מבט לאיראן

23-9 ביוני 2022 מאת: ד"ר רז צימט
פגישת המשלחת האיראנית למפגש תהליך אסטנה עם נציגי האו

פגישת המשלחת האיראנית למפגש תהליך אסטנה עם נציגי האו"ם (טהראן טיימס, 17 ביוני 2022).

פגישת סגן נשיא איראן עם שר התרבות והתיירות העיראקי (איסנ

פגישת סגן נשיא איראן עם שר התרבות והתיירות העיראקי (איסנ"א, 11 ביוני 2022).

פגישת שגריר איראן בעיראק עם חידר אלעבאדי (איסנ

פגישת שגריר איראן בעיראק עם חידר אלעבאדי (איסנ"א, 12 ביוני 2022).

נאצר אלשיח' עלי, סגן יו

נאצר אלשיח' עלי, סגן יו"ר אגודת הצדקה אלאנצאר בעזה (Iran Press, 13 ביוני 2022).

פגישת שגריר איראן באפגניסטאן עם נשיא אפגניסטאן לשעבר כרזאי (איסנ

פגישת שגריר איראן באפגניסטאן עם נשיא אפגניסטאן לשעבר כרזאי (איסנ"א, 20 ביוני 2022).

פגישת הקונסול האיראני במחוז הראת עם מושל המחוז (bakhtarnews.af, 19 ביוני 2022).

פגישת הקונסול האיראני במחוז הראת עם מושל המחוז (bakhtarnews.af, 19 ביוני 2022).

עיקרים
  • בעקבות תקיפת שדה התעופה הבינלאומי של דמשק בליל ה-9 ביוני 2022, שוחח שר החוץ האיראני עם עמיתו הסורי וגינה את התקיפה שיוחסה לישראל. דובר משרד החוץ האיראני הצהיר, כי סוריה אינה יכולה לשמש חצר אחורית לתוקפנות הישראלית וכי “ההתנגדות” היא התשובה הראויה לתוקפנות זו.
  • שתי מכליות איראניות נושאות כשני מיליון חביות נפט עגנו ב-13 ביוני 2022 מול חופי סוריה בעקבות הסכמות, שהושגו במהלך ביקורו האחרון של הנשיא בשאר אסד בטהראן במאי 2022. העיתון הסורי אלוטן דיווח, כי תנועת מכליות איראניות לסוריה הושעתה בחודשים האחרונים בשל קשיים הנוגעים לקו האשראי האיראני-סורי וכי סוגיה זו נפתרה במהלך ביקור הנשיא אסד באיראן.
  • שר החוץ העיראקי מתח בריאיון עיתונאי ביקורת חריגה על התערבות איראן בענייניה הפנימיים של ארצו ואמר, כי בגדאד הבהירה לטהראן שהיא זקוקה לשיתוף פעולה עימה ולא להתערבותה. הוא ציין, כי עיראק מעוניינת בקשרי שכנות טובים עם איראן, אך התערבות איראנית בענייניה אינה מקובלת עליה. הדברים נאמרו על רקע מתקפת כלי טיס בלתי מאויש באזור הקונסוליה האמריקאית בארביל שבצפון עיראק ב-8 ביוני 2022, שיוחסה למיליציות שיעיות פרו-איראניות.
  • שגריר איראן בבגדאד קיים פגישות נפרדות עם ראש ממשלת עיראק לשעבר ויו”ר קואליציית נצר, חידר אלעבאדי, עם שיח’ המאם חמודי, יו”ר המועצה האסלאמית העליונה של עיראק, ועם סיד עמאר אלחכים, ראש סיעת “החוכמה הלאומית” בפרלמנט העיראקי. הפגישות התקיימו על רקע המשבר הפוליטי המתמשך בעיראק, שהחריף לאחרונה בעקבות התפטרותם מהפרלמנט העיראקי של 73 חברי הפרלמנט מטעם זרם אלצדר שבהנהגת מקתצ’א אלצדר.
המעורבות האיראנית בסוריה
  • שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), שוחח ב-10 ביוני 2022 עם שר החוץ הסורי, פיצל מקדאד (Faisal Mekdad), וגינה את התקיפה, שיוחסה לישראל בליל ה-9 ביוני 2022 מדרום לדמשק. עבדאללהיאן אמר, כי איראן תעמוד תמיד לצדה של סוריה וכי המשך התקיפות הישראליות על התשתיות הסוריות מהווה הפרה של ריבונותה ושל החוק הבינלאומי. הוא הוסיף, כי שתיקת הקהילה הבינלאומית לנוכח התקיפות הישראליות מצערת ומבישה. שר החוץ הסורי הודה על תמיכת איראן בארצו ואמר, כי התוקפנות הישראלית באזור מעידה על חולשתו של “המשטר הציוני” וכי התקיפות הישראליות נועדו לחזק את הקבוצות הטרוריסטיות שנותרו בסוריה, לרבות דאעש וג’בהת אלנצרה. הוא הדגיש, כי תקיפות אלה רק יחזקו את נחישותה של סוריה להיאבק נגד הכיבוש והטרור (פארס, 10 ביוני 2022). דובר משרד החוץ האיראני, סעיד ח’טיבזאדה (Saeed Khatibzadeh), אמר במסיבת העיתונאים השבועית שלו, כי פעילות ישראל בסוריה משקפת את מצוקתה וציין, כי סוריה אינה יכולה לשמש חצר אחורית לתוקפנות הישראלית. הוא הוסיף, כי עמי האזור יודעים ש”ההתנגדות” היא התשובה הראויה לתוקפנות מצד “המשטר הציוני” (פארס, 13 ביוני 2022).
  • העיתון הסורי אלוטן דיווח (14 ביוני 2022), כי שתי מכליות איראניות נושאות כשני מיליון חביות נפט עגנו ב-13 ביוני 2022 מול חופי סוריה בעקבות הסכמות, שהושגו במהלך ביקורו האחרון של הנשיא בשאר אסד בטהראן בחודש מאי 2022. העיתון דיווח, כי בחודשים האחרונים הושעתה תנועת מכליות איראניות לסוריה בשל קשיים הנוגעים לקו האשראי האיראני-סורי. הסוגיה נפתרה במהלך ביקור הנשיא אסד בטהראן, שחתם על שלב חדש בהסכם מסגרת האשראי, שכלל אספקת מוצרי נפט מאיראן לסוריה. בעקבות כך, התאפשר חידוש תנועת המכליות בקו איראן-סוריה, שנועדה לסייע למשטר אסד להתמודד עם משבר הדלק במדינה. על פי דיווח זה, איראן תוסיף לשלוח מכליות לחופי סוריה באופן שגרתי ולפי לוחות זמנים מוגדרים ללא איחור.
  • עלי-אצע’ר ח’אג’י (Ali Asghar Khaji), יועצו הבכיר של שר החוץ האיראני, אמר בריאיון לסוכנות הידיעות הרוסית ספוטניק (15 ביוני 2022), כי עמדותיה של איראן בנוגע לסוריה ולתהליך ההסדרה במדינה קרובות לאלה של רוסיה. ח’אג’י השתתף במפגש נוסף של תהליך אסטנה להסדרה בסוריה, שנפתח ב-14 ביוני 2022 בנור סולטן, בירת קזחסטאן, בהשתתפות משלחות מאיראן, מרוסיה, מתורכיה, מסוריה ומטעם האופוזיציה הסורית.
פגישת המשלחת האיראנית למפגש תהליך אסטנה עם נציגי האו"ם (טהראן טיימס, 17 ביוני 2022).
פגישת המשלחת האיראנית למפגש תהליך אסטנה עם נציגי האו”ם (טהראן טיימס, 17 ביוני 2022).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • שר החוץ העיראקי, פואד חסין (Fuad Hussein), אמר בריאיון לרשת הטלוויזיה הערבית אלע’ד (al-Ghad) המשדרת ממצרים, כי ארצו מתנגדת להתערבות איראנית בענייניה הפנימיים. הוא ציין, כי בגדאד הבהירה לטהראן שהיא זקוקה לשיתוף פעולה עימה ולא להתערבותה. הוא הוסיף, כי יחסיה של עיראק עם איראן עברו משלב ה”שתיקה” לשלב ה”כנות” וכי ארצו אימצה גישה חדשה בשיחות שהיא מקיימת עם הצד האיראני. הוא הדגיש, כי עיראק מעוניינת בקשרי שכנות טובים עם איראן, אך התערבות איראנית בענייניה אינה מקובלת עליה (פארס, 13 ביוני 2022). דברי שר החוץ העיראקי נאמרו על רקע מתקפת כלי טיס בלתי מאויש באזור הקונסוליה האמריקאית בארביל שבצפון עיראק ב-8 ביוני 2022. במתקפה, שיוחסה למיליציות שיעיות פרו-איראניות, נפצעו שלושה בני אדם.
  •  סגן נשיא איראן לעניינים פרלמנטריים, מחמד חסיני (Mohammad Hosseini), נפגש ב-11 ביוני 2022 עם שר התרבות והתיירות העיראקי, חסן נאט’ם (Hassan Nazim) ודן עימו בשיתוף הפעולה התרבותי בין שתי המדינות. סגן הנשיא האיראני ציין, כי העמקת הקשרים התרבותיים יכולה להכשיר את הקרקע להרחבת הקשרים הבילטרליים והאזוריים בין טהראן ובגדאד. הוא קרא לשלטונות עיראק להקל על כניסתם של עולי רגל איראנים למקומות הקדושים לשיעה בעיראק (איסנ”א, 11 ביוני 2022).
פגישת סגן נשיא איראן עם שר התרבות והתיירות העיראקי (איסנ"א, 11 ביוני 2022).
פגישת סגן נשיא איראן עם שר התרבות והתיירות העיראקי (איסנ”א, 11 ביוני 2022).
  • ב-12 ביוני 2022 נפגש השר העיראקי עם שר התרבות האיראני, מחמד מהדי אסמאעילי (Mohammad Mehadi Esmaili), וחתם עימו על הצהרה משותפת בנוגע לחיזוק שיתוף הפעולה התרבותי בין שתי המדינות (תסנים, 12 ביוני 2022).
  • שגריר איראן בבגדאד, מחמד כאט’ם אל-י צאדק (Mohammad Kazem Al-e Sadegh), נפגש ב-12 ביוני 2022 בנפרד עם ראש ממשלת עיראק לשעבר ויו”ר קואליציית נצר, חידר אלעבאדי (Haider al-Abadi), ועם שיח’ המאם חמודי (Sheikh Humam Hamoudi), יו”ר “המועצה האסלאמית העליונה של עיראק”. לא נמסרו פרטים על אודות תכני הפגישות (איסנ”א, 12 ביוני 2022). ב-14 ביוני 2022 נפגש השגריר האיראני גם עם סיד עמאר אלחכים (Seyyed Ammar al-Hakim), ראש סיעת “החוכמה הלאומית” בפרלמנט העיראקי, ודן עימו בהתפתחויות בעיראק ובאזור ובדרכים להרחבת הקשרים בין שתי המדינות (פארס, 14 ביוני 2022).
פגישת שגריר איראן בעיראק עם חידר אלעבאדי (איסנ"א, 12 ביוני 2022).
פגישת שגריר איראן בעיראק עם חידר אלעבאדי (איסנ”א, 12 ביוני 2022).
  • שגריר איראן בבגדאד, מחמד כאט’ם אל-י צאדק, נפגש ב-17 ביוני 2022 עם שר התקשורת העיראקי, שהאב אחמד כאט’ם (Shihab Ahmed Kadhim), ודן עימו בהרחבת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בתחומי התקשורת, ובכלל זה בקידום פרויקטים משותפים בתחום התקשורת. כמו כן, השתתף השגריר בסדנה מיוחדת, שארגן הבנק המרכזי של עיראק, בנושא “שינויי אקלים, מדבר וביטחון לאומי”. בסדנה השתתפו נגיד הבנק המרכזי העיראקי, שר החקלאות ובכירים עיראקים נוספים (אירנ”א, 17 ביוני 2022).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  •  נאצר אלשיח’ עלי, סגן יו”ר אגודת הצדקה אלאנצאר בעזה, אמר בריאיון לסוכנות הידיעות “Iran Press” (13 ביוני 2022), כי איראן העבירה בשיתוף פעולה עם מוסד שהיד פלסטין סיוע למשפחות החללים והפצועים הפלסטינים בעזה. הוא ציין, כי כ-7,000 משפחות פלסטיניות בעזה מקבלות סיוע הומניטרי מהרפובליקה האסלאמית.
נאצר אלשיח' עלי, סגן יו"ר אגודת הצדקה אלאנצאר בעזה (Iran Press, 13 ביוני 2022).
נאצר אלשיח’ עלי, סגן יו”ר אגודת הצדקה אלאנצאר בעזה (Iran Press, 13 ביוני 2022).
המעורבות האיראנית באפגניסטאן
  • שגריר איראן בקאבול, בהאדר אמיניאן (Bahador Aminian), נפגש ב-20 ביוני עם סגן שר החוץ של הטאלבאן, שיר מחמד עבאס סתאנכזי (Sher Mohammad Abbas Stanekzai), ודן עימו בסוגיית הפליטים האפגאנים, בעיית הסמים ושיתוף הפעולה בין שתי המדינות. כמו כן, קיים השגריר בימים האחרונים פגישות נפרדות עם נשיא אפגניסטאן לשעבר, חאמיד כרזאי (Hamid Karzai), ועם ראש מועצת הפיוס הלאומי של אפגניסטן לשעבר, עבדאללה עבדאללה (Abdullah Abdullah), ודן עימם בהתפתחויות האחרונות באפגניסטאן ובאזור (איסנ”א, 20 ביוני 2022).
פגישת שגריר איראן באפגניסטאן עם נשיא אפגניסטאן לשעבר כרזאי (איסנ"א, 20 ביוני 2022).
פגישת שגריר איראן באפגניסטאן עם נשיא אפגניסטאן לשעבר כרזאי (איסנ”א, 20 ביוני 2022).
  •  הקונסול הכללי האיראני במחוז הראת, מחמד צדיקי-פר (Mohammad Sadighifor), נפגש ב-16 ביוני 2022 עם מושל המחוז, נור מחמד אסלאמג’אר (Noor Mohammad Islamjar), ודן עימו בהרחבת שיתוף הפעולה המסחרי והכלכלי בין איראן למחוז. בפגישה, שבה השתתף גם יו”ר קונסורציום המכרות האיראני, נידונה האפשרות להשקעות איראניות בתעשיית הכרייה באפגניסטאן (bakhtarnews.af, 19 ביוני 2022).

פגישת הקונסול האיראני במחוז הראת עם מושל המחוז (bakhtarnews.af, 19 ביוני 2022).