מבט לאיראן

10 - 24 במרץ, 2019 מאת: ד"ר רז צימט
רמטכ

רמטכ"ל איראן באקרי מבקר בדיר א-זור ( אבנ"א, 18 במרץ)

נשיא איראן רוחאני וראש ממשלת עיראק עבד אל-מהדי (פארס, 11 במרץ)

נשיא איראן רוחאני וראש ממשלת עיראק עבד אל-מהדי (פארס, 11 במרץ)

פגישת רוחאני עם ראש הממשלה לשעבר, חידר אל-עבאדי (תסנים, 12 במרץ)

פגישת רוחאני עם ראש הממשלה לשעבר, חידר אל-עבאדי (תסנים, 12 במרץ)

פגישת הנשיא רוחאני עם איש הדת הבכיר סיסתאני (פארס, 13 במרץ)

פגישת הנשיא רוחאני עם איש הדת הבכיר סיסתאני (פארס, 13 במרץ)

מפקד משמרות המהפכה ג'עפרי (פארס, 17 במרץ)

מפקד משמרות המהפכה ג'עפרי (פארס, 17 במרץ)

במוקד אירועי השבוע
  • רמטכ”ל צבא איראן הגיע בשבוע שעבר לסוריה כדי להשתתף בכינוס הועדה המשותפת לאיראן, לסוריה ולעיראק למאבק בטרור. במהלך הביקור דן הרמטכ”ל עם עמיתיו מסוריה ומעיראק בהגברת התיאום הביטחוני בין שלוש המדינות וסייר בחזיתות הלחימה באזור דיר א-זור ואלבוכמאל. באקרי שב על עמדתה הרשמית של איראן, כי כל הכוחות הזרים הנמצאים בסוריה ללא הזמנת ממשלתה החוקית ייאלצו לסגת ממנה במוקדם או במאוחר.
  • מקורות סורים דיווחו לאחרונה, כי בעקבות ביקור הנשיא אסד בטהראן הוחלט על הקמת צוות סורי בראשות מנכ”ל נמל לאד’קיה, שאמור לקיים שיחות עם איראן בנוגע למסירת ניהול הנמל או מסוף המטענים שבו לידי איראן. על-פי דיווחים אלה, שמהימנותם אינה ברורה, ביקור אסד בטהראן וההסכמות בין טהראן ודמשק לא תואמו עם רוסיה ועוררו מורת רוח במוסקבה. בתוך כך עדכן מיופה הכוח הסורי באיראן, כי שתי המדינות בוחנות אפשרות לבטל את המכסים על מוצרי צריכה הנסחרים בין שתי המדינות כחלק מהרחבת שיתוף הפעולה הכלכלי ביניהן.
  • נשיא איראן, חסן רוחאני, קיים ביקור רשמי ראשון בבגדאד במהלכו נפגש עם בכירי הממשל העיראקי, נציגי ציבור ואנשי דת שיעים בכירים. מטרתו המרכזית של הביקור היתה קידום שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בתחומים מגוונים. את ביקור הנשיא ניתן לראות על רקע מאמצים גוברים מצד טהראן לקדם את השפעתה בעיראק, בעיקר בתחום הכלכלי, וכביטוי לעימות הנמשך בין איראן לארה”ב בזירה העיראקית. הביקור הוצג בתקשורת האיראנית כהצלחה גדולה עבור איראן וככישלון עבור ארה”ב לבלום את השפעת טהראן בעיראק. עם זאת, לא ברור עד כמה ההסכמות, שהושגו בין שתי המדינות בנוגע להרחבת שיתוף הפעולה הכלכלי ביניהן, אכן יתממשו בפועל. כמו כן, עיראק סירבה לבקשת איראן לבטל את הצורך בוויזות עבור אזרחים איראנים המבקרים בעיראק. זאת ועוד, במהלך פגישת הנשיא עם איתאללה עלי סיסתאני, הדגיש איש הדת השיעי הבכיר, כי עיראק צריכה לקדם את קשריה עם כל שכנותיה (במשתמע, לא רק עם איראן) וכי אין מקום להתערבות זרה בענייניה הפנימיים (במשתמע, גם מצד משמרות המהפכה).
המעורבות האיראנית בסוריה
  • ג’ואד תרכאבאדי (Javad Torkabadi), שגריר איראן בסוריה, העריך בריאיון לאתר אלעהד הלבנוני, כי נשיא איראן, חסן רוחאני, יבקר בקרוב בסוריה. הוא ציין, כי מנהיגי איראן וסוריה מקיימים ביניהם קשר קבוע וכי ביקורו האחרון של הנשיא אסד בטהראן היה מוצלח מאוד (תסנים, 11 במרץ 2019).
  • מחמד באקרי (Mohammad Bagheri), ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים האיראנים, הגיע ב-17 במרץ 2019 לביקור בסוריה בראש משלחת צבאית רמת דרג כדי להשתתף בכינוס הועדה המשותפת לאיראן, לסוריה ולעיראק למאבק בטרור. במהלך הביקור דנו נציגי המדינות בשיתוף פעולה צבאי וביטחוני ובהגברת התיאום בין שלוש המדינות במאבק בטרור. כמו כן סייר באקרי בחזיתות הלחימה באזור דיר א-זור ואלבוכמאל ונפגש עם לוחמים (פארס, 18-17 במרץ 2019). עם הגעתו לדמשק הצהיר באקרי, כי הכוחות הזרים, שהגיעו לסוריה ללא תיאום עם ממשלתה, ייאלצו לסגת ממנה במוקדם או במאוחר. הוא ציין, כי כשם שאיראן הוזמנה לסוריה באופן רשמי, גם נוכחות הכוחות ביתר המדינות צריכה להיות מתואמת ומאושרת על-ידי ממשלת סוריה (מהר, 17 במרץ 2019). ב-18 במרץ 2019 נפגשו המשלחות הצבאיות מאיראן ומעיראק עם נשיא סוריה בשאר אסד. במהלך הפגישה נידונו ההתפתחויות בסוריה והדרכים לחזק את התיאום הביטחוני והצבאי בין שלוש המדינות. באקרי הדגיש בפגישה, כי הלוחמה בטרור וההגנה על סוריה נחשבות להגנה על איראן ועיראק (סאנ”א, 18 במרץ 2019).
  • צילומי לוויין של חברת המודיעין הישראלית ISI מחזקים את ההערכה, כי איראן מקימה אתר לייצור טילים בעיירה ספיתא שבסוריה, מזרחית לעיר הנמל טרטוס. בצילומי הלוויין נראה המתחם החשוד והמאובטח, שבו ניתן לזהות גדר היקפית, כלי רכב, שלושה האנגרים ומגדל מים חדש. בדוח נכתב, כי מרכיבי הבנייה ודפוסי הפעילות במתחם ובסביבתו מחזקים את הסבירות שמדובר במפעל לייצור טילים. יחד עם זאת, בשלב זה לא ניתן לקבוע בוודאות האם מדובר באתר איראני. במהלך החודשים האחרונים זוהו עובדים המשתמשים באוטובוסים ובטנדרים בכניסה לאתר בתוך המתחם המגודר, דפוס המאפיין מתקנים צבאיים. ממצאי הדו”ח מחזקים את ההערכה כי המתחם כבר פעיל ונמצא בשלבי פיתוח, אך לא זוהו מבנים מוגנים המשמשים לייצור מנועי טילים וראשי נפץ. הדו”ח קבע, כי ניתן לראות דפוסי בנייה המוכרים גם באתרים אחרים בעלי מטרות זהות, כדוגמת המפעל לייצור טילים בעיר ח’ג’יר (khojir) שבאיראן (Ynet, 13 במרץ 2019).
  • מקורות סורים דיווחו לאחרונה, כי במהלך ביקור הנשיא אסד בטהראן הוחלט על הקמת צוות סורי בראשות מנכ”ל נמל לאד’קיה, אמג’ד סלימאן (Amjad Suleiman), שינהל שיחות עם איראן בנוגע למסירת ניהול הנמל או מסוף המטענים בנמל לידי איראן. על-פי דיווחים, שהתפרסמו בעניין זה בעיתון אלערב ובאתר The Syria Report, הצוות הסורי החל בעבודתו, אך עדיין לא ברור האם כבר ניהל שיחות עם נציגי איראן. עוד נמסר בדיווח, שצוטט גם בתקשורת האיראנית, כי רוסיה הביעה מורת רוח מביקורו של אסד בטהראן, שהתקיים ללא תיאום מוקדם עימה (פרארו, 16 במרץ 2019).
  • סגן יו”ר לשכת המסחר האיראנית, מחמד עלי זיע’מי (Mohammad Ali Zeyqami), קרא להרחבת היחסים הכלכליים בין איראן וסוריה. בפגישה, שהתקיימה בטהראן בין משלחת אנשי עסקים סורים לחברי לשכת המסחר האיראנית, אמר זיע’מי, כי עם סיום מלחמת האזרחים בסוריה, הגיעה העת לחזק את הקשרים הכלכליים בין שתי המדינות כדי לשקם את סוריה. הוא קרא לשתי הממשלות להקל על אנשי עסקים וחברות בהרחבת שיתוף הפעולה הכלכלי והמסחרי בין המדינות. סוכנות הידיעות אירנ”א דיווחה, כי בתשעת החודשים הראשונים של השנה האיראנית (המתחילה ב-21 במרץ) ייצאה איראן לסוריה סחורות בשווי 63.9 מיליון דולרים וייבאה סחורות בשווי 3.1 מיליון דולרים (אירנ”א, 11 במרץ 2019).
  • מיופה הכוח הסורי באיראן, עלי סיד אחמד (Ali Sayyed Ahmad), שהשתתף בפגישת המשלחות הכלכליות מאיראן ומסוריה אמר, כי בימים אלה נבחנת הצעה לבטל את המכסים על מוצרי צריכה הנסחרים בין שתי המדינות. הוא גם הציע להרחיב את העסקאות הכלכליות בין שתי המדינות באמצעות שימוש בריאל האיראני ובלירה הסורית. הוא ציין, כי שיתוף הפעולה הכלכלי בין איראן וסוריה חשוב, אך אינו מספק ויש להרחיבו (איסנ”א, 11 במרץ 2019).
המעורבות האיראנית בעיראק  
  • נשיא איראן, חסן רוחאני, הגיע ב-11 במרץ 2019 לביקור בן-שלושה ימים בעיראק. במהלך הביקור נפגש רוחאני עם בכירי הממשל העיראקי, נציגי ציבור ואנשי דת שיעים בכירים. במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא עיראק, ברהאם צאלח, עם הגיעו לבגדאד אמר רוחאני, כי עיראק יכולה למלא תפקיד משמעותי בביטחון האזור ובקידום הקשרים בין מדינות האזור. הוא ציין, כי איראן מייחסת חשיבות רבה לביטחונה של עיראק וליציבותה והדגיש את ההזדמנויות לקידום שיתוף הפעולה בין איראן לעיראק בתחומי המסחר, ההשקעות, התעשייה, התיירות, האנרגיה, התחבורה, הבנקאות ואיכות הסביבה (תסנים, 11 במרץ 2019).
  • בפגישת הנשיא רוחאני עם ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אלמהדי, נחתמו חמישה מזכרי הבנה בין שתי המדינות. אחד מהם נוגע לסלילת מסילת רכבת באורך 35 ק”מ שתחבר את העיר שלמצ’ה שבמערב איראן לבצרה שבדרום עיראק. מזכר הבנה שני דן בהקלות בהליך מתן ויזות לאנשי עסקים ולסוחרים משתי המדינות. שלושת המזכרים הנוספים נוגעים להרחבת שיתוף הפעולה בתחומי הנפט, המסחר והבריאות. כמו כן הסכימו שתי המדינות על ביטול התשלום לוויזה עבור אזרחים איראנים המבקשים להיכנס לעיראק, אם כי עיראק סירבה להיענות לבקשת איראן לבטל כליל את הצורך בוויזות (אירנ”א, 11 במרץ 2019).
  • בפגישה עם פאלח אלפיאד (Falih al-Fayyad), יועצו לביטחון לאומי של ראש ממשלת עיראק וראש הרשות המפקחת על מיליציות “הגיוס העממי” (אלחשד אשעבי), הדגיש רוחאני את תפקידן החיוני של המיליציות במערכה נגד הטרור וב”חיזוק הסולידריות הלאומית” בעיראק. כמו כן נפגש רוחאני עם ראשי ממשלת עיראק לשעבר, נורי אלמאלכי (Nouri al-Maliki) וחידר אלעבאדי (Hayder al-Abadi) והדגיש את מחויבותו להרחבת הקשרים ושיתוף פעולה בין שתי המדינות על בסיס האינטרסים המשותפים (תסנים, 12 במרץ 2019).
  • ביומו האחרון של הביקור נפגש הנשיא רוחאני עם אנשי דת שיעים בכירים בעיר נג’ף, ובראשם איש הדת השיעי הבכיר, איתאללה עלי סיסתאני. רוחאני סקר בפני סיסתאני את תוצאות שיחותיו עם בכירי הממשל בבגדאד ואת הישגי ביקורו. סיסתאני ציין, כי הוא מקדם בברכה כל התקדמות בכיוון הרחבת הקשרים בין עיראק לשכנותיה על בסיס אינטרסים משותפים, כיבוד הריבונות והימנעות מהתערבות בענייניהן הפנימיים (פארס, 13 במרץ 2019).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • מפקד משמרות המהפכה, מחמד עלי ג’עפרי (Mohammad Ali Jafari), הצהיר, כי חלומות ההתפשטות הטריטוריאלית של ישראל מהנילוס ועד הפרת לא התממשו בשל ניצחון המהפכה האסלאמית וכי כעת כל ישראל נמצאת בטווח הטילים של חזבאללה. הוא התייחס להתנגדות תושבי עזה ואמר, כי היכולות שיש כיום בידי “חזית ההתנגדות” באזור נובעות מהישגי המהפכה האסלאמית (פארס, 17 במרץ 2019).