מבט לאיראן

24-10 ביוני 2021 מאת: ד"ר רז צימט
אבראהים ראיסי מבקר בדרום לבנון בפברואר 2018 (אלערביה, 8 בפברואר 2018).

אבראהים ראיסי מבקר בדרום לבנון בפברואר 2018 (אלערביה, 8 בפברואר 2018).

שגריר איראן בסוריה מגיש את כתב האמנתו לנשיא אסד (אירנ

שגריר איראן בסוריה מגיש את כתב האמנתו לנשיא אסד (אירנ"א, 13 ביוני 2021).

שר התחבורה והפיתוח העירוני האיראני בהגיעו לדמשק (מהר, 16 ביוני 2021).

שר התחבורה והפיתוח העירוני האיראני בהגיעו לדמשק (מהר, 16 ביוני 2021).

מסיבת העיתונאים של הנשיא הנבחר ראיסי (פארס, 21 ביוני 2021).

מסיבת העיתונאים של הנשיא הנבחר ראיסי (פארס, 21 ביוני 2021).

במוקד אירועי השבוע
  • בכירים באזור וב”חזית ההתנגדות” ברכו את נשיא איראן הנבחר, אבראהים ראיסי, על ניצחונו בבחירות, שהתקיימו ב-18 ביוני 2021, ואיחלו לו הצלחה בתפקידו. בין המברכים: נשיא סוריה אסד, מזכ”ל חזבאללה נצראללה, ראש ממשלת עיראק כאט’מי ונשיא עיראק צאלח, נשיא החבל הכורדי בצפון עיראק, המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק והארגונים הפלסטינים חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין. במסיבת העיתונאים הראשונה לאחר ניצחונו בבחירות, הדגיש ראיסי את מחויבות איראן להמשך התמיכה בפלסטינים והצהיר, כי פעילותה האזורית של איראן אינה נתונה למשא ומתן.
  • שגרירה החדש של איראן בסוריה, מהדי סבחאני (Mehdi Sobhani), הגיש את כתב האמנתו לנשיא סוריה אסד.
  • משלחת איראנית כלכלית בכירה בראשות שר התחבורה והפיתוח העירוני קיימה במחצית יוני ביקור בן מספר ימים בסוריה ונפגשה עם בכירים בממשל הסורי. במהלך הביקור התקיים בדמשק כנס, שנועד לדון בהרחבת שיתוף הפעולה הכלכלי בין שתי המדינות ובדרכים להתגבר על המכשולים המעכבים את פיתוח המסחר ביניהן.
  • העיתון הלבנוני אלאח’באר דיווח, כי בכוונת ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, לבקר בקרוב באיראן ולהיפגש עם צמרת המשטר בטהראן.
המעורבות האיראנית בסוריה
  • שגרירה החדש של איראן בסוריה, מהדי סבחאני (Mehdi Sobhani), הגיש ב-13 ביוני 2021 את כתב האמנתו לנשיא סוריה, בשאר אסד, בטקס בהשתתפות שר החוץ הסורי, פיצל אלמקדאד, והשר לענייני נשיאות הרפובליקה, מנצור עזאם (אירנ”א, 13 ביוני 2021). סבחאני, שהוצב בסוריה בחודש מאי 2021, שימש קודם לכן מנכ”ל לתכנון אסטרטגי במשרד החוץ האיראני, קונסול כללי של איראן בקראצ’י שבפקיסטאן, סגן מנכ”ל משרד החוץ לענייני מערב אסיה וסגן השגריר בתורכמניסטאן ובאוקראינה. הוא החליף בתפקידו כשגריר את ג’ואד תרכאבאדי (Javad Torkabadi).
  •  שר התחבורה והפיתוח העירוני האיראני, מחמד אסלאמי (Mohammad Eslami), הגיע ב-15 ביוני 2021 לביקור בסוריה בראש משלחת כלכלית בכירה. במהלך ביקורו נפגש השר עם בכירים בממשל הסורי, בראשם ראש הממשלה, חסין ערנוס (Hussein Arnous), ושרי הכלכלה, המסחר, השיכון והתחבורה. עם הגיעו לדמשק הצהיר השר האיראני, כי טהראן ודמשק החליטו על הרחבת שיתוף הפעולה הכלכלי ביניהן, בעיקר בתחומי השיקום והפיתוח. הוא ציין, כי שתי המדינות הניחו על סדר היום את כלל המרכיבים והגורמים היכולים לסייע בקידום שיתוף פעולה יעיל בשלב שיקומה של סוריה. אסלאמי הוסיף, כי יש לנצל את יכולות המגזר הפרטי בתחומי התעשייה והפיתוח לשם קידום פרויקטים משותפים לשתי המדינות (אילנ”א, 16 ביוני 2021).
  • במהלך ביקורו של שר התחבורה האיראני בסוריה, קיימו שתי המדינות כנס, שנועד לדון בהרחבת שיתוף הפעולה הכלכלי בין המדינות ובדרכים להתגבר על המכשולים המעכבים את פיתוח המסחר ביניהן. הכנס נערך בדמשק ביוזמת לשכת המסחר המשותפת לאיראן ולסוריה והשתתפו בו תעשיינים, אנשי עסקים, סוחרים ונציגים מלשכת המסחר המשותפת, התאחדות לשכות המסחר, התעשייה והחקלאות של סוריה והמרכז המסחרי האיראני. שר הכלכלה וסחר החוץ הסורי, מחמד סאמר אלח’ליל (Mohammad Samer al-Khalil), הדגיש בנאומו בכנס את הצורך להעלות את דרג הקשרים המסחריים בין שתי המדינות ולהרחיב את שיתוף הפעולה בתחומי ההשקעות והפרויקטים המשותפים בהובלת המגזרים הפרטי והממשלתי. הוא ביקש מלשכות המסחר, התעשייה והחקלאות ומלשכת המסחר המשותפת לשתי המדינות להציג רשימת מוצרים אפשריים לייבוא ולייצוא בין המדינות (תסנים, 19 ביוני). בתוך כך, המזכירה לענייני סוריה בלשכת ערב-אפריקה בארגון לפיתוח מסחרי של איראן, סהילא רסולינז’אד (Soheila Rasoulinejad), עדכנה, כי היקף היצוא האיראני לסוריה בשלושת החודשים הראשונים של השנה האיראנית הנוכחית (21 במרץ 2021 – 21 ביוני 2021) עלה ב-73% בהשוואה לאשתקד והגיע ל-49 מיליון דולר (אירנ”א, 19 ביוני 2021).
  • נשיא סוריה, בשאר אסד, ברך את נשיא איראן הנבחר, אבראהים ראיסי, לרגל זכייתו בבחירות, שהתקיימו ב-18 ביוני 2021. באגרת ברכה, ששלח לראיסי, איחל לו הנשיא הסורי הצלחה והביע תקווה לחיזוק שיתוף הפעולה בין שתי המדינות (תסנים, 20 ביוני 2021). מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, שלח, אף הוא, אגרת ברכה לראיסי, שבה ציין, כי ניצחונו מפיח תקווה חדשה בעמי האזור. הוא הביע תקווה, כי ראיסי יתמוך בחזבאללה וב”התנגדות” (אירנ”א, 20 ביוני 2021).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • דובר משרד החוץ האיראני, סעיד ח’טיבזאדה (Saeed Khatibzadeh), התייחס במסיבת העיתונאים השבועית שלו (14 ביוני 2021) לנסיעתו האחרונה של מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, לעיראק. הוא ציין, כי נסיעה, המתקיימת בהזמנת ממשלות ומנהיגי מדינות, היא עניין טבעי וכי דובר משמרות המהפכה יכול לספק הבהרות נוספות בנוגע לביקור קאא’ני, שנמשך חמישה ימים. ח’טיבזאדה התייחס בדבריו גם לביקור שלו בעיראק במחצית הראשונה של חודש יוני 2021 ואמר, כי במהלך הביקור דן עם בכירי הממשל העיראקי בהרחבת שיתוף הפעולה הכלכלי והמדיני בין שתי המדינות ובביטול הוויזות ביניהן (איסנ”א, 14 ביוני 2021). מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה הגיע לעיראק ב-9 ביוני 2021 וקיים שיחות עם בכירים בממשל העיראקי, במערכת הפוליטית ובמיליציות השיעיות. ביקורו התקיים על רקע המשך התקיפות מצד מיליציות שיעיות נגד יעדים אמריקאים בעיראק. האתר אלערבי אלג’דיד דיווח (11 ביוני 2021), כי במהלך ביקורו בעיראק נפגש קאא’ני עם רמ”ט הגיוס העממי (ארגון הגג של המיליציות השיעיות), אבו-פדכ אלמחמדאוי (Abu Fadak al-Mohammadawi).
  • נשיא עיראק, ברהם צאלח, וראש הממשלה, מצטפא כאט’מי, ברכו את נשיא איראן הנבחר, אבראהים ראיסי. כאט’מי, ששוחח עם ראיסי בטלפון, דן עם הנשיא הנבחר בהרחבת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות (איסנ”א, 19 ביוני 2021). נשיא החבל הכורדי, נצ’רואן ברזאני, ברך, אף הוא, את ראיסי והדגיש את הצורך בחיזוק שיתוף הפעולה בין החבל הכורדי ואיראן. גם המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק, בהן גדודי חזבאללה, שיגרו ברכות לראיסי לרגל ניצחונו בבחירות (תסנים, 20 ביוני 2021).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • העיתון הלבנוני אלאח’באר דיווח (11 ביוני 2021), כי בכוונת ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, לבקר בקרוב באיראן ולהיפגש עם צמרת המשטר, ובכלל זה עם המנהיג העליון, עלי ח’אמנהאי, הנשיא היוצא, חסן רוחאני, וגורמים ממשמרות המהפכה. כמו כן, צפוי הניה לבקר בלבנון ולהיפגש עם בכירים בממשל הלבנוני ועם מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה.
  • נשיא איראן הנבחר, אבראהים ראיסי, התייחס במסיבת העיתונאים הראשונה שלו לאחר הבחירות למחויבות איראן להמשך התמיכה בפלסטינים. בתשובה לשאלת כתב הערוץ הלבנוני אלמיאדין אמר ראיסי, כי הפלסטינים הם בעליה של פלסטין וכי “המשטר הציוני” צריך לחשוש מפני תושבי פלסטין יותר ממה שהוא חושש מפני איראן. הוא ציין, כי היוזמה נמצאת כיום בידי הלוחמים הפלסטינים וכי איראן תמשיך לתמוך בהם. הנשיא הנבחר גם חזר על עמדתה הרשמית של איראן, כי פעילותה האזורית ותוכנית הטילים שלה אינן נתונות למשא ומתן (פארס, 21 ביוני 2021). בעקבות ניצחונו של ראיסי בבחירות, פרסמו חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין הודעות תמיכה בנשיא הנבחר, איחלו לו הצלחה וקראו להמשך תמיכת איראן בעם הפלסטיני (אלעאלם, 19 ביוני 2021).