מבט לאיראן

20 באוקטובר 2022 – 3 בנובמבר 2022 מאת: ד"ר רז צימט
פגישת הנשיא ראיסי עם שר החוץ מקדאד (אירנ

פגישת הנשיא ראיסי עם שר החוץ מקדאד (אירנ"א, 2 בנובמבר 2022).

פגישת שר החוץ הסורי עם שגריר איראן בדמשק (איסנ

פגישת שר החוץ הסורי עם שגריר איראן בדמשק (איסנ"א, 28 באוקטובר 2022)

עולי רגל איראנים בדמשק (פארס, 31 באוקטובר 2022)

עולי רגל איראנים בדמשק (פארס, 31 באוקטובר 2022)

פגישת ראש ממשלת עיראק עם שגריר איראן בבגדאד (איסנ

פגישת ראש ממשלת עיראק עם שגריר איראן בבגדאד (איסנ"א, 28 באוקטובר 2022)

ביקור משלחת בראשות סגן שר החוץ האיראני בחבל הכורדי בצפון עיראק (איסנ

ביקור משלחת בראשות סגן שר החוץ האיראני בחבל הכורדי בצפון עיראק (איסנ"א, 22 באוקטובר 2022)

במוקד אירועי השבוע
  • מקורות סורים דיווחו על שלוש תקיפות מהאוויר, שיוחסו לישראל, נגד יעדים של המשטר הסורי, משמרות המהפכה והמיליציות הפרו-איראניות הקשורים להעברות אמצעי לחימה מתקדמים מאיראן.
  • ראש הארגון האיראני לעלייה לרגל נפגש בדמשק עם שר התחבורה הסורי ודן עימו בעידוד התיירות הדתית האיראנית למקומות הקדושים לשיעה בסוריה. בתוך כך, התחדשו טיסות עולי הרגל האיראנים מהעיר משהד שבאיראן לדמשק.
  • איראן בירכה על סיום המבוי הסתום הפוליטי בעיראק ועל כינון ממשלה חדשה בראשות מחמד שיאע אלסודאני. נשיא איראן ראיסי שלח אגרת ברכה לראש הממשלה הנבחר ושגריר איראן בבגדאד נפגש עימו זמן קצר לאחר אישור מינויו על ידי הפרלמנט העיראקי.
  • סגן שר החוץ האיראני ביקר בצפון עיראק ודן עם בכירים בממשל הכורדי בחיזוק קשרי המסחר בין איראן לחבל הכורדי. הביקור התקיים על רקע מתיחות גוברת בין איראן לחבל הכורדי בעקבות התקיפות האיראניות על מרכזים ויעדים של המחתרת הכורדית בצפון עיראק.
  • מזכ”ל ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלנח’אלה, שיבח בריאיון לרשת אלג’זירה את הסיוע האיראני לפלסטינים ולארגונו. הוא ציין, עם זאת, כי הסיוע האיראני לארגון אינו עונה על צרכיו וכי חמאס קיבלה את חלק הארי של הסיוע, שזרם בשנים האחרונות לעזה.
המעורבות האיראנית בסוריה
  • שר החוץ הסורי, פיצל מקדאד (Faisal Mekdad), הגיע ב-2 בנובמבר 2022 לביקור בן שלושה ימים בטהראן, שבמהלכו נפגש עם בכירי הממשל האיראני, בהם הנשיא אבראהים ראיסי ושר החוץ אמיר-חסין עבדאללהיאן (Amir Hossein Abdollahian). הנשיא ראיסי הדגיש בפגישתו עם שר החוץ הסורי את הצורך לוודא את מימושם המלא של ההסכמים, שנחתמו בין שתי המדינות ואמר, כי לאחר שנים של משבר ועימות, סוריה נמצאת כיום במעמד המאפשר לה להרחיב את קשריה האסטרטגיים עם איראן לתחומים חדשים תוך התמקדות בשיתוף פעולה כלכלי (אירנ”א, 2 בנובמבר 2022).
  • סוכנות הידיעות הסורית הרשמית דיווחה (22 באוקטובר 2022) על הפעלת מערכת ההגנה האווירית באזור דמשק בעקבות תקיפה ישראלית. בהודעת צבא סוריה נאמר, כי ב-21 באוקטובר 2022 בשעה 23:03 תקף חיל האוויר הישראלי מצפון מזרח הכנרת כמה יעדים באזור העיר דמשק וכי מערכות הנ”מ הסוריות הופעלו ויירטו את רוב הטילים. מקורות אופוזיציה סורים דיווחו כי בין היעדים שהותקפו היה מתקן, ששימש את כוח קדס של משמרות המהפכה סמוך לשדה התעופה הבינלאומי בדמשק, ומצבור תחמושת של המיליציות הפרו-איראניות במערב דמשק (עין אלפראת, 22 באוקטובר 2022). מדיווח נוסף עולה, כי התקיפה בדמשק כוונה נגד מחסנים של יחידה 4400 של חזבאללה העוסקת בהעברת ציוד צבאי לחזבאללה ופועלת בתיאום עם יחידה 190 של משמרות המהפכה (אלחדת’, 23 באוקטובר 2022). בצהרי ה-24 באוקטובר 2022 דיווחה סוכנות הידיעות הסורית הרשמית על תקיפה אווירית ישראלית נוספת, במהלכה נורה מטח טילים משטח ישראל לעבר מספר יעדים באזור דמשק. לפי אחד הדיווחים, כוונה התקיפה לאתרים בהם אוחסנו משלוחי אמצעי לחימה, שנשלחו מאיראן עבור חזבאללה והמיליציות הפרו-איראניות בסוריה (אלג’זירה, 24 באוקטובר 2022). ב-27 באוקטובר 2022 לפנות בוקר מסר צבא סוריה על תקיפה ישראלית נוספת של כמה עמדות באזור דמשק. מקורות סורים מקומיים דיווחו על ארבעה פיצוצים שנשמעו סמוך למתחם השיעי א-סידה זינב מדרום לדמשק, יממה לאחר נחיתתו של מטוס מטען בשירות משמרות המהפכה בשדה התעופה הבינלאומי של דמשק (אוריינט נט, 27 באוקטובר 2022).
  • שר החוץ האיראני, אמיר עבדאללהיאן (Amir Abdollahian), שוחח ב-23 באוקטובר 2022 בטלפון עם שר החוץ הסורי, פיצל מקדאד (Faisal Mekdad), ודן עימו בסוגיות בילטרליות, אזוריות ובינלאומיות. עבדאללהיאן הדגיש בשיחה את תמיכתה הנמשכת של איראן בסוגיה הפלסטינית, ב”חזית ההתנגדות” ובסוריה ואת הצורך בהרחבת הקשרים בין שתי המדינות, במיוחד במישורים הכלכלי והמסחרי (תסנים, 23 באוקטובר 2022).
  • שגריר איראן בדמשק, מהדי סבחאני (Mehdi Sobhani), נפגש ב-28 באוקטובר 2022 עם שר החוץ הסורי, פיצל מקדאד. בפגישה גינה מקדאד את הפיגוע, שהתרחש ב-27 באוקטובר במסגד שאה צ’ראע’ (Shah Cheragh) שבעיר שיראז (איסנ”א, 28 באוקטובר 2022).
  • ראש הארגון האיראני לעלייה לרגל, צאדק חסיני (Sadegh Hosseini), נפגש בדמשק עם שר התחבורה הסורי, זהיר ח’זים (Zuhair Khazim), ודן עימו בדרכים להקל על כניסתם של עולי רגל איראנים לסוריה באמצעות טיסות. השניים הדגישו את הצורך לנקוט בצעדים, שיסייעו לענף התיירות הדתית, ולהוזיל את עלויות הטיסות בין שתי המדינות כדי להגדיל את היקף התיירים האיראנים המבקשים לבקר במקומות הקדושים לשיעה בסוריה (איסנ”א, 24 באוקטובר 2022). בתוך כך, התחדשה בסוף אוקטובר הטסתם של אזרחים איראנים ממשהד לדמשק למטרת ביקור במקומות הקדושים לשיעה בדמשק. טיסות עולי הרגל התחדשו לאחר הפסקה של כארבעה חודשים בעקבות הסכמות, שהושגו בין שלטונות איראן וסוריה בנוגע להבטחת ביטחונם ובריאותם של עולי הרגל האיראנים (פארס, 29 באוקטובר 2022).
  • שגריר איראן בסוריה, מהדי סבחאני, נפגש בסוף אוקטובר עם נציגי חברות איראניות, שהשתתפו בתערוכת התעשייה הבינלאומית Big4Show בדמשק, ודן עימם בדרכים לחזק את שיתוף הפעולה המסחרי והכלכלי בין איראן וסוריה. בתערוכה נטלו חלק 11 חברות איראניות מתחומים שונים (איסנ”א, 30 באוקטובר 2022).
המעורבות האיראנית בעיראק
  •  איראן בירכה על כינון הממשלה החדשה בעיראק בראשות מחמד שיאע אלסודאני (Mohammed Shaya’a al-Sudani), שקיבלה את אמון הפרלמנט ב-27 באוקטובר 2022. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו בירך שגריר איראן בבגדאד, מחמד כאט’ם אל-י צאדק (Mohammad Kazem Al-e Sadegh), את אלסודאני על בחירתו ועל היציאה מהמבוי הסתום הפוליטי, שנמשך בשנה האחרונה, ואיחל הצלחה לממשלה החדשה בשירות העם העיראקי על עדותיו השונות. השגריר האיראני ציין, כי איראן תמכה ותמשיך לתמוך בנתיב הדמוקרטי בעיראק ומושיטה את ידה לחיזוק הקשרים עם הממשלה החדשה. ב-28 באוקטובר 2022 נפגש אל-י צאדק עם ראש הממשלה הנבחר ודן עימו בהרחבת הקשרים בין שתי המדינות בתחומים השונים ובשיתוף הפעולה ביניהן בזירות האזורית והבינלאומית (איסנ”א, 28 באוקטובר 2022).
  • נשיא איראן, אבראהים ראיסי, בירך, אף הוא, את ראש הממשלה העיראקי הנבחר. באיגרת ברכה לאלסודאני הדגיש ראיסי את תמיכתה הנמשכת של איראן בעיראק והביע תקווה להרחבת הקשרים ושיתוף הפעולה בין שתי המדינות (פארס, 28 באוקטובר 2022).
  •  סגן שר החוץ האיראני לדיפלומטיה כלכלית, מהדי צפרי (Mehdi Safari), ביקר בסוף אוקטובר בחבל כורדיסטאן שבצפון עיראק ונפגש עם בכירים בממשל הכורדי, בראשם מסרור בארזאני (Masrour Barzani), ראש ממשלת כורדיסטאן העיראקית. בפגישה דנו שני הצדדים ביחסים בין איראן לחבל הכורדי, ובמיוחד בחיזוק קשרי המסחר ביניהם. בפגישה השתתפו גם הקונסול הכללי של איראן בארביל, נצראללה רשנודי (Nasrollah Rashnoudi), וסגן שר הכלכלה האיראני, עלי פכרי (Ali Fekri). במהלך הביקור התכנסה הוועדה הכלכלית המשותפת לאיראן ולחבל הכורדי ודנה בהרחבת קשרי המסחר, הכלכלה ותעשייה בין הצדדים (איסנ”א, 22 באוקטובר 2022). ביקור המשלחת האיראנית התקיים על רקע מתיחות גוברת בין איראן לחבל הכורדי בעקבות התקיפות האיראניות על מרכזים ויעדים של המחתרת הכורדית בצפון עיראק.
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • מזכ”ל ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלנח’אלה, התייחס בריאיון לרשת הטלוויזיה אלג’זירה (23 באוקטובר 2022) לתמיכת איראן בפלסטינים ואמר, כי איראן היא בעלת בריתם של תנועת הג’האד ושל העם הפלסטיני, משום שהיא נוקטת עמדה ברורה בזכות ההתנגדות הפלסטינית ונגד ישראל. זאת, בשונה מממשלות ערביות רבות ההוא הצביע על תמיכתה של איראן בג’האד האסלאמי ובכל קבוצות “ההתנגדות הפלסטינית”. זאת, בשעה שמשטרים ערבים רבים מתקרבים לישראל ונוקטים מדיניות פרו-אמריקאית. הוא הוסיף, עם זאת, כי הסיוע האיראני לג’האד האסלאמי כמעט ואינו עונה על צרכי הארגון במצב הנוכחי וכי חמאס קיבלה את חלק הארי של הסיוע הכספי והצבאי האיראני, שהגיע בשנים האחרונות לעזה. עוד אמר מזכ”ל הג’האד האסלאמי הפלסטיני, כי קיימת הפרזה בטענות כי איראן היא שמנהלת את האירועים בשטח ואת המלחמות בעזה נגד ישראל. בתשובה לשאלה האם ארגונו יגיב אם ישראל תתקוף את איראן, אמר נח’אלה כי הדבר תלוי בנסיבות וכי אינו רוצה להשמיע עמדות מראש בסוגיות צבאיות בסדר גודל כזה.