מבט לאיראן

17 בנובמבר 2022 – 1 בדצמבר 2022 מאת: ד"ר רז צימט
דאוד ג'עפרי (משמאל) לצד מנהיג איראן ח'אמנהאי באירוע הוקרה למשמרות המהפכה בעקבות תקרית מעצרם של עשרה מלחים אמריקאים במפרץ הפרסי בינואר 2016 (פארס, 24 בינואר 2016)

דאוד ג'עפרי (משמאל) לצד מנהיג איראן ח'אמנהאי באירוע הוקרה למשמרות המהפכה בעקבות תקרית מעצרם של עשרה מלחים אמריקאים במפרץ הפרסי בינואר 2016 (פארס, 24 בינואר 2016)

פגישת משלחות איראן וסוריה במסגרת תהליך אסטנה (אירנ

פגישת משלחות איראן וסוריה במסגרת תהליך אסטנה (אירנ"א, 23 בנובמבר 2022)

מתחם אלסידה רקיה בדמשק (חשבון הטוויטר @Amer55667612, 21 בנובמבר 2022)

מתחם אלסידה רקיה בדמשק (חשבון הטוויטר @Amer55667612, 21 בנובמבר 2022)

פגישת ראש ממשלת עיראק ושגריר איראן בבגדאד (איסנ

פגישת ראש ממשלת עיראק ושגריר איראן בבגדאד (איסנ"א, 26 בנובמבר 2022)

פגישת קאא'ני עם המופתי של עיראק (מהר, 19 בנובמבר 2022)

פגישת קאא'ני עם המופתי של עיראק (מהר, 19 בנובמבר 2022)

פגישת שגריר איראן בבגדאד עם יו

פגישת שגריר איראן בבגדאד עם יו"ר הגיוס העממי (אלעאלם, 25 בנובמבר 2022)

עיקרים
  • קצין בכיר בזרוע האוויר של משמרות המהפכה, דאוד ג’עפרי, חוסל בסוריה. בהודעת משמרות המהפכה נאמר, כי הקצין חוסל בידי ישראל באמצעות מטען חבלה באזור דמשק. מפקד משמרות המהפכה הבטיח נקמה על מותו.
  • ערוץ חדשות סורי דיווח, כי מערכת טילי קרקע-אוויר איראנית נפרסה לאחרונה במרחב דמשק בעקבות התקיפות האוויריות האחרונות נגד יעדים של המיליציות הפרו-איראניות בסוריה, שיוחסו לישראל.
  • ראש ממשלת עיראק, מחמד שיאע אלסודאני, הגיע בסוף נובמבר 2022 לביקור באיראן. ביקורו מתקיים על רקע המתיחות הביטחונית בין איראן לשלטונות החבל הכורדי בצפון עיראק בעקבות התקיפות הנמשכות מצד משמרות המהפכה נגד האופוזיציה הכורדית. בהתייחסו להמשך התקיפות האיראניות בצפון עיראק, אמר שגריר איראן בבגדאד בריאיון עיתונאי, כי טהראן דרשה משלטונות עיראק לפרק את קבוצות האופוזיציה הכורדיות הפועלות בצפון המדינה מנשקן. ערב ביקורו של אלסודאני בטהראן הכחישו גורמים איראנים דיווח לפיו מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, שביקר בבגדאד במחצית נובמבר, איים במהלך ביקורו בפלישה קרקעית איראנית לעיראק.
המעורבות האיראנית בסוריה
  • קצין בכיר בזרוע האוויר של משמרות המהפכה, דאוד ג’עפרי (Davud Jafari), נהרג בסוריה. בהודעה, שפרסמו משמרות המהפכה ב-23 בנובמבר 2022, נאמר, כי הקצין חוסל בידי סוכני “המשטר הציוני” באמצעות מטען חבלה באזור דמשק (מהר, 23 בנובמבר 2022). בטקס הלווייתו של הקצין הבכיר ב-24 בנובמבר השתתפו גם מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי (Hossein Salami), ומפקד זרוע האוויר והחלל של הארגון, אמיר-עלי חאג’יזאדה (Amir-Ali Hajizadeh) (תסנים, 24 בנובמבר 2022). בתגובה לחיסול הקצין הבכיר, אמר מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי, כי מותו לא יעבור ללא תגובה וכי הנקמה תבוא בזמן ובמקום המתאימים (פארס, 24 בנובמבר 2022).
  • ערוץ חדשות סורי דיווח מפי מקורות המקורבים למשטר הסורי, כי משרד ההגנה הסורי פרס בשבועות האחרונים מערכות הגנה אווירית, מערכות חסימה ומערכות להתרעה מוקדמת במרחב דמשק. על פי דיווח זה, המערכות נפרסו בעקבות התקיפות האוויריות האחרונות כנגד יעדים של המיליציות הפרו-איראניות בסוריה, שיוחסו לישראל. הגעת המערכות מתוצרת צפון קוריאה וסין לסוריה בחודשים האחרונים התאפשרה במסגרת עסקאות, שנחתמו בין איראן וסוריה לחיזוק ההגנה האווירית בסוריה, והן הועברו דרך המסדרון היבשתי מעיראק למזרח סוריה ומשם למרחב דמשק. עוד נאמר בדיווח, כי בשבועיים האחרונים פרסה איראן מערכת טילי קרקע-אוויר מסוג באור-373 (Baver-373) בסמוך לגבול סוריה-לבנון וכי השמשתה הביאה לצמצום בפעילות חיל האוויר הישראלי במרחב (צות אלעאצמה, 26 בנובמבר 2022).
  • שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein-Amir Abdollahian), שוחח ב-28 בנובמבר 2022 בטלפון עם שר החוץ הסורי, פיצל מקדאד (Faisal Mekdad). השניים דנו בהתפתחויות בזירות האזורית והבינלאומית וביחסים בין שתי המדינות (תסנים, 28 בנובמבר 2022).
  • משלחת בראשות יועצו הבכיר של שר החוץ האיראני, עלי-אצע’ר ח’אג’י (Ali-Asghar Khaji), נפגשה ב-22 בנובמבר 2022 בקזחסטן עם משלחת בראשות סגן שר החוץ הסורי, אימאן סוסאן (Ayman Sousan), במסגרת תהליך ההסדרה באסטנה, המתקיים בהשתתפות נציגים מאיראן, מסוריה, מרוסיה ומטורקיה. שתי המשלחות דנו בהתפתחויות בסוריה ובאזור. ראש המשלחת האיראנית הדגיש במהלך השיחות את תמיכת איראן באחדותה ובלכידותה הטריטוריאלית של סוריה (אירנ”א, 23 בנובמבר 2022). המפגש התקיים על רקע התקיפות הנמשכות מצד טורקיה כנגד יעדים כורדים בצפון סוריה.
  • אתר חדשות סורי דיווח, כי  קרן האמאם רזא במשהד התקינה לאחרונה חלון חדש במתחם אלסידה רקיה שבדמשק המקודש לשיעים (syrianpc.com, 21 בנובמבר). שיפוץ המתחם נעשה במסגרת פעילות איראנית נמשכת לשיקומם ולשיפוצם של האתרים הקדושים לשיעה בסוריה.

המעורבות האיראנית בעיראק

  • ראש ממשלת עיראק, מחמד שיאע אלסודאני (Muhammad Shaya al-Soudani), הגיע ב-29 בנובמבר 2022 לביקור בן יומיים באיראן ונפגש עם בכירי הממשל בטהראן. טרם הביקור מסרו מקורות עיראקים ליומון אלערבי אלג’דיד (28 בנובמבר 2022), כי ביקורו יתמקד בנושאים ביטחוניים על רקע המתיחות הביטחונית בין שתי המדינות בעקבות התקיפות האיראניות בחבל הכורדי בצפון עיראק. המקורות ציינו, כי אלסודאני ידון עם בכירים איראנים בתוכנית ביטחון משותפת לאבטחת הגבולות המשותפים בין שתי המדינות ובאפשרות למסור לידי האיראנים מבוקשים מקרב פעילים ומפקדים בארגוני האופוזיציה הכורדים. כמו כן, יעסוק הביקור בסוגיות כלכליות ומסחריות.
  • בפגישתו עם מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, אמר אלסודאני, כי לא ניתן להפריד בין ביטחונה של איראן לביטחונה של עיראק וכי חוקת עיראק אינה מאפשרת לאף גורם להשתמש בשטח עיראק כדי לפגוע בביטחון שכנותיה. בפגישתו עם נשיא איראן, אבראהים ראיסי, אמר אלסודאני, כי ממשלתו מחויבת לפתח את שיתוף הפעולה עם איראן ולמנוע שימוש באדמת עיראק לפגיעה בביטחונה של איראן. הוא ציין, כי שתי המדינות סיכמו על קידום הוועדה הכלכלית המשותפת (אירנ”א, 29 בנובמבר 2022).
  • ב-26 בנובמבר 2022 נפגש אלסודאני עם שגריר איראן בבגדאד, מחמד כאט’ם אל-י צאדק (Mohammad Kazem Al-e Sadegh), שהעביר לו את הזמנת נשיא איראן, אבראהים ראיסי, לבקר בטהראן. השניים דנו ביחסים הבילטרליים בין המדינות, לרבות שיתוף הפעולה הכלכלי. בפגישה הודגש הצורך להמשיך ולקיים מפגשים והתייעצויות בין שתי המדינות בסוגיות ביטחוניות לשם שמירת האינטרסים של שתי המדינות ומימוש הביטחון והיציבות באזור (איסנ”א, 26 בנובמבר 2022).
  • מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, שהגיע במחצית נובמבר לביקור בבגדאד, נפגש ב-18 בנובמבר עם המופתי הסוני של עיראק, מהדי אל-צמידעי (Mahdi al-Samidi). בפגישה השתתף גם שגריר איראן בבגדאד, מחמד כאט’ם אל-י צאדק (מהר, 19 בנובמבר 2022).
  • העיתון הלבנוני אלאח’באר דיווח (18 בנובמבר 2022), כי במהלך ביקורו בעיראק העביר קאא’ני מסר לראשי המפלגה הדמוקרטית הכורדית (KDP), שבו קרא להם לבחור בין פעולה מתוך הממשלה העיראקית החדשה לשם פתרון בעיותיהם לבין מתן היתר ל”מוסד” ולפעילים כורדים לפעול משטח החבל הכורדי נגד איראן. ביקורו של קאא’ני בעיראק התקיים יממה בלבד לאחר תקיפה נוספת, שביצעו משמרות המהפכה כנגד יעדים של האופוזיציה הכורדית בצפון עיראק. בתוך כך, גורמים איראנים הכחישו לרשת אלמיאדין, המזוהה עם חזבאללה, דיווח לפיו קאא’ני איים במהלך ביקורו בבגדאד בפלישה קרקעית איראנית לעיראק. הגורמים ציינו, כי קאא’ני לא שוחח עם הבכירים העיראקים עימם נפגש על נושא זה ולא איים בפלישה קרקעית או אחרת לצפון עיראק (אלמיאדין, 28 בנובמבר 2022).
  • ב-20 וב-22 בנובמבר שבו משמרות המהפכה ותקפו יעדים של האופוזיציה הכורדית בצפון עיראק. בריאיון לערוץ הטלוויזיה העיראקי אלעהד (20 בנובמבר 2022) אמר שגריר איראן בבגדאד, מחמד כאט’ם אל-י צאדק (Mohammad Kazem Al-e Sadegh), כי איראן דרשה מממשלת עיראק לפקח על הגבול בין שתי המדינות, לפרק את קבוצות האופוזיציה הכורדיות הפועלות באזור מנשקן ולהשיב את פעיליהן למחנות הפליטים. לדבריו, ממשלת עיראק הסכימה לדרישה האיראנית וביקשה ארכה כדי לפרק את קבוצות האופוזיציה הכורדיות מנשקן. בריאיון לרשת אלעאלם האיראנית בשפה הערבית (21 בנובמבר) אמר אל-י צאדק, כי איראן העבירה לעיראק עשרות עדויות ומסמכים המוכיחים כי “כוחות טרוריסטיים” פועלים בצפון עיראק ונתנה לה ארכה של עשרה ימים לפרקם מנשקם. הוא ציין, עם זאת, כי תקיפה קרקעית איראנית כנגד החבל הכורדי בצפון עיראק אינה עומדת על הפרק.
  • שגריר איראן בבגדאד, מחמד כאט’ם אל-י צאדק, נפגש ב-24 בנובמבר 2022 עם פאלח אלפיאצ’ (Faleh al-Fayyad), יו”ר הגיוס העממי (ארגון הגג של המיליציות השיעיות העיראקיות), ודן עימו בדרכים לחיזוק הקשרים בין שתי המדינות. ב-21 בנובמבר 2022 נפגש השגריר עם קאסם אלאערג’י (Qasim al-Araji), היועץ לביטחון לאומי של עיראק. בפגישה הדגיש השגריר האיראני את תמיכת ארצו בממשלתו החדשה של מחמד שיאע אלסודאני ובשיתוף הפעולה בין שתי המדינות בתחומי החשמל, הגז והאנרגיה (אלעאלם, 25 בנובמבר 2022).