין אישור לטענות.
  • החות’ים דיווחו על תקיפות נגד כלי שיט אזרחיים בים האדום ובמפרץ עדן. פיקוד המרכז האמריקאי אישר שתיים מהתקיפות, אחת מהן נגד אונייה בבעלות ישראלית. לא היו נפגעים, אולם נגרם נזק. כמו כן, החות’ים קיבלו אחריות על שיגור כלי טיס בלתי מאוישים לעבר אילת. אין אימות לטענה.
  • המודיעין האמריקאי פרסם דוח שהראה כי אמצעי הלחימה שנתפסו בדרכם לחות’ים הם מתוצרת איראן. נציגות איראן באו”ם דחתה את הטענות.
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק והחות’ים החריפו את האיומים לפעול נגד סעודיה והאשימו אותה כי היא מסייעת לישראל.
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • נשיא איראן הנבחר, מסעוד פ’זשכיאן, הדגיש במכתב לראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, את תמיכתה הנמשכת של איראן בפלסטינים.[1] במכתב תגובה לאיגרת ברכה, ששיגר הניה לפ’זשכיאן בעקבות ניצחונו בבחירות, כתב הנשיא הנבחר כי הרפובליקה האסלאמית מחויבת לעקרון התמיכה בעם הפלסטיני ובמאבקו נגד ”הכיבוש והאפרטהייד של המשטר הציוני” ורואה בכך את חובתה האנושית והאסלאמית. הוא הוסיף כי איראן תמשיך לתמוך באופן מלא בעם הפלסטיני עד למימוש כל זכויותיו ושחרור ירושלים, וכי הוא בטוח שלוחמי “ההתנגדות” הפלסטינית ינצחו במלחמה הנוכחית (איסנ”א, 10 ביולי 2024).
  •  ב-14 ביולי 2024, שוחח פ’זשכיאן בטלפון עם הניה, ודן עימו בהתפתחויות האחרונות ברצועת עזה, ובכלל זה תקיפת צה”ל נגד ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מחמד אלצ’יף, בח’אן יונס ב-13 ביולי. פ’זשכיאן גינה את התקיפה ואמר כי ”פשע זה הוא סימן לרצונו של המשטר הציוני להמשיך ברצח העם של העם הפלסטיני ולשבור את רצון ההתנגדות”. הוא הדגיש,כי איראן לעולם לא תעזוב את העם הפלסטיני לבדו בתנאים הקשים הללו, וכי ממשלתו תציב את הסוגייה הפלסטינית בראש סדר העדיפויות שלה. פ’זשכיאן הוסיף כי איראן תקדיש את כל מאמציה להפסקת המלחמה ו”רצח העם”. הניה, מצדו, הודה לנשיא הנבחר על תמיכת איראן בפלסטינים וביקש ממנו להמשיך במאמצים המדיניים והדיפלומטיים ל”הפסקת מעשי התוקפנות של ישראל” (מהר, 14 ביולי 2024).
פ'זשכיאן והניה (מהר, 14 ביולי 2024)
פ’זשכיאן והניה (מהר, 14 ביולי 2024)
  • דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני, גינה את תקיפת ישראל בח’אן יונס ב-13 ביולי 2024. הוא ציין כי לא ניתן לצפות להתנהגות הומניטרית מ”משטר בלתי לגיטימי” המבוסס על פשע, אך מה שמצער הוא שתיקתן וחוסר המעש מצד ממשלות המערב אל מול “הפשעים והאכזריות הללו”. הוא הוסיף כי ארה”ב וכמה ממשלות אירופיות התומכות בישראל הן המפסידות הגדולות ביותר במלחמה נגד רצועת עזה, וכי הן הפסידו לא רק במלחמה אלא גם את המוסר והכבוד האנושי (חשבון X של נאצר כנעאני, 14 ביולי 2024).
  • במאמר שפרסם נשיא איראן הנבחר, התייחס מסעוד פ’זשכיאן לישראל וציין כי היא נותרה ”משטר אפרטהייד” ומוסיפה כעת ”רצח עם” לעבר של כיבוש, פשעי מלחמה, טיהור אתני, בניית התנחלויות, החזקת נשק גרעיני, סיפוח בלתי חוקי ותוקפנות נגד שכנותיה. פ’זשכיאן ציין כי כצעד ראשון, ממשלתו תדחק בשכנותיה הערביות לשתף פעולה ולנצל את כל המנופים הפוליטיים והדיפלומטיים כדי לתעדף השגת הפסקת אש קבועה ברצועת עזה במאמץ להפסיק את ”הטבח” ולמנוע את הרחבת המשבר. לדבריו, לאחר מכן יש לפעול לסיום הכיבוש הממושך, שלטענתו הרס ארבעה דורות של פלסטינים (Tehran Times, 13 ביולי 2024).
  • מפקד כוח קדס, אסמאעיל קאא’ני, נועד עם מפקדים ובכירים ב”חזית ההתנגדות” במסגרת ביקור שקיים בימים האחרונים ב”אזורי חזית ההתנגדות” (ככל הנראה הכוונה לסוריה, ללבנון ולעיראק). במהלך ביקורו, שמועדו ומיקומו המדויקים לא נמסרו בתקשורת האיראנית, הדגיש קאא’ני כי איראן תמשיך לתמוך בהם, וציין כי תמיכה ב”התנגדות”, ובמיוחד ב”פלסטין” ובתושבי רצועת עזה, היא מדיניות אסטרטגית, קבועה ומוסכמת על כל חלקי המשטר והעם באיראן (איסנ”א, 11 ביולי 2024).
  • שגריר איראן לשעבר בלבנון, מחמד עלי סבחאני, אמר כי חיזוק ”ציר ההתנגדות” מהווה עמדה קבועה של הרפובליקה האסלאמית, אם כי גישתה של ממשלת הנשיא פ’זשכיאן ביחס להתנגדות שונה מזו של השמרנים הקיצוניים. הוא ציין כי אין בסיס לטענות מצד כמה מיריביו של פ’זשכיאן, שבחירתו תפגע בקשרים בין איראן ל”ציר ההתנגדות”. לדבריו, במפגש הפרידה בין מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, לנשיא הרפורמיסטי לשעבר, מחמד ח’אתמי, ציין נצראללה כי תמיכת ממשלת ח’אתמי בחזבאללה עלתה בהרבה על הציפיות. סבחאני הוסיף כי התמיכה ב”התנגדות” תהיה חלק ממדיניות החוץ של הנשיא הנבחר, אך תמיכה זו תתבטא לא רק בתחום היכולות הצבאיות אלא גם במישור המדיני באזור ומחוצה לו, באופן שיאפשר לקבוצות “ההתנגדות” לשפר את מעמדן המדיני ולחזק את קשריהן עם מדינות ערב על חשבון ישראל. לדבריו, ממשלת פ’זשכיאן יכולה באמצעות אימוץ מדיניות חוץ נבונה, להביא לבידודה של ישראל ולמנוע ממנה לתקוע טריז בין איראן לשכנותיה הערביות. כמו כן, על הממשלה החדשה להניח על השולחן יוזמות מדיניות, שיסייעו בהשגת הפסקת אש ברצועת עזה (ג’מאראן, 11 ביולי 2024).
  • ממלא מקום שר החוץ האיראני, עלי באקרי, המבקר בניו יורק כדי להשתתף בישיבת מועצת הביטחון בנוגע להתפתחויות ברצועת עזה, נועד עם נשיא מועצת הביטחון של האו”ם, דניס פרנסיס, ודן עמו בהתפתחויות באזור, ובמיוחד ברצועת עזה. הוא הודה לנשיא המועצה על החלטותיה בנוגע לתמיכה בפלסטינים ולהפסקת המלחמה ברצועת עזה וקרא להגברת המאמצים ל”הפסקת התקיפות נגד תושבי הרצועה ופשעי המשטר הציוני” (מהר, 16 ביולי 2024).
  • באקרי אמר בריאיון כי ישראל מפסידה את המלחמה נגד קואליציית בעלות בריתה של איראן. הוא הזהיר כי אם ישראל תנסה להרחיב את המלחמה לזירות נוספות, לרבות לבנון, היא תיכשל בשינוי סדר חדש זה, תגרום לעצמה נזק נוסף ותביא תועלת נוספת ל”התנגדות”. לדבריו, איראן לא תעמוד בחיבוק ידיים אל מול האיומים מצד ישראל (Newsweek, 16 ביולי 2024).
  • מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי, אמר בטקס זיכרון לחללי מפקדת רמצ’אן (מפקדת משמרות המהפכה שפעלה בעיראק במהלך מלחמת איראן-עיראק) כי איראן לא תעמוד מנגד, אלא תתמוך ב”חזית ההתנגדות” ותילחם אם הנסיבות יחייבו זאת. הוא ציין כי מיקום פעולת איראן נקבע על בסיס הגיאוגרפיה האידיאולוגית שלה, וכי היא תתערב בכל מקום שבו מוסלמים יימצאו בסכנה. הוא הדגיש כי המוסלמים יקרים ובלתי מנוצחים. סלאמי הוסיף כי “חזית ההתנגדות” התרחבה וכי הציונים נמצאים תחת אש מתימן, מעיראק, מלבנון, מ”פלסטין” וגם מאיראן עצמה (תסנים, 10 ביולי 2024).
מפקד משמרות המהפכה (תסנים, 10 ביולי 2024)
מפקד משמרות המהפכה (תסנים, 10 ביולי 2024)
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • “גורמי מודיעין” באזור מסרו כי סמכויותיו של מפקד משמרות המהפכה בסוריה ובלבנון, מחמד רצ’א זאהדי (חסן מהדוי), שנהרג בתקיפה בדמשק שיוחסה לישראל ב-1 באפריל 2024, פוצלו בין כמה מחליפים. לפי דיווח זה, הדבר עשוי להעיד על קושי במציאת מחליף יחיד לבכיר האיראני שחוסל, וכן על צעדי זהירות מצד משמרות המהפכה לקראת אפשרות של סיכולים דומים בעתיד (כאן 11, 14 ביולי 2024).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • ב-10 ביולי 2024, שוחח נשיא איראן הנבחר, מסעוד פ’זשכיאן, עם נשיא החבל הכורדי בצפון עיראק, נצ’ירואן בארזאני, שבירך אותו על ניצחונו בבחירות. פ’זשכיאן הודה לבארזאני והדגיש בפניו את הצורך בחיזוק הקשרים בין איראן לעיראק ולחבל הכורדי (תסנים, 10 ביולי 2024).
  • ב-14 ביולי 2024, שוחח פ’זשכיאן עם ראש המועצה המדינית העליונה של החות’ים, מהדי אלמשאט, שבירך אותו על ניצחונו בבחירות והודה לאיראן על תמיכתה בעם הפלסטיני. הנשיא הנבחר שיבח את החלטת הנהגת החות’ים לתמוך בעם הפלסטיני בנסיבות הקשות הנוכחיות, וציין כי מספר מדינות מוסלמיות פועלות בהתאם לאינטרסים שלהן ומסתפקות בהצהרות. הוא הוסיף כי העמים החופשיים יעמידו לדין את השליטים שלא פעלו להפסקת ”פשעי המשטר הציוני נגד העם הפלסטיני”. כמו כן, הביע פ’זשכיאן את תקוותו להסרת המצור מעל תימן (אלעאלם, 15 ביולי 2024).
פ'זשכיאן ואלמשאט (אלעאלם, 15 ביולי 2024)
פ’זשכיאן ואלמשאט (אלעאלם, 15 ביולי 2024)
פעילות המיליציות השיעיות
תקיפה משותפת של המיליציות בעיראק והחות’ים
  •  ב-15 ביולי 2024, קיבלו החות’ים בתימן וההתנגדות האסלאמית בעיראק אחריות על תקיפה משותפת נגד האונייה Olvia בים התיכון (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 15 ביולי 2024; ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 16 ביולי 2024). ההתנגדות האסלאמית בעיראק פרסמה תיעוד לכאורה של שיגור כלי טיס בלתי מאוישים (כטב”מים) במסגרת התקיפה המשותפת (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 16 ביולי 2024). אין אימות לטענה על התקיפה.
שיגור אחד הכטב"מים בתקיפה המשותפת (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 16 ביולי 2024)
שיגור אחד הכטב”מים בתקיפה המשותפת (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 16 ביולי 2024)
  • “מומחה צבאי” המקורב למשרד ההגנה התימני מסר כי יש תיאום ברמה גבוהה בין החות’ים לבין ההתנגדות האסלאמית בעיראק במשך חודשים וכי הצדדים שומרים על קשר על בסיס יומי. הוא הוסיף כי משרד תיאום מיוחד של החות’ים פועל בעיראק “כבר תקופה”, וכי החות’ים רוצים שארה”ב וסעודיה ידעו שהתנועה עומדת לבצע “פעולות עמוקות ורחבות היקף ברמה האזורית, לא רק נגד ישראל אלא גם נגד המגנים שלה באזור, ובראשם הבסיסים האמריקאיים”. הוא הוסיף כי “המסר מופנה גם כלפי סעודיה” וכי “כל מבצע עתידי יגיע מיותר מכיוון אחד ומצד אחד” (אלאח’באר, 13 ביולי 2025).
עיראק
הודעות קבלת אחריות של ההתנגדות האסלאמית בעיראק
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה השבוע אחריות על שלוש תקיפות עצמאיות נגד יעדים בישראל. לא היה אימות לטענות (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 16-10 ביולי 2024):
    • 9 ביולי 2024: נמל אשדוד באמצעות כטב”מים (ההודעה יצאה ב-10 ביולי 2024).
    • 15 ביולי 2024: אילת ונמל חיפה באמצעות כטב”מים וטיל שיוט מסוג אלארקב.
    • 16 ביולי 2024: בסיס צבאי (“מעאלים”) באמצעות כטב”מים.
שיגור אחד הכטב"מים בתקיפה לעבר אילת ונמל חיפה (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 15 ביולי 2024)    שיגור טיל השיוט בתקיפה (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 15 ביולי 2024)
מימין: שיגור אחד הכטב”מים בתקיפה לעבר אילת ונמל חיפה; משמאל: שיגור טיל השיוט בתקיפה
(ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 15 ביולי 2024)
  • “מקור מיוחד” ציין כי ההתנגדות האסלאמית בעיראק החליטה להסלים את פעולותיה הצבאיות בתגובה ל”טבח שביצעה ישראל” באלמואצי שבח’אן יונס, במהלך ניסיון הסיכול של ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מחמד אלצ’יף. בגדודי חזבאללה ציינו כי אחרי “הטבח” בח’אן יונס, ישראל “אינה מבינה דבר מלבד שפת כלי הנשק, וזה דורש הגברת קצב הפעולות של ציר ההתנגדות נגד הישות הזו”. הודעת הגדודים הוסיפה כי ארה”ב “משתתפת בהרג פלסטינים באמצעות תמיכה בציונים ואספקת אלפי טונות של פצצות” (אלמיאדין, 15 ביולי 2024).
היערכות המיליציות להסלמה בלבנון
  • דווח כי איראן פועלת לחזק את העמדות שלה בדרום סוריה וכי הגיעו לשם תגבורות נוספות, כולל לוחמים ממיליציות עיראקיות שנאמנות לאיראן, כהיערכות לקראת התפתחויות כלשהן שעלולות להתרחש מכיוון רמת הגולן, במיוחד אם ייכשל המשא ומתן על הפסקת אש ברצועת עזה (אלמדן, 14 ביולי 2024).
תמיכת המיליציות בפלסטינים
  • המיליציות הפרו-איראניות ניצלו את אירועי העאשוראא’[2] כדי להביע את תמיכתן בפלסטינים. להלן התבטאויות בולטות:
    • גדודי חזבאללה פרסמו הודעה, בה קראו למוסלמים להגן על המדוכאים ולאמץ עמדות נוקשות נגד המדינות שתומכות “במכונת ההרג הציונית”. בהודעה נאמר כי אירועי העשוראא’ השנה מגיעים בנסיבות “די דומות” לאלה שבהם התנסה האמאם אלחסין בן עלי מבחינת “הפגיעה במקומות הקדושים, חוסר התמיכה מול המתנשאים, בנוסף למעשי הטבח שהציונים מבצעים נגד מוסלמים, בסיוע אמריקה ונאט”ו, כישלון המנהיגים הערבים ושתיקת ופחדנות הזרים שטוענים שהם הומניטריים” (אתר גדודי חזבאללה, 17 ביולי 2024).
    • מזכ”ל המיליציה עצאא’ב אהל אלחק, קיס אלח’זעלי, אמר כי רצועת עזה החייתה את עמדתם של תומכי האמאם אלחסין בן עלי, המתנגדת לכל אכזריות ולכל רשעות של “האויב הציוני-הישראלי ושל מי שעומד לצדו מבין מדינות ההתנשאות ומבין משטרי הנורמליזציה הבוגדים וחסרי המצפון”. הוא הדגיש את תמיכת המיליציה ב”התנגדות” ואת עמדתה “הכיבוש והנורמליזציה” (חשבון X של קיס אלח’זעלי, 16 ביולי 2024).
תקיפה נגד בסיס אמריקאי
  • ב-16 ביולי 2024, בשעות הלילה, דווח על פיצוצים שנשמעו בשני מקומות באגף הצבאי האמריקאי בבסיס הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה”ב עין אלאסד שבעיראק (אלמיאדין, 16 ביוולי 2024). במקביל דווח כי כוחות הקואליציה הבינלאומית הפילו אחד משני הכטב”מים שתקפו את הבסיס (אלחדת’, 16 ביולי 2024). אף גורם לא קיבל אחריות על התקיפה ומשרד ההגנה האמריקאי עדיין לא אישר את דבר התקרית. הדיווח על התקרית הגיע על רקע דבריהם של “מקורות” בהתנגדות האסלאמית בעיראק כי המיליציות בוחנות את חידוש הפעולות נגד הבסיסים האמריקאיים על רקע העיכוב ביישום נסיגת הכוחות האמריקאיים מעיראק (אלאח’באר, 15 ביולי 2024).
תימן
תקיפות נגד כלי שיט
  • במהלך השבוע האחרון, המשיכו החות’ים לקבל אחריות על ביצוע תקיפות נגד כלי שיט אזרחיים. דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, יחיא סריע, דיווח על התקיפות (חשבון X של יחיא סריע, 16-12 ביולי 2024):
    • 12 ביולי 2024: תקיפה כפולה נגד האונייה Charysalis בים האדום ובמצר באב אלמנדב באמצעות טילים בליסטיים, טילים נגד ספינות וכטב”מים. אין אימות לטענה.
    • 14 ביולי 2024: תקיפה נגד האונייה “הישראלית” MSC UNIFIC במפרץ עדן באמצעות טילים בליסטיים וכטב”מים. אין אימות לטענה.
    • 15 ביולי 2024: תקיפה נגד האונייה BENTLEY I בים האדום באמצעות כטב”מים, כלי שיט בלתי מאוישים (כשב”מים) וטילים בליסטיים; תקיפה נגד המכלית CHIOS Lion בים האדום באמצעות כשב”ם. נטען שהפגיעה הייתה מדויקת וישירה. החות’ים גם פרסמו תיעוד לכאורה של הפגיעה במכלית. סריע ציין כי התקיפות בוצעה בתגובה “לטבח באלמואצי שבח’אן יונס” (תקיפה שביצעה ישראל נגד ראש הזרוע הצבאית של חמאס מחמד אלצ’יף). פיקוד המרכז של צבא ארה”ב אישר כי החות’ים תקפו את האונייה MT Bentley I בים האדום באמצעות כשב”ם ושתי סירות קטנות מאוישות, ולאחר מכן גם באמצעות טיל בליסטי נגד כלי שיט. האונייה, שלפי פיקוד המרכז נמצאת בבעלות ישראלית, הובילה משלוחי שמן צמחי מרוסיה לסין, ולא דווח על נפגעים או על נזק. כמו כן, פיקוד המרכז אישר כי החות’ים תקפו את המכלית MT Chios Lion באמעצות כשב”ם בים האדום. נגרם נזק, אולם לא היו נפגעים וצוות המכלית לא ביקש סיוע (חשבון X של פיקוד המרכז של צבא ארה”ב, 16 ביולי 2024).
התיעוד לכאורה של תקיפת מכלית הנפט Chois Lion באמצעות כשב"ם (חשבון X של זרוע התקשורת הצבאית של החות'ים, 16 ביולי 2024)
התיעוד לכאורה של תקיפת מכלית הנפט Chois Lion באמצעות כשב”ם
(חשבון X של זרוע התקשורת הצבאית של החות’ים, 16 ביולי 2024)
  • ב-14 ביולי 2024, סיכלה פריגטה של חיל הים היווני, המשתייכת לכוח המשימה של האיחוד האירופי בים האדום, ניסיון תקיפה של נחיל כטב”מים חות’י נגד אוניית סוחר שליוותה. הפריגטה יירטה את אחד הכטב”מים והאחרים שינו כיוון ועזבו את האזור. לא דווח על נזק או על נפגעים (חשבון X של כוח המשימה של האיחוד האירופי {EUNAVFOR ASPIDES}, 14 ביולי 2024).
  • פיקוד המרכז של צבא ארה”ב דיווח במהלך השבוע, כוחותיו יירטו 11 כטב”מים חות’ים מעל הים האדום ושמונה כשב”מים בים האדום. כמו כן הושמדו כשב”ם וחמישה כטב”מים בשטח בשליטת החות’ים בתימן (חשבון X של פיקוד המרכז, 17-10 ביולי 2024).
  • ב-12 ביולי 2024, הודיע פיקוד המרכז של צבא ארה”ב כי קבוצת הקרב של נושאת המטוסים תיאודור רוזוולט הגיעה לתחום הפעילות של הצי החמישי במסגרת הפעילות נגד החות’ים, וזאת אחרי שנושאת המטוסים אייזנהאואר עזבה לאחרונה את האזור אחרי יותר משבעה חודשים. נמסר כי המשימה היא “להרתיע תוקפנות, לקדם יציבות אזורית ולהגן על זרימת הסחר באזור” (חשבון X של פיקוד המרכז של צבא ארה”ב, 12 ביולי 2024).
שיגור כטב”מים לעבר ישראל
  • ב-14 ביולי 2024, קיבלו החות’ים אחריות על תקיפת “מטרות צבאיות” באזור אילת באמצעות מספר כטב”מים. נטען כי המבצע “השיג את מטרותיו” (חשבון X של יחיא סריע, 14 ביולי 2024). אין אימות לטענה.
מאמצי התעצמות של החות’ים
  • דוח של סוכנות המודיעין של משרד ההגנה האמריקאי (DIA) סיפק תיעוד ויזואלי שמוכיח כי אמצעי הלחימה שהיו בדרכם לחות’ים ונתפסו בים ב-11 וב-28 בינואר 2024 הם מתוצרת איראן. כמו כן, בוצעה השוואה בין צילומי טילים שהוצגו על ידי האיראנים לבין שרידים שנאספו אחרי תקיפות חות’יות שהראתה כי המקור הוא איראני. בדוח מצוין כי בין השנים 2015 ל-2024, ארה”ב ובעלות בריתה תפסו לפחות עשרים כלי שיט שהבריחו אמל”ח לחות’ים, ובין השאר הוחרמו רכיבים של טילים בליסטיים, טילי שיוט, טילי קרקע-אוויר, טילים מונחים נגד טנקים, כטב”מים ואמל”ח נוסף. הערכת הסוכנות היא שהחות’ים השתמשו בכלי נשק שסיפקה איראן ליותר ממאה תקיפות נגד מטרות יבשתיות בישראל, בסעודיה, במאע”מ ובתימן ולעשרות תקיפות נגד כל שיט בים האדום ובמפרץ עדן (אתר סוכנות המודיעין של משרד ההגנה האמריקאי, 10 ביולי 2024).
השוואת רכיבים של טילי שיוט נגד ספינות חות'ים ואיראניים (סוכנות המודיעין של משרד ההגנה האמריקאי, 10 ביולי 2024)
השוואת רכיבים של טילי שיוט נגד ספינות חות’ים ואיראניים
(סוכנות המודיעין של משרד ההגנה האמריקאי, 10 ביולי 2024)
  • שגריר איראן באו”ם בניו-יורק, אמיר סעיד אירואני, דחה את הטענות האמריקאיות בנוגע לשיתוף פעולה בין איראן לחות’ים בתימן. במכתב למועצת הביטחון, כתב אירואני כי אין כל בסיס לטענות אלה, שלטענתו נועדו להצדיק את “התוקפנות” האמריקאית נגד ריבונותה ושלמותה הטריטוריאלית של תימן. לדבריו, איראן תומכת בפתרון בדרכים דיפלומטיות למשבר בתימן, מחויבת להחלטות מועצת הביטחון בנוגע לתימן וכן לחופש השיט (איסנ”א, 12 ביולי 2024). המשלחת האיראנית לאו”ם גם הכחישה את דוח המודיעין האמריקאי כי איראן סיפקה אמצעי לחימה לחות’ים, וטענה כי אלה פיתחו יכולות צבאיות עצמאיות משלהם (AP, 12 ביולי 2024). בהקשר זה, מרכז המידע למודיעין ולטרור פרסם מחקרים שהציגו את הקשר הישיר בין איראן לבין החות’ים, כולל בהעברת אמצעי לחימה. [3]
  • ב-15 ביולי 2024, דווח כי ספינה איראנית שהייתה בדרכה לשטח שבשליטת החות’ים, כשעליה מטען של “מומחים זרים” וציוד צבאי לייצור טילים, נעלמה בים האדום לאחר שיצאה מנמל באזור קרן אפריקה. עוד נמסר בדיווח כי החות’ים שלחו צוותי חיפוש על מנת לאתר את הספינה, אולם ללא הצלחה. דווח כי החות’ים חוששים כי הספינה יורטה ונתפסה על ידי כוחות הקואליציה בהובלת ארה”ב או כוחות אירופיים שפועלים בים האדום ואשר הגבירו לאחרונה את מאמציהם לסכל הברחות איראניות לשטחי החות’ים (איראן אינטרנשיונל, 15 ביולי 2024).
התבטאויות בכירים חות’ים
  • מנהיג החות’ים, עבד אלמאלכ אלחות’י, האשים כי ישראל תוקפת את העקורים באזורים שאמורים להיות בטוחים. הוא אמר כי “חזיתות התמיכה” במאבק הפלסטיני בלבנון, תימן ועיראק כפו משוואה חדשה במלחמה מול “האויב” וכי הן תמשכנה לתמוך בפלסטינים עד לניצחון במלחמה. הוא הוסיף כי “חזיתות התמיכה” נמצאות בתיאום מלא עם הפלסטינים ופונות להסלמה (אלמסירה, 11 ביולי 2024).
  • ב-13 ביולי 2024, בעקבות התקיפה הישראלית בח’אן יונס נגד ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מחמד אלצ’יף, מסר יחיא סריע כי הכוחות החות’ים עוקבים אחרי ההתפתחויות ברצועת עזה. הוא האשים כי הכישלון של המדינות הערביות והמוסלמיות עודד את ישראל “להמשיך ולבצע פשעים מול פני העולם”. סריע הדגיש כי הכוחות החות’ים ימשיכו לסייע לפלסטינים עד “שהתוקפנות והמצור יסתיימו” ואיים כי הם “לא יהססו להרחיב את הפעולות הצבאיות” נגד ישראל ונגד מי שתומכים בה (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 13 ביולי 2024).
איום הסייבר של החות’ים
  • תחקיר של חברת אבטחת סייבר חשף רוגלת מעקב (surveillanceware) בשם GuardZoo שמופעלת על ידי החות’ים נגד מכשירים ניידים של אנשי צבא ברחבי המזרח התיכון. לפי התחקיר, מבצע הסייבר החל באוקטובר 2019 ונמשך גם בשנת 2024 ועד כה זוהו יותר מ-450 כתובות IP של קורבנות בתימן, סעודיה, מצרים, עמאן, מאע”מ, קטר ותורכיה, כאשר הרוגלה שימשה לאיסוף מידע כדוגמת תמונות, מסמכים, וקבצי מיקום (חברת Lookout, 9 ביולי 2024)
איומי המיליציות נגד סעודיה
  • דווח כי המיליציות העיראקיות מתכוונות בעתיד הקרוב להרחיב את שיתוף הפעולה שלהן עם החות’ים במטרה ללחוץ על סעודיה להפסיק את תמיכתה בישראל. כמו כן, נטען כי ההצהרות האחרונות של החות’ים ושל גדודי חזבאללה, שאיימו על סעודיה, היו תוצאה של תיאום בין הצדדים וכי החות’ים אף ביקשו מהמיליציות לאיים על סעודיה כדי להפעיל עליה לחץ משני הכיוונים (חשבון הטוויטר OALD24@, 14 ביולי 2024).
  • בכירים בהתנגדות האסלאמית בעיראק ובתנועת החות’ים בתימן החריפו את האיומים נגד סעודיה ואיימו לתקוף אותה בטענה שהיא מסייעת לישראל. להלן התבטאויות בולטות:
    • חבר הלשכה המדינית של תנועת האצילים (אלנג’באא’), פראס אליאסר, אמר כי “ההתנגדות” העיראקית התמקדה לאחרונה בסעודיה, וכי במהלך “מבול אלאקצא” התגלה מידע “מספק ומקיף” על היקף התמיכה שהעניקה לישראל, למרות המצור שהטילו ההתנגדות האסלאמית בעיראק והכוחות החות’ים בתימן (אלאח’באר, 15 ביולי 2024).
    • גדודי חזבאללה האשימו את “מדינות הנורמליזציה” עם ישראל, ואת “התפקיד הזדוני” של מנהיגי סעודיה במיוחד, בכך שהם “מנצלים את הנתיבים היבשתיים שלהם כדי להמשיך במערכה נגד הפלסטינים, כחלופה לנתיבים הימיים”. המיליציה הוסיפה כי “הממלכה הרעה תשלם את המחיר על פעולתה” (אלמעלומה, 13 ביולי 2024).
    • מנהיג החות’ים, עבד אלמאלכ אלחות’י, הזהיר את סעודיה מפני התערבות “במלחמה הישירה שהחות’ים מנהלים נגד ישראל, ארה”ב ובריטניה” ואיים כי “יש לכם הרבה (נכסים), והרבה יכול להיות מותקף תוך גרימת נזק אדיר”. הוא הוסיף כי סעודיה נוקטת בצעדים כלכליים נגד תימן “כתוצאה מלחץ אמריקאי”, וכי הם נועדו לשרת את ישראל בניסיון להכריח את החות’ים לסגת מהתמיכה ברצועת עזה (אלמסירה, 11 ביולי 2024).
    • הדובר הצבאי, יחיא סריע, האשים כי המשטר הסעודי “מיישם את ההנחיות האמריקאיות ומשרת את האויב הישראלי”. הוא הזהיר כי הכוחות החות’ים נמצאים במוכנות צבאית כדי “ליישם את דרישות עמנו לתגובה לגיטימית” (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 12 ביולי 2024).
    • חבר המועצה המדינית של החות’ים, מחמד עלי אלחות’י, כי “כל האפשרויות עומדות עדיין על הפרק והכוחות החות’ים נמצאים במוכנות מלאה”. הוא קרא לסעודים “לחשוב היטב על צעדיהם העוינים כלפינו, שכן אנו לא נהסס לפעול באופן לגיטימי נגד תוקפנות כזו” (חשבון X של מחמד עלי אלחות’י, 13 ביולי 2024).
    • הבכיר החות’י, יאסר אלחורי, אמר כי “כולם יבינו שכל פעולה ישירה או לא ישירה המכוונת לסעודיה תיחשב כהמשך הגנה על פלסטין” (ערוץ הטלגרם של אלמיאדין, 13 ביולי 2024).

[1] להרחבה, ראו מחקר מרכז המידע מ -14 ביולי 2024: "מאמץ ניכר מצד איראן להדגיש את המשך תמיכתה ב”חזית ההתנגדות” בעקבות בחירת הנשיא פ’זשכיאן".
[2] עאשוראא': היום העשירי בחודש הראשון (מחרם) בלוח השנה המוסלמי. השיעים מציינים זאת כיום אבל על מותו של האימאם חסין בן עלי ורבים נוספים מבני משפחת עלי בן אבו טאלב בקרב כרבלא בשנת 61 להג'רה (שנת 680 לספירה הנוצרית).
[3] להרחבה, ראו מחקרי מרכז המידע מתאריך 31 בינואר 2024: "התדרדרות והסלמה בים האדום בעקבות פעילות החות’ים (נכון ל-28 בינואר 2024)"; מתאריך 2 בנובמבר 2023: "תנועת החות’ים ומלחמת 'חרבות ברזל'"; מתאריך 27 בפברואר 2023: "תנועת החות’ים והמלחמה בתימן: התפתחות ומשמעות".