מבט לאיראן

11 במאי 2023 – 23 במאי 2023 מאת: ד"ר רז צימט
פגישת אנשי תקשורת איראנים עם יועצת הנשיא אסד (תסנים, 13 במאי 2023)

פגישת אנשי תקשורת איראנים עם יועצת הנשיא אסד (תסנים, 13 במאי 2023)

פתיחת אולם של שגרירות איראן במתחם השיעי א-סידה זינב (עין אלפראת, 20 במאי 2023)

פתיחת אולם של שגרירות איראן במתחם השיעי א-סידה זינב (עין אלפראת, 20 במאי 2023)

פגישת שר הבריאות האיראני עם מפקד

פגישת שר הבריאות האיראני עם מפקד "הגיוס העממי" (איסנ"א, 22 במאי 2023)

עיקרים
  • שר הנפט הסורי הגיע לביקור בטהראן ודן עם מקבילו האיראני במימוש ההסכמים לשיתוף פעולה בתחומי האנרגיה, שנחתמו במהלך ביקור נשיא איראן בדמשק בראשית חודש מאי 2023.
  • ערוץ חדשות סורי דיווח על הגברת צעדי הביטחון סביב העברת אמצעי לחימה מאיראן לסוריהועל הגעת מדריכים צבאיים מטעם משמרות המהפכה לצורך העברת קורסים ללוחמים במיליציות הפרו-איראניות במזרח סוריה.
  • על רקע מבצע “מגן וחץ” בעזה, שוחח שר החוץ האיראני עם ראש הלשכה המדינית של חמאס ועם מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין והביע את הערכתו לעם הפלסטיני ול”התנגדות”. בתום המבצע שלח מפקד כוח קדס במשמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, איגרת לפלסטינים ולארגונים הפלסטינים ובירך אותם על “ניצחונם” בסבב הלחימה בעזה.
  • איראן גינתה את “החילול החוזר ונשנה של מסגד אלאקצא” בירושלים על רקע מצעד הדגלים, שהתקיים לרגל יום ירושלים.
  • נציגי איראן ועיראק קיימו פגישת תיאום לקראת תחילת ההיערכות לטקסי העלייה לרגל למקומות הקדושים לשיעה בעיראק בספטמבר 2023.
המעורבות האיראנית בסוריה
  • שר הנפט הסורי, פראס קדור (Firas Qadour), הגיע ב-18 במאי 2023 לביקור בטהראן ודן עם מקבילו האיראני, ג’ואד אוג’י (Javad Owji), במימוש ההסכמים לשיתוף פעולה בתחומי הנפט, הגז והפטרוכימיה, שנחתמו בין נשיאי איראן וסוריה במהלך ביקורו של הנשיא ראיסי בדמשק בראשית חודש מאי. במהלך ביקורו השתתף קדור ביריד הבינלאומי לאנרגיה, שהתקיים בטהראן. שר הנפט האיראני הדגיש את רצונה של איראן בחיזוק שיתוף הפעולה הכלכלי בין שתי המדינות (אירנ”א, 18 במאי 2023).
  • משלחת של אנשי תקשורת מאיראן הגיעה ב-12 במאי 2023 לביקור בסוריה. במהלך הביקור נפגשה המשלחת עם בכירים סורים, בהם היועצת הבכירה של הנשיא אסד, בת’ינה שעבאן (Bouthaina Shaaban), ומושל חלב, חסין דיאב (Hussein Diab), ועם אנשי תקשורת סורים, וסיירה באזורים שונים ברחבי המדינה (תסנים, 14-13 במאי 2023).
פגישת אנשי תקשורת איראנים עם יועצת הנשיא אסד (תסנים, 13 במאי 2023)
פגישת אנשי תקשורת איראנים עם יועצת הנשיא אסד (תסנים, 13 במאי 2023)
  • ערוץ החדשות הסורי עין אלפראת דיווח (14 במאי 2023), כי שיירה צבאית הגיעה ב-14 במאי 2023 מדמשק לדיר אלזור שבמזרח סוריה ועליה בין 15 ל-20 מדריכים צבאיים מטעם משמרות המהפכה המומחים לטילים ולארטילריה. על פי דיווח זה, פוזרו המדריכים באזורים שונים, בהם אלבוכמאל, אלמיאדין ודיר אלזור, כדי להעביר קורסים ללוחמים במיליציות הפרו-איראניות הסוריות.
  • בדיווח נוסף של ערוץ החדשות נמסר, כי מפקד משמרות המהפכה בעיר אלבוכמאל, חאג’ עבאס, קיים פגישה חשאית עם מפקדים איראנים ועם פעילים בכירים בחזבאללה, בהם חאג’ אבו-עזיז, מפקד חזבאללה באלבוכמאל, כדי לדון בהגברת צעדי הביטחון סביב העברת אמצעי לחימה מאיראן לסוריה. על פי דיווח זה, המפקדים, שנכחו בפגישה, הדגישו את הצורך להגביר את החשאיות בנוגע להעברת מידע על מיקומם של מחסני הנשק והטילים. חאג’ עבאס הורה למפקדים לפקח באופן אישי על חלוקת הנשק המגיע מאיראן דרך שטח עיראק ולספק למפקדות ולמחסנים מצלמות מעקב נסתרות. כמו כן, הוא הזהיר את המפקדים לבל יסתובבו לבדם ללא ליווי והגנה אישית. עוד נמסר בדיווח, כי פגישה דומה התקיימה במתחם האיראני באלבוכמאל בין מפקדים במשמרות המהפכה לפעילים במיליציות השיעיות הפרו-איראניות העיראקיות (עין אלפראת, 16 במאי 2023).
  • ערוץ החדשות הסורי עין אלפראת דיווח (20 במאי 2023), כי שגרירות איראן בדמשק פתחה אולם מיוחד במתחם הקבר והעלייה לרגל השיעי אלסידה זינב בדרום דמשק. על פי הדיווח, בטקס פתיחת האולם השתתפו נציגים מאיראן ומהשגרירות האיראנית בסוריה. בשנים האחרונות מעורבת סוריה בשיקום המקומות הקדושים לשיעה, שנפגעו במלחמת האזרחים, ובראשם מתחם קבר אלסידה זינב. איראן גם רכשה בתים באזור המתחם ומעודדת עליה לרגל למקום.
 פתיחת אולם של שגרירות איראן במתחם השיעי א-סידה זינב (עין אלפראת, 20 במאי 2023)
פתיחת אולם של שגרירות איראן במתחם השיעי א-סידה זינב (עין אלפראת, 20 במאי 2023)
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן, שוחח ב-12 במאי 2023 עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, והביע הערכה בשם נשיא איראן, אבראהים ראיסי, לעם הפלסטיני ול”התנגדותו האמיצה”. כמו כן, שיבח שר החוץ האיראני את עמידתה האיתנה של רצועת עזה ואת “הגבורה שרשמה ההתנגדות בעימות המתמשך עם האויב” והדגיש את הצורך בתמיכת הקהילה הבינלאומי בפלסטין וב”התנגדות” נגד “הכובשים הציונים”. הניה הביע הערכה כלפי איראן ותמיכתה בפלסטין והדגיש, כי האויב נושא באחריות על מה שמתרחש בשל חיסולי הבכירים והפגיעה באזרחים בבתיהם. הוא הצהיר, כי “ההתנגדות” מתואמת בשטח ובמישור הפוליטי במאבקה כנגד “תוקפנות המשטר הציוני”.
  • עבדאללהיאן שוחח גם עם מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלנח’אלה, ודן עימו בהתפתחויות הפוליטיות וב”תוקפנות האכזרית של האויב ברצועת עזה”. עבדאללהיאן גינה את “תוקפנות המשטר הציוני” ואת הסיכולים של בכירי הג’האד האסלאמי ושל פלסטינים חפים מפשע, ובמיוחד נשים וילדים, וציין, כי מדובר בהפרה ברורה של זכויות האדם. הוא שיבח את “ההתנגדות ההרואית” של העם הפלסטיני ושל “קבוצות ההתנגדות”. אלנח’אלה ציין, כי “ההתנגדות” בשטח נמצאת במצב מצוין ותמשיך לעמוד מול “תוקפנות המשטר הציוני” עד להפסקת התקיפות וקבלת תנאי ההתנגדות מצדו (אירנ”א, 12 במאי 2023).
  • מפקד כוח קדס במשמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, אמר בטקס בעיר משהד שבצפון-מזרח איראן, כי כוח קדס ימשיך לתמוך בצעירים הפלסטינים וב”חזית ההרואית החזקה” כמיטב יכולתו, הן במעשה והן בדיבור, ויפעל לצידם עד לחיסולו המוחלט של “המשטר הציוני”. הוא אמר, כי הצעירים הלוחמים בפלסטין מבצעים לעתים למעלה מ-30 פעולות יומיות בגדה המערבית וכי זו התוצאה של “חזית ההתנגדות” והגיוס האסלאמי העולמי (תסנים, 13 במאי 2-23). ב-14 במאי 2023 שלח קאא’ני איגרת לפלסטינים, למשפחות ברצועת עזה ולארגונים הפלסטיניים, שאיישו את חדר המבצעים המשותף, לרגל “הניצחון” בסבב הלחימה בעזה. באיגרת ציין קאא’ני, כי לוחמי הג’האד בירושלים ובגדה המערבית ולאורך אדמת פלסטין הוכיחו מחדש, ששחר הניצחון קרב ושהם מסוגלים לשבור את כוחו של האויב ולהביסו, והוסיפו ניצחון נוסף לניצחונותיהם הקודמים באמצעות שיתוף פעולה ואחדות. הוא הדגיש, כי איראן ממשיכה לעמוד לצד העם ו”ההתנגדות” בפלסטין ולחזק את ציר ההתנגדות עד לעקירת “המשטר הציוני” מאדמת פלסטין. כמו כן, הודה קאא’ני ללוחמי חזבאללה ולכלל קבוצות ההתנגדות על עמידתם האיתנה מול “האויב הציוני” (פארס, 14 במאי 2023).
  • בתגובה לאיגרת, כתב ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, כי “ניצחון פלוגות ההתנגדות, ובראשן פלוגות ירושלים, במערכה הזו נשען על כוח ואחדות בשטח ובהנהגה”. הוא הוסיף, כי דברי קאא’ני מעידים על תמיכת מנהיג איראן ב”התנגדות” בעזה, בגדה המערבית ובחוץ, וכי איראן היא “העמוד האיתן עליו נשענת ההתנגדות במאבקה נגד האויב הציוני והשלטון האמריקאי” (אלרסאלה, 22 במאי 2023).
  • בעקבות מצעד הדגלים בירושלים, כתב דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני (Nasser Kanaani), בחשבון הטוויטר שלו (19 במאי 2023), כי “החילול החוזר ונשנה של מסגד אלאקצא וקריאת סיסמאות גזעניות נגד הפלסטינים והמוסלמים על ידי הציונים הם תגובה לתבוסה המבישה מול ההתנגדות ההירואית של עזה, ויש לגנותם”. הוא הוסיף ותהה, האם לקהילה הבינלאומית עדיין יש ספקות בנוגע ל”טבע האפרטהייד של המשטר הציוני”.
המעורבות האיראנית בעיראק
  • יועצו הבכיר של שר הפנים העיראקי, מהדי האדי עלי אלפכיכי (Mahdi Hadi Ali al-Fkeiki), הודיע, כי ממשלת עיראק פועלת לאפשר הקלות לעולי רגל איראנים, שיבקשו להשתתף בטקסי העלייה לרגל למקומות הקדושים לשיעה בעיראק (ארבעין). הוא אמר את הדברים בתום פגישה משותפת לשתי המדינות, שדנה בהיערכות לטקסי הארבעין הצפויים בספטמבר 2023. אלפכיכי ציין, כי במהלך הפגישה נקבעו המעברים, דרכם ייכנסו עולי הרגל האיראנים לשטח עיראק, וכן נקבעו תחנות מעבר לתנועת משאיות (איסנ”א, 17 במאי 2023).
  • בנוסף על כך, נפגש שר הבריאות האיראני, בהראם עינאללהי (Bahram Einollahi), ב-22 במאי עם פאלח אלפיאצ’ (Faleh al-Fayyad), מפקד “הגיוס העממי” (מסגרת העל של המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק), ודן עימו בהיערכות הרפואית לטקסי העלייה לרגל, ובכלל זה הקמת יחידות בריאות ניידות לצורך הגשת טיפול רפואי לעולי רגל. שר הבריאות האיראני הביע את נכונות ארצו להעמיד לרשות עיראק את כל האמצעים הרפואיים העומדים לרשותה, לרבות טכנולוגיות רפואיות (איסנ”א, 22 במאי 2023).
פגישת שר הבריאות האיראני עם מפקד "הגיוס העממי" (איסנ"א, 22 במאי 2023)
פגישת שר הבריאות האיראני עם מפקד “הגיוס העממי” (איסנ”א, 22 במאי 2023)