מבט לג’האד העולמי (4 – 10 במאי 2023)

פעילי דאעש תוקפים עמדה של צבא מוזמביק (טלגרם, 6 במאי 2023)

פעילי דאעש תוקפים עמדה של צבא מוזמביק (טלגרם, 6 במאי 2023)

פעילי דאעש תוקפים עמדה של צבא מוזמביק (טלגרם, 6 במאי 2023)

פעילי דאעש תוקפים עמדה של צבא מוזמביק (טלגרם, 6 במאי 2023)

שני עובדי סיוע, שחולצו על-ידי כוח של צבא ניגריה (Zagazola, 4 במאי 2023)

שני עובדי סיוע, שחולצו על-ידי כוח של צבא ניגריה (Zagazola, 4 במאי 2023)

עיקרים
  • השבוע התקיימה פעילות דאעש ברחבי העולם בהיקף נמוך יחסית. מוקד הפעילות היה באפריקה.
  • סוריה: כוח של הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה”ב, בסיוע כוחות SDF הכורדים עצרו מפקד בכיר בדאעש מצפון לאלרקה. צבא ארה”ב דיווח על תקיפה אווירית נגד פעיל אלקאעדה בכיר בצפון-מערב סוריה.
  • אפריקה:
    • ניגריה: נמשכה פעילות דאעש נגד יעדים של צבא ניגריה ונגד תושבים מקומיים בצפון-מזרח המדינה. צבא ניגריה הצליח לשחרר שניים מתוך שלושה עובדי סיוע הומניטרי, שנחטפו לפני כשבוע על-ידי דאעש.
    • הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו: נמשכה פעילות דאעש נגד תושבים נוצרים בצפון-מזרח המדינה. לפחות שבעה תושבים נהרגו.
    • מוזמביק: פעילי דאעש תקפו עמדה של צבא מוזמביק בצפון-מזרח המדינה. לפחות חמישה חיילים נהרגו ועשרה נפצעו.
    • ניז’ר: הופעל מוקש נגד כלי רכב של המשמר הלאומי של ממשלת ניז’ר כשני ק”מ מצפון לגבול ניז’ר – בורקינה פאסו. שבעה לוחמים נהרגו. המוקש הונח, ככל הנראה, על ידי פעילי דאעש או אלקאעדה.
    • סומליה: צבא סומליה ביצע ירי לעבר כלי רכב של פעילי אלשבאב, המזוהה עם אלקאעדה, שהוביל אמצעי לחימה. כמה עשרות פעילים נהרגו מפיצוץ מטענים בכלי הרכב.
  • תוניסיה: שלושה בני אדם, שניים מהם יהודים ואיש ביטחון תוניסאי, נהרגו בפיגוע שבוצע בכניסה לבית כנסת באי ג’רבה. עד כה לא קיבל ארגון כלשהו אחריות לביצוע הפיגוע, אך יתכן שמדובר בפיגוע על רקע אסלאמי.
  • בלגיה: כוחות משטרה עצרו שבעה בני אדם, החשודים במתן סיוע לדאעש ובהכנות לקראת ביצוע פיגוע.
  • המאבק במימון טרור: במסגרת פעילות מדינת ישראל לתפיסת חשבונות במטבעות דיגיטליים בבורסת הקריפטו בייננס (Binance), שנועדו למימון פעולות טרור, נחשפו שני חשבונות, קשורים לדאעש.
  • המלחמה על התודעה: מאמר המערכת של שבועון דאעש, הבליט את חולשת הארגון במרחב הערבי לצד פעילותו הענפה ביבשת אפריקה וציין כי תושבי אפריקה החליפו את הערבים כממשיכי דרך הג’האד.
הריגת מנהיג דאעש
  • בהמשך לדיווחים, אשר לא אומתו, אודות הריגתו של מנהיג דאעש, אבו אלחסין אלחסיני אלקרש, בצפון מערב סוריה (29 באפריל 2023), ציין חסאם חמוד, עיתונאי ואנליסט היושב באלרקה, כי בעקבות החלטת מועצת השורא של דאעש, הודח אבו אלחסין אלחסיני אלקרשי מתפקידו כחודש לפני מותו. לדבריו, ההחלטה התקבלה לאחר שנתגלעו חילוקי-דעות בינו לבין בכירים בהנהגת דאעש לגבי אופי הפעילות הצבאית של הארגון. עיקר חילוקי הדעות היו סביב נושא תקיפת בתי הכלא, שבשליטת הכוחות הכורדיים בהם מוחזקים פעילי דאעש. בעוד אלקרשי קרא לבצע פעילות נגד בתי הכלא, בכירים בהנהגת הארגון התנגדו למהלך אותו תיארו כ”פזיז”.
  • על רקע זה, לדברי העיתונאי, מונה לדאעש מנהיג חדש עוד טרם נהרג אלקרשי. להערכתו, גם מוצאו של המנהיג החדש הוא עיראקי ודאעש ימנע מלהכריז עליו בקרוב. המנהיג החדש יוצב במרחב המדברי (אלבאדיה) של סוריה או במדבר אלאנבאר בעיראק (חשבון הטוויטר Hussam Hammoud, 4 במאי 2023).[1]
סיכום פעילות ארה”ב נגד דאעש בסוריה ובעיראק
  • פיקוד מרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) דיווח, כי במהלך חודש אפריל 2023 ביצעו כוחותיו, שפעלו בשיתוף גורמים מקומיים (כוחות SDF הכורדיים, צבא עיראק, הכוחות הכורדיים בעיראק), 35 מבצעים נגד דאעש בסוריה ובעיראק. במבצעים נהרגו 13 פעילי הארגון ו-28 נעצרו (CENTCOM, 5 במאי 2023):
    • סוריה: בוצעו עשרה מבצעים משותפים ומבצע בלעדי אחד לצבא ארה”ב. במבצעים נהרגו ארבעה פעילי דאעש ונעצרו 21 פעילים.
    • עיראק: בוצעו 25 מבצעים בשיתוף גורמים מקומיים, בהם נהרגו תשעה פעילי דאעש ונעצרו שבעה.
    • גנרל מייקל קורילה (General Michael Kurilla), מפקד פיקוד מרכז של צבא ארה”ב הודיע כי סנטקום מחויב להבסה המתמשכת של דאעש.
הודעת סנטקום המסכמת את הפעילות נגד דאעש בחודש אפריל 2023 (CENTCOM, 5 במאי 2023)
הודעת סנטקום המסכמת את הפעילות נגד דאעש בחודש אפריל 2023 (CENTCOM, 5 במאי 2023)
הזירה הסורית[2]
מחוזות סוריה (Free world maps)
מחוזות סוריה (Free world maps)

פעילות דאעש

מרחב דיר אלזור-אלמיאדין
  • ב-5 במאי 2023 בוצע ירי, ככל הנראה על ידי פעילי דאעש, לעבר שני עובדי בארות נפט במדבר אלסבעי, בעת שהיו באזור אלצור (Al-Suwar), כחמישים ק”מ מצפון-מזרח לדיר אלזור. עובד אחד נהרג והשני נפצע (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 5 במאי 2023).
  • ב-4 במאי 2023 פרצו שני פעילי דאעש חמושים, רכובים על-גבי אופנוע, לביתו של סוחר דלק בעיירה אלשחיל, כתשעה ק”מ מצפון לאלמיאדין. השניים דרשו ממנו לשלם “צדקה” בסך 8,000 דולרים. הסוחר סרב לשלם והדבר גרם לעימות בין הצדדים. החמושים נמלטו ולא דווח על נפגעים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 4 במאי 2023).

סיכול טרור

מרחב אלרקה
  • כוח של הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה”ב שפעל בסיוע כוחות SDF בכפר חזימה (Hazimah), כעשרים ק”מ מצפון לאלרקה, עצר מפקד בכיר בדאעש. כמו כן, נעצרו שני תושבי האזור, שככל הנראה שיתפו פעולה עם הארגון (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 6 במאי 2023).
מרחב אדלב
  • פיקוד מרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) דיווח ב-3 במאי 2023 על תקיפה אווירית שבוצעה נגד פעיל בכיר באלקאעדה, בצפון-מערב סוריה. לא נמסרו פרטים אודות הבכיר (CENTCOM, 3 במאי 2023).
עיראק
מחוזות עיראק (ויקיפדיה)
מחוזות עיראק (ויקיפדיה)

סיכול טרור

מחוז דיאלא
  • ב-7 במאי 2023 תקף מטוס של חיל האוויר העיראקי מספר תשתיות דאעש באזור אגן חמרין, כ-75 ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה. בתקיפה נהרגו מספר הפעילים והושמדו בתי הארחה (סוכנות הידיעות העיראקית, 7 במאי 2023). בהמשך דווח, כי בין ההרוגים היה אחראי (אמיר) דאעש באזור צנדיג’ ואחד מעוזריו (Baghdad Today, 7 במאי 2023).
מחוז נינוא
  • ב-5 במאי 2023 כיתר כוח של הגיוס העממי, שפעל על סמך מידע מודיעיני, מנהרה של דאעש בקרבת שדה התעופה הצבאי ג’ניף (Jinif), כמאה ק”מ מדרום-מערב למוצול. שלושה פעילי דאעש, שהסתתרו במנהרה, נהרגו (סוכנות הידיעות העיראקית, 5 במאי 2023).
מחוז כרכוכ
  • ב-4 במאי 2023 ,תקפו מטוסי חיל האוויר העיראקי תשתיות דאעש באזור ואדי אלשאי, כשלושים ק”מ מדרום לכרכוכ. מספר פעילים נהרגו והושמדו בתי הארחה (סוכנות הידיעות העיראקית, 4 במאי 2023).
סיכום פעילות דאעש במחוזות השונים
  • מנתוני אינפוגרף,שפרסם שבועון אלנבא’ של דאעש, המסכם את פעילות דאעש בתקופה שבין 27 באפריל – 3 במאי 2023, עולה כי בתקופה זו ביצעו פעילי הארגון 17 פיגועים במחוזות השונים (לעומת 11 בשבוע שקדם). מספר הפיגועים הגבוה ביותר בוצע על-ידי מחוז מרכז אפריקה (5). בשאר המחוזות: מערב אפריקה (5); סוריה (3), עיראק (3); מוזמביק (1). בפיגועים נהרגו ונפצעו 73 בני אדם, לעומת 30 בני-אדם בשבוע שקדם. מספר ההרוגים והפצועים הגדול ביותר היה במחוז מרכז אפריקה (25). שאר ההרוגים והפצועים: מערב אפריקה (19); מוזמביק (17); סוריה (11); עיראק (1) (שבועון אלנבא’, טלגרם, 4 במאי 2023).
סיכום פיגועי דאעש (שבועון אלנבא’, טלגרם, 4 במאי 2023)
סיכום פיגועי דאעש (שבועון אלנבא’, טלגרם, 4 במאי 2023)
פיגועים בחתך שבועי (על-פי נתוני הארגון)

יגועים בחתך שבועי (על-פי נתוני הארגון)

אפריקה

ניגריה
פעילות דאעש
  • בימים האחרונים נמשכה פעילות הפיגועים של דאעש נגד יעדים של צבא ניגריה ונגד תושבים מקומיים. להלן עיקרי הפעילות:
    • ב-6 במאי 2023 התנהלו חילופי-אש בין פעילי דאעש לבין כוחות סיור של צבא ניגריה, שניסו להתקדם לעבר עמדותיהם בקרבת יער סמביסה (Sambisa), כשישים ק”מ מדרום-מזרח למידוגורי. על-פי דאעש, מספר חיילים נהרגו או נפצעו והשאר נמלטו מהאזור (טלגרם, 8 במאי 2023). צבא ניגריה דיווח כל הריגת שני מפקדים בדאעש באזור (Vanguard, 8 במאי 2023).
    • ב-5 במאי 2023 הופעל מטען נגד סיור של צבא ניגריה על ציר וג’ירוקו (Wajiroko) – דמבואה (Damboa), כשמונים ק”מ מדרום-מערב למידוגורי, בצפון-מזרח ניגריה. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 7 במאי 2023).
    • ב-4 במאי 2023 שוגרו רימונים, באמצעות מקלע רימונים, לעבר מחנה של צבא ניגריה בעיירה מאלם פטורי (Malam Fatori), כמאתיים ק”מ מצפון למידוגורי. במחנה פרצה דליקה, אך לא דווח על נפגעים (טלגרם, 7 במאי 2023).
    • ב-4 במאי 2023 חטפו שמונה פעילי דאעש, רכובים על-גבי ארבעה אופנועים, 14 חקלאים שעבדו בשדות, כעשרה ק”מ מהעיירה באנקי (Banki), כמאה ק”מ מדרום-מזרח למידוגורי. בהמשך, אותרו גופותיהם של שלושה מהחקלאים, שנורו למוות. 11 חקלאים עדיין נעדרים (אלערביה, 6 במאי 2023).

סיכול טרור

חילוץ עובדי סיוע הומניטרי
  • ב-4 במאי 2023 שחרר כוח של צבא ניגריה, שניהל חילופי-אש עם פעילי טרור על ציר באנקי (Banki), בסמוך לגבול ניגריה-קמרון, שניים מתוך שלושת עובדי הסיוע ההומניטרי, שנחטפו בליל 26-25 באפריל 2023 על-ידי פעילי בוקו חראם או דאעש (Zagazola, 4 במאי 2023; הגארדיאן, 4 במאי 2023).
שני עובדי סיוע, שחולצו על-ידי כוח של צבא ניגריה (Zagazola, 4 במאי 2023)
שני עובדי סיוע, שחולצו על-ידי כוח של צבא ניגריה (Zagazola, 4 במאי 2023)
סיכום ההרוגים מפעילות טרור ופשע בניגריה ברבעון הראשון של שנת 2023
  • מנתוני דו”ח, שפרסם ב-7 במאי 2023 ארגון Nigeria Mourn, המתעד תקריות אלימות בניגריה, עולה כי ברבעון הראשון של שנת 2023 נהרגו לפחות 1,151 אזרחים ו-79 אנשי כוחות הביטחון במדינה כתוצאה מפעילות טרור ופשע מהדו”ח ניתן ללמוד כי הרוב המכריע של אירועי המוות כתוצאה מאלימות נבעו מסיבות פליליות, ובמיוחד מעשי שוד, שבהם נהרגו 360 בני אדם המהווים 29.27% מכלל ההרוגים. 272 בני אדם (22.11%) נהרגו מתקיפות שביצעו פעילי בוקו חראם ודאעש. בשיעור נמוך יותר התבצעו רציחות על רקע פוליטי והוצאות להורג בשל סכסוכים אישיים. הרוב המכריע של מקרי האלימות, שהסתיימו במוות, התרחשו בצפון המדינה. בנוסף, בתקופה הנדונה, בוצעו למעלה מ-658 חטיפות של בני-אדם ברחבי המדינה (Sahara Reporters, 7 במאי 2023).

הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו

פעילות דאעש
  • דאעש ביצע מספר תקיפות נגד אזרחים נוצרים. רוב התקיפות בוצעו בצפון מזרח המדינה, סמוך לגבול קונגו אוגנדה:
    • ב-4 במאי 2023 בוצעה תקיפה נגד בכפר קטירי (Katiri), כארבעים ק”מ ממערב לגבול קונגו-אוגנדה. שני אזרחים נהרגו ושלושה נפצעו. מספר בתים הועלו באש (טלגרם, 6 במאי 2023).
    • ב-2 במאי 2023 בוצע ירי לעבר כלי רכב בו נסעו אזרחים, באזור קסינדי (Kasindi), כשני ק”מ ממערב לגבול קונגו-אוגנדה. כלי הרכב עלה באש והושבת. לא דווח על נפגעים (טלגרם, 3 במאי 2023).
    • ב-1 במאי 2023 בוצעה תקיפה נגד מספר אזרחים בכפר מאקומו (Makumo),בצפון-מזרח המדינה. לפחות חמישה אזרחים נהרגו. מספר בתי נוצרים הועלו באש (טלגרם, 3 במאי 2023). מדיווחי הרשויות המקומיות עלה, כי התקיפה התבצעה בשעת לילה ובמהלכה נהרגו לפחות ששה בני אדם. צוין, כי ייתכן שגופות נוספות עדיין לא נמצאו בשטח (VOA, 3 במאי 2023).
ניז’ר
  • ב-7 במאי 2023 עלה כלי רכב של המשמר הלאומי, הכפוף למשרד הפנים, על מוקש באזור טילאברי(Tillabéri) , בדרום-מערב ניז’ר וכשני ק”מ מצפון לגבול ניז’ר – בורקינה פאסו. שבעה לוחמים נהרגו. על-פי ההערכות, גורמים המזוהים עם אלקאעדה או דאעש, הפועלים באזור, הם האחראים להטמנת המוקש (Africa News, 8 במאי 2023).
מוזמביק
  •   ב-29 באפריל 2023 בוצעה תקיפה נגד עמדה של צבא מוזמביק בכפר מנדאבה, באזור מוידומבה (Muidumbe), בצפון-מזרח המדינה. בחילופי אש הכבדים, שהתנהלו בין הצדדים, נהרגו לפחות חמישה חיילים ועשרה נפצעו (טלגרם, 3 במאי 2023).
פעילי דאעש תוקפים עמדה של צבא מוזמביק (טלגרם, 6 במאי 2023)     פעילי דאעש תוקפים עמדה של צבא מוזמביק (טלגרם, 6 במאי 2023)   
פעילי דאעש תוקפים עמדה של צבא מוזמביק (טלגרם, 6 במאי 2023)
סומליה
עימותים בין צבא סומליה לארגון אלשבאב
  • השבוע היו שתי תקריות בין צבא סומליה לפעילי ארגון אלשבאב, המזוהה עם אלקאעדה, באזור העיר הררדרה (Harardhere), מצפון-מזרח למוגדישו:
  • ב-2 במאי 2023 בשעה 01:00 (שעון מקומי) שיגרו חיילי צבא סומליה, שפעלו על סמך מידע מודיעיני, רקטות לעבר כלי רכב שהעביר למעלה ממאה מטענים, שנפרקו מכלי שייט ממזרח להררדרה. כתוצאה מפיצוץ המטענים בכלי הרכב, נהרגו 67 פעילי אלשבאב ושניים נעצרו (VOA, 2 במאי 2023).
  • יומיים לאחר מכן דיווחו פעילי אלשבאב כי בלמו שתי תקיפות של כוחות מיוחדים של צבא סומליה ומיליציות המסייעות לו בפאתי העיר הררדרה. לטענת הארגון, לכוחות התוקפים נגרמו אבדות (TRACTerrorism, 5 במאי 2023).
שלושה בכירים באלשבאב נתפסו במרכז סומליה
  • במהלך מבצע שביצע צבא סומליה במחוז ג’לג’דוד, שבמרכז המדינה נעצרו שלושה מפקדים בכירים בארגון אלשבאב. השלושה היו אחראים על סחיטת כספים מכלי רכב ציבוריים, שנסעו במחוז ג’לג’דוד (garoweonline.com, 8 במאי 2023).
אלשבאב פרסם תיעוד של בניית סכר בדרום המדינה
  •   אלכתאא’ב, זרוע ההסברה של אלשבאב, פרסמה ב-5 במאי 2023 תמונות המתעדות בניית סכר במחוז באי (Bay), בדרום סומליה, על-ידי אנשי הארגון (סוכנות הידיעות שהאדה של ארגון אלשבאב, 5 במאי 2023). תמונות אלה יכולות להעיד כי למרות מאמצי ממשלת סומליה וארה”ב לחסל את נוכחות הארגון, יש לו עדיין שליטה באזורים בדרום המדינה.
תיעוד מהלך בניית הסכר (סוכנות שהאדה, 5 במאי 2023)    תיעוד מהלך בניית הסכר (סוכנות שהאדה, 5 במאי 2023)
תיעוד מהלך בניית הסכר (סוכנות שהאדה, 5 במאי 2023)
ירידה משמעותית במספר תקיפות ארגון אלשבאב
  • ב-4 במאי 2023 הודיע ראש ממשלת סומליה, חמזה עבדי ברי (Hamza Abdi Barre), בישיבת קבינט, כי במהלך ששת החודשים האחרונים פחת מספר התקיפות שביצע ארגון אלשבאב ב-70%. הוא ציין, כי הירידה במספר התקיפות מהווה אינדיקציה לכך שהמדינה חוזרת אט-אט ליציבות ביטחונית. עבדי ברי הוסיף כי צבא סומליה, בסיוע מיליציות מקומיות, הצליח להשיב לשליטתו ולהחיל משילות ביותר משמונים כפרים ועיירות, שהיו קודם לכן בשליטת אלשבאב. יש לציין שכוחות האיחוד האפריקני ( ATMIS- The African Union Transition Mission) וצבא סומליה שולטים במרבית המרכזים העירוניים במדינה, בעוד שפעילי אלשבאב שולטים באופן ישיר או שיש להם השפעה במרחבים רבים במדינה. מומחי ביטחון סבורים, כי למרות שפעילי ארגון אלשבאב נדחקים משטחים נרחבים, הם עדיין מהווים איום על הביטחון הלאומי והשלום האזורי במזרח אפריקה (Garowe Online, 5 במאי 2023).

תוניסיה

פיגוע בבית כנסת בג’רבה
  • ב-9 במאי 2023 בשעות הערב אירע פיגוע בבית כנסת באי ג’רבה בתוניסיה, שלושה בני אדם נהרגו. על פי דיווח משרד הפנים ירה מאבטח במרכז הימי של המשמר הלאומי באי ג’רבה בעמיתו והרג אותו. הוא לקח את רובה הסער והמחסניות של המאבטח וניסה להגיע לאזור בית-הכנסת אלגריבה, אחד מבתי-הכנסת העתיקים בעולם, אשר בו התקיים באותה עת האירוע המסורתי לרגל ל”ג בעומר. הוא ביצע ירי לעבר כוחות הביטחון באזור, שהשיבו באש והרגו אותו ובכך מנעו ממנו להגיע לבית-הכנסת. מהירי נפצעו ששה אנשי ביטחון ואחד מהם מת מפצעיו. כמו כן נהרגו שני יהודים ששהו באותה עת בחנייה, אביאל חדד, ישראלי בן 30 המתגורר בג’רבה ובן דודו, בן חדד, אזרח צרפתי בן 42. ארבעה בני אדם נפצעו (אלערביה, 9 במאי 2023; Ynet, 10 במאי 2023). עד כה לא קיבל ארגון כלשהו אחריות לביצוע הפיגוע, אך יתכן שמדובר בפיגוע על רקע אסלאמי.
הרובה, מחסניות והאקדח שנמצאו בזירת הפיגוע (אלערביה, 9 במאי 2023)
הרובה, מחסניות והאקדח שנמצאו בזירת הפיגוע (אלערביה, 9 במאי 2023)
  • ב-5 במאי 2023 השיבה לוב לידי תוניסיה ארבע נשים, פעילות דאעש, וחמישה מילדיהן בגילאים 13-5, לאחר שהן היו כלואות בלוב. הנשים צפויות לעבור חקירה ביטחונית. עשר נשים תוניסאיות נוספות, המזוהות עם דאעש, עדיין כלואות בלוב, הן נשפטו בהעדרן ונגזרו עליהן עד 16 שנות מאסר (אלערבי אלג’דיד, 5 במאי 2023).

אסיה

פקיסטאן
פעילות דאעש
  • ב-5 במאי 2023 הופעל מטען נגד לוחם מיליציה מקומית, המסייעת לממשלת פקיסטאן, בכפר ענאית, באזור באג’ור (Bajaur), על גבול פקיסטאן-אפגניסטאן. הלוחם נהרג (טלגרם, 7 במאי 2023).
סיכול טרור
  • ב-6 במאי 2023 ביצעו אנשי היחידה ללוחמה בטרור במחוז פונג’אב פעילות נגד כמה עשרות חשודים בפעילות טרור. 11 מהחשודים, המשתייכים לארגוני טרור שונים, בהם דאעש, נעצרו. בנוסף לכך, אותרו חומרי נפץ, רימוני-יד, שני מטענים, יחידות נפץ להפעלת מטענים וחומרי תעמולה (Daily News, 7 במאי 2023).
איראן
  • ב-7 במאי 2023 הודיעו משמרות המהפכה כי עצרו מפקד בכיר בדאעש בעת שניסה להיכנס לשטח איראן. עוד נמסר כי רשת התקשורת של הפעיל נעצרה אף היא באמצעות מערך אמצעי אבטחה ומודיעין בשטח איראן (אלמיאדין, 7 במאי 2023).
הודו
  • סוכנויות מודיעין התריעו על כך שדאעש החל בקמפיין גיוס צעירים בעלי רקע טכנולוגי מהודו, בעיקר מקרנטאקה (Karnataka), בדרום-מערב ומרג’סטאן (Rajastan), בצפון-מערב הודו. על-פי מקורות מודיעיניים, לאחרונה מאותרת עלייה במספר הצעירים בהודו, שעברו תהליך הקצנה והצטרפו לשורות דאעש. מקור ביטחוני בהודו מסר כי בדצמבר 2022 התקבל מידע מודיעיני, לפיו 21 צעירים, שעברו תהליך הקצנה, הצטרפו לדאעש. בחודשים הבאים עלה המספר: בינואר 2023 הצטרפו 28 צעירים בעלי רקע טכנולוגי, בפברואר 2023 הצטרפו לדאעש 37 צעירים ובמרץ 2023 הצטרפו 36 צעירים.
  • על פי הדיווח, דאעש מגייס את צעירים באמצעות האינטרנט. עם גיוסם הם עוברים תהליך של הקצנה והדרכה בביצוע פעילות טרור באמצעות “האקדמיה של הרשת האפלה” (Dark Web Academy), שהוקמה על-ידי דאעש. על-פי מקורות מודיעיניים, קבוצה בשם “השבט השקוף” (The Transparent Tribe) אוספת נתונים מאוניברסיטאות באמצעות פריצה למחשבים ובאמצעות גניבה מקוונת ומספקת מידע לארגוני טרור, בהם דאעש (The Tribune, 8 במאי 2023).

אירופה

בלגיה
  • ב-4 במאי 2023 הודיעה התביעה הכללית של בלגיה, כי כוחות משטרה עצרו שבעה בני אדם, החשודים בסיוע לדאעש ובהכנות לקראת ביצוע פיגוע. שלושה מהעצורים הינם בעלי אזרחות בלגית. צוין, כי עדיין לא ידוע מה היה היעד לפיגוע (אלערביה, 4 במאי 2023).
  • ב-3 במאי 2023 עצר כוח של משטרת בלגיה בעיירה האסלט (Hasselt), בצפון-מזרח המדינה, מהגר עיראקי (זוהה בראשי התיבות O.Y.T.) יליד 1979, בחשד להשתייכות לתא טרור של אלקאעדה. החשוד מואשם כי בין 2010-2009, היה מעורב בביצוע פיגועים באמצעות מכוניות תופת נגד “האזור הירוק” (Green Zone) בבגדאד, שבו ממוקמים משרדי הממשלה ונציגויות זרות. בפיגועים נהרגו 376 בני אדם ונפצעו למעלה מ-2,300. העצור, השוהה במדינה במעמד של פליט מאז שנת 2015, הובא ב-5 במאי 2023 לדיון בבית משפט (Arab News, 5 במאי 2023).
רוסיה
  • ב-5 במאי 2023 נעצרו ברוסיה במאית התיאטרון יבגניה ברקוביץ’ (Yevgenia Berkovich) והתסריטאית סבטלנה פטריצ’וק (Svetlana Petriychuk) באשמת “הצדקת טרור”. השתיים, העלו מחזה, העוסק באישה רוסיה, המגויסת באמצעות האינטרנט לדאעש ומיועדת להתחתן עם פעיל הארגון בסוריה. לטענת התביעה ברוסיה, המחזה יוצר רומנטיזציה, המצדיקה ומאדירה פעילי טרור (CNN, 7 במאי 2023).
מימון טרור
  • על-פי מסמכי המטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור (מט”ל) בישראל, מאז דצמבר 2021 תפסה מדינת ישראל 189 חשבונות שהתנהלו במטבעות דיגיטליים בבורסת הקריפטו בייננס (Binance). נמצא ששני חשבונות, שנתפסו ב-12 בינואר 2023, היו קשורים לדאעש. אחד מבעלי החשבונות הקשורים לדאעש הוא פלסטיני בן 28 בשם אסאמה אבו ביצ’א (Tech12, 5 במאי 2023).
  • ב-8 במאי 2023 עצרו סוכני FBI, בצפון-מזרח וירג’יניה, שבארה”ב, את מחמד אזהר אלדין צ’יפה (Mohammed Azharuddin Chhipa). צ’יפה, יליד הודו בן 33 ותושב ארה”ב, חשוד כי סיפק סיוע חומרי לדאעש באמצעות העברת כספים. החקירה בעניינו החלה כבר באוגוסט 2021. ב-FBI מסר כי על-פי רשומות פיננסיות, הוא רכש למעלה מ-172,000 דולרים במטבעות דיגיטאליים ושלח חלק מהסכום לנשות דאעש, המוחזקות במחנה פליטים בסוריה. במידה שצ’יפה יורשע, גזר דינו עשוי להיות עד עשרים שנות מאסר (FOX 5, 9 במאי 2023).
המאבק על התודעה
  • מאמר המערכת של שבועון דאעש, אלנבא’, התפרסם השבוע תחת הכותרת “[אללה] החליף אתכם בעם אחר [שימשיך את הג’האד]”. המאמר עוסק בהתפשטות הארגון באפריקה ומדגיש שתושבי אפריקה החליפו את תושבי מדינות ערב כמי שעומדים בחוד החנית של הג’האד.
  • כותב המאמר ציין כי המדינה האסלאמית של דאעש החלה בעיראק והתפשטה לסוריה וכעת המוסלמים באפריקה ממשיכים את דרכה. הוא הדגיש כי התפשטות זו, במיוחד במוזמביק וברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, היא הגמול האלוהי על דבקות האמונה של לוחמי הארגון באלבאע’וז, אזור השליטה האחרון של דאעש בסוריה (אותו איבד הארגון במרץ 2019). הוא הדגיש כי אללה, החליף את הערבים בתושבי אפריקה כממשיכי דרך הג’האד. זאת, למורת רוחם של “הכופרים”, המתנשאים עליהם.
  • כותב המאמר ציין כי “הכופרים” וצבאותיהם נכשלים פעם אחר פעם בלחימה נגד לוחמי הארגון באפריקה. ארצות-הברית והאיחוד האירופי פועלים ללא תוחלת להכליל את מפקדי הארגון ברשימות טרור ולהטיל עליהם סנקציות כלכליות, כאילו יש לאותם המפקדים עניין לפתוח חשבונות בנקים, לרכוש כרטיסי טיסה ולהנעים את זמנם במדינות המערב ובמדינות שמשתפות פעולה עימו. לטענתו, מפקדים אלה דבקים במסירות בדרך הג’האד.
  • כותב המאמר מסיים בקביעה, כי זהו עידן חדש עבור אפריקה, עידן של ג’האד. עידן שהחל כאשר המוסלמים באפריקה אימצו את השריעה ואת עקרון הח’ליפות, לאחר שהזהות האסלאמית שלהם הייתה חלשה. בעקבות זאת, אללה הצליח את דרכם במוזמביק, ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו ובמקומות נוספים באופן שמהווה גאווה למוסלמים כולם, שכן ללא הג’האד, אין חיים למוסלמים (שבועון אלנבא’, טלגרם, 4 במאי 2023).
המאמר "[אללה] החליף אתכם בעם אחר [שימשיך את הג'האד]" 
(שבועון אלנבא’, טלגרם, 4 במאי 2023)
המאמר “[אללה] החליף אתכם בעם אחר [שימשיך את הג’האד]”
(שבועון אלנבא’, טלגרם, 4 במאי 2023)

[1] https://twitter.com/HussamHamoud/status/1654197579503095810
[2] על-פי הודעות ארגון דאעש והתקשורת העולמית.