מבט לאיראן

30 ביולי – 13 באוגוסט, 2017 מאת: ד"ר רז צימט
מרתזא חסין-פור (מימין) ומחמד תאג'בח'ש (משמאל) שנהרגו בסוריה (טוויטר, 7 באוגוסט 2017)

מרתזא חסין-פור (מימין) ומחמד תאג'בח'ש (משמאל) שנהרגו בסוריה (טוויטר, 7 באוגוסט 2017)

פגישת עבדאללהיאן – נצראללה (פארס, 2 באוגוסט 2017)

פגישת עבדאללהיאן – נצראללה (פארס, 2 באוגוסט 2017)

פגישת עבדאללהיאן-מעלם (מהר, 3 באוגוסט 2017)

פגישת עבדאללהיאן-מעלם (מהר, 3 באוגוסט 2017)

סעידי (משמאל) ושיראזי (מימין) בביקור בנג'ף (דפאע פרס, 2 באוגוסט 2017)

סעידי (משמאל) ושיראזי (מימין) בביקור בנג'ף (דפאע פרס, 2 באוגוסט 2017)

פגישת שר החוץ זריף עם משלחת חמאס (תסנים, 7 באוגוסט 2017)

פגישת שר החוץ זריף עם משלחת חמאס (תסנים, 7 באוגוסט 2017)

עיקרי הדברים
  • שבוע עקוב מדם עבור כוחות משמרות המהפכה בסוריה: חמישה לוחמים (בהם קצין בכיר) נהרגו בסוריה ולוחם נוסף נלקח בשבי על-ידי דאעש ונהרג על-ידי שוביו בגבול סוריה-עיראק. בעקבות מותו של השבוי איימו בכירים במשמרות המהפכה לנקום את מותו (תסנים, 10 באוגוסט 2017).
  • באיראן ניכרת דאגה משיפור הקשרים בין הממשל המרכזי בבגדאד וחלקים בהנהגה השיעית בעיראק עם סעודיה , שעלול, בראיית טהראן, לערער את ההשפעה האיראנית בעיראק. התקשורת האיראנית סיקרה בהרחבה את ביקורו החריג של איש הדת השיעי העיראקי, מקתדא אלצדר, בסעודיה בסוף חודש יולי. הביקור הוצג כביטוי נוסף למאמצי סעודיה לבלום את ההשפעה האיראנית בעיראק. בתוך כך, ממשיכה איראן לקדם פעילות פיתוח בעיראק. סגן שר הבריאות האיראני הודיע על כוונת איראן להקים אוניברסיטה למדעי הרפואה בעיראק ונציג המנהיג העליון במשמרות המהפכה ביקר בנג’ף כדי לפקח על עבודות הפיתוח של מסגד מרכזי בעיר הקדושה לשיעים.
  • נמשכת מגמת השיפור ביחסים בין איראן לחמאס: יועצו לעניינים בינלאומיים של יו”ר המג’לס, שקיים בראשית אוגוסט ביקור בסוריה ובלבנון, נפגש בבירות עם משלחת בכירי חמאס. במקביל ניצל חמאס את טקס השבעתו של הנשיא רוחאני, שהתקיים ב-5 באוגוסט 2017, לביקור משלחת של הארגון בטהראן. המשלחת נפגשה עם בכירים איראנים, שהדגישו בפניה את מחויבות איראן להמשך התמיכה בפלסטינים.
כללי
  • מחמד באקרי (Mohammad Bagheri), ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים האיראנים, אמר בכנס בעיר זאהדאן (Zahedan) שבמחוז סיסתאן-בלוצ’יסתאן, כי איראן, שנאבקה בעבר עם אויבים בשטחה, מנהלת כיום מאבק נגד “ההתנשאות העולמית והציונות” לחופי הים התיכון ומטילה אימה על אויביה. הוא ציין, כי מבחינת איראן אין כל הבדל בין חזבאללה לחמאס והיא מחויבת לסייע לשניהם אף על-פי שהאחד הוא שיעי והשני סוני (תסנים, 31 ביולי 2017).
  • אחמד מהרבאן (Ahmad Mehraban), סגן מפקד אוניברסיטת אמאם חסין (Imam Hossein) להכשרת קצינים במשמרות המהפכה, אמר בריאיון לסוכנות הידיעות תסנים (1 באוגוסט 2017), כי האוניברסיטה שולחת מאמנים מטעמה כדי שיאמנו “כוחות עממיים” בסוריה ובעיראק, ובהם המיליציות השיעיות, ומשתמשת בניסיונם לצורך הכשרת הקצינים המתבצעת באוניברסיטה. הוא דחה את הדיווחים, שהתפרסמו בתקשורת הישראלית לפיהם משמרות המהפכה הקימו בסיסי אימונים במדינות שונות, ובהן תימן, ואמר כי אפילו כוח קדס של משמרות המהפכה אינו מקים מרכזי אימונים במדינות אחרות וכי גם בסוריה עושים משמרות המהפכה שימוש בבסיסים סורים לצורך משימות הייעוץ שלהם.
  • חסין ג’אברי אנצארי (Hossein Jaberi Ansari), סגן שר החוץ האיראני לענייני ערב ואפריקה, התייחס בריאיון שהעניק ליומון הרפורמיסטי שרק (Shargh, 9 באוגוסט 2017) ליחסי הגומלין בין משרד החוץ וכוח קדס של משמרות המהפכה בניהול מדיניותה האזורית של איראן. הוא ציין, כי בדומה למדינות אחרות, גם באיראן פועלים מוסדות שונים המשפיעים על מדיניות החוץ. לדבריו, כלל הגופים באיראן, המעורבים בניהול מדיניות החוץ האזורית, פועלים בהתאם לעקרונות משותפים ולאסטרטגיה אחת הנקבעת במועצה העליונה לביטחון לאומי וקיים תיאום מלא ויומיומי ביניהם בכל הקשור לסוגיות האזוריות.
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • חמישה לוחמי משמרות המהפכה: עלי עט’ימי (Ali Azimi) ממחוז כרמאן; מרתזא חסין-פור(Morteza Hossein-Pour), קצין בכיר ממחוז גילאן; מחמד עלי-פור (Mohammad Ali-Pour) ממחוז ח’וזסתאן; ומחמד תאג’בח’ש (Mohammad Tajbakhsh) ממחוז ח’וזסתאן, סג’אד באוי (Sajjad Bavi) ממחוז ח’וזסתאן נהרגו בסוריה. לוחם נוסף של משמרות המהפכה, מחסן חג’ג’י (Mohsen Hojaji), שנלקח בשבי על-ידי דאעש בגבול סוריה-עיראק, הוצא להורג על-ידי שוביו. בעקבות מותו של השבוי איימו בכירים במשמרות המהפכה לנקום את מותו (תסנים, 10 באוגוסט 2017).
  • נציגי איראן, רוסיה ותורכיה נפגשו בטהראן ב-9-8 באוגוסט 2017 כדי להכין את סבב השיחות הבא על עתיד סוריה באסטנה ולקבוע את מועדן (מהר, 8 באוגוסט 2017).
  • חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), יועצו לעניינים בינלאומיים של יו”ר המג’לס, הגיע ב-31 ביולי 2017 לביקור בבירות לשיחות עם בכירים לבנונים בנוגע לסוגיות אזוריות ובילטרליות (מהר, 31 ביולי 2017). כמו כן נפגש עבדאללהיאן עם מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, ובירך אותו על “ניצחונותיה האחרונים של ההתנגדות נגד הטרוריסטים בערסאל”. נצראללה הדגיש את תפקידו החשוב של מנהיג איראן במאבק כנגד מזימות האויבים בעולם המוסלמי ואמר, כי להתנגדות בפלסטין, בסוריה ובלבנון יש קשר ישיר ליציבות ולביטחון האזור (פארס, 2 באוגוסט 2017).
  • במהלך הביקור נפגש עבדאללהיאן גם עם נציגי הארגונים הפלסטינים, ובהם נציגי חמאס, הג’האד האסלאמי הפלסטיני והחזית העממית לשחרור פלסטין. בפגישה עם מזכ”ל הג’האד האסלאמי הפלסטיני, רמדאן שלח, אמר עבדאללהיאן, כי האירועים בהר הבית היפנו מחדש את תשומת הלב לירושלים ולמסגד אלאקצא והוכיחו, ששאלת מסגד אלאקצא הפוליטית והדתית עודנה חיה בקרב דעת הקהל המוסלמית. עבדאללהיאן מתח ביקורת על נכונות חלק ממנהיגי מדינות ערב לנרמל את יחסיהם עם ישראל אותה כינה “בגידה בערכי העם הפלסטיני” (מהר, 1 באוגוסט 2017). בתום ביקורו בבירות המשיך עבדאללהיאן לדמשק לפגישות עם בכירים סורים. בפגישתו עם שר החוץ הסורי, וליד אלמעלם, אמר עבדאללהיאן, כי ישראל מנסה לנרמל את יחסיה עם מדינות ערב ורואה בסוריה וב”ציר ההתנגדות” מכשול בפני תכניתה. הוא הוסיף, כי טהראן ומוסקבה ימשיכו לשתף פעולה בהגנה על סוריה לצד הצבא, העם וההנהגה בסוריה (מהר, 3 באוגוסט 2017).
  • עמאד ח’מיס, ראש ממשלת סוריה, שהגיע לטהראן להשתתף בטקס השבעתו של הנשיא רוחאני, נפגש ב-6 באוגוסט 2017 עם עלי שמח’אני (Ali Shamkhani), מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן. בפגישה כינה שמח’אני את התקיפות האוויריות, שארה”ב מבצעת במחוז אלרקה שבסוריה, “רצח עם” והפרה בוטה של זכויות אדם. הוא ציין, כי מדינות אירופה וארה”ב מעודדות את הטרור באזור במקום להילחם בו (מהר, 6 באוגוסט 2017).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • התקשורת האיראנית סיקרה בהרחבה את ביקורו החריג של איש הדת השיעי העיראקי, מקתדא אלצדר (Muqtada al-Sadr), בסעודיה בסוף חודש יולי 2017. במהלך הביקור נפגש אלצדר עם יורש העצר הסעודי, מחמד בן-סלמאן, בעיר ג’דה. אלצדר נחשב בעבר לבן-טיפוחיה של איראן, אך בשנים האחרונות התרחק מהאיראנים ואף מתח ביקורת פומבית כנגד המעורבות האיראנית בעיראק. אמצעי התקשורת האיראנים הציגו את ביקור אלצדר בסעודיה כביטוי נוסף למאמצי סעודיה לבלום את ההשפעה האיראנית בעיראק בעקבות הניצחון על דאעש באמצעות חיזוק הקשרים בין ריאד לממשל המרכזי בבגדאד ולכמה מנהיגים שיעים, ובהם אלצדר. במאמר פרשנות, שהתפרסם בסוכנות הידיעות תסנים (1 באוגוסט 2017), נכתב, כי הביקור מתקיים על רקע היערכות המערכת הפוליטית בעיראק לבחירות הפרלמנטריות הצפויות בשנה הבאה. סעודיה, החוששת מניצחון הזרם המקורב לאיראן בבחירות, מנסה לחזק את קשריה עם גורמים בעיראק, ובהם גם שיעים, המסתייגים מהקשרים בין טהראן לבגדאד.
  • בהראם קאסמי (Bahram Qasemi), דובר משרד החוץ האיראני, שנשאל במסיבת העיתונאים השבועית שלו אודות הביקור, השיב, כי עיראק היא מדינה עצמאית ואינה זקוקה לאישור מאיראן לביקורי בכירים עיראקים מחוץ לעיראק (פארס, 7 באוגוסט 2017). העיסוק הנרחב בתקשורת האיראנית בביקור אלצדר בסעודיה מבטא דאגה באיראן משיפור הקשרים בין הממשל המרכזי בבגדאד וחלקים בהנהגה השיעית בעיראק עם ערב הסעודית, שעלול, בראיית טהראן, לערער את השפעתה בעיראק.
  • באקר לאריג’אני (Bagher Larijani), סגן שר הבריאות האיראני, הודיע, כי בכוונת איראן להקים את האוניברסיטה הזרה הראשונה למדעי הרפואה בעיראק. בפגישה עם משלחת עיראקית בראשות סגן שר ההשכלה הגבוהה והמחקר המדעי של עיראק הוסכם על כינון שיתוף פעולה בין שתי המדינות בתחומי החינוך, המחקר והמדע, ובכלל זה על הקמת אוניברסיטה רפואית מטעם אוניברסיטת טהראן ובפיקוח משרד הבריאות האיראני (מהר, 27 ביולי 2017).
  • עלי סעידי (Ali Sa’idi), נציג המנהיג העליון במשמרות המהפכה, ונציג המנהיג בכוח קדס של משמרות המהפכה, עלי שיראזי (Ali Shirazi), קיימו ביקור בנג’ף שבעיראק, שנועד לפקח על עבודות הפיתוח וההרחבה של מסגד חצ’רת-י זהרא (Hazrat-e Zahra) שבעיר (דפאע פרס, 2 באוגוסט 2017). את פיתוח המסגד והרחבתו ניתן לראות כביטוי נוסף למאמצי איראן להרחיב את השפעתה הדתית בעיר הקדושה נג’ף המשמשת יעד מרכזי לעולי רגל שיעים מרחבי העולם.
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • משלחת חמאס הגיעה ב-4 באוגוסט 2017 לטהראן להשתתף בטקס השבעתו של הנשיא רוחאני, שנערך ב-5 באוגוסט 2017. במשלחת השתתפו עזת אלרשק, צאלח אלעארורי, זאהר ג’ברין ואסאמה חמדאן. בהודעה מטעם חמאס נאמר, כי השתתפות המשלחת בטקס נועדה לבטא את הערכת התנועה לתפקידה החשוב של איראן בתמיכה בהתנגדות הפלסטינית ובהגנה על זכויותיהם הלגיטימיות של הפלסטינים. מזכ”ל הג’האד האסלאמי הפלסטיני, רמדאן שלח, הגיע, אף הוא, לטקס ההשבעה (מהר, 4 באוגוסט 2017).
  • במהלך ביקורה בטהראן נפגשה משלחת חמאס עם בכירים איראנים, שהדגישו בפניה את מחויבות איראן להמשך התמיכה בפלסטינים. שר החוץ האיראני, מחמד ג’ואד זריף, אמר לחברי המשלחת, כי עמדתה של הרפובליקה האסלאמית בעניין פלסטין היא יציבה ואינה ניתנת לשינוי (תסנים, 7 באוגוסט 2017). עלי-אכבר ולאיתי (Ali Akbar Velayati), יועצו לעניינים בינלאומיים של המנהיג העליון אמר בפגישה עם חברי המשלחת, כי מנהיג איראן שב ומדגיש, שהמאבק בשטחים הוא הדרך היחידה להציל את הפלסטינים. ולאיתי שיגר ברכות לאסמאעיל הניה על בחירתו כראש הלשכה המדינית של חמאס ואמר, כי איראן תומכת באופן מלא ב”עמדותיו הפוליטיות והמהפכניות” של הניה (מהר, 9 באוגוסט 2017).