מבט לאיראן

6– 20 בספטמבר, 2020 מאת: ד"ר רז צימט
פגישת יועצו של מנהיג איראן עם שגריר סוריה בדמשק סאנ

פגישת יועצו של מנהיג איראן עם שגריר סוריה בדמשק סאנ"א, 12 בספטמבר 2020)

מטוס כיבוי איראני משתתף בכיבוי שריפות הענק בצפון סוריה (סאנ

מטוס כיבוי איראני משתתף בכיבוי שריפות הענק בצפון סוריה (סאנ"א, 9 בספטמבר 2020).

אסמאעיל קאא'ני במהלך תפילת במסגד זינב בדמשק ח'בר אונליין, 11 בספטמבר 2020).

אסמאעיל קאא'ני במהלך תפילת במסגד זינב בדמשק ח'בר אונליין, 11 בספטמבר 2020).

שגריר איראן בבגדאד, אירג' מסג'די אירנ

שגריר איראן בבגדאד, אירג' מסג'די אירנ"א, 9 בספטמבר 2020).

פגישת נורי אלמאלכי עם עלי שמח'אני (אילנ

פגישת נורי אלמאלכי עם עלי שמח'אני (אילנ"א, 15 בספטמבר 2020).

במוקד אירועי השבוע
  • יועצו של יו”ר המג’לס לעניינים בינלאומיים, חסין אמיר עבדאללהיאן, הצהיר, כי סוריה מהווה סוגיה אסטרטגית עבור איראן וכי היחסים בין שתי המדינות הם בבחינת “קו אדום”, שאיראן לא תאפשר לאף אחד לחצות. בריאיון טלוויזיוני אמר הבכיר האיראני, כי איראן תמשיך להעניק לסוריה סיוע מדיני וצבאי חרף ניסיונות האויבים להפיל את המשטר בדמשק באמצעים צבאיים או כלכליים.
  • כלי תקשורת איראנים הפיצו במחצית ספטמבר את תמונתו של מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, במהלך תפילה במסגד זינב בדרום דמשק. לא צוין מתי צולמה התמונה, אך ברור שמדובר בביקור, שקיים קאא’ני בסוריה לאחר התפרצות הקורונה. ביקורו הידוע האחרון בסוריה התקיים בסוף יוני 2020.
  • ראש ממשלת עיראק לשעבר וראש קואליציית שלטון החוק העיראקית, נורי אלמאלכי, הגיע במחצית ספטמבר לביקור באיראן לצורך טיפול רפואי ופגישות עם בכירים איראנים, בראשם מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, יועצו של מנהיג איראן לעניינים בינלאומיים ויו”ר המג’לס.
  • יועצו של יו”ר המג’לס לעניינים בינלאומיים בירך על פגישת מנהיג חזבאללה עם מנהיג חמאס בבירות ב-6 בספטמבר 2020 וכינה אותה “צעד גורלי לעתיד פלסטין ולשחרור האדמות הפלסטיניות הכבושות”. הוא הדגיש את תמיכת איראן ב”התנגדות הפלסטינית” וציין, כי עמי האזור והאומה המוסלמית – בניגוד לחלק משליטי ערב – רואים בשאלת פלסטין את הסוגיה הראשונה בחשיבותה עבור העולם המוסלמי וימשיכו במאבק לשחרור ירושלים.
  • איראן גינתה בחריפות את הסכם הנורמליזציה בין ישראל ובחרין, הציגה אותו כ”בגידה” ואיימה על שליטי בחרין ב”נקמה קשה”. על רקע הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות ולבחרין, התכנסה במחצית ספטמבר בטהראן האגודה העולמית של “ההתעוררות האסלאמית” לדיון מקוון מיוחד. יועצו של מנהיג איראן לעניינים בינלאומיים, עלי-אכבר ולאיתי, הדגיש בכינוס את מרכזיותה הדתית של פלסטין עבור העולם המוסלמי, גינה את נרמול היחסים בין חלק ממדינות ערב לישראל והדגיש, כי “ההתנגדות” היא הדרך היחידה למימוש השאיפות הפלסטיניות.
המעורבות האיראנית בסוריה
  • יועצו של יו”ר המג’לס לעניינים בינלאומיים, חסין אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), התייחס בריאיון לערוץ הטלוויזיה האיראני בשפה הערבית “אלעאלם” (6 בספטמבר 2020) לתקיפות המיוחסות לישראל בסוריה ואמר, כי התגברות התקיפות משקפת ניסיון ישראלי להשיג מידע בכל הנוגע ליכולות מערכות ההגנה האווירית האיראניות במדינה ולאתרים בהם הן פרוסות. עוד אמר עבדאללהיאן, כי סוריה מהווה סוגיה אסטרטגית עבור איראן וכי יחסי טהראן עם דמשק הם בבחינת “קו אדום”, שאיראן לא תאפשר לאף אחד לחצות. הוא הדגיש, כי איראן תמשיך להעניק לסוריה סיוע מדיני וצבאי חרף ניסיונות האויבים להפיל את המשטר בדמשק בין אם באמצעים צבאיים, כשם שעשו בעבר, או באמצעות לחץ כלכלי.
  • יועצו של מנהיג איראן לעניינים בינלאומיים, עלי-אכבר ולאיתי (Ali-Akbar Velayati), נפגש ב-12 בספטמבר 2020 עם שגריר סוריה בטהראן, עדנאן מחמוד (Adnan Mahmoud), ודן עימו בהתפתחויות בסוריה וביחסים בין שתי המדינות. ולאיתי הדגיש את הצורך בנסיגת כל הכוחות הזרים הנמצאים “באופן בלתי-חוקי” בסוריה משטחי המדינה. הוא קרא לשים קץ לכיבוש שטחים בסוריה ולהפסיק את “ביזת הנפט” ומשאביה הטבעיים בידי הכוחות האמריקאים. כמו כן, קרא ולאיתי לחיזוק שיתוף הפעולה הכלכלי בין שתי המדינות כדי להיאבק ב”מצור העושק ובטרור הכלכלי האמריקאי-מערבי”. שגריר סוריה בטהראן קרא להקמת מיזמים משותפים לסוריה ולאיראן לשם מימוש ההסכמים שנחתמו בין שתי המדינות (סאנ”א, 12 בספטמבר 2020).
  • שליח מזכ”ל האו”ם לענייני סוריה, גיר פטרסן, שוחח ב-16 בספטמבר 2020 בטלפון עם יועצו הבכיר של שר החוץ האיראני, עלי-אצע’ר ח’אג’י (Ali-Asghar Khaji), ודן עימו בסוגיות הקשורות בהמשך תהליך ההסדרה בסוריה, בהן פעילות ועדת החוקה; במצב באדלב; ובמצב ההומניטרי, במיוחד לנוכח התפרצות הקורונה. חא’ג’י הדגיש בשיחה את הצורך במימוש הסכם אדלב לשמירת הרגיעה ולמניעת חידוש המתיחות באזור (איסנ”א, 17 בספטמבר 2020).
  • אתר האופוזיציה הסורי דיר א-זור 24 דיווח (17 בספטמבר 2020), כי מפקדים מהמיליציות השיעיות העיראקיות, ממשמרות המהפכה ומחזבאללה נפגשו ב-16 בספטמבר 2020 באלבוכמאל שבגבול סוריה-עיראק כדי לתכנן מתקפה צבאית באזור אלבוכמאל נגד קבוצות דאעש הפועלות באזור.
  • סוכנות הידיעות הסורית סאנא דיווחה (9 בספטמבר 2020), כי מטוס כיבוי איראני השתתף במאמצים לכיבוי שריפות הענק, שפרצו בראשית ספטמבר באזור מערב חמאה בצפון סוריה. השריפות פרצו בעקבות גל החום הקיצוני באזור.
  • נציג מנהיג איראן בסוריה, איתאללה סיד אבו-אלפצ’ל טבאטבאא’י אשכד’רי (Ayatollah Seyyed Abolfazl Tabatabai Ashkezari), קיים נסיעה בת ארבעה ימים ברחבי סוריה, במהלכה נפגש עם אזרחים, אנשי דת ומשפחות של חללי מלחמת האזרחים בסוריה במחוזות שונים במדינה. הוא ביקר במחוז חלב, בעיירות השיעיות נבל וזהרא, בחמץ ובלאד’קיה (אלף, 18 בספטמבר 2020).
  • ב-11 בספטמבר 2020 פרסמו כלי תקשורת ורשתות חברתיות באיראן את תמונתו של מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, במהלך תפילה במסגד זינב בדרום דמשק. לא צוין מתי צולמה התמונה, אך ברור כי מדובר בביקור, שקיים קאא’ני בסוריה לאחר התפרצות הקורונה. ביקורו הידוע האחרון של קאא’ני בסוריה התקיים בסוף יוני 2020.
המעורבות האיראנית בעיראק
  • שגריר איראן בעיראק, אירג’ מסג’די (Iraj Masjedi), הודיע באופן סופי, כי השנה לא תתאפשר עלייתם לרגל של אזרחים איראנים למקומות הקדושים לשיעה בעיראק במסגרת טקסי הארבעין לציון יום הארבעים לאבל על מותו של האמאם השיעי חוסיין בקרב כרבלאא’ במאה השביעית לספירה. מסג’די ציין, כי בשל התפרצות הקורונה, לא יאפשרו שלטונות עיראק לאף עולה רגל זר, ובכלל זה לעולי רגל מאיראן, להיכנס לעיראק לצורך קיום הטקסים. בריאיון לסוכנות הידיעות אירנ”א (7 ספטמבר 2020) אמר השגריר, כי הודעה בעניין זה נמסרה לו מטעם ממשלת עיראק, והכחיש דיווח, שהתפרסם קודם לכן לפיו מושל מחוז כרבלאא’ הביע נכונות לקלוט עולי רגל זרים לקראת מועד הארבעין.
  • שגריר איראן בעיראק, אירג’ מסג’די, אמר בריאיון לסוכנות הידיעות “אירנ”א” (9 בספטמבר 2020), כי חרף הבעיות באזור והתפרצות הקורונה, לא זו בלבד שהיחסים הכלכליים בין איראן לעיראק לא פחתו אלא אף התרחבו. הוא ציין, כי שגרירות איראן בבגדאד הקימה ועדה מיוחדת כדי לעקוב אחר שיתוף הפעולה הכלכלי והמסחרי בין שתי המדינות, ובכלל זה השקעות, פעילות חברות איראניות, מסחר במעברי הגבול וסוגיות בנקאיות. מסג’די הוסיף, כי חרף מגבלות הקורונה, מעברי הגבול בין שתי המדינות נפתחים בהדרגה לפעילות מסחרית וכלכלית, שהתרחבה לאחרונה מיומיים לארבעה ימים בשבוע. עוד ציין מסג’די, כי מאז כינון הממשלה החדשה בעיראק, הוא קיים עשרות פגישות עם שרים ובכירים כלכליים עיראקים, בהם שרי האוצר, הנפט, החקלאות, התחבורה, התכנון, השיכון, המסחר והאנרגיה, במטרה לחזק את הקשרים הכלכליים בין שתי המדינות.
  • ראש ממשלת עיראק לשעבר וראש “קואליציית שלטון החוק” העיראקית, נורי אלמאלכי, הגיע במחצית ספטמבר לביקור באיראן לצורך טיפול רפואי ופגישות עם בכירים איראנים. בפגישתו עם אלמאלכי, הדגיש מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, עלי שמח’אני, את הצורך בשמירת האחדות והסולידריות בעיראק, במיוחד בין המפלגות, הקבוצות והאישים השיעים, לנוכח כוונת אויבי עיראק לערער את אחדותה לקראת הבחירות הקרובות בשנת 2021. הוא הזהיר מפני מאמצי ארצות הברית להחליש את מדינות האזור כדי להבטיח את ביטחון “המשטר הציוני” ולאפשר את שליטתו על המדינות הערביות והאסלאמיות בהתאם לחזונו לשלוט “מהנילוס ועד הפרת”. עוד אמר שמח’אני, כי דמם של קאסם סלימאני ושל אבו-מהדי אלמהנדס, שחוסלו על-ידי ארצות הברית בינואר 2020, יביא לסילוק שורשי ארצות הברית ו”המשטר הציוני” מהאזור. נורי אלמאלכי שיבח בפגישה את תפקידה של איראן במאבק נגד הטרור ובכינון יציבות וביטחון באזור והדגיש את הצורך בשיתוף פעולה בין איראן ועיראק בסוגיות אזוריות ובינלאומיות חשובות. הוא ציין, כי כשם שהטרור סולק מעיראק ומהאזור באמצעות אחדות והתנגדות, יהיה ניתן לסכל את האיומים הניצבים בפני ירושלים וקיומה של פלסטין באמצעות שיתוף פעולה בין מדינות האסלאם (אילנ”א, 15 בספטמבר 2020). במהלך ביקורו בטהראן נפגש אלמאלכי גם עם יו”ר המג’לס, מחמד באקר קאליבאף (Mohammad Baqer Qalibaf), ועם יועצו של מנהיג איראן לעניינים בינלאומיים, עלי-אכבר ולאיתי (Ali-Akbar Velayati).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • תושבת מזרח ירושלים, יאסמין ג’אבר, נעצרה על-ידי שירות הביטחון הכללי בחשד, כי גויסה בידי חזבאללה בלבנון וכוח קדס של משמרות המהפכה במטרה לסייע בגיוס פעילים נוספים מקרב אזרחי ישראל ותושבי יהודה ושומרון. מחקירת שירות הביטחון הכללי עלה, כי הצעירה זוהתה וסומנה על-ידי אנשי חזבאללה במסגרת השתתפותה בכנס בלבנון אליו יצאה בשנת 2015. בביקור נוסף של ג’אבר בלבנון בשנת 2016, היא קושרה על-ידי עטאיא אבו סמהדנא ומחמד אלחאג’ מוסא, המוכרים כפעילים ביחידת הפיגועים המשותפת של כוח קדס וחזבאללה, לפעיל טרור בכיר ביחידה זו בשם ג’עפר קביסי, המוכר כמעורב בניסיונות נוספים לגייס גורמים בישראל וביהודה ושומרון לפעילות טרור. מאז גיוסה על-ידי חזבאללה, עמדה ג’אבר בקשר חשאי עם מפעילה באמצעות העברת מסרים חשאיים מוסכמים ברשתות החברתיות בהתאם לתדרוך ביטחוני ולהנחיות שקיבלה מחזבאללה. יחד עימה נעצרו לחקירה חשודים נוספים מקרב מכריה ממזרח ירושלים וראמאללה, שנחשדו כמעורבים בפעילות במסגרת חוליה בראשותה (שירות הביטחון הכללי, 17 בספטמבר 2020).
  • יועצו המיוחד של יו”ר המג’לס לעניינים בינלאומיים, חסין אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), בירך על פגישת מנהיג חזבאללה, חסן נצראללה, עם מנהיג חמאס, אסמאעיל הניה, שהתקיימה בבירות ב-6 בספטמבר 2020, וכינה אותה “צעד גורלי לעתיד פלסטין ולשחרור האדמות הפלסטיניות הכבושות מידי הציונים הטרוריסטים”. עבדאללהיאן ציין, כי התעוררות העם הפלסטיני וההתנגדות הן הסיבות המרכזיות לתבוסת “עסקת המאה” של הנשיא טראמפ ו”מזימת נרמול הקשרים” בין כמה משליטי מדינות ערב ל”משטר הציוני”. הוא הביע תקווה, כי אחדות הקבוצות הפלסטיניות וההתמקדות בהמשך ההתנגדות יובילו לביטול הסכמי הפשרה ולראשיתה של אנתפאדה עממית חדשה נגד הציונים. הוא הוסיף, כי ברור כיום לכל הפלסטינים, שההתנגדות והכוח הן השפה היחידה המובנת היטב על-ידי “הכובשים הציונים”. יועצו של יו”ר המג’לס הדגיש את תמיכת איראן בהתנגדות הפלסטינית בארבעים השנים האחרונות וציין, כי עמי האזור והאומה המוסלמית – בניגוד לחלק משליטי מדינות ערב – רואים בשאלת פלסטין את הסוגייה הראשונה בחשיבותה עבור העולם המוסלמי וימשיכו במאבק למען שחרור ירושלים והאדמות הכבושות (תסנים, 6 בספטמבר 2020).
  • משרד החוץ האיראני גינה את הסכם הנורמליזציה בין ישראל ובחרין. בהודעת המשרד נאמר, כי החלטת בחרין לנרמל את יחסיה עם ישראל היא “מבישה” ומקריבה את העניין הפלסטיני על מזבח הבחירות בארצות הברית. עוד נאמר בהודעה, כי מעתה ואילך יהיו מנהיגי בחרין שותפים לפשעי “המשטר הציוני”, המהווים איום קבוע על ביטחון האזור והעולם המוסלמי ומקור לעשורים של אלימות, הרג, מלחמות, טרור ושפיכות דמים בפלסטין ובאזור. ההודעה הזהירה את בחרין, כי היא תישא באחריות לחוסר הביטחון של הנוכחות הישראלית באזור המפרץ הפרסי בעקבות ההסכם (פארס, 12 בספטמבר 2020).
  • בהודעת גינוי מטעם המשרד לקשרי חוץ של משמרות המהפכה נאמר, כי “המוציא להורג”, שליט בחרין, צפוי לנקמה קשה מצד “הלוחמים למען ירושלים והאומה האסלאמית”. ההודעה כינתה את החלטת ממשלת בחרין “צעד מביש” המנוגד לרצונו של העם המוסלמי בבחרין ונעדר כל לגיטימיות. עוד נאמר בהודעה, כי “אפקט הדומינו של הנורמליזציה בין המשטר הציוני לשליטי חלק ממדינות ערב”, שהונדס על-ידי הבית הלבן על מנת להשפיל את העמים המוסלמים, לגזול את משאביהם ולהעניק ביטחון ל”כובשי פלסטין וירושלים” לא יצליח לעולם ורק יחזק את עוצמתה ונחישותה של האומה המוסלמית ויעלה אל פני השטח את יכולותיה הסמויות של ההתנגדות האנטי-ציונית לסילוק “הגידול הסרטני ששמו ישראל” מהגיאוגרפיה של העולם המוסלמי. משמרות המהפכה מזהירים בהודעתם את שליטי בחרין מפני פתיחת שערי המפרץ הפרסי והים הערבי ל”משטר הציוני” ומאיימים עליהם בנקמה מצד האומה האסלאמית, ובמיוחד השיעים של בחרין (תסנים, 12 בספטמבר 2020).
כותרת העיתון כיהאן (14 בספטמבר 2020): "כובשי מחוז בחרין [ביטוי לטענות באיראן, כי בחרין היא מחוז איראני וצריכה להיות חלק בלתי נפרד מאיראן, משום שהיתה תחת שליטתה במאות ה-17 וה-18] הכירו בכובשי פלסטין"
כותרת העיתון כיהאן (14 בספטמבר 2020): “כובשי מחוז בחרין [ביטוי לטענות באיראן, כי בחרין היא מחוז איראני וצריכה להיות חלק בלתי נפרד מאיראן, משום שהיתה תחת שליטתה במאות ה-17 וה-18] הכירו בכובשי פלסטין”
  • ב-16 בספטמבר 2020, התכנס בטהראן מושב מיוחד של האגודה העולמית של “ההתעוררות האסלאמית”. הכינוס השנתי התקיים השנה באופן מקוון בהשתתפות כחמישים נציגים ממדינות האסלאם בתגובה להסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות ולבחרין. בנאום בפני האסיפה הדגיש יועצו של מנהיג איראן לעניינים בינלאומיים, עלי-אכבר ולאיתי (Ali-Akbar Velayati), המשמש כמזכ”ל האגודה הבינלאומית של ההתעוררות האסלאמית, את מרכזיותה הדתית של פלסטין עבור העולם המוסלמי ואת מאמצי אויבי האסלאם ב-70 השנים האחרונות להסיר את פלסטין בהדרגה ממפת האזור, להחליפה ב”משטר כובש ירושלים” ולהוציא את סוגיית פלסטין מסדר העדיפויות של העולם המוסלמי. הוא ציין, כי עשרות השיחות וסבבי המשא ומתן, שהתנהלו מאז מלחמת ששת הימים בין הערבים וישראל, לא זו בלבד שלא הביאו כל הישג עבור העם הפלסטיני, אלא שהובילו לתוצאה ההפוכה, להמשך ההתנחלויות ולדרישה לוויתורים נוספים, וכי הדרך היחידה למימוש השאיפות הפלסטיניות היא דרך ההתנגדות. לדברי ולאיתי, נרמול היחסים בין חלק ממדינות ערב לישראל הוא תכנית משותפת לארצות הברית ולישראל, שנועדה לחסל את סוגיית פלסטין ולהשתלט על העושר והמשאבים החיוניים של מדינות ערב (תסנים, 16 בספטמבר 2020).
עלי-אכבר ולאיתי בנאום בפני המושב המיוחד של האגודה העולמית של ההתעוררות האסלאמית תסנים, 16 בספטמבר 2020).
עלי-אכבר ולאיתי בנאום בפני המושב המיוחד של האגודה העולמית של ההתעוררות האסלאמית
תסנים, 16 בספטמבר 2020).