מבט לאיראן

מאת: 29 בדצמבר 2022 – 12 בינואר 2023
ביקור סגן שר החוץ הסורי בטהראן (סאנ

ביקור סגן שר החוץ הסורי בטהראן (סאנ"א, 8 בינואר 2023)

פגישת עלי-אכבר ולאיתי עם נעים קאסם (פארס, 4 בינואר 2023)

פגישת עלי-אכבר ולאיתי עם נעים קאסם (פארס, 4 בינואר 2023)

פגישת נשיא עיראק עם שגריר איראן בבגדאד (פארס, 4 בינואר 2023)

פגישת נשיא עיראק עם שגריר איראן בבגדאד (פארס, 4 בינואר 2023)

פגישת שגריר איראן בבגדאד עם שר התחבורה העיראקי (אירנ

פגישת שגריר איראן בבגדאד עם שר התחבורה העיראקי (אירנ"א, 3 בינואר 2023)

פתיחת שלוחה של האוניברסיטה הרפואית של טהראן בכרבלאא' (IRIB News, 29 בדצמבר 2022)

פתיחת שלוחה של האוניברסיטה הרפואית של טהראן בכרבלאא' (IRIB News, 29 בדצמבר 2022)

עיקרים
  • איראן גינתה את התקיפה, שיוחסה לישראל בסוריה בליל ה-2 בינואר 2023, וקראה לקהילה הבינלאומית לפעול נגד המשך התקיפות הישראליות.
  • מגעים מדיניים בין איראן וסוריה: שר החוץ האיראני שוחח עם עמיתו הסורי ודן עימו ביחסים בין המדינות ובהתפתחויות בסוריה ובאזור. במקביל, הגיע סגן שר החוץ הסורי לביקור רשמי בטהראן.
  • יועצו הבכיר של מנהיג איראן לעניינים בינלאומיים, עלי-אכבר ולאיתי, נפגש בראשית ינואר באיראן עם סגן מזכ”ל חזבאללה, נעים קאסם, שסקר בפניו את ההתפתחויות האחרונות בלבנון.
  • נשיא עיראק נועד עם שגריר איראן בבגדאד ודן עימו בהרחבת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות. כמו כן, נפגש השגריר האיראני עם היועץ העיראקי לביטחון לאומי ועם שר התחבורה העיראקי.
  • איראן גינתה את עליית השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, להר הבית, והזהירה כי הפגיעה בקודשי האסלאם תגרור תגובה מצד העמים המוסלמים. דובר משרד החוץ האיראני קרא למדינות המוסלמיות להיאבק נגד “תוקפנות המשטר הציוני”.
  • מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה אמר בטקס בעיר כרמאן, כי לראשונה יותר ממחצית צה”ל מוצב בגדה המערבית. הוא הצביע על חולשת צה”ל והביא כדוגמא לכך את הקושי בלכידת המחבל הפלסטיני, שביצע את הפיגועים במעבר שעפאט וסמוך למעלה אדומים באוקטובר 2022.
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני (Nasser Kanani), גינה את התקיפה, שיוחסה לישראל בסוריה בליל ה-2 בינואר 2023. התקיפה האווירית כללה ירי טילים לעבר שדה התעופה הבינלאומי של דמשק. סוכנות הידיעות הרשמית הסורית דיווחה (2 בינואר 2023), כי בתקיפה נהרגו שני חיילים ונפצעו שניים נוספים וכי נזק נגרם לתשתיות בשדה התעופה. כנעאני גינה את “מדיניותו התוקפנית של המשטר הציוני” ואמר, כי איראן מצפה מהקהילה הבינלאומית, מהאו”ם וממדינות האזור לגנות את התקיפות הישראליות המהוות הפרה של אמנת האו”ם וריבונותה של סוריה. בתשובה לשאלה על כך שאיראן לא הוזמנה להשתתף בפגישת שרי ההגנה של תורכיה, סוריה ורוסיה במוסקבה, שעסקה בהתפתחויות בסוריה, אמר כנעאני, כי רוסיה, סוריה ותורכיה מודעות לתפקידה המכריע של איראן במלחמה בטרור בסוריה ולתמיכתה בעם ובממשלה במדינה זו ובלכידותה הטריטוריאלית ויודעות שלא ניתן להוציא את איראן מעניין זה (irdiplomacy.ir, 2 בינואר 2023).
  • אתר אופוזיציה סורי דיווח, כי במהלך ביקורה של משלחת אגודת הידידות איראן-סוריה בדמשק בדצמבר 2022 נחתמו מספר הסכמים כלכליים בין שתי המדינות, ובהם הסכם להקמת חברת טלפונים סלולאריים איראנית בסוריה. כמו כן, סיכמו שתי המדינות על הקמת חברה סורית-איראנית משותפת לפיתוח מפעלי ייצור, קווי מיון ואריזה ויחידות קירור בסוריה (עין אלפראת, 5 בינואר 2023).
  • אתר החדשות הסורי עין אלפראת דיווח (9 בינואר 2023), כי ארגון ג’האד הבינוי האיראני בנה יחידות דיור חדשות עבור שיעים תושבי הכפר חוש חג’ו (Hosh Hajo) שבצפון העיר ח’מץ. על פי דיווח זה, הדירות נהרסו בעבר על ידי המשטר הסורי כדי למנוע מכוחות האופוזיציה להשתלט עליהן ולהתקרב לכפר אלאשרפיה (al-Ashrafiyah). במסגרת פרויקט שיקום הבתים, השתלט הארגון האיראני על נדל”ן השייך ללוחמי האופוזיציה, שהועברו לצפון סוריה. בסך הכל נבנו כחמישים דירות בכפר חוש חג’ו. מאחר שמספר המשפחות המקוריות המתגוררות בכפר אינו עולה על 20, יתר הדירות אוכלסו על ידי משפחות של לוחמי המיליציות הפרו-איראניות.
  • שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein-Amir Abdollahian), שוחח ב-8 בינואר 2023 עם עמיתו הסורי, פיצל מקדאד (Faisal Mekdad), ודן עימו ביחסים בין המדינות ובהתפתחויות בסוריה ובאזור. בשיחתם הדגישו שרי החוץ את רצונם של מנהיגי שתי המדינות בהרחבת הקשרים ביניהן בתחומים שונים. שר החוץ הסורי הודה לאיראן על תפקידה במאבק נגד הטרור ועל הסיוע שלה לפתרון מדיני של המשבר בארצו. כמו כן, הדגישו שני השרים את תמיכת מדינותיהם במאבק העם הפלסטיני בהגנה על המקומות הקדושים ועל זכויותיו ההיסטוריות וגינו בחריפות את “פשעי המשטר הציוני נגד הפלסטינים ברחבי השטחים הכבושים” (איסנ”א, 8 בינואר 2023). בתוך כך, דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני, אמר במסיבת העיתונאים השבועית שלו, כי ממשלת איראן מתכננת ביקור של נשיא איראן, אבראהים ראיסי, בסוריה ובתורכיה (איסנ”א, 9 בינואר 2023).
  • סגן שר החוץ והמהגרים הסורי, אימן סוסאן (Ayman Sousan), הגיע ב-8 בינואר 2023 לביקור רשמי בטהראן. במהלך ביקורו נפגש סגן השר עם בכירים בממשל האיראני ודן עימם בקשרים בין שתי המדינות ובהתפתחויות האחרונות בסוריה ובאזור (איסנ”א, 8 בינואר 2023).
  • יועצו של מנהיג איראן לעניינים בינלאומיים, עלי-אכבר ולאיתי (Ali-Akbar Velayati), נפגש ב-4 בינואר 2023 בטהראן עם סגן מזכ”ל חזבאללה, נעים קאסם, ודן עימו בסוגיות אזוריות ובינלאומיות. ולאיתי שיבח את הישגי חזבאללה בלבנון, ובמיוחד את הסכם הגבול הימי, ואמר כי זהו ניצחון חסר תקדים של חסן נצראללה, שהוביל לכישלון מזימתן של “המשטר הציוני” וארצות הברית. נעים קאסם סקר בפני ולאיתי את ההתפתחויות האחרונות בלבנון ואת “ניצחונות חזית ההתנגדות” (פארס, 4 בינואר 2023). קאסם הגיע לטהראן כדי להשתתף בטקסי יום השנה השלישי לחיסולו של מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני.
  • השבועון האמריקאי ניוזוויק פרסם תחקיר (11 בינואר 2023) על מאמציה של איראן לפרוס יכולות הגנה אוויריות בסוריה בעלות של עשרות מיליוני דולרים במטרה למנוע מישראל להמשיך ולתקוף במדינה. השבועון ציטט מקור ביטחוני בכיר, שמסר כי איראן מפתחת את יכולותיה כפרויקט משותף עם הצבא הסורי, ככל הנראה במטרה לאפשר הפעלה איראנית עצמאית של מערכת ההגנה האווירית מתוך סוריה. עוד הוסיף המקור, כי איראן מסייעת לסוריה לשדרג את מערך המכ”מים שלה במטרה לאתר ולמנוע תקיפות ישראליות. לפי המקור, סגן מפקד זרוע האוויר של משמרות המהפכה, פרידון מחמדי סקאא’י (Fereydoun Mohammadi Saghaqi), הוא שמוביל את הפרויקט.
המעורבות האיראנית בעיראק
  • נשיא עיראק, עבד אללטיף ג’מאל רשיד (Abdul Latif Jamal Rashid), נועד ב-4 בינואר 2023 עם שגריר איראן בבגדאד, מחמד כאט’ם אל-י צאדק (Mohammad Kazem Al-e Sadegh), ודן עימו בצורך לפתח ולהרחיב את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בכל התחומים. השגריר האיראני הדגיש את רצונה של איראן בהמשך שיתוף הפעולה עם עיראק ובהרחבת הקשרים בין המדינות בכל הרמות לטובת האינטרסים שלהן (פארס, 4 בינואר 2023). ב-9 בינואר 2023 נפגש השגריר האיראני עם היועץ לביטחון לאומי של עיראק, קאסם אלאערג’י (Qassim al-Araji), ודן עימו בנוגע לאבטחת הגבולות בין שתי המדינות (איסנ”א, 9 בינואר 2023).
  •  שגריר איראן בעיראק, מחמד כאט’ם אל-י צאדק, נפגש ב-3 בינואר 2023 עם שר התחבורה העיראקי, רזאק מחיבס אלסעדאוי ( Razzaq Mohibis Al-Saadawi ), ודן עימו בשיתוף הפעולה בין המדינות בתחומי התחבורה. השניים הדגישו את הצורך לפתור את בעיות התחבורה כדי לקדם את שיתוף הפעולה הכלכלי בין שתי המדינות (אירנ”א, 3 בינואר 2023).
  • אוניברסיטת טהראן למדעי הרפואה פתחה ב-28 בדצמבר 2022 שלוחה באוניברסיטה הרפואית אלסבטין (al-Sabtain) בעיר כרבלאא’ שבעיראק. בטקס פתיחת השלוחה האיראנית השתתפו שר הבריאות האיראני, בהראם עין-אללהי (Bahran Eynollahi), שר הבריאות העיראקי, צאלח מהדי אלחסנאוי (Saleh Mahdi al-Hasnawi), שגריר איראן בבגדאד, מחמד כאט’ם אל-י צאדק (Mohammad Kazem Al-e Sadegh) והנספח התרבותי האיראני בבגדאד, ע’לאם-רזא אבאד’רי (Gholam-Reza Abazari). ביולי 2019 נחתם מזכר הבנה בין אוניברסיטת טהראן למדעי הרפואה למתחם מסגד האמאם חוסין בכרבלאא’ על הקמת שלוחה בעיר (אלעאלם, 29 בדצמבר 2022). בנובמבר 2020 דן נספח התרבות האיראני בבגדאד עם ראש ממשלת עיראק לשעבר, עאדל עבד אלמהדי, בתוכנית להקמת השלוחה האוניברסיטאית האיראנית בכרבלאא’. בפגישה ציין הנספח התרבותי, כי איראן מוכנה לשתף את האוניברסיטאות העיראקיות בניסיונה המדעי והרפואי (אירנ”א, 22 בנובמבר 2020).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • איראן גינתה את עליית השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, להר הבית ב-3 בינואר 2023. דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני, הצהיר, כי ירושלים היא בירת הנצח של פלסטין וכי כל חילול של המקומות הקדושים בפלסטין, לרבות מסגד אלאקצא, הוא הפרה של החוק הבינלאומי ופגיעה בקודשי המוסלמים בעולם ויגרור תגובה מצד העמים המוסלמים. כנעאני הזהיר מפני המשך ה”הרפתקנות והצעדים הפרובוקטיביים” מצד הממשלה החדשה בישראל והדגיש את חובתם של האנשים החופשיים בעולם, במיוחד העמים והממשלות המוסלמים, לפעול בצורה מאוחדת כדי להגן על ירושלים ולהיאבק כנגד התוקפנות מצד “המשטר הכובש הציוני”. כמו כן, קרא דובר משרד החוץ האיראני לקהילה הבינלאומית, ובכלל זה לאו”ם, לנקוט בצעדים החוקיים כדי למנוע את המשך התוקפנות הישראלית נגד העם הפלסטיני והמקומות הקדושים למוסלמים (רשת אלעאלם, 3 בינואר 2023).
  • מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלנח’אלה, אמר בריאיון באמצעות הטוויטר לערוץ הטלוויזיה הלבנוני אלמיאדין המזוהה עם חזבאללה (29 בדצמבר 2023), כי ארגונו אינו רואה תומכים בפלסטין מלבד איראן, חזבאללה וסוריה. בהתייחסו לקשרים בין פלסטין ל”ציר ההתנגדות” אמר אלנח’אלה, כי העם הפלסטיני הוא שנלחם בגדה המערבית, אך איראן וחזבאללה תומכות בלוחמים הפלסטינים. הוא ציין, כי האויבים רוצים להשלות את העולם כאילו המלחמה בפלסטין היא מלחמה נגד איראן ושהרפובליקה האסלאמית מנצלת את הפלסטינים במלחמתה נגד ישראל. לדבריו, תנועת הג’האד האסלאמי מוכנה לקבל סיוע מכל מדינה ערבית ואסלאמית ועל כל המדינות הערביות למלא את חובתן כלפי העם הפלסטיני.
  • מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, אמר במהלך טקס בעיר כרמאן (Kerman), כי לראשונה, יותר ממחצית צבא “המשטר הציוני” מוצב בגדה המערבית, שגודלה כמחצית מגודלו של מחוז כרמאן. קאא’ני התייחס למצוד, שערך צה”ל אחר מחבל פלסטיני (ככל הנראה עדי אלתמימי, שביצע את הפיגוע במעבר שעפאט ואת פיגוע הירי סמוך למעלה אדומים באוקטובר 2022), ואמר, כי כל מערכת הביטחון של “המשטר הציוני” התגייסה כדי למצוא את הצעיר שירה לעברם, אך לא הצליחה. רק לאחר שבוע, כאשר הוא ירה לעברם שוב, הם הרגו אותו (תסנים, 5 בינואר 2023).