מבט לאיראן

2– 16 ביוני, 2019 מאת: ד"ר רז צימט
אחת המכליות שנפגעו במפרץ עומאן (תסנים, 13 ביוני 2019).

אחת המכליות שנפגעו במפרץ עומאן (תסנים, 13 ביוני 2019).

סגן מפקד משמרות המהפכה, עלי פדוי (תסנים, 2 ביוני 2019).

סגן מפקד משמרות המהפכה, עלי פדוי (תסנים, 2 ביוני 2019).

שר החוץ זריף והיועץ לביטחון לאומי של עיראק פיאד (איסנ

שר החוץ זריף והיועץ לביטחון לאומי של עיראק פיאד (איסנ"א, 11 ביוני 2019).

יועצו הבכיר של מנהיג איראן, יחיא רחים צפוי ( אירנ

יועצו הבכיר של מנהיג איראן, יחיא רחים צפוי ( אירנ"א, 12 ביוני 2019)

במוקד אירועי השבוע
  • שתי מכליות נפט הותקפו ב-13 ביוני 2019 במפרץ עומאן. האחת בבעלות חברה נורבגית היתה בדרכה ממאע”מ לטיוואן, והשניה בבעלות חברה יפנית היתה בדרכה מסעודיה לסינגפור. ארה”ב האשימה את איראן באחריות למתקפה. בסרטון, שפורסם על-ידי צבא ארה”ב, נראה כוח של משמרות המהפכה מסיר מוקש שלא התפוצץ מצדה של אחת המכליות שהותקפו. איראן דחתה את הטענות והאשימה גורמים זרים באחריות לפעולה, שבוצעה בעיצומו של ביקור ראש ממשלת יפן בטהראן.
  • סגן מפקד משמרות המהפכה כינה את נוכחות איראן בסוריה “מימוש חובה אלוהית” והצהיר, כי המהפכה האסלאמית אינה מוגבלת לאזור גיאוגרפי אחד וכי נוכחות הלוחמים האיראנים בסוריה היא ביטוי לדבקות בערכי המהפכה.
  • על רקע דיווחים על חילוקי דעות גוברים בין איראן ורוסיה בסוגייה הסורית, דיווח עיתון לבנוני על צמצום נוכחותן של מיליציות פרו-איראניות בדמשק בעקבות לחץ רוסי. העיתון דיווח מפי מקורות צבאיים בכירים בסוריה, כי מספר לוחמי המיליציות השיעיות בדמשק ירד בשנה האחרונה ביותר מ-70%. לעומת זאת, דיווח העיתון על פעילות גוברת של עולי רגל שיעים במקומות הקדושים לשיעה באזור דמשק. בתוך כך דיווח אתר חדשות איראני, כי משלחת מטיפים וקוראי קוראן איראנים נשלחה במהלך חודש רמצ’אן לסוריה. בשיגור המשלחת ניתן לראות עדות נוספת למאמצי איראן להגביר את הפעילות הדתית והתרבותית בהכוונתה בסוריה.
  • איש העסקים הלבנוני, נזאר זכא, המחזיק גם בנתינות אמריקאית, שוחרר מכלאו באיראן והוחזר ללבנון. באיראן טענו, כי שחרורו התאפשר בעקבות בקשה רשמית מצד נשיא לבנון ובזכות תיווך מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה.
  • יועצו הצבאי הבכיר של מנהיג איראן קרא במהלך ביקור במחוז ח’וזסתאן שבדרום-מערב איראן לחבר את איראן, עיראק וסוריה באמצעות מסילות רכבת כדי לייצר מסדרון, שיחבר את מדינות מרכז אסיה לים התיכון ויביא לאיראן רווח כלכלי משמעותי. הוא ציין, כי עיראק וסוריה משלימות את איראן מבחינה אסטרטגית וכי הברית בין שלוש המדינות יכולה לשמש ציר כלכלי, פוליטי וביטחוני נגד ישראל וארה”ב.
  • בנאומים לרגל “יום ירושלים” ברצועת עזה הודו בכירים בחמאס ובג’האד האסלאמי בפלסטין לאיראן על תמיכתה בפלסטינים. מנהיג איראן ח’אמנהאי ניצל פגישה עם שגרירי מדינות מוסלמיות לרגל עיד אלפטר כדי לשוב ולהביע תמיכה בפלסטינים ולקרוא להמשך “ההתנגדות” הפלסטינית נגד ישראל.
תקרית שתי מכליות הנפט במפרץ עומאן
  • שתי מכליות נפט הותקפו ב-13 ביוני 2019 במפרץ עומאן. הספינה “פרונט אלטייר” הפליגה תחת דגל איי מרשל ושייכת לחברת “פרונטליין” הנורבגית. היא נשאה מטען של נפט גולמי מזוקק בדרכה ממאע”מ לטאיוואן ונפגעה בזמן שהייתה במים הבינלאומיים בין עומאן לאיראן. הספינה “קוקוקה קורייג’ס” הפליגה תחת דגל פנמה ושייכת לחברה יפנית. היא נשאה מטען של מתנול והייתה בדרכה מסעודיה לסינגפור. אחד מאנשי הצוות נפצע באורח קל מאוד. בעקבות הנזקים נאלצו חברי הצוות של שתי המכליות להתפנות.
  • שר החוץ של ארה”ב, מייק פומפאו, האשים את איראן באחריות למתקפה בהתבסס על מודיעין שנמצא בידי ארה”ב, הנשק שבו נעשה שימוש, רמת המומחיות הנדרשת למבצע, תקיפות איראניות קודמות על כלי שייט באזור והעובדה שלשום ארגון פרוקסי הפועל באזור אין המשאבים והמיומנות לפעול ברמת תחכום כה גבוהה. הוא ציין, כי התקיפות האיראניות הן חלק ממערכה איראנית שנועדה להחריף את המתיחות באזור וכי איראן פועלת לשבש את אספקת הנפט דרך מצר הורמוז.
  • כמה שעות לאחר התקיפה פרסם צבא ארה”ב סרטון בו נראה כוח של משמרות המהפכה מסיר מוקש שלא התפוצץ מצדה של אחת המכליות שהותקפו. דובר הצי הימי האמריקאי אמר, כי בסרטון ניתן לראות כוח על סירת פטרול של משמרות המהפכה ניגש לספינה “קוקוקה קורייג’ס” ומסיר את המוקש. מפעיל הספינה היפני אמר, לעומת זאת, כי הוא וצוות המלחים ראו “עצמים מעופפים” בסמוך למתקפה, שעשויים להיות כדורים. הוא דחה את האפשרות כי הספינה נפגעה ממוקשים או מטילי טורפדו, משום שהנזקים לכלי השיט היו מעל קו המים.
  •  איראן הכחישה את הטענות האמריקאיות והאשימה גורמים זרים באחריות לפעולה, שבוצעה בעיצומו של ביקור ראש ממשלת יפן בטהראן. בחודש שעבר (12 במאי 2019) נפגעו ארבע ספינות מטען מסחריות (שתיים סעודיות, אחת נורבגית ואחת של מאע”מ) מפעולת חבלה בסמוך למיצר הורמוז ליד אמירות פוג’ירה. צוות חקירה בינלאומי קבע בשבוע שעבר, כי התקיפה בוצעה על-ידי מדינה זרה, שהשתמשה בצוללנים על סירות מהירות שהטמינו מוקשים ימיים בכלי השייט. החוקרים לא נקבו, עם זאת, בשמה המפורש של איראן.
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • סגן מפקד משמרות המהפכה, עלי פדוי (Ali Fadavi), כינה את נוכחות איראן בסוריה “מימוש חובה אלוהית”. בטקס לזכרם של לוחמים איראנים, שנהרגו במלחמת איראן-עיראק, אמר פדוי, כי המהפכה האסלאמית אינה מוגבלת לאזור גיאוגרפי אחד וכי אחד הביטויים היפים של הדבקות במהפכה הוא נוכחות צעירים איראנים במרחק אלפי קילומטרים מגבול איראן והניצחון שהשיגו. פדוי אמר, כי אפילו אויבי המהפכה האסלאמית מודים בניצחון הצעירים האיראנים בסוריה. ארה”ב, מדינות אירופה והמדינות הערביות “הריאקציוניות” התנגדו לממשלה הנוכחית בסוריה וחתרו להפילה, אך לא הצליחו בכך משום שאיראן לא איפשרה זאת, אמר פדוי (תסנים, 2 ביוני 2019).
  • העיתון הלבנוני אלמדן דיווח (2 ביוני 2019) על צמצום נוכחותן של מיליציות פרו-איראניות בדמשק בעקבות לחץ רוסי. על-פי דיווח זה, בתום המערכה הצבאית באזור דמשק, החלו הרוסים להפעיל לחץ על האיראנים לצאת מן העיר ולחדול מהפצת השיעה. בעקבות כך, החלו לוחמי המיליציות השיעיות הפרו-איראניות לסגת מעשרות עמדות צבאיות וממלונות בהם השתכנו בדמשק. העיתון ציטט מקורות צבאיים בכירים, שטענו כי מספר לוחמי המיליציות השיעיות בדמשק ירד ביותר מ-70% בשנה האחרונה וכי מספר התמונות של מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, ומנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, התלויות ברחבי העיר פחת, אף הוא. עם זאת, האיראנים עדיין מחזיקים בכמה עשרות מפקדות ומשרדים באזורים מסוימים בדמשק בהם פועלים קצינים איראנים ועיראקים. כמו כן ניכרת פעילות גוברת של עולי רגל שיעים באזור המקומות הקדושים לשיעה בדמשק. במקביל לירידה בנוכחות הצבאית האיראנית, חלה עלייה בנוכחות הצבאית הרוסית ברחובות דמשק ובשווקי העיר.
  • משלחת מטיפים וקוראי קוראן איראנים נשלחה במהלך חודש רמצ’אן לסוריה. המטיפים השתתפו בטקסים דתיים בדמשק, בחמאה, בחלב, תדמור, אלמיאדין, אלבוכמאל, דיר אל-זור, בבל וחמץ. סוכנות הידיעות האיראנית קוראן דיווחה, כי בכוונת איראן להרחיב את הפעילות הדתית בסוריה ולהקים מרכזים ללימוד קוראן ברחבי המדינה (iqna.ir, 9 ביוני 2019).
  • איראן שחררה ב-11 ביוני 2019 את איש העסקים הלבנוני, נזאר זכא (Nizar Zakka), שהורשע בריגול לטובת ארה”ב. זכא, תושב ארה”ב שהוחזק במעצר באיראן מאז 2015, לווה בחזרה ללבנון על-ידי מנהל הביטחון הכללי הלבנוני, אבראהים עבאס. דובר הרשות השופטת האיראני, ע’לאם-חסין אסמאעילי (Gholam-Hossein Esmaili), אמר, כי זכא שוחרר בעקבות בקשה רשמית, שהעביר לאיראן נשיא לבנון, מישל עון. הוא ציין, כי בקשת החנינה אושרה על-ידי הרשות השופטת לאחר התייעצות עם המועצה העליונה לביטחון לאומי ועם חזבאללה, ומאחר שזכא ריצה למעלה משליש מתקופת מאסרו והפגין התנהגות טובה (פארס, 11 ביוני 2019). דובר המועצה העליונה לביטחון לאומי, כיואן ח’סרוי (Keivan Khosravi), אמר, אף הוא, כי שחרורו של זכא התאפשר בעקבות בקשת נשיא לבנון ותיווך של מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה. הוא ציין, כי בקשת נשיא לבנון נענתה בחיוב בשל תמיכתו ב”חזית ההתנגדות” בלבנון (תסנים, 11 ביוני 2019).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • שר החוץ האיראני, מחמד ג’ואד זריף, נפגש ב-10 ביוני 2019 עם פאלח פיאד (Falih Fayyad), היועץ לביטחון לאומי של עיראק וראש “הגיוס העממי” (אלחשד אלשעבי, ארגון הגג של המיליציות העיראקיות). השניים דנו ביחסים בין שתי המדינות ובדרכים להרחיבם ובהתפתחויות האחרונות באזור (איסנ”א, 11 ביוני 2019).
  • יחיא רחים צפוי (Yahya Rahim Safavi), יועצו הצבאי הבכיר של מנהיג איראן ומפקד משמרות המהפכה לשעבר, אמר במהלך ביקור במחוז ח’וזסתאן שבדרום מערב איראן, כי עיראק וסוריה משלימות את איראן מבחינה אסטרטגית ויש לחברן באמצעות מסילות רכבת. הוא ציין, כי אם יהיה ניתן לחבר את מסילת הרכבת ממערב איראן לבגדאד דרך מעבר הגבול ח’סראוי (Khosravi) שבמחוז כרמאנשאה או מח’רשמהר (Khoramshahr) שבמחוז ח’וזסתאן לבצרה שבדרום עיראק, ייווצר מסדרון, שיחבר את מדינות מרכז אסיה לים התיכון דרך איראן, עיראק וסוריה. איראן תוכל, לדבריו, להרוויח מיליארדי דולרים ממעבר סחורות דרך מסדרון זה. צפוי הוסיף, כי הברית בין איראן, עיראק וסוריה יכולה לשמש ציר כלכלי, פוליטי, ביטחוני והגנתי נגד “המשטר הציוני” וארה”ב (אירנ”א, 12 ביוני 2019).
  • אתר החדשות האיראני משרק ניוז (Mashregh News), המזוהה עם משמרות המהפכה, דיווח (11 ביוני 2019) על מאמצי ארה”ב לבלום את מאמצי איראן ליצור ציר יבשתי מטהראן אל הים התיכון. האתר דיווח, כי ארה”ב הפסיקה לאחרונה באופן פתאומי את האימונים, שהעבירו כוחות אמריקאים בבסיס הצבאי עין אלאסד ללוחמים מקרב השבטים הסונים בצפון מחוז אנבאר במטרה להכשירם למאבק נגד דאעש. לטענת האתר, הפסקת האימונים היא חלק מניסיון אמריקאי לערער את הביטחון באזור כדי להרחיב את ההשפעה הצבאית האמריקאית ולשבש את מאמצי איראן להשמיש את הציר היבשתי דרך עיראק וסוריה לים התיכון. עוד דיווח האתר, כי האמריקאים, החוששים מהשמשת הציר היבשתי על-ידי איראן, גם העבירו כוחות וציוד צבאי משטח ירדן לבסיסים הצבאיים המשמשים את הכוחות האמריקאים במחוז אנבאר כדי לקרבם למרחב הפעילות של המיליציות העממיות העיראקיות באזור מעבר הגבול אלקאא’ם בין סוריה לעיראק.
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • בנאומים שנישאו לרגל “יום ירושלים” ברצועת עזה הודו בכירים בחמאס ובג’האד האסלאמי בפלסטין לאיראן על התמיכה בפלסטינים. בכיר חמאס אסמאעיל רצ’ואן נאם ב”מחנה השיבה” במזרח העיר עזה והודה לאיראן ול”ציר ההתנגדות” על תמיכתם ב”התנגדות” (דף הפייסבוק של אסמאעיל רצ’ואן, 31 במאי 2019).
  • בנאום, שנשא יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, באירוע לרגל “יום ירושלים” ברצועת העזה ב-30 במאי 2019, הצהיר, כי במהלך מבצע “עמוד ענן” (2012) פגעו הארגונים הפלסטינים לראשונה בתל אביב באמצעות רקטות פג’ר, שסיפקה להם איראן, וכי במהלך מבצע “צוק איתן” (2014) פגעו הארגונים בתל אביב באמצעות 370 רקטות, בהן רקטות פג’ר, שסיפקה איראן, ורקטות מתוצרת מקומית, שהסיוע הכספי האיראני איפשר את ייצורן (אלמיאדין, 30 במאי 2019).
  • בנאום, שנשא זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, באירוע לרגל “יום ירושלים” ברצועה, אמר הבכיר הפלסטיני, כי איראן הינה המדינה היחידה התומכת בפלסטינית מול “תוקפנותה” של ישראל וכי התמיכה האיראנית מתבטאת בנשק ובידע, שאיראן העבירה ל”התנגדות”. לדבריו, הג’האד האסלאמי בפלסטין מחויב לפלסטין, לירושלים ולקו של ח’מיני, מייסד המהפכה האסלאמית. אלנח’אלה בירך את קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, על תמיכתו והוסיף כי סלימאני מכיר אישית את רוב מנהיגי ה”התנגדות”. לדבריו, איראן ממשיכה לתמוך ב”התנגדות” ובזכות זאת ההתנגדות תמשיך להתקדם (אלמנאר, 30 במאי 2019).
  • באירוע שהתקיים לכבוד “יום ירושלים” ברצועת עזה הודיע המנחה, כי איראן החליטה להעניק סיוע כספי למשפחות ההרוגים, שהרשות הפלסטינית הפסיקה להעביר את הקצבאות עבורן.  לדבריו, הסיוע הינו בסכום של 651 אלף דולר ומיועד ל-1,540 הרוגים, שהופסקה העברת הקצבאות למשפחותיהם. משפחתו של הרוג רווק תקבל 200 דולר, ומשפחתו של הרוג נשוי תקבל 600 דולר. לדברי המנחה, המענק גם מיועד ל-242 פצועי ”צעדת השיבה”. לדבריו, איראן תמשיך לאמץ את פצועי “צעדות השיבה” ברצועה (צפא, 30 במאי 2019; אתר רדיו צות אלאקצא, 30 במאי 2019).
  • מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, שב והביע את ביטחונו בניצחונו הקרוב של העם הפלסטיני במאבק נגד ישראל. בפגישה עם שגרירי מדינות מוסלמיות לרגל עיד אלפטר (5 ביוני 2019) אמר ח’אמנהאי, כי נקודת המבט של הרפובליקה האסלאמית, בשונה מזו של כמה מנהיגים ערבים ותיקים שהאמינו שיש להשליך את היהודים לים, היא שהמאבק הפלסטיני צריך להמשיך במישור הצבאי, הפוליטי והתרבותי עד שה”כובשים” ייכנעו לרצונו של העם הפלסטיני. מנהיג איראן מתח ביקורת על מדינות מוסלמיות החותרות לפשרה עם ישראל וקרא לכל מדינות האסלאם להתאחד נגד “הנוכחות הפושעת של האויב הכובש בפלסטין” במקום להיאבק זו בזו (פארס, 5 ביוני 2019).