מבט לאיראן

21-14 באוגוסט 2024 מאת: ד”ר רז צימט
אסמאעיל כות'רי (didbaniran.ir, 18 באוגוסט 2024)

אסמאעיל כות'רי (didbaniran.ir, 18 באוגוסט 2024)

גן מפקד משמרות המהפכה (אירנ”א, 19 באוגוסט 2024)

גן מפקד משמרות המהפכה (אירנ”א, 19 באוגוסט 2024)

דובר משמרות המהפכה (תסנים, 20 באוגוסט 2024)

דובר משמרות המהפכה (תסנים, 20 באוגוסט 2024)

שר ההגנה הנכנס, עזיז נצירזאדה (איסנ”א, 19 באוגוסט 2024)

שר ההגנה הנכנס, עזיז נצירזאדה (איסנ”א, 19 באוגוסט 2024)

אחמד רצ'א אפשארי (פארס, 15 באוגוסט 2024)

אחמד רצ'א אפשארי (פארס, 15 באוגוסט 2024)

בד אלמלכ אלחות'י במסר מאיים מתוך הסרטון (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של החות'ים, 18 באוגוסט 2024)

בד אלמלכ אלחות'י במסר מאיים מתוך הסרטון (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של החות'ים, 18 באוגוסט 2024)

עיקרים
  • בכירים איראניים המשיכו להזהיר מפני כוונת איראן להגיב על הריגת אסמאעיל הניה בטהראן, והדגישו כי אין קשר ישיר בין המו”מ על הפסקת אש ברצועת עזה לזכותה של איראן להגיב נגד ישראל. עם זאת, ניכר כי האיומים מצד איראן בתקיפה צבאית ישירה נגד ישראל פחתו וכי איראן בוחנת גם אפשרויות תגובה שונות.
  • קצין בכיר בזרוע האוויר והחלל של משמרות המהפכה, ששימש כיועץ צבאי איראני בסוריה, מת מפצעיו לאחר שנפצע ככל הנראה בתקיפה אווירית של כוחות הקואליציה בהובלת ארה”ב בסוריה בסוף יולי 2024.
  • שגרירות איראן בלבנון התייחסה לסרטון, שפרסם חזבאללה ותיעד מתקן תת קרקעי לאחסון טילים מדויקים ורקטות כבדות, ואיימה כי גם לאיראן יש היכולת לתקוף את אויביה מכל נקודה בשטחה.
  • שר הביטחון, יואב גלנט, הוציא צווי תפיסה ל-18 מכליות נפט הקשורות לאיראן ומשמשות למימון כוח קדס וחזבאללה.
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק הודיעה על שתי תקיפות באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים נגד יעדים ברמת הגולן ובאילת, לראשונה מאז 24 ביולי 2024. אין אימות לטענות.
  • גורם בהתנגדות העיראקית העריך כי עיראק עשויה לשמש אחת הזירות במסגרת התגובה האיראנית נגד ישראל בעקבות הריגת אסמאעיל הניה.
  • חמושים תקפו מכלית נפט בים האדום. דווח שאין נפגעים, אולם פרצה אש והצוות איבד שליטה על המכלית.
  • מנהיג החות’ים איים כי תגובות “ציר ההתנגדות” נגד ישראל תגענה בהכרח, על אף העיכובים.
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • ממלא מקום שר החוץ האיראני, עלי באקרי-כני, שוחח עם ראש ממשלת קטר ושר החוץ שלה, מחמד עבד אלרחמן, ודן עימו בהתפתחויות האחרונות באזור וברצועת עזה ובמאמצים לסיום המלחמה (תסנים, 15 באוגוסט 2024). שני דיפלומטים הבקיאים בשיחות המו”מ בקטר על הפסקת אש ברצועת עזה מסרו כי ראש ממשלת קטר דחק בהנהגה האיראנית להשהות את ההתקפה נגד ישראל כדי להימנע מפגיעה בהתקדמות השיחות. אחד הדיפלומטים ציין כי עבד אלרחמן הזהיר את איראן לשקול את ההשלכות החמורות שיש לתקיפה בזמן שבו מתגלים סממנים להתקדמות דיפלומטית (הוושינגטון פוסט, 16 באוגוסט 2024). בתום יום השיחות הראשון של המו”מ בדוחה התקיימה שיחת טלפון נוספת בין באקרי-כני לעבד אלרחמן (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ האיראני, 16 באוגוסט 2024).
  • ב-17 באוגוסט 2024, שוחח באקרי עם שר החוץ המצרי, בדר עבד אלעאטי, ודן עימו בהתפתחויות האחרונות באזור ובמו”מ להפסקת אש ברצועת עזה. באקרי אמר כי ארה”ב הוכיחה בתמיכתה הפומבית ב”פשעי הציונים” כי היא שותפה ל”פשע” וכי אינה יכולה לשמש מתווך נטול פניות. הוא הדגיש כי איראן שומרת לעצמה את הזכות הלגיטימית להגיב להריגת ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה (איסנ”א, 17 באוגוסט 2024).
  • יו”ר הלשכה לשמירת האינטרסים של איראן במצרים, מחמד-חסין סלטאני-פרד, התייחס למו”מ להפסקת האש בעזה וציין כי כפי שניתן היה לצפות, המו”מ בדוחה הסתיים ללא תוצאה. הוא טען כי ”המשטר הציוני” מושך את הזמן על מנת לעכב את התגובה הלגיטימית של איראן על הפרת ריבונותה בידי ישראל בהריגת הניה בטהראן. הוא הוסיף כי אם ראש ממשלת ישראל יסכים להפסקת אש בתנאים שקולים, יהיה עליו להיפרד משלטונו (snn.ir, 17 באוגוסט 2024).
  • דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני, אמר במסיבת העיתונאים השבועית שלו כי איראן היא אחת התומכות הגדולות במאמצים להשגת הפסקת אש ברצועת עזה, אף כי אינה סבורה שכוונותיה של ארה”ב טובות בהיותה תומכת בישראל וב”פשעיה”. הוא הוסיף כי ישראל הוכיחה עד כה שאינה מעוניינת בהפסקת אש וכי ארה”ב צריכה להוכיח שהיא אכן מעוניינת בכך. עוד אמר כנעאני כי אין קשר ישיר בין תמיכת איראן במאמצים להפסקת אש ברצועת עזה לזכותה החוקית לנקום את מותו של הניה בטהראן, וכי מדובר בשני נושאים שונים (איסנ”א, 19 באוגוסט 2024).
  •  חבר ועדת המג’לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ, אסמאעיל כות’רי, אמר כי איראן תגיב לסיכול הניה גם במקרה של הפסקת אש ברצועת עזה. כות’רי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה, אמר כי מנהיג איראן הורה לנקום את דמו של הניה ולכן אין ספק שאיראן תגיב על כך. הוא הוסיף כי איראן אינה צריכה להזדרז בתגובתה, אלא להגיב באופן מחושב בזמן, במקום ובאופן שתבחר. לדבריו, איראן יכולה להגיב היום, מחר או בכל זמן אחר שתמצא לנכון בהתאם לאינטרסים שלה (didbaniran.ir, 18 באוגוסט 2024).
אסמאעיל כות'רי (didbaniran.ir, 18 באוגוסט 2024)
אסמאעיל כות’רי (didbaniran.ir, 18 באוגוסט 2024)
  • סגן מפקד משמרות המהפכה, עלי פדוי, אמר כי אין ספק ש”המשטר הציוני” ייענש על הריגת הניה ”בזמן ובמקום המתאימים”. הוא ציין כי ”המשטר הציוני” ביצע פשע גדול בהתנקשות בחיי הניה, וכי איראן תקבע את זמן ואופן הנקמה ותבצע אותה בוודאות. הוא טען כי בישראל ממתינים יומם ולילה לתגובת איראן (אירנ”א, 19 באוגוסט 2024).
גן מפקד משמרות המהפכה (אירנ”א, 19 באוגוסט 2024)
סגן מפקד משמרות המהפכה (אירנ”א, 19 באוגוסט 2024)
  •  דובר משמרות המהפכה, עלי-מחמד נא’יני, אמר כי איראן נחושה להגיב ל”תוקפנות” מצד ”המשטר הציוני”, אך הזמן עומד לרשותה ותקופת ההמתנה לתגובה האיראנית עשויה להיות ארוכה. הוא ציין כי למפקדי הכוחות המזוינים האיראנים יש הניסיון והיכולת להעניש את “האויב” בצורה יעילה והם אינם פועלים באופן נמהר. עליהם לבחון את כל התנאים ולקבל החלטה מדויקת ומחושבת שתשנה את מערך השיקולים של ה”אויב”. נא’יני הוסיף כי התגובה מצד איראן לא תהיה בהכרח חזרה על פעולות העבר. הוא הדגיש כי שום התקפה על מטרות איראניות לא נותרה ללא מענה וכי על האויב להמתין לתקיפות מחושבות ומדויקות. עוד אמר דובר משמרות המהפכה כי איראן אינה מאמינה שארה”ב מעוניינת בשלום ובהפסקת אש, אלא משחקת משחק פוליטי (תסנים, 20 באוגוסט 2024).
דובר משמרות המהפכה (תסנים, 20 באוגוסט 2024)
דובר משמרות המהפכה (תסנים, 20 באוגוסט 2024)
  • שר ההגנה הנכנס של איראן, עזיז נצירזאדה, אמר במהלך דיון במג’לס לקראת אישור מינויו כשר ההגנה כי ”המשטר הציוני”, בסיוע ארה”ב, חצה לאחר “מבול אלאקצא” את כל הקווים האדומים בביצוע של ”פשעי מלחמה” נגד העם הפלסטיני ברצועת עזה ושל ”התנקשויות פחדניות”. הוא ציין כי איראן הצליחה לבסס בהשפעת התנאים האסטרטגיים את מעמדה בסביבה הבינלאומית, ובמיוחד במערב אסיה, ולחזק את יסודות ”ההתנגדות”. לדבריו, ”חזית ההתנגדות” אינה נפרדת מאיראן ומהווה חלק מהכוחות המזוינים שלה. הוא הוסיף, כי העומק האסטרטגי של איראן השתנה מאוד בהשוואה לשני העשורים האחרונים, וכי העוצמה שפיתחה  מאפשרת לה למלא תפקיד מרכזי באזור ומעבר לו (איסנ”א, 19 באוגוסט 2024).
שר ההגנה הנכנס, עזיז נצירזאדה (איסנ”א, 19 באוגוסט 2024)
שר ההגנה הנכנס, עזיז נצירזאדה (איסנ”א, 19 באוגוסט 2024)
המעורבות האיראנית בלבנון ובסוריה
  •  ב-15 באוגוסט 2024, הודיע מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי, על מותו של קצין בכיר בזרוע האוויר והחלל של משמרות המהפכה, אחמד רצ’א אפשארי, ששימש כיועץ צבאי בסוריה. סלאמי מסר כי אפשארי נפצע בעקבות תקיפה אווירית של כוחות הקואליציה בסוריה בסוף יולי 2024, הועבר לטיפול רפואי באיראן ומת מפצעיו (פארס, 15 באוגוסט 2024).
אחמד רצ'א אפשארי (פארס, 15 באוגוסט 2024)
אחמד רצ’א אפשארי (פארס, 15 באוגוסט 2024)
  • דווח כי מספר קצינים במשמרות המהפכה ובחזבאללה העבירו בימים האחרונים את מקום מגוריהם מרובע אלסידה זינב שבדרום דמשק לריף דמשק במסגרת אמצעי זהירות מפני תקיפה ישראלית אפשרית. לפי הדיווח, שבעה קצינים איראניים, בהם חאג’ עלי ג’מאל, המשמש כאחראי התיק הביטחוני במשמרות המהפכה באזור, וחאג’ פוזי, המשמש כאחראי על החימוש בארגון, עברו להתגורר בעיירה ג’דידת ערטוז, בדירות שכורות או קנויות (Political Keys, 17 באוגוסט 2024).
  •  שגרירות איראן בלבנון התייחסה לסרטון שפרסם חזבאללה תחת הכותרת ”עמאד-4”, בו הציג את מנהרות הענק בלבנון, בהן עוברות משאיות עם טילים ארוכי טווח. השגרירות מסרה כי מתקני הטילים הממוקמים מתחת לאדמה ובתוך הסלעים וההרים מכונים בפרסית ”ערי טילים”, וכי ערים אלה נמצאות בכל רחבי איראן וזורעות אימה בלבבות אויביה של איראן. השגרירות איימה כי במידת הצורך יש לרפובליקה האסלאמית היכולת לתקוף את האויב מכל נקודה בשטחה (חשבון X של שגרירות איראן בלבנון, 16 באוגוסט 2024).
  • שר הביטחון, יואב גלנט, חתם על צווי תפיסה ל-18 מכליות נפט הקשורות ל”צי הרפאים” של כוח קדס של משמרות המהפכה ומסייעות למימון כוח קדס, חזבאללה וחמאס. המכליות פועלות בעלטה, אינן מדליקות את משדריהן או משדרות מיקום מזויף, ופועלות כדי למנוע מעקב אחר תנועתן, וזאת על מנת לשנע נפט ששייך לכוח קדס תוך עקיפת הסנקציות הבינלאומיות, כאשר הרווחים מהמכירות משמשים למימון פעילות הטרור של כוח קדס ושלוחיו. המכליות נמצאות בבעלות של חברות שונות מרחבי העולם, מרביתן חברות קש, ומפליגות תחת מגוון דגלים, כולל פנמה, טנזניה, פלאו ואיי קוק. לפי המטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור במשרד הביטחון, בכירים בחזבאללה מעורבים בשינוע הנפט ובמכירתו, בהם מחמד ג’עפר קציר, שמוביל את צירי המימון של חזבאללה מול כוח קדס ואשר הממשל האמריקאי הציב פרס של עשרה מיליון דולר על ראשו (אתר המטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור, 13 באוגוסט 2024; הארץ, 15 באוגוסט 2024).
פעילות המיליציות השיעיות
עיראק
הודעות קבלת אחריות של ההתנגדות האסלאמית בעיראק
  • ב-18 באוגוסט 2024, קיבלה ההתנגדות האסלאמית בעיראק אחריות על תקיפה נגד “מטרה צבאית” ברמת הגולן באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים (כטב”מים). בניגוד להודעות קודמות, נמסר כי התקיפה בוצעה “בשבוע שעבר”, מבלי לנקוב בתאריך מדויק (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 18 באוגוסט 2024). אין אימות לטענה ולא אותר דיווח של דובר צה”ל לגבי כטב”ם ששוגר לעבר רמת הגולן. מדובר בקבלת אחריות ראשונה של ההתנגדות האסלאמית בעיראק על תקיפה נגד ישראל מאז 24 ביולי 2024.
  • ב-20 באוגוסט 2024, קיבלה ההתנגדות האסלאמית בעיראק אחריות על תקיפה נגד “יעד חיוני” באילת באמצעות כטב”ם (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 20 באוגוסט 2024). לא היה אימות לטענה.
היערכות למלחמה כוללת נגד ישראל
  • “גורם בהתנגדות העיראקית” אמר כי אינו פוסל את האפשרות שעיראק תהיה אחת הזירות שמהן תתבצע התגובה הצפויה של איראן על הריגתו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה. לדבריו, לעיראק יש עומק גיאוגרפי, דתי וחברתי לצד איראן ולכן היא צפויה להשתתף בתגובה נגד ישראל “בכל דרך, בנפרד מהעמדה הניטרלית של הממשלה”. בהקשר זה, אמר עלי אלכרעאוי, בכיר בהתנגדות העיראקית, כי הוא מאמין שכל הארגונים מוכנים למלחמה מקיפה. הוא ציין שלעיראק יש תפקיד מרכזי בתמיכה ובחיזוק “ההתנגדות” בשל קרבתה לאיראן וכי “ההפחדה התקשורתית” בדבר הצורך בהישארות כוחות הקואליציה הבינלאומית בעיראק מהווה שירות עבור ישראל (אלאח’באר, 17 באוגוסט 2024).
תמיכת המיליציות בפלסטינים
  • מזכ”ל מיליציית כתאא’ב סיד אלשהדאא’, אבו אלאא’ אלולאא’י, תהה כיצד אפשר להאמין שארה”ב, שלדבריו מספקת לישראל “פצצות שהורגות חפים מפשע” ברצועת עזה באופן יומיומי, דואגת להפסקת אש ברצועת עזה. הוא ציין כי “ההגנה על החפים מפשע בפלסטין תגבר על הפצצות האמריקאיות והפשעים של הציונים” (חשבון X של אבו אלאא’ אלולאא’י, 19 באוגוסט 2024).
נוכחות הכוחות האמריקאיים בעיראק
  • שר החוץ העיראקי, פואד חסין, אמר כי המאמצים הדיפלומטיים של ממשלת עיראק הצליחו למנוע תגובה אמריקאית בעקבות התקיפה נגד הבסיס האמריקאי עין אלאסד ב-5 באוגוסט 2024, בה נפצעו חמישה חיילים אמריקאים ושני קבלנים ביטחוניים. הוא הוסיף כי נמשכים הדיונים עם הממשל האמריקאי על נסיגת כוחות הקואליציה הבינלאומית, אולם הוא הזהיר כי הנסיבות הנוכחיות באזור וסכנת המלחמה האזורית יצרו תנאים שונים מהמצב לפני שנה (אלערביה, 20 באוגוסט 2024).
  • חבר הלשכה המדינית של תנועת האצילים (אלנג’באא’), חידר אללאמי, מסר כי המיליציות בעיראק סיימו את הפסקת האש שנועדה לאפשר לממשלה להשלים את המשא ומתן על נסיגת הכוחות האמריקאיים מהמדינה, ועל כן “כל האפשרויות פתוחות” עבורן בהתמודדות עם הבסיסים האמריקאיים במדינה. אללאמי גם התייחס לתקיפה שיוחסה לארה”ב נגד בסיס של הגיוס העממי ב-30 ביולי 2024, בה נהרגו ארבעה פעילים של גדודי חזבאללה וקצין תיאום חות’י, ואיים כי תגיע תגובה בימים הקרובים. לדבריו, התגובה עשויה להיות נגד יותר מאתר אחד, והיא לא בהכרח תהיה בעיראק, סוריה או “ביישות הציונית” (The National, 20 באוגוסט 2024).
  • מיליציית אצחאב אלכהף (בעלי המערה) הודיעה כי היא משנה את שמה לכתאא’ב צרח’ת אלקדס (גדודי צְרָחַת ירושלים) כדי להדגיש כי הפעולות שלה אינן מוגבלות רק ל”גבולות הבלתי צודקים של סייקס-פיקו”.[1] כמו כן, המיליציה הודיעה כי היא משהה את פעולותיה הצבאיות נגד “הישות הציונית והכיבוש האמריקאי” עד לסיום טקסי הארבעין[2] (ב-25 באוגוסט 2024) לנוכח “בוגדנות האויב”, שלטענתה עלול לנסות ולפגוע בעולי הרגל. בהודעה נאמר כי הפעילות הצבאית תתחדש מיד לאחר מכן וכי המיליציה עוקבת מסביב לשעון אחרי כל הבסיסים האמריקאיים בעיראק, בסוריה ובמפרץ (חשבון X של Abu abdaallah, 20 באוגוסט 2024).
  • מזכ”ל עצאא’ב אהל אלחק, קיס אלח’זעלי, אמר כי הכוחות האמריקאיים לא יעזבו את המדינה בעזרת משא ומתן ודיפלומטיה בלבד. אלח’זעלי הדגיש כי פעולות “ההתנגדות” הצבאיות הכרחיות כדי לכפות על הכוחות האמריקאיים לסגת ולהשיב את הריבונות העיראקית (שפק ניוז, 16 באוגוסט 2024).
תימן
פעילות צבאית של החות’ים
  • ב-21 באוגוסט 2024, מסרה סוכנות פעולות הסחר הימי של בריטניה UKMTO) ) כי הצוות של אוניית סוחר שנעה בים האדום, במרחק של כ-140 ק”מ מערבית לנמל אלחדידה בשטח שבשליטת החות’ים בתימן, דיווח כי שתי סירות קטנות התקרבו לאונייה. על אחת הסירות היו שלושה עד חמישה אנשים ועל השנייה היו עשרה אנשים. במקום התפתחו חילופי אש קצרים והסירות התרחקו מעט. כשעתיים מאוחר יותר, דיווח הצוות כי שני “טילים בלתי מזוהים” פגעו באונייה ולאחר מכן היא נפגעה מטיל נוסף. לא היו נפגעים, אולם הצוות איבד שליטה על האונייה (חשבון X של UKMTO באוגוסט 2024). דווח כי שריפה פרצה במכליתSounion , נושאת דגל יוון, אחרי שככל הנראה נפגעה מ-RPG בצד הימני שלה, אולם לא היו נפגעים בקרב 25 אנשי הצוות (Reporter.gr, 21 באוגוסט 2024).
  • פיקוד המרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) דיווח כי במהלך השבוע האחרון כוחותיו השמידו כלי שיט בלתי מאויש של החות’ים בים האדום. כמו כן, הכוחות השמידו כטב”ם ותחנת בקרה קרקעית בשטח בשליטת החות’ים בתימן (חשבון X של פיקוד המרכז של ארה”ב, 21-14 באוגוסט 2024).
  • סגן שגריר רוסיה באו”ם, דמיטרי פוליאנסקי, טען בישיבה של מועצת הביטחון של האו”ם כי התקיפות של הקואליציה הבינלאומית בים האדום מפרות את החוקים הבינלאומיים והן תגרומנה להסלמה ולהשלכות בלתי צפויות. הוא הוסיף כי הפעולות של החות’ים “אינן מגיעות משום מקום”, אלא משקפות את רמות התסכול באזור לנוכח מדיניות “הכיבוש הישראלי, שפועל למחוק” את רצועת עזה. הוא הוסיף כי התנהלות מועצת הביטחון וחוסר פעילותה בנוגע לרצועת עזה מגבירים את התסכול בקרב דעת הקהל ברחוב הערבי, וכתוצאה מכך יש תמיכה בעמדת החות’ים (חשבון X של ערוץ הטלוויזיה אלמסירה וחשבון X של נציגות רוסיה באו”ם, 15 באוגוסט 2024).
סרטון איום של החות’ים
  • ב-18 באוגוסט 2024, פרסמו החות’ים סרטון באורך 1:01 דקות, שכותרתו “התגובה תבוא”. הסרטון כלל קטע מתורגם לעברית מנאומו האחרון של מנהיג החות’ים, עבד אלמלכ אלחות’י, ב-15 באוגוסט 2024, בו איים כי תגובת “ציר ההתנגדות” לפעולות הישראליות תגיע בוודאות. בסרטון, שולבו קטעים מסרטון חזבאללה על המתקן התת-קרקעי “עמאד 4” לאכסון טילים ורקטות ארוכי טווח, וכן שיגורים של טילי קרקע-קרקע מאיראן (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של החות’ים, 18 באוגוסט 2024).
בד אלמלכ אלחות'י במסר מאיים מתוך הסרטון (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של החות'ים, 18 באוגוסט 2024)
עבד אלמלכ אלחות’י במסר מאיים מתוך הסרטון
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של החות’ים, 18 באוגוסט 2024)
התבטאויות בכירים חות’ים
  • ב-15 באוגוסט 2024, נשא מנהיג התנועה החות’ית בתימן, עבד אלמלכ אלחות’י, את נאומו השבועי, בו אמר כי התמיכה בפלסטינים ברצועת עזה נמשכת בכל החזיתות. כמו כן, התייחס אלחות’י לעיכוב בתגובות מאיראן ומחזבאללה בעקבות הריגתם של אסמאעיל הניה ופואד שכר, וציין כי התגובות תגענה בהכרח, על אף שליחת הכוחות והכלים הצבאיים האמריקאיים לאזור. בהתייחסו לתגובה החות’ית בעקבות התקיפה של ישראל בנמל אלחדידה, הדגיש אלחות’י כי היא בהחלט תגיע וכי יש לה מסלול, ציוד, טקטיקה ויכולות מיוחדות משלה. כמו כן, הוא מסר כי במהלך השבוע, שיגרו החות’ים 15 טילי שיוט, טילים בליסטיים וכטב”מים לעבר כלי שיט וכי הם ימשיכו בפעולותיהם עד אשר תופסק “התוקפנות” ברצועת עזה. לדבריו, ישנו לחץ מצד ישראל, ארה”ב ובריטניה להפסקת פעולות החות’ים, אך אנשיהם אינם מפחדים ועושים ככל שביכולתם לתמיכה בפלסטינים (אלמסירה, 15 באוגוסט 2024).
  • במהלך השבוע האחרון, פרסם חבר המועצה המדינית של החות’ים, חזאם אלאסד, מספר הודעות בעברית שהתייחסו לאיומי “ציר ההתנגדות” להגיב נגד ישראל. לשון חלק מההודעות, כפי שהופיעו במקור: “מנין תגיע התגובה? מהאוויר, מהקרקע, מתחת לאדמה או מעומק הים”; “כל הסכם להפסקת התוקפנות, הסרת המצור מעזה ושחרור האסירים הפלסטינים מבתי הכלא של הכיבוש הישראלי הוא מבורך, אך הוא לא ימנע את התגובה מתימן, לבנון, עיראק ואיראן נגד ישראל. התגובה מגיעה… מגיעה… מגיעה ותהיה מכרעת בעזרת השם”; “המקלטים כבר אינם מקום בטוח. החזרה למולדת מהווה פתרון לפני שהאסון יכה” (חשבון X של חזאם אלאסד, 20-14 באוגוסט 2024).
סנקציות אמריקאיות נגד רשת הברחות של החות’ים
  • משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות על חמש חברות מאיי מרשל, מאע”מ ומלזיה, שתי מכליות גז ואזרח הודי שמשמש קברניט של אחת המכליות, וזאת בשל מעורבות בהעברת סחורות אירניות לתימן ולמאע”מ במסגרת הרשת של סעיד אלג’מאל, איש כספים חות’י שפועל מאיראן ואשר מפעיל חברות קשר וכלי שיט להברחות בלתי חוקיות שנועדו לספק רווחים לחות’ים (אתר משרד האוצר האמריקאי, 15 באוגוסט 2024).

[1] ההסכם בין בריטניה לצרפת משנת 1916 שחילק ביניהן את אזורי ההשפעה במזרח התיכון לאחר נפילת האימפריה העות'מאנית ויצר בהמשך את הבסיס לקביעת הגבולות המדינתיים. 
[2] הארבעין: יום אבל של השיעים לציון ארבעים יום למותם של האימאם חסין בן עלי ושל רבים נוספים מבני משפחת עלי בן אבו טאלב בקרב כרבלאא' בשנת 61 להג'רה (שנת 680 לספירה הנוצרית). ביום זה נהוג לעלות לרגל לקברו של האמאם חסין בכרבלאא'.