מבט לאיראן

13– 27 באפריל 2023 מאת: ד"ר רז צימט
מפקד כוח קדס במשמרות המהפכה, אסמאיל קאא'ני, בתהלוכות

מפקד כוח קדס במשמרות המהפכה, אסמאיל קאא'ני, בתהלוכות "יום ירושלים העולמי" (פארס, 14 באפריל)

סיוע הומניטרי איראני לסוריה (אלעאלם, 17 באפריל).

סיוע הומניטרי איראני לסוריה (אלעאלם, 17 באפריל).

שגרירה החדש של איראן בסוריה מגיש את כתב אמנתו לשר החוץ הסורי (סאנ

שגרירה החדש של איראן בסוריה מגיש את כתב אמנתו לשר החוץ הסורי (סאנ"א, 22 באפריל 2023)

פגישת השגריר האיראני בבגדאד עם מזכ

פגישת השגריר האיראני בבגדאד עם מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין (אירנ"א, 13 באפריל 2023)

עיקרים
  • תהלוכות “יום ירושלים העולמי” התקיימו ברחבי איראן ב-14 באפריל 2023 ונוצלו על ידי בכירים איראנים לבטא את תמיכתה הנמשכת של הרפובליקה האסלאמית בפלסטינים. בנוסף על כך, שיבח מנהיג איראן בפגישה עם בכירי המשטר ועם שגרירי מדינות אסלאמיות לרגל עיד אלפטר את “ההתנגדות” הפלסטינית לישראל והצהיר, כי “המשטר הציוני” ייחלש ככל ש”ההתנגדות” תהיה רבה יותר.
  • שר החוץ האיראני שוחח בטלפון עם מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין ועם יו”ר הלשכה המדינית של חמאס והדגיש את תמיכת איראן בפלסטינים.
  • שירות הביטחון הכללי חשף, כי כוח קדס במשמרות המהפכה וחזבאללה פעלו לגיוס תושבים ביהודה ושומרון לביצוע פעילות טרור בישראל.
  • איראן ניצלה את טיסות הסיוע ההומניטרי לנפגעי רעידת האדמה בסוריה (פברואר 2023) כדי להעביר נשק לסוריה.
  • שרי ההגנה וראשי המודיעין של תורכיה, רוסיה, סוריה ואיראן נפגשו ב-25 באפריל 2023 במוסקבה כדי לדון בהתפתחויות בסוריה.
  • שגריר איראן הנכנס בדמשק, חסין אכברי (Hossein Akbari), מסר את כתב האמנתו לשר החוץ הסורי. שגריר איראן בעיראק נפגש עם מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלנח’אלה, שהגיע לביקור רשמי בעיראק.
  • נשיא איראן שוחח עם יו”ר המועצה המדינית העליונה של החות’ים בתימן והזמין אותו לבקר בטהראן.
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • תהלוכות “יום ירושלים העולמי” התקיימו ברחבי איראן ב-14 באפריל 2023. בנאום לרגל היום, אמר נשיא איראן, אבראהים ראיסי, כי יום ירושלים העולמי מעיד על הסולידריות בין המדינות המוסלמיות וכי גילויי התמיכה ברחבי העולם מוכיחים לעם הפלסטיני והלבנוני וללוחמי “ההתנגדות”, כי הם אינם לבד. ראיסי הוסיף, כי הנורמליזציה של ישראל עם מדינות האזור לא תתרום לביטחונה, משום ש”המשטר הציוני” על סף קריסה (מהר, 14 באפריל 2023). דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני (Nasser Kanani), אמר במסיבת העיתונאים השבועית שלו ב-17 באפריל 2023, כי יום ירושלים העולמי צוין השנה בהתלהבות רבה מאי פעם בהתחשב בכך ש”המשטר הציוני” שברירי יותר לנוכח המשברים הפנימיים בפניהם הוא ניצב (אירנ”א, 17 באפריל 2023).
  • בטקס לרגל יום הצבא האיראני אמר מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי (Hossein Salami), כי “הציונים הרגו שניים מאנשינו” בסוריה, אך שבעה ישראלים נהרגו בידי “ידיים נעלמות” ו”המשוואה הפכה לאי-שוויון”. סלאמי ציין, כי “המשטר הציוני” הקים מסביבו חומות של כמה מאות מטרים עם חיישנים חזקים ביותר, כך שאפילו בעל חיים אינו יכול לחצות את גבולותיו, אך “ידיים נעלמות” חימשו את הגדה המערבית בנשק אוטומטי מודרני, שהגיע לידי הפלסטינים. הוא ציין, כי במהלך השבוע החולף ביצעו הפלסטינים 165 פעולות, 50% מהן היו אירועי ירי. הוא ציין, כי התגובה הישראלית לשיגור הרקטות מרצועה עזה, מדרום לבנון ומסוריה היתה “ירי לשטחים ריקים” (תסנים, 18 באפריל 2023).
  • מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, אמר בפגישה עם בכירי המשטר ועם שגרירי מדינות אסלאמיות לרגל עיד אלפטר ב-22 באפריל 2023, כי האסטרטגיה של העולם האסלאמי צריכה להיות סיוע וחיזוק הגורמים הלוחמים בתוך פלסטין. ח’אמנהאי ציין, כי “המשטר הציוני” נמצא בתהליך שקיעה הדרגתית, שמהירותה גוברת מיום ליום. ככל ש”התנגדות” הפלסטינים תהיה רבה יותר, “המשטר הציוני” יהיה חלש יותר ופשעיו יהיו בולטים יותר. הוא שיבח את הצעירים הפלסטינים על התנגדותם לישראל ואמר, כי כוח ההרתעה של “המשטר הציוני” הגיע אל סופו וכי הציונים עצמם מבינים שחיסולם קרוב (אתר מנהיג איראן, 22 באפריל 2023).
  • נשיא איראן, אבראהים ראיסי, שוחח ב-20 באפריל 2023 בטלפון עם אמיר קטר, תמים בן-חמד, לרגל עיד אלפטר דן עימו בסוגיה הפלסטינית. ראיסי התייחס ל”פשעיו האחרונים של המשטר הציוני במסגד אלאקצא ונגד הצמים חסרי ההגנה הפלסטינים” והדגיש את הצורך בלכידות ובתיאום בין המדינות האסלאמיות כדי למנוע את “פעולות המשטר הציוני” ולתמוך בעם הפלסטיני (איסנ”א, 20 באפריל 2023).
  • שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), שוחח ב-22 באפריל 2023 עם מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלנח’אלה, ובירך אותו לרגל עיד אלפטר. עבדאללהיאן הדגיש את המשך תמיכתה המוסרית והמדינית של הרפובליקה האסלאמית “בעם ובהתנגדות בפלסטין” בדרך ל”שחרור האדמות הכבושות של פלסטין ההיסטורית והקמת ממשלה עצמאית ומאוחדת בפלסטין שבירתה ירושלים”. אלנח’אלה הודה לאיראן על תמיכתה בעם הפלסטיני (מהר, 22 באפריל 2023). ב-24 באפריל 2023 שוחח עבדאללהיאן עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, והדגיש את תמיכת איראן ב”התנגדות הפלסטינית”. מצדו, הדגיש הניה את נחישות העם הפלסטיני וקבוצות “ההתנגדות” להמשיך במאבק נגד “מעשי התוקפנות של המשטר הציוני” (מהר, 24 באפריל 2023).
  • בכינוס, שנערך ב-12 באפריל 2023 במרכז ע”ש האמאם ח’ומיני של הקהילה האיראנית בבירות לרגל “יום ירושלים העולמי” תחת הכותרת “מגן ירושלים: הגדה לקראת עידן חדש”, שיבח סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, צאלח אלעארורי, את הרפובליקה האסלאמית של איראן, בציינו כי היא תומכת בגלוי ב”התנגדות” ואינה מכירה בלגיטימיות של ישראל. הוא ציין, כי איראן  היא המדינה היחידה שמדברת על מיגור ישראל כגרורה סרטנית ועל כך שישראל היא הגורם העיקרי לטרגדיות באזור (qudsnet.com, 13 באפריל 2023).
  • שירות הביטחון הכללי חשף, כי כוח קדס במשמרות המהפכה וחזבאללה פעלו לגיוס תושבים ביהודה ושומרון לביצוע פעילות טרור בישראל. בהודעת שירות הביטחון הכללי נמסר, כי בחודשים האחרונים נעצרו לחקירה שני תושבי יהודה ושומרון, יוסף מנצור ומארסיל מנצור, שהודו, כי נענו בחיוב לפנייה מצד שני פעילים בשם הודא מהנא וחאג’ מחמד רדואן (המכונה “מחמד בשיר”) להבריח אמצעי לחימה ליהודה ושומרון ולסחור בהם וכן לאסוף מידע על פעילות צה”ל ולגייס פעילים נוספים לצורך קידום פעילות טרור. על פי מידע מודיעיני, “מחמד בשיר” והודא מהנא משתייכים ליחידה בכוח קדס האמונה על הסיוע לארגוני הטרור הפלסטינים ביהודה ושומרון, בראשה עומד סעיד איזדי. החקירה הביאה לחשיפת שיטות פעולה של כוח קדס וחזבאללה, הפועלים לאיתור ולגיוס פעילים מיהודה ושומרון לקידום פעילות טרור (כאן 11, 17 באפריל 2023).
המעורבות האיראנית בסוריה
  • רשת אלעאלם האיראנית בשפה הערבית דיווחה (17 באפריל 2023) על המשך הסיוע ההומניטרי האיראני לסוריה בעקבות רעידת האדמה, שפקדה את המדינה בחודש פברואר 2023. בדיווח נמסר, כי נמשכות טיסות מאיראן לסוריה, הנושאות סיוע הומניטרי לנפגעי הרעש, וכי לאחרונה חולק סיוע איראני בקרב תושבי קאמישלי (Qamishli) שבצפון-מזרח סוריה. ב-12 באפריל 2023 דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס, כי איראן ניצלה את טיסות הסיוע לנפגעי רעידת האדמה כדי להעביר נשק לסוריה שכלל בין השאר מערכות וציוד לשדרוג יכולות ההגנה האווירית של סוריה.
  • שרי ההגנה וראשי המודיעין של תורכיה, רוסיה, סוריה ואיראן נפגשו ב-25 באפריל 2023 במוסקבה. לפי דיווח סוכנות הידיעות הטורקית Anadolu (24 באפריל 2023), הפגישה נועדה לדון בהתפתחויות בסוריה.
  •  שגריר איראן הנכנס בדמשק, חסין אכברי (Hossein Akbari), מסר ב-22 באפריל 2023 את כתב אמנתו לשר החוץ הסורי, פיצל מקדאד (Faisal Mekdad) (סאנ”א, 22 באפריל 2023). אכברי, ששימש בעבר כשגריר איראן בלוב ונחשב כמומחה לענייני העולם הערבי, החליף בתפקיד את מהדי סבחאני (Mehdi Sobhani), שכיהן בתפקידו קרוב לשנתיים ומונה לתפקיד שגריר איראן בארמניה.
המעורבות האיראנית בעיראק ובתימן
  • שגריר איראן בעיראק, מחמד כאט’ם אל-י צאדק (Mohammad Kazem Al-e Sadegh), נפגש ב-13 באפריל 2023 עם מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלנח’אלה, שהגיע לביקור רשמי בעיראק. השניים דנו בהתפתחויות האחרונות הקשורות לסוגייה הפלסטינית. במהלך ביקורו בעיראק השתתף אלנח’אלה בטקס “יום ירושלים העולמי” בבגדאד (אירנ”א, 13 באפריל 2023).
  • שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן, שוחח ב-23 באפריל 2023 עם שר החוץ העיראקי, פואד חסין (Fuad Hussein), ודן עימו ביחסים בין שתי המדינות, בהתפתחויות האזוריות והבינלאומיות ובמצב בעיראק. שר החוץ העיראקי בירך על חידוש הקשרים בין איראן לערב הסעודית ועדכן, כי נשיא עיראק יבקר בקרוב בטהראן (תסנים, 23 באפריל 2023).
  • שגריר איראן בעיראק, מחמד כאט’ם אל-י צאדק, התייחס בריאיון לרשת אלשרקיה (al-Sharqiyah) העיראקית להודעת מנהיג זרם אלצדר, מקתדא אלצדר (Muqtada al-Sadr), על החלטתו להקפיא את פעילותו הפוליטית למשך שנה ואמר, כי פרישתו הפוליטית של אלצדר יוצרת חלל ריק וכי מתנהלות עימו שיחות בנוגע לחידוש פעילותו. אל-י צאדק ציין, כי אלצדר חופשי בהחלטותיו, אך הביע תקווה לשינוי החלטתו. בהתייחסו לדיווחים על ביקור אפשרי של אלצדר באיראן, השיב השגריר, כי אין לו מידע בעניין זה, והוסיף, כי הפוליטיקאי העיראקי יתקבל בברכה באיראן בכל פעם שירצה לבקר או לשהות בה (אילנ”א, 21 באפריל 2023).
  • נשיא איראן, אבראהים ראיסי, שוחח ב-21 באפריל 2023 בטלפון עם יו”ר המועצה המדינית העליונה של החות’ים בתימן, מהדי אלמשאט (Mahdi al-Mashat), והזמין אותו לבקר בטהראן. ראיסי אמר, כי איראן מוטרדת מהמצב ההומניטרי בתימן, אך הביע תקווה להמשך השיחות המדיניות על סיום הלחימה, לשחרור האסירים, להסרת המצור מעל תימן ולהשגת הפסקת אש קבועה. אלמשאט הודה לאיראן על תמיכתה בעם התימני, הביע את רצונו לבקר באיראן ובירך את ראיסי על “ההצלחות הדיפלומטיות האחרונות של איראן” (אלעאלם, 21 באפריל 2023).