מבט לאיראן

31-24 ביולי 2024 מאת: Dr. Raz Zimmt
מנהיג איראן ונשיא איראן בטקס השבעת הנשיא (תסנים, 28 ביולי 2024)

מנהיג איראן ונשיא איראן בטקס השבעת הנשיא (תסנים, 28 ביולי 2024)

פגישת מנהיג איראן עם ראשי חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין (מהר, 30 ביולי 2024)

פגישת מנהיג איראן עם ראשי חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין (מהר, 30 ביולי 2024)

פגישת נשיא איראן עם סגן מזכ”ל חזבאללה (פארס, 29 ביולי 2024)

פגישת נשיא איראן עם סגן מזכ”ל חזבאללה (פארס, 29 ביולי 2024)

פגישת נשיא איראן וראש ממשלת סוריה (איסנ”א, 29 ביולי 2024)

פגישת נשיא איראן וראש ממשלת סוריה (איסנ”א, 29 ביולי 2024)

פגישת נשיא איראן ודובר החות'ים (אירנ”א, 30 ביולי 2024)

פגישת נשיא איראן ודובר החות'ים (אירנ”א, 30 ביולי 2024)

משתתפים בהפגנה בצנעאא' (חשבון X של אלמסירה, 26 ביולי 2024)

משתתפים בהפגנה בצנעאא' (חשבון X של אלמסירה, 26 ביולי 2024)

עיקרים
  • מנהיגי איראן גינו את התקיפה שבה נהרג ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, בטהראן. מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, אמר כי “המשטר הציוני הפושע והטרוריסט הכין את הקרקע באמצעות הפעולה הזו לעונש כבד עבורו”.
  • משרד החוץ האיראני גינה את הסיכול של בכיר חזבאללה, פואד שכר, בלבנון. קודם לפעולה, הזהירו בכירים איראנים מפני תגובה ישראלית חריפה בלבנון בעקבות פגיעת הרקטה במג’דל שמס. לדבריהם, יוזמה התקפית ישראלית תוביל להשלכות בלתי צפויות וחמורות ולהרחבת המלחמה באזור.
  • נשיא איראן, מסעוד פ’זשכיאן, קיים שורה של פגישות עם בכירים ב”ציר ההתנגדות”, שהגיעו לטהראן כדי להשתתף בטקס השבעתו. הוא הדגיש את המשך תמיכתה של איראן ב”חזית ההתנגדות”. חלק מבכירי “הציר” נועדו במהלך ביקורם בטהראן גם עם מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי.
  • איראן גינתה בחריפות את הזמנת ראש הממשלה נתניהו לנאום בפני הקונגרס האמריקאי.
  • המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק ממשיכות בהיערכות לקראת אפשרות של פתיחת מלחמה בין ישראל לחזבאללה בלבנון ואיימו כי “ציר ההתנגדות” ישתמש בכל היכולות הצבאיות שלו.
  • ארה”ב תקפה בסיס של המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק, לפחות ארבעה נהרגו; קודם לכן, הותקפו בסיסים אמריקאיים בעיראק ובסוריה, לא היו נפגעים.
  • בכירי החות’ים המשיכו לאיים בתגובה נגד ישראל בעקבות התקיפה בנמל אלחדידה.
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • בלילה שבין 31-30 ביולי 2024, הודיעה הטלוויזיה האיראנית כי ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, נהרג עם אחד משומרי ראשו בתקיפה נגד מעונו של הניה בטהראן. הניה שהה באיראן לרגל השתתפותו בטקס השבעת נשיא איראן החדש, מסעוד פ’זשכיאן (IRIB, 31 ביולי 2024). באיראן קיימו ישיבות חירום ואיימו להגיב נגד ישראל. מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, אמר כי “המשטר הציוני הפושע והטרוריסט הכין את הקרקע באמצעות הפעולה הזו לעונש כבד עבורו” (אתר המנהיג, 31 ביולי 2024). הנשיא פ’זשכיאן ציין כי מותו של הניה יחזק את הקשר בין איראן ל”פלסטין” ואת דרך “ההתנגדות”, וכי איראן תגרום ל”כובשים הטרוריסטים” להצטער על “פעולתם הפחדנית” (חשבון X של מסעוד פ’זשכיאן, 31 ביולי 2024).
  • מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, אמר בנאומו בטקס השבעת הנשיא החדש, מסעוד פ’זשכיאן, כי ”המשטר הציוני” אינו ממשלה אלא “כנופיית פשע, רוצחים וטרור”. הוא ציין כי היתה זו ”בושה גדולה” עבור הקונגרס האמריקאי לשבת ולהאזין לנאומו של ”הפושע” נתניהו. לדבריו, הסוגייה הפלסטינית הפכה לסוגייה עולמית והיא התרחבה מהאו”ם ועד לאולימפיאדה בפריז. ח’אמנהאי הדגיש כי העולם חייב לקבל החלטות רציניות לנוכח ההתפתחויות ברצועת עזה ו”פשעי המשטר הציוני”. הוא הוסיף כי כוחה של ”ההתנגדות” ניכר יותר מיום ליום, וכי ”המשטר הציוני” לא הצליח להכניע את ”כוחות ההתנגדות” ואת חמאס חרף הסיוע מצד ארה”ב וכמה ”מדינות בוגדניות” (אתר מנהיג איראן, 28 ביולי 2024).
מנהיג איראן ונשיא איראן בטקס השבעת הנשיא (תסנים, 28 ביולי 2024)
מנהיג איראן ונשיא איראן בטקס השבעת הנשיא (תסנים, 28 ביולי 2024)
  • ב-29 ביולי 2024, נועד הנשיא פ’זשכיאן עם מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד נח’אלה, שהגיע לטהראן כדי להשתתף בטקס השבעתו. נשיא איראן אמר כי עמדותיה ומדיניותה של איראן בתמיכה בפלסטינים אינן משתנות בעקבות שינוי הממשלה, וכי תמיכה זו תימשך בכל העוצמה. הוא הדגיש את הצורך בהגברת הלחץ על ”המשטר הציוני” כדי להפסיק את ”הפשעים וההרג” ברצועת עזה (אתר רשות השידור האיראנית, 29 ביולי 2024). ב-30 ביולי 2024, נועדו ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, ונח’אלה עם מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, ששיבח את העמידה האיתנה של הפלסטינים ואמר כי דגל האסלאם מונף כיום הכי גבוה על ידי “ההתנגדות” הפלסטינית והעם ברצועת עזה. כמו כן, נועד הניה – שעות ספורות טרם הריגתו בטהראן – עם פ’זשכיאן, שהדגיש את תמיכתה של איראן בעם הפלסטיני והביע את ביטחונו בניצחון ”ההתנגדות” ובשחרור “פלסטין” (פארס, 30 ביולי 2024).
פגישת מנהיג איראן עם ראשי חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין (מהר, 30 ביולי 2024)
פגישת מנהיג איראן עם ראשי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין (מהר, 30 ביולי 2024)
  • דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני, גינה את קבלת הפנים בקונגרס האמריקאי לראש הממשלה, בנימין נתניהו. הוא מסר כי קבלת הפנים לה זכה נתניהו חושפת בפני העולם כולו את פניה האלימות של הפוליטיקה האמריקאית. הוא הוסיף כי בשעה שזכויות הפלסטינים, ובהן הזכות לחיים, לביטחון, למים, למזון ולתרופות, מופרות באופן הנוראי ביותר אל מול עיני העולם וילדים פלסטינים “נטבחים” מדי יום בידי ”הקצב מתל אביב”, הממשל והקונגרס בארה”ב מקבלים את פניו של ”התליין” במחיאות כפיים ובשריקות (חשבון X של נאצר כנעני, 25 ביולי 2024). הנשיא פ’זשכיאן אמר כי לא ניתן להתעלם מ”הפשע של הרג חפים מפשע וילדים חסרי מחסה” ולא ניתן לטהר את “הפושע” באמצעות מחיאות כפיים (חשבון X של מסעוד פ’זשכיאן, 25 ביולי 2024).
  •  מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, אמר במפגש בטהראן כי התנועה הפרו-פלסטינית ברחבי העולם נובעת מרוח המהפכה האסלאמית. הוא ציין כי הפגנות הסטודנטים הפרו-פלסטיניים בארה”ב הן ”תופעה חסרת תקדים בהיסטוריה בת זמננו”. לדבריו, זרם התמיכה ב”פלסטין” מצד סטודנטים בארה”ב התרחב עד כדי כך שהממשל האמריקאי מפר את כל טענותיו וסיסמאותיו בנוגע לזכויות אדם והמשטרה מכה ועוצרת את הסטודנטים והמרצים (אתר מנהיג איראן, 25 ביולי 2024).
מנהיג איראן במפגש בטהראן (אתר המנהיג, 25 ביולי 2024)
מנהיג איראן במפגש בטהראן (אתר המנהיג, 25 ביולי 2024)
המעורבות האיראנית בלבנון ובסוריה
  • בתגובה ראשונה לסיכול של בכיר חזבאללה, פואד שכר, בבירות ב-30 ביולי 2024, גינה דובר משרד החוץ איראני, נאצר כנעאני, את הפעולה וכינה אותה ”צעד מרושע של כנופיית הפשע הציונית”. הוא ציין כי הפעולה לא תמנע מ”ההתנגדות” בלבנון את המשך תמיכתה בפלסטינים מול ”משטר האפרטהייד של ישראל”. כנעאני הוסיף כי לממשלה, לצבא ול”התנגדות” בלבנון יש הזכות להגיב לצעדיה של ישראל. הוא הטיל את האחריות על הרחבת המתיחות והמשבר באזור על ישראל ועל הממשל האמריקאי וקרא לקהילה הבינלאומית ולמועצת הביטחון של האו”ם לפעול כנגד האיומים מצד ישראל על ביטחון לבנון ועל יציבות האזור (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ האיראני, 30 ביולי 2024).
  • ב-29 ביולי 2024, נועד הנשיא פ’זשכיאן עם סגן מזכ”ל חזבאללה, נעים קאסם, שהגיע לטהראן כדי להשתתף בטקס השבעתו. פ’זשכיאן שיבח את לוחמי חזבאללה במאבקם נגד ”התוקפנות והפשעים של המשטר הציוני”, והדגיש כי תמיכת איראן ב”חזית ההתנגדות” היא חובה דתית ומדיניות עקרונית של הרפובליקה האסלאמית (פארס, 29 ביולי 2024). ב-30 ביולי 2024, נועד קאסם עם מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, ששיבח את התנהלות  חזבאללה מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה (תסנים, 30 ביולי 2024).
פגישת נשיא איראן עם סגן מזכ”ל חזבאללה (פארס, 29 ביולי 2024)
פגישת נשיא איראן עם סגן מזכ”ל חזבאללה (פארס, 29 ביולי 2024)
  • נשיא איראן, מסעוד פ’זשכיאן, שוחח בטלפון עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, והביע דאגה עמוקה מהסלמת המתיחות בדרום לבנון. הנשיא האיראני הזהיר כי ”המשטר הציוני” יבצע טעות חמורה אם יתקוף את לבנון וכי לתקיפה כזו יהיו השלכות חמורות. פ’זשכיאן התייחס גם למצב ברצועת עזה והאשים את ישראל בביצוע פשעים ורצח עם. הוא קרא למדינות העולם לפעול בהתאם לאחריותן כלפי תושבי עזה (איסנ”א, 29 ביולי 2024).
  • דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני, הזהיר מפני תגובה ישראלית נגד לבנון בעקבות תקיפת חזבאללה במג’דל שמס שגרמה למותם של 12 ילדים ובני נוער ב-27 ביולי 2024.[1] כנעאני ציין כי ישראל מבקשת להסיט את דעת הקהל ואת תשומת הלב העולמית מ”פשעיה הנרחבים בפלסטין” באמצעות ”תרחיש מזויף” לאחר עשרה חודשים של ”הרג המוני” ברצועת עזה. הוא ציין כי כל פעולה מצד ישראל עלולה להוביל להרחבת המלחמה ולערעור הביטחון והיציבות באזור, וכי במקרה כזה ”המשטר הציוני” יהיה האחראי העיקרי להשלכותיה הבלתי צפויות של ”התנהגות מטופשת” זו. כנעאני קרא לארה”ב לפעול בהתאם לאחריותה הבינלאומית והמוסרית ולמנוע מישראל להצית אש חדשה, שלהבותיה יתפשטו לעבר “הציונים”, במקום להמשיך ולחמש אותה לאחר עשרה חודשים של ”פשעים מתמשכים נגד הפלסטינים תושבי רצועת עזה והגדה המערבית” (אתר משרד החוץ האיראני, 28 ביולי 2024).
  • ראש המועצה האסטרטגית למדיניות חוץ, כמאל ח׳ראזי, אמר כי טענות ישראל, לפיהן חזבאללה אחראי לתקיפה במג’לס שמס, הן מגוחכות משום שתושבי ”הגולן הכבוש” מתנגדים בעצמם ל”משטר הציוני”. הוא ציין כי לחזבאללה, שהינו בעל בריתה של סוריה, אין שום סיבה להפציץ את תושבי הגולן. ח’ראזי הוסיף כי ישראל חותרת להרחיב את המלחמה באמצעות טיעונים שקריים, ועליה לדעת שאם תעשה כך, היא תיענה בתגובות חריפות. לדבריו, הברירה הטובה ביותר עבור ראש הממשלה נתניהו היא לסיים את המלחמה ברצועת עזה, משום שהוא לא ישיג דבר באמצעות המשך המלחמה והרחבתה (מהר, 30 ביולי 2024).
  • שגריר איראן בלבנון, מג’תבא אמאני, ציין כי איראן אינה מצפה שהאיומים בנוגע להרחבת המלחמה בלבנון יתממשו לנוכח משוואות הכוח הקיימות. על התקיפה במג’דל שמס, מסר אמאני כי ”ללא קשר להצגה שעשה המשטר הציוני לפני מספר שעות”, איראן אינה מעוניינת בהרחבת המלחמה אלא חותרת להפגת המתיחות באזור אך גם אינה חוששת מפניה, משום שאויביה יכולים רק לדמיין את כוחה ויכולותיה של איראן בהגנה על ”ההתנגדות” (חשבון X של מג’תבא אמאני, 27 ביולי 2024).
  • ב-29 ביולי 2024, נועד נשיא איראן פ’זשכיאן עם ראש ממשלת סוריה, חסין ערנוס, שהגיע לטהראן כדי להשתתף בטקס השבעתו. פ’זשכיאן הדגיש את הצורך בחיזוק הקשרים הכלכליים, המסחריים, התרבותיים והחברתיים בין שתי המדינות וציין, כי ממשלתו תנקוט בצעדים הדרושים כדי להאיץ את מימוש ההסכמים, שנחתמו בין המדינות (איסנ”א, 29 ביולי 2024).
פגישת נשיא איראן וראש ממשלת סוריה (איסנ”א, 29 ביולי 2024)
פגישת נשיא איראן וראש ממשלת סוריה (איסנ”א, 29 ביולי 2024)
  • דווח שיועצים ממשמרות המהפכה, פעילים של חזבאללה ומפקדים במיליציות פרו-איראניות קיימו לאחרונה שלוש פגישות בשדה התעופה הצבאי אלצ’בעה שליד חמץ כדי לדון בהתפתחויות הצבאיות באזור לנוכח התקיפות הישראליות נגד המיליציות בסוריה ובדרום לבנון. בפגישה הראשונה, שהתקיימה ב-20 ביולי 2024, השתתפו שמונה פעילים מחזבאללה, ממשמרות המהפכה ומהמיליציה אבו אל-פצ’ל אלעבאס, שדנו בתגבור עמדות צבאיות בריף המערבי של חמץ באמצעות מערכות הגנה אווירית מתקדמות. בפגישה נוספת, שהתקיימה למחרת, נועדו שני מפקדים ממשמרות המהפכה עם ג’מאל דעבול, האחראי הצבאי של חזבאללה בריף המערבי של חמץ, ודנו במנגנוני העבודה של המיליציות הפרו-איראניות באזור. בפגישה שלישית, שהתקיימה ב-22 ביולי 2024, השתתפו 12 מפקדים ממשמרות המהפכה, מחזבאללה, מחטיבת ירושלים הפלסטינית, מחטיבת פאטמיון האפגאנית ומגדודי חזבאללה בעיראק. בתום הפגישה, הוחלט לשנות את ההיערכות הצבאית בריף המערבי של חמץ, ובמיוחד באזורי הגבול עם לבנון, לחזק את יכולות המיליציות הפרו-איראניות לאורך הגבול ולהקים עמדות צבאיות חדשות (politicalkeys.net, 24 ביולי 2024).
המעורבות האיראנית בעיראק ובתימן
  • ב-30 ביולי 2024, נועד מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, עם ראש ממשלת עיראק, מחמד שיאע אלסודאני, שהגיע לטהראן כדי להשתתף בטקס השבעת הנשיא פ’זשכיאן (אירנ”א, 30 ביולי 2024).
  • כתבת רשת BBC, נפיסה כוהנורד, דיווחה כי איראן נתנה למיליציות בעיראק ”אור ירוק” לחידוש מלא של המתקפות נגד בסיסים אמריקאיים במקרה של תקיפה ישראלית משמעותית נגד חזבאללה בלבנון. על פי “גורם בכיר” במיליציות העיראקיות, במקרה כזה, גם מיליציות שלא נטלו חלק בתקיפות קודמות נגד הבסיסים האמריקאיים יצטרפו לתקיפות. עוד נמסר כי בכירים במיליציות העיראקיות הגיעו לטהראן כדי להשתתף בטקס ההשבעה של הנשיא פ’זשכיאן ונועדו עם מנהיג איראן ועם בכירים במשמרות המהפכה (חשבון ה-X @nafisehkBBC, 30 ביולי 2024).
  • ב-29 ביולי 2024, נועד נשיא איראן פ’זשכיאן עם דובר החות’ים בתימן, מחמד עבד אלסלאם, ושיבח את החות’ים על תמיכתם בפלסטינים. הוא הדגיש כי על כל מדינות האסלאם לשתף פעולה כדי למנוע פגיעה במוסלמים וכי שיתוף הפעולה בין איראן ותימן יימשך ויתחזק (אירנ”א, 30 ביולי 2024). אלסלאם מסר כי הם דנו ביחסים בין תימן החות’ית ואיראן ובדרכים לפתח אותם לטובת שני העמים. כמו כן, הם שוחחו על רצועת עזה ו”פלסטין” ועל האחריות של כלל המוסלמים לתמוך ברצועת עזה בכל האמצעים האפשריים כדי לסייע לה להתמודד עם ישראל, ארה”ב והמערב (חשבון X של מחמד עבד אלסלאם, 30 ביולי 2024). ב-30 ביולי 2024, נפגש דובר החות’ים עם מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי (פארס, 30 ביולי 2024).
פגישת נשיא איראן ודובר החות'ים (אירנ”א, 30 ביולי 2024)
פגישת נשיא איראן ודובר החות’ים (אירנ”א, 30 ביולי 2024)
  • דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני, בירך על הודעת הנציג המיוחד של מזכ”ל האו”ם לענייני תימן, האנס גרונברג, בנוגע להסכם שהושג בין סעודיה לחות’ים לחידוש הטיסות משדה התעופה בצנעא ולפתרון הבעיות הכספיות והבנקאיות בתימן. כנעאני ציין כי איראן רואה בכל הסכם המביא להפחתת הלחצים הכלכליים ומסיר את המצור האווירי, הימי והיבשתי מעל תימן אינטרס של אזרחי תימן וצעד לחיזוק היציבות במדינה. הוא הביע תקווה, כי הסכם שלום בר קיימא ייחתם בתימן בעתיד הקרוב (פארס, 25 ביולי 2024).
פעילות המיליציות השיעיות
עיראק
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק לא קיבלה השבוע אחריות על תקיפות נגד יעדים בישראל.
היערכות המיליציות להסלמה בלבנון
  • “גורמים המקורבים לציר ההתנגדות” מסרו כי חדר המבצעים המשותף של “ציר ההתנגדות” דן באפשרות של פתיחת חזית מסוריה נגד ישראל במקרה “שהכיבוש” יחליט לפתוח במלחמה נגד לבנון. הגורמים הבהירו כי “חזבאללה לא יישאר לבד במערכה הזו, אם היא תתרחב למלחמה”. “בכיר” בהתנגדות האסלאמית בעיראק מסר כי “אנו מעוניינים להשתתף במערכה ולעמוד לצד חזבאללה מהרגע הראשון, אך חדר המבצעים החליט שזה עדיין לא הזמן”. הוא הוסיף כי כללי העימות עדיין תחת שליטה, אולם הדגיש כי “אם האויב יחפש הרפתקה בלבנון – זו תהיה מלחמה רחבה, שבה הציר ישתמש בכל היכולות הצבאיות שלו” (בע’דאד אליום, 29 ביולי 2024).
  • דובר גדודי חזבאללה בעיראק, ג’עפר אלחסיני, מסר כי אם “הישות הציונית” תעז להעלות את סף פעולותיה נגד אחד מגורמי “ציר ההתנגדות”, כללי העימות החדשים נגדה יהיו מנוגדים לאינטרסים שלה ושל ארה”ב (ערוץ הטלגרם כאף, 29 ביולי 2024).
  • חבר הלשכה המדינית של תנועת האצילים (אלנג’באא’), מהדי אלכעבי, מסר כי אם תפרוץ מלחמה בלבנון, תהיה לכך השפעה גדולה על עיראק וכי “ההתנגדות בעיראק מתואמת עם כל שאר החזיתות” (אלעהד, 30 ביולי 2024).
  • המיליציות השיעיות בעיראק גינו את התקיפה הישראלית בבירות ב-30 ביולי 2024, בה סוכל בכיר חזבאללה, פואד שכר. מזכ”ל תנועת האצילים, אכרם אלכעבי, אמר כי זו הייתה תקיפה נגד כל “ציר ההתנגדות” (ערוץ הטלגרם צאברין ניוז, 30 ביולי 2024). בהודעת המיליציה נאמר כי “התקיפה היא הפרה בוטה וסימן לטיפשות שעליה הישות תתחרט. על תומכיה של הישות שביניהן ארה”ב – לדעת שההתנגדות האסלאמית בעיראק ממשיכה לתקוף את הישות הציונית-אמריקנית כתמיכה בפלסטין ובחזבאללה” (ערוץ הטלגרם של תנועת האצילים, 30 ביולי 2023); מזכ”ל עצאא’ב אהל אלחק, קיס אלח’זעלי, אמר כי התקיפה היא “הוכחה שהאויב הציוני ממשיך להיות יהיר” (חשבון X של קיס אלח’זעלי, 31 ביולי 2024).
  • דווח כי מיליציות פרו-איראניות פינו את עמדותיהן באזור דמשק, כחלק מאמצעי זהירות שבהן נקטו כהכנה לתקיפה אפשרית מצד ישראל (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 28 ביולי 2024; Syria TV, 28 ביולי 2024).
  • דווח על הגעת שלושה אוטובוסים, שהסיעו כ- 150 פעילים מהגיוס העממי העיראקי, ארגון הגג של המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, לאלבוכמאל, בגבול סוריה-עיראק, ב-28 ביולי 2024. מספר עולי רגל שיעים התלוו לפעילי המיליציות בתוך האוטובוסים לצורכי מסווה. את האוטובוסים ליוו ממעבר הגבול העיראקי ועד לעיירה אלבוכמאל כלי רכב שטח הנושאים מקלעי נ”מ. צוין, כי הפעילים ינוידו לאזור אלקניטרה, לאחר שיוכשרו בירי רקטות ובהטסת כטב”מים מתאבדים (כטב”מי נפץ). הפעילים יצטרפו לכמאתיים חמושים מ”הגיוס העממי” שכבר הועברו לדרום סוריה בימים האחרונים באמצעות מערך התובלה של דיביזיה 17 חי”ר של צבא סוריה (עין אלפראת, 28 ביולי 2024).
הסלמה בין המיליציות לארה”ב
  • ב-30 ביולי 2024, בשעות הערב, דווח על תקיפה אווירית נגד מפקדת הגיוס העממי בג’רף אלנצר ואלסעידאת, שבמחוז באבל, שמדרום לבגדאד (אתר האינטרנט של הגיוס העממי ורויטרס, 30 ביולי 2024). דווח כי התקיפה כוונה לעבר מפעל לייצור כלי טיס בלתי מאוישים (כטב”מים) (אלחדת’, 30 ביולי 2024). סוכנות הידיעות צבארין ניוז, המזוהה עם המיליציות, דיווחה כי ארבעה פעילים של הגיוס העממי נהרגו בתקיפה (ערוץ הטלגרם של צבארין ניוז, 31 ביולי 2024). “גורם אמריקאי” אישר כי צבא ארה”ב ביצע תקיפה אווירית בעיראק נגד פעילים שתכננו לשגר כטב”ם וכי התקיפה “בוצעה בשל איום על כוחות הקואליציה הבינלאומית” (רויטרס, 31 ביולי 2024).
  • גדודי חזבאללה אישרו כי שלושה מפעיליהם נהרגו בתקיפה. בהודעה שפרסמה המיליציה, היא האשימה כי “האויב האמריקאי תקף באמצעות כטב”מים מבסיס עלי אלסלאם בכוית קבוצה של מומחי כטב”מים שפעלו לייעול כטב”מי הסיור של הארגון, כדי לשפר את יכולות האבטחה בכרבלאא’ בטקס הזיכרון של האמאם חסין”. המיליציה קראה לעיראק לשים קץ לנוכחות האמריקאית במדינה והזהירה את הרשויות בכוית מפני המשך מתן האפשרות לארה”ב להשתמש באדמותיה “לביצוע תקיפות נגד ארצנו” (ערוץ הטלגרם כאף, 31 ביולי 2024).
  • התקיפה נגד מפקדת הגיוס העממי הגיעה על רקע הסלמה בתקיפות המיליציות נגד הכוחות האמריקאיים. דווח כי בסיס עין אלאסד שבמחוז אלאנבאר שבמערב עיראק, המאכלס כוחות אמריקאיים, הותקף פעמיים – באמצעות ארבע רקטות גראד ב-26 ביולי 2024 ובאמצעות שלוש רקטות וכטב”ם ב-27 ביולי 2024. צוין כי לא היו נפגעים בשני המקרים (אלערביה, 26 ביולי 2024; 1news-iq.com ואלערביה, 27 ביולי 2024).
  • בנוסף, הותקף הבסיס האמריקאי קוניקו שבמזרח דיר אלזור במזרח סוריה ובקרבת גבול עיראק-סוריה הותקף שלוש פעמים בין 27-26 ביולי 2024. בסך הכל, שוגרו עשר רקטות לעבר הבסיס, לא דווח על נפגעים (סקיי ניוז, 26 ביולי 2024; מרכז המעקב הסורי לזכויות האדם, 27 ביולי 2024). דווח כי בתגובה לתקיפת בסיס קוניקו, הכוחות האמריקאיים תקפו אתרים השייכים למיליציות האיראניות באזור דיר אלזור שבצפון-מזרח סוריה (מרכז המעקב הסורי לזכויות האדם, 27 ביולי 2024).
  •  ארגון שהזדהה בשם ההתנגדות האסלאמית בעיראק – אלת’וריון (המהפכנים) קיבל אחריות על התקיפות בעין אלאסד ובקוניקו. בהודעת קבלת האחריות צוין כי הארגון ימשיך את פעילותו עד שאחרון החיילים האמריקאים יעזוב את עיראק. ההערכה היא כי מדובר בשם כיסוי לצורך “חתימה נמוכה”, כפי שנוהגים המשטר האיראני ושלוחיו לעשות לעיתים קרובות במקרים של תקיפות נגד יעדים אמריקאיים בעיראק ובסוריה (NEWS1-IQ, 27 ביולי 2024).
הודעת קבלת האחריות על התקיפה בקוניקו (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק - אלת'וריון, 27 ביולי 2024)
הודעת קבלת האחריות על התקיפה בקוניקו
(ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק – אלת’וריון, 27 ביולי 2024)
  • “מקורות” בהתנגדות האסלאמית בעיראק מסרו ליומון הלבנוני אלאח’באר כי כל האינטרסים והבסיסים האמריקאיים הפכו ליעדים עבור הפעולות הצבאיות וכי התקיפה נגד בסיס העין אלאסד היא מסר שמטרתו לאלץ את ממשלת עיראק להודיע במסגרת המשא ומתן עם ארה”ב כי על הכוחות האמריקאיים לצאת מהמדינה תוך חודשיים. המקורות הוסיפו כי חוסר היכולת של ממשלת עיראק להביא לתוצאות בשולחן המשא ומתן מאלץ את “ההתנגדות” לנקוט בצעדים המדוברים (אלאח’באר, 27 ביולי 2024).
תימן
  • השבוע לא קיבלו הכוחות החות’ים אחריות על תקיפות נגד כלי שיט או נגד יעדים אחרים.
  • פיקוד המרכז של צבא ארה”בCENTCOM) ) דיווח במהלך השבוע כי כוחותיו השמידו שלושה כלי שיט בלתי מאוישים (כשב”מים) חות’ים בים האדום. בנוסף, הושמדו שמונה כטב”מים ושני טילים על משגרים בתקיפות בשטחים בשליטת החות’ים בתימן. שני כשב”מים נוספים הותקפו מול חופי תימן (חשבון X של פיקוד המרכז של צבא ארה”ב, 31-24 ביולי 2024).
  • תאגיד הביטוח הבריטי לויד’ס דיווח כי לנוכח תקיפות החות’ים נגד כלי שיט צבאיים ומסחריים, נרשמה עלייה במספר האירועים שבהם כלי שיט מכבים את מערכות הזיהוי האוטומטיות (AIS), לא רק בעת שהם עוברים באזורים המועדים לתקיפות בים האדום, אלא גם באזורים מרוחקים יותר בים באוקיינוס ההודי ובים הערבי מחשש לפגיעה (אתר לויד’ס, 25 ביולי 2024).
  • ערוץ אלמיאדין הלבנוני, המזוהה עם “ציר ההתנגדות”, שידר סרט העוסק בפעילות החות’ים מאז תחילת המלחמה תוך דגש על פעולותיהם נגד כלי שיט ובמיוחד על הפעולה להשתלטות על הספינה Galaxy Leader ב- 19 בנובמבר 2023. בסרט שולבו תיעודים של ההשתלטות על הספינה ופעולות נוספות של הכוחות החות’ים, בנוסף לראיונות עם בכירים חות’ים ועם אנשי צוות של הספינה שנתפסה (אלמיאדין, 24 ביולי 2024).
ההסלמה בהצהרות החות’ים נגד ישראל
  • ב-25 ביולי 2024, התייחס מנהיג החות’ים, עבד אלמלכ אלחות’י, לתקיפת הכטב”ם בתל אביב ב-18 ביולי 2024.[2] הוא טען כי “המנהיגים הציונים” נדהמו מהתקיפה ואמרו כי “ביטחון ישראל אבד וכי נחצו הקווים האדומים”. הוא הוסיף כי התקיפה הישראלית באלחדידה הייתה לצרכי ראווה ונועדה להרתיע את החות’ים מהמשך תמיכתם בפלסטינים, אך היא רק יצרה תמריץ נוסף לנקמה והתגובה החות’ית תבוא ותהיה בלתי נמנעת. אלחות’י שיבח את “ארגוני ההתנגדות הפלסטיניים” על עמידתם האיתנה למרות ההרס ברצועת עזה ועל הסכם הפיוס שנחתם בין הארגונים הפלסטיניים במפגש בסין. הוא שיבח גם את פעולות חזבאללה נגד ישראל והבטיח כי שיתוף הפעולה בין החות’ים וההתנגדות האסלאמית בעיראק יימשך ותהיינה במסגרתו התפתחויות חשובות כחלק מ”השלב החמישי” (אלמסירה, 25 ביולי 2024).
  • “מקורות צבאיים” בצנעאא’ מסרו כי התגובה של תימן “לישות הציונית” על התקיפה באלחדידה לא תוגבל למבצע אחד או שניים, אלא זו תהיה “מלחמה גלויה ללא קווים אדומים”. הם הוסיפו כי המלחמה לא תסתיים, אלא אם “התוקפנות הישראלית ברצועת עזה תיעצר והמצור יוסר” (אלאח’באר, 26 ביולי 2024).
  • חבר המועצה המדינית של החות’ים, מחמד עלי אלחות’י, אמר כי “מחיאות הכפיים של הקונגרס האמריקאי לטרוריסט הציוני נתניהו מוכיחות ומאשרות שארה”ב היא שהורגת את עזה (חשבון X של מחמד עלי אלחות’י, 24 ביולי 2024). בהודעה נוספת, הוא איים כי “עוד פעולות נגד תל אביב מגיעות, בעזרת אללה, כך אמר המנהיג (עבד אלמלכ אלחות’י)” (חשבון X של מחמד עלי אלחות’י, 26 ביולי 2024).
  • חבר המועצה המדינית של החות’ים, חזאם אלאסד, פרסם מספר הודעות בעברית. להלן לשון ההודעות, כפי שהופיעו במקור: “על האויב להיות מודאג ולצפות לתגובה התימנית בכל רגע. אולי לא יהיה מספיק זמן למתנחלים להיכנס למקלטים”; “התגובה התימנית מגיעה. מיליוני אנשים הציפו היום את בירת תימן צנעא ובמחוזות השונים של תימן, מאיימים לפגוע בעומק ישראל ומחדשים את הברית להמשך התמיכה באחינו בעזה.”; “מבול תימני בן מיליונים בא מארץ העוז לחסל את הגידול הסרטני ישראל, התשובה התימנית באה” (חשבון X של חזאם אלאסד, 25-26 ביולי 2024).
  • בכיר בתאגיד נמלי הים האדום של החות’ים, נצר אלנצירי, אמר כי ההפסדים בעקבות התקיפה הישראלית בנמל אלחדידה מוערכים בעשרים מיליון דולר, לא כולל את הפסדי הנפט. הוא ציין כי התקיפה גרמה לשריפה שנמשכה מספר ימים ולנזק משמעותי לנמל ולמתקני הנפט וכי נרשמה פגיעה במזחים שגרמה להפסקת הפעילות בנמל לתקופה קצרה (סוכנות AFP, 29 ביולי 2024).
  •  ב-26 ביולי 2024, נערכה צעדת תמיכה של החות’ים בעם הפלסטיני, שלפי מארגניה השתתפו בה יותר ממיליון איש. בהודעה מטעם מארגני הצעדה נאמר כי הם מברכים את “לוחמי הג’האד של הכוחות המזוינים של החות’ים אשר הדירו שינה מעיני הציונים וזרעו פחד בליבם. האויב הצית כעס בליבנו כאשר הפציץ את אלחדידה בשביל ניצחון מזויף, ופעולותינו ממשיכות והתגובה תגיע, אין מנוס מכך” (אלמסירה, 26 ביולי 2024).
משתתפים בהפגנה בצנעאא' (חשבון X של אלמסירה, 26 ביולי 2024)
משתתפים בהפגנה בצנעאא’ (חשבון X של אלמסירה, 26 ביולי 2024)

[1] להרחבה, ראו מחקר של מרכז המידע מתאריך 29 ביולי 2024: "תגובות לפגיעת רקטת חזבאללה במג'דל שמס". 
[2] להרחבה, ראו מחקר של מרכז המידע מתאריך 23 ביולי 2024: "הסלמה בעימות בין ישראל והחות’ים – רקע ומשמעויות".