מבט לאיראן

26 בינואר 2020 – 9 בפברואר, 2020 מאת: ד"ר רז צימט
לוחם משמרות המהפכה, אצע'ר פאשאפור, לצד קאסם סלימאני (משרק ניוז, 3 בפברואר 2020).

לוחם משמרות המהפכה, אצע'ר פאשאפור, לצד קאסם סלימאני (משרק ניוז, 3 בפברואר 2020).

פגישת יועצו הבכיר של יו

פגישת יועצו הבכיר של יו"ר המג'לס עם שגריר סוריה בטהראן (תסנים, 27 בינואר 2020)

הניה, קאא'ני ונח'אלה (פארס, 2 בפברואר 2020)

הניה, קאא'ני ונח'אלה (פארס, 2 בפברואר 2020)

התשלום בבנק הלאומי האסלאמי (דף הפייסבוק של אגודת אלאנצאר, 27 בינואר 2020)

התשלום בבנק הלאומי האסלאמי (דף הפייסבוק של אגודת אלאנצאר, 27 בינואר 2020)

תמונתו של קאסם סלימאני, לוגו של מוסד השהיד האיראני והסמל של דגל איראן ,אשר הוצב במשרדי אגודת הצדקה אלאנצאר בעזה בעת חלוקת הצ'קים לבני משפחות השהידים.

תמונתו של קאסם סלימאני, לוגו של מוסד השהיד האיראני והסמל של דגל איראן ,אשר הוצב במשרדי אגודת הצדקה אלאנצאר בעזה בעת חלוקת הצ'קים לבני משפחות השהידים.

במוקד אירועי השבוע
  • פרסום “עסקת המאה” של הנשיא טראמפ עורר באיראן, כצפוי, גינויים חריפים. בכירים איראנים תקפו את התוכנית, הביעו ביטחון בכישלונה והדגישו את נכונות טהראן להוביל את המאבק נגדה בעולם המוסלמי. בעקבות פרסום התוכנית, שוחחו בכירים איראנים עם בכירים פלסטינים ודנו עימם בדרכים להיאבק בה. שר החוץ האיראני שוחח עם ראש הרשות הפלסטינית ועם ראש הלשכה המדינית של חמאס, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה שוחח עם מנהיגי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ויו”ר המג’לס שוחח עם ראש הלשכה המדינית של חמאס. בתוך כך, התקיים בסוף ינואר 2020 בטהראן כנס התמיכה הבינלאומי השנתי בעזה, שעמד השנה בסימן חיסולו של קאסם סלימאני.
  • במהלך הקרבות הנמשכים בין הכוחות הסורים ותומכיהם למורדים במרחב אדלב ובפרברי חלב נהרג בשבוע שעבר קצין בכוח קדס של משמרות המהפכה באזור חלב. בתמונות שהתפרסמו לאחר מותו נראה הקצין, אצע’ר פאשאפור, לצדו של קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, שחוסל בראשית ינואר 2020. מותו של הקצין האיראני מספק עדות נוספת למעורבותם של לוחמי משמרות המהפכה, חזבאללה והמיליציות השיעיות הפועלות בחסות איראן בקרבות המתנהלים בצפון-מערב סוריה.
  • על רקע ההתפתחויות הפוליטיות בעיראק ובלבנון, בירכה איראן על הקמת הממשלה החדשה בבירות בראשות חסאן דיאב ועל מינויו של מחמד תופיק עלאוי כראש הממשלה החדש של עיראק. בכירים באיראן, השואפת לשמר את השפעתה בעיראק ובלבנון לנוכח ההתפתחויות הפנימיות במדינות אלה, הדגישו את נכונות איראן לסייע לממשלה החדשה בבירות ולראש הממשלה החדש בבגדאד.
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • אמצעי תקשורת איראנים דיווחו ב-3 בפברואר 2020, כי קצין בכוח קדס של משמרות המהפכה, אצע’ר פאשאפור (Asghar Pashapour), נהרג ב-2 בפברואר 2020 בקרבות באזור חלב (משרק ניוז, 3 בפברואר 2020). מותו של פאשאפור מספק עדות נוספת למעורבות לוחמי משמרות המהפכה, חזבאללה והמיליציות השיעיות הפועלות בחסות איראן בקרבות המתנהלים בצפון-מערב סוריה. ב-26 בינואר 2020 חשף העיתון הבריטי טלגרף הקלטות משיחות של לוחמי חטיבת פאטמיון, המיליציה השיעית-אפגאנית הפועלת בחסות משמרות המהפכה בסוריה, המעידות על לחימתם בחודשים האחרונים במרחב אדלב. להערכת העיתון, מספר לוחמי המיליציה הפועלים במרחב נע בין 400 ל-800.
  • יועצו הבכיר של יו”ר המג’לס, חסין אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), נפגש ב-27 בינואר 2020 עם שגריר סוריה בטהראן, עדנאן מחמוד (Adnan Mahmoud) ודן עימו בהתפתחויות בסוריה ובאזור וביחסים בין שתי המדינות. עבדאללהיאן התייחס לחיסול קאסם סלימאני והדגיש את התפקיד, שמילא מפקד כוח קדס ב”מערכה נגד הטרור” בסוריה. הוא הדגיש את תמיכתה הנמשכת של איראן בסוריה, בלכידותה הטריטוריאלית ובחיזוק ריבונותה הלאומית והביע תקווה לפתרון המשבר באדלב ובהחזרת השליטה במחוז לידי הממשל המרכזי הסורי. כמו כן קרא עבדאללהיאן לחיזוק הקשרים בין בתי הנבחרים בשתי המדינות (תסנים, 27 בינואר 2020).
  • דובר משרד החוץ האיראני, עבאס מוסוי (Abbas Mouavi), בירך את הממשלה החדשה בלבנון בראשות חסאן דיאב. מוסוי אמר, כי הרכבת הממשלה בתנאים האזוריים והבינלאומיים הנוכחיים היא צעד חיובי בדרך לפתרון בעיותיה של לבנון. הוא הביע תקווה, כי הממשלה החדשה תצליחה לספק מענה לדרישות העם הלבנוני, להתגבר על האתגרים הניצבים בפני לבנון תוך הבטחת הסולידריות וחיזוק האחדות הלאומית ולממש את תוכניותיה לפיתוח לבנון ולהבטחת ביטחונה. הוא הדגיש את נכונות איראן להרחיב ככל הניתן את קשריה עם לבנון (איסנ”א, 26 בינואר 2020).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • משרד החוץ האיראני בירך על מינויו של מחמד תופיק עלאוי כראש ממשלת עיראק החדש. דובר משרד החוץ, עבאס מוסוי, אמר, כי ארצו מקווה שעלאוי יוכל לממש את דרישותיהם הצודקות של אזרחי עיראק ואנשי הדת הבכירים לכינון עיראק יציבה ובעלת מעמד חשוב באזור. הוא הצהיר, כי איראן מקדמת בברכה את מינויו של עלאוי כראש ממשלה בהמשך לתמיכתה בעצמאותה, בריבונותה ובלכידותה הטריטוריאלית של עיראק ובהתאם לדרישתם הלגיטימית של הממשלה והעם בעיראק להוצאת הכוחות האמריקאים מעיראק. מוסוי הוסיף, כי איראן מוכנה להעמיד לרשות עיראק את כל האמצעים הדרושים על מנת שתוכל להתמודד עם האתגרים הניצבים בפניה בתקופה רגישה זו (איסנ”א, 2 בפברואר 2020).
  • שגריר איראן בבגדאד, אירג’ מסג’די, בירך, אף הוא, על מינוי עלאוי כראש ממשלת עיראק. הוא איחל למסג’די הצלחה במימוש דרישות אזרחי ארצו והביע ביטחון בהמשך שיתוף הפעולה הכלכלי והמדיני הנרחב בין טהראן ובגדאד (איסנ”א, 4 בפברואר 2020).
  • יו”ר לשכת המסחר המשותפת לאיראן ולעיראק, יחיא אל-אסחאק (Yahya Al-e Eshaq), אמר, כי חרף הירידה ביצוא האיראני לדרום עיראק על רקע המחאה המתמשכת באזור, היצוא האיראני לכורדיסטאן העיראקית עלה. הוא ציין, כי הקשיים הניצבים בפני המסחר בין איראן לעיראק בשל התערערות הביטחון בעיראק הם זמניים וחולפים. אל-אסחאק מסר, כי בתשעת החודשים הראשונים של השנה האיראנית הנוכחית (מרץ-דצמבר 2019), ייצאה איראן לעיראק בשווי 9 מיליארד דולרים (פארס, 28 בינואר 2020).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • בכירים איראנים הגיבו, כצפוי, בתקיפות לפרסום “עסקת המאה” של הנשיא טראמפ. זמן קצר לאחר פרסום התוכנית, גינה דובר משרד החוץ האיראני, עבאס מוסוי (Abbas Mousavi), את “תוכנית השלום המבישה והכפויה” וכינה אותה “בגידת המאה שנועדה לכישלון”. הוא ציין, כי חרף חילוקי הדעות עם כמה ממדינות האזור, איראן מוכנה לשתף פעולה בכל הרמות כדי להיאבק נגד “המזימה הגדולה נגד האומה המוסלמית”. הוא הוסיף, כי “המשטר הציוני” הוא משטר כובש וכי הדרך היחידה לפתרון המשבר בפלסטין הוא קיום משאל עם בקרב תושביה המקוריים של פלסטין (פארס, 28 בינואר 2020).
  • מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, הגיב, אף הוא, לתוכנית הנשיא טראמפ בציוץ בחשבון הטוויטר שלו (29 בינואר 2020), בו כתב, כי התוכנית נועדה לכישלון וכי כל העמים המוסלמים ייאבקו בה ולא יאפשרו את מימושה.
  • בנאום, שנשא ב-5 בפברואר 2020 לרגל יום השנה ה-41 למהפכה האסלאמית, כינה ח’אמנהאי את תוכנית הנשיא טראמפ “מטופשת ומרושעת”, הכריז, כי הדרך להיאבק בה היא דרך העמידה האיתנה והג’האד בתמיכת העולם המוסלמי ואמר, כי התוכנית תמות עוד לפני טראמפ. הוא ציין, כי פלסטין שייכת לפלסטינים וכי אין לאמריקאים סמכות לנהל משא ומתן עם “הציונים” על דבר השייך לפלסטינים. ח’אמנהאי הדגיש, כי איראן מחויבת לתמוך בקבוצות הפלסטיניות ותסייע להן ככל הניתן וכי הפתרון היחיד לבעיה הפלסטינית הוא קיום משאל עם בין תושביה המקוריים של פלסטין. הוא מתח ביקורת על כמה “ממנהיגי ערב הבוגדים”, שקיבלו בברכה את התוכנית. בסיום דבריו, הביע ח’אמנהאי תקווה ליום בו יוכלו הצעירים להתפלל בירושלים (פארס, 5 בפברואר 2020).
  •  קודם לפרסום התוכנית, התייחס שר החוץ האיראני, מחמד ג’ואד זריף (Mohammad Javad Zarif), ל”עסקת המאה” וכינה אותה “הזויה”. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב זריף, כי במקום לקבל תוכנית זו, עדיף לאמץ את הצעתו של מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, לקיים משאל עם, שבו יחליטו כל תושביה של פלסטין: מוסלמים, יהודים ונוצרים, על עתידם. בציוץ נוסף לאחר פרסום התוכנית כינה זריף את “עסקת המאה” “סיוט לאזור ולעולם” וטען, כי חזון השלום של הנשיא טראמפ הוא פרויקט החלומות של יזם נדל”ן שפשט רגל. ב-4 בפברואר 2020 שוחח זריף בטלפון עם יו”ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו-מאזן), והדגיש את עמדת איראן השוללת את “עסקת המאה” ואת תמיכתה בזכויות העם הפלסטיני להקמת מדינה עצמאית שבירתה ירושלים (סוכנות הידיעות הפלסטינית ופא, 4 בפברואר 2020). כמו כן שוחח זריף עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, וקרא להתגייסות עממית וממשלתית נרחבת למאבק נגד “עסקת המאה” (פארס, 5 בפברואר 2020).

"הולכים מתוך שינה לעבר קטסטרופה"
 (ציוץ  שר החוץ זריף בטוויטר, 29 בינואר 2020)
“הולכים מתוך שינה לעבר קטסטרופה”
(ציוץ שר החוץ זריף בטוויטר, 29 בינואר 2020)

  • כוח קדס של משמרות המהפכה פרסם גילוי דעת, שבו קרא לפלסטינים להמשיך במאבקם נגד “האויבים הציונים”. בגילוי הדעת נאמר, כי אין ביכולתם של הבוגדים בערכי העם הפלסטיני ותומכיהם הערבים באזור להכניע את הלוחמים הפלסטינים וכי “מותה של ישראל קרוב”. הודעת כוח קדס הדגישה את נחישותה של איראן לתמוך בפלסטינים בדרך ההתנגדות (פארס, 29 בינואר 2020).
  • בהודעה מטעם משמרות המהפכה בעקבות פרסום עסקת המאה נאמר, כי חשיפת “התוכנית הבלתי צודקת” על-ידי “נשיא המשטר הטרוריסטי של ארצות-הברית” היא אחד הפשעים ומעשי הבגידה חסרי התקדים בהיסטוריה החדשה. התוכנית מתעלמת מזכויות העם הפלסטיני, מספקת לגיטימציה ל”ממשלה הציונית המזויפת”, מבטיחה את ריבונות ישראל ב”שטחים הכבושים”, חותרת לפרק את חמאס מנשקו ומבטלת את זכות השיבה של הפליטים. בהודעה נכתב, כי התוכנית חושפת את פרצופו המרושע של הנשיא טראמפ ואת עוינותו של “הבית הלבן” כלפי האומה האסלאמית ונועדה לזרוע פילוג וחילוקי דעות בין המדינות המוסלמיות. התוכנית לא תספק ביטחון ויציבות ל”משטר הציוני”, תושלך לפח האשפה של ההיסטוריה ותגביר את אש הזעם והנקמה של לוחמי ההתנגדות הפלסטינים יותר מאשר בכל זמן אחר ב-70 שנות ההתנגדות האנטי-ציונית. משמרות המהפכה קראו בהודעתם לאחדות ולסולידריות בקרב העמים המוסלמים נגד התוכנית, הדגישו את נכונותם לתמוך במאבק מדינות האסלאם נגדה וקבעו, כי הדרך הלגיטימית והמעשית היחידה לפתרון בעיית פלסטין היא כינון “פלסטין מהים עד הנהר”, השבת הפליטים הפלסטינים לארצם וקיום בחירות חופשיות בין תושבי פלסטין (תסנים, 1 בפברואר 2020).

"גורל השלום של פלסטין"
( קריקטורה מתוך תסנים, 2 בפברואר 2020)
“גורל השלום של פלסטין”
( קריקטורה מתוך תסנים, 2 בפברואר 2020)

  • מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, שוחח ב-1 בפברואר 2020 בטלפון עם מנהיג הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד נח’אלה, ועם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה. בשיחתו עם אלנח’אלה הדגיש קאא’ני, כי איראן לא שינתה את מדיניותה כלפי “ההתנגדות הפלסטינית” וכי לאחר חיסול קאסם סלימאני היא נחושה אף יותר לתמוך ב”התנגדות” בפלסטין ובמקומות אחרים עד להפלת “ההגמוניה האמריקאית-הציונית” באזור, ובמיוחד בפלסטין. נח’אלה הודה לקאא’ני על דבריו והצהיר, כי העם הפלסטיני ו”ההתנגדות” יכשילו את “עסקת המאה”. בשיחה עם הניה הדגיש קאא’ני את סירובה של איראן ל”עסקת המאה” וציין, כי היא מוכנה לפעול עם העם הפלסטיני ו”ההתנגדות” כדי להכשיל את העסקה. הניה הביע הערכה לעמדת איראן ואמר, כי הוא משוכנע ביכולתם של הפלסטינים להפיל את העסקה (סוכנות הידיעות הפלסטינית צפא, 1 בפברואר 2020).
  • יו”ר המג’לס האיראני, עלי לאריג’אני, שוחח ב-29 בינואר 2020 עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, ודן עמו בדרכי ההתמודדות עם “עסקת המאה”. לאריג’אני אמר, כי תוכנית הנשיא טראמפ מהווה “בגידה בעם הפלסטיני” ו”עלבון לכל המוסלמים בעולם” והדגיש בפני הניה, כי איראן תמשיך לתמוך ב”התנגדות הפלסטינית” ובעם הפלסטיני. הוא ציין, כי אין כל ספק ש”הטעות האסטרטגית” מצד הנשיא טראמפ ו”המשטר הציוני” תביא להגברת התמיכה מצד העמים המוסלמים בפלסטין. הניה הודה ללאריג’אני על תמיכת איראן בפלסטינים ואמר, כי ביכולתו של העם הפלסטיני להכשיל את עסקת המאה (איסנ”א, 29 בינואר 2020).
  • ב-27 בינואר 2020 הועלתה לדף הפייסבוק של אגודת הצדקה אלאנצאר בעזה כתבה הדנה בחלוקה נוספת של סיוע איראני למשפחות הרוגי האנתיפאדה השנייה ברצועה. תשלום הסיוע למשפחות בוצע בין 27-19 בינואר 2020. בכתבה, ששודרה בערוץ אלמיאדין הלבנוני, מציין הכתב, כי הסיוע האיראני חולק ל-4,800 מוטבים ברצועה. על פי הכתבה, התבצעה חלוקת הכסף במזומן באמצעות הבנק הלאומי האסלאמי (השייך לחמאס). באולם של אגודת אלאנצאר בו בוצעה החלוקה הוצבה תמונה גדולה של קאסם סלימאני. לצד התמונה הופיעו לוגו של מוסד השהיד האיראני והסמל המופיע על דגל איראן. נאצר אלשיח’ עלי, סגן יו”ר אגודת הצדקה אלאנצאר בעזה, ציין כי הסיוע האיראני חולק למרות מצבה הפיננסי הקשה של איראן בעקבות הסנקציות של ארצות-הברית נגדה (דף הפייסבוק של אגודת אלאנצאר, 27 בינואר 2020).
  • ב-27 בינואר 2020 התקיים בטהראן כנס התמיכה הבינלאומי השנתי בעזה תחת הכותרת: “עזה, סמל ההתנגדות”. הכנס מתקיים מדי שנה לציון יום השנה לתום מלחמת עזה (מבצע “עופרת יצוקה”). השנה עמד הכנס בסימן חיסולו של מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, והוקדש לתפקיד, שמילא סלימאני ב”חיזוק ציר ההתנגדות האסלאמית בפלסטין”. בכינוס השתתפו בכירים איראנים, נציגי ארגונים שונים, בהם: חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין, חזבאללה הלבנוני, תנועת אמל הלבנונית, אנצאראללה (החות’ים בתימן) ושגרירי מדינות מוסלמיות בטהראן (תסנים, 27 בינואר 2020).
  • נציג המנהיג העליון בקרן השהיד האיראנית, מחמד חסן רחימיאן (Mohammad Hassan Rahimian), אמר בנאומו בכנס, כי בעתיד הלא רחוק נהיה עדים לחיסולה הסופי של ישראל. הוא ציין, כי הציונים נמצאים כיום במצבם הקשה ביותר ואילו העם הפלסטיני נמצא בפסגת ההתנגדות (איסנ”א, 27 בינואר 2020).

ועידת "עזה: סמל ההתנגדות" בטהראן
(תסנים, 27 בינואר 2020)
ועידת “עזה: סמל ההתנגדות” בטהראן
(תסנים, 27 בינואר 2020)