מבט לאיראן

25 בספטמבר-1 באוקטובר 2024 מאת: ד”ר רז צימט
שמח'אני במטה חזבאללה (אילנ

שמח'אני במטה חזבאללה (אילנ"א, 30 בספטמבר 2024).

פ'זשכיאן במטה חזבאללה (אירנ

פ'זשכיאן במטה חזבאללה (אירנ"א, 30 בספטמבר 2024)

נאצר כנעאני (ערוץ הטלגרם סח'נקו, 29 בספטמבר 2024)

נאצר כנעאני (ערוץ הטלגרם סח'נקו, 29 בספטמבר 2024)

סלאמי עם פצועים בבית החולים (אירנ

סלאמי עם פצועים בבית החולים (אירנ"א, 1 באוקטובר 2024)

נזקי התקיפה הישראלית באלחדידה (מימין: חשבון X של תימן מוניטור, 29 בספטמבר 2024; משמאל: ערוץ אלמסירה, 29 בספטמבר 2024)

נזקי התקיפה הישראלית באלחדידה (מימין: חשבון X של תימן מוניטור, 29 בספטמבר 2024; משמאל: ערוץ אלמסירה, 29 בספטמבר 2024)

כרזה של החות'ים לציון התקיפה המשולבת נגד ספינות המלחמה האמריקאיות (ערוץ הטלגרם של ערוץ אלמסירה, 27 בספטמבר 2024)

כרזה של החות'ים לציון התקיפה המשולבת נגד ספינות המלחמה האמריקאיות (ערוץ הטלגרם של ערוץ אלמסירה, 27 בספטמבר 2024)

כטב

כטב"מים ששוגרו לעבר אילת (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 25 בספטמבר 2024)

דגלי לבנון, עיראק ו

דגלי לבנון, עיראק ו"פלסטין" על כטב"ם ששוגר לאילת (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 29 בספטמבר 2024).

עיקרים
  • בכירים איראנים המשיכו להביע תמיכה בחזבאללה ובלבנון בעקבות התקיפה הישראלית נגד מפקדת הארגון בבירות, בה נהרגו מזכ”ל חזבאללה ומפקד גיס לבנון של כוח קדס. הבכירים איימו כי איראן תגיב נגד ישראל בעקבות הסיכול.
  • נשיא איראן האשים כי ארה”ב ואירופה שיקרו כאשר טענו שתושג הפסקת אש ברצועת עזה אם איראן לא תגיב על הריגת אסמאעיל הניה.
  • דובר משרד החוץ האיראני טען כי לאיראן אין סוכנים באזור וכי ארגוני “ההתנגדות” מייצגים את עצמם.
  • הסלמה נוספת בעימות בין החות’ים לבין ישראל: יורטו שני טילים בליסטיים ששיגרו החות’ים לעבר מרכז ישראל. בתגובה, חיל האוויר הישראלי תקף תחנות כוח ונמל ימי בשימוש החות’ים בראס עיסא ובאלחדידה. בכירים חות’ים טענו כי חמישה אזרחים נהרגו ואיימו כי ימשיכו לפעול נגד ישראל כתמיכה ברצועת עזה ובלבנון.
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות על 23 תקיפות נגד יעדים בישראל, מרביתן לאחר ההודעה על סיכול נצראללה. המיליציות הפרו-איראניות איימו להסלים את תקיפותיהן אם כוחות הצבא הישראליים ייכנסו לדרום לבנון.
תגובות איראן בעקבות סיכול חסן נצראללה
  • בכירים איראנים המשיכו להביע תמיכה בחזבאללה בעקבות התקיפה הישראלית נגד מפקדת הארגון בבירות, בה נהרגו מזכ”ל חזבאללה חסן נצראללה, ובכיר משמרות המהפכה ומפקד גיס לבנון של כוח קדס עבאס נילפרושאן.[1] הבכירים איימו כי איראן תגיב נגד ישראל בעקבות הסיכול. להלן התבטאויות בולטות:
    • יועצו המדיני של מנהיג איראן, עלי שמח’אני, ערך ביקור תנחומים במטה חזבאללה בטהראן ונועד עם נציג הארגון באיראן, עבדאללה צפי אלדין (אילנ”א, 30 בספטמבר 2024). גם נשיא איראן, מסעוד פ’זשכיאן, ערך ביקור תנחומים במטה חזבאללה בטהראן (איסנ”א, 30 בספטמבר 2024).
שמח'אני במטה חזבאללה (אילנ"א, 30 בספטמבר 2024).       פ'זשכיאן במטה חזבאללה (אירנ"א, 30 בספטמבר 2024)
מימין: שמח’אני במטה חזבאללה (אילנ”א, 30 בספטמבר 2024).
משמאל: פ’זשכיאן במטה חזבאללה (אירנ”א, 30 בספטמבר 2024)
    • סגן נשיא איראן, ג’ואד ט’ריף, ומפקד כוח קדס, אסמאעיל קאא׳ני, הגיעו ללשכת נציגות חזבאללה בטהראן כדי להביע תנחומים על מות חסן נצראללה. קאא’ני הדגיש כי איראן תעמוד לצד חזבאללה בדרכו של נצראללה עד ל”שחרור פלסטין וירושלים” (תסנים, 29 בספטמבר 2024).
    • מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי, אמר במהלך ביקור תנחומים בבית משפחתו של עבאס נילפרושאן, כי מות הקדושים של נצראללה ונילפרושאן יחולל שינוי ותמורה היסטוריים בעולם האסלאם (פארס, 29 בספטמבר 2024).
    • שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ’י, נועד עם נציג חזבאללה באיראן במטה הארגון בטהראן. הוא ציין כי “המשטר הציוני” צריך להיות מודאג מהעתיד הצפוי לו, והבהיר כי איראן תמשיך בדרך התמיכה ב”התנגדות” וכי הניצחון הסופי קרוב (תסנים, 30 בספטמבר 2024).
    • מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, עלי אחמדיאן, אמר כי התגובה נגד ישראל צריכה להיות “מדויקת”, וכי אין משמעות לפעולה בודדת מצד “חזית ההתנגדות”. הוא ציין כי “האויב” נמצא בייאוש ולא ישיג הצלחה באמצעות כמה פעולות “התנקשות”. אחמדיאן הדגיש כי הניצחון שייך ל”חזית ההתנגדות” (snn.ir , 1 באוקטובר 2024).
    • דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני, אמר במסיבת העיתונאים השבועית שלו כי חסן נצראללה הפך שהיד, אך מורשתו חיה ואין ספק ש”חזית ההתנגדות” והעם הלבנוני יציינו בירושלים את “מות הציונות ושחרור ירושלים”. הוא ציין כי איראן הזהירה פעמים רבות את הקהילה הבינלאומית, שהמשך המלחמה נגד רצועת עזה יביא להרחבת חוסר היציבות וחוסר הביטחון באזור. כנעאני כי איראן אינה פוחדת ממלחמה ולא תישאר אדישה לכל פגיעה באינטרסים הלאומיים ובביטחון הלאומי שלה. הוא הדגיש כי מעשי ישראל לא יישארו ללא מענה (snn.ir , 30 בספטמבר 2024).
    • כמו כן, כנעאני טען כי לאיראן “אין סוכנים” באזור, וכי ארגוני “ההתנגדות” במזרח התיכון מייצגים את עצמם ופועלים בהתאם לאינטרסים של מדינותיהם. הוא הכחיש את הדיווחים, לפיהם טהראן תעביר לוחמים למדינות באזור והדגיש כי “יש להן את היכולת והסמכות הנדרשות להתגונן מפני התוקפנות הציונית בעצמן, ולכן אין צורך לשלוח כוחות מאיראן (אירנ”א, 30 בספטמבר 2024).
נאצר כנעאני (ערוץ הטלגרם סח'נקו, 29 בספטמבר 2024)
נאצר כנעאני (ערוץ הטלגרם סח’נקו, 29 בספטמבר 2024)
  • לפני סיכול נצראללה, על רקע פתיחת מבצע חיצי הצפון של צה”ל נגד חזבאללה,[2] כתב סגנו לעניינים בינלאומיים של נשיא איראן, מחמד ג’ואד ט’ריף, באגרת לנצראללה כי הוא מצדיע לעמידתו האיתנה של הארגון אל מול “תוקפנותה של ישראל” חרף האבדות והנזקים שספג. ט’ריף פנה לארגונים הבינלאומיים ללחוץ על ישראל להפסיק את “פשעיה”, והזהיר כי ללא פעולה מצד הקהילה הבינלאומית, המלחמה תשפיע על השלום והיציבות באזור ובעולם (אירנ”א, 26 בספטמבר 2024). כמו כן, ט’ריף ציין כי לחזבאללה יש היכולת להגן על עצמו מול ישראל, אך הזהיר כי ישראל חצתה את הקווים האדומים וכי המצב עלול לצאת מכלל שליטה (CNN, 26 בספטמבר 2024).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים האיראניים, מחמד באקרי, אמר במפגש עם חברי “מועצת המומחים” כי ישראל חשה מושפלת ומובסת, ומאחר שלא הצליחה להיאבק נגד “הלוחמים הפלסטינים”, היא פנתה לביצוע פשעים נגד אזרחים חסרי הגנה, ילדים ונשים (תסנים, 26 בספטמבר 2024).
  • נשיא איראן, מסעוד פ׳זשכיאן, אמר בישיבת הממשלה כי ״הפשעים של המשטר הציוני” בלתי מתקבלים ולא יישארו ללא תגובה. הוא הוסיף כי הניסיון ההיסטורי מראה כי “תנועות שוחרי החופש לא מושמדות בעקבות התנקשות באנשיהן ועשרות אנשים אחרים מניפים את דגל הצדק והדגל נגד הדיכוי״. לדברי פ’זשכיאן, ארה”ב ואירופה שיקרו כאשר טענו כי ניתן יהיה להגיע להסכם הפסקת אש ברצועת עזה אם איראן תימנע מלהגיב על הריגתו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, בטהראן ב-31 ביולי 2024 (אתר נשיא איראן, 29 בספטמבר 2024).
המעורבות האיראנית בלבנון ובסוריה
  • נשיא איראן, מסעוד פ’זשכיאן, נועד בשולי עצרת האו”ם בניו יורק עם ראש הממשלה הזמנית של לבנון, נג’יב מיקאתי. פ’זשכיאן אמר כי אם המדינות המוסלמיות המקיימות יחסים עם ישראל ינתקו את קשריהן הכלכליים עמה, היא לא תוכל להמשיך ב”פשעיה”. נשיא איראן גם מתח ביקורת על התמיכה המדינית, הכלכלית והצבאית של ארה”ב בישראל, שלדבריו מאפשרת לה לבצע את “פעולותיה הפושעות”. פ’זשכיאן הדגיש כי איראן מוכנה להגיש כל סיוע ללבנון (אתר נשיא איראן, 25 בספטמבר 2024).
  • שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ’י, האשים במסיבת עיתונאים במהלך שהותו בכינוס עצרת האו”ם בניו יורק כי ישראל מובילה את האזור לאסון בתמיכת ארה”ב, ותוך היעדר פעולה מצד מועצת הביטחון. הוא ציין כי המצב באזור מדאיג באופן חסר תקדים, וכי נראה שישראל מבצעת את” פשעי המלחמה”, שביצעה ברצועת עזה, גם בלבנון, וחותרת להצית אש בכל האזור. הוא קרא להתערבות דחופה מצד מועצת הביטחון לעצירת המלחמה והדגיש את תמיכת איראן בלבנון ובזכותה להגן על עצמה (snn.ir, 25 בספטמבר 2024).
  • שר ההגנה האיראני, אמיר נציר-זאדה, ביקר פצועים לבנונים בבית חולים בטהראן, ואמר כי מדינות האסלאם אינן יכולות להסתפק בגינוי “פשעיה” של ישראל. לדבריו, הן צריכות לגרש את השגרירים הישראלים ולנתק את היחסים המדיניים והכלכליים עמה כדי לשים קץ ל”טבח העם”, להפעיל עליה לחץ ולהכשיר את הקרקע להשמדת “המשטר הציוני” (תסנים, 26 בספטמבר 2024).
  •  מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי, אמר במהלך ביקור אצל פצועים לבנוניים בבית חולים בעיר משהד כי איראן תמשיך לעמוד לצד העם הפלסטיני ברצועת עזה ולצד העם הלבנוני (אירנ”א, 1 באוקטובר 2024).
סלאמי עם פצועים בבית החולים (אירנ"א, 1 באוקטובר 2024)
סלאמי עם פצועים בבית החולים (אירנ”א, 1 באוקטובר 2024)
  • דובר חברת התעופה האיראנית, איראן אייר, חסאם קרבאן, הודיע על ביטול כל טיסותיה של חברת התעופה לשדה התעופה רפיק אלחרירי בבירות עד להודעה חדשה (תסנים, 28 בספטמבר 2024). ההודעה הגיעה אחרי ששר התחבורה הלבנוני, עלי חמיה, הורה לרשויות בנמל התעופה אלחרירי שלא לאפשר למטוס איראני של חברת אייר קשם לנחות בעקבות איום ישראלי לפגוע בו (אלנשרה, 28 בספטמבר 2024).
המעורבות האיראנית בתימן ובעיראק
  • דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני, גינה בחריפות את התקיפות של חיל האוויר הישראלי בנמל אלחדידה שבתימן ב-29 בספטמבר 2024. הוא האשים כי מדובר בהרס תשתיות אזרחיות, וכי התקיפה מעידה על “האופי הלא אנושי של המשטר הציוני”. כנעאני הוסיף כי ארה”ב אחראית באופן ישיר להשלכות המסוכנות והבלתי ניתנות לחיזוי של המשך “פשעי הציונים בפלסטין, בלבנון ובתימן” (אתר משרד החוץ האיראני, 29 בספטמבר 2024).
  • שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ’י, נועד בשולי עצרת האו”ם בניו יורק עם מקבילו העיראקי, פואד חסין, ודן עמו ביחסים הבילטראליים, ובביקורו האחרון של נשיא איראן פ’זשכיאן בעיראק. השניים גם בהתפתחויות באזור, במיוחד בלבנון, והזהירו מפני השלכותיהן בזירה האזורית והבינלאומית. הם הדגישו כי יש צורך לאחד מאמצים ולתאם עמדות בין מדינות האסלאם כדי להגיע להפסקת אש דחופה בלבנון (שפקנא, 26 בספטמבר 2024).
פעילות המיליציות השיעיות
תימן
העימות הישיר בין ישראל והחות’ים
  • ב-27 בספטמבר 2024, שוגר טיל קרקע-קרקע מתימן לעבר ישראל ויורט על ידי מערכת ההגנה האווירית “חץ” מחוץ לגבולות המדינה. כתוצאה מהשיגור, הופעלו אזעקות בשטחים נרחבים במרכז המדינה (דובר צה”ל, 27 בספטמבר 2024). דובר הכוחות החות’ים, יחיא סריע, מסר כי הכוחות החות’ים תקפו “מטרה צבאית הקשורה לאויב הישראלי” באזור תל אביב באמצעות טיל בליסטי מסוג “פלסטין 2” ומטרה נוספת באזור אשקלון באמצעות כטב”ם מסוג “יפו”.[3] לטענת סריע, שתי התקיפות השיגו את מטרתן (חשבון X של יחיא סריע, 27 בספטמבר 2024).
  • ב-28 בספטמבר 2024, שוגר טיל קרקע-קרקע נוסף מתימן ויורט על ידי לוחמי ההגנה האווירית של צה”ל מחוץ לגבולות ישראל (דובר צה”ל, 28 בספטמבר 2024). יחיא סריע מסר כי החות’ים תקפו את נמל התעופה בן-גוריון בזמן נחיתת מטוסו של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, באמצעות טיל בליסטי מסוג “פלסטין 2”. הוא ציין כי החות’ים לא יהססו להעלות את רמת ההסלמה בהתאם למצב ולהשתתף בהגנה על רצועת עזה ולבנון (חשבון X של יחיא סריע, 28 בספטמבר 2024).
  • ב-29 בספטמבר 2024, בשעות אחר הצהריים, תקפו עשרות כלי טיס של חיל האוויר מטרות בשימוש צבאי של השלטון החות’י בראס עיסא ובאלחדידה, באזורים שבשליטת החות’ים בתימן. דובר צה”ל מסר כי הותקפו תחנות כוח ונמל ימי, אשר משמשים לייבוא נפט ולהעברה של אמצעי לחימה מאיראן אספקה לצרכים צבאיים. לפי ההודעה, התקיפה בוצעה בתגובה לתקיפות האחרונות של החות’ים נגד מדינת ישראל (דובר צה”ל, 29 בספטמבר 2024).
  • דווח כי התקיפה הישראלית כוונה נגד מסוף דלקים בנמל אלחדידה שלא הותקף בתקיפה הקודמת של ישראל ב-20 ביולי 2024, וכן נגד מכלי נפט וגז בראס עיסא, מספר תחנות כוח במחוז אלחדידה וייתכן שגם נמל התעופה באלחדידה. מנכ”ל חברת הנפט התימנית באלחדידה טען כי מכלי הנפט בראס עיסא אמנם נפגעו אך לא באופן מהותי היות והיו ריקים לחלוטין. מקורות בחברת החשמל באלחדידה טענו כי שתי תחנות כוח נפגעו באופן קשה ושאחת מהן לפחות יצאה מכלל שימוש (תקשורת ישראלית, 30 בספטמבר 2024).
  • ב-30 בספטמבר 2024, הודיע דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, יחיא סריע, כי התקיפה הישראלית, שלדבריו בוצעה בסיוע אמריקאי, כללה 17 “פשיטות אוויריות” נגד מספר מתקנים אזרחיים במחוז אלחדידה, בהם נמל ותחנת כוח. הוא מסר כי חמישה אזרחים נהרגו ונפצעו 57 בני אדם נוספים. סריע הדגיש כי “התוקפנות הפושעת הזו” לא תגרום לתימן להפסיק את “חובתם הדתית, ההומניטרית והמוסרית” כלפי העם הפלסטיני והלבנוני”, וכי הם יגיבו עם “מבצעים צבאיים נגד האויב הפושע שילכו ויסלימו בתקופה הקרובה” (חשבון X של יחיא סריע, 30 ספטמבר 2024).
נזקי התקיפה הישראלית באלחדידה (מימין: חשבון X של תימן מוניטור, 29 בספטמבר 2024; משמאל: ערוץ אלמסירה, 29 בספטמבר 2024)     נזקי התקיפה הישראלית באלחדידה (מימין: חשבון X של תימן מוניטור, 29 בספטמבר 2024; משמאל: ערוץ אלמסירה, 29 בספטמבר 2024)
נזקי התקיפה הישראלית באלח
דידה
(מימין: חשבון X של תימן מוניטור, 29 בספטמבר 2024; משמאל: ערוץ אלמסירה, 29 בספטמבר 2024)
  • ב-1 באוקטובר 2024, קיבל יחיא סריע אחריות על שתי תקיפות של החות’ים נגד ישראל – כטב”ם מסוג “יפו” שוגר לאזור “יפו” (תל-אביב), וארבעה כטב”מים מסוג צמאד-4 שוגרו לעבר אילת. לטענת סריע, שתי הפעולות השיגו את מטרותיהן (חשבון X של יחיא סריע, 1 באוקטובר 2024). דובר צה”ל עדכן כי בלילה שבין 30 בספטמבר ל-1 באוקטובר 2024, יירט חיל האוויר כטב”ם מעל הים התיכון, במרחק של עשרות קילומטרים מחופי מרכז הארץ. לא נמסר מאיפה הגיע הכטב”ם (חשבון X של צה”ל, 1 באוקטובר 2024).
  • בכירי השלטון החות’י גינו את התקיפה הישראלית ואיימו בתגובה. להלן תגובות בולטות:
    • בהודעה מטעם המועצה החות’ית העליונה נמסר כי “התוקפנות הישראלית” נגד תימן ותקיפת תחנות כוח נועדו להגביר את הסבל של העם התימני ולגרום לתימן לסטות מתמיכתה בעם הפלסטיני ובבעיה הפלסטינית, אולם זה “לא התגשם”. עוד צוין כי “התוקפנות” לא תעבור ללא תגובה והיא רק תגביר את נחישות העם התימני להמשיך בעמדתו ובתמיכה בעם הפלסטיני ובהגנה עצמית (אלמסירה, 29 בספטמבר 2024).
    • דובר התנועה החות’ית, מחמד עבד אלסלאם, האשים כי “תוקפנות ישראלית” חדשה כוונה נגד מתקנים אזרחיים באלחדידה במטרה לעצור את התמיכה ברצועת עזה. הוא הוסיף כי “התוקפנות הציונית הנתמכת על ידי ארה”ב” ראויה לגינוי, הוקעה ודחייה”, וכי העם התימני לא ייטוש את רצועת עזה ולבנון (חשבון X של מחמד עבד אלסלאם, 29 בספטמבר 2024).
    • בכיר מנגנון התקשורת של החות’ים, נצר אלדין עאמר, טען כי מכלי הנפט בנמלי ראס עיסא ואלחדידה רוקנו מראש וכי הופעלה תוכנית חירום. הוא הוסיף כי “הציונים לעולם לא יפסיקו את פעולותינו ואנו נגוון אותן” (חשבון X של נצר אלדין עאמר, 29 בספטמבר 2024).
    • חבר הלשכה המדינית של החות’ים, מחמד אלבח’יתי, אמר כי “התוקפנות” נגד אלחדידה היא “תוקפנות אמריקאית-בריטית” וכי “הישות הציונית אינה אלא שלוחה צבאית שלה” (חשבון X של מחמד אלבח’יתי, 29 בספטמבר 2024).
פעילות צבאית נוספת של החות’ים
  • ב- 30 בספטמבר 2024, קיבל דובר הכוחות החות’ים, יחיא סריע, אחריות על הפלת כטב”ם אמריקאי מסוג MQ9 בשמי מחוז סעדה שנמצא תחת שליטת החות’ים. הוא ציין כי מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה ב-7 באוקטובר 2023, הפילו החות’ים 11 כטב”מים דומים (חשבון X של יחיא סריע, 30 בספטמבר 2024).
  • ב-27 בספטמבר 2024, מסר סריע כי הכוחות החות’ים תקפו שלוש ספינות מלחמה אמריקאיות בים האדום, בעת שהיו בדרכן לסייע ל”אויב הישראלי”. לטענתו, שוגרו 23 טילים בליסטיים, טילי שיוט וכטב”מים ונרשמו פגיעות מדויקות בספינות. לדברי סריע, מדובר במבצע הצבאי החות’י הגדול ביותר שבוצע מאז תחילת המלחמה והוא התרחש במקביל לתקיפה נגד ישראל באמצעות טיל קרקע-קרקע וכטב”ם (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 27 בספטמבר 2024). דוברת משרד ההגנה האמריקאי, סברינה סינג, אישרה כי בוצעה “התקפה מורכבת” שכללה טילי שיוט וכטב”מים, אולם ציינה כי הם יורטו או נפלו, וכי לא היו פגיעות בכלי השיט האמריקאיים (אתר משרד ההגנה, 27 בספטמבר 2024). בתגובה לתקיפה, שני גורמים ביטחוניים אמריקאיים מסרו לרשת CNN כי כוחות חיל הים האמריקאי יירטו את הכלים ששוגרו לעבר הספינות וסיכנו אותן בעת ששייטו במצרי באב אלמנדב. כלים נוספים ששוגרו על ידי החות’ים החטיאו את מטרתן. לא נגרם נזק לספינות ולא דווח על נפגעים בקרב צוותיהן (CNN, 27 בספטמבר 2024). “גורמים אמריקאיים” מסרו כי כי התקיפה כוונה נגד המשחתות ספרואנס וסטוקדייל ונגד הספינה אינדיאנפוליס בעת שעשו דרכן לעבר מצר באב אלמנדב, וכי יורטו כ-24 טילים וכטב”מים (פוקס ניוז ו-CNN, 27 בספטמבר 2024).
כרזה של החות'ים לציון התקיפה המשולבת נגד ספינות המלחמה האמריקאיות (ערוץ הטלגרם של ערוץ אלמסירה, 27 בספטמבר 2024)
כרזה של החות’ים לציון התקיפה המשולבת נגד ספינות המלחמה האמריקאיות
(ערוץ הטלגרם של ערוץ אלמסירה, 27 בספטמבר 2024)
עיראק
תקיפות של המיליציות נגד ישראל
  • בשבוע האחרון, פרסמה ההתנגדות האסלאמית בעיראק 16 הודעות קבלת אחריות על 23 תקיפות באמצעות טילי שיוט או כטב”מים נגד יעדים בישראל. שש מההודעות פורסמו ב-28 בספטמבר 2024, הכמות הגדולה ביותר מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה, וזאת על רקע סיכולו של מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה. ב-30 בספטמבר 2024, גם פורסמה לראשונה הודעה על תקיפה משולבת נגד ארבעה יעדים בישראל (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 25 בספטמבר-1 באוקטובר 2024, נכון לשעה 15:05). דובר צה”ל מסר על שלושה אירועים של יירוט כטב”ם ששוגר מעיראק מעל ים סוף על ידי ספינות חיל הים (דובר צה”ל, 25 ו-29  בספטמבר 2024).
דגלי לבנון, עיראק ו"פלסטין" על כטב"ם ששוגר לאילת (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 29 בספטמבר 2024).     כטב"מים ששוגרו לעבר אילת (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 25 בספטמבר 2024)
מימין: דגלי לבנון, עיראק ו”פלסטין” על כטב”ם ששוגר לאילת (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 29 בספטמבר 2024). משמאל: כטב”מים ששוגרו לעבר אילת (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 25 בספטמבר 2024)
  • “גורם בכיר” בכתאא’ב סיד אלשהדאא’ הזהיר כי הם נערכים להסלים את התקיפות מטרות ישראליות בעומק המדינה באמצעות טילים וכטב”מים, שלדבריו ייעשה בהם שימוש בפעם הראשונה מאז תחילת המלחמה. הוא הוסיף כי המיליציות ידונו גם באפשרות לכלול את האינטרסים האמריקאיים בעיראק ובאזור במסגרת ההסלמה, מאחר שלטענתו ארה”ב הייתה “מעורבת באופן שוטף” בסיכול מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, ובהמשך “התוקפנות” נגד לבנון ורצועת עזה (אלערבי אלג’דיד, 29 בספטמבר 2024). בהקשר זה, ציין דובר תנועת האצילים “אלנג’באא’), חסין אלמוסוי, כי “ההתנגדות עדיין משתמשת רק בחלק מועט מיכולותיה הצבאיות בעימותה עם האויב” (ערוץ הטלגרם alnujabatv, 25 בספטמבר 2024).
  • דובר גדודי חזבאללה, אבו עלי אלעסכרי, טען כי זוהתה פעילות אמריקאית וישראלית במרחב האווירי של עיראק והעריך כי מדובר בהיערכות לתקיפה “ציונית” בעיראק. הוא איים כי במקרה כזה, התגובה תכוון נגד “הישות הציונית” ונגד הנוכחות האמריקאית באזור. הוא גם קרא ל”פלגי ההתנגדות האסלאמית” בעיראק, שתומכים ב”פלסטין” ולבנון, להגביר את היקף פעילותיהם נגד “האויב” (ערוץ הטלגרם של אבו עלי אלעסכרי, 25 בספטמבר 2024).
  • חבר ועדת הביטחון וההגנה של הפרלמנט העיראקי, עלי אלבנדאוי, המשתייך למפלגת ברית כוחות המדינה בראשות איש הדת השיעי עמאר אלחכים, איים כי עיראק מוכנה להילחם ב”תוקפנות הציונית”, כפי שעשתה בעבר. הוא הוסיף כי עיראק ידעה מלחמות, בין השאר נגד האמריקאים ונגד דאעש (חשבון X raad_arabi , 28 בספטמבר 2024).
איומי המיליציות בעיראק לנוכח ההסלמה בגבול הצפון
  • “מקור המקורב” למיליציות העיראקיות הזהיר כי אם ישראל תחליט “לפלוש” ללבנון, המיליציות יתערבו ויתקפו את הכוחות “לאחר שצברו ניסיון רב בלחימה ויש להם טילים וכטב”מים מוכנים לשיגור”. לטענת “המקור”, מה שקורה כעת בלבנון “היה צפוי” וכי “פלישה קרקעית היא חלק מהתרחישים שהוצגו במהלך המערכה והפלגים קיבלו החלטות משמעותיות בממד האסטרטגי”. הוא ציין כי המיליציות ממוקמות באזורים הקרובים לגבול לבנון וכי “כל האפשרויות על הפרק. אחינו בלבנון לא ילחמו לבד” (baghdadtoday.news, 30 בספטמבר 2024).
  • בדיווח נוסף, ציין “מקור המקורב” למיליציות בעיראק כי המיליציות נוכחות באופן פעיל בשלוש מדינות ערביות, וכי הן מוכנו להסתער על ישראל במקרה של כניסה קרקעית ללבנון. לדבריו, הנוכחות של הפעילים בתימן, בסוריה ובלבנון אינה חשאית ומהווה חלק חשוב ומרכזי ב”ציר ההתנגדות” והפעילים גם משתתפים בתקיפות נגד מטרות “ציוניות”. כמו כן, הוא נמנע מלאשר או להכחיש שלוחמי המיליציות נמצאים גם במחוז דרעא שבדרום סוריה (baghdadtoday.news, 25 בספטמבר 2024).
  • דובר תנועת האצילים, חסין אלמוסוי, מסר כי כל התקפה נגד שטח לבנון תיענה “בתגובה נוקשה מכיווננו ולא נחסוך במאמצים להתעמת עם האויב היהיר”. הוא ציין כי מתנהל תיאום בדרג גבוה וכי יש תקשורת קבועה כי “כוחות ההתנגדות” כדי להתעמת עם האתגרים. לדבריו, יש התפתחות בתקיפות של ההתנגדות האסלאמית בעיראק שמכוונות יותר לעבר “יעדים נבחרים בעומק השטחעים הכבושים” (סוכנות אלקדס, 28 בספטמבר 2024).
  • מזכ”ל כתאא’ב סיד אלשהדאא’, אבו אלאא’ אלולאא’י, איים כי ההתנגדות האסלאמית בעיראק רואה במאע”מ כ”מוצב הקדמי של הישות הציונית במפרץ” וכי אם תפרוץ מלחמה בצפון, היא תהפוך לזירת תקיפה (ערוץ הטלגרם של אבו אלאא’ אלולאא’י, 26 בספטמבר 2024). בהודעה נוספת, הוא איים לתקוף גם את הכוחות האמריקאיים בבסיסיהם במפרץ הפרסי ומחוצה לו ואינטרסים של ישראל וארה”ב ברחבי האזור. כמו כן, הדגיש אלולאא’י כי הפעולות יימשכו עד שתופסק “התוקפנות” ברצועת עזה ובלבנון וטען כי “למיליציות בעיראק יש את אותן היכולות שיש לחזבאללה ולחות’ים, והן השתמשו רק בחמישה אחוזים מהן” (ערוץ הטלגרם של אבו אלאא’ אלולאא’י, 27 בספטמבר 2024).
  • בכיר בכתאא’ב סיד אלשהדאא’, עבאס אלזידי, מסר כי למיליציות בעיראק ישנן יכולת ונכונות רבה לתמוך צבאית ולוגיסטית בחזבאללה נגד ישראל בלבנון, ובכל מדינה אחרת מחברות “ציר ההתנגדות”. הוא ציין כי החלטה על שיגורי טילים נגד מרכז ישראל תלויה בתוכנית האסטרטגית ובהתפתחויות בשטח. אלזידי הזהיר כי אם ישראל תחליט לפלוש יבשתית ללבנון, המיליציות תחשופנה “הפתעות גדולות”, והן תפתחנה חזיתות בלבנון, סוריה ואף בירדן. הוא הוסיף כי “תל אביב אינה מחוץ להישג ידם של פלגי ההתנגדות” (שפק ניוז, 26 בספטמבר 2024).
  • דווח כי אחראי תיק עיראק במועצה המדינית של חזבאללה, שיח’ מחמד כותיראני, נפגש עם ראש המטה הכללי של “הגיוס העממי”, אבו פדכ, ב-23 בספטמבר 2024 במטה של “הגיוס העממי” בעיר אלכופה שבעיראק. לפי הדיווח, בפגישה הודגש הצורך כי המיליציות הסרות למרותו של אבו פדכ תקצנה כשני מיליון דולרים לרכישת כטב”מים איראנים עבור חזבאללה ואבו פדכ הבטיח כי יספק אותם לחזבאללה בקרוב (חשבון X של raad_arabi , 26 בספטמבר 2024).
  • דווח כי גדודי חזבאללה שלחו משאית שנשאה מספר כטב”מים וטילים מאזור ג’רף אלצח’ר, שמדרום לבגדאד, והעבירה אותה לאלבוכמאל שבמזרח סוריה דרך מעבר גבול לא חוקי. לפי הדיווח, המיליציה מתכוונת להעביר את המשאית עם אמצעי הלחימה ללבנון (חשבון X של raad_arabi , 26 בספטמבר 2024).
תקיפות המיליציות נגד יעדים אמריקאיים בסוריה
  • בלילה שבין 30 בספטמבר ל-1 באוקטובר 2024, דווח כי מספר רקטות שוגרו לעבר הבסיס האמריקאי ויקטורי, הסמוך לנמל התעופה הבינלאומי בבגדאד. “מקור ביטחוני” מסר כי הופעלה מערכת ההגנה האווירית בבסיס. לא דווח על נפגעים או נזק (צאברין ניוז ואלחדת’, 1 באוקטובר 2024). דובר פיקוד המרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) מסר כי מערכות ההגנה האווירית האמריקאיות יירטו שתי קטיושות שנורו לאזור הבסיס. דוברת הפנטגון מסרה כי ארה”ב תגיב לכל מתקפה נגד כוחותיה, על אף שאינה מעוניינת במלחמה (סקיי ניוז ערביה, 1 באוקטובר 2024).
  • בלילה שבין 29-28 בספטמבר 2024, דווח שבוצעה תקיפה באמצעות כטב”מי נפץ נגד בסיס כוניכו האמריקאי, בקרבת דיר אלזור שבמזרח סוריה. לא דווח על נפגעים (אלג’זירה, 29 בספטמבר 2024). כפי הנראה, המיליציות העיראקיות הפרו-איראניות אחראיות לתקיפה. בתגובה, תקפו מטוסים אמריקנים באותו היום עמדות של המיליציות באזור דיר אלזור. דווח על שלושה הרוגים ו-15 פצועים (SYRIATV, 29 בספטמבר 2024). שעות ספורות לאחר מכן, דווח כי מטוסי קרב “בלתי מזוהים”, שלפי ההערכות שייכים לארה”ב, תקפו יעדים של המיליציות הפרו-איראניות בדיר אלזור ובאלבוכמאל שבמזרח סוריה, בקרבת הגבול עם עיראק. לפי הדיווחים, לפחות 17 חברי מיליציות נהרגו, בהם עיראקים וסורים (אלג’זירה ומרכז המעקב הסורי, 29 בספטמבר 2024).

[1] להרחבה, ראו מחקר של מרכז המידע מ-30 בספטמבר 2024: "התקיפה נגד מפקדת חזבאללה בבירות וסיכול חסן נצראללה – משמעויות ותגובות".
[2] להרחבה, ראו מחקר של מרכז המידע מ-26 בספטמבר 2024: "מבצע “חיצי הצפון”: תגובות בלבנון ומשמעויות".
[3] למידע נוסף על טיל "פלסטין 2" והכטב"ם "יפו" ראו מחקר של מרכז המידע מ-23 ביולי 2024: הסלמה בעימות בין ישראל והחות’ים – רקע ומשמעויות; מחקר של מרכז המידע מ-18 בספטמבר 2024: מבט לאיראן ולציר השיעי (18-11 בספטמבר 2024).