מבט לאיראן

17 – 31 במרץ 2022 מאת: ד"ר רז צימט
במוקד אירועי השבוע
  • שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן, קיים בסוף מרץ 2022 ביקור בסוריה ובלבנון ונפגש עם בכירי הממשל בדמשק ובבירות, בהם הנשיא אסד, שר החוץ הסורי, נשיא לבנון, ראש ממשלת לבנון ומזכ”ל חזבאללה. במהלך הביקור דן השר ביחסים בין המדינות ובהתפתחויות בזירה האזורית והבינלאומית.
  • על רקע ביקור הנשיא אסד באיחוד האמירויות, טען האתר האיראני נור ניוז, המזוהה עם המועצה העליונה לביטחון לאומי, כי ביקור זה מצביע על השינוי שחל בעמדת איחוד האמירויות כלפי משטר אסד. לטענת האתר, שינוי זה הושפע מתמיכתה הנמשכת של איראן בסוריה ומהבנתן של מדינות האזור כי אסור להן לסמוך על ארצות הברית וישראל.
  • מנגד, דובר משרד החוץ האיראני גינה את “פסגת הנגב” וכינה אותה “בגידה בעניין הפלסטיני”. הוא ציין, כי איראן מוכנה לשתף פעולה עם מדינות האזור כדי להיאבק ב”מזימה הציונית-אמריקאית”.
  • ערוץ חדשות סורי דיווח, כי מיליציות פרו-איראניות השלימו את השלב הראשון בפרויקט להקמת “מחנה מנהרות” באזור המדברי של מזרח העיר חמץ. לפי דיווח זה, משמרות המהפכה שואפים לקיים במקום הדרכות צבאיות לאלפי לוחמים בלוחמת מנהרות ותעלות.
  • אמצעי התקשורת באיראן הגיבו בחיוב על תקיפת החות’ים בסעודיה ב-25 במרץ 2022 והציגו אותה כהצלחה אסטרטגית נוספת של החות’ים במערכה המתמשכת נגד ערב הסעודית.
  • מזכ”ל ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין אמר בריאיון לאתר אלעהד הלבנוני, כי איראן היא המדינה היחידה המשלמת מחיר בעבור תמיכתה בעם הפלסטיני וכי היא לא חסכה כל מאמץ בתמיכתה ב”התנגדות” בכל הרמות.
  • סגן שגריר איראן באפגניסטאן נפגש עם יו”ר מועצת אנשי הדת השיעים באפגניסטאן ודן עימו בהתפתחויות במדינה ובסיוע ההומניטרי האיראני הנמשך לתושבי אפגניסטאן. קודם לכן הצהיר סגן השגריר, כי הבטחת ביטחונם של תושבי אפגניסטאן, ובמיוחד השיעים, היא אחת מדרישותיה המרכזיות של איראן.
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein-Amir Abdollahian), הגיע ב-23 במרץ 2022 לביקור בסוריה. במהלכו נפגש עם בכירי הממשל בדמשק. עם הגיעו לסוריה אמר עבדאללהיאן, כי הקשרים בין שתי המדינות נמצאים במצב הטוב ביותר וכי הביקור נועד לחזק את היחסים ביניהן בתחומים שונים, ובמיוחד בתחום הכלכלי. שר החוץ הסורי, פיצל אלמקדאד, שקיבל את פניו של עבדאללהיאן בשדה התעופה, הצהיר, כי ביקור שר החוץ האיראני מהווה הזדמנות נוספת להתייעצות בנוגע לנושאים הנוגעים לשתי המדינות ולהתפתחויות באזור. זהו ביקורו השלישי של עבדאללהיאן בסוריה מאז כניסתו לתפקיד שר החוץ (איסנ”א, 23 במרץ 2022). בפגישת שר החוץ עם הנשיא בשאר אסד דנו השניים בשיתוף הפעולה הנמשך בין המדינות, במעקב אחר מימוש ההסכמים הבילטראליים שנחתמו בין שתי המדינות, בעיקר בתחומי הכלכלה והמסחר, בשיתוף הפעולה בין המדינות בתחום הלחימה בטרור, בשיחות הגרעין בווינה ובלחימה באוקראינה (סאנ”א, 23 במרץ 2022).
פגישת שר החוץ האיראני ונשיא סוריה (פארס, 23 במרץ 2022).
פגישת שר החוץ האיראני ונשיא סוריה (פארס, 23 במרץ 2022).
  •  בתום ביקורו בסוריה המשיך עבדאללהיאן לביקור בלבנון. עם הגיעו לבירות אמר עבדאללהיאן, כי איראן מוכנה להמשיך בשיתוף הפעולה המסחרי והכלכלי עם לבנון ולהקים שתי תחנות כוח בהספק של 1,000 מגה-וואט. במהלך ביקורו בבירות נפגש שר החוץ האיראני עם הנשיא מישל עון, עם ראש הממשלה נג’יב מיקאתי, עם יו”ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי, עם מזכ”ל חזבאללה חסן נצראללה ועם נציגי הארגונים הפלסטינים הפועלים בלבנון. בפגישתו עם הבכירים הלבנונים דן עבדאללהיאן בהתפתחויות הפוליטיות בלבנון, ביחסים בין שתי המדינות ובהתפתחויות בזירה האזורית והבינלאומית (פארס, 25-24 במרץ 2022).
פגישת שר החוץ האיראני עם מזכ"ל חזבאללה (אירנ"א, 25 במרץ 2022).
פגישת שר החוץ האיראני עם מזכ”ל חזבאללה (אירנ”א, 25 במרץ 2022).
  • האתר האיראני נור ניוז (Nour News), המזוהה עם המועצה העליונה לביטחון לאומי, הגיב בחיוב לביקור נשיא סוריה, בשאר אסד, באיחוד האמירויות ב-18 במרץ 2022, לראשונה מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, והציג אותו כעדות להצלחת מדיניותה האזורית של איראן. במאמר פרשנות (20 במרץ 2022) התייחס האתר לשינוי, שחל בעמדת איחוד האמירויות כלפי משטר אסד לאחר שנים של תמיכה באופוזיציה הסורית ובסילוק אסד מהשלטון. לטענת האתר, השינוי במדיניות איחוד האמירויות ונכונותה לנרמל את קשריה עם סוריה מעידים על כך שלא הייתה לה ברירה אלא לשנות את מדיניותה הקודמת, שהתבססה על הפעלת ארגונים שלוחים בסוריה ושימוש בכספי הנפט שלה. האתר העריך, כי גם בתימן ייאלצו “המדינות התוקפניות” לוותר על מדיניותן ההגמונית ולנהל משא ומתן עם נציגי העם האמיתיים [כלומר החות’ים]. עוד נכתב במאמר, כי השינוי במדיניות כלפי סוריה הושפע בבירור מתמיכת איראן במדינות העצמאיות באזור ומהתנגדותה לניסיון מצד המדינות הזרות ובעלות בריתן לכפות את רצונן על המדינות העצמאיות. ההגמוניה של ארצות הברית ובעלות בריתה באזור ניצבת בפני אתגרים משמעותיים ומדינות האזור הגיעו לכלל הבנה שאסור להן להניח את כל הביצים בסל של וושינגטון ותל אביב.
  • ערוץ החדשות הסורי עין אלפראת דיווח (23 במרץ 2022), כי מיליציות פרו-איראניות השלימו את השלב הראשון בפרויקט להקמת “מחנה מנהרות” באזור המדברי של מזרח חמץ. שלב זה כלל חפירת מנהרות באורך של למעלה משלושה ק”מ בתוך העיירה אלזרע’וטיה הממוקמת 35 ק”מ מזרחית לחמץ. על-פי דיווח זה, נאלצו תושבי העיירה לנטוש את בתיהם בשל הבצורת והעדר תמיכה ממשלתית במגזר בעלי החיים ממנו מתפרנסים רוב התושבים. כתוצאה מכך, נותר האזור ריק כמעט לחלוטין, מה שאיפשר למיליציות הפועלות בחסות משמרות המהפכה להשתלט על העיירה וסביבתה. משמרות המהפכה שואפים לקיים במקום הדרכות צבאיות לאלפי לוחמים בלוחמת מנהרות ותעלות. עוד נמסר בדיווח, כי מפקדים מחזבאללה עומדים מאחורי הקמת פרויקט זה, הנחשב לראשון מסוגו בסוריה, ומפקחים עליו.
המעורבות האיראנית בעיראק ובתימן
  • סיד חמיד חסיני (Seyyed Hamid Hoseini), חבר הועד המנהל של לשכת המסחר המשותפת לאיראן ולסוריה, אמר, כי היקף היצוא האיראני לעיראק צפוי להגיע עד סוף השנה האיראנית הנוכחית (20 במרץ 2022) לתשעה מיליארד דולרים. בריאיון לסוכנות הידיעות פארס (18 במרץ 2022) אמר חסיני, כי השיפור במצב הקורונה איפשר להגדיל את תנועת המסחר בין שתי המדינות. בנוסף על כך, הגידול בהכנסות ממשלת עיראק הביא להרחבת היצוא מאיראן. עוד עדכן חסיני, כי היקף היבוא האיראני מעיראק הגיע השנה למיליארד דולרים.
  • מנכ”ל חברת הרכבות העיראקי, טאלב אלחסיני (Talib al-Husseini), אמר, כי פרויקט קישור מסילות הרכבת בין איראן לעיראק נמצא בשלב ההיתכנות. הוא ציין, כי חיבור מסילת הרכבת העיראקית למדינות שכנות, לרבות איראן, מחייב אישור נשיאותי משום שהוא נוגע לריבונותה של עיראק וכי קביעת לוח זמנים למימוש הפרויקט נתונה בידי הממשלה. אלחסיני הוסיף, כי מתקיימים דיונים וחילופי מידע בין איראן ועיראק בנוגע לפרויקט. הוא הדגיש, כי עיראק רואה חשיבות רבה בחיבור מסילת הרכבת שלה לאיראן בשל מספרם הרב של עולי רגל למקומות הקדושים לשיעה בעיראק והיקף המסחר הגדול בין שתי המדינות (תסנים, 25 במרץ 2022). מזכר הבנה בין איראן לעיראק בנוגע לסלילת מסילת רכבת באורך 35 ק”מ מהעיר שלמצ’ה שבמערב איראן לבצרה שבדרום עיראק נחתם כבר במהלך פגישת נשיא איראן, חסן רוחאני, עם ראש ממשלת עיראק לשעבר, עאדל עבד אלמהדי, במרץ 2019, אך בפועל לא הושגה התקדמות במימוש התוכנית.
  •  התקיפה, שביצעו החות’ים בתימן ב-25 במרץ 2022 על מתקני חברת הנפט אראמקו בעיר ג’דה בסעודיה ועל תשתיות בבירה ריאד, התקבלה בחיוב על ידי התקשורת האיראנית. התקיפה, שבוצעה על ידי מל”טים וטילים בליסטיים, הוצגה על ידי אמצעי התקשורת באיראן כהצלחה אסטרטגית נוספת של החות’ים במערכה המתמשכת נגד ערב הסעודית. במאמר פרשנות באתר “אלף” (Alef) נכתב, כי תפקידה המכריע של תנועת אנצאראללה (החות’ים) בהגנה על תימן מפני תוקפנות הקואליציה האמריקאית-סעודית הביא להעברת היוזמה לסיום המלחמה לידי התימנים. החות’ים הצליחו בשנים האחרונות לעבור מהגנה להתקפה ולהגיב על תוקפנות הקואליציה. לאחר שמונה שנים של לחימה, לא זו בלבד שסעודיה לא הצליחה לממש אף אחד מיעדיה במלחמה בתימן, אלא נקלעה לביצה ממנה אין היא מסוגלת להיחלץ. אנצאראללה הפכה לכוח מרתיע הנחשב לאיום גדול עבור האינטרסים של ארצות הברית וישראל באזור, נכתב במאמר. הגורם החשוב והמשפיע ביותר, שהפך את התנועה לכוח משמעותי וגדול באזור, הוא יכולת הטילים של התנועה, שאיפשרה לה להעביר את המלחמה לעומק שטחן של ערב הסעודית ואיחוד האמירויות (אלף, 27 במרץ 2022). זמן קצר לאחר מתקפת החות’ים בסעודיה הואר מגדל אזאדי בטהראן בתמונותיהם של מנהיגי החות’ים לציון שבע שנים לתחילת המלחמה בתימן.
מגדל אזאדי בטהראן מואר בתמונות מנהיגי החות'ים (אלף, 27 במרץ 2022).
מגדל אזאדי בטהראן מואר בתמונות מנהיגי החות’ים (אלף, 27 במרץ 2022).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • דובר משרד החוץ האיראני, סעיד ח’טיבזאדה, גינה את “פסגת הנגב” וכינה אותה “בגידה בעניין שחרור פלסטין”. הוא ציין, כי נורמליזציה וכינון יחסים עם “הציונים הטרוריסטים וכובשי ירושלים” הם בבחינת תקיעת פגיון בגבו של העם הפלסטיני ושי עבור “המשטר רוצח הילדים של ישראל”. הוא הוסיף, כי הניסיון ההיסטורי מוכיח שפשרה וכניעה יובילו רק לתבוסתם ולהשפלתם של אלה שתומכים בדרך זו וכי פלסטין תשוחרר רק באמצעות התנגדות העם הפלסטיני ותמיכת העמים והממשלות האסלאמיים. ח’טיבזאדה הצהיר, כי איראן מוכנה לשתף פעולה ולהרחיב את קשריה עם מדינות האזור כדי להיאבק ב”מזימה הציונית-אמריקאית”, שנועדה לזרוע מחלוקות ואי-יציבות במערב אסיה (איסנ”א, 28 במרץ 2022).
  • מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, שלח איגרת תנחומים למפקד הזרוע הצבאית של חמאס, מחמד צ’יף, על מות אביו. בהודעה שיבח קאא’ני את אביו של צ’יף, ש”נטע בלב בניו ונכדיו את זרע ההתנגדות והג’האד” (תסנים, 19 במרץ 2022).
  • דובר משרד החוץ האיראני, סעיד ח’טיבזאדה (Saeed Khatibzadeh), השתתף ב-22 במרץ 2022 בכינוס ה-48 של שרי החוץ של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי באסלאמאבאד שבפקיסטאן. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו (22 במרץ) כתב ח’טיבזאדה, שייצג את איראן בכינוס, כי פלסטין נמצאת ותישאר בראש סדר העדיפויות של העולם המוסלמי וכי אף אחד אינו יכול להתפשר על העניין הפלסטיני עם “משטר האפרטהייד של ישראל”. בנאומו בכינוס אמר ח’טיבזאדה, כי על הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי למנוע את החדירה הגוברת של “המשטר הציוני” לעולם המוסלמי ולנקוט עמדה ברורה כנגד נורמליזציה עם ישראל המחזקת את תוקפנותה נגד הפלסטינים. הוא שב על עמדת איראן כי יש לפתור את בעיית פלסטין באמצעות קיום משאל עם בהשתתפות תושבי פלסטין והפליטים הפלסטינים (תסנים, 23 במרץ 2022).
סעיד ח'טיבזאדה בכינוס שרי החוץ של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי (פארס, 22 במרץ 2022).
סעיד ח’טיבזאדה בכינוס שרי החוץ של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי (פארס, 22 במרץ 2022).
  • מזכ”ל ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלנח’אלה, אמר בריאיון לאתר אלעהד המקורב לחזבאללה (26 במרץ 2022), כי איראן היא המדינה היחידה המשלמת מחיר, לרבות סנקציות, בעבור תמיכתה בעם הפלסטיני, ולמרות זאת מתעקשת להמשיך ולתמוך בפלסטינים. הוא ציין, כי איראן לא חסכה כל מאמץ בתמיכתה ב”התנגדות” ובעם הפלסטיני בכל הרמות הפוליטיות, הצבאיות והמוסריות, ובעימות כנגד “הפרויקט הציוני”.
המעורבות האיראנית באפגניסטאן
  • איראן העבירה משלוח נוסף של סיוע הומניטרי למחוז ננגרהאר (Nangarhar) שבמזרח אפגניסטאן. זהו המשלוח האיראני השני למחוז זה, לאחר שבחודש נובמבר 2021 העבירה איראן סיוע הומניטרי למחוז, שכלל חמישה טון של מזון וארבעה טון של תרופות. המשלוח הנוסף כלל 500 חבילות של קמח, אורז ושמן, שחולקו בין תושבי המחוז. במחצית מרץ 2022 נפגש סגן שגריר איראן באפגניסטאן, סיד חסן מרתזוי (Seyyed Hassan Mortazavi), עם מושל מחוז ננגרהאר, מולא מחמד נעים אח’ונד (Mola Mohammad Naim Akhund), ודן עימו על אודות הסיוע האיראני למחוז. בהודעת לשכת המושל נכתב, כי השניים שוחחו על “הידידות ההיסטורית בין אפגניסטאן לאיראן, היחסים הדיפלומטיים, החינוך, הכלכלה והסיוע” והדגישו את הצורך בשיתוף הפעולה בין שני הצדדים (תסנים, 18 במרץ 2022).
חלוקת משלוחי מזון מאיראן למחוז ננגרהאר (תסנים, 18 במרץ 2022).
חלוקת משלוחי מזון מאיראן למחוז ננגרהאר (תסנים, 18 במרץ 2022).
  •  סגן שגריר איראן בקאבול, סיד חסן מרתצ’וי (Seyyed Hassan Mortazavi), נפגש בסוף מרץ עם איתאללה מחמד האשם צאלחי (Ayatollah Mohammad Hashem Salehi), יו”ר מועצת אנשי הדת השיעים באפגניסטאן, ודן עימו בהתפתחויות במדינה ובסיוע ההומניטרי האיראני לאפגניסטאן. צאלחי ביקש מסגן השגריר את המשך הסיוע ההומניטרי לתושבי אפגניסטאן. טרם הפגישה, השתתף סגן השגריר האיראני בתפילת יום השישי במערב קאבול ואמר, כי הבטחת ביטחונם של תושבי אפגניסטאן, ובמיוחד השיעים, מהווה אחת מדרישותיה הבסיסיות של איראן (תסנים, 27 במרץ 2022).
מימין: סגן שגריר איראן באפגניסטאן; משמאל: יו"ר מועצת אנשי הדת השיעים באפגניסטאן (תסנים, 27 במרץ 2022).
מימין: סגן שגריר איראן באפגניסטאן; משמאל: יו”ר מועצת אנשי הדת השיעים באפגניסטאן (תסנים, 27 במרץ 2022).