מבט לאיראן

24 בינואר 2021 – 7 בפברואר 2021 מאת: ד"ר רז צימט
פגישת ראש ממשלת סוריה עם חברי לשכת המסחר המשותפת לאיראן ולסוריה (אירנ

פגישת ראש ממשלת סוריה עם חברי לשכת המסחר המשותפת לאיראן ולסוריה (אירנ"א, 26 בינואר 2021).

פגישת שרי החוץ של עיראק ואיראן בטהראן (פארס, 3 בפברואר 2021).

פגישת שרי החוץ של עיראק ואיראן בטהראן (פארס, 3 בפברואר 2021).

פגישת הנשיא רוחאני עם שר החוץ העיראקי (אירנ

פגישת הנשיא רוחאני עם שר החוץ העיראקי (אירנ"א, 3 בפברואר 2021).

פגישת יועצו של יו

פגישת יועצו של יו"ר המג'לס עם שליחת האו"ם לעיראק (מהר, 1 בפברואר 2021).

מנהיג עצאא'ב אהל אלחק (mdeast.news, 2 בפברואר 2021).

מנהיג עצאא'ב אהל אלחק (mdeast.news, 2 בפברואר 2021).

עולי רגל איראנים במעבר הגבול מהראן בין איראן לעיראק (אירנ

עולי רגל איראנים במעבר הגבול מהראן בין איראן לעיראק (אירנ"א, 30 בספטמבר 2019).

במוקד אירועי השבוע
  • נמשכת פעילות ערה של מטוסי מטען איראנים וסורים בציר טהראן-דמשק. שלושה מטוסי מטען איראנים נחתו בימים האחרונים בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק ומטוס מטען סורי המריא מטהראן ונחת בשדה התעופה בחמימים שליד לאד’קיה.
  • שר החוץ העיראקי הגיע בראשית פברואר 2021 לביקור בטהראן, במהלכו נפגש עם בכירי הממשל האיראני, בראשם הנשיא, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי ושר החוץ. הבכירים האיראנים הדגישו את הצורך במימוש ההסכמים, שנחתמו בין איראן ועיראק להרחבת שיתוף הפעולה ביניהן, וקראו לנסיגה מהירה של הכוחות האמריקאים מעיראק ומהאזור.
  • שליחת מזכ”ל האו”ם לעיראק, ג’נין הניס-פלאסצ’רט, ביקרה בסוף ינואר 2021 בטהראן ונפגשה עם בכירים איראנים, בראשם יועצו הבכיר לעניינים בינלאומיים של מנהיג איראן ויועצו המיוחד של יו”ר המג’לס, שהדגישו את הקשרים ההדוקים בין טהראן ובגדאד ואת הצורך בנסיגה אמריקאית מעיראק.
  • פעילות במישור הכלכלי בין איראן לסוריה ולעיראק בצל קשיים נמשכים במימוש הסכמים להרחבת שיתוף הפעולה: חברי הועד המנהל של לשכת המסחר המשותפת לסוריה ולאיראן נפגשו בדמשק עם ראש ממשלת סוריה ודנו עימו בדרכים להרחבת שיתוף הפעולה המסחרי בין המדינות ולהסרת חסמים המעכבים ייצוא סחורות איראניות לסוריה. בתוך כך, הודיע בכיר במחוז ואסט שבמזרח עיראק על הסכמת ממשלת עיראק לפתוח מעבר גבול חדש בין שתי המדינות ואילו סגנו הראשון של נשיא איראן הצהיר, כי איראן מקדמת שיתוף פעולה עם עיראק להרחבת אזור הסחר החופשי שבגבול בין שתי המדינות.
  • מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלנח’אלה, שיבח במהלך ביקורו בשבוע שעבר במוסקבה את תמיכת איראן בפלסטינים וציין, כי קאסם סלימאני פיקח באופן אישי על העברת טילים ואמצעי לחימה רבים נוספים לעזה.
המעורבות האיראנית בסוריה
  • נמשכת פעילות ערה של מטוסי מטען איראנים וסורים בציר טהראן-דמשק. מקורות העוקבים אחר הפעילות במרחב האווירי דיווחו ב-28 בינואר על נחיתת מטוס מטען מדגם בואינג-747 של חברת קשם פארס אייר (Qeshm Fars Air), המשמשת את משמרות המהפכה, בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק. הוא שב לטהראן לאחר פריקת המטען שנשא. מטוס זה נצפה גם יומיים קודם לכן וב-3 בפברואר 2021 בנתיב זהה. מטוס מטען נוסף בשימוש חיל האוויר האיראני נחת בדמשק ב-3 בפברואר 2021. ב-27 בינואר 2021 זוהה מטוס מטען נוסף בציר טהראן-דמשק של חברת התעופה האיראנית Caspian Airlines. במקביל, דיווחו מקורות תעופה על מטוס מטען סורי מדגם איליושין IL-76T, שהמריא ב-1 בפברואר 2021 משדה התעופה הבינלאומי מהראבאד בטהראן ונחת בשדה התעופה הבינלאומי בחמימים שליד לאד’קיה. טיסה נוספת של מטוס איליושין של חיל האוויר הסורי זוהתה ב-3 בפברואר 2021 בציר טהראן-חמימים.
  • חברי הועד המנהל של לשכת המסחר המשותפת לסוריה ולאיראן נפגשו ב-25 בינואר 2021 עם ראש ממשלת סוריה, חסין ערנוס (Hussein Arnous), ודנו עמו בדרכים להרחבת שיתוף הפעולה המסחרי בין שתי המדינות ולהסרת חסמים המעכבים יצוא סחורות איראניות לסוריה. כמו כן, דנו חברי לשכת המסחר בהקמת בנק איראני-סורי משותף למימון עסקאות מסחריות בין המדינות. ראש ממשלת סוריה הדגיש את הצורך בחיזוק הקשרים הכלכליים עם איראן ובהרחבת השקעות משותפות לשם פיתוח ערים ואזורים תעשייתיים ושיקום מפעלים, שנפגעו במלחמת האזרחים בסוריה. ערנוס ציין, כי ממשלתו מוכנה לסייע ללשכת המסחר בארגון תערוכות מסחר ובקידום הסכמים לשיתוף פעולה מסחרי, שיסייעו בהתמודדות שתי המדינות עם הסנקציות הבינלאומיות (אירנ”א, 26 בינואר 2021).
  • איראן, רוסיה ותורכיה פרסמו הצהרה משותפת, שבה הביעו את נכונותם לסייע להמשך פעילות ועדת החוקה הסורית. שלוש המדינות המשתתפות בתהליך אסטנה להסדרה בסוריה פרסמו את ההודעה בתום התייעצויות, שהתקיימו בשולי כינוס ועדת החוקה הסורית בז’נבה. בהודעה הדגישו שלוש המדינות את תמיכתן בריבונותה הלאומית, בעצמאותה ובלכידותה הטריטוריאלית של סוריה. במחצית פברואר צפויים נציגי שלוש המדינות לשוב ולהיפגש במסגרת דיוני תהליך אסטנה בעיר סוצ’י (פארס, 29 בינואר 2021).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • שר החוץ העיראקי, פואד חסין (Fuad Hussein), הגיע ב-3 בפברואר 2021 לביקור בטהראן. במהלך הביקור נפגש שר החוץ עם בכירים בממשל האיראני, בראשם הנשיא חסן רוחאני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, עלי שמח’אני, ושר החוץ האיראני, מחמד-ג’ואד זריף. בפגישתו עם שר החוץ העיראקי קרא שמח’אני להאיץ את מימוש ההסכמים, שנחתמו בין שתי המדינות להרחבת שיתוף הפעולה ביניהן בתחומים שונים. הוא ציין, כי הגורם המרכזי לחוסר היציבות באזור הוא נוכחותם של כוחות זרים, ובמיוחד הכוחות האמריקאים, והדגיש את הצורך ביישומו המהיר של החוק, שעבר בפרלמנט העיראקי, אשר דרש את הוצאת הכוחות הצבאיים האמריקאים מהמדינה. לדבריו, נסיגת הכוחות האמריקאים מעיראק תהווה הקדמה לנסיגתם מהאזור כולו. שר החוץ העיראקי אמר בפגישה, כי הרחבת שיתוף הפעולה עם איראן והאצת מימוש הפרויקטים הכלכליים המשותפים לשתי המדינות נמצאות בעדיפות עליונה מבחינת מדיניות החוץ העיראקית (אירנ”א, 3 בפברואר 2021).
  •  הנשיא רוחאני התייחס בפגישתו עם שר החוץ העיראקי להרחבת שיתוף הפעולה הכלכלי בין שתי המדינות ואמר, כי כלכלת איראן וכלכלת עיראק יכולות להשלים זו את זו וכי ניתן להגיע למסחר בהיקף עשרים מיליארד דולרים בשנה בין המדינות. הנשיא הדגיש, כי איראן מתנגדת לכל מעורבות זרה בענייניה הפנימיים של עיראק ותומכת בנוכחות עיראק ביחסי הגומלין הפוליטיים והביטחוניים באזור. הוא הביע תקווה, כי הממשל החדש בוושינגטון יגיע למסקנה, שהנוכחות האמריקאית באזור פוגעת בביטחון ויבחן מחדש את מדיניות ארצות הברית (אירנ”א, 3 בפברואר 2021).
  • שגריר איראן לשעבר בכווית והפרשן לענייני עיראק והמזרח התיכון, רזא מיראביאן (Reza Mirabian), העריך בריאיון לסוכנות הידיעות האיראנית “אילנא” (3 בפברואר 2021), כי ביקורו של שר החוץ העיראקי בטהראן קשור להתפתחויות, שהתרחשו בחודשים האחרונים בעיראק, ולכניסתו של הממשל החדש בארצות הברית. הוא ציין, כי ההתפתחויות האחרונות והבחירות הקרבות בעיראק מחייבות התייעצויות נוספות בין שתי המדינות. מיראביאן הוסיף, כי עיראק מקווה למלא תפקיד של מתווך ומרגיע בין איראן לארצות הברית בעקבות חילופי הממשל בוושינגטון ולהוציא עצמה מזירת היריבות בין איראן וארצות הברית.
  • יועצו הבכיר לעניינים בינלאומיים של מנהיג איראן, עלי-אכבר ולאיתי (Ali-Akbar Velayati), נפגש ב-31 בינואר 2021 עם שליחת מזכ”ל האו”ם לעיראק, ג’נין הניס-פלאסצ’רט. הוא ציין, כי איראן אופטימית בנוגע לעתיד עיראק וכי הקשרים בין איראן לעיראק צפויים להתרחב. ולאיתי הדגיש את הצורך למנוע התערבות זרה בענייניה הפנימיים של עיראק ואמר שגורלה של עיראק צריך להיקבע על-ידי העם העיראקי וממשלתו. הוא הוסיף, כי איראן מוכנה להגיש כל סיוע לעיראק, כפי שעשתה בעבר בזמן המערכה נגד דאעש. בפגישה דנו השניים גם בהתפתחויות האזוריות (מהר, 31 בינואר 2021).
  •  במהלך ביקורה בטהראן נפגשה שליחת האו”ם בעיראק גם עם יועצו המיוחד של יו”ר המג’לס לעניינים בינלאומיים, חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), שהדגיש בפניה את הקשרים העמוקים והאסטרטגיים בין איראן ועיראק. עבדאללהיאן ציין, כי המאמצים מצד כמה מדינות, בהן ארצות הברית וערב הסעודית, המשתמשות בטרור ומסיתות לחוסר יציבות, הם מבין הגורמים לחוסר הביטחון בעיראק ובאזור. עוד אמר יועצו הבכיר של יו”ר המג’לס, כי איראן תומכת בביטחונה וביציבותה של עיראק, רואה בביטחונה של עיראק את ביטחונה שלה ומזהירה את אלה המעוניינים להצמיח מחדש את הטרור בעיראק, בסוריה ובאזור (מהר, 1 בפברואר 2021).
  • אתר החדשות מידל איסט ניוז דיווח (2 בפברואר 2021), כי מנהיג המיליציה העיראקית הפרו-איראנית, עצאא’ב אהל אלחק, קיס אלח’זעלי, הגיע ב-1 בפברואר 2021 לביקור בטהראן. על-פי הדיווח, הגיע אלח’זאעלי לאיראן בטיסת חברת התעופה האיראנית קשם אייר (Qeshm Air) מהעיר נג’ף שבעיראק.
  • חבר הוועד המנהל של לשכת המסחר המשותפת לאיראן ולעיראק, סיד חמיד חסיני (Seyyed Hamid Hosseini), אמר בריאיון לעיתון הממשלתי האיראני איראן (2 בפברואר 2021), כי חלק מהחובות העיראקים לאיראן עבור יבוא חשמל וגז מאיראן שולמו, אם כי לא במלואם. הוא ציין, כי חלק מהחוב העיראקי הועבר לחברות אנרגיה איראניות פרטיות הפועלות בעיראק וזקוקות לדינרים עיראקים לצורך פעילותם. חלק מהחובות לחברת הגז הלאומית של איראן ישולמו, לדבריו, באמצעות סחורות עיראקיות המיובאות לאיראן. דברי חסיני נאמרו על רקע ביקורו של שר האנרגיה האיראני, רזא ארדאכניאן, בבגדאד בסוף דצמבר 2020, במהלכו הושגו הסכמות בין שתי המדינות בנוגע להסדרת החוב העיראקי לאיראן.
  • עוד אמר חסיני בריאיון לאיראן, כי עיראק ניצבת בפני שתי בעיות מרכזיות בנוגע לקשריה הכלכליים עם איראן: הסנקציות הכלכליות על איראן והסנקציות המוטלות על עיראק המחייבות אותה להעביר את הכנסותיה מנפט דרך ארצות הברית כדי לשלם באמצעותן על הוצאות המלחמה בעיראק ועל חובותיה הבינלאומיים, דבר שמגביל את יכולתה לקיים קשרים מסחריים בינלאומיים באופן חופשי.
  • מנהלת מחוז ואסט שבמזרח עיראק הודיעה לאיראן על הסכמת ממשלת עיראק לפתוח מעבר גבול חדש בין שתי המדינות במחוז זה. פתיחת מעבר אלשהאבי נועדה להקל על העומס במעבר הגבול מהראן שבמחוז אילאם במערב איראן, הנחשב למעבר הגבול המרכזי להעברת מכוניות פרטיות, משאיות עם סחורה ועולי רגל בין איראן ועיראק. בכיר במחוז ואסט אמר, כי פתיחת המעבר החדש תלויה בקבלת הסכמה סופית מצד המחוזות הרלוונטיים בעיראק ובאיראן ובהשלמת סידורי בטיחות לנוכח אפשרות לשיטפונות באזור. הוא ציין, כי מעבר הגבול החדש קרוב יותר לערים הקדושות לשיעה בעיראק (נג’ף וכרבלאא’) וכי פתיחתו תאפשר הכנסות חדשות למחוז ואסט (אירנ”א, 30 בינואר 2021).
  • סגנו הראשון של נשיא איראן, אסחאק ג’האנגירי (Eshaq Jahangiri), אמר, כי איראן מקדמת שיתוף פעולה עם עיראק להרחבת אזור הסחר החופשי ארונד (Arvand) שבגבול איראן-עיראק לחופי המפרץ הפרסי. הוא ציין, כי קיימות שתי תכניות להרחבת הפעילות באזור. אחת מהן מתייחסת לביצוע חפירות בנהר ארונד, שיאפשרו להרחיב את תנועת הספנות המסחרית. התוכנית השנייה היא סלילת מסילת הברזל בין שלמצ’ה שבמערב איראן לבצרה, שהשלמתה תאפשר העברת סחורות מסין ועד הים התיכון (תסנים, 30 בינואר 2021). יצוין, כי מזכר הבנה בין איראן לעיראק בנוגע לסלילת מסילת רכבת באורך 35 ק”מ מהעיר שלמצ’ה לבצרה נחתם כבר במהלך פגישת נשיא איראן, חסן רוחאני, עם ראש ממשלת עיראק לשעבר, עאדל עבד אלמהדי, במרץ 2019, אך בפועל לא הושגה התקדמות במימוש התוכנית.
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלנח’אלה, שיבח בריאיון לאמצעי תקשורת רוסים במהלך ביקורו בשבוע שעבר במוסקבה את תמיכת איראן ומפקד כוח קדס לשעבר במשמרות המהפכה, קאסם סלימאני, בפלסטין. אלנח’אלה אמר, כי סלימאני ניצב בראש הלוחמים למען פלסטין והגן על ירושלים והאדמות הפלסטיניות. הוא שב וציין, כי סלימאני פיקח באופן אישי על העברת הטילים, ששוגרו לעבר ישראל, ואמצעי לחימה רבים ומגוונים נוספים לידי הלוחמים הפלסטינים ברצועת עזה (תסנים, 2 בפברואר 2021).