מבט לאיראן

26 ביוני – 3 ביולי 2024 מאת: ד"ר רז צימט
פגישת חאג'יזאדה עם משפחות הרוגי המלחמה בעזה (snn.ir, 1 ביולי 2024)

פגישת חאג'יזאדה עם משפחות הרוגי המלחמה בעזה (snn.ir, 1 ביולי 2024)

מפגש

מפגש "הקונגרס הבינלאומי של השהידים של ההתנגדות והגנת המקומות הקדושים" עם מנהיג איראן (אתר מנהיג איראן, 29 ביוני 2024)

סגן מפקד כוח קדס למבצעים (defapress.ir, 29 ביוני 2024)

סגן מפקד כוח קדס למבצעים (defapress.ir, 29 ביוני 2024)

יועצו הצבאי הבכיר של מנהיג איראן, יחיא רחים צפוי (defapress.ir, 30 ביוני 2024)

יועצו הצבאי הבכיר של מנהיג איראן, יחיא רחים צפוי (defapress.ir, 30 ביוני 2024)

פגישת אנשי תקשורת ועיתונאים עיראקים עם שגריר איראן בבגדאד (אירנ

פגישת אנשי תקשורת ועיתונאים עיראקים עם שגריר איראן בבגדאד (אירנ"א, 1 ביולי 2024)

עיקרים
  • ממלא מקום שר החוץ האיראני, עלי באקרי, שוחח עם שרי חוץ באזור ובעולם במאמץ להביא להפסקת המלחמה ברצועת עזה. כמו כן, הזהיר באקרי מפני האפשרות ליוזמה התקפית ישראלית נגד חזבאללה, שתוביל להרחבת המלחמה. בתוך כך, איראן מחריפה את איומיה לנוכח האפשרות לעימות כולל בין ישראל לחזבאללה. בנוסף, מתרבים הדיווחים על העברה גוברת של אמצעי לחימה מתקדמים מאיראן לחזבאללה לקראת עימות אפשרי בין ישראל לארגון.
  • מפקד משמרות המהפכה הצהיר כי “חזית ההתנגדות” בדרך לניצחון. סגן מפקד כוח קדס הצהיר כי “חזית ההתנגדות” נמצאת במצבה הטוב ביותר האפשרי וזוכה לתמיכה עולמית.
  • החות’ים בתימן וההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלו אחריות משותפת על ארבע תקיפות נגד חיפה ונגד אוניות בנמל חיפה ובדרכן לחיפה. בנוסף, ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות על תקיפה נגד אילת. אין אימות לטענות.
  • ועדת התיאום של המיליציות הפרו-איראניות בעיראק החליטה להסלים את פעולותיה נגד ישראל במקרה שתפרוץ מלחמה כוללת בלבנון.
  • החות’ים המשיכו לדווח על תקיפות נגד כלי שיט אזרחיים והציגו אמצעי לחימה חדשים שמיועדים לפגיעה בכלי שיט. מנהיג החות’ים איים לפגוע בנושאת המטוסים האמריקאית שצפויה להגיע לים האדום.
  • בכיר חות’י נועד עם השליח המיוחד של נשיא רוסיה. דווח שרוסיה שוקלת לספק טילים לחות’ים.
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • ממלא מקום שר החוץ האיראני, עלי באקרי, שוחח עם שר החוץ הסעודי, פיצל בן פרחאן, ודן עימו בסוגיות הנוגעות ליחסים בין המדינות, להתפתחויות האזוריות ולמצב בזירה הפלסטינית. באקרי אמר כי איומי ישראל נגד לבנון הם המשך לפשעיה נגד תושבי רצועת עזה וכי היא מנסה לפצות על תבוסתה ברצועה באמצעות הרחבת היקף המלחמה לאזורים נוספים. הוא הדגיש כי על המדינות האסלאמיות לנקוט בכל האמצעים כדי להפסיק את “הפשעים, האיומים והתוקפנות של הציונים” (אירנ”א, 28 ביוני 2024). באקרי דן בהתפתחויות בזירה האזורית והפלסטינית גם בשיחותיו עם שרי החוץ של גרמניה, קפריסין ורוסיה, עם מזכ”ל האו”ם ועם הנציב העליון של האיחוד האירופי לענייני חוץ (פארס, 28 ביוני 2024). כמו כן, שוחח באקרי עם שר החוץ התורכי, האכאן פידאן, על הסוגיות האזוריות. הוא אמר כי “ההתנגדות” בלבנון נמצאת במוכנות מלאה להתמודד עם איומי ישראל וכי כל תוקפנות תעלה לה ביוקר (אתר משרד החוץ האיראני, 1 ביולי 2024).
  • דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני, בירך על החלטת מספר מדינות אירופיות להכיר רשמית במדינת “פלסטין”, ואמר כי גל התמיכה החדש מצד הממשלות בעולם בזכויות העם הפלסטיני מהווה עדות ברורה לבידוד העולמי של “המשטר הציוני”. כנעאני הדגיש את עמדתה העקרונית של איראן שלא להכיר בישראל (איסנ”א, 26 ביוני 2024).
  • ב-1 ביולי 2024, הגיעה משלחת של משפחות הרוגים פלסטינים מהמלחמה ברצועה עזה לביקור באיראן. מפקד זרוע האוויר של משמרות המהפכה, אמיר-עלי חאג’יזאדה, אמר במפגש עמן כי איראן מצפה להזדמנות להוציא לפועל תקיפה נוספת נגד ישראל, כשם שעשתה ב-13 באפריל 2024. הוא ציין כי אין ספק בניצחונו הסופי של העם הפלסטיני, וכי איראן תמשיך לעמוד לצד “ההתנגדות” והעם הפלסטיני ותעשה ככל שביכולתה כדי לתמוך בפלסטינים. הוא הוסיף כי התנאים אינם מאפשרים לאיראן לפעול ישירות נגד ישראל (snn.ir, 1 ביולי 2024).
פגישת חאג'יזאדה עם משפחות הרוגי המלחמה בעזה (snn.ir, 1 ביולי 2024)
פגישת חאג’יזאדה עם משפחות הרוגי המלחמה בעזה (snn.ir, 1 ביולי 2024)
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • נציגות איראן במטה האו”ם בניו יורק הזהירה מפני יוזמה ישראלית לפתוח במערכה צבאית מלאה מול לבנון. בהודעה מטעם המשלחת נאמר כי אם ישראל תצא למבצע צבאי נגד לבנון באופן מלא, תיפתח מלחמת “השמדה”. עוד נמסר כי על אף שאיראן רואה את איומיה של ישראל לתקוף את לבנון כלוחמה פסיכולוגית, כלל האפשרויות, לרבות האפשרות למעורבות מלאה של כלל “חזיתות ההתנגדות” במערכה, מונחות על השולחן (חשבון X של נציגות איראן באו”ם, 29 ביוני 2024).
  • ראש המועצה האסטרטגית למדיניות חוץ של איראן, כמאל ח’ראזי, הזהיר כי איראן ו”חזית ההתנגדות” ישתמשו בכל האמצעים העומדים לרשותן במקרה של עימות צבאי כולל בין ישראל לחזבאללה. הוא ציין כי איראן אינה מעוניינת במלחמה אזורית וקרא לארה”ב להפעיל לחץ על ישראל כדי למנוע הסלמה נוספת. עם זאת, הוא הדגיש כי במקרה של עימות בין ישראל וחזבאללה, כל המדינות באזור, לרבות איראן, תהיינה מעורבות, ולאיראן לא תהיה כל ברירה אלא לתמוך בחזבאללה בכל האמצעים (פייננשל טיימס, 2 ביולי 2024).
  • איראן האיצה בשבועות האחרונים את הברחות אמצעי הלחימה לחזבאללה. דווח כי מדובר במערכות הגנה אווירית שחזבאללה זקוק להן בעקבות תקיפות חיל האוויר בדרום לבנון. כמו כן, מלבד מערכות ההגנה, איראן מנסה להעביר לחזבאללה גם טילים נגד טנקים (נ”ט) ארוכי טווח מונחי טלוויזיה מסוג אלמאס, שפותחו באיראן על בסיס טילי ספייק של רפאל,[1] שהגיעו לידי חזבאללה במלחמת לבנון השנייה. אמצעי הלחימה הועברו לחזבאללה במשאיות גדולות וגם בטנדרים שנועדו לצרכי הסוואה (Ynet, 30 ביוני 2024).
  • דווח כי איראן סיפקה לחזבאללה כלי שיט בלתי מאוישים (כשב”מים), כולל צוללות בלתי מאוישות בעלות טווח ארוך, המסוגלות להתקרב לחופי ישראל ולפגוע במטרות בה. כלים בלתי מאוישים אלו בנויים מחומרים שאינם ניתנים לגילוי באמצעות מכ”מים, כדוגמת סיבי פחמן. מדובר בטכנולוגיה המתקדמת ביותר שאיראן הצליחה לפתח. בנוסף לכך, איראן העבירה לחזבאללה טילי יבשה-ים, הטסים בגובה נמוך, וטילי טורפדו לשם תקיפת מטרות ימיות, כדוגמת צוללות, ספינות מלחמה ובסיסים צפים. אמל”ח אלו פותחו לבקשת חזבאללה, במטרה לפגוע במתקנים ימיים של ישראל, כדוגמת אסדות הגז וספינות האבטחה שלהן בים התיכון (אלמדן, 25 ביוני 2024).
  • שגריר איראן באו”ם, אמיר סעיד אירואני, אמר בדיון של מועצת הביטחון של האו”ם בנוגע למצב בסוריה כי כמה ממדינות המערב אחראיות להתמשכות המשבר בסוריה, משום שהן מבקשות לכפות את רצונן על העם הסורי באמצעות כיבוש, סנקציות ומניעת תמיכה בינלאומית בשיקום סוריה. הוא ציין כי על כל הכוחות הזרים, שנוכחותם בסוריה מוגדרת על ידי ממשלת סוריה כבלתי חוקית, לסגת מהמדינה. כמו כן, גינה השגריר האיראני את “התוקפנות הנמשכת מצד המשטר הישראלי נגד ריבונות סוריה” (פארס, 26 ביוני 2024).
  • ב-29 ביוני 2024, נפתח כינוס “הקונגרס הבינלאומי של השהידים של ההתנגדות והגנת המקומות הקדושים” בעיר משהד. מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, אמר במפגש עם המשתתפים, בו נכח גם מפקד כוח קדס אסמאעיל קאא’ני, כי “האויב” תכנן להשתלט על האזור ולהפעיל לחץ כלכלי, מדיני ודתי על איראן כדי להפיל את המשטר האסלאמי, אך תוכנית זו סוכלה בידי קבוצת צעירים בעלי אמונה ממדינות שונות ובהובלת איראן. הוא ציין כי מגני המקומות הקדושים הצילו את איראן והאזור מ”הסכנה הגדולה” של כינון מזרח תיכון חדש בדומיננטיות אמריקאית (אתר מנהיג איראן, 29 ביוני 2024).
מפגש "הקונגרס הבינלאומי של השהידים של ההתנגדות והגנת המקומות הקדושים" עם מנהיג איראן 
(אתר מנהיג איראן, 29 ביוני 2024)
מפגש “הקונגרס הבינלאומי של השהידים של ההתנגדות והגנת המקומות הקדושים” עם מנהיג איראן
(אתר מנהיג איראן, 29 ביוני 2024)
  • מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי, אמר בכינוס “הקונגרס הבינלאומי של השהידים של ההתנגדות והגנת המקומות הקדושים” כי “ההתנגדות” צברה עוצמה רבה ותגיב לכל צעד תוקפני באזור וכי “ציר ההתנגדות” נועד לניצחון. הוא ציין כי המוסלמים אינם מוכנים להשלים עוד עם ההגמוניה המערבית. בהתייחסו להפגנות הפרו-פלסטיניות בארה”ב ובאירופה, אמר סלאמי כי “פלסטין” כבשה את לבבותיהם של כל שוחרי החירות בעולם (תסנים, 29 ביוני 2024).
  • סגן מפקד כוח קדס למבצעים, מחסן צ’יד’רי, אמר כי “חזית ההתנגדות” נמצאת במצבה הטוב ביותר האפשרי. הוא ציין כי מבצע “מבול אלאקצא, “, התקיפה האיראנית על ישראל ב-13 באפריל 2024 ו”התנגדות” העם הפלסטיני הפכו את “חזית ההתנגדות” לעולמית, וכי העולם כולו מסתכל על נושא “ההתנגדות” במבט חדש. בהתייחסו למותו של קצין משמרות המהפכה, סעיד אביאר, בתקיפה שיוחסה לישראל בסוריה ב-3 ביוני 2024, אמר צ’יד’רי כי “הציונים הפושעים” מקבלים תגובות מכל הכיוונים, אך ניתן לפרסם רק חלק מהן (defapress.ir, 29 ביוני 2024).
סגן מפקד כוח קדס למבצעים (defapress.ir, 29 ביוני 2024)
סגן מפקד כוח קדס למבצעים (defapress.ir, 29 ביוני 2024)
המעורבות האיראנית בעיראק
  • ב-30 ביוני 2024, נועד יועצו הצבאי הבכיר של מנהיג איראן, יחיא רחים צפוי, עם שר המדעים העיראקי, נעים אלעבודי, והדגיש את הצורך בהרחבת הקשרים המדעיים והאקדמיים בין שתי המדינות. הוא ציין כי שתי המדינות משלימות זו את זו מבחינה גיאו-פוליטית, גיאו-אסטרטגית, גיאו-כלכלית וגיאו-תרבותית, וכי שתיהן חולקות אסטרטגיה משותפת של תמיכה בתושבי עזה. צפוי הוסיף כי למעלה מ-80 אלף סטודנטים עיראקיים לומדים כיום באוניברסיטאות באיראן, וכי איראן מוכנה להעמיד לרשות עיראק ידע וניסיון בתחומי מדע שונים, ובהם טכנולוגיה, כלכלה והגנה, וכן לסייע לה בתחום הטכנולוגיה הגרעינית לצרכי שלום (defapress.ir, 30 ביוני 2024).

יועצו הצבאי הבכיר של מנהיג איראן, יחיא רחים צפוי (defapress.ir, 30 ביוני 2024)
יועצו הצבאי הבכיר של מנהיג איראן, יחיא רחים צפוי (defapress.ir, 30 ביוני 2024)
  • ב-1 ביולי 2024, נפגשה משלחת של אנשי תקשורת ועיתונות עיראקים עם שגריר איראן בבגדאד, מחמד כאט’ם אאל צאדק, ודנה עימו בהרחבת שיתוף הפעולה התרבותי והתקשורתי בין שתי המדינות (אירנ”א, 1 ביולי 2024).
פגישת אנשי תקשורת ועיתונאים עיראקים עם שגריר איראן בבגדאד (אירנ"א, 1 ביולי 2024)
פגישת אנשי תקשורת ועיתונאים עיראקים עם שגריר איראן בבגדאד (אירנ”א, 1 ביולי 2024)
פעילות המיליציות השיעיות

תקיפות משותפות של המיליציות בעיראק והחות’ים

  • החות’ים בתימן וההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלו אחריות על ארבע תקיפות משותפות נגד יעדים הקשורים לישראל בין 26 ביוני ל-3 ביולי 2024 (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע וערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 26 ביוני-3 ביולי 2024). אין אימות לכל הטענות. יעדי התקיפות היו:
    • 26 ביוני 2024: תקיפה משותפת נגד האונייה “הישראלית” MSC Manzanillo בנמל חיפה באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים (כטב”מים).
    • 27 ביוני 2024: תקיפה משותפת נגד “מטרה חיונית” בחיפה באמצעות טילי שיוט. נטען שיעד הפעולה הושג בהצלחה.
    • 28 ביוני 2024: תקיפה משותפת באמצעות כטב”מים נגד מכלית הנפט Waler בים התיכון, בעת שהייתה בדרכה לנמל חיפה.
    • 2 ביולי 2024: תקיפה נגד “מטרה חיונית” בחיפה באמצעות מספר טילי שיוט. נטען שהמבצע השיג את יעדיו בהצלחה.
שיגור טיל שיוט לעבר "מטרה חיונית" בחיפה (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 27 ביוני 2024)
שיגור טיל שיוט לעבר “מטרה חיונית” בחיפה (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 27 ביוני 2024)
עיראק
הודעות קבלת אחריות של ההתנגדות האסלאמית בעיראק
  •  ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה השבוע אחריות על תקיפה עצמאית אחת: ב-30 ביוני 2024, הותקפה “מטרה חיונית” באילת באמצעות כטב”ם (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 30 ביוני 2024). אין אימות לטענה.
שיגור כטב"ם לעבר אילת (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 1 ביולי 2024)    שיגור כטב"ם לעבר אילת (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 1 ביולי 2024)
שיגור כטב”ם לעבר אילת (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 1 ביולי 2024)
היערכות המיליציות למלחמה בלבנון
  • ועדת התיאום של המיליציות בעיראק הודיעה כי אם אכן תפרוץ מלחמה כוללת בין ישראל לבין חזבאללה בלבנון, היא תסלים את פעולותיה נגד ישראל ותראה באינטרסים של ארה”ב באזור מטרה לגיטימית לאנשי “ההתנגדות”. הוועדה הוסיפה כי יש לנקוט עמדה תקיפה נגד “מדינות הנורמליזציה” וציינה את צינור הנפט בין עקבה לבצרה, אשר לטענתה מרוקן את עיראק ללא כל תמורה (ערוץ הטלגרם של ועדת התיאום של המיליציות בעיראק, 30 ביוני 2024).
  • “מקורות” בהתנגדות האסלאמית בעיראק חשפו כי נערכים אימונים של מאות לוחמים המשתייכים ל”פלגים חמושים שונים”, ובייחוד לגדודי חזבאללה, במחנות בעיראק ומחוצה לה בפיקוח של מומחים איראנים. ה”מקורות” הוסיפו כי האימונים נערכים לקראת תרחיש של מלחמה אזורית מקיפה, בצל ההסלמה האחרונה בין חזבאללה לישראל. לפי “המקורות”, האימונים נדרשים מאחר שאמל”ח מתקדם, הכולל טילים וכטב”מים, הגיע לעיראק מאיראן ומרוסיה. כמו כן, נמסר כי האימונים אינם רק צבאיים, אלא נועדו להכשיר את הלוחמים מבחינה אידיאולוגית ו”לקראת ג’האד” (אלאח’באר, 28 ביוני 2024).
  • חוקר מדע המדינה, ע’אנם אלעבד, ציין כי בכירים במיליציות העיראקיות נמצאים בלבנון כעת, וכי לדעתו שלוש מיליציות ישתתפו בלחימה נגד ישראל במקרה של התפתחות מלחמה כוללת. לטענתו, מדוב בכתאא’ב סיד אלשהדאא’, גדודי חזבאללה ותנועת האצילים (אלנג’באא’) (סקיי ניוז, 26 ביוני 2024).
תימן
פעילות נגד כלי שיט
  • במהלך השבוע האחרון, המשיכו החות’ים לקבל אחריות על ביצוע תקיפות נגד כלי שיט אזרחיים. דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, יחיא סריע, דיווח על התקיפות (חשבון X של יחיא סריע, 26 ביוני – 3 ביולי 2024):
    • 27 ביוני 2024: תקיפה נגד האונייה Seajoy בים האדום באמצעות כלי שיט בלתי מאויש (כשב”ם), טילים וכטב”מים. נטען שהייתה פגיעה ישירה ומדויקת. אין אימות לטענה.
    • 28 ביוני 2024: תקיפה נגד המכלית “האמריקאית” Delonix בים האדום באמצעות טילים בליסטיים. נטען שהייתה פגיעה ישירה; תקיפה נגד האונייה Johannes Maersk בים התיכון באמצעות טיל שיוט. נמסר שהמבצע השיג את יעדו; תקיפה נגד האונייה Ioannis בים האדום באמצעות כשב”מים. אין אימות לכל הטענות.
    • 1 ביולי 2024: תקיפה נגד האונייה “הישראלית” MSC Unific בים הערבי באמצעות מספר טילי שיוט. נטען שהייתה פגיעה ישירה; תקיפה שנייה נגד המכלית “האמריקאית” Delonix בים האדום באמצעות מספר טילים בליסטיים וטילי שיוט; תקיפה נגד אוניית המטען הבריטית Anvil Point באוקיינוס ההודי באמצעות מספר טילי שיוט. נטען שהייתה פגיעה ישירה; תקיפה נגד האונייה Lucky Sailor בים התיכון באמצעות מספר טילי שיוט. אין אימות לכל הטענות.
  • פיקוד המרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) דיווח במהלך השבוע כי כוחותיו יירטו כטב”ם ושלושה כשב”מים שהחות’ים שיגרו לעבר הים האדום. במקביל, במהלך השבוע האחרון ביצעו כוחות הקואליציה תקיפות נגד מטרות חות’יות בשטח תימן, בהן אתרי מכ”ם, שבעה כטב”מים וכלי רכב ששימש כתחנת שליטה קרקעית (חשבון X של פיקוד המרכז של צבא ארה”ב, 26 ביוני – 3 ביולי 2024).
מאמצי התעצמות של החות’ים
  • ב-26 ביוני 2024, חשפו החות’ים את הטיל הבליסטי חאטם 2, שלטענתם שימש בתקיפה נגד האונייה “הישראלית” MSC SARAH V בים הערבי. לפי ההודעה החות’ית, מדובר בטיל היפרסוני מתוצרת עצמית בעל הנעה מוצקה עם יכולות תמרון מתקדמות ומערכת שליטה חכמה (חשבון X של יחיא סריע, 26 ביוני 2024).
נתונים טכניים של הטיל חאטם 2, מתוך סרטון החשיפה.      שיגור הטיל בדרך לפגיעה לכאורה באונייה MSC SARAH (חשבון X של הכוחות החות'ים, 26 ביוני 2024).
מימין: נתונים טכניים של הטיל חאטם 2, מתוך סרטון החשיפה. משמאל: שיגור הטיל בדרך לפגיעה לכאורה באונייה MSC SARAH (חשבון X של הכוחות החות’ים, 26 ביוני 2024).
  • ב-30 ביוני 2024, הציגו החות’ים את הכשב”ם טופאן אלמדמר (מבול הרסני), שלטענתם שימש בתקיפה נגד האונייה Transworld Navigator ב-23 ביוני 2024, ואף פרסמו סרטון שתיעד לכאורה את הפגיעה. לפי ההודעה החות’ית, הכשב”ם יכול לשאת טון עד טון וחצי של חומר נפץ, מגיע למהירות של 72 קמ”ש (45 מייל לשעה), וניתן לשליטה מרחוק או בהפעלת ידנית (חשבון X של יחיא סריע, 30 ביוני 2024).
נתונים טכניים מתוך סרטון החשיפה של הכשב"ם    תיעוד הפגיעה לכאורה של הכשב"ם באונייה TRANSWORLD NAVIGATOR (חשבון X של הכוחות החות'ים, 30 ביוני 2024). 
מימין: נתונים טכניים מתוך סרטון החשיפה של הכשב”ם; משמאל: תיעוד הפגיעה לכאורה של הכשב”ם באונייה TRANSWORLD NAVIGATOR (חשבון X של הכוחות החות’ים, 30 ביוני 2024).
  • מנהיג החות’ים, עבד אלמלכ אלחות’י, התייחס בנאומו השבועי לאמצעי הלחימה החדשים. הוא ציין כי כלי השיט טופאן יכול לשאת טון וחצי של חומרי נפץ ולגרום פיצוץ אדיר שגורם לנזק חמור לספינות “אויב”. כמו כן, הוא אמר כי הטיל חאטם הוא טיל חשוב “בשמו, במעשה, ובכל מובן המילה” וכי לכניסת הטיל “ההרסני” תהיינה השלכות גדולות (ערוץ הטלגרם של ערוץ אלמסירה, 27 ביוני 2024).
מגעים בין החות’ים לרוסיה
  • ב-2 ביולי 2024, הודיע חבר הלשכה המדינית של החות’ים, מחמד עבד אלסלאם, שמתפקד גם כנציג החות’ים לפגישות בחו”ל, כי נפגש עם השליח המיוחד של נשיא רוסיה למזרח התיכון ולאפריקה, מיכאיל בוגדנוב. במהלך הפגישה, דנו השניים בהתפתחויות במלחמה ברצועת עזה ובצורך לעצור את “התוקפנות” הישראלית נגד רצועת עזה ואת “התוקפנות” האמריקאית-בריטית נגד החות’ים. אלסאלם טען כי הפעולות בים האדום לא מכוונות לאיים על התנועה והתובלה הימית באזור, אלא לסייע לפלסטינים וכי הן תגובה לתקיפות האמריקאיות-בריטיות בשטח תימן. אלסאלם הדגיש גם את חשיבות פעולות העמדה הרוסית, אשר “מבינה” את עמדת החות’ים (חשבון X של מחמד עבד אלסאלם, 2 ביולי 2024).
  • השגרירות הרוסית בצנעאא’ מסרה כי עבד אלסלאם ובוגדנוב דנו במשבר הפוליטי והצבאי בתימן ובצורך להגביר את הפעולות הבינלאומיות כדי להשיג את התנאים שיאפשרו להגיע לפתרון המשבר. עוד נמסר כי בפגישה נדונה סוגיית העימות בין ישראל והפלסטינים והשפעתו על אזור הים האדום. בהקשר זה, גינו הרוסים בחריפות את התקיפות האמריקאיות-בריטיות בשטח תימן (חשבון X של שגרירות רוסיה בתימן, 2 ביולי 2024).
  • ב- 1 ביולי 2024, דווח כי “מקורות בכירים” בארה”ב טענו כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שוקל לספק לכוחות החות’ים טילים בליסטיים וטילי שיוט נגד כלי שיט. בדיווח נטען כי מאז תחילת המלחמה באוקראינה בשנת 2022, שואף הקרמלין לחזק את יחסיו עם איראן ושלוחיה במטרה לפעול נגד ארה”ב, מדינות אירופיות ובעלות בריתן בעולם. עוד נטען כי ישנן הערכות כי החות’ים כבר משתמשים בטילים נגד כלי שיט מתוצרת רוסית וכי החות’ים פועלים לייצר טילים מסוג זה באזורים שבשליטתם (Newsweek, 1 ביולי 2024).
התבטאויות בכירים חות’ים
  • בעקבות יציאת נושאת המטוסים האמריקאית אייזנהאואר מהים האדום אחרי שמונה חודשים והחלפתה הצפויה בנושאת המטוסים רוזוולט, איים מנהיג החות’ים, עבד אלמלכ אלחות’י, כי כל נושאת מטוסים חדשה שתגיע לאזור תהפוך למטרה ותותקף בטילים מתקדמים. הוא הוסיף כי הפעולות יימשכו עד שתיפסק “התוקפנות” ברצועת עזה (ערוץ הטלגרם של ערוץ אלמסירה, 27 ביוני 2024). בעקבות זאת, פרסמו החות’ים סרטון ששילב את איומי אלחות’י עם צילומים של נושאת המטוסים רווזוולט וצילומים של טילים חות’ים (חשבון X של הכוחות החות’ים, 2 ביולי 2024).
  • על רקע הטענה החות’ית על פגיעה באונייה “ישראלית” באמצעות הטיל הבליסטי החדש חאטם 2, מסר חבר המועצה המדינית של החות’ים, מחמד אלבח’יתי, כי ראש ממשלת ישראל נתניהו גורר את ארה”ב ובריטניה להפסד במלחמה”. הוא הוסיף כי החות’ים יביסו אותם “לא בעזרת הכוח של כלי הנשק שלנו, אלא באמצעות מידת הצדק של המטרה שלנו והזוועות שהם מבצעים, אשר רק נותנים לנו כוח להמשיך לדבוק במטרתנו” (חשבון X של מחמד אלבח’יתי, 27 ביוני 2024).
  • ב-1 ביולי 2024, פרסם חבר המועצה המדינית של החות’ים, חזאם אלאסד, הודעה בעברית בזו הלשון: “65,000 חרדים מסרבים לקבל את החלטת בג”ץ לגיוס, לדעתם שהסיכויים להמשך הכיבוש בפלסטין דלים, והם חוששים על חייהם לאחר ניסיונות החיילים הקודמים בעזה” (חשבון X של חזאם אלאסד, 1 ביולי 2024).
דיון על החות’ים במועצת הביטחון
  • ב- 27 ביוני 2024, קיימה מועצת הביטחון של האו”ם דיון בנושא תימן. חברות המועצה גינו את תקיפות החות’ים נגד כלי שיט ושבו על הדרישה להפסקת התקיפות ולשחרור האונייה Galaxy Leader ואנשי צוותה שמוחזקים בידי החות’ים מאז נובמבר 2023. בנוסף, הודגש בהחלטת המועצה כי יש לנקוט בצעדים אקטיביים כדי למנוע אספקת נשק וציוד לחות’ים, ובייחוד טילים וכטב”מים המשמשים לתקיפות במרחב הימי (אתר מועצת הביטחון של האו”ם, 27 ביוני 2024).
  • חבר המועצה המדינית של החות’ים, מחמד אלבח’יתי, אמר בתגובה כי הגינוי של מועצת הביטחון של האו”ם ודרישתה להסיר את המצור הימי על ישראל ללא דרישה מישראל להסיר את המצור שלה על רצועת עזה מוכיח את הצורך בארגון בינלאומי חדש המבוסס על צדק אמיתי. הוא הוסיף כי החלטות כאלה לא משאירות לנו ברירה אלא “לדרוך עליהן עם רגלינו” (חשבון X של מחמד אלבח’יתי, 28 ביוני 2024).

[1] ספייק:  סדרה של טילים נגד טנקים בעלי יכולת הנחיה עצמית אוטומטית מלאה למטרה, יכולת של המפעיל לצפות בתמונה ש"רואה" הטיל במעופו ובמידת הצורך לשנות, לאחר שהטיל שוגר, את המטרה שעליה מתביית הטיל.