מבט לאיראן

9 במרץ 2023 – 23 במרץ 2023 מאת: ד"ר רז צימט
שר החוץ האיראני בלאד'קיה (אירנ

שר החוץ האיראני בלאד'קיה (אירנ"א, 9 במרץ 2023)

פגישת שמח'אני עם היועץ העיראקי לביטחון לאומי (איסנ

פגישת שמח'אני עם היועץ העיראקי לביטחון לאומי (איסנ"א, 19 במרץ 2023)

פגישת נשיא עיראק עם משלחת בראשות שגריר איראן בבגדאד (פארס, 12 במרץ 2023)

פגישת נשיא עיראק עם משלחת בראשות שגריר איראן בבגדאד (פארס, 12 במרץ 2023)

פגישת ראש ממשלת עיראק עם שגריר איראן בבגדאד (אלעאלם, 13 במרץ 2023)

פגישת ראש ממשלת עיראק עם שגריר איראן בבגדאד (אלעאלם, 13 במרץ 2023)

פגישת ראש ממשלת עיראק עם משפחות חללים איראנים, שנהרגו בעיראק (שפק ניוז, 16 במרץ 2023)

פגישת ראש ממשלת עיראק עם משפחות חללים איראנים, שנהרגו בעיראק (שפק ניוז, 16 במרץ 2023)

עיקרים
  • שר החוץ האיראני, אמיר-חסין עבדאללהיאן, הגיע ב-9 במרץ 2023 לביקור בסוריה, במהלכו נועד עם בכירי הממשל בדמשק, ובראשם הנשיא אסד, וסייר באזורים שנפגעו ברעידת האדמה, שפקדה את המדינה בחודש שעבר.
  • התקשורת האיראנית דיווחה כי מפקד כוח קדס במשמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, הגיע במחצית מרץ 2023 לביקור בסוריה, במהלכו סייר באזורים, שנפגעו ברעידת האדמה. זהו ביקורו השני של קאא’ני בסוריה מאז רעידת האדמה.
  • חבר הלשכה המדינית של חמאס, ח’ליל אלחיה, אמר בריאיון לרשת אלג’זירה, כי איראן מספקת סיוע פוליטי, כספי וצבאי ל”התנגדות” הפלסטינית וכי התמיכה האיראנית לא פסקה גם לאחר יציאת חמאס מסוריה בשנת 2013.
  • מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמח’אני, הגיע ב-19 במרץ 2023 לבגדאד וחתם על הסכם ביטחוני לאבטחת הגבולות המשותפים בין איראן ועיראק. במהלך הביקור נועד הבכיר האיראני עם ראש ממשלת עיראק ועם היועץ העיראקי לביטחון לאומי. ימים ספורים קודם לכן ביקר שר הכלכלה האיראני בבגדאד וחתם על הסכם לשיתוף פעולה כלכלי בין המדינות.
המעורבות האיראנית בסוריה
  • שר החוץ האיראני, אמיר-חסין עבדאללהיאן (Amir Hossein Abdollahian), הגיע ב-9 במרץ 2023 לביקור בסוריה בתום ביקור שערך בתורכיה. במהלך הביקור נועד השר עם בכירי הממשל הסורי, ובראשם הנשיא בשאר אלאסד. עם הגיעו לסוריה, סייר עבדאללהיאן באזורים, שנפגעו ברעידת האדמה בלאד’קיה שבצפון-מערב המדינה. הוא אמר, כי “הסהר האדום” האיראני ומשמרות המהפכה הגישו סיוע לתושבי סוריה מיד לאחר רעש האדמה וכי איראן תמשיך לסייע לסוריה עד שתתגבר על המשבר (אירנ”א, 9 במרץ 2023).
  • בפגישתו עם הנשיא אסד דנו השניים בהתפתחויות האזוריות והבינלאומיות. שר החוץ האיראני הדגיש את הצורך בהסרת הסנקציות הכלכליות המערביות נגד סוריה וגינה את המשך התקיפות הישראליות בסוריה. הוא ציין, כי “המשטר הציוני” מנסה להסיט את דעת הקהל מהמצב הפנימי הקשה בישראל. נשיא סוריה הודה לאיראן על הסיוע לארצו בעקבות רעידת האדמה והדגיש את הצורך בחיזוק הקשרים בין שתי המדינות (אתר משרד החוץ האיראני, 9 במרץ 2023).
  • מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, הגיע ב-16 במרץ 2023 לביקור בסוריה, במהלכו סייר באזורים, שנפגעו ברעידת האדמה במחוזות חלב ולאד’קיה בצפון-מערב המדינה. זהו ביקורו השני של קאא’ני בסוריה מאז רעידת האדמה (תסנים, 17 במרץ 2023). בראשית פברואר הגיע קאא’ני לסוריה כדי לפקח על פעולות הסיוע האיראני לנפגעי רעידת האדמה.
  • ראש המועצה האסטרטגית למדיניות חוץ של איראן, כמאל ח’ראזי (Kamal Kharazi), וסגן שר החוץ האיראני לשעבר, עבאס עראקצ’י (Abbas Araghchi), המשמש כמזכיר המועצה, הגיעו ב-19 במרץ 2023 לביקור בסוריה כדי להשתתף בסמינר על מדיניות החוץ האיראנית, שנערך מטעם המרכז לדיפלומטיה במשרד החוץ הסורי. במהלך ביקורם בדמשק נפגשו השניים עם נשיא סוריה, בשאר אסד; עם שר החוץ הסורי, פיצל מקדאד (Faisal Mekdad), ועם שר ההקדשים הסורי, עבד אלסתאר אלסיד (Abdul Sattar al-Sayyed) (איסנ”א; אנתח’אב, 20 במרץ 2023). בפגישה שם שר ההקדשים הסורי, הזהירו שני הבכירים האיראנים מפני “מזימות המערב” ליצור מחלוקת בין המוסלמים לטובת “משטר האפרטהייד הציוני” (אילנ”א, 20 במרץ 2023).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • חבר הלשכה המדינית של חמאס, ח’ליל אלחיה (Khalil al-Hayya), אמר, כי איראן ניצבת לצד “ההתנגדות הפלסטינית” בכל יכולותיה. בריאיון לרשת אלג’זירה (19 במרץ 2023) אמר אלחיה, כי איראן מספקת ל”התנגדות” סיוע פוליטי, כספי וצבאי וכי סיוע לא פסק גם לאחר יציאת חמאס מסוריה בשנת 2013.
המעורבות האיראנית בעיראק
  • מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמח’אני (Ali Shamkhani), הגיע ב-19 במרץ 2023 לביקור בבגדאד. במהלך הביקור נחתם הסכם ביטחוני לאבטחת הגבולות המשותפים בין שתי המדינות. ההסכם נחתם על ידי שמח’אני וקאסם אלאערג’י (Qasim al-Araji), היועץ העיראקי לביטחון לאומי, במעמד ראש ממשלת עיראק, מחמד שיאע אלסודאני (Mohammed Shaya al-Sudani). בדיווחי התקשורת האיראנית נמסר, כי ההסכם יביא להפחתת המתיחויות ולניהול המשברים הביטחוניים הלא רצויים בין שתי המדינות, שהשורש שלהם בפעילות עוינת של “ארגונים אנטי-מהפכניים בכורדיסטאן”. בפגישתו עם ראש ממשלת עיראק אמר שמח’אני, כי איראן תומכת בעיראק מלוכדת, מאוחדת וחזקה, וקרא לעקור מן השורש כל מחולל מתיחות ומשבר פנימי וחיצוני באזורי הגבול בין המדינות. כמו כן, קרא שמח’אני למימוש הפרויקטים הכלכליים המשותפים בין שתי המדינות, לרבות מסילת הרכבת בין שלמצ’ה שבמערב איראן לבצרה. ראש ממשלת עיראק הדגיש את נחישות ממשלתו ליישם את ההסכמים, שנחתמו בין המדינות, במיוחד בתחום הכלכלי, והצהיר כי חתימת ההסכם הביטחוני מעידה על כך שהבכירים בשתי המדינות אינם מבחינים בין ביטחון שתי המדינות (איסנ”א, 19 במרץ 2023).
  • נשיא עיראק, עבד אללטיף ג’מאל רשיד (Abdellatif Jamal Rashid), נפגש ב-12 במרץ עם שגריר איראן בבגדאד, מחמד כאט’ם אל-י צאדק (Mohammad Kazem Al-e Sadegh), שהעביר לו את הזמנת נשיא איראן, אבראהים ראיסי, לבקר בטהראן. נשיא עיראק הודה לשגריר על ההזמנה ואמר, כי בכוונתו להיענות לה בהזדמנות הקרובה ביותר. כמו כן, בירך הנשיא העיראקי על הסכם חידוש היחסים הדיפלומטיים בין איראן לערב הסעודית. הוא הדגיש את חשיבות שיתוף הפעולה בין איראן ועיראק לשם חיזוק הביטחון והיציבות באזור. שגריר איראן הודה לנשיא עיראק על מאמצי ארצו לתווך בין איראן וערב הסעודית והדגיש את רצונה של טהראן בחיזוק שיתוף הפעולה עם בגדאד לטובת האינטרסים של שתי המדינות (פארס, 12 במרץ 2023).
  • בהמשך היום נפגש השגריר האיראני עם ראש ממשלת עיראק, מחמד שיאע אלסודאני, ודן עימו ביחסים הבילטראליים ובדרכים לפיתוחם. השגריר הודה לראש ממשלת עיראק על מאמצי התיווך בין איראן לערב הסעודית (אלעאלם, 13 במרץ 2023).
  • שר הכלכלה האיראני, אחסאן ח’אנדוזי (Ehsan Khandouzi), הגיע ב-13 במרץ 2023 לביקור בבגדאד כדי להשתתף בכינוס החמישי של הוועדה הכלכלית המשותפת לשתי המדינות. במהלך ביקורו נפגש השר עם שר המסחר העיראקי, את’יר אלע’רירי (Atheer al-Ghurairi), דן עימו בשיתוף הפעולה המסחרי בין המדינות וחתם על הסכם לשיתוף פעולה כלכלי בתחומי התחבורה, המסחר, האנרגיה, החשמל, הגז, המים והבנקאות (מהר, 13 במרץ 2023).
  • ראש ממשלת עיראק, מחמד שיאע אלסודאני, נפגש ב-16 במרץ 2023 עם משלחת משפחות של 27 חללים איראנים, שנהרגו במהלך המערכה הצבאית נגד דאע”ש בעיראק. המשלחת בראשות יו”ר “קרן החלל” האיראנית, אמיר-חסין קאצ’יזאדה (Amir-Hossein Ghazizadeh), הגיעה לבגדאד בהזמנת ממשלת עיראק. במהלך ביקורה בבגדאד נפגשה המשלחת גם עם ראש “מוסד החללים” של עיראק, עבד אלאלאה אלנאא’לי (Abdulillah al-Naeli), וביקרה במקומות הקדושים לשיעה בעיראק וכן במקום חיסולם של מפקד כוח קדס במשמרות המהפכה, קאסם סלימאני, ובכיר המיליציות השיעיות העיראקיות, אבו-מהדי אלמהנדס (אירנ”א, 16 במרץ 2023).