מבט לאיראן

2– 13 במאי 2021 מאת: ד"ר רז צימט
שיחת טלפון בין שרי החוץ של איראן וסוריה (אירנ

שיחת טלפון בין שרי החוץ של איראן וסוריה (אירנ"א, 5 במאי).

לוחמי פאטמיון בטקסי יום ירושלים העולמי בדמשק (ערוץ הטלגרם של החטיבה, 8 במאי).

לוחמי פאטמיון בטקסי יום ירושלים העולמי בדמשק (ערוץ הטלגרם של החטיבה, 8 במאי).

מהדי סבחאני, שגריר איראן החדש בסוריה (תסנים, 9 במאי 2021).

מהדי סבחאני, שגריר איראן החדש בסוריה (תסנים, 9 במאי 2021).

מפגינים מציתים את הכניסה לקונסוליה האיראנית בכרבלאא' (פארס, 9 במאי 2021).
שר האנרגיה האיראני ושר החשמל העיראקי בטהראן (מהר, 2 במאי 2021).

שר האנרגיה האיראני ושר החשמל העיראקי בטהראן (מהר, 2 במאי 2021).

הצתת דגלי ארה

הצתת דגלי ארה"ב וישראל בטקס לציון יום ירושלים העולמי בכיכר פלסטין בטהראן (אתר רשות השידור האיראנית, 7 במאי 2021).

כנס

כנס "שחרור ירושלים קרוב" בטהראן (פארס, 6 במאי 2021).

במוקד אירועי השבוע
  • ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, שלח איגרת למנהיג איראן בה עדכן אותו בנוגע להתפתחויות האחרונות בירושלים וקרא לעולם המוסלמי להתייצב לצד הפלסטינים במאבק נגד המשך הפעילות הישראלית בעיר ולתמיכה ב”התנגדות” הפלסטינית. בערב ה-10 במאי 2021 שוחח הניה בטלפון עם שר החוץ האיראני וביקש ממנו את תמיכת איראן בפלסטינים לנוכח ההסלמה בין ישראל לפלסטינים.
  • “יום ירושלים העולמי” צוין באיראן ללא תהלוכות מאורגנות בשל מגבלות הקורונה. בכמה מקומות התקיימו אירועים מקומיים לציון היום ובטהראן התקיים כנס תמיכה בפלסטינים בהשתתפות בכירים איראנים ונציגים מחזבאללה, חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין והחות’ים בתימן. בנאום לרגל היום, שב מנהיג איראן ח’אמנהאי ושלל את קיומה של ישראל וקרא להמשך המאבק המזוין נגדה.
  • מקורות בסוריה דיווחו, כי חטיבת פאטמיון, המיליציה האפגאנית הפועלת בסוריה בחסות משמרות המהפכה, החלה בגיוס מקומיים סורים לשורותיה. גיוס מקומיים סורים למיליציה מהווה חלק ממגמה מתמשכת של הסתמכות איראנית גוברת על כוח אדם מקומי בפעילותה הצבאית בסוריה.
  • מהדי סבחאני (Mehdi Sobhani), השגריר החדש של איראן בדמשק, החל בעבודתו לאחר אישור מינויו על-ידי משרד החוץ. סבחאני, ששירת בעבר במטה משרד החוץ בטהראן ובנציגויות בפקיסטאן, בתורכמניסטאן ובאוקראינה, החליף את ג’ואד תרכבאבאדי (Javad Torkabadi), שסיים לאחרונה את תפקידו כשגריר.
  • שר החוץ האיראני הגיע ב-12 במאי 2021 לביקור בדמשק לפגישות עם בכירי הממשל הסורי ועם ראשי הארגונים הפלסטינים בסוריה על רקע ההסלמה בין ישראל לפלסטינים.
  • מפגינים עיראקים בעיר כרבלאא’, שבדרום עיראק, הציתו את חומת הקונסוליה האיראנית בעיר. המפגינים, שגם קראו סיסמאות בגנות מעורבות איראן בארצם, ניסו להצית את בניין הקונסוליה בעקבות מותו של פעיל פוליטי עיראקי, שחוסל, ככל הנראה, על-ידי מיליציות פרו-איראניות.
  • הצי החמישי האמריקאי הצליח לסכל הברחת נשק מאיראן לחות’ים בתימן. בתוך כך, הכחישה שגרירות איראן באנקרה דיווח תורכי על העברת לוחמים סורים על-ידי משמרות המהפכה לתימן.
המעורבות האיראנית בסוריה
  • ב-12 במאי 2021 הגיע שר החוץ האיראני מחמד ג’ואד זריף, Mohammad Javad Zarif)), לביקור בדמשק. במהלך הביקור נפגש שר החוץ עם בכירים בממשל הסורי ועם ראשי הארגונים הפלסטינים בסוריה ודן עימם בהתפתחויות בסוריה ובאזור ובהסלמה בין ישראל לפלסטינים (אירנ”א, 12 במאי 2021).
  • קודם לביקור שוחח שר החוץ האיראני( ב-5 במאי 2021 בטלפון עם עמיתו הסורי, פיצל אלמקדאד (Faisal al-Miqdad). השניים דנו ביחסים בין שתי המדינות ובהתפתחויות האזוריות והבינלאומיות. שר החוץ האיראני הביע את תמיכת איראן בשלמותה ובריבונותה של סוריה והדגיש את חוקיות הבחירות הקרובות לנשיאות המדינה. שר החוץ הסורי סקר בפני זריף את המצב הפנימי בסוריה לקראת הבחירות הצפויות והזמין אותו לביקור בדמשק (אירנ”א, 5 במאי 2021).
  • אתר חדשות סורי דיווח, כי מפקדת פוג’ 47, מיליציה סורית הפועלת בחסות משמרות המהפכה באזור דיר א-זור שבמזרח סוריה, שלחה כמאתיים לוחמים מהעיר אלבוכמאל וסביבתה למפקדת הפוג’ להכשרה צבאית בת חודש. עוד דיווח האתר, כי ב-1 במאי 2021 התקיים באלבוכמאל כינוס ביטחוני בהשתתפות מפקדים ממשמרות המהפכה, שבמהלכו דנו במעצרם של חמישה לוחמים בפוג’ 47 על-ידי הביטחון הצבאי הסורי באלבוכמאל (euphratespost.net, 2 במאי 2021).
  • חטיבת פאטמיון, המיליציה האפגאנית הפועלת בסוריה בחסות משמרות המהפכה, החלה בגיוס מקומיים סורים לשורותיה ופתחה לשם כך מרכזי גיוס בדיר א-זור ובאלכסוה שמדרום לדמשק. מקורות בסוריה דיווחו, כי פאטמיון היא המיליציה הזרה הראשונה המגייסת לשורותיה כוח אדם מקומי וכי בכוונתה לגייס כ-2,000 לוחמים בכל האזורים שבשליטתה. המתגייסים החדשים בדיר א-זור צפויים לקבל משכורת חודשית בסך 170 אלף לירות סוריות והמתגייסים באזור דמשק צפויים לקבל משכורת בסך 200 אלף לירות סוריות בחודש (אראם, 8 במאי). גיוס מקומיים סורים למיליציה מהווה חלק ממגמה מתמשכת של הסתמכות איראנית גוברת על כוח אדם מקומי בפעילותה הצבאית במדינה.
  • ערוץ חדשות סורי דיווח על הפיכתו של מסגד סוני בעיירה אלע’ברה (Al-Ghabrah) שבאזור אלבוכמאל למרכז דתי שיעי (חסיניה). על-פי דיווח זה, הודיעו מיליציות פרו-איראניות במזרח סוריה על הפיכת מסגד אלבטין שבעיירה לחסיניה. דגלים וכרזות שיעים הוצבו מעל המסגד ונאסר על התושבים הסונים המתגוררים במקום, המאוכלס באופן מוחלט על-ידי סונים, להתקרב אליו תוך הצבת פיקוח של חברי מיליציות פרו-איראניות מאיראן, אפגניסטאן ועיראק (חשבון הטוויטר @DeirEzzorNow, 3 במאי 2021).
  •  משרד החוץ האיראני אישר את מינויו של מהדי סבחאני (Mehdi Sobhani), כשגרירה החדש של איראן בסוריה והוא החל בעבודתו ב-9 במאי 2021. קודם לכן, שימש סבחאני כמנכ”ל לתכנון אסטרטגי במשרד החוץ, קונסול כללי של איראן בקראצ’י שבפקיסטאן, סגן מנכ”ל משרד החוץ לענייני מערב אסיה וסגן השגריר בתורכמניסטאן ובאוקראינה (אירנ”א, 9 במאי 2021). סבחאני החליף בתפקידו כשגריר בדמשק את ג’ואד תרכאבאדי (Javad Torkabadi).
המעורבות האיראנית בעיראק ובתימן
  •  מפגינים עיראקים בעיר כרבלאא’ שבדרום עיראק הציתו בליל 9 במאי 2021 את חומת הקונסוליה האיראנית בעיר. המפגינים, שקראו סיסמאות בגנות המעורבות האיראנית בעיראק, ניסו להצית את בניין הקונסוליה בתום הלווייתו של איהאב אלוזני (Ehab al-Wazni), פעיל פוליטי עיראקי, שחוסל, ככל הנראה, על-ידי מיליציות פרו-איראניות בכרבלאא’. רשת אלעאלם האיראנית בשפה הערבית דיווחה (9 במאי 2021), כי כוחות הביטחון העיראקים פיזרו עשרות מפגינים באזור הקונסוליה. דובר משרד החוץ האיראני, סעיד ח’טיבזאדה (Saeed Khatibzadeh), גינה את תקיפת הקונסוליה ודרש משלטונות עיראק להגן על הנציגויות הדיפלומטיות של איראן במדינה. שגריר עיראק בטהראן זומן לשיחה במשרד החוץ האיראני. קודם לאירוע התקיפה, פרסמה הקונסוליה האיראנית הודעת גינוי לחיסול הפעיל העיראקי. בנובמבר 2019 הותקפה הקונסוליה האיראנית בכרבלאא’ וכן הוצתה הקונסוליה האיראנית בנג’ף על-ידי מפגינים עיראקים במחאה על המעורבות האיראנית הנמשכת בענייניה הפנימיים של ארצם.
  • שר החשמל העיראקי, מאג’ד מהדי חנתוש (Majid Mahdi Hantoush), נפגש ב-2 במאי 2021 בטהראן עם שר האנרגיה האיראני, רזא ארדכאניאן (Reza Ardekanian), ודן עימו בשיתוף הפעולה בין שתי המדינות בתחומי האנרגיה ובסוגיית החוב העיראקי לאיראן בגין יבוא גז וחשמל. חנתוש הודיע, כי שתי המדינות הגיעו להסכמות בנוגע להמשך אספקת חשמל וגז מאיראן לעיראק. חנתוש הודה לאיראן על הסיוע, שהעניקה לעיראק בשנים האחרונות באספקת חשמל, וציין, כי עיראק עדיין אינה מסוגלת לספק את כל צרכי החשמל שלה בעצמה. הוא הוסיף, כי חברות איראניות פועלות בעיראק בתחומים שונים, בהם הקמת תחנות כוח חדשות (אירנ”א, 2 במאי 2021).
  • הצי החמישי האמריקאי הצליח לסכל ב-7-6 במאי 2021 בצפון הים הערבי הברחת נשק מאיראן לחות’ים בתימן. ניסיון ההברחה כלל עשרות טילי נ”ט מתוצרת רוסיה, אלפי רובי סער 56 מתוצרת סין, מאות מקלעי PKM, רובי צלפים ומשגרי רימונים (רויטרס, 8 במאי 2021). בתוך כך, הכחישה שגרירות איראן באנקרה דיווח, שהתפרסם על-ידי סוכנות הידיעות התורכית אנטוליה, לפיו כ-120 לוחמים סורים נשלחו על-ידי משמרות המהפכה האיראנים לתימן כדי להילחם לצד החות’ים. על-פי הדיווח, יקבלו הלוחמים שכר חודשי של כ-500 דולרים. בהודעת השגרירות האיראנית נאמר, כי הדיווח משקף חוסר ידע בנוגע למציאות בשטח וכי איראן תומכת בסיום המלחמה בתימן ובמאמצים הדיפלומטיים לפתרון המשבר במדינה (אירנ”א, 9 במאי 2021).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  •  “יום ירושלים העולמי” צוין באיראן ב-7 במאי (יום השישי האחרון של חודש רמצ’אן). בשל מגבלות הקורונה, צוין היום, שנועד לבטא את תמיכת איראן והעולם המוסלמי בעניין הפלסטיני וב”שחרור ירושלים”, ללא תהלוכות מאורגנות, אם כי בכמה מקומות התקיימו אירועים מקומיים לציון היום.
  • ערב יום ירושלים העולמי פרסמו מוסדות וארגונים איראנים רשמיים הודעות תמיכה בפלסטינים ובהמשך המאבק הפלסטיני נגד “המשטר הציוני”. ב-6 במאי 2021 התקיים בטהראן כנס תחת הכותרת “שחרור ירושלים קרוב” בהשתתפות חג’ת אלאסלאם מחסן מחמודי (Hojjat-ul-Islam Mohsen Mahmoudi), ראש “המועצה המתאמת של ההסברה האסלאמית”; עבדאללה צפי אלדין (Abdullah Safi-Al-Din), נציג חזבאללה בטהראן; מחמד מצטפא ג’היר (Muhammad Mustafa Juheir), סגן שגריר פלסטין בטהראן; ח’אלד קדומי (Khaled Qodoumi), נציג חמאס בטהראן; נאצר אבו-שריף (Nasser Abu-Sharif), נציג הג’האד האסלאמי הפלסטיני בטהראן; ואבראהים מחמד אלדילמי (Ibrahim Mohammed al-Daylami), שגריר תימן (מטעם החות’ים) באיראן. הדוברים בכנס הדגישו את חשיבות הסוגיה הפלסטינית והצורך בהמשך “ההתנגדות” ואת תמיכתה הנמשכת של איראן בפלסטינים והצביעו על האתגרים הניצבים בפני הפלסטינים, ובכלל זה העימות הנמשך עם ישראל, תמיכת ארה”ב בישראל והפיצול הפנימי בקרב הפלסטינים (פארס, 6 במאי 2021).
  • בנאום לרגל “יום ירושלים העולמי”, שלל מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, את קיומה של ישראל וקרא להמשך “ההתנגדות”. הוא ציין, כי העניין הפלסטיני ממשיך להיות הסוגייה החשובה ביותר עבור האומה המוסלמית וכי “המשטר הציוני” הוא תוצר של מזימה קפיטליסטית-קומוניסטית בהובלת בריטניה ובסיועם של בעלי ממון ציונים. ח’אמנהאי אמר, כי החל מיומה הראשון של ישראל, הפכו הציונים את פלסטין לבסיס טרור וכי ישראל אינה מדינה כי אם מוצב טרוריסטי נגד העם הפלסטיני ויתר העמים המוסלמים. הוא ציין, כי המאבק נגד ישראל הוא מאבק נגד הדיכוי והטרור ומהווה חובה קיבוצית. ח’אמנהאי הצהיר, כי מאזן הכוחות השתנה לטובת העולם המוסלמי וכי חובתן של המדינות המוסלמיות לשתף פעולה זו עם זו סביב סוגיית פלסטין וירושלים. הוא גינה את מאמצי הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב, שנועדו, לדבריו, לכישלון והצהיר, כי שקיעת “האויב הציוני” החלה ולא תיפסק. ח’אמנהאי פנה בערבית למדינות ערב וקרא להן לממש את אחריותן כלפי פלסטין. כמו כן, קרא מנהיג איראן לשמירת האחדות הפנימית בקרב הפלסטינים נגד אויביהם העיקריים: ארצות הברית, בריטניה והציונים ולהמשך המאבק נגד ישראל, עד שהציונים ייאלצו להסכים לעריכת משאל עם בקרב תושביה המקוריים של פלסטין לשם קביעת גורלה. הוא התייחס לחולשתה הגוברת של ישראל, שבאה לידי ביטוי במשבר הפוליטי, בתבוסות צה”ל בלבנון ובעזה וברצונם של יהודים רבים להגר מחוץ לישראל. לעומת זאת, מחנה ההתנגדות מחזק את יכולותיו ואת עוצמותיו הצבאיות (פארס, 7 במאי 2021).
  • על רקע ההסלמה הנמשכת בירושלים, שלח ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, איגרת למנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, בו עדכן אותו בנוגע להתפתחויות בירושלים ולפעילות ישראל בעיר וקרא לעולם המוסלמי לאמץ עמדה נחרצת בתמיכה בתושבי ירושלים ובהפסקת “פשעי הכובשים הישראלים” ותוקפנות המתנחלים. הניה ביקש מח’אמנהאי לסייע בגיוס הקהילה המוסלמית, הערבית והבינלאומית נגד המשך הפעילות הישראלית בירושלים ולתמיכה ב”התנגדות” הפלסטינית (תסנים, 9 במאי). בערב ה-10 במאי שוחח הניה עם שר החוץ האיראני זריף ודן עימו בהתפתחויות בירושלים ובעזה. הניה ביקש מזריף, שאיראן תתמוך ב”התנגדות העם הפלסטיני”, וזריף הדגיש את תמיכת איראן בפלסטינים (פארס, 10 במאי 2021).