מבט לאיראן

31 ביולי– 7 באוגוסט 2024 מאת: ד”ר רז צימט
פגישת נשיא איראן עם שר החוץ הירדני (אתר נשיא איראן, 4 באוגוסט 2024)

פגישת נשיא איראן עם שר החוץ הירדני (אתר נשיא איראן, 4 באוגוסט 2024)

מפקד משמרות המהפכה (תסנים, 5 באוגוסט 2024)

מפקד משמרות המהפכה (תסנים, 5 באוגוסט 2024)

מפגש מ”מ שר החוץ האיראני עם נציגים זרים בטהראן (מהר, 5 באוגוסט 2024)

מפגש מ”מ שר החוץ האיראני עם נציגים זרים בטהראן (מהר, 5 באוגוסט 2024)

פגישת ראש ממשלת סוריה עם מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי (איסנ”א, 31 ביולי 2024)

פגישת ראש ממשלת סוריה עם מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי (איסנ”א, 31 ביולי 2024)

פגישת פ'זשכיאן ושויגו (תסנים, 5 באוגוסט 2024)

פגישת פ'זשכיאן ושויגו (תסנים, 5 באוגוסט 2024)

לוחמים חות'ים עם שברי הכטב

לוחמים חות'ים עם שברי הכטב"ם האמריקאי שהופל.

עיקרים
  • במהלך השבוע האחרון המשיכו בכירים איראנים לאיים בתגובה חריפה על הריגתו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, בטהראן. במקביל, קיימה איראן מגעים דיפלומטיים אינטנסיביים, שבהם הדגישה את זכותה לתקוף את ישראל בתגובה להריגת הניה.
  • ממלא מקום שר החוץ האיראני נועד בלשכת חמאס בטהראן עם נציג חמאס באיראן והדגיש כי בכוונת איראן להגיב באופן נחרץ על הפגיעה בהניה.
  • נציגים בכירים מהממשל האיראני וממשמרות המהפכה השתתפו בטקסים שנערכו לזכרו של יועץ צבאי איראני שנהרג בתקיפה הישראלית בבירות, שבה סוכל בכיר חזבאללה, פואד שכר.
  • מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן נועד בטהראן עם ראש ממשלת סוריה ודן ביחסים הבילטראליים ובהרחבת שיתוף הפעולה המסחרי והכלכלי בין שתי המדינות.
  • על רקע איומי איראן בתגובה נגד ישראל, מזכיר המועצה לביטחון לאומי של רוסיה ביקר באיראן ונועד עם הנשיא, עם מזכיר המועצה לביטחון לאומי ועם ראש המטה של הכוחות המזוינים. דווח שרוסיה החלה להעביר לאיראן מערכות להגנה אווירית.
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק והחות’ים המשיכו בשיחות עם איראן ועם שאר חברות “ציר ההתנגדות” לתיאום התגובה המשותפת נגד ישראל בעקבות סיכול פואד שכר והריגת אסמאעיל הניה.
  • “גורמי ביטחון” אישרו שקצין חות’י שהיה אחראי על התיאום מול ההתנגדות האסלאמית בעיראק נהרג עם ארבעה חברי מיליציה עיראקים בתקיפה האמריקאית נגד מפקדה של הגיוס העממי. דווח כי הם נערכו לתקיפה נגד כוחות אמריקאים באזור באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים.
  • רקטות שוגרו לעבר בסיס אמריקאי במערב עיראק, חמישה חיילים אמריקאים ושני קבלנים ביטחוניים נפצעו. מיליציה פרו איראנית קיבלה אחריות על התקיפה.
  • החות’ים קיבלו אחריות על תקיפה נגד כלי שיט במפרץ עדן. אין אימות לטענה; החות’ים הפילו כלי טיס בלתי מאויש אמריקאי, השביעי מאז תחילת העימות באוקטובר 2023.
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • ממלא מקום שר החוץ האיראני, עלי באקרי כני, שוחח עם ראש ממשלת קטר ושר החוץ שלה, שיח’ מחמד בן עבד אלרחמן אאלת’אני, ודן עימו בהשלכות מותו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה.[1] באקרי אמר כי ישראל הפרה בפעולת הסיכול את ביטחונה הלאומי של איראן ואת הביטחון האזורי והבינלאומי, וכי איראן תגיב בהתאם לזכותה ותגן על ביטחונה הלאומי ועל שלמותה הטריטוריאלית. כמו כן, קרא באקרי לכינוס חירום של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי בדרג שרי חוץ (מהר, 1 באוגוסט 2024).
  • באקרי דן בהשלכות מותו של הניה ובזכותה של איראן להגיב נגד ישראל גם בשיחות טלפון שקיים עם שרי החוץ של סעודיה, תורכיה, מצרים, עמאן, ירדן, רוסיה והאיחוד האירופי. כמו כן, שלח באקרי מכתבים למזכ”ל האו”ם, לנשיא מועצת הביטחון ולמזכ”ל הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי, בהם הדגיש את זכותה של איראן להגן על ריבונותה בעקבות סיכול הניה (אתר משרד החוץ האיראני, 2-1 באוגוסט 2024).
  • ב-6 באוגוסט 2024, קיים באקרי סבב נוסף של שיחות טלפון עם שרי החוץ של סוריה, מצרים, בריטניה, שוויץ, מלטה ואוסטריה ודן עימם בהתפתחויות באזור. הוא שב והדגיש את נחישותה של איראן להגן על ביטחונה הלאומי ולהגיב נגד ישראל. ב-7 באוגוסט 2024, יצא באקרי להשתתף בכינוס חירום של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי (אתר משרד החוץ האיראני, 7 באוגוסט 2024).
  •  ב-4 באוגוסט 2024, הגיע שר החוץ הירדני, אימן אלצפדי, לביקור חריג באיראן כדי לדון בהתפתחויות באזור ובהסלמה על רקע איומי איראן לתקוף את ישראל בתגובה למותו של הניה. במהלך ביקורו, נועד אלצפדי עם נשיא איראן, מסעוד פ’זשכיאן, ועם ממלא מקום שר החוץ האיראני, עלי באקרי כני. הנשיא אמר לשר החוץ הירדני כי הריגת הניה הייתה צעד המנוגד לכל החוקים הבינלאומיים ו”טעות גדולה של הציונים”, שלא תישאר ללא מענה (תסנים, 4 באוגוסט 2024).
פגישת נשיא איראן עם שר החוץ הירדני (אתר נשיא איראן, 4 באוגוסט 2024)
פגישת נשיא איראן עם שר החוץ הירדני (אתר נשיא איראן, 4 באוגוסט 2024)
  • נשיא איראן, מסעוד פ’זשכיאן, שוחח עם בכיר חמאס, ח’ליל אלחיה, והביע בפניו תנחומים על מותו של אסמאעיל הניה. הוא ציין כי ”פעולות הטרור” של ישראל נובעות מהמבוי הסתום אליו נקלעה. פ’זשכיאן הדגיש כי תמיכתה של איראן בפלסטינים וב”ציר ההתנגדות” תימשך בנחישות רבה יותר (פארס, 1 באוגוסט 2024).
  • ב-3 באוגוסט 2024, פרסמו משמרות המהפכה הודעה בנוגע לנסיבות הריגתו של אסמאעיל הניה בטהראן. בהודעה נאמר כי הפעולה תוכננה ובוצעה על ידי ”המשטר הציוני בתמיכת הממשל האמריקאי הפושע”. עוד נטען כי ”פעולת הטרור” בוצעה באמצעות שיגור חימוש לטווח קצר עם ראש נפץ של כשבעה ק”ג, שלווה בפיצוץ גדול. משמרות המהפכה הדגישו בהודעתם כי נקמת הדם היא וודאית וכי ”המשטר הציוני הטרוריסטי יקבל את התגובה לפשע הזה בזמן, במקום ובאיכות הראויה” (תסנים, 3 באוגוסט 2024).
  •  מפקד משמרות המהפכה אמר בנאום בטקס בטהראן כי ”המשטר הציוני” אינו מחזיק באף אחד מהיסודות המרכיבים אומה וסבור שביכולתו למנוע מאיראן להשיג אנרגיה גרעינית באמצעות חיסול מדעני גרעין או לשרוד באמצעות חיסול מנהיג מהפכני ולוחם. לדבריו, ישראל חופרת לעצמה בורות, שבהם היא תקבור את עצמה בהדרגה, וכאשר היא תקבל את התגובה המוחצת, היא תבין ששגתה בחישוביה (תסנים, 5 באוגוסט 2024).
מפקד משמרות המהפכה (תסנים, 5 באוגוסט 2024)
מפקד משמרות המהפכה (תסנים, 5 באוגוסט 2024)
  • דובר משמרות המהפכה, מחמד נא’יני, אמר כי אין ספק ש”המשטר הציוני” הוא המפסיד מ”הפעולה המטופשת של ההתנקשות בשהיד הניה”. הוא ציין כי “הציונים” אינם יודעים מה מצפה להם, באיזו שעה צפויה התגובה, באיזה יום או באיזה שבוע. הוא הוסיף כי אף שאיראן טרם הגיבה צבאית נגד ישראל, הרי שמבחינה פסיכולוגית, “הציונים” כבר נתונים בפחד ובאימה (תסנים, 6 באוגוסט 2024).
  • דובר ועדת המג’לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ, אבראהים רצ’אא’י, התייחס לישיבה שהתקיימה ב-4 באוגוסט 2024 בוועדה בהשתתפות ראש אגף המודיעין בכוח קדס ונציגי משרד המודיעין על רקע סיכול אסמאעיל הניה בטהראן. רצ’אא’י ציין “כי מבול אלאקצא” האיץ את חיסולו של ”המשטר הציוני” והציב לראשונה איום על עצם קיומו. הוא הוסיף כי ל”ציונים” אין כל ברירה אלא להשלים עם תבוסתם משום שלא השיגו אף אחד מיעדי המלחמה ברצועת עזה (תסנים, 4 באוגוסט 2024).
  •  ממלא מקום שר החוץ האיראני, עלי באקרי כני, מתח במפגש עם שגרירים ונציגים זרים במשרד החוץ בטהראן ביקורת על אדישות הקהילה הבינלאומית לנוכח ”פשעיה” של ישראל, וציין כי על כולם מוטלת אחריות מוסרית לא לשתוק לנוכח אחד הפשעים החמורים ביותר במאה האחרונה: כיבוש “פלסטין”, הגליה ו”רצח עם” מתמשך של אומה. הוא הוסיף, כי ”הפשע” שביצעה ישראל בהתנקשות באסמאעיל הניה הוא חלק מתוכניתה של ישראל לבצע “רצח עם” של הפלסטינים, שמיושמת במישורים שונים (מהר, 5 באוגוסט 2024).
מפגש מ”מ שר החוץ האיראני עם נציגים זרים בטהראן (מהר, 5 באוגוסט 2024)
מפגש מ”מ שר החוץ האיראני עם נציגים זרים בטהראן (מהר, 5 באוגוסט 2024)

  •  ממלא מקום שר החוץ האיראני, עלי באקרי, ביקר בלשכת חמאס בטהראן ונועד עם נציג חמאס, ח’אלד קדומי, ומסר את תנחומיו על מותו של אסמאעיל הניה. הוא ציין כי מותו של הניה חיזק את ”חזית ההתנגדות” ב”פלסטין” ובאזור ואת הקשר בין העם הפלסטיני ואיראן. באקרי הוסיף כי הפגיעה בהניה היא הפרה של החוקים הבינלאומיים, והדגיש כי לאיראן יש את הזכות להגיב כראוי מתוך הגנה על ביטחונה וריבונותה וכי היא תגיב באופן נחרץ על ”פעולה הנפשעת של המשטר הציוני” (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ האיראני, 6 באוגוסט 2024).
ביקור מ”מ שר החוץ האיראני בלשכת חמאס בטהראן (תסנים, 5 באוגוסט 2024)
ביקור מ”מ שר החוץ האיראני בלשכת חמאס בטהראן (תסנים, 5 באוגוסט 2024)
המעורבות האיראנית בלבנון ובסוריה
  •  דווח כי כי בתקיפה הישראלית בבירות, שבה נהרג בכיר חזבאללה, פואד שכר, נהרג גם ”יועץ צבאי איראני” בשם מילאד בידי (SSN, 31 ביולי 2024). מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי, פרסם הודעת תנחומים למשפחתו של בידי ושיבח את פעילותו בשירות הרפובליקה האסלאמית נגד ”המשטר הפושע והכובש הציוני” ואויבי איראן (תסנים, 1 באוגוסט 2024). ממלא מקום נשיא איראן לשעבר, מחמד מח’בר, אמר בשולי הלווייתו של בידי כי השנאה בעולם כלפי הציונות גוברת מיום ליום וכי הציבור האיראני וכלל שוחרי החירות בעולם דורשים את חיסולו של ”המשטר הציוני” (איסנ”א, 3 באוגוסט 2024).
קצין משמרות המהפכה שנהרג בתקיפת ישראל בבירות (snn.ir, 31 ביולי 2024)
קצין משמרות המהפכה שנהרג בתקיפת ישראל בבירות (snn.ir, 31 ביולי 2024)
  • מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי, שלח אגרת תנחומים למזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, בעקבות הריגתו של המפקד הצבאי של הארגון, פואד שכר, בתקיפה ישראלית בבירות. סלאמי כתב כי אויבי האומה האסלאמית, ובמיוחד ”הכנופייה הפושעת והטרוריסטית הציונית” ותומכיה, צריכים להמתין לנקמה קשה מצד לוחמי ”ההתנגדות” (אירנ”א, 2 באוגוסט 2024).
  • ראש אגף התיאום בכוח קדס, אירג’ מסג’די, אמר בטקס לזכרו של מילאד בידי כי לאויב אין כל נשק אחר מלבד הרג נשים וילדים והתנקשות בחייהם של בכירים, לוחמים ומנהיגים של “ההתנגדות”. הוא הדגיש כי רצונן של האומה האיראנית, הרפובליקה האסלאמית וחזית “ההתנגדות” אינו נחלש חרף החללים, האבדות וההפצצות (תסנים, 5 באוגוסט 2024).
  • מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, עלי אכבר אחמדיאן, נועד ב-31 ביולי בטהראן עם ראש ממשלת סוריה, חסין ערנוס, ודן עימו בחיזוק היחסים הבילטראליים ובהרחבת שיתוף הפעולה המסחרי והכלכלי בין המדינות. אחמדיאן ציין, כי כל הבעיות הניצבות בפני סוריה נובעות מישראל ומארצות הברית וכי סיום הכיבוש האמריקאי הוא הצעד החשוב ביותר להסרתן של בעיות אלה (איסנ”א, 31 ביולי 2024).
  •  ערוץ החדשות הסורי עין אלפראת דיווח (4 באוגוסט 2024) על הגברת פעילות איראן בתחום ההשכלה הגבוהה באזורים שבשליטת המשטר הסורי. על פי דיווח זה, נפגש לאחרונה נשיא אוניברסיטת דמשק, מחמד יסאר עאבדין, עם משלחת אקדמית איראנית, שכללה נציגים ממספר אוניברסיטאות איראניות. זאת, במסגרת חיזוק שיתוף הפעולה האוניברסיטאי בין המדינות. כמו כן, מקבלים סטודנטים איראניים לתארים מתקדמים באוניברסיטת דמשק הזדמנויות הוראה רבות יותר בהשוואה לעמיתיהם הסוריים.
פגישת ראש ממשלת סוריה עם מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי (איסנ”א, 31 ביולי 2024)
פגישת ראש ממשלת סוריה עם מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי (איסנ”א, 31 ביולי 2024)
יחסי איראן-רוסיה
  • על רקע האיומים האיראניים בתגובה נגד ישראל, ב-5 באוגוסט 2024 הגיע מזכיר המועצה לביטחון לאומי של רוסיה, סרגיי שויגו, לביקור באיראן. שויגו, ששימש שר ההגנה של רוסיה במשך עשרים שנה עד מאי 2024, נועד עם הנשיא מסעוד פ’זשכיאן, עם מזכיר המועצה לביטחון לאומי עלי-אכבר אחמדיאן ועם ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים האיראנים, מחמד באקרי (אירנ”א, 5 באוגוסט 2024).
  •  פ’זשכיאן ציין בפגישה עם שויגו כי רוסיה הייתה אחת המדינות שניצבה לצד איראן “בימים הקשים שעוברים על העם האיראני” ושיבח אותה על “עמדותיה החיוביות” ביחס לפלסטינים. הנשיא האיראני מתח ביקורת על התמיכה של ארה”ב ושל חלק ממדינות המערב “בפשעי היישות הציונית”, והוסיף כי איראן אינה מבקשת להרחיב את המשבר באזור, אולם “היישות הזו תקבל תגובה על פשעיה ועל היהירות שלה”. שויגו הביע שביעות רצון מהמאמצים המשותפים של שתי המדינות ליצור עולם רב קוטבי ולהבטיח את הביטחון האזורי (תסנים, 5 באוגוסט 2024).
פגישת פ'זשכיאן ושויגו (תסנים, 5 באוגוסט 2024)
פגישת פ’זשכיאן ושויגו (תסנים, 5 באוגוסט 2024)
  • בפגישה שקיים שויגו עם ראש המטה הכללי, מחמד באקרי, הוא גינה את הריגתו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה. דווח ששויגו אמר כי “אין ספק שהמבצעים של פשעים כאלה רוצים להגביר את המתיחות באזור” (תסנים, 5 באוגוסט 2024).
  • “שני בכירים איראנים”, בהם חבר במשמרות המהפכה, אמרו שאיראן ביקשה לקבל מרוסיה מערכות מתקדמות להגנה אווירית לקראת אפשרות של מלחמה נגד ישראל. לפי “הבכירים”, רוסיה החלה לשלוח מערכות מכ”ם מתקדמות וציוד להגנה אווירית (ניו יורק טיימס, 5 באוגוסט 2024).
פעילות המיליציות השיעיות
היערכות לתקיפה בעקבות הריגת אסמאעיל הניה
  • על רקע הסיכול המיוחס לישראל של אסמאעיל הניה והסיכול הישראלי של בכיר חזבאללה פואד שכר, אמרו “מקורות צבאיים יודעי דבר בצנעאא’ כי התגובה “אינה כבר רק תימנית, אלא יחד עם תנועות ההתנגדות הלבנוניות, העיראקיות והפלסטיניות” וכי יש תיאומים אינטנסיביים בין הצדדים. הם הוסיפו כי התגובה תהיה “מלחמה פתוחה שתפגע בעומק הישות ובאינטרסים של תומכיה באזור” (אלאח’באר, 2 באוגוסט 2024).
  • “מקורות איראניים” מסרו כי במסגרת תגובת איראן בעקבות ההתנקשות בראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, לחזבאללה, למיליציות העיראקיות ולחות’ים יהיה תפקיד מבצעי חשוב ומוגדר בתקיפה. בנוסף, “המקורות” צפו תרחיש של תקיפה יבשתית של כוחות מ”ציר ההתנגדות” מדרום מערב סוריה ומדרום לבנון אם המלחמה תסלים. לפי הדיווח, לאחרונה נראו מספרים גדולים של של “כוחות ההתנגדות” העיראקים, הסורים והלבנונים כשהם מתמקמים בגבולות עם ישראל (ערוץ הטלגרם אלעמיד, 5 באוגוסט 2024).
  • “מקור” בהתנגדות האסלאמית בעיראק מסר כי על רקע ההתנקשות באסמאעיל הניה, איראן הזמינה מספר ממנהיגי ארגוני ההתנגדות בעיראק ובמדינות האזור להגיע לטהראן, כדי ללמוד על עניינים הקשורים “לעבודת ההתנגדות, ולמנגנון התגובה הצבאי המתאים לישראל בימים הקרובים”. “המקור” הוסיף כי לוחמים הפרוסים בגבול עיראק-סוריה נקראו לשמור על משנה זהירות ולעקוב אחרי שמי עיראק כדי לפקח על כלי הטיס הבלתי מאוישים (כטב”מים) שישראל או האמריקאים עשויים לשגר. הוא הדגיש כי יש נכונות ברורה בקרב הארגונים לבצע פעולות צבאיות נגד “הכיבוש” (רויטרס, 3 באוגוסט 2024).
  • מנהיג התנועה החות’ית בתימן, עבד אלמלכ אלחות’י, הדגיש בעקבות הריגת אסמאעיל הניה והסיכול של פואד שכר כי העמדה של “ציר אלקדס, הג’האד וההתנגדות” היא שחייבת להיות תגובה צבאית על “הפשעים החמורים וההסלמה הישראלית המשמעותית”. לטענתו, הפגיעה בהניה ובשכר הייתה “במסגרת הסלמה ברורה לאחר שובו של ראש הממשלה נתניהו מארה”ב”. הוא האשים כי ארה”ב תומכת בישראל בעודה מדברת על הצורך למנוע את הרחבת המלחמה, והוסיף כי הריגת הניה “חשפה את העמדות החלשות של כמה מדינות אירופיות וערביות שאפילו לא גינו אותה” (אלמסירה, 1 באוגוסט 2024).
  • חבר בלשכה המדינית של תנועת האצילים (אלנג’באא’) מסר כי “ציר ההתנגדות” הקים חדר מבצעים משותף לטובת התגובה שלא תכלול רק את שטח ישראל, אלא גם בסיסים אמריקאיים ברחבי האזור (רויטרס, 1 באוגוסט 2024).
שיתוף הפעולה בין המיליציות בעיראק לחות’ים[2]
  • ב-4 באוגוסט 2024, דיווחו “מקורות תימניים” כי הקצין החות’י הבכיר, חסין עבדאללה מסתור אלשעבל, המכונה אבו ג’האד, נהרג בתקיפה אמריקאית שבוצעה בעיראק ב-30 ביולי 2024 (סוכנות אלעאלם האיראנית, 4 באוגוסט 2024). גדודי חזבאללה אישרו כי בתקיפה נגד מפקדת הגיוס העממי בג’רף אלנצר נהרגו מפקד ושלושה פעילים שעסקו בתחום הכטב”מים (צבארין ניוז, 31 ביולי 2024).
  • “גורם ביטחוני חות’י” אישר כי חסין עבדאללה מסתור אלשעבל היה מומחה כטב”מים והיה אחראי על התיאום של המבצעים המשותפים בין החות’ים לבין ההתנגדות האסלאמית בעיראק מאז תחילתם (חשבון X של אחמד אלשלפי, 6 באוגוסט 2024).
  •  “גורמי ביטחון אמריקאיים” מסרו כי בתקיפה האמריקאית נגד בסיס של המיליציות בעיראק ב-30 ביולי 2024, נהרגו מפקד ושלושה פעילים של גדודי חזבאללה, נהרג גם הקצין החות’י הבכיר, חסין מסתור, שהיה מומחה בתחום הכטב”מים. לפי הדיווח, מסתור שהה בעיראק כדי לאמן לוחמים וכי הוא נהרג יחד עם פעילי ההתנגדות האסלאמית בעיראק בעת שנערכו לתקוף כוחות אמריקאיים באזור. בדיווח צוין כי הבכיר החות’י ממחיש את שיתוף הפעולה המתחזק בין ארגונים המשתייכים ל”חזית ההתנגדות” בהובלת איראן (וושינגטון פוסט, 5 באוגוסט 2024).
הקצין החות'י, חסין מסתור, שנהרג בתקיפה בעיראק (תסנים, 4 באוגוסט 2024)
הקצין החות’י, חסין מסתור, שנהרג בתקיפה בעיראק (תסנים, 4 באוגוסט 2024)
  • “מקורות יודעי דבר” בעיראק מסרו כי נפתחה חקירה חשאית לבדיקת פרטי מותו של הבכיר החות’י, חסין מסתור. הם ציינו כי מטרת החקירה היא לבדוק אם הדיווחים על נסיבות מותו נכונים, ובנוסף לברר מדוע הוא נכח באתרים של כוחות הביטחון העיראקיים (בע’דאד אליום, 5 באוגוסט 2024).
  • ערוץ של האופוזיציה הסורית דיווח כי חמישים פעילים חות’ים הגיעו לאלבו כמאל בגבול סוריה-עיראק. לפי הדיווח, הלוחמים החות’ים נכנסו מעיראק לסוריה בכלי רכב השייכים לגיוס העממי העיראקי. עם הגעתם, הם התקבלו בלשכתו של אלחאג’ עסכר, מפקד המיליציות הפרו איראניות באלבו כמאל. על פי הדיווח, 40 מהלוחמים הועברו לשדה התעופה הצבאי הסורי אלשעיראת ליד חמץ ולגזרת קוניטרה, בעוד שעשרת הנותרים הועברו לתחנת השאיבה T2 בפאתי המדבר הסורי. עוד נמסר כי הפעילים צוידו בכלי טיס בלתי מאוישים איראניים והם יפעלו בסוריה תחת הדגל של ההתנגדות האסלאמית בעיראק (עין אלפראת, 5 באוגוסט 2024).
עיראק
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק לא קיבלה השבוע אחריות על תקיפות נגד יעדים בישראל, בדומה לשבוע שעבר.
הסלמה בין המיליציות בעיראק לארה”ב
  • ב-5 באוגוסט 2024, בשעות הערב, דווח כי הבסיס האמריקאי עין אלאסד שבמערב עיראק היה נתון למתקפת רקטות ונפגע (שפק ניוז ואלערביה, 5 באוגוסט 2024). “גורם ביטחוני אמריקאי” מסר כי חמישה חיילים אמריקאים ושני קבלנים ביטחוניים אמריקאיים נפצעו כאשר שתי רקטות פגעו בבסיס (חדשות פוקס, 6 באוגוסט 2024).
  •  מחלקת ההסברה המדינית של עיראק מסרה כי התקיפה נגד בסיס עין אלאסד בוצעה באמצעות שתי רקטות ששוגרו מאזור חדית’ה וכי כוחות הביטחון העיראקיים תפסו כלי רכב ובו שמונה מתוך עשר הרקטות שהוכנו לשיגור. בהודעה נאמר כי הכוחות העיראקיים לא יאפשרו “שאדמת עיראק תהפוך לזירה של סגירת חשבונות ושהיא תיגרר למצוקות של מלחמות ולהשלכות של סכסוכים” (חשבון X של מחלקת ההסברה המדינית של עיראק, 6 באוגוסט 2024). דווח כי שלושה חשודים נעצרו במערב אלאנבאר בעיראק בחשד למעורבות בתקיפה נגד בסיס עין אלאסד (חשבון X של אלערביה, 6 באוגוסט 2024).
המשאית ממנה שוגרו הרקטות לעבר בסיס עין אלאסד (חשבון X של shahokurdy, 5 באוגוסט 2024)
המשאית ממנה שוגרו הרקטות לעבר בסיס עין אלאסד (חשבון X של shahokurdy, 5 באוגוסט 2024)
  • מיליציה בשם אלת’וריון קיבלה אחריות על התקיפה נגד בסיס עין אלאסד. בהודעה מטעמה נטען כי שוגרו מספר רקטות וכטב”מים לעבר הבסיס וכי התקיפות יימשכו “עד ליציאת החייל האמריקאי האחרון מעיראק” (ערוץ הטלגרם ת’וריון, 5 באוגוסט 2024). “מקורות” המזוהים עם המיליציות ציינו כי המיליציה היא ברית של גדודי חזבאללה ועצאא’ב אהל אלחק (חשבון X של Nafiseh Kohnavard, 6 באוגוסט 2024). יצוין כי המיליציה קיבלה אחריות גם על התקיפות נגד בסיס עין אלאסד ונגד הבסיס האמריקאי קוניקו במזרח סוריה ב-27-26 ביולי 2024.
  • באופוזיציה הסורית דיווחו כי מיליציות איראניות פגעו בבלון תצפית אמריקאי שטס מעל האזור המזרחי של דיר אלזור במזרח סוריה. לפי הדיווח, הבלון נפל בעיר דיבאן (חשבון X של נהר מדיה, 3 באוגוסט 2024).
בלון התצפית האמריקאי נופל לקרקע אחרי הפגיעה (חשבון X של נהר מדיה, 3 באוגוסט 2024)
בלון התצפית האמריקאי נופל לקרקע אחרי הפגיעה (חשבון X של נהר מדיה, 3 באוגוסט 2024)
  • בעקבות התקיפה האמריקאית נגד מפקדה של הגיוס העממי ב-30 ביולי 2024, הודיע הארגון כי “כוחות הרשע” ממשיכים לשפוך דם ולהפר את הריבונות, ולכן “עלינו להגן על ריבונותה וכבודה של עיראק ולהסיג כוחות זרים מארצנו” (ערוץ הטלגרם של הגיוס העממי, 31 ביולי 2024).
  • בכיר באנצאר אללה אלאופיאא’, עלי אלפתלאוי, מסר כי התקיפה האמריקאית נגד בסיס הגיוס העממי היוותה הכרזה רשמית של ארה”ב על סיום ההפוגה בין הצדדים וכי היא תוביל לתגובה מצד המיליציות. הוא הדגיש כי המיליציות מוכנות לכל הסלמה עתידית וכי מועד ואופן התגובה ייקבעו על ידי ועדת התיאום של המיליציות בעיראק (אלערבי אלג’דיד, 1 באוגוסט 2024).
  • “מקורות עיראקיים” מסרו כי מזכיר המדינה האמריקאי, אנטוני בלינקן, העביר אזהרה לראש ממשלת עיראק, מחמד שיאע אלסודאני, לנוכח החשש מהסלמה אפשרית מצד ארגונים חמושים שתוקפים את כוחות ארה”ב בעיראק וברחבי המזרח התיכון. “מקור בעילום שם” ציין כי בשיחת טלפון שהתקיימה בין השניים ב-4 באוגוסט 2024, הבהיר בלינקן כי הממשל האמריקאי מוכן לנקוט בכל האמצעים הנדרשים כדי להגן על כוחותיו והאינטרסים שלו וכי כל הסלמה מצד הארגונים הללו תגרום לתגובה חמורה יותר מאשר במקרים קודמים (שפק ניוז, 5 באוגוסט 2024).
תימן
פעילות צבאית של החות’ים
  • ב-4 באוגוסט 2024, דיווח דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, יחיא סריע, דיווח כי כוחות הים והטילים תקפו את האונייה Groton במפרץ עדן באמצעות מספר טילים בליסטיים. לטענתו, הפגיעה היתה מדויקת (חשבון X של יחיא סריע, 4 באוגוסט 2024). לא פורסמה הודעה שמאמתת את הטענה.
  •   ב-4 באוגוסט 2024, עדכן סריע כי כוחות ההגנה האווירית יירטו כטב”ם אמריקאי מסוג MQ-9 בעת ששהה מעל שטח תימן שבשליטת החות’ים. הוא ציין כי הכטב”ם יורט באמצעות טיל קרקע-אוויר מייצור חות’י וכי זהו הכטב”ם השביעי מסוג MQ-9 שיורט ע”י החות’ים מאז שהתחילה המלחמה (חשבון X של יחיא סריע, 4 באוגוסט 2024).
לוחמים חות'ים עם שברי הכטב"ם האמריקאי שהופל.      אינפוגרפיקה המתארת את שבעת הכטב"מים האמריקאים שהופלו על ידי החות'ים עד כה 
(חשבון X של זרוע התקשורת של הכוחות החות'ים, 4-5 באוגוסט 2024)
מימין: לוחמים חות’ים עם שברי הכטב”ם האמריקאי שהופל. משמאל: אינפוגרפיקה המתארת את שבעת הכטב”מים האמריקאים שהופלו על ידי החות’ים עד כה
(חשבון X של זרוע התקשורת של הכוחות החות’ים, 4-5 באוגוסט 2024)
  • פיקוד המרכז של צבא ארה”ב CENTCOM)) דיווח במהלך השבוע כי כוחותיו השמידו שני כטב”מים, כלי שיט בלתי מאויש (כשב”ם) ושלושה טילים בליסטיים נגד כלי שיט בים האדום ושלושה כטב”מים מעל מפרץ עדן. כמו כן, כוחות פיקוד המרכז השמידו כטב”ם וטיל ומשגר בתקיפות בשטחים בשליטת החות’ים בתימן (חשבון X של פיקוד המרכז של צבא ארה”ב, 31 ביולי-7 באוגוסט 2024).
התבטאויות בכירים חות’ים
  • ב- 2 באוגוסט 2024, נערכה צעדת תמיכה של החות’ים בעם הפלסטיני, שלפי מארגניה השתתפו בה יותר ממיליון איש. מטעם מארגני הצעדה נמסרה ההודעה: “אנו מדגישים את מחויבותנו לניצחון העם הפלסטיני ואת תמיכתנו המוחלטת במנהיג החות’ים, עבד אלמלכ אלחות’י. אנו אומרים לאויב הישראלי הארור, אתה תלמד כי ההתנקשות במנהיגי ההתנגדות לא תציל אותך מגורלך ומחדלונך. על האויב הישראלי להבין כי התקופה בה הוא היה הורג באין מפריע הסתיימה, והגיע זמנו של ציר ההתנגדות, אשר יגרום לאויב הציוני לשלם מחיר כבד יותר ויותר על כל פשע שהוא מבצע.” (אלמסירה, 2 באוגוסט 2024).
  • הכוחות החות’ים פרסמו הודיעה, בה גינו את “הפשעים והעבירות” שבוצעו כלפי האסירים בבתי הכלא של “האויב”. הם שבו על התחייבותם לשחרר את האסירים ולפעול להשמדת “הישות האכזרית והפושעת”. לבסוף, גינו החות’ים את כישלונן של הממשלות הערביות והמוסלמיות לתמוך ב”פלסטין” ולחשוף את פשעי “היישות הציונית” (חשבון X של זרוע התקשורת של הכוחות החות’ים, 3 באוגוסט 2024).
  • חבר המועצה המדינית של החות’ים, חזאם אלאסד, טען כי סעיף 4 של אמנת הליגה הערבית מאפשר לתקוף כל משטר ערבי אשר פועל ליירט טילים אשר עושים דרכם לישראל, וזאת על רקע הדיווחים כי סעודיה, מצרים וירדן עשויות ליירט טילים במקרה של תגובה מצד איראן ו”ציר ההתנגדות” נגד ישראל. כמו כן, פרסם אלאסד מספר הודעות בעברית. להלן חלק מההודעות, כפי שהופיעו במקור: “הישראלי ישלם מחיר כבד על תקיפותיו בהודיידה, דאחיה, טהרן וג’רף א-סח’ר. המחיר יהיה היעלמותו”; “היהודים יבינו שנתניהו לא היה אלא קללה היסטורית עבורם”; “אולי המקלטים כבר אינם מקלטים בטוחים ויכולים להפוך לקברים המוניים”; “האויב הטיפש והסכל משגיח על השמיים, בעודו לא מודע למה שממתין לו מתחת לאדמה! בעזרת אללה הגעש יתפרץ…”; “נכון שעמי האשכנז יחזרו למולדתם באירופה. לכן, אם וושינגטון אכן אוהבת את היהודים, עליה להתחיל עכשיו לסדר את מצבם של הספארדים, המזרחיים, הבוכרים והפלאשים במנהטן או פלורידה” (חשבון X של חזאם אלאסד, 7-1 באוגוסט 2024).
קשרי רוסיה והחות’ים
  • דווח שרוסיה עצרה משלוח של טילים וציוד צבאי נוסף לחות’ים בחודש יולי 2024 לאחר שהופעל עליה לחץ אמריקאי וסעודי שלא להעביר את אמצעי הלחימה. “מקורות” מסרו כי ארה”ב ביקשה מהסעודים לשכנע את רוסיה לא לסייע לחות’ים. לפי ה”מקורות”, לא ברור האם בקשה זו היא אשר גרמה לבסוף לעצירת המשלוח או שהיו סיבות אחרות. עוד נאמר בדיווח כי הרוסים רואים בסיוע לחות’ים פעולת תגמול נגד ארה”ב נוכח הסיוע שמעניקים האמריקאים לאוקראינה והאישור שנתנה ארה”ב לכוחות האוקראינים לתקוף באמצעות נשק אמריקאי על אדמת רוסיה (CNN, 2 באוגוסט 2024).
  • דווח כי קציני מודיעין מרוסיה הוצבו בתימן על מנת לסייע לחות’ים במציאת מטרות בים האדום, בהם, כלי שיט מסחריים. “קצין אמריקאי בכיר” אמר כי סוכנים של סוכנות המודיעין הצבאי של רוסיה (GRU) פועלים באזורים בשליטת החות’ים בתימן בתור יועצים מזה מספר חודשים, אך אופי פעילותם נותר סמוי. בנוסף, צוין כי החות’ים מחזקים לאחרונה את קשריהם עם רוסיה ונציגיהם מקיימים פגישות עם גורמים רמי-דרג ברוסיה (Middle East Eye, 2 באוגוסט 2024).
סנקציות נגד החות’ים
  • משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות על אזרח סין ואזרח תימן ועל ארבע חברות מתימן, סין והונג קונג בשל מעורבותם בהברחות שסיפקו ציוד ואספקה לתעשיית הנשק החות’ית (אתר משרד האוצר האמריקאי, 31 ביולי 2024).

[1] להרחבה, ראו מחקר של מרכז המידע מתאריך 2 באוגוסט 2024: "סיכול פואד שכר והריגת אסמאעיל הניה – תגובות ומשמעויות". 
[2] להרחבה, ראו מחקר של מרכז המידע מתאריך 4 באוגוסט 2024: "שיתוף הפעולה בין המיליציות השיעיות בעיראק לבין החות’ים בתימן".