מבט לאיראן

26-19 ביוני 2024 מאת: ד"ר רז צימט
פגישת באקרי והניה (תסנים, 19 ביוני 2024)

פגישת באקרי והניה (תסנים, 19 ביוני 2024)

אמיר-עלי חאג'יזאדה (תסנים, 22 ביוני 2024)

אמיר-עלי חאג'יזאדה (תסנים, 22 ביוני 2024)

פגישת מפקד צל

פגישת מפקד צל"ב עם שגריר איראן בבירות (חשבון X של צל"ב, 19 ביוני 2024)

תיעוד פגיעה באונייה M/V Tutor (חשבון X של הכוחות החות'ים, 19 ביוני 2024)

תיעוד פגיעה באונייה M/V Tutor (חשבון X של הכוחות החות'ים, 19 ביוני 2024)

עיקרים
  • ממלא מקום שר החוץ האיראני, עלי באקרי-כני, ביקר בקטר ונועד עם ראש הממשלה ועם ראש הלשכה המדינית של חמאס. באקרי הדגיש את תמיכת איראן בחמאס וקרא להרחיב את “ההתנגדות” גם לתחומים המשפטי, המדיני והדיפלומטי.
  • על רקע האיומים בישראל ליזום מערכה כוללת נגד חזבאללה, הזהירו בכירים איראנים את ישראל מפני הרחבת המלחמה אל מול חזבאללה. שגריר איראן בבירות נפגש עם מפקד צבא לבנון.
  • ערוץ חדשות טורקי דיווח כי איראן הגבירה לאחרונה באופן משמעותי את תמיכתה בארגון ה-PKK הכורדי הפועל בטורקיה ובשלוחתו YPG הפועלת בסוריה ובצפון עיראק. התמיכה כוללת אימונים מודיעיניים, סיוע באמצעי לחימה ואימונים בהפעלת כלי טיס בלתי מאוישים (כטב”מים).
  • החות’ים וההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלו אחריות משותפת על תקיפת אוניות בנמל חיפה ובדרך לחיפה. בנוסף, ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות על ביצוע ארבע תקיפות נגד ישראל באמצעות כטב”מים. צה”ל יירט כטב”ם שהתקרב לארץ, כטב”ם נוסף נפל בים ליד אילת, ללא נפגעים.
  • המיליציות הפרו-איראניות בעיראק הכריזו על כוונתן לסייע לחזבאללה במקרה של מלחמה נרחבת נגד ישראל.
  • החות’ים המשיכו לדווח על תקיפות נגד כלי שיט אזרחיים. נושאת המטוסים האמריקאית אייזנהאואר עזבה את הים האדום אחרי שמונה חודשים.
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • ב-19 ביוני 2024, ערך ממלא מקום שר החוץ האיראני, עלי באקרי-כני, ביקור קצר בדוחה, בירת קטר. הוא נועד עם ראש ממשלת קטר ושר החוץ שלה, שיח’ מחמד בן עבד אלרחמן אלת’אני, ודן עימו בהתפתחויות באזור ובזירה הפלסטינית. באקרי אמר כי התנאים באזור והאינטרסים של עמי האזור מחייבים לנקוט בכל האמצעים כדי להפסיק את “רצח העם” ברצועת עזה ולתמוך בתושבי הרצועה. כמו כן, נועד באקרי עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, שיבח את ההתנהגות הפלסטינית ושוחח עימו על המאמצים הדיפלומטיים של איראן לתמיכה ב”התנגדות”. באקרי הדגיש כי אסור להגביל את “ההתנגדות” רק להתנגדות חמושה אל מול ישראל אלא לנהל גם התנגדות משפטית, מדינית ודיפלומטית מחוץ ל”פלסטין”. הניה אמר בפגישה כי צה”ל נכשל במימוש יעדיו גם לאחר תשעה חודשים של לחימה, וכי חמאס תקבל בברכה כל תרחיש שיבטיח את שאיפות העם הפלסטיני (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ האיראני, 19 ביוני 2024).
פגישת באקרי והניה (תסנים, 19 ביוני 2024)
פגישת באקרי והניה (תסנים, 19 ביוני 2024)
  • באקרי אמר בריאיון כי ככל ש”המשטר הציוני” יגביר את איומיו, הוא ישקע יותר ויותר ב”ביצת פשעיו”. הוא ציין כי על ישראל לדעת שלעולם לא תשיג דבר באמצעות “פשעיה” והדבר רק יוביל להפעלתם של כוחות חדשים נגדה. באקרי הוסיף כי אם ארה”ב רצינית בכוונתה להשיג הפסקת אש ברצועת עזה, היא אינה צריכה לתמוך בצד שהחל במלחמה (אלג’זירה, 20 ביוני 2024).
  • בכינוס שרי החוץ של פורום השיח לשיתוף פעולה באסיה, שהתקיים בטהראן, אמר באקרי כי “המשטר הציוני” מחריף מדי יום את איומיו ותוקפנותו נגד העם הפלסטיני. הוא ציין כי איראן תתמוך בכל הסדר שיסייע להפסקת “הפשעים” ברצועת עזה ויוביל לכינון הפסקת אש ולהעברת סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה (snn.ir, 24 ביוני 2024).
  • מפקד זרוע האוויר והחלל במשמרות המהפכה, אמיר-עלי חאג’יזאדה, אמר בכנס שעסק בתקיפה האיראנית נגד ישראל ב-13 באפריל 2024, כי במהלך תשעת החודשים האחרונים ישראל הצליחה רק להרוג נשים וילדים ברצועת עזה ולהשיג ניצחון טקטי, שאינו מכפר על כישלונה האסטרטגי, ולפיכך קיומה נתון בסכנה. הוא ציין כי ישראל ניסתה לכפר על כישלונה האסטרטגי בתקיפה על הקונסוליה האיראנית בדמשק, אך היא שגתה בחישוביה ובהערכתה שאיראן לא תגיב על כך (תסנים, 22 ביוני 2024).
אמיר-עלי חאג'יזאדה (תסנים, 22 ביוני 2024)
אמיר-עלי חאג’יזאדה (תסנים, 22 ביוני 2024)
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • מפקד כוחות היבשה של צבא איראן, כיומרת’ חידרי, הזהיר כי “ההתנגדות” לא תשתוק ותגיב בחריפות אם ישראל תפתח במלחמה בלבנון. הוא ציין כי התקיפה האיראנית על ישראל ב-13 באפריל שינתה את התנאים באזור והובילה למצב חדש. הוא הוסיף כי ישראל שקעה בביצה ברצועת עזה וכי איומיה נגד חזבאללה אינם חדשים (מהר, 23 ביוני 2024).
  • שגריר איראן בלבנון, מג’תבא אמאני, והנספח הצבאי האיראני בלבנון נועדו עם מפקד צבא לבנון, ג’וזף עון, ודנו בהתפתחויות בלבנון ובאזור (חשבון X של צל”ב, 19 ביוני 2024).
פגישת מפקד צל"ב עם שגריר איראן בבירות (חשבון X של צל"ב, 19 ביוני 2024)
פגישת מפקד צל”ב עם שגריר איראן בבירות (חשבון X של צל”ב, 19 ביוני 2024)
  • שגריר איראן בלבנון, מג’תבא אמאני, אמר בריאיון לרשת אלמיאדין של חזבאללה, כי מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר 2023 זעזעה את ישראל ושיבשה את תוכניות הנורמליזציה ואת הפרויקטים הקשורים לחיזוק תפקידה של ישראל באזור. הוא הוסיף כי התקיפה האיראנית על ישראל ב-13 באפריל הייתה חשובה מאוד והעניקה לקבוצות “ההתנגדות” עוצמה, אמונה והשפעה רבות. אמאני תיאר את היחסים בין איראן לחזבאללה כאסטרטגיים, אך הדגיש שאיראן אינה מכתיבה לאף אחד מה לעשות, משום שכל אחת מקבוצות “ציר ההתנגדות” נהנות מעצמאות בהחלטתן. לטענתו, איראן לא היתה מודעת למתקפת חמאס נגד ישראל (איסנ”א, 20 ביוני 2024).
  • ערוץ חדשות סורי דיווח כי מרכז התרבות האיראני בדיר אלזור שבמזרח סוריה מנצל את חופשת הקיץ כדי למשוך צעירים סוריים למרכז. על פי הדיווח, החל המרכז להעביר קורסים חינוכיים בחינם לתלמידים בכיתות ז’-ט’. כמו כן, פנה המרכז לסטודנטים באוניברסיטאות כדי להעסיקם בתשלום בהוראת תלמידי חטיבות הביניים וכן הציע משרות לצעירים בסניפי המרכז במחוז (עין אלפראת, 22 ביוני 2024). איראן מנצלת מזה שנים את המשבר הכלכלי-חברתי להעמקת השפעתה במישור האזרחי, תוך התמקדות בשכבות הסוציו-אקונומיות הנמוכות. מחוז דיר אלזור במזרח סוריה הפך לאחד המוקדים העיקריים למאמצים האיראניים בתחום זה.
  • מפקד משמרות המהפכה במזרח סוריה, חאג’ כמיל, החליט על הקמת משרד חקירות ומעקב כדי להגביר את הפיקוח על פעילי המיליציות הפרו-איראניות בסוריה. זאת כחלק מאמצעי זהירות שננקטו על רקע התקיפות האוויריות על יעדים של איראן והמיליציות השיעיות במזרח סוריה מראשית 2024. המשרד החדש, הפועל בדיר אלזור, עורך בחינה מחודשת של תיקיהם האישיים של כ-1,500 פעילים במיליציות הפרו-איראניות, ובכלל זה האוריינטציה הדתית והפוליטית שלהם, קשריהם עם גורמים זרים או עם אישים המתגוררים מחוץ לאזורים שבשליטת משטר אסד, קשריהם עם אמצעי תקשורת וכן מצבם הכלכלי ומקורות הכנסתם (עין אלפראת, 24 ביוני 2024).
המעורבות האיראנית בעיראק ובירדן
  • ערוץ חדשות טורקי דיווח מפי “מקורות” באזור כי איראן הגבירה לאחרונה באופן משמעותי את תמיכתה במפלגת הפועלים של כורדיסטן (PKK ( הכורדי הפועל בטורקיה ובשלוחתו היחידות להגנת העם (YPG), הפועלת בסוריה ובצפון עיראק. על פי הדיווח, שישה קציני מודיעין איראניים מספקים אימונים מודיעיניים לפעילים של הארגונים הכורדיים בעיראק ובסוריה. נוסף על כך, מקבלים הארגונים סיוע באמצעי לחימה (אמל”ח) ממשמרות המהפכה ומ”הגיוס העממי”, מסגרת העל של המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק, וכן אימונים בהפעלת כטב”מים מסוג שאהד 136 (turkiyeh today, 18 ביוני 2024).
  • כוחות הביטחון הירדנים הודיעו כי איתרו והשמידו חומרי נפץ שהוסתרו במחסן באזור תעשייה דרומית-מזרחית לבירה עמאן. לדברי הרשויות, ב-22 ביוני 2024, נחשף מאגר חומרי נפץ נוסף, שאוחסן על-ידי אותם חשודים באזור מגורים הקרוב לשדה תעופה צבאי המשמש את הצבא האמריקאי. גורמים ביטחוניים בירדן אמרו כי מאגרי חומרי הנפץ קשורים למאמצים מצד איראן לגייס פעילים, בין השאר על מנת לבצע פיגועי טרור שיערערו את היציבות במדינה (רויטרס, 24 ביוני 2024).
פעילות המיליציות השיעיות
תקיפות משותפות של המיליציות בעיראק והחות’ים
  • ב-22 ביוני 2024, הודיעו דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, יחיא סריע, וההתנגדות האסלאמית בעיראק על המשך התקיפות המשותפות נגד ישראל. נטען כי בוצעו שתי תקיפות: נגד ארבע אוניות בנמל חיפה באמצעות כטב”מים. נמסר כי שתי אוניות נשאו מטען כללי והשתיים האחרות נשאו משלוחי בטון, וכי הן הותקפו בשל הפרת איסור הכניסה לנמלי ישראל; תקיפה באמצעות כטב”מים נגד האונייה Shorthorn Express שהייתה בדרכה לנמל חיפה (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע וערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 22 ביוני 2024). לא היה אימות בשטח לתקיפות.
עיראק
הודעות קבלת אחריות של ההתנגדות האסלאמית בעיראק
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות על ארבע תקיפות בין ה-26-19 ביוני 2024 (נכון לשעה 13:00) באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים (כטב”מים) (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 19 – 26 ביוני 2024). יעדי התקיפות היו:
    • 23 ביוני 2024 (בוקר): “מטרה חיונית” באילת באמצעות כטב”מים. דובר צה”ל מסר כי מטוסי קרב יירטו כטב”מ שהתקרב מכיוון מזרח לעבר ישראל. הכטב”מ לא חצה לתוך ישראל, לא היו נפגעים (אתר דובר צה”ל, 23 ביוני 2024).
    • 23 ביוני 2024 (אחר הצהריים): “מטרה חיונית” על חוף ים המלח באמצעות כטב”מים.
    • 24 ביוני 2024: “מטרה צבאית” בחיפה באמצעות כטב”מים.
    • 26 ביוני 2024 (לפנות בוקר): “מטרה חיונית” באילת באמצעות כטב”ם. דובר צה”ל מסר כי כטב”ם שהתקרב לשטח ישראל מכיוון הים האדום נפל בים ליד אילת. כוחות צה”ל עקבו אחרי הכטב”ם ושיגרו לעברו מיירט והוא לא נכנס לתחומי ישראל (דובר צה”ל, 26 ביוני 2024).
שיגור כטב"ם לעבר אילת (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 23 ביוני 2024)
שיגור כטב”ם לעבר אילת (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 23 ביוני 2024)
תמיכת המיליציות בחזבאללה
  • “גורמים” במיליציות העיראקיות הפרו-איראניות ומקורות “לבנוניים” ציינו כי אלפי לוחמים מהמיליציות יגיעו ללבנון כדי להילחם נגד ישראל במקרה של מלחמה כוללת. “גורם” במיליציות אמר כי הם יילחמו “כתף אל כתף” לצד חזבאללה. “הגורמים” טענו כי יועצים מעיראק כבר מסייעים לחזבאללה בדרום לבנון (AP, 23 ביוני 2024).
  • “מקורות” בהתנגדות האסלאמית בעיראק מסרו כי גדודי חזבאללה בעיראק ותנועת האצילים (אלנג’באא’) הודיעו על נכונותן להשתתף לצד חזבאללה, אם יסכים לכך, במאבק נגד “התוקפנות הישראלית” בלבנון. עוד נמסר כי שתי המיליציות הציגו עמדה זו בפגישה שהתקיימה עם ממלא מקום שר החוץ האיראני, עלי באקרי כני, בעיראק לפני חג הקורבן המוסלמי. לפי “המקורות”, באקרי הסתייג מהשתתפות הארגוניים העיראקיים בלחימה כדי להימנע מהרחבת העימות בשלב הנוכחי (אלאח’באר, 22 ביוני 2024).
  • “מקור ביטחוני עיראקי” אמר כי גדודי חזבאלה בעיראק, תנועת האצילים וגדודי סיד אלשהדאא הם הארגונים שמעוניינים להשתתף בלחימה לצד חזבאללה אם תיפתח מלחמה נגד ישראל, בעוד שעצאא’ב אהל אלחק מסתייגת מכך. דובר כתאא’ב סיד אלשהדאא, כאט’ם אלפרטוסי, הכחיש שיש לוחמים של ההתנגדות האסלאמית בעיראק בדרום לבנון וציין כי לחזבאללה יש את כל האמצעים כדי להרתיע כעת את ישראל (אלנהאר, 23 ביוני 2024).
  • מזכ”ל כתאא’ב סיד אלשהדאא’, אבו אלאא’ אלולאא’י, הזהיר כי אם ישראל תנקוט בצעד “טיפשי” ותפתח במלחמה נגד לבנון, ההתנגדות האסלאמית בעיראק תעבור ללחימה “מטווח אפס” נגד ישראל. הוא ציין כי כעת ההתנגדות האסלאמית בעיראק משתתפת בקרב “מבול אלאקצא” ממרחק של יותר מ-800 ק”מ, אולם המרחק הגיאוגרפי יתבטל וההתנגדות תשתמש בכל הארסנל הצבאי שלה ותפגע בדיוק רב יותר (חשבון X של אבו אלאא’ אלולאא’י, 25 ביוני 2025).
  • דובר כתאא’ב סיד אלשהדאא, כאט’ם אלפרטוסי, אמר כי המיליציות של ההתנגדות האסלאמית בעיראק ייכנסו לכל מלחמה שתחל בין חזבאללה לבין ישראל. הוא ציין כי המלחמה ברצועת עזה והלחימה בלבנון היא מלחמה של ציר אחד, וכי עיראק היא חלק מהציר הזה. הוא הוסיף כי המיליציות העיראקיות תוקפות את ישראל על בסיס יומי וכי הן מתייצבות לצד “פלסטין” ולצד חזבאללה במלחמות (שפק ניוז, 23 ביוני 2024).
  • “מקורות” דיווחו כי התקיימה בעיראק ישיבה בין בכירים בוועדת התאום השיעית (גוף המתאם של המפלגות השיעיות בעיראק) וראשי המיליציות הפרו-איראניות בעיראק לבין קצין בכיר במשמרות המהפכה האיראניים כדי לדון בדרכים לסייע לחזבאללה בלבנון. לפי אחד “המקורות”, הפגישה נערכה ביוזמת חזבאללה ואחד ממזכ”לי המיליציות הציע להקים ציר לאספקת אמל”ח לחזבאללה, כאשר אחת האפשרויות היתה להשתמש בנמל התעופה של בירות כדי להבטיח אספקה מהירה. קצין משמרות המהפכה הסתייג מרעיון נמל התעופה, אולם הביע עניין בהקמת ציר אספקה לדרום לבנון שיתבסס על משלוחים בודדים שיועברו באמצעות נהג יחיד בכלי רכב יחיד. אחד “המקורות” ציין כי קיס אלח’זעלי הציע כי הדרך הטובה ביותר לסייע לחזבאללה היא באמצעות תקיפת הכוחות האמריקאיים בעיראק. “המקור” הוסיף כי ההצעה עוררה חילוקי דעות בין המשתתפים, וקצין משמרות המהפכה ביקש להמתין לאישור מאיראן (אלשרק אלאוסט, 25 ביוני 2024).
  • על רקע הצהרות המיליציות, “גורם לבנוני ביטחוני” הכחיש כי לחות’ים או לגדודי חזבאללה בעיראק יש נוכחות בדרום לבנון וכי לא זוהו פעילים שלהם בנמל התעופה בבירות, במעבר הגבול היבשתי היחיד או בבקעת הלבנון. “הגורם” טען כי כל הדיווחים הם בגדר לשון הרע ופנטזיה. “מקור” נוסף הדגיש כי חזבאללה אינו זקוק לתמיכה של אף גורם וכי יש לו את כלל היכולות להתמודד עם כל תקיפה ישראלית בלבנון וכי הארגון גם יכול ליזום תקיפה בצפון ישראל (אלנשרה, 26 ביוני 2024).
  • דווח כי שמונה משאיות, הנושאות אמצעי לחימה, נמצאות בדרכן מעיראק אל חזבאללה בלבנון (חשבון X של וזיר עראקי, 24 ביוני 2024).
פעילות המיליציות נגד יעדים אמריקאיים
  • ב-22 ביוני 2024, בשעות הערב, דווח על תקיפה באמצעות כטב”ם נגד בסיס אלתנף האמריקאי במזרח סוריה, במפגש הגבולות עם עיראק וירדן. לפי אחד הדיווחים, הכטב”ם הגיע מכיוון מזרח וכוחות ההגנה האווירית הצליחו ליירט אותו. “מקור מקומי” ציין כי כטב”ם אחד יורט בשעות אחר הצהריים ושני כטב”מים נוספים יורטו בערב, וכי כל הכטב”מים שוגרו מעיראק (מרכז המעקב הסורי, 22 ביוני 2024; North Press ביוני 2024). המיליציה של חטיבות האבטחת האמת (אלויה אלועד אלחק) אישרה כי ההתנגדות האסלאמית בעיראק תקפה פעמיים את בסיס אלתנף (חשבון X של אלועד אלחק, 23-22 ביוני 2024). מדובר בתקיפה הראשונה של המיליציות הפרו-איראניות נגד בסיס אמריקאי בסוריה או בעיראק מאז פברואר 2024.
  • התקיפה בוצעה שלושה ימים אחרי פגישה מיוחדת של ועדת התיאום של ההתנגדות העיראקית, במהלכו דנו נציגי המיליציות ב”הזדמנות” שהעניקו לממשלה לפני ארבעה חודשים כאשר הפסיקו את התקיפות במטרה לקדם את נסיגת כל הכוחות האמריקאיים מהמדינה. לפי ההודעה הרשמית, משתתפי הפגישה האשימו את ארה”ב ברצון להמשיך ולשלוט בעיראק והזהירו כי המיליציות מוכנות להביא להסגת הכוחות האמריקאיים “תוך שימוש בכל האמצעים הזמינים” (ערוץ הטלגרם של ועדת התאום של המיליציות בעיראק, 19 ביוני 2024).
  • “מקורות” בהתנגדות האסלאמית בעיראק אמרו ליומון הלבנוני אלאח’באר, המזוהה עם חזבאללה, כי המיליציות העיראקיות דנו באפשרות לסיים את ההפוגה שהעניקו לכוחות האמריקאיים לפני כארבעה חודשים. לפי “המקורות”, הן שוקלות את חידוש הלחימה בשל “התעקשות” ארה”ב להשאיר את כוחותיה בעיראק, ובייחוד לאחר דבריה האחרונים של המועמדת של ביידן לתפקיד השגרירה בעיראק, טרייסי ג’ייקובסון, בנוגע להשפעה השלילית של איראן על יציבותה של עיראק ובצל המתיחות הגוברת בלבנון (אלאח’באר, 22 ביוני 2024).
  • מזכ”ל עצאא’ב אהל אלחק, קיס אלח’זעלי, איים ב-24 ביוני 2024 כי האינטרסים של ארה”ב בעיראק ובאזור יותקפו אם היא תמשיך לתמוך בישראל או אם ישראל תרחיב את פעילותיה בלבנון ותתקוף את חזבאללה. הוא הוסיף כי ארגוני “ההתנגדות האסלאמית” לא יחסכו במאמצים לתמיכה בסוגיה הפלסטינית וברצועת עזה (ערוץ הטלגרם של קיס אלח’זעלי, 24 ביוני 2024).
  • דווח כי ראש ממשלת עיראק, מחמד שיאע אלסודאני, אינו מרוצה מהניסיונות של מספר ארגונים חמושים לעקוף את הממשלה בעניין נסיגת הכוחות האמריקאיים מעיראק. בנוסף לכך, צוין כי ישנם ראשי מפלגות מתונים בממשלה, אשר חוששים מהסלמה אזורית בשל המתיחות בין ישראל ללבנון (אלסומריה, 23 ביוני 2024).
תקיפה נגד המיליציות בגבול עיראק-סוריה
  • ב-21 ביוני, בשעות הערב, דווח על פיצוצים בעיירה עשאא’ר שבאזור אלבוכמאל מזרח סוריה, ליד הגבול עם עיראק, כתוצאה מתקיפה אווירית. מרכז המעקב הסורי דיווח כי כטב”מים תקפו שעות ספורות אחרי שמשאית שנשאה אמצעי לחימה מדויקים הגיעה לאתר שמזוהה עם המיליציות הפרו-איראניות. כתוצאה מהתקיפה, נהרגו לפחות שלושה בני אדם, בהם שני אזרחים עיראקים המזוהים עם ההתנגדות האסלאמית בעיראק (מרכז המעקב הסורי, 22 ביוני 2024).
  • כתאא’ב סיד אלשהדאא’ פרסמה הודעה כי פעיל שלה, עבדאללה רזאק אלצאפי, נהרג בתקיפה “אמריקאית”. מזכ”ל המיליציה, אבו אלאא’ אלולאא’י, השתתף בהלוויתו של אלצאפי (ערוץ הטלגרם של צבארין ניוז, 22 ביוני 2024).
 עבדאללה רזאק אלצאפי (ערוץ הטלגרם צאברין ניוז המזוהה עם המיליציות בעיראק, 22 ביוני 2024)    הלוויית אלצאפי בנוכחו מזכ"ל המיליציה (ערוץ הטלגרם צאברין ניוז המזוהה עם המיליציות בעיראק, 22 ביוני 2024)
מימין: עבדאללה רזאק אלצאפי; משמאל: הלוויית אלצאפי בנוכחו מזכ”ל המיליציה
(ערוץ הטלגרם צאברין ניוז המזוהה עם המיליציות בעיראק, 22 ביוני 2024)
  • גדודי חזבאללה פרסמו הודעה שבה האשימו את ארה”ב בתקיפה באלבוכמאל וציינו כי זה המשך “הגישה הפלילית” של האמריקאים כלפי עיראק (ערוץ הטלגרם של גדודי חזבאללה, 22 ביוני 2024). הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה”ב הכחישה שכוחותיה תקפו בגבול סוריה-עיראק (חשבון X של מבצע Inherent Resolve, 22 ביוני 2024).
  • תנועת האצילים (אלנג’באא’) מסרה כי “הפגיעה הזו והפעולות הטרוריסטיות האמריקאיות” שקדמו לה מצדיקות את “ההתנגדות” האסלאמית. הודעת התנועה הוסיפה כי “עבודת הג’האד הצבאי” היא הפתרון היחיד שמגביל ומסיים את “הכיבוש” (צבארין ניוז, 23 ביוני 2024).
תימן
פעילות נגד כלי שיט
  • במהלך השבוע האחרון, המשיכו החות’ים לדווח על תקיפות נגד כלי שיט אזרחיים. דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, יחיא סריע, דיווח על התקיפות (חשבון X של יחיא סריע, 26-19 ביוני 2024):
    • 22 ביוני 2024: תקיפה בים הערבי נגד האונייה Transworld Navigator באמצעות טילים בליסטיים. נטען שהייתה פגיעה ישירה; תקיפה בצפון הים האדום נגד נושאת המטוסים האמריקאית אייזנהאואר באמצעות טילים בליסטיים וטילי שיוט. נטען שהיעדים “הושגו בהצלחה”. גורמים אמריקאיים אמרו כי הטענות על התקיפה שקריות (רויטרס, 22 ביוני 2024).
    • 23 ביוני 2024: תקיפה באוקיינוס ההודי נגד האונייה Stolt Sequia באמצעות טילי שיוט. נטען שהיעדים “הושגו בהצלחה”. אין אימות לתקיפה; תקיפה נוספת נגד האונייה Transworld Navigator בים האדום באמצעות כלי שיט בלתי מאויש (כשב”ם). פיקוד המרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) מסר כי האונייה נפגעה מכטב”מ. הצוות דיווח על פציעות קלות ועל נזק בינוני לאונייה, אולם היא המשיכה בדרכה למצרים. מדובר בתקיפה הרביעית של החות’ים נגד האונייה (חשבון X של פיקוד המרכז של צבא ארה”ב, 24 ביוני 2024).
    • 25 ביוני 2024: תקיפה בים הערבי נגד האונייה “הישראלית” MSC SARAH V באמצעות טיל בליסטי “חדש” שהוכנס לשירות אחרי שהשלים בהצלחה את שלב הניסויים. לטענת סריע, הפגיעות היו מדויקות וישירות והטיל הוכיח את יכולתיו המשופרות לפגוע במטרות במדויק ובטווח ארוך יותר. ארגון פעולות הסחר הימי של בריטניה (UKMTO) אישר כי הצוות של MSC SARAH V דיווח על פיצוץ בקרבת האונייה. לא היו נפגעים או נזק והאונייה המשיכה במסלולה (חשבון X של UKMTO, 24 ביוני 2024).
  • פיקוד המרכז של צבא ארה”ב דיווח כי השבוע יירטו כוחותיו תשעה כשב”מים ושני כטב”מים בים האדום. בנוסף, שוגרו שלושה טילים בליסטיים לעבר מפרץ עדן, לא היו נפגעים או נזק משמעותי. במקביל, במהלך השבוע האחרון ביצעו כוחות הקואליציה תקיפות נגד מטרות חות’יות בשטח תימן, ובהן עמדות פיקוד ובקרה (חשבון X של פיקוד המרכז של צבא ארה”ב, 26-19 ביוני 2024).
  • ארגון פעולות הסחר הימי של בריטניה מסר כי התקבל דיווח מצוות אונייה שהותקפה במרחב שבין מפרץ עדן לים הערבי כי מים חודרים לגוף האונייה וכי הוא נאלץ לנטוש אותה. הסוכנות דיווחה כי הצוות פונה על ידי ספינה נוספת, ואילו האונייה הפגועה נסחפה במרחב האוקיינוס ההודי (חשבון X של UKMTO, 23 ביוני 2024). לא נמסרו פרטים נוספים לגבי זהות האונייה שנפגעה. תקיפה זו התרחשה לכאורה באזור רחוק משמעותית מהאזורים בהם מתבצעות רובן של התקיפות החות’יות במרחב הים האדום ומפרץ עדן.
  • משרד ההגנה האמריקאי הודיע כי נושאת המטוסים אייזנהאואר וקבוצת הקרב שלה עזבו את אזור הים האדום, שם הן היו מוצבות מאז נובמבר 2023 במסגרת הלחימה בתקיפות החות’ים, וישובו לארה”ב אחרי שהות קצרה בים התיכון כדי “להגן על האינטרסים של ארה”ב ובעלות בריתה”. נושאת המטוסים רוזוולט תגיע לאזור הים האדום אחרי שתשלים תרגיל מתוכנן באזור ההינדו-פסיפי (אתר משרד ההגנה האמריקאי, 24 ביוני 2024). דובר הכוחות הצבאיים של החות’ים, יחיא סריע, טען כי נושאת המטוסים נאלצה לסגת בשל התקיפות של החות’ים נגדה בים האדום בתקופה האחרונה (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 23 ביוני 2024). חבר המועצה המדינית של החות’ים, מחמד עלי אלחות’י, הזהיר כי כפי שאנשי הצוות של האייזנהאואר הצהירו כי הים האדום אינו “פיקניק”, כך גם על החיילים של נושאת המטוסים רוזוולט להבין שהזמן לפנאי ופיקניק עבר וכי הדרך היחידה ליהנות מתחביבים אלה היא על החופים של קליפורניה (חשבון X של מחמד עלי אלחות’י, 23 ביוני 2024).
תיעוד התקיפה נגד האונייה Tutor
  • ב-19 ביוני 2024, פרסמו הכוחות החות’ים סרטון שלטענתם תיעד שתי תקיפות נגד האונייה M/V Tutor. האונייה נפגעה ב-12 ביוני 2024 ואחד מאנשי הצוות נהרג, ולפי ההערכות היא טבעה אחרי שאנשי הצוות פונו ממנה. לטענת החות’ים, בתקיפה נעשה שימוש במספר כלי נשק ימיים, כולל אמצעי לחימה שהוכנסו לראשונה לפעולה. בהודעה שליוותה את הסרטון, איימו החות’ים כי לא להשתמש בכל האמצעים וכלי הנשק הימיים שברשותם כדי לתמוך ברצוע עזה וכי כל תקיפה של ארה”ב ובריטניה תיענה בתגובה חזקה יותר והרסנית יותר (חשבון X של הכוחות החות’ים, 19 ביוני 2024).
  • מנהיג החות’ים, עבד אלמלכ אלחות’י, אמר בנאומו השבועי כי הכוחות החות’ים פגעו באונייה באמצעות כשב”מ. לאחר מכן, הצליחו הכוחות לעלות על האונייה, מלכדו אותה ופוצצו אותה (חשבון X של הכוחות החות’ים, 20 ביוני 2024).
תיעוד פגיעה באונייה M/V Tutor (חשבון X של הכוחות החות'ים, 19 ביוני 2024)
תיעוד פגיעה באונייה M/V Tutor (חשבון X של הכוחות החות’ים, 19 ביוני 2024)
מאמצי התעצמות של החות’ים
  • ב- 21 ביוני 2024, הציגו החות’ים את “טופאן 1”, כשב”ם בעל יכולת שליטה מרחוק, שנטען כי שימש לתקיפה נגד האונייה M/V Tutor. בסרטון נראה הכשב”מ כאשר יש עליו מפעיל אנושי, ובקטע אחר הוא נראה מופעל מרחוק עד שפגע במטרת אימונים ופוצץ אותה. על פי הנתונים המופיעים בסרטון, כלי השיט מכיל מטען נפץ של 150 ק”ג והוא מיוצר על ידי החות’ים בתימן ונטען כי יש לו יכולת חמקנות (חשבון X של יחיא סריע, 21 ביוני 2024).
 מפעיל משיט את ה"טופאן 1" (חשבון X של יחיא סריע, 21 ביוני 2024)    נתוני ה"טופאן 1" (חשבון X של יחיא סריע, 21 ביוני 2024)
מימין: מפעיל משיט את ה”טופאן 1″; משמאל: נתוני ה”טופאן 1″ (חשבון X של יחיא סריע, 21 ביוני 2024)
  • הכוחות החות’ים פרסמו סרטון נוסף, שהציג כשב”מים מתקדמים חדשים – “טופאן 2″ שיכול לשאת 400 ק”ג של חומר נפץ;” טופאן 3″ שיכול לשאת חצי טון חומר נפץ; “עאצף 2” שמיועד למשימות סיור ומודיעין ומסוגל לשבש מכ”מים. כלי שיט נוסף הוא “עאצף 3” שמיועד לשישה אנשי צוות ומאפשר להם יירט כלי שיט. הסרטון הציג גם את המוקש הימי “מסג’ור “1 שמגיע למשקל של 900 ק”ג ומכיל חצי טון חומר נפץ, ואת המוקש “מסג’ור 2” ששוקל טון ומכיל 740 ק”ג של חומר נפץ (חשבון X של יחיא סריע, 21 ביוני 2024).
 נתוני "טופאן 2" (ערוץ הטלגרם של הכוחות החות'יים, 21 ביוני 2024)    נתוני "עטצף 3" (ערוץ הטלגרם של הכוחות החות'יים, 21 ביוני 2024)
מימין: נתוני “טופאן 2”; משמאל: נתוני “עטצף 3” (ערוץ הטלגרם של הכוחות החות’יים, 21 ביוני 2024)
התבטאויות בכירים חות’ים
  • דובר התנועה החות’ית, מחמד עבד אלסלאם, טען כי ארה”ב העבירה מסרים דרך מתווכים כי אינה רוצה להרחיב את הסכסוך וכי אינה רוצה שהחות’ים יתמכו ברצועת עזה. לפי עבד אלסלאם, תשובתם הייתה כי מי שלא רוצה להרחיב את הסכסוך, צריך להפסיק את “היהירות הציונית” וכי הם יפסיקו את התקיפות רק עם סיום המלחמה ברצועת עזה. הוא הוסיף כי שיתוף הפעולה בין “חזיתות התמיכה” ברצועת עזה נועד להגביר את הלחץ על ישראל ולא מן הנמנע שיהיו מבצעים משותפים (אלמיאדין, 20 ביוני 2024).
  • חבר הלשכה המדינית של החות’ים , חזאם אל-אסד, אמר כי הפעולות בים האדום יימשכו “בקצב גבוה”, כל עוד נמשכת “התוקפנות” הישראלית ברצועת עזה. הוא הוסיף כי לחות’ים יש עוד הרבה “הפתעות” וכי המנהיג, עבד אלמאלכ אלחות’י, יכריז בקרוב על פתיחת השלב החמישי בפעולות התמיכה ברצועת עזה (אלערבי, 20 ביוני 2024).
  • במהלך השבוע האחרון, פרסם חבר המועצה המדינית של החות’ים, חזאם אלאסד, מספר הודעות בעברית. בין ההודעות (כפי שהופיעו במקור): “האם הישות הישראלית על סף התאבדות?”; (בצירוף סרטון התקיפה של הספינה M/V Tutor), “זוהי עוצמתו של אלוהים, האדיר והנוקם. אתם תטבעו כמו שטובעות הספינות הללו בים, כתמיכה וסיוע לאחינו ואנשינו המדוכאים בעזה”; “כמה זמן אתה מעריך שייקח עד שהישות הישראלית תחדל להתקיים על אדמת פלסטין? שתפו את דעתכם” (בצירוף סקר עם התשובות: תוך שנה, תוך שנתיים, תוך שלוש שנים) (חשבון X של חזאם אלאסד, 19-24 ביוני 2024).
פרסומים בעברית של חזאם אלאסד (חשבון X של חזאם אלאסד 19-24 ביוני 2024)
פרסומים בעברית של חזאם אלאסד (חשבון X של חזאם אלאסד 19-24 ביוני 2024)