מבט לאיראן

23 בפברואר - 8 במרץ, 2020 מאת: ד"ר רז צימט
פרהאד דביריאן (מימין), שנהרג בדמשק (פארס, 7 במרץ 2020)

פרהאד דביריאן (מימין), שנהרג בדמשק (פארס, 7 במרץ 2020)

סיד עלי זנג'אני, הרוג איראני במתקפה התורכית

סיד עלי זנג'אני, הרוג איראני במתקפה התורכית

מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה עם בנו של מפקד החטיבה האפגאנית, שנהרג בסוריה ב-2015 (ערוץ טלגרם המזוהה עם אסמאעיל קאא'ני, 28 בפברואר 2020).

מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה עם בנו של מפקד החטיבה האפגאנית, שנהרג בסוריה ב-2015 (ערוץ טלגרם המזוהה עם אסמאעיל קאא'ני, 28 בפברואר 2020).

אבו-פדכ אלמחמדאוי לצד קברו של קאסם סלימאני (משרק ניוז, 24 בפברואר 2020)

אבו-פדכ אלמחמדאוי לצד קברו של קאסם סלימאני (משרק ניוז, 24 בפברואר 2020)

מזכ

מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין בריאיון ל"אלקדס אליום" (פארס, 1 במרץ 2020)

במוקד אירועי השבוע
  • על רקע העימות הגובר בין תורכיה לכוחות התומכים במשטר אסד במרחב אדלב, פרסם “מרכז הייעוץ הצבאי האיראני בסוריה” הודעה חריגה, שבה איים להגיב על המשך התקיפות התורכיות באזור. בתקיפות נהרג איש דת איראני וכמה לוחמים של חזבאללה ושל המיליציות השיעיות הפרו-איראניות. במקביל להודעת המפקדה האיראנית בסוריה, קראה איראן לחידוש תהליך ההסדרה בהשתתפות נציגי רוסיה, איראן ותורכיה. הנשיא רוחאני שוחח עם נשיאי רוסיה ותורכיה והדגיש את הצורך בכינוס התייעצויות בין נציגי שלוש המדינות לאור המשבר המתמשך באדלב.
  • ראש ממשלת עיראק לשעבר, איאד אלעלאוי, האשים את יועצו לעניינים בינלאומיים של מנהיג איראן, עלי-אכבר ולאיתי, בהתערבות בתהליך הקמת הממשלה החדשה בעיראק. דבריו נאמרו על רקע כישלון ראש הממשלה העיראקי הנבחר, מחמד תופיק עלאוי, במלאכת הרכבת הממשלה, שאילץ אותו להתפטר בשבוע שעבר לאחר כחודש בלבד בתפקיד. בתוך כך, קיים עבד אלעזיז אלמחמדאוי (אבו-פדכ), מחליפו של אבו-מהדי אלמהנדס, שחוסל על-ידי ארצות-הברית בראשית ינואר 2020 (יחד עם סלימאני) ביקור באיראן. מעורבותו האפשרית של ולאיתי בתהליך הקמת הממשלה החדשה בבגדאד וביקורו של אבו-פדכ בטהראן עשויים לחזק את ההערכה, כי חיסול סלימאני עשוי להביא לביזור חלק מסמכויותיו לידי בכירים איראנים אחרים ולמפקדי השלוחים האיראנים המקומיים הפועלים באזור.
  • בכירים פלסטינים שבו ושיבחו את הסיוע הנרחב, שהעניק קאסם סלימאני לארגוני הטרור הפלסטינים. מזכ”ל הג’האד האסלאמי הפלסטיני, זיאד אלנח’אלה, אמר בריאיון לרשת אלקדס אליום, כי סלימאני היה אחראי באופן אישי להעברת אמצעי לחימה מתקדמים לידי הארגון והפך את “המהפכה הפלסטינית” מקבוצות צבאיות חשאיות לצבא עוצמתי בעל נשק ויכולות. ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, שיבח, אף הוא, את סלימאני ודחה את הביקורת שנשמעה על השתתפות נציגי חמאס בטקסי הלווייתו באיראן.
המעורבות האיראנית בסוריה
  • סיד עלי זנג’אני (Seyyed Ali Zanjani), איש דת איראני, נהרג ב-28 בפברואר 2020 בתקיפות, שביצע חיל האוויר התורכי כנגד הכוחות התומכים במשטר אסד במחוז אדלב שבצפון סוריה (פארס, 29 בפברואר 2020). התקיפות באו בעקבות הפצצות של צבא סוריה ב-27 בפברואר 2020, שבה נהרגו 36 חיילים תורכים.
  • בעקבות תקיפות תורכיה בצפון סוריה, פרסם מרכז הייעוץ הצבאי האיראני בסוריה הודעה חריגה, שבה איים להגיב על המשך התקיפות נגד הכוחות התומכים במשטר אסד. בהודעה נאמר, כי כוחות משמרות המהפכה, חזבאללה ו”ההתנגדות”, שהשתתפו בפעילות הצבא הסורי באזור במאמץ לפתוח את הכביש המהיר חלב-דמשק (M5), הותקפו על-ידי הצבא התורכי מהאוויר בסיוע ארטילרי ותוך שימוש בטילים מדויקים. בעקבות תקיפה זו, נשלחו מתווכים לצבא תורכיה במאמץ למנוע את המשך התקיפות, אך אלה נמשכו והביאו למותם של כמה לוחמים. התותחנים של צבא סוריה הגיבו למקורות האש, אך הכוחות האיראנים הודיעו לצבא תורכיה באמצעות מתווכים, כי אין בכוונתם להתעמת עם הכוחות התורכים, וניתנה הנחיה לכוחות שתחת פיקוד מרכז הייעוץ, שלא לתקוף את הכוחות התורכים באדלב. אף על-פי כן, המשיך צבא תורכיה בהפגזות ארטילריות על עמדות ומרכזים של צבא סוריה והכוחות התומכים בו. מרכז הייעוץ האיראני קרא בהודעתו לכוחות התורכים לפעול באופן הגיוני על בסיס האינטרסים של העמים בסוריה ובתורכיה וללחוץ על ההנהגה התורכית לשמור על השקט ולהימנע משפיכת דמם של החיילים התורכים על אדמת סוריה. המרכז הדגיש בהודעתו, כי הכוחות התורכים נמצאים בטווח הכוחות האיראנים, המסוגלים לנקום על המשך ההפצצות התורכיות, ושב על מחויבותו להמשך התמיכה בממשלת סוריה ובצבאה במערכה נגד הטרור עד לשחרורה המוחלט של אדמת סוריה (תסנים, 1 במרץ 2020).
  • על רקע המתיחות הגוברת באדלב, שוחח נשיא איראן, חסן רוחאני, ב-29 בפברואר 2020 עם נשיאי רוסיה ותורכיה ודן עימם בהתפתחויות באזור. בשיחתו עם הנשיא ארדואן אמר רוחאני, כי סוגיית אדלב מסובכת מאוד לנוכח נוכחותם של “טרוריסטים” באזור והצורך להגן על חייהם של אזרחים חפים מפשע החיים שם. רוחאני הדגיש את הצורך בחידוש השיחות בין נציגי איראן, תורכיה ורוסיה לפתרון המשבר באדלב ולחיזוק תהליך ההסדרה, והביע את נכונות ארצו לארח סבב חדש של שיחות הסדרה על בסיס העקרונות שסוכמו בעבר, ובהם שמירת הלכידות הטריטוריאלית של סוריה, חיסול הטרור והגנה על חייהם של חפים מפשע. הוא ציין, כי הגברת המתיחות אינה משרתת את האינטרסים של אף אחד מהצדדים באזור וכי יש לפתור את הבעיות באמצעות דיאלוג. לאחר מכן, שוחח רוחאני עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ודן גם עימו במצב בסוריה ובצורך לקיים התייעצויות בין רוסיה, איראן ותורכיה לשם המשך המאבק בטרור וחיזוק תהליך אסטנה לקידום ההסדרה בסוריה (מהר, 29 בפברואר 2020). ההתפתחויות האחרונות באדלב נידונו גם בשיחה בין שר החוץ האיראני, מחמד ג’ואד זריף, לעמיתו הרוסי, סרגיי לברוב, שהתקיימה ב-4 במרץ 2020 (איסנ”א, 4 במרץ 2020).
  • מקורות תקשורת איראנים דיווחו (7 במרץ 2020), כי פרהאד דביריאן (Farhad Dabirian), מפקד במשמרות המהפכה, ששימש כאחראי עיריית זינביה שבדמשק ומפקדה לשעבר של העיר תדמור, נהרג ב-6 במרץ 2020 באזור מסגד סידה זינב שבדמשק (פארס, 7 במרץ 2020). בדיווחים האיראנים לא נמסרו פרטים אודות נסיבות מותו של המפקד האיראני.
  • בטקס, שהתקיים ב-28 בפברואר 2002 לזכרו של מפקד חטיבת פאטמיון האפגאנית, עלי-רזא תוסלי (אבו-חאמד) (Alireza Tavasoli, Abu-Hamed), שנהרג במתקפה של משטר אסד במחוז דרעא בפברואר 2015, שיבח מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, את פעילות החטיבה האפגאנית בסוריה. קאא’ני אמר, כי כאשר הגיעו לוחמי החטיבה לסוריה, היו רחובות המדינה נתונים בידי ארצות-הברית, אך כיום המצב נרגע, הלוחמים הצליחו להכות באמריקה ואלמלא היו מפגינים עוצמה כזו בשדה הקרב, לא היה מנוס ממשא ומתן עם ארצות-הברית (ערוץ הטלגרם “חדשות משמרות המהפכה”, 28 בפברואר 2020).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • עבד אלעזיז אלמחמדאוי (אבו-פדכ) (Abdulaziz al-Muhammadawi Abu-Fadak), שמונה לראש מטה “הגיוס העממי” (המיליציות השיעיות העיראקיות) כמחליפו של אבו-מהדי אלמהנדס, שחוסל על-ידי ארצות-הברית לצד מפקד כוח קדס בראשית ינואר 2020, קיים לאחרונה ביקור באיראן. במהלך הביקור ביקר אבו-פדכ בקברו של קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס לשעבר, בעיר כרמאן (משרק ניוז, 24 בפברואר 2020). בעקבות מינויו של אבו-פדכ לממלא מקומו של אלמהנדס, הכלילה אותו מחלקת המדינה האמריקאית ברשימת הטרור הגלובלית.
  • ראש ממשלת עיראק לשעבר, איאד אלעלאוי, האשים את איראן בהתערבות בתהליך הקמת הממשלה החדשה בעיראק. לטענת אלעלאוי, המשמש כיום כראש “הקואליציה הלאומית” של עיראק, הכתיב יועצו לעניינים בינלאומיים של מנהיג איראן, עלי-אכבר ולאיתי (Ali-Akbar Velayati), הנחיות להרכבת הממשלה למחמד תופיק עלאוי, שמונה בראשית פברואר 2020 כראש ממשלתה החדש של עיראק. הוא קרא לאיראן לכבד את ריבונותה של עיראק ולהבין, שהיא אינה יכולה להכפיף את עיראק ואת מדינות ערב לשליטתה (bultannews.com, 3 במרץ 2020). ראש הממשלה הנבחר, מחמד תופיק עלאוי, התפטר בשבוע שעבר מתפקידו לאחר כחודש בלבד בתפקיד, משום שלא עלה בידו להרכיב ממשלה.
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • דובר משרד החוץ האיראני, עבאס מוסוי (Abbas Mousavi), גינה את תקיפות ישראל נגד יעדי הג’האד האסלאמי הפלסטיני בעזה ובדמשק ב-23 בפברואר 2020. מוסוי הצהיר, כי איסוף גופתו של אחד משני המחבלים, שהניחו מטען חבלה בסמוך לגדר הביטחון בדרום רצועת עזה, על-ידי צה”ל היא צעד “ברברי ובלתי אנושי” המעיד על כך שהציונים אינם מחויבים לעקרונות אנושיים ומוסריים. הוא שיבח את “ההתנגדות הפלסטינית” על מאבקה נגד “כובשי פלסטין” והביע צער על אדישות המוסדות הבינלאומיים לנוכח “הפשעים החוזרים ונשנים מצד המשטר הישראלי בפלסטין הכבושה” ותקיפותיו נגד המדינות השכנות (תסנים, 25 בפברואר 2020).
  • מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלנח’אלה, שיבח בריאיון לרשת אלקדס אליום את הסיוע, שהעניק קאסם סלימאני לארגון. הוא ציין, כי בעזה יש כיום אלפי טילים המסוגלים לפגוע בכל “הערים הציוניות” וכי סלימאני היה אחראי באופן אישי להעברת אמצעי הלחימה לידי הארגון, פיקח על פעולות מורכבות ונסע לכמה מדינות כדי לאפשר את העברת הנשק לעזה. לדברי אלנח’אלה, סלימאני הפך את “המהפכה הפלסטינית” מקבוצות צבאיות חשאיות לצבא עוצמתי בעל נשק ויכולות. הוא לא הסתפק אך ורק בהעברת טילים מוכנים אלא הכניס שינוי איכותי בנוגע לסוגיית הטילים (פארס, 1 במרץ 2020).
  • בתוך כך התייחס ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, לביקורת שנשמעה על השתתפות נציגי התנועה בהלוויית קאסם סלימאני בחודש ינואר באיראן ואמר, כי השתתפותם בטקסי ההלוויה הייתה “עניין טבעי”. בריאיון לערוץ אלמיאדין אמר הניה, כי לסלימאני היה תפקיד מרכזי באזור (איסנ”א, 3 במרץ 2020).