מבט לאיראן

4 – 18 באוגוסט 2022 מאת: ד"ר רז צימט
פגישת מפקד משמרות המהפכה עם מזכ

פגישת מפקד משמרות המהפכה עם מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין (תסנים, 6 באוגוסט)

פגישת שגריר איראן בלבנון עם נציג הג'האד האסלאמי בפלסטין בלבנון (פארס, 7 באוגוסט 2022)

פגישת שגריר איראן בלבנון עם נציג הג'האד האסלאמי בפלסטין בלבנון (פארס, 7 באוגוסט 2022)

אירג' מסג'די, יועצו של מפקד כוח קדס (פארס, 15 באוגוסט 2022)

אירג' מסג'די, יועצו של מפקד כוח קדס (פארס, 15 באוגוסט 2022)

פגישת המשלחת העיראקית עם סגן שר ההגנה האיראני (פארס, 15 באוגוסט 2022)

פגישת המשלחת העיראקית עם סגן שר ההגנה האיראני (פארס, 15 באוגוסט 2022)

עיקרים
  • בכירים איראנים גינו את מבצע “עלות השחר” בעזה, הדגישו את תמיכתה הנמשכת של הרפובליקה האסלאמית ב”התנגדות” הפלסטינית ובארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין והציגו את המבצע כביטוי נוסף להיחלשותה של ישראל במערכה מול הפלסטינים. מפקד משמרות המהפכה אמר בפגישה בטהראן עם מזכ”ל הג’האד האסלאמי, זיאד אלאלנח’אלה, כי תגובת הפלסטינים למבצע מעידה על השלב החדש בו נמצאת “ההתנגדות” הפלסטינית. מנהיג איראן ח’אמנהאי כתב באיגרת, ששלח לאלאלנח’אלה בתום המבצע, כי הסבב האחרון בעזה הוסיף לכבודו של הארגון ושיפר את מעמדו בתנועת ההתנגדות הפלסטינית.
  • בכיר חמאס, ח’אלד משעל, אמר בריאיון לערוץ אלג’זירה, כי יציאת חמאס מסוריה בעקבות מלחמת האזרחים במדינה לא השפיעה על יחסי התנועה עם איראן וכי אלה מעולם לא נותקו. הוא הבהיר, עם זאת, כי אין בקשרים עם טהראן כדי להשפיע על עצמאות החלטתה של התנועה.
  • העיתון אלשרק אלאוסט דיווח, כי נכבדים ואנשי דת מקרב העדה העלווית בסוריה דחו לאחרונה יוזמה איראנית לשיקום כמה אתרים דתיים עלווים מחשש להרחבת ההשפעה האיראנית והשיעית בניהול ענייני העדה.
  • חבר ועדת המג’לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ הצהיר, כי איראן מוכנה למלא תפקיד חיובי בפתרון חילוקי הדעות הפנימיים בין הפלגים והמפלגות בעיראק. בתוך כך, אמר דובר משרד החוץ האיראני, כי איראן מקיימת קשר שוטף עם הזרמים הפוליטיים השונים בעיראק וקוראת להם לכבד את החוקה ולפתור את חילוקי הדעות ביניהם באמצעות דיאלוג.
  • משלחת ביטחונית עיראקית בראשות נשיא האוניברסיטה העיראקית לביטחון לאומי ביקרה בטהראן, נפגשה עם בכירים איראנים, בראשם סגן שר ההגנה וסגן ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים, ודנה עימם בהרחבת שיתוף הפעולה בין המדינות בתחומי הביטחון וההגנה.
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני (Nasser Kanani), גינה את תקיפות ישראל בעזה במסגרת מבצע “עלות השחר”. הוא תיאר את המבצע כפשע, כהרפתקנות וכהתגרות ואמר, כי “משטר האפרטהייד של ישראל” נושא באחריות מלאה להשלכותיו. הוא הוסיף, כי זכותם של העם הפלסטיני ושל קבוצות ההתנגדות הפלסטיניות להגן על עצמם לנוכח התוקפנות ומעשי הטרור של “המשטר הציוני”. כמו כן, קרא דובר משרד החוץ האיראני לקהילה הבינלאומית לממש את חובתה החוקית, המוסרית והאנושית להגן על העם הפלסטיני ולגנות את פעולות ישראל, שהיא הגורם המרכזי לחוסר היציבות ולחוסר הביטחון באזור (איסנ”א, 5 באוגוסט). נשיא איראן, אבראהים ראיסי, גינה, אף הוא, את המבצע הישראלי בעזה. הוא ציין, כי “המשטר הציוני” שב והפגין את אופיו הכובש והתוקפני בפני העולם וכי התנגדותם של תושבי עזה תזרז את שקיעתו של “המשטר רוצח הילדים” הזה (פארס, 6 באוגוסט 2022).
  • מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלאלנח’אלה, נפגש ב-6 באוגוסט 2022 בטהראן עם מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי (Hossein Salami). סלאמי ציין, כי ירידת כוחם של הציונים היא תהליך שאין ממנו חזרה וכי שחרור ירושלים קרוב. הוא ציין, כי ישראל, המתוסכלת מחוסר יכולתה של ארצות הברית להגן עליה, מנסה להתקרב לחלק ממדינות ערב על מנת לחזק את עצמה, אך האסטרטגיה הזו אינה יכולה להצילה וחולשותיו של המשטר הציוני אינן מאפשרות לו לממש את שאיפותיו. חולשתם וחוסר יכולתם של הציונים הופכים ברורים יותר ויותר ככל שעוצמת הפלסטינים ניכרת יותר. סלאמי הוסיף, כי הציונים מתפוררים מבפנים וייתכן שההתנגדות הפלסטינית לא תזדקק למלחמה כדי להביא לקריסתה של ישראל. הוא הדגיש את תמיכתה הנמשכת של הרפובליקה האסלאמית בפלסטינים ובהתנגדות. מפקד משמרות המהפכה גינה את פעולת ישראל בעזה ואמר שהציונים ישלמו מחיר כבד על פשעיהם. הוא ציין, כי תגובתה המהירה של ההתנגדות הפלסטינית למבצע מעידה על כך שההתנגדות נמצאת כעת בפרק חדש מבחינת כוחה. אלאלנח’אלה הודה לסלאמי על תמיכת איראן בהנהגת עלי ח’אמנהאי בפלסטינים ואמר, כי הושגה התקדמות רבה ביכולותיה הצבאיות של ההתנגדות האסלאמית וכי מגמה זו לא תיפסק. הוא הוסיף, כי העמידה של איראן בפני ארצות הברית וישראל נותנת כוח לעם הפלסטיני ולכוחות ההתנגדות (תסנים, 6 באוגוסט 2022).
  • שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), שלח ב-6 באוגוסט 2022 מכתב לשרי החוץ של מדינות מוסלמיות ולראשי ארגונים בינלאומיים, בהם האו”ם והארגון לשיתוף פעולה אסלאמי, בו גינה את התקפותיה של ישראל בעזה ודרש מהם לגנות את ישראל ולהפסיק את “פשעי המשטר הציוני ותוקפנותו”. בנוסף על כך, שוחח עבדאללהיאן ב-6 באוגוסט 2022 בטלפון עם זיאד אלאלנח’אלה, עימו נפגש ימים ספורים קודם לכן בטהראן, גינה בפניו את המבצע הישראלי בעזה והביע ביטחון בניצחון ההתנגדות הפלסטינית (אירנ”א, 6 באוגוסט 2022).
  • מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, שלח תשובה לאיגרת שקיבל ממזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלאלנח’אלה, בה הודה על תמיכת איראן בארגון. ח’אמנהאי כתב, כי האירוע האחרון בעזה הוסיף לכבודו של הג’האד האסלאמי והעלה את מעמדו בתנועת ההתנגדות הפלסטינית וכי הוכח שכל חלק ב”התנגדות” יכול לרסק את האויב לבדו. הוא הדגיש את הצורך בשמירת הסולידריות בין הקבוצות הפלסטיניות ברצועת עזה ובגדה המערבית וציין, כי ההתנגדות הפלסטינית מתחזקת בעוד שהאויב נחלש (פארס, 11 באוגוסט 2022).
  • שגריר איראן בלבנון, מג’תבא אמאני (Mojtaba Amani), נפגש ב-7 באוגוסט עם נציג הג’האד האסלאמי בלבנון, אחסאן עטאיא (Ihsan Ataya), ודן עימו בהתפתחויות בעזה וב”צורך להפסיק את התוקפנות הציונית בפלסטין”. כמו כן, דנו השניים בתמיכת איראן בפלסטינים (פארס, 7 באוגוסט 2022).
  • יו”ר המג’לס האיראני, מחמד באקר קאליבאף (Mohammad Baqer Qalibaf), שוחח ב-10 באוגוסט בטלפון עם מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלנח’אלה. קאליבאף בירך את אלנח’אלה על “ניצחונה האחרון של ההתנגדות האסלאמית של העם הפלסטיני במאבק נגד המשטר כובש ירושלים” ואמר, כי איראן ניצבת לצד הפלסטינים ו”ההתנגדות האסלאמית” בפלסטין בכל התנאים ובכל הכוח. הוא אמר, כי הג’האד האסלאמי בפלסטין הוא מבין הזרמים המשפיעים ביותר של ההתנגדות הפלסטינית במאבק נגד ישראל. אלנח’אלה הודה על תמיכת הרפובליקה האסלאמית, ובמיוחד המג’לס האיראני ויו”ר המג’לס, בהתנגדות העם הפלסטיני וציין, כי ל”משטר הציוני” לא היתה כל ברירה אלא להיענות לדרישה להפסקת אש ולקבל את תנאי הג’האד האסלאמי (פארס, 10 באוגוסט).
  • בכיר חמאס, ח’אלד משעל, אמר בריאיון לערוץ אלג’זירה (12 באוגוסט 2022), כי יציאת חמאס מסוריה בעקבות מלחמת האזרחים במדינה לא השפיעה על יחסי התנועה עם איראן. הוא ציין, כי היחסים עם איראן לא נותקו מעולם וכי הסיוע האיראני נמשך חרף התנאים הקשים. הוא הבהיר, עם זאת, כי קשרי חמאס עם איראן אינם משפיעים על עצמאות החלטתה ואינם באים על חשבון האינטרס הלאומי הפלסטיני.
המעורבות האיראנית בסוריה
  • שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), שוחח ב-7 באוגוסט בטלפון עם שר החוץ הסורי, פיצל מקדאד (Faisal Mekdad), ודן עימו בהתפתחויות בעזה בעקבות מבצע “עלות השחר”. עבדאללהיאן גינה את פעולות ישראל נגד הפלסטינים ואת שתיקת הקהילה הבינלאומית (איסנ”א, 7 באוגוסט 2022).
  • העיתון אלשרק אלאוסט היוצא לאור בלונדון דיווח (4 באוגוסט 2022), כי נכבדים ואנשי דת מקרב העדה העלווית דחו לאחרונה יוזמה איראנית לשיקום כמה אתרים דתיים עלווים. היוזמה הועלתה במהלך סיור, שערכו אנשי דת איראנים בכפרים ובעיירות באזור החוף הסורי ומערב חמאה. על פי הדיווח, היוזמה האיראנית נדחתה מחשש להרחבת ההשפעה האיראנית והשיעית בניהול ענייני העדה. במהלך הסיור נפגשו אנשי הדת האיראנים עם אנשי דת ופעילים חברתיים מהעדה העלווית והציעו להעניק סיוע הומניטרי וכספי לנזקקים ולחולים באזור וכן לשקם את בתי התפילה ומקומות הפולחן. ההצעה נדחתה באופן מוחלט על ידי תושבי האזור מחשש להתערבות איראנית בענייניה החברתיים והדתיים של העדה. אחד מתושבי המקום אמר לעיתון, כי אין זה הביקור הראשון של אנשי דת איראנים באזורים המאוכלסים בעלווים וכי בשנים האחרונות נערכו מספר ביקורים כאלה, שנועדו להרחיב את השפעתה הפוליטית והדתית של איראן בקרב העדה.
  • יועצו של מפקד כוח קדס במשמרות המהפכה, אירג’ מסג’די (Iraj Masjedi), אמר בטקס לזכר חללי מלחמת איראן-עיראק והמערכה הצבאית בסוריה ובעיראק בעיר כאשאן, כי אויבי איראן ראו במקומות הקדושים לשיעה בסוריה ובעיראק את הקו הקדמי ורצו להרוס אותם כדי שיוכלו בסופו של דבר לתקוף את איראן עצמה. הוא ציין, כי נוכחות הלוחמים של איראן ושלוחיה בסוריה ובעיראק לא נועדה אך ורק לשמור על המקומות הקדושים אלא להקים חזית בעומק האסטרטגי של האויבים ולרדוף אותם לעומק שטח סוריה ועיראק כדי שלא לאפשר להם להגיע לגבולותיה של איראן (פארס, 15 באוגוסט 2022).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • חבר ועדת המג’לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ, יעקוב רזאזאדה (Yaqub Razazadeh), אמר, כי ממשלת איראן מוכנה למלא תפקיד חיובי בפתרון חילוקי הדעות הפנימיים בין הפלגים והמפלגות בעיראק. בריאיון לסוכנות הידיעות איסנ”א (9 באוגוסט 2022) אמר חבר המג’לס, כי המצב בעיראק באופן כללי אינו מדאיג וכי לעיראק קשרים מדיניים, דיפלומטיים וכלכליים טובים עם איראן. הוא הביע תקווה לפתרון חילוקי הדעות הפוליטיים בעיראק וציין, כי מדינות מחוץ לאזור, ובמיוחד ארצות הברית וישראל, מבקשות לנצל חילוקי דעות אלה ואסור לספק עניין זה לאויבים. דברי המחוקק האיראני נאמרו על רקע המשך המשבר הפוליטי המתמשך בעיראק וההפגנות מצד תומכי “הזרם הצדרי” בהנהגת מקתדא אלצדר ותומכי מחנה הנגד מטעם “מסגרת התיאום”.
  • בתוך כך, אמר דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני (Nasser Kanani), במסיבת העיתונאים השבועית שלו, כי איראן עוקבת בתשומת לב אחר ההתפתחויות הפוליטיות בעיראק ומקיימת קשר שוטף עם הזרמים הפוליטיים השונים בעיראק באמצעות השגרירות האיראנית בבגדאד ובדרגים נוספים. זאת, במאמץ לסייע בקירוב בין עמדות הצדדים. כנעאני ציין, כי איראן קוראת לכל הזרמים הפוליטיים בעיראק לכבד את החוקה ולפתור את חילוקי הדעות ביניהם באמצעות שיתוף פעולה ודיאלוג (איסנ”א, 15 באוגוסט 2022).
  • דובר משרד החשמל העיראקי, אחמד אלעבאדי (Ahmad Al-Abadi), אמר, כי עיראק מנהלת משא ומתן עם איראן להגדלת יבוא הגז מאיראן. הוא ציין, כי היקף יבוא הגז מאיראן לעיראק גדל ל-45 מיליון מטר מעוקב ביום בעקבות הסדרת תשלום החוב העיראקי לאיראן בחודש יוני האחרון. עם זאת, עיראק זקוקה, לדבריו, ל-50 עד 55 מיליון מטר מעוקב גז (אילנ”א, 13 באוגוסט 2022).
  • נשיא האוניברסיטה העליונה לביטחון לאומי של איראן, אסמאעיל אחמדי-מקדם (Esameil Ahmadi-Moghaddam), נפגש ב-13 באוגוסט 2022 בטהראן עם משלחת בראשות נשיא האוניברסיטה העיראקית לביטחון לאומי, מזהר מחסן אלעלאק (Mizher Mohsen al-Alaq) וחתם על מזכר הבנה לשיתוף פעולה בין שתי האוניברסיטאות. אחמדי-מקדם אמר, כי ביטחונן של שתי המדינות משולב זה בזה וכי קיים הכרח בשיתוף פעולה אסטרטגי בין הכוחות המזוינים של שתי המדינות (מהר, 13 באוגוסט 2022). במהלך ביקורה בטהראן נפגשו חברי המשלחת העיראקית עם עזיז נצירזאדה (Aziz Nasirzadeh), סגן ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים האיראנים, שאמר, כי טהראן חותרת להרחבת שיתוף הפעולה הצבאי בין שתי המדינות. הוא ציין, כי ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים האיראנים, מחמד חסין באקרי (Mohammad Hossein Baqeri), צפוי לבקר בקרוב בעיראק (פארס, 14 באוגוסט 2022). ב-15 באוגוסט 2022 נפגשה המשלחת העיראקית עם סגן שר ההגנה האיראני, סיד מהדי פרחי (Seyyed Mehdi Farahi), שאמר, כי ארצות הברית וכמה מבעלות בריתה מעוניינות להרוס את הקשרים בין איראן ועיראק ועל מדינות האזור להישמר מפני הנזקים הנובעים מהנוכחות וההתערבות הזרה באזור, במיוחד מזו של ארצות הברית. הוא ציין, כי הרחבת שיתוף הפעולה בין איראן ועיראק תסייע בנטרול מזימות אויביהן המשותפים, וכי יש לחזקו בתחומי ההגנה השונים, ובמיוחד בתחום המדע והטכנולוגיה (פארס, 15 באוגוסט 2022).