מבט לאיראן

24 ביוני– 8 ביולי 2021 מאת: ד"ר רז צימט
תמונה שמכילה מקורה, אדם, ישיבה, חדר התיאור נוצר באופן אוטומטי

פגישת הנשיא אסד עם יועצו הבכיר של שר החוץ האיראני (פארס, 28 ביוני 2021).

תמונה שמכילה אדם, איש, קיר התיאור נוצר באופן אוטומטי

מפקד זרוע האוויר והחלל של משה"מ חאג'יזאדה (אירנ"א, 2 ביולי).

دانایی‌فر: حمله به مقر حشد شعبی «هزینه سنگینی» برای آمریکا به همراه دارد/ واشنگتن در پی بازسازی داعش است

שגריר איראן לשעבר בעיראק, חסן דנאא'יפר (תסנים, 28 ביוני 2021).

פגישת שגריר איראן בדמשק עם ראשי הפלגים הפלסטינים בסוריה (אלעהד, 1 ביולי 2021).

פגישת שגריר איראן בדמשק עם ראשי הפלגים הפלסטינים בסוריה (אלעהד, 1 ביולי 2021).

במוקד אירועי השבוע
  • נשיא סוריה, בשאר אסד, שוחח בטלפון עם נשיא איראן הנבחר, אבראהים ראיסי, ואיחל לו הצלחה בתפקידו. השניים הדגישו את הצורך בחיזוק שיתוף הפעולה בין שתי המדינות ובהמשך התיאום ביניהן.
  • על רקע העימותים הנמשכים בין ארצות הברית למיליציות השיעיות בגבול סוריה-עיראק, תקף מפקד זרוע האוויר והחלל של משמרות המהפכה את הנוכחות הצבאית האמריקאית באזור. הוא טען, כי האמריקאים חותרים לפצל את סוריה ועיראק ולהשתלט על מקורות האנרגיה באזור וכי רק איראן מסוגלת לסכל מזימה זו. בתוך כך, דובר משרד החוץ האיראני גינה את התקיפה האמריקאית נגד יעדי המיליציות השיעיות בגבול סוריה-עיראק.
  • שגרירות איראן בבירות פרסמה הודעה בה נאמר, כי הגעת מכליות נפט איראניות ללבנון אינה זקוקה לאישור מצד ארצות הברית. ההודעה התפרסמה בתגובה לדברי שגרירת ארצות הברית בבירות, שהתייחסה לאפשרות לאספקת דלק מאיראן ללבנון. זאת, על רקע הצהרת מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, כי ארגונו השלים את כל ההכנות הדרושות לייבוא דלק מאיראן לנוכח המחסור החמור בדלק בארצו.
  • ראש ממשלת עיראק, מצטפא כאט’מי, הודיע, כי בכוונתו לבקר באיראן לאחר הקמת ממשלתו החדשה של הנשיא הנבחר, אבראהים ראיסי.
  • ראש הלשכה המדינית לשעבר של חמאס, ח’אלד משעל, שב ואישר בריאיון טלוויזיוני, כי איראן מסייעת לחמאס בנשק ובאמצעים טכנולוגיים, אך הוסיף, כי חמאס מעוניינת בשיפור הקשרים גם עם ערב הסעודית.
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • נשיא סוריה, בשאר אסד, שוחח ב-5 ביולי 2021 בטלפון עם נשיא איראן הנבחר, אבראהים ראיסי. אסד בירך את ראיסי על ניצחונו בבחירות לנשיאות ואיחל לו הצלחה בתפקידו. השניים הדגישו את הצורך בחיזוק שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בכל התחומים ובהמשך ההתייעצויות והתיאומים ביניהן (פארס, 5 ביולי 2021).
  • עלי-אצע’ר ח’אג’י (Ali-Asghar Khaji), יועצו הבכיר של שר החוץ האיראני, הגיע ב-28 ביוני 2021 לביקור בדמשק במהלכו נפגש עם בכירי הממשל הסורי, בראשם הנשיא בשאר אסד ושר החוץ פיצל אלמקדאד. בפגישתו עם הנשיא אסד הדגיש ח’אג’י את תמיכתה הנמשכת של איראן בסוריה, ואילו הנשיא אסד הביע את הערכתו על תמיכת איראן. השניים דנו בהתפתחויות האחרונות בסוריה ובזירה הבינלאומית, בהמשך תהליך ההסדרה בסוריה וביחסים בין שתי המדינות (פארס, 28 ביוני 2021).
  • ארגון התעופה האיראני מסר, כי סוריה העבירה בקשה לשיתוף פעולה בין שתי המדינות בתחום התעופה. בשיחה, שקיימו בכירי ארגון התעופה הסורי עם ראש ארגון התעופה האזרחית האיראני, תורג’ דהקאני זנגנה (Touraj Dehqani Zanganeh), הועלתה בקשה לשיתוף פעולה טכני והדרכתי בתחומי התעופה, ובכלל זה הכשרת בקרי טיסות וצוותים טכניים ותפעוליים ובדיקות טכניות של מטוסים סורים (אירנ”א, 30 ביוני 2021).
  • מפקד זרוע האוויר והחלל של משמרות המהפכה, אמיר-עלי חאג’יזאדה (Amir-Ali Hajizadeh), שב ותקף את נוכחותה הצבאית של ארצות הברית באזור. בנאום, שנשא בטקס בעיר קום לזכר אחד מלוחמי משמרות המהפכה שנהרגו בסוריה, אמר חאג’יזאדה, כי בעיית המזרח התיכון לא נפתרה בעקבות חיסול דאעש, משום שהאמריקאים עודם חותרים להשתלט על האזור. הוא השווה את דאעש לנגיף הקורונה ואמר, שכשם שהקורונה החלה במקום קטן בסין, התפשטה ברחבי העולם והגיעה עד אמריקה, כך גם דאעש נוצר במכוני המחקר האמריקאים, שביקשו להפיץ אותו ברחבי העולם המוסלמי. הוא הוסיף, כי בשונה מהקורונה, שאף מדינה לא יכלה להיות בטוחה מפניה, איראן הצליחה להגן על עצמה מפני דאעש בזכות תבונתו של מנהיג איראן והפעולות המהירות של קאסם סלימאני ולוחמי משמרות המהפכה, שניצבו בפני הארגון ומנעו את התפשטותו לאיראן עצמה. חאג’יזאדה הצהיר, כי האמריקאים תכננו ועודם מתכננים לפצל את סוריה, עיראק ומדינות אחרות במזרח התיכון ולהשתלט על מקורות האנרגיה והגז באזור, אך לא הצליחו במזימתם זו בזכות התערבות איראן. אף אחד לא הזמין את האמריקאים לסוריה, ובכל זאת הם מקיימים נוכחות צבאית בבסיסים במזרח המדינה (אירנ”א, 2 ביולי 2021).
  • בהודעה, שפרסמה שגרירות איראן בבירות בטוויטר (26 ביוני 2021), נאמר, כי הגעת מכליות נפט איראניות לבירות אינה זקוקה לאישור מצד שגרירת ארה”ב בלבנון, שאינה צריכה להתערב ביחסי האחווה בין איראן ללבנון. ההודעה התפרסמה בתגובה לדברי השגרירה, שהתייחסה לאפשרות שאיראן תספק דלק ללבנון. בתוך כך, שב ומזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, והתייחס להבטחתו לדאוג לאספקת דלק מאיראן ללבנון. בנאומו הטלוויזיוני ב-25 ביוני אמר נצראללה, כי ארגונו השלים את כל ההכנות המנהלתיות והלוגיסטיות הדרושות לייבוא דלק מאיראן על רקע כישלון ממשלת לבנון לספק מענה למחסור החמור בדלק במדינה (נהאר נט, 25 ביוני 2021).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • ראש ממשלת עיראק, מצטפא כאט’מי, הודיע ב-24 ביוני 2021, כי הוא צפוי לנסוע לביקור בטהראן לאחר הקמת ממשלתו החדשה של הנשיא הנבחר אבראהים ראיסי. כאט’מי הצהיר, כי לעיראק קשרים טובים עם הנשיא האיראני החדש (תסנים, 24 ביוני 2021). קודם לכן, דיווח העיתון אלאוסט (24 ביוני 2021) מפי מקור מדיני עיראקי רם-דרג, כי כאט’מי מתכנן להגדיר קווים ברורים, שיבדילו בין מדיניות איראן ל”פעולות מסוכנות”, המבוצעות על-ידי הקבוצות הפרו-איראניות בעיראק.
  • דובר משרד החוץ האיראני, סעיד ח’טיבזאדה (Saeed Khatibzadeh), גינה את התקיפה האמריקאית, שבוצעה בלילה שבין ה-27 ל-28 ביוני 2021 בגבול סוריה-עיראק נגד יעדים השייכים למיליציות השיעיות המזוהות עם איראן. במסיבת העיתונאים השבועית שלו אמר ח’טיבזאדה, כי הממשל האמריקאי ממשיך בדרכו השגויה והכושלת של הממשל הקודם באזור. הוא קרא לממשל האמריקאי לשנות את דרכו ובמקום ליצור בעיות לתושבי האזור, לאפשר להם לקבוע את גורלם בעצמם ללא התערבות אמריקאית. דובר משרד החוץ ציין, כי פעולות ארצות הברית פוגעות בביטחון האזור וכי אחד הקורבנות לפגיעה זו היא ארצות הברית עצמה (איסנ”א, 28 ביוני 2021).
  • שגריר איראן לשעבר בעיראק, חסן דנאא’יפר (Hassan Danaeifar), אמר בריאיון לסוכנות הידיעות תסנים (28 ביוני 2021), כי התקיפה האמריקאית הייתה בעלת חשיבות טקטית נמוכה והזהיר כי ארצות הברית תשלם מחיר כבד על כך. הוא ציין, כי ארצות הברית אינה מבחינה בין מתקפות המבוצעות כחלק מ”התנגדות חוקית נגד הכובשים” לבין “הגיוס העממי” (מסגרת העל של המיליציות השיעיות העיראקיות), המהווה מערך צבאי עיראקי רשמי, ולכן תוקפת מפעם לפעם את המיליציות. הוא הוסיף, כי פעולותיה השגויות של ארצות הברית יאיצו את נסיגת הכוחות הצבאיים האמריקאים מעיראק ומהאזור.
  • סוכנות הידיעות שפק ניוז דיווחה (6 ביולי 2021), כי ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה, חסין טאא’ב, (Hossein Taeb) הגיע ב-5 ביולי 2021 לביקור חשאי בבגדאד במהלכו נפגש עם מפקדים במיליציות העיראקיות ודן עימם בתקיפה האמריקאית על יעדי המיליציות העיראקיות בגבול סוריה-עיראק. כמו כן, נפגש טאא’ב עם בכירים בממשל העיראקי ודן עימם בבחירות הפרלמנטריות הצפויות בעיראק.
  • בתוך כך, הכחיש שגריר איראן באו”ם, מג’יד תח’ת-רואנצ’י (Majid Takht-Ravanchi), את טענות ארצות הברית בנוגע למעורבות איראן בתקיפות נגד יעדים אמריקאים בעיראק. במכתב ליו”ר מועצת הביטחון של האו”ם, ציין תח’ת-רואנצ’י, כי איראן מעולם לא היתה מעורבת באופן ישיר או עקיף בתקיפות כלשהן נגד אישים או מתקנים אמריקאים בעיראק וכי כל האשמה בעניין זה נגד איראן היא שגויה וחסרת כל בסיס. הנציג האיראני גינה את התקיפה הצבאית האמריקאית נגד יעדי המיליציות השיעיות העיראקיות בגבול סוריה-עיראק המהווה, לדבריו, הפרה של ריבונות שתי המדינות ושל אמנת האו”ם (תסנים, 3 ביולי 2021).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • שגרירה החדש של איראן בדמשק, מהדי סבחאני (Mehdi Sobhani), נפגש עם ראשי הארגונים הפלסטינים בדמשק ודן עימם בהגברת התיאום בין קבוצות “חזית ההתנגדות”. בהתייחסו למדיניות איראן כלפי הסוגיה הפלסטינית בעקבות בחירתו של הנשיא אבראהים ראיסי, אמר סבחאני, כי תמיכת איראן בפלסטינים אינה ניתנת לשינוי. הוא ציין, כי טהראן מבינה היטב את חשיבות הסוגייה הפלסטינית עבור כלל המוסלמים (IranPress, 2 ביולי 2021).
  • ראש הלשכה המדינית לשעבר של חמאס, ח’אלד משעל, אמר בריאיון לרשת הטלוויזיה אלערביה (4 ביולי 2021), כי איראן מסייעת לחמאס בנשק ובאמצעים טכנולוגיים. הוא הדגיש, עם זאת, כי חמאס מעוניינת בשיפור הקשרים עם ערב הסעודית.