מבט לאיראן

1 באוקטובר – 15 באוקטובר, 2017 מאת: ד"ר רז צימט
מסיבת עיתונאים משותפת לנשיאי איראן ותורכיה (תסנים, 4 באוקטובר 2017)

מסיבת עיתונאים משותפת לנשיאי איראן ותורכיה (תסנים, 4 באוקטובר 2017)

רמטכ

רמטכ"ל איראן לצד רמטכ"ל תורכיה (תסנים, 2 באוקטובר 2017)

יחיא רחים צפוי, יועצו הצבאי הבכיר של מנהיג איראן (YJC.IR, 4 באוקטובר 2017)

יחיא רחים צפוי, יועצו הצבאי הבכיר של מנהיג איראן (YJC.IR, 4 באוקטובר 2017)

פגישת ברוג'רדי עם שה

פגישת ברוג'רדי עם שה"ח הסורי (פארס, 4 באוקטובר 2017)

לוחם משה

לוחם משה"מ, עלי ח'ושלסאן, שנהרג בעיראק (טוויטר, 7 באוקטובר 2017)

פגישת ולאיתי עם שגריר סוריה בטהראן (אירנ

פגישת ולאיתי עם שגריר סוריה בטהראן (אירנ"א, 10 באוקטובר 2017)

זריף (שני מימין) בטקס הלוויית טאלבאני (פרארו, 6 באוקטובר 2017)

זריף (שני מימין) בטקס הלוויית טאלבאני (פרארו, 6 באוקטובר 2017)

שגריר איראן בעיראק עם לוחמי

שגריר איראן בעיראק עם לוחמי "אל-נג'באא" (רסא ניוז, 1 באוקטובר 2017)

במוקד אירועי השבוע
  • הציר התורכי-איראני ממשיך להתהדק בעקבות משאל העם על עצמאות החבל הכורדי בצפון עיראק. נשיא תורכיה ארדואן ביקר בראשית אוקטובר בטהראן ונפגש עם המנהיג ח’אמנהאי ועם הנשיא רוחאני. מנהיגי שתי המדינות שבו והדגישו את התנגדותם הנחרצת לעצמאות כורדיסטאן וסיכמו על המשך התיאומים בין המדינות לנוכח ההתפתחויות בחבל הכורדי. קדם לביקור ארדואן ביקור רמטכ”ל תורכיה, חולוסי אכאר, בטהראן. פגישותיו עם שר ההגנה והרמטכ”ל האיראנים התמקדו בהתפתחויות בחבל הכורדי ובסוריה ובהרחבת שיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות. בתוך כך ממשיכים בכירים איראנים להזהיר מפני כוונת ישראל להעמיק את אחיזתה בצפון עיראק באמצעות תמיכתה בעצמאות כורדיסטאן.
  • בכירים איראנים הגיבו בחריפות לדיווחים על כוונת הממשל האמריקאי להגדיר את משמרות המהפכה כארגון תומך טרור. מפקד משמרות המהפכה, מחמד עלי ג’עפרי, הצהיר, כי אם תגדיר ארה”ב את משמרות המהפכה כארגון טרור, משמרות המהפכה יתייחסו לצבא ארה”ב ברחבי העולם, ובעיקר במזרח התיכון, כמו לדאעש. הוא הזהיר את ארה”ב, כי אם תטיל סנקציות חדשות על איראן, יהיה עליה להעביר את בסיסיה הצבאיים באזור למרחק שמעבר לטווח הטילים האיראנים.
  • נמשכת המעורבות האיראנית במערכה נגד כיסי ההתנגדות האחרונים של דאעש בעיראק. לוחם משמרות המהפכה נהרג בלחימה לכיבוש מובלעת דאעש באלחויג’ה שמדרום למוצול. שגריר איראן בעיראק, אירג’ מסג’די, ביקר בעיר בלד שמדרום לתכרית ונפגש עם לוחמים במיליציה השיעית אלנג’באא’ הפועלת בחסות משמרות המהפכה בעיראק ובסוריה.
  • חיזוק “הציר הכלכלי” בין איראן, עיראק, סוריה ולבנון: יועצו הצבאי הבכיר של מנהיג איראן, יחיא רחים צפוי, קרא לחיזוק הקשרים הכלכליים בין ארבע המדינות, בין היתר באמצעות סלילת מסילת ברזל מאיראן דרך עיראק וסוריה לים התיכון ועידוד תיירות דתית ביניהן. דברי צפוי מספקים עדות נוספת לכוונת איראן להרחיב את השפעתה הכלכלית בסוריה ובעיראק בתום המערכה נגד דאעש. ביטוי נוסף לכוונה זו ניתן בביקור, שקיים יו”ר ועדת המג’לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ בדמשק בראשית אוקטובר. בפגישה עם הנשיא אסד אמר עלאא’ אלדין ברוג’רדי, כי איראן מוכנה לנצל את יכולותיה הנרחבות בתחומי התעשייה והכלכלה כדי לסייע לשיקום סוריה לאחר מלחמת האזרחים.
כללי
  • נשיא תורכיה, רג’פ טאיפ ארדואן, הגיע ב-4 באוקטובר 2017 לביקור רשמי בטהראן. במהלך הביקור בן היממה נפגש ארדואן עם מנהיג איראן ח’אמנהאי ועם הנשיא רוחאני. במסיבת עיתונאים משותפת עם ארדואן אמר רוחאני, כי בפגישתם דנו שני הנשיאים בפירוט בהתפתחויות באזור, במיוחד בסוריה ובחבל הכורדי בצפון עיראק. הוא ציין, כי שתי המדינות לא יקבלו כל ניסיון לשינוי הגבולות הגיאוגרפיים באזור ותומכות בשמירת לכידותן הטריטוריאלית של עיראק וסוריה. רוחאני ציין, כי כורדיסטאן העיראקית היא אחת משכנותיה הטובות של איראן וכי איראן אינה מעוניינת להפעיל לחצים על אזרחי החבל הכורדי. עם זאת, יש לפצות על החלטות שגויות, שהתקבלו על-ידי כמה ממנהיגי החבל (פארס, 4 באוקטובר 2017).
  • מנהיג איראן ח’אמנהאי אמר בפגישתו עם ארדואן, כי ארה”ב והמעצמות הזרות חותרות לכינונה של “ישראל חדשה” באזור באמצעות משאל העם בחבל הכורדי אותו כינה “בגידה ואיום על עתיד האזור”. הוא ציין, כי על איראן ותורכיה לעשות הכל כדי להתנגד לכך (פארס, 4 באוקטובר 2017).
  • לביקור ארדואן באיראן קדם ביקור רמטכ”ל תורכיה, חולוסי אכאר, שהגיע בראשית אוקטובר לביקור בטהראן ונפגש עם בכירים איראנים ובראשם הנשיא חסן רוחאני, שר ההגנה אמיר חאתמי (Amir Hatami), מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, עלי שמח’אני (Ali Shamkhani) והרמטכ”ל האיראני מחמד חסין באקרי (Mohammad Hossein Baqeri). בפגישת הרמטכ”לים דנו השניים בהתפתחויות בסוריה, בהשלכות משאל העם על עצמאות החבל הכורדי בצפון עיראק ובשיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות. השניים הדגישו בפגישתם, כי החוקה העיראקית ולכידותה הטריטוריאלית של עיראק צריכות לשמש בסיס למו”מ בין ממשלת בגדאד לרשויות הכורדיות (איסנ”א, 2 באוקטובר 2017). שר ההגנה חאתמי הדגיש בפגישתו עם אכאר את תמיכת איראן בלכידותן הטריטוריאלית של סוריה ועיראק ואמר, כי איראן ותורכיה לא יאפשרו את מימוש “התסריט החדש של המשטר הציוני באזור” (פארס, 3 באוקטובר 2017). ביקור הרמטכ”ל התורכי בטהראן התקיים חודש וחצי לאחר ביקור הרמטכ”ל האיראני באנקרה, הראשון מסוגו מאז המהפכה האסלאמית.
  • מפקד משמרות המהפכה, מחמד עלי ג’עפרי (Mohammad Ali Jafari), אמר, כי איראן אינה מתכוונת לשאת ולתת עם ארה”ב על סוגיות אזוריות ומתכוונת לפתור אותן מחוץ לשולחן המשא ומתן. בדברים, שנשא בדיון המועצה האסטרטגית של משמרות המהפכה, שדן במדיניות הממשל האמריקאי כלפי איראן, הצהיר ג’עפרי, כי אם תחליט ארה”ב להטיל סנקציות חדשות על איראן, יהיה עליה להעביר את בסיסיה הצבאיים באזור למרחק שמעבר לטווח 2,000 ק”מ של הטילים האיראנים ואם תגדיר את משמרות המהפכה כארגון טרור, משמרות המהפכה יתייחסו לצבא ארה”ב ברחבי העולם, ובמיוחד במזרח התיכון, כמו לדאעש (מהר, 8 באוקטובר2017).
  • יחיא רחים צפוי (Yahya Rahim Safavi), יועצו הצבאי הבכיר של מנהיג איראן, התייחס בהרצאה שהעביר לדוקטורנטים באחת האוניברסיטאות להתפתחויות הגיאו-פוליטיות באזור. הוא מתח ביקורת על החלטת שלטונות החבל הכורדי לקיים משאל עם על עצמאות החבל ואמר, כי איראן תמכה במשך חמישים שנים בכורדים בעיראק, הן במפלגה הדמוקרטית הכורדית (PDK) בהנהגת ברזאני והן באיחוד הפטריוטי של כורדיסטאן (PUK) בהנהגת טלבאני. הוא האשים את ישראל, ארה”ב וחלק ממדינות ערב, כי הן שעומדות מאחורי משאל העם בניסיון לשנות את גבולות האזור, לעורר מתיחות ולאפשר נוכחות ציונית-אמריקאית קבועה באזור. צפוי ציין, כי “הציונים” מבקרים בצפון עיראק, לעיתים תוך שימוש בדרכונים אירופאים, ומשקיעים בבנקים כורדים. כמו כן, ישראל מספקת אימונים צבאיים לכורדים ומתקיימות טיסות בין ישראל לכורדיסטאן העיראקית. הוא העריך, עם זאת, כי מדינה כורדית עצמאית לא תקום בעתיד הקרוב בשל התנגדות עיראק, איראן, תורכיה וסוריה וכי ברזאני מבקש להשיג ויתורים נוספים מהממשל המרכזי בבגדאד.
  • יועצו של ח’אמנהאי התייחס להתקרבות, שחלה בשנה האחרונה בין תורכיה לרוסיה ולאיראן, ואמר, כי שלוש המדינות מאוחדות בעמדתן כלפי הסוגיה הסורית. בהמשך דבריו קרא צפוי לחיזוק הקשרים הכלכליים בין איראן, עיראק, סוריה ולבנון במקביל לשיתוף הפעולה הפוליטי והביטחוני ביניהן. הוא ציין, כי ניתן לחזק את “הציר הכלכלי” בין ארבע המדינות באמצעות סלילת מסילת ברזל מאיראן דרך עיראק וסוריה לים התיכון ועידוד תיירות דתית ביניהן. לדבריו, הציר מאיראן לים התיכון דרך עיראק וסוריה משמש גם ציר ביטחוני המספק עומק אסטרטגי לנוכח איומים שונים, ובהם ישראל (YJC.IR, 4 באוקטובר 2017).
המעורבות האיראנית בסוריה
  • יו”ר ועדת המג’לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ, עלאא’ אלדין ברוג’רדי (Alaeddin Boroujerdi), הגיע ב-4 באוקטובר 2017 לביקור בדמשק בראש משלחת של חברי מג’לס. ברוג’רדי אמר, כי ביקורו נועד למסור את ברכת יו”ר המג’לס, עלי לאריג’אני, ליו”ר הנכנס של הפרלמנט הסורי, חמודה יוסף אלצבאע’ (Hammouda Youssef al-Sabbagh). בפגישה עם שר החוץ הסורי, וליד אל-מעלם, הדגיש ברוג’רדי את חשיבות היחסים בין שני בתי הפרלמנט בסוריה ובאיראן וציין, כי איראן תמשיך לסייע לסוריה במאבקה בטרור ובתומכיו עד לניצחון הסופי ולהשבת השלום והיציבות למדינה (סאנ”א, 4 באוקטובר 2017 ). בפגישתו עם הנשיא אסד אמר ברוג’רדי, כי איראן מוכנה לסייע בשיקום סוריה לאחר מלחמת האזרחים תוך ניצול יכולותיה הנרחבות בתחומי התעשייה והכלכלה. הנשיא אסד אמר לחבר המג’לס הבכיר, כי סוריה לא תשכח לעולם את תמיכת איראן בה במהלך המלחמה (מהר, 5 באוקטובר 2017). במהלך ביקורו התייחס ברוג’רדי גם למשאל העם על עצמאות החבל הכורדי בצפון עיראק וכינה את ההחלטה לקיימו “טעות אסטרטגית” (אירנ”א, 4 באוקטובר 2017).
  •  עלי-אכבר ולאיתי (Ali-Akbar Velayati), יועצו לעניינים בינלאומיים של המנהיג העליון, הזהיר בפגישה עם שגריר סוריה בטהראן, עדנאן מחמוד, מפני נוכחותה הגוברת של ארה”ב במזרח ובצפון-מזרח סוריה ואמר, כי האמריקאים חותרים לפצל את סוריה ועיראק ולכונן באזור “ישראל שנייה”. הוא הביע את הערכתו לסוריה בהנהגת אסד ואמר, כי היא הגנה על כבוד ההתנגדות באזור והוכיחה כי ניתן לעמוד איתן בפני מזימות בינלאומיות (אירנ”א, 10 באוקטובר 2017).ֵ
  • לוחם משמרות המהפכה, עלי ח’ושלסאן (Ali Khoushlesan), נהרג בלחימה לכיבוש מובלעת דאעש באלחויג’ה, מדרום למוצול, שמנהלים הכוחות העיראקים.
  • ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים האיראנים, מחמד באקרי (Mohammad Baqeri), שב והזהיר מפני השלכות משאל העם על עצמאות החבל הכורדי בצפון עיראק. בנאום בטקס זיכרון לרגל יום השנה השני למותו של חסין המדאני (Hossein Hamadani), היועץ הצבאי האיראני הבכיר בסוריה, שנהרג באוקטובר 2015 ליד העיר חלב, אמר באקרי, כי אם סוגיית כורדיסטאן לא תיפתר, יוביל הדבר ל”מאבק בן עשרות שנים באזור”. הוא ציין, כי עצמאות כורדיסטאן לא תשנה מאומה במצבם ובמעמדם של הכורדים בצפון עיראק וכי מדובר במזימה, שתוכננה על-ידי האויבים, “המשטר הציוני וארה”ב הפושעת” (איסנ”א, 5 באוקטובר 2017).
  • שר החוץ האיראני, מחמד ג’ואד זריף (Mohammad Javad Zarif), הגיע ביום שישי, 6 באוקטובר 2017, לביקור קצר בסולימאניה שבחבל הכורדי בצפון עיראק כדי להשתתף בהלווייתו של המנהיג הכורדי ונשיא עיראק לשעבר, ג’לאל טאלבאני, שהלך לעולמו. בהודעת דובר משרד החוץ האיראני, בהראם קאסמי (Bahram Qasemi), בעקבות מותו של המנהיג הכורדי נאמר, כי טאלבאני הקדיש את חייו למען חירותה של ארצו, עצמאותה, אחדותה ולכידותה הטריטוריאלית ולביסוס הידידות בין העמים בעיראק ובאיראן (איסנ”א, 6 באוקטובר 2017). במהלך ביקורו אמר זריף, כי איראן היא ידידת נצח של העם העיראקי, ובכלל זה של הכורדים, ולא צריך להטיל על העם הכורדי אשמה בגין שגיאותיהם האסטרטגיות של אנשים מסוימים (תסנים, 6 באוקטובר 2017).
  • שגריר איראן בעיראק, אירג’ מסג’די (Iraj Masjedi), נפגש ב-30 בספטמבר 2017 עם לוחמים במיליציה השיעית העיראקית אלנג’באא’ (al-Nujaba) הפועלת בחסות משמרות המהפכה בעיראק ובסוריה. בפגישה, שהתקיימה בעיר בלד (Balad) שדרומית לתכרית, הביע מסג’די את הערכתו לפעילות לוחמי המיליציה והצהיר, כי איראן תמשיך לתמוך במיליציה זו כמו גם ביתר “קבוצות ההתנגדות”. כמו כן נפגש השגריר האיראני עם אבו-חסן אלבלדאוי (Abu Hasan al-Baldawi), הנציג הצבאי של המיליציה במחוז צלאח אלדין ודן עמו בסידורי הביטחון עבור עולי הרגל, הצפויים להגיע לעיראק בראשית נובמבר לרגל הארבעין, המועד השיעי המצוין ארבעים יום לאחר צום העאשוראא’, יום האבל על מותו של האימאם חוסיין בן-עלי (רסא ניוז, 1 באוקטובר 2017).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • דובר חמאס עבד אללטיף אלקאנוע אמר בריאיון לסוכנות הידיעות האיראנית מהר (Mehr, 5 באוקטובר 2017), כי הקשרים בין איראן לחמאס הם חזקים ומיוחדים וחמאס לא תאפשר לישראל או לכל גורם אחר להתערב בעניין זה. הוא ציין, כי חמאס חותרת לקשרים טובים עם כל מדינות האזור ו”המשטר הישראלי” אינו יכול לקבוע עבור הפלסטינים עם מי לקיים קשרים ועם מי לנתק את קשריהם. אלקאנוע הגיב בכך לדרישת ראש הממשלה בנימין נתניהו לפרק את הזרוע הצבאית של חמאס ולנתק את הקשר עם איראן במסגרת הפיוס בין הרשות הפלסטינית לחמאס.