מבט לאיראן

26 בינואר – 9 בפברואר 2023 מאת: ד"ר רז צימט
פעילי משמרות המהפכה מסייעים לנפגעי רעש האדמה בחלב (צאברין ניוז, 6 בפברואר 2023)

פעילי משמרות המהפכה מסייעים לנפגעי רעש האדמה בחלב (צאברין ניוז, 6 בפברואר 2023)

ביקור מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה בחלב (תסנים, 8 בפברואר 2023)

ביקור מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה בחלב (תסנים, 8 בפברואר 2023)

מטוס סיוע איראני לסוריה (איסנ

מטוס סיוע איראני לסוריה (איסנ"א, 7 בפברואר 2023).

פגישת סגן ראש הרשות השופטת האיראני עם היועץ לביטחון לאומי של עיראק (מהר, 31 בינואר 2023)

פגישת סגן ראש הרשות השופטת האיראני עם היועץ לביטחון לאומי של עיראק (מהר, 31 בינואר 2023)

פגישת סגן שר החוץ האיראני עם נשיא עיראק (שפקנא, 6 בפברואר 2023)

פגישת סגן שר החוץ האיראני עם נשיא עיראק (שפקנא, 6 בפברואר 2023)

עיקרים
  • התקשורת האיראנית דיווחה, כי בתקיפת שיירת המשאיות בגבול עיראק-סוריה ב-29 בינואר 2023, לא היו הרוגים, לרבות איראנים. דובר משרד החוץ האיראני גינה את התקיפה, שיוחסה לישראל, והדגיש, כי פעולות ישראל נגד “ציר ההתנגדות” לא יצילו אותה מהמשברים בפניהם היא ניצבת מבית ומחוץ. בתוך כך, פרסמו אמצעי תקשורת איראנים תיעוד של משאיות נושאות מצרכי מזון ותרופות מאיראן, שהגיעו לסוריה לאחר תקיפת שיירת המשאיות.
  • בעקבות רעידת האדמה, שפקדה ב-6 בפברואר 2023 את תורכיה וסוריה, הביעה איראן נכונות להגיש סיוע רפואי והומניטרי לנפגעי הרעש. ערוץ צאברין ניוז, המזוהה עם המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, פרסם תיעוד של פעילי משמרות המהפכה המסייעים בחילוץ ובפינוי נפגעי הרעש באזור חלב. בליל ה-7 בפברואר 2023 נחת בסוריה מטוס סיוע איראני ראשון. מטוסי סיוע איראנים נוספים צפויים להגיע לסוריה בימים הקרובים. ב-8 בפברואר 2023 הגיע מפקד כוח קדס במשמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, לחלב כדי לעקוב מקרוב אחר פעולות הסיוע האיראני.
  • פגישות מדיניות בין בכירים איראנים ועיראקים לחיזוק שיתוף הפעולה בין המדינות: סגן ראש הרשות השופטת האיראני ביקר בבגדאד ונפגש עם היועץ לביטחון לאומי של עיראק ועם שר המשפטים העיראקי; סגן שר החוץ האיראני נפגש עם נשיא עיראק; ושגריר איראן בבגדאד נפגש עם שר התעשיות והמכרות העיראקי.
  • שר החוץ האיראני שוחח בסוף ינואר עם ראש הלשכה המדינית של חמאס ועם מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין ודן עימם בהתפתחויות האחרונות ביהודה, שומרון ובירושלים. השר גינה את “פשעי הציונים” בג’נין ושיבח את “ההתנגדות הפלסטינית”, שהגיבה על פשעים אלה באמצעות הפיגוע בירושלים.
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • שיירת משאיות, שחצתה את מעבר הגבול בין עיראק לסוריה, בסמוך לאלבוכמאל שבמחוז דיר אלזור, הותקפה מהאוויר ב-29 בינואר 2023. מקורות אופוזיציה סורים דיווחו, כי המשאיות שהותקפו הובילו נשק ותחמושת למיליציות הפרו-איראניות. הערוץ הלבנוני אלמיאדין דיווח (29 בינואר 2023), כי התקיפה כוונה לשלוש משאיות איראניות, שהובילו מוצרי מזון לסוריה. ב-30 בינואר 2023 דיווחו מקורות סורים ועיראקים על שתי תקיפות נוספות של כלי טיס לעבר משאיות בגבול סוריה-עיראק (צאברין ניוז, 30 בינואר 2023).
  • סוכנות הידיעות הממשלתית אירנ”א דיווחה (30 בינואר 2023) מפי מקור יודע דבר, כי בתקיפת שלוש המשאיות לא היו הרוגים, לרבות איראנים, וכי רק נהג סורי אחד נפצע. המקור ציין, כי “המשטר הציוני” מנסה לערער את הביטחון באזור כדי להסיט את תשומת הלב מבעיותיו הפנימיות, אך על שליטי תל אביב לדעת ש”המשטר הציוני” יחוסל בקרוב. ברקע התקיפות המיוחסות לישראל בגבול עיראק-סוריה ובאיראן, כתב דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני (Nasser Kanaani), בחשבון הטוויטר שלו (1 בפברואר 2023), כי “הפעולות המזיקות של המשטר הציוני נגד ציר ההתנגדות לא יצילו אותו מהידרדרות”. הוא הוסיף, כי ישראל מתמודדת עם משבר פנימי ועם התקוממות פלסטינית בשלוש חזיתות: עזה, הגדה המערבית ושטחי 1948.
  • ב-1 בפברואר 2023 פרסמה רשת אלעאלם האיראנית תמונות של משאיות “הנושאות מצרכי מזון ותרופות” מאיראן, שהגיעו לדמשק ולחלב “חרף תקיפות המשטר הציוני” בגבול סוריה-עיראק.
שיירות איראניות לסוריה (אלעאלם, 1 בפברואר 2023)
שיירות איראניות לסוריה (אלעאלם, 1 בפברואר 2023)
  • יועצו הבכיר לעניינים בינלאומיים של מנהיג איראן, עלי-אכבר ולאיתי (Ali-Akbar Velayati), שלח איגרת למזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, ובירך אותו על חתימת ההסכם להפקת גז ונפט ממימי לבנון. הוא ציין, כי חזבאללה מהווה עמוד תווך חשוב וחיוני של “חזית ההתנגדות” באזור וכי הארגון הוכיח שאין הוא מגן אך ורק על ביטחונה ועל כבודה של לבנון אלא ניצב לצד “חזית ההתנגדות” בכל מקום בו היא נתקלת בבעיה, למשל במאבק הפלסטינים נגד ישראל ובמערכה נגד דאעש וג’בהת אלנצרה בסוריה ובעיראק (אלמיאדין, 3 בפברואר 2023(.
  • דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני (Nasser Kanaani), הביע את נכונות ארצו לסייע לסוריה בעקבות רעידת האדמה, שהתרחשה בליל ה-6 בפברואר. במסיבת העיתונאים השבועית שלו אמר כנעאני, כי ארגוני הסיוע האיראנים מוכנים להגיש סיוע רפואי והומניטרי לנפגעי רעש האדמה בסוריה ובתורכיה (פארס, 6 בפברואר 2023). יושב ראש אגודת “הסהר האדום” האיראנית, פיר-חסין כוליונד (Pirhossein Kolivand), הביע, אף הוא, נכונות להגיש סיוע הומניטרי לנפגעי רעש האדמה (אתר הסהר האדום, 6 בפברואר 2023). ערוץ הטלגרם צאברין ניוז, המזוהה עם המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק, פרסם ב-6 בפברואר 2023 תיעוד של פעילי משמרות המהפכה המסייעים בחילוץ ובפינוי נפגעים מרעידת האדמה באזור חלב.
  • בליל ה-7 בפברואר 2023 נחת בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק מטוס סיוע איראני ראשון ועליו שמיכות, אוהלים, מזון ותרופות לנפגעי רעידת האדמה (איסנ”א, 7 בפברואר 2023). מטוסי סיוע איראנים נוספים צפויים להגיע לסוריה בימים הקרובים. ב-8 בפברואר הגיע מפקד כוח קדס במשמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, לחלב כדי לעקוב מקרוב אחר פעולות הסיוע האיראני לנפגעי רעידת האדמה (תסנים, 8 בפברואר 2023).
 
המעורבות האיראנית בעיראק
  • היועץ לביטחון לאומי של עיראק, קאסם אלאערג’י (Qassim al-Araji), נפגש ב-31 בינואר 2023 בבגדאד עם משלחת בראשות כאט’ם ע’ריבאבאדי (Kazem Gharibabadi), סגן ראש הרשות השופטת האיראני לעניינים בינלאומיים ולזכויות אדם. הפגישה דנה בקשרים בין המדינות ובדרכים לחזק את שיתוף הפעולה ביניהן. אלאערג’י אמר בפגישה, כי קיימת הסכמה בצורך להיאבק בטרור לשם כינון יציבות וביטחון באזור. הוא הוסיף, כי לעיראק ולאיראן יעדים משותפים בהרחקת המתיחות מהאזור באמצעות השגת הבנה בין מדינות האזור וכי ממשלת מחמד אלסודאני רצינית בכוונתה לחזק את הקשרים עם איראן. במהלך ביקורו בבגדאד נפגש הבכיר האיראני גם עם שר המשפטים העיראקי, ח’אלד שואני (Khaled Shwani) ודן עימו בשיתוף הפעולה בין המדינות בתחומי החוק והמשפט (מהר, 31 בינואר 2023).
  • שגריר איראן בבגדאד, מחמד כאט’ם אל-י צאדק (Mohammad Kazem Al-e Sadegh), נפגש ב-31 בינואר 2023 עם שר התעשיות והמכרות של עיראק, ח’אלד בתאל (Khaled Battal), ודן עימו בהרחבת שיתוף הפעולה בתחומי התעשיות והמכרות בין שתי המדינות, לרבות מעורבות חברות איראניות בהקמת אזורי תעשייה משותפים, מפעלים ופסי ייצור למוצרים שונים, בהם מוצרי מזון. שר התעשיות העיראקי ציין, כי ארצו מעוניינת לשתף פעולה עם איראן, במיוחד בתחום התעשיות הפטרוכימיות (איסנ”א, 31 בינואר 2023).
  • סגן שר החוץ האיראני, מהדי צפרי (Mehdi Safari), נפגש ב-6 בפברואר 2023 עם נשיא עיראק, עבד אללטיף רשיד (Abdul Latif Rashid), ודן עימו בשיתוף הפעולה בין שתי המדינות. נשיא עיראק הדגיש בפגישה את הצורך בחיזוק הקשרים בין המדינות בתחומים השונים ושיבח את תפקידה של איראן ואת התייצבותה לצד העם העיראקי בתקופת שלטונו של צדאם חוסין ובמערכה נגד דאעש. סגן שר החוץ האיראני עדכן, כי בימים הקרובים תתכנס הוועדה הכלכלית המשותפת לאיראן ולעיראק כדי לדון בסוגיות משותפות לשתי המדינות (פארס, 6 בפברואר 2023).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), שוחח ב-29 בינואר 2023 בטלפון עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, ועם מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלנח’אלה, ודן עימם בהתפתחויות האחרונות ביהודה, שומרון וירושלים. עבדאללהיאן גינה את “פשעי הציונים”, הביע הזדהות עם העם הפלסטיני ועם משפחות החללים בעקבות “הטבח שביצע הכיבוש הציוני” בג’נין ושיבח את “ההתנגדות הפלסטינית”, שלא היססה, לדבריו, להגיב על הפשעים הללו. הוא הדגיש את תמיכת איראן בעם הפלסטיני וב”התנגדות” והביע ביטחון בניצחונו של העם הפלסטיני ובשחרור ירושלים, מסגד אלאקצא וכל אדמת פלסטין. כמו כן, הזמין שר החוץ האיראני את הניה לביקור בטהראן במועד שימצא לנכון. הניה הודה לעבדאללהיאן על עמדת איראן בנוגע לסוגיה הפלסטינית ואמר, כי מדיניות ממשלת ישראל החדשה לא תצליח לשבור את רצון העם הפלסטיני וכי הפלסטינים ימשיכו לדבוק ב”התנגדות” עד לשחרור כל אדמותיהם. אלנח’אלה הודה, אף הוא, לטהראן על תמיכתה ב”התנגדות” ושיבח את העם האיראני על סיכול המבצעים המכוונים נגד איראן, לרבות התקיפה, שיוחסה לישראל במתקן הצבאי באצפהאן (פארס, 29 בינואר 2023).