מבט לאיראן

9-1 באוקטובר 2024 מאת: ד”ר רז צימט
מפקד משמרות המהפכה נותן את פקודת השיגור (תסנים, 2 באוקטובר 2024).

מפקד משמרות המהפכה נותן את פקודת השיגור (תסנים, 2 באוקטובר 2024).

אחד הטילים ששוגרו לעבר ישראל (תסנים, 2 באוקטובר 2024)

אחד הטילים ששוגרו לעבר ישראל (תסנים, 2 באוקטובר 2024)

ח'אמנהאי בדרשת יום השישי (אירנ

ח'אמנהאי בדרשת יום השישי (אירנ"א, 4 באוקטובר 2024)

עבד אלרחים מוסוי (טהראן טיימס, 7 באוקטובר 2024)

עבד אלרחים מוסוי (טהראן טיימס, 7 באוקטובר 2024)

פגישת נשיא איראן ובכירי חמאס (מימין: אירנ

פגישת נשיא איראן ובכירי חמאס (מימין: אירנ"א, 3 באוקטובר 2024)

תמונות של חסן נצראללה על כטב

תמונות של חסן נצראללה על כטב"ם (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 2 באוקטובר 2024).

גיגות בעיראק בעקבות מתקפת הטילים האיראנית (ערוץ הטלגרם של צאברין ניוז, 1 באוקטובר 2024)

גיגות בעיראק בעקבות מתקפת הטילים האיראנית (ערוץ הטלגרם של צאברין ניוז, 1 באוקטובר 2024)

תיעוד הפגיעה לכאורה במכלית הבריטית (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של החות'ים, 3 באוקטובר 2024)

תיעוד הפגיעה לכאורה במכלית הבריטית (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של החות'ים, 3 באוקטובר 2024)

עיקרים
  • ב-1 באוקטובר 2024, שיגרו משמרות המהפכה כ-200 טילים בליסטיים לעבר ישראל בתגובה להריגת אסמאעיל הניה בטהרן ולמותם של חסן נצראללה ושל קצין בכיר במשמרות המהפכה בתקיפה ישראלית בבירות. מרבית הטילים יורטו על ידי כוחות חיל האוויר וההגנה האווירית של ישראל, בשיתוף ארה”ב ומדינות נוספות. לאחר התקיפה, הדגישו בכירים איראנים כי התקיפה בוצעה כחלק מהזכויות הלגיטימיות שלהם וכי איראן אינה מעוניינת בהסלמה נוספת, אולם איימו בתגובה עוצמתית על תקיפה ישראלית נגדם.
  • מנהיג איראן ח’אמנהאי ובכירים נוספים המשיכו להביע תמיכה ב”התנגדות” הפלסטינית, שנה לאחר מתקפת ה-7 באוקטובר. הנשיא פ’זשכיאן נועד עם משלחת בכירה של חמאס בקטאר וקרא לאחדות מול “פשעי ישראל”.
  • שר החוץ האיראני ביקר בלבנון ובסוריה. הוא גינה את התקיפות הישראליות והדגיש את תמיכת ארצו ב”התנגדות” בלבנון. במשמרות המהפכה הכחישו כי מפקד כוח קדס קאא’ני נפגע בתקיפה ישראלית בבירות.
  • המיליציות הפרו-איראניות בעיראק קיבלו בשבוע האחרון אחריות על 26 תקיפות נגד יעדים ישראלים באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים וטילי שיוט. שני חיילי צה”ל נהרגו מפגיעת כלי טיס בלתי מאויש ברמת הגולן, ההרוגים הראשונים בישראל מאז תחילת התקיפות בנובמבר 2023. המיליציות המשיכו להביע נכונות להילחם לצד חזבאללה בלבנון ואיימו בתגובה נגד אינטרסים אמריקאיים אם ארה”ב תסייע לישראל לתקוף באיראן.
  • הח’ותים הודיעו על תקיפות באמצעות טילים בליסטיים וכלי טיס בלתי מאוישים נגד ישראל. חיל האוויר יירט טיל בליסטי וכלי טיס בלתי מאויש, לא היו נפגעים. בנוסף, החות’ים קיבלו אחריות על תקיפות נגד שני כלי שיט בים האדום ובאוקיינוס ההודי.
מתקפת הטילים האיראנית נגד ישראל
  • ב-1 באוקטובר 2024, בשעות הערב, ביצעו משמרות המהפכה של איראן מתקפת טילים נגד ישראל. מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי, הודיע על פתיחת מבצע “הבטחה אמיתית 2”[1] ושיגור 200 טילים בליסטיים לעבר “השטחים הכבושים”. עם מתן פקודת השיגור, ציין סלאמי כי התקיפה היא נקמה על מותו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, שנהרג בטהראן ב-31 ביולי 2024 ועל “הפרת הריבונות של הרפובליקה האסלאמית של איראן”, בנוסף “למעשים המרושעים האחרונים של הישות הציונית הפושעת שגרמו למותם של מנהיגים, וגם של המנהיג הדגול של חזבאללה, חסן נצראללה, ושל המפקד במשמרות המהפכה, עבאס נילפורושיאן, וכנקמה על דמם של הילדים המדוכאים של רצועת עזה ושל ההתנגדות והמדוכאים בלבנון” (תסנים, 2 באוקטובר 2024).
מפקד משמרות המהפכה נותן את פקודת השיגור (תסנים, 2 באוקטובר 2024).     אחד הטילים ששוגרו לעבר ישראל (תסנים, 2 באוקטובר 2024)
מימין: מפקד משמרות המהפכה נותן את פקודת השיגור (תסנים, 2 באוקטובר 2024).
משמאל: אחד הטילים ששוגרו לעבר ישראל (תסנים, 2 באוקטובר 2024)
  • בהודעת משמרות המהפכה נטען כי מתקפת הטילים כוונה נגד “מרכזים אסטרטגיים בתוך השטחים הכבושים”, בהם בסיסי חיל אוויר ומכ”מים ו”מרכזים לתכנון התנקשויות” בחייהם של מנהיגי “ההתנגדות” ומפקדי חזבאללה, “ההתנגדות האסלאמית בפלסטין” ומשמרות המהפכה. בהודעה נטען כי תשעים אחוזים מהטילים פגעו ביעדם, והמשמרות איימו כי כל “טיפשות נוספת” מצד “האויב” תיענה בתגובה הרסנית (תסנים, 1 באוקטובר 2024).
  • דובר צה”ל מסר כי איראן שיגרה 181 טילים בליסטיים משטחה לעבר ישראל, וכי מרבית הטילים יורטו על ידי חיל האוויר ויחידות ההגנה האווירית של ישראל, בשיתוף קואליציה הגנתית בהובלת ארה”ב. חלק מהטילים נפלו במרכז הארץ ובדרומה. פלסטיני תושב רצועת עזה נהרג מפגיעת טיל ביריחו, מספר בני אדם נפצעו באורח קל, נזק נגרם לרכוש (דובר צה”ל ותקשורת ישראלית, 1 באוקטובר 2024). בהמשך, אישר דובר צה”ל כי נרשמו פגיעות באתרים אזרחיים ובשני בסיסים של חיל האוויר, אולם לא נפגעו מטוסים ולא הייתה פגיעה בכשירות המבצעית (דובר צה”ל, 5 באוקטובר 2024).
  • מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, העניק למפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה, אמיר-עלי חאג’יזאדה, את “אות פתח”, העיטור הצבאי הגבוה באיראן. נמסר כי הענקת האות היא לרגל “הפעולה המבריקה ‘הבטחת האמת'”. באירוע השתתפו גם רמטכ”ל הכוחות המזוינים מחמד באקרי, מפקד הצבא, עבד אלרחים מוסוי ושר ההגנה, עזיז נצירזאדה (אתר מנהיג איראן, 6 באוקטובר 2024).
  • בכירים איראנים טענו כי ביצוע המתקפה היווה מימוש של הזכויות הלגיטימיות של איראן. הם הבהירו כי הם לא מעוניינים בהסלמה נוספת, אולם הזהירו כי אם ישראל תממש את איומיה להגיב נגד איראן, התגובה האיראנית תהיה עוצמתית. להלן התבטאויות בולטות:
    • מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, אמר בנאום שנשא בדרשת יום השישי בטהראן כי כל מכה שמנחיתים על ישראל היא שירות לכל האזור וכי החלומות של ישראל וארה”ב הן אשליות בלתי אפשריות. לדבריו, מתקפת הטילים של איראן על ישראל הייתה פעולה חוקית ולגיטימית והעונש המינימלי על “פשעיה”. הוא הדגיש כי איראן תעשה זאת שוב בעתיד אם יהיה בכך צורך (תסנים, 4 באוקטובר 2024).
ח'אמנהאי בדרשת יום השישי (אירנ"א, 4 באוקטובר 2024)
ח’אמנהאי בדרשת יום השישי (אירנ”א, 4 באוקטובר 2024)
  • נשיא איראן, מסעוד פ’זשכיאן, מסר כי איראן הגיבה על בסיס זכויותיה החוקיות ותוך הגנה על האינטרסים שלה ועל אזרחיה. הוא ציין כי על ראש הממשלה נתניהו לדעת שאיראן אינה חותרת למלחמה, אך ניצבת בתוקף נגד כל איום. הוא טען כי איראן הפגינה בתקיפה רק חלק קטן מיכולותיה וקרא לנתניהו שלא להיכנס לעימות מול איראן (חשבון X של מסעוד פ’זשכיאן, 1 באוקטובר 2024). בשיחה עם ראש ממשלת הולנד, דיק סכוף, הסביר פ’זשכיאן כי איראן לא הגיבה מיידית על הריגת אסמאעיל הניה כדי לאפשר הגעה להסכם הפסקת אש ברצועת עזה. הוא ציין כי מטרת המתקפה הייתה “לבלום את ניסיונות הישות להרחיב את היקף פשעיה באזור, וכן לכונן שלום ויציבות, ולכן תקפנו יעדים צבאיים בלבד” (אירנ”א, 6 באוקטובר 2024).
    • שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ’י, הזהיר מפני תגובה ישראלית למתקפת הטילים האיראנית. הוא ציין כי התקיפה הייתה מימוש זכות ההגנה העצמית של איראן וכי אם ישראל תגיב, תגובתה של איראן תהיה חריפה ועוצמתית אף יותר (חשבון X של עבאס עראקצ’י, 1 באוקטובר 2024). בשיחות עם שרי החוץ של בריטניה, גרמניה, צרפת ומדינות נוספות, טען עראקצ’י כי איראן הפגינה איפוק במשך חודשיים, מאז הריגת אסמאעיל הניה, בזמן שישראל הרחיבה את המלחמה בעזה ללבנון. הוא הסביר כי איראן מימשה את זכותה הלגיטימית להגיב ופגעה בבסיסים צבאיים של “המשטר הציוני” (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ האיראני, 2 באוקטובר 2024).
    • שר ההגנה האיראני, עזיז נציר-זאדה, מסר כי יעדי המתקפה היו “צבאיים, מבצעיים ומודיעיניים”. הוא הזהיר כי אם ישראל תגיב למתקפה ותוביל למלחמה אזורית, איראן תשתמש בטילים בעלי טכנולוגיה ועוצמה רבות יותר, שיגרמו להרס רב לתשתיות הישראליות (תסנים, 1 באוקטובר 2024).
    • מפקד צבא איראן, עבד אלרחים מוסוי, הזהיר כי אם “הְמשטר הציוני” יטעה בחישוביו ויבצע “מעשה משוגע” נוסף, המכות הבאות תהיינה קשות והרסניות יותר (snn.ir, 4 באוקטובר 2024).
עבד אלרחים מוסוי (טהראן טיימס, 7 באוקטובר 2024)
עבד אלרחים מוסוי (טהראן טיימס, 7 באוקטובר 2024)
    • סגן מפקד משמרות המהפכה, עלי פדוי, אמר כי אם ישראל תעשה טעות, היא תציב את קיומה בסכנה. הוא הזהיר כי במקרה כזה, כל מקורות האנרגיה, תחנות הכוח, בתי הזיקוק ושדות הגז יותקפו בידי איראן. פדוי הוסיף כי איראן היא מדינה גדולה ויש בה מרכזים כלכליים נרחבים, בעוד שלישראל יש שלוש תחנות כוח ומספר בתי זיקוק וניתן לתקוף אותם בו-זמנית (snn.ir, 4 באוקטובר 2024).
    • יועצו של מפקד משמרות המהפכה, אבראהים ג’אברי, איים כי איראן תשטח את חיפה ותל אביב אם ישראל תרצה להמשיך במערכה. לטענתו, במקביל לשיגור הטילים לעבר ישראל, איראן ביצעה מתקפת סייבר גדולה נגד מערכות ההגנה של ישראל שהובילה לכך שהטילים יפגעו במטרותיהם (תסנים, 2 באוקטובר 2024).
    • נציגות איראן באו”ם מסרה כי תגובתה החוקית והלגיטימית של איראן ל”פעולות הטרור של המשטר הציוני” בוצעה כדין. עוד צוין כי אם “המשטר הציוני” יעז להגיב, תבוא תגובה מוחצת מצד איראן (חשבון X של נציגות איראן באו”ם, 1 באוקטובר 2024).
    • “מקורות יודעי דבר” מסרו כי הוכנו לפחות עשרה תרחישים לתגובה במקרה של פעולה אפשרית מצד “המשטר הציוני”. לדברי “המקורות”, תגובת איראן לא בהכרח תותאם לפעולה הישראלית, אלא יכולה להיות חריפה יותר ולהיות מכוונת למטרות שונות שיחזקו את יעילות התגובה. לטענתם, מדינות רבות הודיעו לאיראן כי לא יפעלו לטובת ישראל, אולם “המקורות” הזהירו כי “כל מדינה שתסייע לציונים תחצה את הקו האדום של איראן ותינזק” (תסנים, 7 באוקטובר 2024).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, אמר בנאום שנשא בדרשת יום השישי בטהראן כי לפלסטינים יש את הזכות המלאה “להתקומם נגד הכיבוש”. הוא הוסיף כי בשנה האחרונה, “ההתנגדות” החזירה את ישראל 70 שנה אחורה, והיא במצב שבו הדאגה המרכזית שלה היא לשמר את קיומה כפי שהיה בראשית ימיה (תסנים, 4 באוקטובר 2024).
  • נשיא איראן, מסעוד פ’זשכיאן, אמר בנאומו בוועידת הדיאלוג לשיתוף פעולה באסיה בקטר כי התמיכה ב”התנגדות בפלסטין” היא חובה דתית, וכי איראן תמשיך לתמוך ב”התנגדות” עד לשחרור “פלסטין” (snn.ir, 3 באוקטובר 2024).
  • פ’זשכיאן נפגש בקטר עם משלחת בכירה של חמאס בראשות ראש מועצת השורא של התנועה, מחמד אסמאעיל דרויש, ובהשתתפות מנהיג חמאס-חו”ל ח’אלד משעל, סגן ראש הלשכה המדינית ברצועת עזה ח’ליל אלחיה וחבר הלשכה המדינית חסאם בדראן. פ’זשכיאן מתח ביקורת חריפה על תמיכת מדינות המערב, ובראשן ארה”ב, בישראל. הוא ציין כי המשך “פשעי המשטר הציוני” יוביל לתגובה מוחצת מצד הכוחות המזויינים האיראניים, וכי כל טעות קטנה נוספת מצדו תיענה בתגובה נחרצת וחזקה יותר. כמו כן, קרא פ’זשכיאן לאחדות בין המדינות המוסלמיות כדי לעצור את “פשעי” ישראל (אירנ”א, 3 באוקטובר 2024).
פגישת נשיא איראן ובכירי חמאס (מימין: אירנ"א, 3 באוקטובר 2024)
פגישת נשיא איראן ובכירי חמאס (מימין: אירנ”א, 3 באוקטובר 2024)
  • שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ’י, נועד בביקורו בדמשק עם ראשי הפלגים הפלסטיניים בסוריה. הוא ציין כי מותם של מזכ”ל חזבאללה נצראללה ויתר מפקדי “ההתנגדות” יוסיף לכוחם של “ההתנגדות” וחזבאללה ויביא לניצחון הסופי נגד “האויב הציוני”. מנהיגי הפלגים שיבחו את עמדת איראן בתמיכה “בהתנגדות” והדגישו את הלגיטימיות של עמדת איראן נגד “התוקפנות הציונית” (snn.ir, 5 באוקטובר 2024).
  • שר החוץ עראקצ’י אמר בכנס שנערך בטהראן לציון שנה למלחמה ברצועת עזה כי ממשלת איראן מחויבת לתמוך בעניין הפלסטיני, וכי שתי התקיפות האיראניות נגד ישראל הוכיחו שכל צעד תוקפני ייענה בתגובה מצד איראן. הוא הוסיף כי המסר של ביקורו האחרון בסוריה ובלבנון הוא שאיראן ניצבת ותמשיך להתייצב לצד “ההתנגדות” בכל כוחותיה. הוא שב והדגיש כי כל תקיפה ישראלית על איראן ונגד התשתיות שלה תיענה בתגובה נחרצת (אירנ”א, 8 באוקטובר 2024).
המעורבות האיראנית בלבנון ובסוריה
  • מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, התייחס בנאומו בדרשת יום השישי להריגת מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה. הוא ציין כי חזבאללה צמח תחת ניהולו של נצראללה צעד אחר צעד, וכי מותו של נצראללה הוא אבדה גדולה, אך אין משמעותו של האבל ייאוש, תסכול או בהלה והוא ממלא בתקווה ובמוטיבציה. ח’אמנהאי הדגיש כי חובתם ואחריותם של איראן ושל כל המוסלמים היא לסייע ללבנון וכי “ההתנגדות” באזור לא תיחלש או תיסוג לאור “מות הקדושים” וכי הניצחון יהיה שלה (תסנים, 4 באוקטובר 2024).
  • ח’אמנהאי ומספר אנשי דת איראניים בכירים נוספים פסקו כי ניתן להעביר חלק (בין שליש למחצית) ממס הצדקה (ח’מס), שבו מחויבים המאמינים השיעים, לטובת תושבי דרום לבנון (תסנים, 3 באוקטובר 2024).
  • ב-4 באוקטובר 2024, הגיע שר החוץ האיראני עראקצ’י לביקור בלבנון. לשר החוץ התלווה ראש אגודת הסהר האדום האיראנית שהגיע לבירות כדי לסייע בהעברת משלוח סיוע הומניטרי שכולל עשרה טונות של מוצרי מזון ותרופות (איסנ”א, 4 באוקטובר 2024).
  • במהלך ביקורו בלבנון, נועד עראקצ’י עם ראש ממשלת המעבר, נג’יב מיקאתי, ועם יו”ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי. במסיבת עיתונאים בבירות, הדגיש עראקצ’י כי איראן תומכת באופן מלא במאמצי לבנון במאבקה נגד “פשעי המשטר הציוני”. הוא ציין כי בפגישות, הוא הדגיש את תמיכת איראן בלבנון וב”התנגדות”. עוד אמר, כי איראן אינה מתכוונת להמשיך בתקיפותיה נגד ישראל, אך אם ישראל תפעל נגד איראן, תגובת איראן תהיה קשה יותר (snn.ir, 4 באוקטובר 2024).
  • בתום ביקורו בלבנון, המשיך עראקצ’י לביקור בדמשק ונועד עם מקבילו הסורי, בסאם צבאע’. במסיבת עיתונאים בדמשק, אמר עראקצ’י כי מטרת ביקורו היא המשך ההתייעצויות בנוגע להתפתחויות באזור. הוא ציין כי הפסקת אש בלבנון וברצועת עזה היא הסוגיה החשובה ביותר וכי קיימות בעניין זה יוזמות והתייעצויות, שיש לקוות שיובילו לתוצאות, אך למרבה הצער “פשעי המשטר הציוני” נמשכים (פארס, 5 באוקטובר 2024).
  • כמו כן, נועד עראקצ’י עם נשיא סוריה, בשאר אלאסד, ודן עמו ביחסים הבילטרליים בין המדינות ובהתפתחויות באזור. שר החוץ הדגיש את הצורך להישען על כוחה של “ההתנגדות” בלבנון וב”פלסטין” מול “מכונת ההרג וההרס של המשטר הציוני”, ואת הצורך בתיאום עם כלל המדינות התומכות להפסקת “מעשי התוקפנות” של ישראל (תסנים, 5 באוקטובר 2024).
פגישת עראקצ'י ואסד (ערוץ הטלגרם של לשכת נשיא סוריה, 5 באוקטובר 2024)
פגישת עראקצ’י ואסד (ערוץ הטלגרם של לשכת נשיא סוריה, 5 באוקטובר 2024)
  • דובר משרד החוץ האיראני, אסמאעיל בקאא’י, גינה בחריפות את תקיפות ישראל בלבנון וברצועת עזה. הוא ציין, כי תקיפות “המשטר הציוני” בימים האחרונים כנגד “מקומות קדושים, בתי ספר, מסגדים ומתחמים רפואיים בפלסטין ובלבנון” מזכירות את פשעי דאעש. באקרי כינה את ראש הממשלה נתניהו “היטלר של העת החדשה” וקרא לקהילה הבינלאומית לפעול ברצינות נגד נתניהו “ומנהיגי המשטר הציוני הפושעים” ולשלוח סיוע הומניטרי מיידי לעזה וללבנון (אתר משרד החוץ האיראני, 6 באוקטובר 2024).
  • סגן מפקד כוח קדס, אירג’ מסג’די, הכחיש את השמועות סביב היעלמותו של מפקד הכוח, אסמאעיל קאא’ני. הוא הודה כי רבים שואלים מה קרה לקאא׳ני ומסר כי הוא בריא ושלם ועסוק בעבודה. מסג’די הוסיף כי יש האומרים שעל משמרות המהפכה לפרסם הודעה על אודות מצבו, אך אין בכך כל צורך (תסנים, 7 באוקטובר 2024). קודם לכן, צוטטו “מקורות איראניים” שציינו כי קאא’ני הגיע לבירות בשבוע שעבר כדי להיפגש עם בכירי חזבאללה ולעזור לארגון להשתקם מגל התקיפות הישראלי (ניו יורק טיימס, 5 באוקטובר 2024). בדיווח נוסף, צוטטו “שני אנשי ביטחון איראניים בכירים” שציינו כי קאא’ני שהה ברובע הדרומי של בירות במהלך התקיפה הישראלית נגד האתר שבו שהה ראש המועצה המרכזית של חזבאלללה, האשם צפי אלדין, וכי מאז נותק הקשר עמו (רויטרס, 6 באוקטובר 2024).
  • כלי תקשורת באיראן דיווחו כי קצין משמרות המהפכה, מג’יד דיואני, מת מפצעיו, שלושה ימים אחרי שנפגע בתקיפת צה”ל בדמשק ב-30 בספטמבר 2024 (snn.ir, 3 באוקטובר 2024).
  • שגרירות איראן בדמשק מסרה כי אף אזרח איראני לא נהרג או נפצע בתקיפה שיוחסה לישראל בשכונת אלמזה בדמשק ב-8 באוקטובר 2024, בשעות הערב. השגרירות גינתה את התקיפה וכינתה אותה “פשע נוסף של האויב הישראלי” (חשבון X של שגרירות איראן בדמשק, 8 באוקטובר 2024).
פעילות המיליציות השיעיות
עיראק
תקיפות של המיליציות בעיראק נגד ישראל
  • בשבוע האחרון פרסמה ההתנגדות האסלאמית בעיראק 13 הודעות קבלת אחריות על 26 תקיפות נגד יעדים בישראל, ובהן הודעה שכללה לראשונה אחריות על חמש תקיפות נפרדות. התקיפות בוצעו באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים (כטב”מים) וטילי שיוט, כאשר נטען כי באחת התקיפות בוצע שימוש ראשון בכטב”ם בעל “יכולות מתקדמות” (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 9-1 באוקטובר 2024). בלילה שבין 3-2 באוקטובר 2024, נהרגו שני חיילי צה”ל ונפצעו מספר חיילים נוספים כתוצאה מפגיעת כטב”ם ברמת הגולן, ההרוגים הישראלים הראשונים מאז תחילת התקיפות של המיליציות הפרו-איראניות בעיראק נגד ישראל בנובמבר 2023. בנוסף, דובר צה”ל עדכן כי יורטו ארבעה כטב”מים שהגיעו מכיוון מזרח בשלושה אירועים שונים (דובר צה”ל, 7-1 באוקטובר 2024). עוד דווח כי הצבא הירדני יירט כטב”ם שחדר מעיראק וכטב”ם נוסף יורט על ידי ישראל מעל מחוז דרעא בדרום סוריה (ערוץ הטלגרם ALYMENET, 8 באוקטובר 2024).
תמונות של חסן נצראללה על כטב"ם (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 2 באוקטובר 2024).       שיגור שלושה כטב"מים למטרות שונות (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 5 באוקטובר 2024)
מימין: תמונות של חסן נצראללה על כטב”ם (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 2 באוקטובר 2024). משמאל: שיגור שלושה כטב”מים למטרות שונות (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 5 באוקטובר 2024)
  • “מקורות ביטחוניים עיראקיים” מסרו כי הכטב”ם שגרם להרוגים ולפצועים ברמת הגולן הוא דגם חדש שמהירותו ההתחלתית מגיעה ל-370 קמ”ש, והוא מסוגל להתחמק ממערכות ההגנה האוירית ויכול להישאר באוויר קרוב ל-27 שעות (סוכנות מהר ו-1news-iq.com , 5 באוקטובר 2024).
  • על רקע ההערכות כי ישראל תגיב נגד המיליציות הפרו-איראניות בעיראק בשל המשך התקיפות שלהן, מסר “גורם המקורב” למיליציות כי הן חיזקו את שיתוף הפעולה והתיאום ביניהן. לדבריו, המיליציות מתייחסות לתקיפות ישראליות בעיראק “כדבר בלתי נמנע”, וכי הן הבהירו כי לממשלת עיראק כי הן תפגענה באינטרסים אמריקאיים באינטנסיביות וימשיכו לתקוף “בשטחים הכבושים”. כמו כן, “המקור, ציין כי המיליציות נקטו באמצעי זהירות נוספים כדי לאבטח את המטות שלהם ברחבי עיראק לצד הגברת האבטחה על מנהיגי המיליציות (אלערבי אלג’דיד, 5 באוקטובר 2024).
איומי המיליציות לנוכח ההסלמה בלבנון
  • דווח כי לשכות להרשמה להתנדבות ללחימה בלבנון נפתחו באלבצרה ובבגדאד וכי מתנדבים רבים נרשמו. “חבר בולט” בכתאא’ב סיד אלשהדאא’ מסר כי המיליציה החליטה להעניק סיוע יבשתי לחזבאללה מיד לאחר הסיכול של מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, והוסיף כי “אדמת לבנון תהפוך לקבר עבור הכיבוש” (אלערבי אלג’דיד, 1 באוקטובר 2024).
  • “מקור עיראקי” מסר כי תשע חטיבות חי”ר של “הגיוס העממי” נערכות להתערב במערכה בלבנון כדי להדוף את “הפלישה” הישראלית. לדבריו, מדובר בחטיבה 4 השייכת למיליציית בדר, חטיבה 6 השייכת לכתאא’ב ג’נד אלאמאם, חטיבה 7 השייכת ללואא’ אלמנתט’ר, חטיבת 8 השייכת לסראיא עאשוראא’, חטיבה 12 השייכת לתנועת האצילים (אלנג’באא’), חטיבה 14 השייכת לכתאא’ב סיד אלשהדאא’, חטיבה 40 השייכת לכתאא’ב אלאמאם עלי, חטיבה 41 השייכת לעצאא’ב אהל אלחק וחטיבה 45 השייכת לגדודי חזבאללה (חשבון X של IraqiWazir , 1 באוקטובר 2024).
  • בכיר באנצאר אללה אלאופיאא’, עלי אלפתלאוי, מסר כי יש בידי המיליציות יכולות צבאיות מתקדמות מאוד, שהן עדיין לא עשו בהן שימוש עד כה במלחמה עם ישראל, וכי במהלך התקופה הקרובה אמצעים אלו יוכנסו לשימוש אם ישראל תסלים את הפעולות הקרקעיות שלה בדרום לבנון (שפק ניוז, 1 באוקטובר 2024).
  • “מקור המקורב” למיליציות העיראקיות מסר כי החלטת המיליציות להשתתף במלחמה מול ישראל היא החלטה אסטרטגית שנלקחה בכובד ראש ובשיח רחב בין כלל הגורמים ב”התנגדות”, וכי כרגע הפלגים מחכים לאישור מצד לבנון להיכנס למלחמה גם באופן יבשתי. לדבריו, הם מכירים באפשרות שישראל תפגע במיליציות או בבכירים שלהן, ואיים כי כל תקיפה נגדם תיענה בתגובה חזקה. הוא ציין כי יש למיליציות יכולות “שיפתיעו מאוד את האויב”, במיוחד בתחום הכטב”מים והטילים. הוא גם הדגיש כי המיליציות העיראקיות ימשיכו בכל מקרה במאמצי “התמיכה” בלבנון וב”פלסטין” (baghdadtoday.news, 5 באוקטובר 2024).
  • בהקשר זה, מסרו בכירים במיליציות העיראקיות כי הושלמו הצעדים הנדרשים למעבר ללבנון, אך חזבאללה הודיע להם באופן רשמי שהוא לא צריך כרגע לוחמים ושביכולתו להתמודד עם כל פלישה של ישראל (אלערבי אלג’דיד, 1 באוקטובר 2024).
  • “מקורות ביטחוניים” בעיראק מסרו כי המיליציות העיראקיות סיימו לבנות “מנהרות סודיות” חדשות בין עיראק לסוריה לצורך העברת אמצעי לחימה מאיראן ומעיראק לסוריה וללבנון. “המקורות” הוסיפו כי המנהרות החדשות משמשות את המיליציות כמעבר יבשתי תת-קרקעי באזור מדבר אלבוכמאל המחבר בין עיראק לסוריה, וכי הן נבנו כדי להתחמק מהכטב”מים האמריקאיים והישראליים (אלסומריה, 5 באוקטובר 2024).
  • דווח כי “המיליציה הראשונה שאיראן הקימה בעיראק” שלחה 29 משאיות של אמל”ח לחזבאללה בלבנון תחת הכותרת של “מבצע תמיכה באחינו בלבנון”. כמו כן, נטען כי שלוחת הצלב האדום בעיראק הייתה מעורבת בהברחת המשאיות, וכי האמל”ח היה מוסתר מתחת למזון, אוהלים ושמיכות. עוד נאמר בדיווח כי האמל”ח נרכש מכספי ממשלת עיראק שהעבירה אותם למיליציה, וכי היו בו גם אמצעי לחימה שיוצרו בצרפת השנה (חשבון X שלIraqiWazir , 8 באוקטובר 2024).
התייחסות המיליציות למתקפת הטילים האיראנית נגד ישראל
  • תנועת האצילים בירכה על “הניצחון הגדול של מתקפת הטילים כנגד הבסיסים הציוניים באדמתנו הכבושה”. בהודעה מטעם המיליציה נאמר כי “ההתנגדות האסלאמית הוכיחה את יכולותיה להגיע אל כל מקום אשר תרצה ובכל זמן אשר תבחר”. על הציונים ועל בעלת בריתה ארה”ב לדעת כי התגובה הזו הינה הגשם הראשון וכי מתקפות ההתנגדות יהיו עוצמתיות”. המיליציה גם מתחה ביקורת על ירדן בשל יירוט חלק מהטילים האיראניים והזהירה את ארה”ב כי כל פעולה נגד איראן תוביל “לתגובה שווה כלפיהם וכי בסיסיהם יהפכו לקברים לחייליהם” (ערוץ הטלגרם של תנועת האצילים, 2 באוקטובר 2024).
  • מזכ”ל עצאא’ב אהל אלחק, קיס אלח’זעלי, מסר כי הטילים ששוגרו מאיראן “שברו וריסקו את הישות הרודנית, הוכיחו את היכולות של ציר ההתנגדות להשיג את הניצחון על האויבים ולנקום את דמם של השהידים שלנו והוכיחו כי כיפת ברזל חלשה יותר מקורי עכביש” (ערוץ הטלגרם תע’רידה אלחשד, 1 באוקטובר 2024).
  • גדודי חזבאללה שיבחו את התקיפה האיראנית כנגד ישראל וציינו כי היא מייצגת את המחויבות למשוואת העימות “שהאויב מנסה לערער באמצעות הפגיעה באזרחים ותשתיות אזרחיות”. עוד נטען כי התקיפה האיראנית הוכיחה את “רמת המצוקה שבה האויב נמצא ואת היכולת של אנשי הציר לקיים את ההבטחות שלהם” (ערוץ הטלגרם כאף, 1 באוקטובר 2024).
גיגות בעיראק בעקבות מתקפת הטילים האיראנית (ערוץ הטלגרם של צאברין ניוז, 1 באוקטובר 2024)
חגיגות בעיראק בעקבות מתקפת הטילים האיראנית
(ערוץ הטלגרם של צאברין ניוז, 1 באוקטובר 2024)
התייחסות המיליציות ליום השנה למתקפת ה-7 באוקטובר
  • המיליציות הפרו-איראניות בעיראק פרסמו הודעות שבח לציון שנה ל”מבול אלאקצא”, הכינוי של “ציר ההתנגדות” למערכה שנפתחה עם מתקפת חמאס נגד ישראל ב-7 באוקטובר 2023. להלן ההתבטאויות המרכזיות:
  • גדודי חזבאללה מסרו כי חלפה שנה מ”המאבק ההיסטורי של חזית האמת כולה אל מול חזית הרשע כולה”. המיליציה שיבחה את “ההישגים של ציר ההתנגדות” והאשימה כי “חזית האויב התגלמה בכל סוגי הרשע, הברבריות והפשיעה ועברה את כל גבולות הדמיון האנושי”. כמו כן, המיליציה האשימה את ארה”ב ומדינות המערב ואת המשטרים במצרים, בירדן, בסעודיה ובמאע”מ בתמיכה בישראל, ואיימה כי “פעולות אלו יחקקו בזיכרון של האומה האסלאמית ויביאו להר געש מתפרץ ולנקמה שהם לא יוכלו לעצור אותה” (ערוץ הטלגרף כאף, 7 באוקטובר 2024).
  • מזכ”ל כתאא’ב סיד אלשהדאא’, אבו אלאא’ אלולאא’י, מסר כי ה-7 באוקטובר 2023 היה יום שבו “איתני הצדק יצאו להתמודד, על אף מיעוטם, מול בני הבליעל הכופרים הרבים” וכי הם המיטו חרפה על “הישות הזמנית”. הוא גם האשים את ארה”ב כי היא מסייעת לישראל “לזרוע הרס” ברצועת עזה ובפרבר הדרומי של בירות (חשבון X של אבו אלאא’ אלולאא’י, 7 באוקטובר 2024).
  • מזכ”ל אנצאר אללה אלאופיאא’, חידר אלע’ראוי, מסר כי “ציר ההתנגדות” ימשיך להילחם והביע תקווה כי “עד 7 באוקטובר הבא נראה את קיצה של הישות הרודנית ונתפלל במסגד אלאקצא” (חשבון X של חידר אלע’ראוי, 7 באוקטובר 2024).
תקיפות המיליציות נגד יעדים אמריקאיים
  • דווח כי רקטות שוגרו לעבר בסיס עין אלאסד במחוז אלנבאר במערב עיראק, המאכלס כוחות אמריקאיים (אלשרק, 1 באוקטובר 2024). לאחר מכן, פרסמה ההתנגדות האסלאמית בעיראק הודעה חריגה, בה התנערה מאחריות לתקיפה וטענה כי התקיפה בוצעה על ידי “ארגון שקשור לאמריקאים בעצמם” (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 1 באוקטובר 2024).
  • ב-4 באוקטובר 2024, מסר “מקור ביטחוני עיראקי” כי הבסיס האמריקאי בשדה הגז כוניכו שבאזור דיר אלזור במזרח סוריה הותקף באמצעות כטב”ם ומספר רקטות. לפי הדיווח, מספר רקטות נפלו בתוך שטח הבסיס וגרמו לנזק קל, אך לא דווח על פצועים או הרוגים (שפק ניוז, 4 באוקטובר 2024); ב-8 באוקטובר 2024, דיווחו “מקורות” על פיצוץ בבסיס כוניכו כתוצאה משיגור טיל, אולם לא נמסר על נפגעים או נזק. בעקבות זאת, כוחות הקואליציה בהובלת ארה”ב ביצעו ירי ארטילרי לעבר הכפרים הסמוכים ח’שאם, טאביה ודיר אלזור שתחת שליטת צבא סוריה (אלמיאדין, 8 באוקטובר 2024).
  • ועדת התיאום של ההתנגדות העיראקית איימה כי אם האמריקאים יתערבו בכל “פעולה עוינת” נגד איראן, או אם “האויב הציוני” ישתמש במרחב האווירי של עיראק כדי לבצע פעולות נגד איראן, כלל הבסיסים והאינטרסים האמריקאיים בעיראק ובאזור יהוו מטרה בשביל המיליציות (ערוץ הטלגרם כאף, 1 באוקטובר 2024).
  • דובר מחלקת המדינה של ארה”ב, מת’יו מילר, הדגיש כי לממשלת עיראק יש אחריות לשלוט על המיליציות המקורבות לאיראן שמאיימות על הכוחות האמריקאיים ומערערות את היציבות בעיראק. הוא הזהיר כי לא כדאי לאף פלג באזור לנצל את המצב הנוכחי כדי לתקוף את האינטרסים של ארה”ב (nabd.com, 3 באוקטובר 2024).
תימן
העימות הישיר בין ישראל והחות’ים
  • ב-2 באוקטובר 2024, קיבל דובר הכוחות החות’ים, יחיא סריע, אחריות על תקיפה נגד “אתרים צבאיים בעומק הישות הציונית” באמצעות שלושה טילי שיוט מסוג “קדס 5”. לטענתו, התקיפות השיגו את מטרתן, בעוד ישראל מסתירה זאת (חשבון X של יחיא סריע, 2 באוקטובר 2024). אין אימות לטענות וייתכן כי מדובר בניסיון חות’י להציג עצמם כמי שהשתתפו במתקפת הטילים האיראנית בערב הקודם, כפי שעשו במתקפה הקודמת באפריל 2024.
  • ב-3 באוקטובר 2024, קיבל סריע אחריות על שיגור מספר כטב”מים מסוג “יפו” לעבר אזור העיר “יפו” (תל-אביב). גם הפעם, טען סריע כי הפעולה השיגה את מטרתה בלי שישראל תצליח ליירט את הכטב”מים (חשבון X של יחיא סריע, 3 באוקטובר 2024). דובר צה”ל עדכן כי חיל האוויר יירט מטרה אווירית חשודה במרחב הימי מול חופי גוש דן, מבלי שהופעלו התרעות (דובר צה”ל, 3 באוקטובר 2024).
  • ב- 7 באוקטובר 2024, יירט חיל האוויר טיל קרקע-קרקע ששוגר מתימן. כתוצאה מהשיגור, הופעלו התרעות במרכז ישראל. לא היו נפגעים (דובר צה”ל, 7 באוקטובר 2024). יחיא סריע מסר כי הכוחות החות’ים תקפו שתי “מטרות צבאיות” באזור העיר “יפו” באמצעות שני טילים בליסטים, הראשון מסוג “פלסטין 2” והשני מסוג “ד’ו אלפקאר”,[2] וכי התקיפות השיגו את מטרתן. כמו כן, הוא דיווח כי מוקדם יותר באותו היום שוגרו מספר כטב”מים מסוג “יפו” ו”צמאד-4″ לעבר מטרות באזור יפו ואילת. לפי סריע, חלק מהכטב”מים פגעו בהצלחה במטרותיהן (חשבון X של יחיא סריע, 7 באוקטובר 2024). אין אימות לטענות על שיגור הכטב”מים.
  • “גורם צבאי תימני בכיר” אישר כי החות’ים התחילו להשתמש בכטב”ם המתאבד “צמאד-4” בתקיפה שבוצעה ב-1 באוקטובר 2024, לפנות בוקר. לדבריו, הכטב”ם מסוגל להגיע לטווח של יותר מ-2,000 ק”מ ויש לו יכולת הסתתרות ממערכות הגנה אווירית. הוא ציין כי ייעשה בו שימוש גם במהלך הפעולות הקרובות (אלמיאדין, 1 באוקטובר 2024).
התייחסות החות’ים למתקפת הטילים האיראנית נגד ישראל
  • מנהיג התנועה החות’ית, עבד אלמלכ אלחות’י, חזר בנאומו השבועי על הטענות האיראניות כי הטילים כוונו נגד מטרות ביטחוניות בישראל וכי נרשמה פגיעה מוצלחת בתשעים אחוז מהמטרות. לטענתו, בעלות הברית של ישראל בראשות ארה”ב נכשלו במניעת המתקפה וביירוט הטילים. אלחות’י התייחס גם לסיכול מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, ושיבח אותו פעולותיו נגד ישראל ולמען “ההתנגדות” הוא הדגיש כי החות’ים עומדים לצד חזבאללה והעם הלבנוני (אלמסירה, 4 באוקטובר 2024).
  • ראש המועצה המדינית העליונה של החות’ים, מהדי אלמשאט בירך על תגובת איראן, שלטענתו “החריבה מטרות ציוניות צבאיות וביטחוניות חשובות בלב האדמות הכבושות”. הוא גם איים כי אם האמריקאים יבצעו “מעשה שטות”, הם יפעלו נגדם (חשבון X של מהדי אלמשאט, 1 באוקטובר 2024).
  • הלשכה המדינית של החות’ים ברכה על “הפעולה הצבאית האיכותית של איראן, אשר הוכיחה כי איראן תומכת אמיתית של הסוגייה הפלסטינית שננטשה ע”י רוב המדינות הערביות והמוסלמיות”. כמו כן נמסר כי “אנו מוקירים את תפקידה הגדול של איראן בתמיכה בהתנגדות ומדוכאים. אנו מברכים על הפעולה הפלסטינית בעיר יפו הערב ואת ההסלמה של מתקפות חזבאללה מלבנון” (אלמסירה, 1 באוקטובר 2024).
  • דובר התנועה החות’ית, מחמד עבד אלסלאם, מסר כי התגובה ל”אויב הציוני” והעימות אתו הם הדרך היחידה לעצור אותו ולמנוע ממנו להמשיך את “פשעיו האכזריים” נגד העם הפלסטיני, העם הלבנוני ונגד האזור כולו (חשבון X של מחמד עבד אלסלאם, 1 באוקטובר 2024).
  • סגן יו”ר ארגון ההסברה של החות’ים, נצר אלדין עאמר, מסר כי “אוקטובר הולך להיות החודש השחור ביותר בהיסטוריה של הישות הרודנית” (חשבון X של נצר אלדין עאמר, 1 באוקטובר 2024).
  • חבר הלשכה המדינית של החות’ים, חזאם אלאסד פרסם מספר הודעות בעברית. לשון ההודעות: “הזמן עובר וההזדמנות מצטמצמת. האדמה אינה שלך; עזוב לפני שיהיה מאוחר מדי. היישות כבר אינה בטוחה למתנחלים, זו פלסטין, והבא לא ירחם”; “חזבאללה משתמש בשפה שהאויב מבין, ואנחנו נעמוד לצידו. והבא גדול יותר”; “סוף הפושעים מתקרב.”; “תל אביב ‘יפו’ בוערת, והבא עוד יותר גדול” (חשבון X של חזאם אלאסד, 1 באוקטובר 2024).
התייחסות החות’ים ליום השנה הראשון למתקפת ה-7 באוקטובר
  • מנהיג התנועה החות’ית, עבד אלמלכ אלחות’י, נאם לציון שנה לתחילת המלחמה ברצועת עזה, בו שיבח את עמידתו של העם הפלסטיני מול “התוקפנות הישראלית” ואת הסיוע של חברות “ציר ההתנגדות” לעם הפלסטיני. הוא הדגיש את נכונות תימן להמשיך לתמוך במאבק הפלסטיני, ואף להסלים את הפעולות עד שיוסר “המצור” על רצועת עזה ותיפסק “התוקפנות הישראלית”. אלחות’י סיכם את פעולות החות’ים בשנה שחלפה וטען כי הם שיגרו יותר מאלף טילים וכטב”מים, תקפו 193 כלי שיט שקשורים לישראל, ארה”ב ובריטניה, ויירטו 11 כטב”מים אמריקאים מסוג MQ9 (אלמסירה, 7 באוקטובר 2024).
תרשים המתאר את פעילות החות'ים מתחילת המלחמה (ערוץ הטלגרם של זרוע המדיה של הכוחות החות'ים, 6 באוקטובר 2024)
תרשים המתאר את פעילות החות’ים מתחילת המלחמה
(ערוץ הטלגרם של זרוע המדיה של הכוחות החות’ים, 6 באוקטובר 2024)
  • חבר הלשכה המדינית של החות’ים, מחמד עלי אלחות’י, דיבר במהלך “צעדת המיליון” בתימן לציון יום השנה למתקפת ה-7 באוקטובר. הוא בירך את “העם הפלסטיני ואת כלל התומכים בו בלבנון ובעיראק”, והוסיף כי “תושבי פלסטין מעולם לא נכנעו מהמצור הישראלי או מהפצצות האמריקאיות”. הוא מסר כי תקיפות חדשות “יגיעו אל האויב הישראלי במהלך הימים הקרובים כדי שיוכל לטעום את מה שטעמו תושבי פלסטין ויפו” (אלמסירה, 7 באוקטובר 2024).
פעילות צבאית נוספת של החות’ים
  • ב-1 באוקטובר 2024, קיבל דובר הכוחות החות’ים, יחיא סריע, אחריות על שלוש תקיפות נגד כלי שיט (חשבון X של יחיא סריע, 1 באוקטובר 2024): תקיפה משולבת נגד מכלית נפט בריטית בים האדום באמצעות טילים בליסטיים וטילי שיוט, כטב”ם וכלי שיט בלתי מאויש (כשב”ם). לשכת הסחר הימי של בריטניה (UKMTO) אישרה כי המכלית נפגעה מכשב”ם ונגרם לה נזק, אולם לא היו נפגעים והיא המשיכה (חשבון X של UKMTO, 1 באוקטובר 2024); תקיפה כפולה נגד אוניית מטען באמצעות טיל שיוט באוקיינוס ההודי ובאמצעות כטב”ם בים הערבי. אין אימות לטענות.
תיעוד הפגיעה לכאורה במכלית הבריטית (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של החות'ים, 3 באוקטובר 2024)
תיעוד הפגיעה לכאורה במכלית הבריטית
(ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של החות’ים, 3 באוקטובר 2024)
  • פיקוד המרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) דיווח כי כוחותיו ביצעו תקיפות נגד 15 מטרות בשטח שבשליטת החות’ים בתימן. בהודעה נאמר כי המטרות כללו “יכולות צבאיות התקפיות” של החות’ים, אולם לא נמסר מה היו המטרות (חשבון X של פיקוד המרכז של ארה”ב, 4 באוקטובר 2024). בכלי תקשורת של החות’ים דווח כי ארבעה תקיפות בוצעו ממערב לאלחדידה באזור נמל התעופה של העיר, שלוש תקיפות בוצעו במחוז ד’מאר ותקיפות נוספות בוצעו ברחבי עיר הבירה צנעאא’ (אלמסירה, 4 באוקטובר 2024).
  • דובר ממשלת “השינוי והבנייה” של החות’ים מסר בתגובה כי “התוקפנות” נגד הבירה צנעאא’ והמחוזות התימניים היא “ניסיון עלוב ונואש להפחיד את עמנו”. הוא הבהיר כי הם לא יירתעו וימשיכו בתקיפות “עד לעצירת התוקפנות נגד רצועת עזה ולבנון” (ערוץ הטלגרם “ALYEMENET”, 4 באוקטובר 2024).
סנקציות נגד החות’ים
  • ב-2 באוקטובר 2024, הודיע משרד האוצר האמריקאי על הטלת סנקציות נגד גורמים שקשורים לרשת הברחות הנשק לטובת החות’ים. הסנקציות הוטלו על אזרח תימני שפועל מאיראן, שלוש חברות סיניות וחברת ספנות מאיי מרשל שמפעילה שתי ספינות שלקחו חלק בהברחות לטובת החות’ים (משרד האוצר של ארה”ב, 2 באוקטובר 2024).

[1] "הבטחה אמיתית 1" היה היה הכינוי שניתן לתקיפה האיראנית נגד באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים, טילי שיוט וטילים בליסטיים ב-14 באפריל 2024, בתגובה לתקיפה בסמוך לשגרירות איראן בדמשק ב-1 באפריל 2024, בה נהרג בכיר משמרות המהפכה בסוריה ובלבנון, חסן מהדוי.
[2] מדובר בהודעה ראשונה על שימוש בטיל ד'ו אלפקאר. עד כה, לא נמסרו פרטים לגבי המאפיינים שלו.