מבט לאיראן

27 באוגוסט – 10 בספטמבר, 2017 מאת: ד"ר רז צימט
עלי סעידי, נציג המנהיג העליון במשמרות המהפכה (אנתח'אב, 30 באוגוסט 2017).

עלי סעידי, נציג המנהיג העליון במשמרות המהפכה (אנתח'אב, 30 באוגוסט 2017).

פגישת הנשיא אסד וסגן שר החוץ האיראני אנצארי בדמשק (פארס, 30 באוגוסט 2017).

פגישת הנשיא אסד וסגן שר החוץ האיראני אנצארי בדמשק (פארס, 30 באוגוסט 2017).

פגישת שמח'אני-לברנטייב (מהר, 5 בספטמבר 2017).

פגישת שמח'אני-לברנטייב (מהר, 5 בספטמבר 2017).

פגישת משלחת המועצה לקביעת האינטרס של המשטר עם נורי אל-מאלכי (מהר, 31 באוגוסט 2017).

פגישת משלחת המועצה לקביעת האינטרס של המשטר עם נורי אל-מאלכי (מהר, 31 באוגוסט 2017).

פגישת מסג'די-אל-מאלכי (אירנ

פגישת מסג'די-אל-מאלכי (אירנ"א, 28 באוגוסט 2017).

במוקד אירועי השבוע
  • בכירים איראנים ברכו על הסרת המצור מעל העיר דיר אלזור שבמזרח סוריה והגדירו אותה כ”חשובה ואסטרטגית”. על רקע הישגי משטר אסד במערכה הצבאית והמשך תהליך ההסדרה בסוריה פירט נציג המנהיג העליון במשמרות המהפכה את ארבעת “הקווים האדומים” של איראן בסוריה: ההגנה על המקומות הקדושים לשיעים, שמירת סוריה ב”חזית ההתנגדות”, שימור עצמאותה ולכידותה הטריטוריאלית ושימור בשאר אסד כנשיא אסד.
  • בתוך כך, ממשיכה איראן בפעילות דיפלומטית מול סוריה ורוסיה סביב תהליך ההסדרה. סגן שר החוץ האיראני לענייני ערב ואפריקה ביקר בסוף אוגוסט 2017 בסוריה וקיים פגישות מדיניות עם בכירי המשטר הסורי, ובראשם הנשיא אסד. מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי נפגש בראשית ספטמבר 2017 בטהראן עם שליחו המיוחד של נשיא רוסיה לענייני סוריה.
  • שר ההגנה האיראני הנכנס, אמיר חאתמי, הצהיר עם כניסתו לתפקיד כי איראן תמשיך לסייע ל”חזית ההתנגדות” וכי בידי איראן היכולת להרחיב את “הסיוע בייעוץ” שהעניקה עד כה לשליחיה. הצהרתו של חאתמי, שר ההגנה האיראני הראשון מאז שנת 1989 שמגיע משורות הצבא הסדיר ולא משמרות המהפכה, נועדה להדגיש את מחויבותה הנמשכת של איראן כלפי בעלות בריתה באזור גם בתקופת כהונתה של ממשלת רוחאני השנייה.
  • משלחת איראנית רמת דרג בראשות יו”ר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, מחמוד שאהרודי, קיימה ביקור בעיראק. המשלחת נפגשה עם ראש ממשלת עיראק חידר אלעבאדי, עם ראש ממשלת עיראק לשעבר, נורי אלמאלכי וקיימה ביקור במפקדת המיליציה השיעית הפרו-איראנית אל-נג’באא במחוז צלאח אלדין. הביקור, במהלכו הדגישו ראשי המשלחת את תמיכתה הנמשכת של איראן בעיראק במאבקה בטרור, התקיים בצל שחרור העיר תלעפר מידי דאעש והדיווחים על שיפור הקשרים בין עיראק לערב הסעודית.
  • בכירים איראנים ממשיכים להזהיר מפני השלכות משאל העם על עצמאות החבל הכורדי בצפון עיראק. דובר משרד החוץ האיראני הגדיר את החלטת מחוז כרכוכ שבצפון עיראק להצטרף למשאל העם כמסוכנת ומתגרה ואילו מזכיר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, מחסן רזאא’י, הזהיר מפני השלכותיו המסוכנות של משאל העם על האזור.
  • בהודעה מיוחדת לרגל העלייה לרגל השנתית למכה שב והגדיר המנהיג העליון עלי ח’אמנהאי את ההגנה על פלסטין כמשימה החשובה ביותר של העולם המוסלמי. הוא ציין, כי המלחמות הפנימיות בעולם המוסלמי מביאות להזנחת אחריותן המרכזית של מדינות האסלאם להגן על פלסטין ולהצילה מידי “הציונים”.
כללי
  • בכירים איראנים בירכו על הסרת המצור מעל העיר דיר אלזור שבמזרח סוריה. מוחמד ג’ואד זריף (Mohammad Javad Zarif), שר החוץ, תיאר את הסרת המצור כ”ניצחון חשוב” במאבק נגד הטרור. עלי שמח’אני (Ali Shamkhani), מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, שלח איגרת ברכה לראש הלשכה לביטחון לאומי בסוריה, עלי ממלוכ, בה כתב, כי הניצחונות נגד הטרור בסוריה ובעיראק ושחרור האזורים החשובים והאסטרטגים מבשרים על עתיד בהיר, בטוח ויציב באזור. הוא ציין, כי שיתוף הפעולה הקרוב בין איראן, סוריה, עיראק, רוסיה וחזבאללה הביא להישגים הנרחבים במאבק נגד הטרור ולסיכול המזימות הזרות נגד מדינות האזור וכי איראן תמשיך לסייע לסוריה בשיקומה בתום המלחמה (פארס, 5 בספטמבר 2017).
  • חג’ת אלאסלאם עלי סעידי (Hojjat-ul-Islam Ali Sa’idi), נציג המנהיג במשמרות המהפכה, אמר, כי ההגנה על המקומות הקדושים לשיעים, שמירת סוריה ב”חזית ההתנגדות”, עצמאות סוריה ולכידותה הטריטוריאלית ושימור בשאר אסד הם ארבעת “הקווים האדומים” של איראן בסוריה. עוד ציין סעידי, כי פלסטין, סוריה, עיראק ולבנון חשובות לאיראן, מכיוון שיש לה אחריות לסדר העולמי ולהכשרת הקרקע לשובו של “האמאם הנעלם” (אנתח’אב, 30 באוגוסט 2017).
  • אמיר חאתמי (Amir Hatami), שר ההגנה האיראני הנכנס, הצהיר, כי איראן תמשיך לסייע ל”חזית ההתנגדות”. חאתמי ציין, כי אויבי איראן מוטרדים מהפיכתה למודל לחיקוי עבור ההתנגדות ומתמיכתה בקבוצות ההתנגדות באזור. הוא הוסיף, כי תמיכת איראן ב”חזית ההתנגדות” הוגבלה בעבר ל”סיוע בייעוץ” ותימשך באופן זה, אם כי יש בידיה את היכולת להרחיבה (פארס, 31 באוגוסט 2017).
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • חסין ג’אברי אנצארי (Hossein Jaberi Ansari), סגן שר החוץ האיראני לענייני ערב ואפריקה, ביקר בסוף אוגוסט 2017 בסוריה וקיים פגישות מדיניות עם בכירי המשטר הסורי, ובראשם הנשיא בשאר אסד ושר החוץ וליד אלמעלם. אנצארי שוחח עם הבכירים הסורים על ההתפתחויות בסוריה ובאזור ועל שיחות ההסדרה על סוריה באסטנה. הנשיא אסד הודה לאנצארי על תמיכתה הנמשכת של איראן בסוריה “במאבקה נגד הטרור” והדגיש את הצורך בשמירת התיאום בין שתי המדינות (פארס, 30 באוגוסט 2017).
  • עלי שמח’אני (Ali Shamkhani), מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, נפגש בטהראן עם אלכסנדר לברנטייב שליחו המיוחד של נשיא רוסיה לענייני סוריה. השניים דנו בהתפתחויות הצבאיות ובתהליך ההסדרה בסוריה. שמח’אני התייחס בפגישה להישגי המשטר הסורי, ובהם שחרור דיר אלזור מידי דאעש, ואמר כי שיתוף הפעולה האסטרטגי בין איראן, סוריה, רוסיה ו”חזית ההתנגדות” מניב עתה פירות בזירה הפוליטית והצבאית (מהר, 5 בספטמבר 2017).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • משלחת איראנית בכירה בראשות איתאללה מחמוד האשמי שאהרודי (Ayatollah Mahmoud Hashemi Shahroudi), יו”ר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, ומחסן רזאא’י (Mohsen Rezaei), מזכיר המועצה, הגיעה ב-31 באוגוסט 2017 לביקור בבגדאד במהלכו נפגשה עם בכירים בממשל העיראקי, ובראשם ראש הממשלה חידר אלעבאדי, ועם אנשי דת שיעים בכירים. בפגישה עם ראש ממשלת עיראק בירך שאהרודי את אלעבאדי על שחרור מוצול ותלעפר מידי דאעש והדגיש את תמיכתה המלאה של איראן בממשלת עיראק במאבק לחיסול הטרור, לשחרורם המלא של השטחים, שנכבשו על-ידי דאעש, ולהשגת יציבות ופיתוח בעיראק. אל-עבאדי הביע בפני שאהרודי את הערכתו לתמיכת טהראן בבגדאד במאבקה בטרור (פארס, 4 בספטמבר 2017).
  • בפגישה עם סגן נשיא עיראק וראש הממשלה לשעבר, נורי אלמאלכי, אמר שאהרודי, כי טענת ארה”ב בנוגע למאבק נגד דאעש היא שקר וכי הארגון משמש כאמצעי בידי ארה”ב לפיצול העולם המוסלמי. הוא ציין, כי על הממשלות המוסלמיות להיאבק כנגד הקבוצות האסלאמיות הרדיקליות הפועלות כדי לממש את מזימותיה של ארה”ב באזור. אלמאלכי הודה לחברי המשלחת על הסיוע הפוליטי והכלכלי, שאיראן מעניקה לעיראק, ועל תמיכתה במאבק עיראק בטרור. בפגישת המשלחת האיראנית עם אלמאלכי השתתף גם אבו-מהדי אלמהנדס, סגן מפקד “הגיוס העממי”, מסגרת-העל של המיליציות השיעיות העיראקיות (תסנים, 31 באוגוסט 2017).
  • במהלך נסיעתו לעיראק ביקר שאהרודי גם במפקדת המיליציה השיעית העיראקית הפרו-איראנית אלנג’באא’ (al-Nujaba’) במחוז צלאח אלדין. שאהרודי הביע את הערכתו ללוחמי המיליציה המשתתפת גם בלחימה בסוריה ואמר, כי איראן תתמוך בכל קבוצות ההתנגדות (תסנים, 5 בספטמבר 2017).
  • שגריר איראן בבגדאד, אירג’ מסג’די (Iraj Masjedi), נפגש ב-28 באוגוסט 2017 עם סגן נשיא עיראק וראש ממשלתה לשעבר, נורי אלמאלכי, ודן עמו ביחסים בין שתי המדינות ובהתפתחויות בעיראק. מסג’די הדגיש, כי איראן תומכת בעיראק מאוחדת ומעוניינת בכינון הקשרים הטובים ביותר עם עיראק בתחומים שונים (איסנ”א, 28 באוגוסט 2017).
  • בהראם קאסמי (Bahram Qasemi), דובר משרד החוץ האיראני, הצהיר, כי החלטת מחוז כרכוכ שבצפון עיראק להצטרף למשאל העם על עצמאות החבל הכורדי היא מסוכנת, מתגרה ותשפיע לרעה על יכולתה של עיראק לייצב את ניצחונותיה על הטרור. הוא ציין, כי איראן שבה ומזהירה מפני קיום משאל העם המהווה הפרה בוטה של ריבונותה הלאומית של עיראק ולכידותה הטריטוריאלית ומדגישה את הצורך בפתרון חילוקי הדעות במדינה באמצעות משא ומתן ובמסגרת החוקה העיראקית. הוא הוסיף, כי כל צעד שעלול ליצור משברים חדשים באזור ובגבולות שכנותיה של עיראק הוא בלתי נסבל תסנים, 30 באוגוסט 2017).
  • מחסן רזאא’י (Mohsen Rezaei), מזכיר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, הזהיר, אף הוא מפני קיום משאל העם בחבל הכורדי ומהשלכותיו המסוכנות על האזור. בריאיון לרשת הטלוויזיה הלבנונית אלמיאדין אמר רזאא’י, כי משאל העם יביא לחלוקת עיראק והביע תקווה, כי הוא לא יתקיים במועדו (מהר, 3 בספטמבר 2-17). דברי קאסמי ורזאא’י מצטרפים לשורת אזהרות מצד בכירים איראנים בשבועות האחרונים מפני כוונת שלטונות החבל הכורדי בצפון עיראק לקיים את משאל העם הצפוי בהמשך חודש ספטמבר.
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • בהודעה, שפרסם לרגל העלייה לרגל השנתית למכה וחג הקורבן, הגדיר המנהיג העליון, עלי ח’אמנהאי, את ההגנה על פלסטין כמשימה החשובה ביותר של העולם המוסלמי. ח’אמנהאי ציין, כי העולם המוסלמי עסוק כיום במלחמות פנימיות בסוריה, בעיראק, בתימן, בלוב ובבחרין ובמאבק בטרור באפגניסטאן, בפקיסטאן ובמקומות אחרים, ומזניח את אחריותו להציל את פלסטין. בהודעה נאמר, כי מנהיגי העולם המוסלמי והאליטות הפוליטיות, התרבותיות והדתיות נושאים על כתפיהם מיני אחריות רבים, ובהם יצירת אחדות, סיוע במאבק נגד האויב, תמיכה במיעוטים מוסלמים מדוכאים ברחבי העולם והאחריות החשובה ביותר: ההגנה על פלסטין והגשת סיוע ושיתוף פעולה ללא תנאי לעם הנאבק להשיב את ארצו במשך קרוב לשבעים שנה (פארס, 31 באוגוסט 2017).