מבט לאיראן

7 באוקטובר 2018 – 21 באוקטובר, 2018 מאת: ד"ר רז צימט
מפקד משמרות המהפכה (תסנים, 12 באוקטובר 2018).

מפקד משמרות המהפכה (תסנים, 12 באוקטובר 2018).

יו

יו"ר המג'לס לאריג'אני (תסנים, 9 באוקטובר 2018).

שגריר איראן בסוריה נפגש עם אנשי עסקים בדמשק (אירנ

שגריר איראן בסוריה נפגש עם אנשי עסקים בדמשק (אירנ"א, 15 באוקטובר 2018).

מוקד אירועי השבוע
  • איראן מעמיקה את מאמציה לבסס את השפעתה הכלכלית באזור: דובר משרד החוץ האיראני הצהיר, כי איראן מתכוונת להשתתף בשיקום הכלכלי של סוריה באמצעות אנשי עסקים מהמגזר הפרטי. שגריר איראן בדמשק נפגש עם אנשי עסקים וסוחרים סורים בדמשק ודן עימם בהגברת שיתוף הפעולה הכלכלי בין שתי המדינות. הנספח המסחרי האיראני בבגדאד הודיע, כי איראן תשתתף בחודש הבא ביריד המסחר הבינלאומי בבגדאד.
  • מקורות אופוזיציה סורים דיווחו בשבועיים האחרונים, כי איראן הסיגה את כוחותיה מבסיס חיל האוויר הסורי T-4 שבאזור חמץ ומאזור דיר א-זור שבמזרח סוריה. על-פי דיווחים אלה, שמהימנותם אינה ברורה, הוחלפו הכוחות האיראנים על-ידי כוחות רוסים. בשלב זה לא ברור האם מדובר בנסיגה או בהערכות חדשה כחלק ממאמץ איראני לשלב לוחמים מהמיליציות הפרו-איראניות במסגרות צבאיות סוריות.
  • בעקבות חילופי הגברי בצמרת העיראקית נפגש שגריר איראן בבגדאד לראשונה עם נשיאה החדש של עיראק, ברהם צאלח, ועם ראש ממשלתה המיועד, עאדל עבד אלמהדי. ברקע – מאמץ איראני להבטיח את האינטרסים שלה ואת השפעתה בעיראק לאחר הקמת הממשלה החדשה בבגדאד.
כללי
  • בריאיון לרשת הטלוויזיה התימנית אל-מסירה (al-Masirah) אמר מפקד משמרות המהפכה, מחמד-עלי ג’עפרי (Mohammad Ali Jafari), כי אם בעבר הייתה איראן מסוגלת להגן ולא להשתלט על המזרח התיכון בתוך 12 דקות, היום היא מסוגלת לעשות זאת תוך זמן קצר יותר. הוא ציין, כי איראן לא תהסס לעולם לפעול מחוץ לגבולותיה בכל מקרה של איום על ביטחונה. הוא הוסיף, כי “חזית ההתנגדות” הפכה חזקה יותר לאחר המלחמה בסוריה ובעיראק וכי איראן תמשיך במאבק נגד “הישות הציונית” עד לחיסולה (תסנים, 12 באוקטובר).

המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון

  • יו”ר המג’לס, עלי לאריג’אני (Ali Larijani), שביקר בראשית אוקטובר 2018 בתורכיה כדי להשתתף בכינוס פרלמנטרי בינלאומי, העריך בריאיון לערוץ הטלוויזיה Russia Today (RT) (8 באוקטובר 2018), כי ישראל לא תהיה מסוגלת לבצע “פעולה רצינית” נוספת בסוריה בעקבות הצבת מערכות ההגנה האווירית S-300 במדינה. הוא ציין, כי זכותה של רוסיה להציב את המערכת בסוריה כדי להגן על האינטרסים שלה, במיוחד לאחר המתקפה נגד המטוס הרוסי. עוד אמר לאריג’אני, כי קיימת הסכמה מלאה בין רוסיה ואיראן בנוגע לסוריה.
  • מקורות אופוזיציה סורים דיווחו בשבועיים האחרונים, כי איראן הסיגה את כוחותיה מכמה אזורים בסוריה וכי הכוחות האיראנים הוחלפו על-ידי כוחות רוסים. אתר החדשות אלסוריה נט דיווח (8 באוקטובר 2018), כי איראן הסיגה את כוחותיה מבסיס חיל האוויר הסורי T-4 שבאזור חמץ, שהותקף בעבר על-ידי ישראל, ומאזור דיר א-זור שבמזרח סוריה. על-פי הדיווח, שמהימנותו אינה ברורה, מיליציות פרו-איראניות נסוגו לאחרונה מהעיר אלמיאדין שבמחוז דיר א-זור ומהעיירה מחכאן ועברו לכיוון אלבוכמאל, לאחר שהוחלפו על-ידי כוחות רוסיים. האתר דיווח, כי בשלב זה לא ברור האם אכן מדובר בנסיגה או בהערכות איראנית חדשה, שנועדה לשמר את האינטרסים האיראנים בסוריה במקביל לשילוב לוחמים מהמיליציות הפרו-איראניות במסגרות צבאיות סוריות ולהגברת ההתבססות האיראנית בסוריה על כוחות מקומיים.
  • קודם לכן דיווח אתר האופוזיציה הסורי ענב בלדי (Enab baladi, 2 באוקטובר) על פינוי הכוחות האיראנים מבסיס חיל האוויר T-4 והחלפתם על-ידי כוחות רוסיים, שמתכוונים להציב בבסיס את מערכות ההגנה האווירית S-300, שהועברו לאחרונה מרוסיה לסוריה.
  • בהראם קאסמי (Bahram Qasemi), דובר משרד החוץ האיראני, אמר במסיבת העיתונאים השבועית שלו, כי איראן תשתתף בשיקום הכלכלי של סוריה “לנוכח בקשת ממשלת סוריה ונוכחות היועצים הצבאיים האיראנים בסוריה ובהתחשב בחשיבות שיקומה של סוריה”. הוא ציין, כי איראן מתכננת לאפשר למגזר הפרטי, למיזמים מסחריים ותעשייתיים ולמגזר הטכנולוגי להשתתף באופן פעיל בשיקום סוריה, והביע תקווה שבהקדם האפשרי ייווצרו התנאים, שיאפשרו למגזר הפרטי האיראני למלא תפקיד חיוני בתהליך השיקום (איסנ”א, 15 באוקטובר 2018).
  • בתוך כך אמר שגריר איראן בדמשק, ג’ואד תרכאבאדי (Javad Torkabadi), כי אנשי עסקים איראנים וסורים צריכים להכיר טוב יותר את ההזדמנויות הכלכליות בשתי המדינות כדי לסייע בפיתוח הקשרים ביניהן. בפגישה עם אנשי עסקים וסוחרים סורים בדמשק אמר השגריר, כי משקיעים איראנים וסורים מהמגזר הפרטי יצרו קשרים טובים ביניהם במהלך התערוכה הבינלאומית לשיקום סוריה, שהתקיימה בראשית אוקטובר 2018 בדמשק, וכי אנשי עסקים פועלים לפיתוח הקשרים הכלכליים בין איראן וסוריה (פארס, 15 באוקטובר 2018).
  • באגרת תנחומים למזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, לרגל מותה של אמו של עמאד מע’ניה, שב והדגיש מפקד משמרות המהפכה, מחמד-עלי ג’עפרי (Mohammad Ali Jafari), את מחויבות משמרות המהפכה להמשך המאבק נגד “המשטר הציוני” עד לחיסולו המוחלט. הוא ציין, כי המשטר הציוני מתקרב יותר ויותר אל סופו (תסנים, 11 באוקטובר 2018). מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, שלח, אף הוא, אגרת תנחומים לנצראללה בה כינה את אמו של מע’ניה “אם חזבאללה” (אל-עאלם, 10 באוקטובר 2018).

אגרת התנחומים של קאסם סלימאני לנצראללה (אל-עאלם, 10 באוקטובר 2018).
אגרת התנחומים של קאסם סלימאני לנצראללה (אל-עאלם, 10 באוקטובר 2018).

המעורבות האיראנית בעיראק
  • שגריר איראן בבגדאד, אירג’ מסג’די (Iraj Masjedi), נפגש ב-7 באוקטובר 2018 לראשונה עם נשיאה החדש של עיראק, ברהם צאלח. על-פי דיווח סוכנות הידיעות פארס (8 באוקטובר 2018), הודה צאלח בפגישה לאיראן על השתתפותה במערכה נגד דאעש והדגיש את חשיבות היחסים בין שתי המדינות לשמירת הביטחון באזור. מסג’די הדגיש את תמיכת איראן בעיראק “חזקה ועצמאית”.

פגישת שגריר איראן בבגדאד עם נשיא עיראק (פארס, 7 באוקטובר 2018).
פגישת שגריר איראן בבגדאד עם נשיא עיראק (פארס, 7 באוקטובר 2018).

  • ב-9 באוקטובר 2018 נפגש מסג’די עם ראש הממשלה העיראקי המיועד, עאדל עבד אלמהדי, ודן עימו בקשרים בין שתי המדינות ובהתפתחויות באזור (איסנ”א, 9 באוקטובר 2018).

פגישת שגריר איראן בבגדאד עם ראש הממשלה המיועד של עיראק (איסנ"א, 9 באוקטובר 2018).
פגישת שגריר איראן בבגדאד עם ראש הממשלה המיועד של עיראק (איסנ”א, 9 באוקטובר 2018).

  • הנספח המסחרי האיראני בבגדאד, נאצר בהזאד (Naser Behzad), הודיע, כי איראן תשתתף ביריד המסחר הבינלאומי בעיראק, שיתקיים בין 10 ל-19 בנובמבר 2018 בהשתתפות למעלה מעשרים מדינות. במהלך היריד יציגו חברות איראניות מוצרים בתחומי המזון, התעשייה, הטקסטיל, הקוסמטיקה, המתכת, המכונות ומלאכת יד (אירנ”א, 14 באוקטובר 2018).