מבט לאיראן

6 בינואר 2021 – 20 בינואר 2022 מאת: ד"ר רז צימט
במוקד אירועי השבוע
  • שר התחבורה האיראני הגיע ב-12 בינואר 2022לביקור בן שלושה ימים בסוריה, במהלכו נפגש עם בכירי הממשל הסורי, ובראשם הנשיא אסד, ודן עימם בדרכים להרחיב את הקשרים המסחריים והכלכליים בין שתי המדינות. במהלך הביקור סוכם על הקמת בנק משותף לאיראן ולסוריה ועל הקמת אזור סחר חופשי בין המדינות. בתוך כך, נפגש שגריר איראן בדמשק עם שר הכלכלה הסורי ועם מושל לאד’קיה ודן עימם בשיתוף הפעולה הכלכלי בין המדינות. המגעים הכלכליים בין איראן וסוריה משקפים מאמץ איראני מתמשך לחיזוק הקשרים הכלכליים בין המדינות על רקע קשיים ועיכובים נמשכים ביישום הסכמים להרחבת שיתוף הפעולה הכלכלי ביניהן, שנחתמו בשנים האחרונות.
  • מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, ביקר בימים האחרונים בעיראק ונפגש עם ראשי סיעות בפרלמנט העיראקי. הביקור נועד לתאם עמדות עם הסיעות השיעיות על רקע המגעים הנמשכים בעיראק לכינון ממשלה חדשה.
  • משלחת כלכלית איראנית בראשות יו”ר לשכת המסחר האיראני הגיעה לעיראק לדון בהרחבת שיתוף הפעולה בין המדינות בתחומי המסחר, התעשיה, המכרות והחקלאות.
  • שר החוץ האיראני נפגש במהלך ביקורו בקטר עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, והדגיש את המשך התמיכה האיראנית בפלסטינים.
  • משלחת אפגאנית בכירה בראשות שר החוץ של הטאלבאן ביקרה באיראן, לראשונה מאז השתלטות הטאלבאן על אפגניסטאן. המשלחת נפגשה עם בכירים איראנים, בראשם שר החוץ, וכן קיימה שיחות עם בכירים באופוזיציה האפגאנית השוהים באיראן. ביקור המשלחת משקף מאמץ איראני להמשיך בדיאלוג שוטף עם הטאלבאן ולנסות לתווך בין הארגון לאופוזיציה האפגאנית בניסיון להקים ממשלה רחבה בקאבול. חרף הביקור, לא חל בשלב זה שינוי בעמדת איראן השוללת הכרה רשמית בממשלת הטאלבאן.
  • היועץ הביטחוני של מנהיג איראן ואמצעי תקשורת איראנים הביעו תמיכה במתקפה, שבוצעה ב-17 בינואר 2022 על-ידי המורדים החות’ים בתימן נגד איחוד האמירויות. התגובות לא כללו, עם זאת, הודאה במעורבות איראן בתקיפה. 
המעורבות האיראנית בסוריה
  • שר התחבורה והפיתוח העירוני האיראני, רסתם קאסמי (Rostam Ghasemi), הגיע ב-12 בינואר 2022 לביקור בן שלושה ימים בדמשק, במהלכו נפגש עם בכירים בממשל הסורי, ובראשם הנשיא בשאר אסד, ראש הממשלה הסורי ושרי החוץ, הכלכלה, התחבורה, העבודה, השיכון ונגיד הבנק המרכזי, ודן עימם בדרכים להרחיב את הקשרים המסחריים והכלכליים בין שתי המדינות. עם הגיעו לדמשק אמר השר האיראני, העומד בראש הועדה הכלכלית העליונה המשותפת לשתי המדינות, כי סיום המלחמה בסוריה הוא ראשיתו של עידן חדש ביחסים הכלכליים בין איראן וסוריה (איסנ”א, 12 בינואר 2022). בריאיון טלוויזיוני במהלך ביקורו בסוריה עדכן קאסמי על החלטה להקים ועדה משותפת לשתי המדינות, שתוודא את מימוש ההסכמים, שנחתמו בין איראן וסוריה וטרם יושמו. עוד אמר קאסמי, כי בפגישתו עם נגיד הבנק המרכזי סוכם על הקמת בנק משותף לשתי המדינות ועל הקמת סניפים של בנקים איראנים בסוריה. כמו כן, הוחלט בפגישתו עם שר התחבורה הסורי על הקמת אזור סחר חופשי בין שתי המדינות (משרק ניוז, 13 בינואר).
פגישת שר התחבורה האיראני עם הנשיא אסד (פארס, 12 בינואר 2022).
פגישת שר התחבורה האיראני עם הנשיא אסד (פארס, 12 בינואר 2022).
  • שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), נפגש ב-16 בינואר 2022 עם שליח האו”ם המיוחד לסוריה, גיר פדרסן, והדגיש את תמיכת איראן במאמציו לכינון שלום ויציבות בסוריה. עבדאללהיאן ציין, כי נוכחותם הבלתי-חוקית של הכוחות האמריקאים והתקיפות הישראליות מערערים את תהליך ההסדרה בסוריה. עוד ציין שר החוץ האיראני, כי ללא פתרון לבעיות הפליטים והסנקציות נגד סוריה, לא יהיה ניתן לקדם פתרון למשבר במדינה (אילנ”א, 16 בינואר 2022).
פגישת משלחת הטאלבאן עם שר החוץ האיראני (תסנים, 9 בינואר 2022).
פגישת שר החוץ האיראני עם שליח האו”ם לסוריה (אילנ”א, 16 בינואר 2022).
  • שגריר איראן בסוריה, מהדי סבחאני (Mehdi Sobhani), נפגש ב-8 בינואר 2022 עם שר הכלכלה הסורי, סאמר אלח’ליל (Samer al-Khalil), ודן עימו בדרכים להרחבת שיתוף הפעולה הכלכלי, המסחרי, התעשייתי והחקלאי בין שתי המדינות ולהסרת המכשולים הניצבים בפני פעילות מסחרית וכלכלית ביניהן (פארס, 8 בינואר 2022). ב-12 בינואר 2022 נפגש השגריר האיראני עם בת’ינה שעבאן, היועצת התקשורתית והפוליטית של הנשיא אסד. השניים דנו בשיתוף פעולה בין שתי המדינות בתחומי התקשורת והמידע. סבחאני הזמין את שעבאן לביקור בטהראן וזו הביעה תקווה לנסוע לאיראן בהזדמנות המתאימה (איסנ”א, 12 בינואר 2022).
  • שגריר איראן בסוריה, מהדי סבחאני, נפגש ב-16 בינואר 2022 עם מושל לאד’קיה, עאמר אסמאעיל הלאל (Amer Ismail Hilal), ודן עימו בהרחבת שיתוף הפעולה הכלכלי בין איראן למחוז לאד’קיה. המושל עמד על הצורך להשתמש בניסיונה של איראן בתחומים שונים, כגון: מחזור פסולת ותעשיית פירות. הוא הוסיף, כי בכירים סורים מעוניינים בחיזוק הקשרים הכלכליים ושיתוף הפעולה עם חברות איראניות והביע עניין בקידום פרויקטים משותפים עם איראן, במיוחד בתחום ייצור החשמל במחוז (תסנים, 16 בינואר 2022).
פגישת שגריר איראן בדמשק עם מושל לאד'קיה (תסנים, 16 בינואר).
פגישת שגריר איראן בדמשק עם מושל לאד’קיה (תסנים, 16 בינואר).
המעורבות האיראנית בעיראק ובתימן
עיראק
  • מקורות עיראקים דיווחו, כי מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, הגיע ב-8 בינואר 2022 לביקור פתע בעיראק ונפגש עם מנהיגי המיליציות הפרו-איראניות ועם ראשי סיעות שיעיות, סוניות וכורדיות בפרלמנט העיראקי (סוה”י סמא, 8 בינואר 2022). על-פי דיווחים אלה, שמהימנותם אינה ברורה, ביקור קאא’ני נועד לתיאום עמדות עם ראשי המיליציות והסיעות הפרלמנטריות לקראת כינוס הפרלמנט העיראקי ב-9 בינואר 2022 במסגרת תהליך הרכבת הממשלה החדשה. ב-16 בינואר 2022 התפרסמו ברשתות החברתיות תמונות של קאא’ני במהלך ביקור בקברו של סגן מפקד המיליציות השיעיות העיראקיות, אבו-מהדי אלמהנדס (שחוסל לצד קאסם סלימאני בינואר 2020), בנג’ף. ב-17 בינואר 2022 אישרה התקשורת האיראנית מפי מקורות תקשורת עיראקים את דבר ביקורו של קאא’ני בעיראק בימים האחרונים. על-פי דיווח זה, נפגש קאא’ני עם ראשי הסיעות השיעיות בפרלמנט העיראקי. במקביל, דיווחה רשת “בגדאד אליום” (17 בינואר 2022), כי קאא’ני נועד ב-16 בינואר 2022 עם יו”ר זרם אלצדר, מקתדא אלצדר, ודן עימו בצורך לתאם עמדות בין הכוחות הפוליטיים השיעים בנוגע לכינון הממשלה החדשה.
  • העיתון העיראקי אלצבאח דיווח (9 בינואר 2022) מפי מקור איראני, כי איראן מוכנה לקרב ולתווך בין הכוחות הפוליטיים בעיראק על מנת להגיע להסכמה לאומית בנוגע לכינון ממשלה חדשה. המקור ציין, כי איראן רואה חשיבות בהשגת הסכמה לאומית בעיראק ללא התערבות זרה וממליצה לכוחות הפוליטיים בעיראק לכבד את החוקה ולחזק את התהליך הפוליטי כדי להגן על לכידותה וריבונותה. הוא הוסיף, כי איראן תשתף פעולה עם כל ממשלה עיראקית חדשה ותפעל להבטיח את האינטרסים של שתי המדינות.
  • משלחת כלכלית איראנית בראשות יו”ר לשכת המסחר של איראן, ע’לאם-חסין שאפעי (Gholam-Hossein Shafei), הגיעה ב-17 בינואר 2022 לביקור בן שלושה ימים בעיראק כדי לדון בהרחבת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בתחומי המסחר, התעשיה, המכרות והחקלאות. המשלחת, שכללה כארבעים משתתפים מלשכת המסחר האיראנית ומחברות כלכליות מהמגזר הפרטי, הוזמנה לעיראק על-ידי יו”ר התאחדות לשכות המסחר של עיראק. במהלך הביקור נפגש יו”ר לשכת המסחר האיראני עם בכירים בממשל ובכלכלה העיראקים, בהם שרי המסחר והתחבורה, יו”ר ארגון ההשקעות ויושבי ראש התאחדויות המסחר, התעשיות והחקלאות. כמו כן, השתתפה המשלחת בוועידה בבגדאד, שדנה בהזדמנויות עסקיות בשתי המדינות, ובשני כנסים מסחריים בערים נג’ף וכרבלאא’ (אילנ”א, 16 בינואר 2022).
תימן
  • חסין דהקאן (Hossein Dehghan), יועצו הביטחוני של מנהיג איראן, הגיב בריאיון לערוץ הרוסי RT  (18 בינואר 2022) למתקפה, שבוצעה ב-17 בינואר 2022 על-ידי החות’ים בתימן כנגד איחוד האמירויות. הוא ציין, כי לא כל מה שקורה בתימן קשור להשפעה איראנית אלא זהו רצונו של העם התימני להיאבק בכוחות הקואליציה בהובלת ערב הסעודית הכובשים ותוקפים את ארצו. הוא הוסיף, כי לעם התימני הזכות החוקית להגן על ריבונותו לאחר שנמנעה ממנו האפשרות לחיים בכבוד. העיתון הרדיקלי “כיהאן, 18 בינואר 2022) הביע, אף הוא, תמיכה במתקפת החות’ים על אבו-דאבי. במאמר פרשנות, שהתפרסם למחרת התקיפה, נכתב, כי “המהפכנים בתימן” הזהירו מספר פעמים את איחוד האמירויות כי סבלנותם פקעה לנוכח המשך מעורבות איחוד האמירויות במערכה הצבאית בתימן, אך זו התעלמה מהאזהרות והמשיכה לסייע לסעודים הנלחמים נגד החות’ים במחוזות מארב (Marib) ושבוה (Shabwa).
  • בתוך כך, ניכרת התקדמות זהירה במגעים להפשיר את היחסים בין איראן לסעודיה. שלושה פקידים איראניים הגעיעו השבוע לריאד הירת סעודיה, כדי להפעיל מחדש את השגרירות האיראנית.
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), נפגש במהלך ביקורו בקטר ב-11 בינואר 2022 עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה. בפגישה, שהתקיימה בשגרירות איראן בדוחא, הדגיש עבדאללהיאן את תמיכת איראן בעם הפלסטיני וב”התנגדות נגד הכיבוש”. שר החוץ האיראני גינה את “פשעי הישות הציונית” נגד הפלסטינים בתמיכת המערב. הניה הודה לעבדאללהיאן על תמיכת איראן במאבק העם הפלסטיני וקרא להתגייסות אסלאמית, ערבית ובינלאומית נגד הציונות (תסנים, 11 בינואר 2022).
המעורבות האיראנית באפגניסטאן
  • משלחת אפגאנית בראשות שר החוץ של הטאלבאן, אמיר ח’אן מתקי (Amir Khan Muttaqi), הגיעה ב-8 בינואר 2022 לטהראן לשיחות בסוגיות פוליטיקה, כלכלה, תחבורה ופליטים. כמו כן נפגשה המשלחת במהלך ביקורה באיראן עם בכירי האופוזיציה האפגאנית, אחמד מסעוד ואבראהים ח’אן. בתום פגישה עם שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein-Amir Abdollahian), עדכן סגן דובר משרד החוץ של הטאלבאן, כי שיחות המשלחת בטהראן היו מועילות וחיוביות ועסקו בעניינים כלכליים וביטחוניים. שר החוץ האיראני אמר בפגישה, כי יצירת חילוקי דעות בין אפגניסטאן לשכנותיה היא אחד מעמודי התווך של מדיניות ארצות הברית באזור. הוא ציין, כי ההיסטוריה מעידה על הקירבה בין איראן ואפגניסטאן וכי המאבקים של העם האפגאני הוכיחו, כי אף מעצמה זרה אינה יכולה לכבוש את ארצו ולשלוט בה. עבדאללהיאן קרא להקמת ממשלה רחבה באפגניסטאן והדגיש, כי איראן תמשיך להגיש סיוע הומניטרי לתושבי אפגניסטאן (איסנא; תסנים, 9 בינואר 2022).
פגישת משלחת הטאלבאן עם שר החוץ האיראני (תסנים, 9 בינואר 2022).
פגישת משלחת הטאלבאן עם שר החוץ האיראני (תסנים, 9 בינואר 2022).
  • בהתייחסות לביקור משלחת הטאלבאן בטהראן, נכתב באתר “נור ניוז” (Nour News), המזוהה עם המועצה העליונה לביטחון לאומי (10 בינואר 2022), כי עמדת איראן היא שאין בקשריה עם הטאלבאן משום הכרה רשמית בממשלת הטאלבאן באפגניסטאן, כי אם ביטוי למאמץ איראני לתווך בין הקבוצות האפגאניות השונות, עימן מקיימת איראן קשרים, לשם כינון ממשלה רחבה. זאת ועוד, איראן אינה יכולה להתעלם מהאחריות שיש לטאלבאן בשמירת היציבות והביטחון בגבול אפגניסטאן עם איראן ובהגנה על האינטרסים של שכנותיה. כמו כן, איראן חותרת לשיפור המצב הכלכלי באפגניסטאן לטובת אזרחי המדינה הן באמצעות המשך הסיוע ההומניטרי והן באמצעות חיזוק הקשרים הכלכליים בין המדינות. יו”ר מועצת האחווה האסלאמית באפגניסטאן, מולוי חביבאללה חסאם (Molavi Habibollah Hessam), צייץ בחשבון הטוויטר שלו (10 בינואר 2022), כי ביקור משלחת הטאלבאן בטהראן לא הניב תוצאות.
  • בתוך כך, דיווח האתר “עצר-י איראן” (Asr-e Iran, 8 בינואר 2022), כי ממשלת איראן העבירה את השגרירות האפגאנית בטהראן לידי הטאלבאן וכי שגריר אפגניסטאן לשעבר בטהראן עזב את המדינה למדינה אירופאית. דובר משרד החוץ האיראני, סעיד ח’טיבזאדה (Saeed Khatibzadeh), הכחיש את הדיווח על מסירת השגרירות לידי הטאלבאן ואמר, כי השגרירות האפגאנית בטהראן – כמו יתר השגרירויות הזרות – פועלת בהתאם לאמנת וינה בדבר יחסים דיפלומטים משנת 1961 וכי לא ניתן לפעול שלא במסגרת אמנה זו (איסנ”א, 9 בינואר 2022).